eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
تا دنیا بود بی خداها برا مؤمن ادا در میاورد ✴️إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كَانُوا مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ(مطففین29) ✅حالا که دنیا تموم شده و سرای آخرته میدونی مومنین به بی خداها چی میگن میگن جیک جیک مستونت بود، فکر زمستونت بود؟؟؟ باور کن همینجوری میگنا قرآن میگه ببین 👇 ✴️فَالْيَوْمَ الَّذِينَ آمَنُوا مِنَ الْكُفَّارِ يَضْحَكُونَ(مطففین 34) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📙دائره المعارف قرآن کریم📙 👮‍♂آمادگى نظامى> 2. حذر 🎊 همراه با خوف و اضطراب . این در آیات ۷۱ و ۱۰۲ نساء آمده و مؤمنان، مأمور برگرفتن « » ( ) شده‌اند: « یـأیُّهَا الَّذِینَ ءامَنُوا خُذُوا حِذرَکُم » ( نساء ۷۱ ) * ولیاخذوا حذرکم و اسلحتهم ..... * ( نساء ۱۰۲ ) 3. ربط 🎊محکم بستن و دادن چیزى براى ماندن بر حالت نخستین . مشتقّات این واژه، در آیه ۶۰ انفال و ۲۰۰ آل عمران به مفهوم آمده است: *یـأیُّها الَّذینَ ءامَنوُا اصبِروا و صابروا و رابطوا و اتّقوالله لعلکم تُفلحون * ( آل عمران ۲۰۰ ) 🎊مفسران در واژه های حذر د اعداد و نیز واژه رباط در آیه ۶۰ انفال بر آمادگی نظامی نظر دارند ؛ اما در باره دلالت واژه رباط بر آمادگی نظامی در آیه ۲۰۰ آل عمران دو گونه سخن گفته اند که یکی از آنها دربرگیرنده همین است ‌ ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم وَ كَمْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها فَجاءَها بَأْسُنا بَياتاً أَوْ هُمْ قائِلُونَ{۴} چه بسيار آبادى‌هايى كه ما اهل آنجا را به خاطر فساد و كفرشان نابود كرديم پس قهر ما به هنگام شب يا روز هنگامى كه به استراحت پرداخته بودند به سراغشان آمد(۴) فَما كانَ دَعْواهُمْ إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا إِلَّا أَنْ قالُوا إِنَّا كُنَّا ظالِمِينَ{۵} پس آن هنگام كه قهر ما سراغشان آمد سخن و اعتراضى نداشتند جز آنكه گفتند: ما قطعاً ستمكار بوديم(۵) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ كَمْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها فَجاءَها بَأْسُنا بَياتاً أَوْ هُمْ قائِلُونَ «اعراف آیه 4» چه بسيار آبادى‌هايى كه ما اهل آنجا را (به خاطر فساد و كفرشان) نابود كرديم. پس قهر ما به هنگام شب يا روز، هنگامى كه به استراحت پرداخته بودند، به سراغشان آمد. فَما كانَ دَعْواهُمْ إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا إِلَّا أَنْ قالُوا إِنَّا كُنَّا ظالِمِينَ «اعراف ایه5» پس آن هنگام كه قهر ما سراغشان آمد، سخن و اعتراضى نداشتند، جز آنكه گفتند: ما قطعاً ستمكار بوديم. نکته ها «قرية»، به معناى روستا نيست، بلكه مركز اجتماع مردم است، چه شهر، چه روستا. «بيات»، شب هنگام و شبانه است و «قائِلُونَ» از «قيلولة»، به معناى خواب يا استراحت نيمروز است. «اقاله» به معناى پس گرفتن جنس فروخته شده از همين باب است، چون خريدار، از نگرانى معامله راحت مى‌شود. هر ستمگرى، روزى در مواجهه با قهر خدا به اشتباه خود اعتراف مى‌كند، «إِنَّا كُنَّا ظالِمِينَ» ولى اين اعترافات ثمرى ندارد. چنانكه در آيه‌ى ديگر مى‌خوانيم: هنگامى كه عذاب ما را جلد 3 - صفحه 19 ديدند، گفتند: به خداى يگانه ايمان آورديم و به آنچه شرك‌ورزيديم، كافر شديم؛ امّا ايمان به هنگام عذاب سودى براى آنان نداشت. فَلَمَّا