eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
••• «مَّـا‌جَعَلَ‌اللَّہ‌ُ‌لِرَجُلٍ‌مِّن‌قَلْبَیْنِ‌فۍجَوفِہِ» "من‌ کہ دو قلبـــ درون سینہ‌یتـان‌ نگذاشتہ‌ام کہ جز من دلبرۍ داشتہ‌ بـاشید" @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👶تأمل برانگیز قرآن از تولد انسان👶 💠بسم الله الرحمن الرحیم💠 ♻️سوره ۷۷: المرسلات - جزء ۲۹ - ترجمه فولادوند 💠أَلَمْ نَخْلُقْكُمْ مِنْ مَاءٍ مَهِينٍ ﴿۲۰﴾ 🌼🍃مگر شما را از آبى بى‏ مقدار نيافريديم (۲۰) 💠فَجَعَلْنَاهُ فِي قَرَارٍ مَكِينٍ ﴿۲۱﴾ 🌼🍃پس آن را در جايگاهى استوار نهاديم (۲۱) 💠إِلَى قَدَرٍ مَعْلُومٍ ﴿۲۲﴾ 🌼🍃تا مدتى معين (۲۲) 💠فَقَدَرْنَا فَنِعْمَ الْقَادِرُونَ ﴿۲۳﴾ 🌼🍃و توانا آمديم و چه نيك تواناييم (۲۳) 💠وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ ﴿۲۴﴾ 🌼🍃آن روز واى بر تكذيب ‏كنندگان (۲۴) 💠أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ كِفَاتًا ﴿۲۵﴾ 🌼🍃مگر زمين را محل اجتماع نگردانيديم (۲۵) 💠أَحْيَاءً وَأَمْوَاتًا ﴿۲۶﴾ 🌼🍃چه براى مردگان چه زندگان (۲۶) 💠وَجَعَلْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ شَامِخَاتٍ وَأَسْقَيْنَاكُمْ مَاءً فُرَاتًا ﴿۲۷﴾ 🌼🍃و كوه ‏هاى بلند در آن نهاديم و به شما آبى گوارا نوشانيديم (۲۷) 💠وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ ﴿۲۸﴾ 🌼🍃آن روز واى بر تكذيب ‏كنندگان (۲۸) 💠انْطَلِقُوا إِلَى مَا كُنْتُمْ بِهِ تُكَذِّبُونَ ﴿۲۹﴾ 🌼🍃برويد به سوى همان چيزى كه آن را تكذيب میکرديد (۲۹) 🌸🍂 @Targomeh
👶تأمل برانگیز قرآن از تولد انسان👶 👶فرزند بیشتر اعتقاد وایمان به خدا بیشتر 👶خداوند متعال در قرآن‌کریم انسان‌ها را به دوران جنینی و روند تولد انسان‌ها متوجه می‌کند و در سوره مرسلات آیه 💠 ۲۰ تا ۲۳ آورده است« أَلَمْ نَخْلُقْكُمْ مِنْ مَاءٍ مَهِينٍ فَجَعَلْنَاهُ فِي قَرَارٍ مَكِينٍ إِلَى قَدَرٍ مَعْلُومٍ فَقَدَرْنَا فَنِعْمَ الْقَادِرُونَ 👶 آيا شما را از آبي پست و ناچيز نيافريديم و آن نطفه را به قرارگاه استوار (رحم) منتقل ساختیم تا مدتى معين توانا آمديم و چه نيك تواناييم. آیه ۶ سوره زمر آمده« ...يَخْلُقُكُمْ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ خَلْقًا مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ فِي ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍ ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ... 👶و شما را در باطن رحم مادران در سه تاریکی با تحولات گوناگون (بدین خلقت زیبا) می‌آفریند، این خداست پروردگار شما که سلطان ملک وجود اوست، هیچ خدایی جز او نیست» 🌸 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗯 دائره المعارف قرآن کریم 🗯 🥷 > 👈 ابولهب در شان نزول 🐲 ابولهب از اعلام مصرح قرآن است. سوره صریحاً در نفرین و زشت شمارى او و همسرش نازل شد. ☄ در شأن نزول این سوره ( با اختلافى اندک ) آمده که چون ( صلى الله علیه وآله ) پس از نزولِ * و انذر عشیرتک الاقربین * ( شعرا ۲۶ ) دعوت از را آغاز کرد یا برای دعوت عمومی بر فراز کوه رفت و پس از اخذ تایید از مردم به راستگویی ، پیام را آشکار کرد . 