رَأَوْا بَأْسَنا قالُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَحْدَهُ وَ كَفَرْنا بِما كُنَّا بِهِ مُشْرِكِينَ فَلَمْ يَكُ يَنْفَعُهُمْ إِيمانُهُمْ لَمَّا رَأَوْا بَأْسَنا ... «1» پیام ها 1- مناطقى كه با قهر الهى نابود شدند، بسيار است. «وَ كَمْ» 2- از تجربيّات تلخ ديگران، عبرت بگيريم. «وَ كَمْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها» 3- قرآن با بيان هلاكت قريه‌ها به جاى هلاكت مردم، عظمت عذاب را بيان مى‌كند. «وَ كَمْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها» 4- كيفرهاى الهى مخصوص قيامت نيست، ممكن است در دنيا هم نمونه‌هايى از آن را ببينيم. «وَ كَمْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها» 5- هر كس غير خدا را سرپرست گرفت، منتظر قهر الهى باشد. وَ لا تَتَّبِعُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ ... وَ كَمْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها 6- از سنّت‌هاى الهى، نابود كردن امّت‌ها به خاطر نافرمانى و تبعيّت از ديگران است. وَ لا تَتَّبِعُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ ... وَ كَمْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها 7- اراده‌ى خداوند، همه چيز را دگرگون مى‌كند. «أَهْلَكْناها» 8- قهر الهى، گاهى ناگهانى است و روز و ساعت مشخّص و فرصتى براى فكر و چاره‌جويى ندارد. «بَياتاً أَوْ هُمْ قائِلُونَ» 9- عذاب به هنگام استراحت، غافلگيرانه وتلخ‌تر است. «بَياتاً أَوْ هُمْ قائِلُونَ» 10- بسيارى از شعارها در زمان رفاه است، هنگام خطر، كسى حرفى براى گفتن ندارد. فَما كانَ دَعْواهُمْ‌ ... 11- حوادث و خطرها، غرور را مى‌شكند و پرده‌هاى غفلت را كنار زده و وجدان‌ها را بيدار مى‌سازد. «إِلَّا أَنْ قالُوا إِنَّا كُنَّا ظالِمِينَ» «1». مؤمن، 84- 85. جلد 3 - صفحه 20 12- اگر امروز با اختيار خضوع نكرديد، روزى به اجبار كرنش خواهيد كرد. «قالُوا إِنَّا كُنَّا ظالِمِينَ» 13- سراغ غير خدا رفتن و عدم پيروى از انبيا (كه در دو آيه‌ى قبل بود)، ظلم است. «كُنَّا ظالِمِينَ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا (مائده82) «بی شک میفهمی که یهودیان و مشرکین شدید ترین دشمنی با اهل ایمان را دارند» این جنایت ماه را از پشت ابر بیرون کشید و جلوه ی واقعی خباثت رو نشون داد و ثابت شد که اینها نه عهد و پیمان میفهمند و انسانیت و شرافت نه انتظار داریم اینها اهل حقوق بشر باشند و نه منتظریم حامیانشان از مواضعشان کوتاه بیایند ذات نجس و کثیف حتی اگر کت وشلوار شیک بپوشد، کراوات بزند و معطر کند باز کثافتِ وجودش هویدا میشود. ✴️كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِهِ (اسراء84) اما انتظار داریم عبرتی باشد برای خودیهامون تا کمی بیدار شوند آنهائی که دم از حقوق بشر میزدند و برای یک زن آستین چاک میکردند و شعار زن زندگی آزادی سر میدادند رئیس جمهورهاشون توئیت میزدن و حرف از دلسوزی میزدن چرا الان هیچ حرفی نمیزنند معلوم شد که اینها دلسوز کسی نیستند و دنبال منافع خودشونند؟؟؟؟ یا باید آیه ی صم بکم عمی فهم لایعقلون برایشان بخوانیم. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
تا دنیا بود بی خداها برا مؤمنین ادا در میاوردن ✴️إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كَانُوا مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ(مطففین29) ✅حالا که دنیا تموم شده و سرای آخرته میدونی مومنین به بی خداها چی میگن؟؟ میگن جیک جیک مستونت بود، فکر زمستونت بود؟؟؟ آیش اینه 👇 ✴️فَالْيَوْمَ الَّذِينَ آمَنُوا مِنَ الْكُفَّارِ يَضْحَكُونَ(مطففین 34) حالا الان دور، دور ماست 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تدبر مجازات گناه , گناه بعدی است 👇 ِ....فَلَمّا زاغُوا أَزاغَ اللّهُ قُلُوبَهُمْ وَ اللّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقِین (َ 5صف) هنگامى که آنها از حق منحرف شدند، خداوند قلوبشان را منحرف ساخت; و خدا فاسقان را هدایت نمى کند! کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
⚜سبک زندگی قرآنی: 🍂منتظر نابودی باطل باشید.🍂 📣توجه : شیاطین دائما برای نابودی حق در تلاشند. اما نگران نباشید. این توطئه ها و فتنه گریها به نفع حق مداران تمام خواهد شد. 🔸وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُول وَ لا نَبِيّ إِلاّ إِذا تَمَنّى أَلْقَى  الشَّيْطانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ فَيَنْسَخُ اللّهُ ما يُلْقِي الشَّيْطانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللّهُ آياتِهِ وَ اللّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ. (حج/۵۲) ⚡️توطئه هاى مخالفان، برنامه تازه اى نيست، هميشه اين القائات شيطانى در برابر انبياء بوده و هست. ⚡️همه ی انبیا، هر گاه طرحى براى پيشبرد اهداف الهى خود مى  كشيدند، شيطان، القائاتى در آن طرح مى كرد. ✨اما خداوند پيامبران خود را در برابر هجوم اين فعالیتهای شيطان صفتان، تنها نمى گذاشت و آن القائات را از ميان مى برد، سپس آيات خود را استحكام مى  بخشيد. ⚡️ و اين كار، براى خدا آسان است; چرا كه خدا از همه اين توطئه ها و نقشه هاى شوم با خبر است و طرز خنثى كردن آنها را به خوبى مى داند. 💫 ولى همواره اين توطئه هاى شيطانى مخالفان، ميدان آزمايشى براى آگاهان، مؤمنان و كافران تشكيل مى دهد: ⚡️افراد سنگدل، بیماردل و ظالم، از حق دورتر می شوند. ⚡️مؤمنین و حق جویان نیز در اثر شناسایی و پیروی از حق، به هدایت و ایمان بیشتر میرسند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ وَ قُل لِّعِبَادِى يَقُولُواْ الَّتِى هِىَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَٰنَ يَنزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَٰنَ كَانَ لِلْإِنسَٰنِ عَدُوّاً مُّبِيناً (اسراء/۵۳) 🔹و به بندگانم بگو: سخنى گویند كه نیكوتر است، چرا كه شیطان (با سخنان ناموزون) میان آنان فتنه و فساد مى‌كند. همانا شیطان همواره براى انسان، دشمنى آشكار بوده است. 🔸خداوند، آفریدگار بهترین‌هاست: احسن كلّ شىءٍ خلقه (سجده/۷)، فاحسن صوركم (غافر/۶۴)، احسن تقویم»(تین/۴) از ما نیز بهترین‌ها را مى خواهد؛ بهترین عمل: «لیبلوكم ایُّكم احسن عملاً»(هود/۷)، بهترین سخن: «یقولوا التّى هى احسن» و بهترین حرفها را پیروى كردن: «فیتّبعون احسنه»(زمر/۱۸). 🔸گویا مسلمانان در نحوه‌ى برخورد با كفّار و نیشخندهاى آنان و نحوه‌ى مقابله به مثل، سؤالاتى داشتند كه آیه با «قل» پاسخ داده است، چرا كه گاهى بدگویى به بت‌هاى كفّار، آنان را گستاخ مى‌كرد كه آنان نیز به خداوند ناسزا گویند. «كلام احسن» شامل هر نوع سخن شایسته است، همچون: سلام، دعا، ارشاد، اظهار محبّت، امر به معروف و نهى از منكر، ذكر خدا، توبه و استغفار و امثال آن. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️در دعوت به كلام نیكو، باید خود نیكو سخن بود. «یقولوا الّتى هى احسن» ▫️كلام و گفتار خوب، زمینه‌ساز محبّت، و سخن ناروا، زمینه‌ساز انواع وسوسه‌هاى شیطانى است. آرى سخن نیكو، زمینه‌ى وسوسه را مى‌زداید. «یقولوا الّتى هى احسن انّ الشیطان ینزغ...» ▫️لازمه‌ى عبودیّت، خوش گفتارى با دیگران است. «لعبادى، یقولوا الّتى هى احسن» ▫️القاى دشمنى میان مردم، كار شیطان است و كسى كه چنین كند، همكار شیطان است. «ینزغ بینهم» ▫️شیطان، همواره دشمن انسان بوده و در دشمنى لحظه‌اى درنگ نكرده است. «اِنّ الشیطان كان للانسان عدوّا» ▫️شیطان در فتنه‌گرى و دشمنى با انسان، بسیار جدّى است.«اِنّ...كان... عدوّاً مبینا» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✅قرآن میگه ✴️إِنَّ الْإِنسَانَ لَيَطْغَىٰ*أَن رَّآهُ اسْتَغْنَىٰ 📜(علق7،6) 👈همینکه انسان بی نیاز بشه دست به سرکشی میزنه ✅شاعر هم اینطور میگه 💢یارب مباد آنکه گدا معتبر شود 💢گر معتبر شود زخدا بی خبر شود 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚سوره يونس آيه 39 : بَلْ كَذَّبُواْ بِمَا لَمْ يُحِيطُواْ بِعِلْمِهِ وَلَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ كَذَلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِينَ 📃ترجمه فارسی : اين منکران انکار چيزي را مي کنند که علمشان به او احاطه نيافته 📗ضرب المثل : گربه دستش به گوشت نمي رسيد مي گفت بو مي دهد کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 ویژگی انسان‌هایِ متواضع ✅ الذین اذا ذکرالله وجلت قلوبهم و الصابرین علی ما اصابهم و المقیمی الصلوة و ممّا رزقناهم ینفقون (حج/۳۵) 🔹(همان) کسانی که هر گاه خدا یاد شود، دل‌هایشان (از عظمت خدا و کیفر او) بهراسد، و کسانی که در برابر آنچه (از مصیبت‌ها) به آنان می‌رسد، شکیبایند، و کسانی که برپا دارنده نمازند و از آنچه به آنان روزی داده‌ایم (در راه خدا) انفاق می‌کنند. 🔸قرآن کریم در آیه ۳۵ سوره حج به صفات فروتنان و متواضعان اشاره می‌کند. در انتهای آیه قبل می‌فرماید: «... و بشّر المخبتین». واژه «مخبتین» در اصل به معنای زمین صاف و وسیع است که انسان به راحتی در آن گام بر‌می‌دارد، سپس به معنای اطمینان و فروتنی آمده‌است. در این آیه، چهار صفت و ویژگی متواضعان بیان شده‌است: ▫️خدا ترس بودن در هنگام یاد خدا ▫️شکیبا بودن در مشکلات ▫️برپایی نماز ▫️انفاق کردن 🔸ترس انسان‌های متواضع از جهت خشم خدا یا شک در رحمت او نیست، بلکه به خاطر مسؤولیت‌هایی است که بر دوش دارند و نگرانند که در انجام آن کوتاهی کرده ‌باشند و یا به خاطر درک عظمت و مقام خداست. فروتنان از طرفی با خدا ارتباط دارند و از طرف دیگر با خلق خدا در ارتباط هستند و به آنها کمک می‌کنند یعنی فروتنی و تسلیم و تواضع آنان در کردارشان ظاهر می‌شود. عبارت «مما رزقناهم» این نکته را یادآور می‌شود که شما چیزی از خود ندارید، بلکه از آنچه خدا به شما داده، انفاق می‌کنید، (پس لطفاً بُخل نورزیم!) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥روز شنبه در چهار آیه: کلمه شنبه به عربی(السبت) در 3 آیه به کار رفته است؛ ✨ آیه 65 بقره «وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِینَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِی السَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِینَ: و كسانى از شما را كه در روز شنبه [از فرمان خدا] تجاوز كردند نیك شناختید پس ایشان را گفتیم بوزینگانى طردشده باشید» ✨آیه 47 سوره نساء: «یا أَیهَا الَّذِینَ أُوتُوا الْكِتَابَ آمِنُوا بِمَا نَزَّلْنَا مُصَدِّقًا لِّمَا مَعَكُم مِّن قَبْلِ أَن نَّطْمِسَ وُجُوهًا فَنَرُدَّهَا عَلَىٰ أَدْبَارِهَا أَوْ نَلْعَنَهُمْ كَمَا لَعَنَّا أَصْحَابَ السَّبْتِ ۚ وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا: اى اهل كتاب، پیش از آنكه چهره‏‌هایى را مسخ و محو كنیم و آنها را واپس‏ گردانیم، یا ایشان را همانند اصحاب سبت (حرمت‌شكنان شنبه/ گروهی از تبهکاران بنی اسرائیل) دچار لعنت كنیم، به آنچه فرو فرستاده‌‏ایم و همخوان كتاب شماست، ایمان آورید [و بدانید] كه امر الهى انجام‌پذیر است‏» ✨آیه 163 سوره اعراف: «وَاسْأَلْهُمْ عَنِ الْقَرْیةِ الَّتِی كَانَتْ حَاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ یعْدُونَ فِی السَّبْتِ إِذْ تَأْتِیهِمْ حِیتَانُهُمْ یوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعًا وَیوْمَ لَا یسْبِتُونَ لَا تَأْتِیهِمْ كَذَلِكَ نَبْلُوهُمْ بِمَا كَانُوا یفْسُقُونَ: و از آنها درباره (سرگذشت شهری كه در ساحل دریا بود سؤال كن، و) به خاطر بیاور هنگامی را كه آنها در روز شنبه تجاوز (و طغیان در برابر قانون خدا) می‏‌كردند، همان هنگام كه ماهیانشان روز شنبه (كه روز تعطیل و استراحت - شان بود) آشكار می‏‌شدند اما در غیر روز شنبه به سراغ آنها نمی‏‌آمدند، اینگونه آنها را به چیزی آزمایش كردیم كه در برابر آن نافرمانی می‏‌نمودند.» ✨إِنَّما جُعِلَ السَّبْتُ عَلَى الَّذینَ اخْتَلَفُوا فیهِ وَ إِنَّ رَبَّكَ لَیَحْكُمُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ فیما كانُوا فیهِ یَخْتَلِفُونَ؛   (تحریمهاى) روز شنبه (براى یهود) فقط بعنوان یك مجازات بود، كه در آن هم اختلاف كردند و پروردگارت روز قیامت ، در آنچه اختلاف داشتند، میان آنها داورى مى‌ كند.»نحل ایه ۱۲۴ 💥2 ـ روز جمعه در یک آیه:   سوره‌ای در قرآن به نام جمعه نام‌گذاری شده و در ✨ آیه 9 این سوره روز جمعه به عنوان یکی از روزهای هفته ذکر شده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ: ای كسانی كه ایمان آورده‏ اید! هنگامی كه برای نماز روز جمعه اذان گفته می‏‌شود به سوی ذكر خدا بشتابید، و خرید و فروش را رها كنید كه این برای شما بهتر است اگر می‏‌دانستید». کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌺✨🌺 ﷽ 🌺✨🌺 ✅ مائده های آسمانی در قرآن ✅💐 نزول مائده آسمانی بر حواریون 💐✨ «حواریون» به مسیح (ع) گفتند: آیا پروردگار تو مى تواند غذائى از آسمان براى ما بفرستد؟ 💐✨ مسیح (ع) که از شک و تردید یارانش نگران شده بود به آنها هشدار داد که: «از خدا بترسید اگر ایمان دارید». اما آنها گفتند: «مىخواهیم از این مائده بخوریم و قلب ما اطمینان پیدا کند و بدانیم آنچه به ما گفته اى راست بوده و بتوانیم بر آن گواهى دهیم». 💐✨ آری آنها هدفشان از این تقاضا دشمنی و لجاجت با پیامبرشان نبود، بلکه به دنبال زدودن باقیمانده تردیدها و وسوسه هاى اعماق قلبشان بودند. 💐💫 قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنْزِلْ عَلَيْنَا مَائِدَةً مِنَ السَّمَاءِ تَكُونُ لَنَا عِيدًا لِأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِنْكَ ۖ وَارْزُقْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ (آیه 114 سوره مائده) عیسی بن مریم عرض کرد: «خداوندا! پروردگارا! از آسمان مائده‌ای بر ما بفرست! تا برای اول و آخر ما، عیدی باشد، و نشانه‌ای از تو؛ و به ما روزی ده! تو بهترین روزی دهندگانی!» 🌺✨🌺✨🌺✨🌺 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📙دائره المعارف قرآن کریم📙 👮‍♂آمادگى نظامى> هدف وآثارآمادگى نظامى 🎊جوامع انسانى براساس مشترک پدید آمده‌اند و تضاد منافع، بروز جنگ میان آنان را ساخته است؛ از این رو، آمادگى نظامى از ضروریّات حیات اجتماعى به شمار رفته، هدفِ آن، حفاظت از مادی و معنوی فردی و اجتماعی است ، این معنا مورد پذیرش قرآن است : * ترهبون به عدوّالله و عدوّکم = تا خدا و خودتان را بترسانید * ( انفال ۶۰ ) 🎊از آنجا که * * یا * * ترس همراه با دوری از است ،‌ این ترس ، نقش داشته ، از تجاوز دشمنان به مرزهای مادی و معنوی جلوگیری می کند و روشن است که متجاوز را جز با نمایاندن سرانجام تجاوز ،‌ نمی توان داد . 🎊برخی گفته اند : کاربرد حرف * * در عبارت * و اعدّوا لهم * به جای * علی * بیانگر آن است که نظامی مسلمانان برای دفاع است و رویارو نشدن دشمنان با یقینا به نفع خودشان خواهد بود ؛ 🎊همچنین * و ءآخرین من دونهم * در ایه یاد شده ، بر ضرورت آمادگی برای رویارو شدن با ناشناخته تاکید دارد که موجب پیشگیری از غافل گیری نیروهای مسلمان شده ، ایشان بریده خواهد شد . 🎊برخی مفسران ، ناشناس را منافقانی که دشمنی شان را پنهان ساخته اند ، دانسته و‌گروهی دیگر ، آنها را دشمنانی خارجی که را آشکار نکرده اند ، می دانند ؛ ولی آیه می تواند همه آنها را در بربگیرد ؛ بنابراین ، هدف از آمادگی مستمر نظامی ، جلوگیری از دشمنان شناخته شده و ناشناس به حریم مادی و معنوی اسلام و مسلمانان است . 🎊موارد ذیل را نیز از آمادگی نطامی برشمرده اند : رفع موانع برای ایمان آوردن انسانهای مستعد ، از هم دستی برخی از جوامع با دشمنان اسلام ، زمینه سازی برای پیمانهای نظامی اهل کتاب با مسلمانان ّ ایجاد اجرایی ان و‌پرداخت جزیه به حکومت اسلامی . ادامه دارد ..... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۶و۷ فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ «اعراف آیه6» پس قطعاً از مردمى كه (پيامبران) به سويشان فرستاده شدند، سؤال و بازخواست خواهيم كرد و قطعاً از خود پيامبران (نيز) خواهيم پرسيد. فَلَنَقُصَّنَّ عَلَيْهِمْ بِعِلْمٍ وَ ما كُنَّا غائِبِينَ «اعراف آیه 7» پس بى‌شك (از هر چه كرده‌اند،) از روى علم برايشان بازگو خواهيم كرد، و ما (از مردم،) غايب و بى‌خبر نبوديم. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ «اعراف آیه6» پس قطعاً از مردمى كه (پيامبران) به سويشان فرستاده شدند، سؤال و بازخواست خواهيم كرد و قطعاً از خود پيامبران (نيز) خواهيم پرسيد. فَلَنَقُصَّنَّ عَلَيْهِمْ بِعِلْمٍ وَ ما كُنَّا غائِبِينَ «اعراف آیه 7» پس بى‌شك (از هر چه كرده‌اند،) از روى علم برايشان بازگو خواهيم كرد، و ما (از مردم،) غايب و بى‌خبر نبوديم. نکته ها آيه‌ى قبل، مجازات دنيوى را مطرح كرد و اينجا كيفر و محاسبه‌ى اخروى را و با چندين تأكيد حتميّت سؤال قيامت را بيان مى‌كند و اينكه پرسش و بازخواست، مخصوص مردم نيست، بلكه پيامبران نيز مورد سؤال قرار مى‌گيرند. «يَوْمَ يَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ ما ذا أُجِبْتُمْ قالُوا لا عِلْمَ لَنا إِنَّكَ أَنْتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ» «1» سؤال: در قيامت از چه مى‌پرسند؟ الف: از نعمت‌ها. «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ» «2» در روايات متعدّدى، رهبرى و ولايت را نيز از مصاديق نعمت مورد سؤال در آيه برشمرده‌اند. «3» ب: از قرآن و اهل‌بيت عليهم السلام. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «از مردم سؤال مى‌شود كه با قرآن و اهل‌بيت من چگونه عمل كرديد؟»، «ثمّ اسألهم ما فعلتم بكتاب اللّه و باهل‌بيتى» «4» «1». مائده، 109. «2». تكاثر، 8. «3». وسائل، ج 24، ص 299. «4». تفسير فرقان. جلد 3 - صفحه 21 ج: از رفتار و كردار. «لَنَسْئَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ. عَمَّا كانُوا يَعْمَلُونَ» «1» د: از اعضا و جوارح. «إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا» «2» ه: از پذيرش و عدم پذيرش رسولان. يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ‌ ... «3» چنانكه در جاى ديگر از رهبران دينى نيز در مورد برخورد مردم با آنان سؤال مى‌شود. يَوْمَ يَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ ما ذا أُجِبْتُمْ‌ ... «4» و: از عمر و جوانى كه چگونه سپرى شد. ز: از كسب و درآمد. چنانكه در روايات مى‌خوانيم: در روز قيامت انسان از چهار چيز به خصوص سؤال و بازخواست مى‌شود: «شبابك فيما أبليته و عمرك فيما أفنيتَه و مالك ممّا اكتسبته و فيما أنفقتَه»، «5» در مورد عمر و جوانى كه چگونه آن را گذراندى و درباره‌ى مال و دارايى كه چگونه به دست آوردى و در چه راهى مصرف كردى. سؤال: اين آيات بيان مى‌كند كه سؤال از همه كس حتمى است؛ امّا در بعضى آيات از جمله آيه 39 سوره‌ى الرّحمن آمده كه در آن روز، از هيچ انس و جنّى در باره‌ى به گناهانشان سؤال نمى‌شود، «فَيَوْمَئِذٍ لا يُسْئَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَ لا جَانٌّ» اين آيات چگونه قابل جمع است؟ پاسخ: در قيامت، مواقف و ايستگاه‌ها متعدّد است و هر موقفى صحنه‌اى خاص دارد؛ در يك موقف، بر لب‌ها مهر مى‌خورد و قدرت حرف زدن ندارند. در موقفى ديگر، مهر برداشته مى‌شود و همه به ناله و استمداد و اقرار مى‌كنند. در موقفى ديگر از همه مى‌پرسند، در موقفى نيز سكوت حاكم است و سؤالى نمى‌شود. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: «كُلّكم راع و كُلّكم مسؤل عن رَعيّته فالامام يسأل عن النّاس والرّجل يسأل عن أهله و المرأة تسأل عن بيت زوجها و العبد يسأل عن مال سيّده» همه‌ى شما مسئول زيردستان خود هستيد و بايد پاسخگو باشيد؛ امام از امتش، مرد از همسرش، زن از رفتار در خانه‌ى همسرش و بنده از مال ودارايى مولايش. همچنين فرمودند: خداوند «1». حجر، 92- 93. «2». اسراء، 36. «3». انعام، 130. «4». مائده، 109. «5». كافى، ج 2، ص 135، بحار، ج 7، ص 259. جلد 3 - صفحه 22 از من نيز سؤال مى‌كند كه آيا ابلاغ رسالت كردم يا نه؟ «1» پیام ها 1- در روز قيامت، هم از رهبران سؤال مى‌شود، هم از امّت‌ها (جنّ و انس)، هم از نيكان، هم از بدان، هم از علما وهم از پيروان آنها. «فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ» 2- سؤال در قيامت، نوعى استشهاد و اقرار گرفتن و توبيخ است و گاهى نيز تقدير و تشكّر، وگرنه چيزى از خدا پنهان نيست تا با سؤال، رفع ابهام شود. فَلَنَسْئَلَنَ‌ ... فَلَنَقُصَّنَ‌ ... 3- علم خداوند، دقيق است. «بِعِلْمٍ» (نكره دلالت بر عظمت و دقّت دارد.) 4- علم خداوند با حضور و نظارت خود اوست و واسطه‌اى در كار نيست. «... بِعِلْمٍ وَ ما كُنَّا غائِبِينَ‌» «1». تفسير درّالمنثور. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تا دنیا بود بی خداها برا مؤمن ادا در میاورد ✴️إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كَانُوا مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ(مطففین29) ✅حالا که دنیا تموم شده و سرای آخرته میدونی مومنین به بی خداها چی میگن میگن جیک جیک مستونت بود، فکر زمستونت بود؟؟؟ باور کن همینجوری میگنا قرآن میگه ببین 👇 ✴️فَالْيَوْمَ الَّذِينَ آمَنُوا مِنَ الْكُفَّارِ يَضْحَكُونَ(مطففین 34) 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💢اونایی که میگن دین با سیاست چیکار داره 🚫 💢یا میگن آخوندا رو چه به حکومت🚫 🔰اینا اگه زمان حضرت بودن بهش میگفتن آخه نبی خدا رو چه به حکومت 🔰دستشون به حضرت میرسید میگفتن 🔰آخه واسه چی رفتی خزانه دار مصر شدی به کار خودت برس نمازتو بخون 🔰به حضرت موسی هم لابد میگفتن حاجی بی خیال بیا بریم توراتمونو بخونیم چیکاربه فرعون داری 🔰اینا دست از یقه ی رسول الله هم بر نمیداشتن همش غر میزدن که آخه واسه چی داری به قیصر و کسری نامه میدی این سیاست های خارجی چه ربطی به دین داره اینهمه جنگ راه انداختی واسه چی ✅باور کن به اینجا میرسید که خیلی از آیات رو هم پاک میکردن و به خدا میگفتن خدایا اینا مزاحم دینی و معنوی بودن قرآن بودن آخه همش سیاسی شده این قرآن. 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌃🌄🌃🌄🌃 واذا اذقنا الناس رحمه ...... ۲۱ یونس واذا اذقنا الناس رحمه ...... ۳۶ روم ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ بسم الله الرحمن الرحیم. الم. أَحَسِبَ النَّاسُ أن يُتْرَكُواْ أَن يَقُولُواْ آمَنَّا وَ هُمْ لَا يُفْتَنُونَ‌. وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُواْ وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ‌ (عنکبوت/۱ تا ۳) 🔹به‌نام الله رحمٰن رحیم. الف، لام، میم. آیا مردم پنداشتند كه چون گفتند: ایمان آوردیم، رها مى‌شوند و دیگر مورد آزمایش قرار نمى‌گیرند؟! در حالى كه بدون تردید كسانى را كه پیش از ایشان بودند آزمودیم تا خداوند كسانى را كه راست گفتند معلوم دارد و دروغگویان را (نیز) معلوم نماید. 🔸كلمه‌ى «فتنة» به معناى گداختن طلا براى جدا كردن ناخالصى‌هاى آن است و چون در حوادث و سختى‌ها، جوهره‌ى انسان از شعارهاى دروغین جدا مى‌شود، حوادث و آزمایش‌ها را «فتنه» مى‌گویند. خوش بود گر محک تجربه آید به میان تا سیه‌روی شود هرکه در او غش باشد ناز پرورد تنعم نبرد راه به دوست عاشقی شیوهٔ رندان بلاکش باشد ❇️ از پيام‌های آیات ▫️ایمان، تنها با زبان و شعار نیست، بلكه همراه با آزمایش است. «أحسب... هم لایفتنون» (ادّعا كافى نیست، باید عملكرد را دید و قضاوت كرد.) سعدیا گرچه سخندان و نصحیت‌گویى‌ ز عمل كار بر آید به سخندانى نیست‌ ▫️امتحان و آزمایش، یک سنّت عام الهى در طول تاریخ است. «و لقد فتنّا الّذین من قبلهم» ▫️حوادث را تصادف نپنداریم؛ همه اسباب آزمایش ماست. «فتنّا» ▫️آشنایى با تاریخ و حوادث پیشینیان، مردم را براى پذیرش حوادث آماده مى‌كند. «من قبلهم» ▫️دلیل آزمایش‌هاى الهى، عینى و محقّق شدن علم ازلى خداوند و جدا شدن مؤمنان واقعى و شكوفا شدن استعداد هاى درونى و به فعلیّت رسیدن آنهاست. «فلیعلمنّ... الّذین صدقوا و... الكاذبین» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