🐲 ابولهب از سر به او گفت : تبّا لک ، الهذا دعوتنا = دستت زیانکار باد برای همین ما را کردی ؟ ☄ خداوند در پاسخ به این ،‌ سوره پیشین را فرو فرستاد : * تبت یدا ابی لهب و تبّ = باد دستان ابولهب و خود او هم زیانکار شد * . 🐲بخش اول در و نفرین او و بخش دیگر گزارشی غیبی است و چون تحقق آن است ، به صیغه ماضی آمده است . ☄ بنابراین ، قول به اینکه وجود فعل ماضی ، دلیل بر سیره سوره پس از مرگ ابولهب است ، چندان مدلّل نمی‌نماید . 🐲به هر حال ، مراد آیه این است : ابولهب که از دست برمی‌آید ، سودی برای او نداشته ، خودش نیز با افتادن در آتش شد . ☄ زمخشری مراد از را نابودی دانسته و بر آن است که روزی ابولهب سنگی برداشت تا به بزند ؛ اما نتوانست و آیه اشاره به آن است . 🐲 در زیانکاری او ، آرای دیگری نیز وجود دارد . ☄ * ما اغنی عنه مال و ما کسب = و دستاوردش به کارش نیامد * به این معنا که و دارایی‌هایش ، وی را از عذاب جهنم حفظ نخواهند کرد . 🐲 یا اینکه و آنچه از منافع چهارپایان به او رسیده و به دست آورده ، برای او ندارد . ☄ برخی گفته‌اند : مراد آن است که مال او و ، بی‌نیازش نمی‌کنند و الهی را از او دور نمی‌سازند . ادامه دارد ........ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.کریم 💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ «یونس آیه107» و اگر خداوند (براى آزمايش يا هدف ديگر بخواهد) زيانى به تو برساند، جز خود او كسى توان برطرف كردن آن را ندارد واگر براى تو خيرى بخواهد، هيچ كس مانع فضل او نخواهد شد. خير را به هر كس از بندگانش كه بخواهد مى‌رساند و او بس آمرزنده و مهربان است. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ «یونس آیه107» و اگر خداوند (براى آزمايش يا هدف ديگر بخواهد) زيانى به تو برساند، جز خود او كسى توان برطرف كردن آن را ندارد واگر براى تو خيرى بخواهد، هيچ كس مانع فضل او نخواهد شد. خير را به هر كس از بندگانش كه بخواهد مى‌رساند و او بس آمرزنده و مهربان است. نکته ها اين‌كه در برطرف كردن ضرر، تعبير «إِلَّا هُوَ» آمده، امّا در برطرف كردن خير نيامده، به خاطر آن است كه خداوند ضررى را كه به انسان برسد برطرف مى‌كند، امّا فضلى را كه به انسان برسد او بر نمى‌دارد، مگر آنكه اعمال ما آن را تغيير دهد. «1» چنانكه در قرآن آمده است: «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» «2» يعنى تغيير نعمت، بستگى به عملكرد خود انسان دارد. «3» پیام ها 1- خير و شرّ تنها به دست خداست. «إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ، يُرِدْكَ بِخَيْرٍ» 2- هر تلخى و ضررى شرّ نيست، گاهى حوادث تلخ براى بيدارى فطرت يا آزمودن انسان است. «بِضُرٍّ» و نه «بَشِّرِ» 3- مقصود خدا، خير رساندن است. از اين رو در مورد خير، «يُرِدْكَ» و اراده به كار رفته و در ضرر، تعبير «يَمْسَسْكَ» آمده است. «4» 4- خيرى كه به انسان مى‌رسد، فضل الهى است، نه استحقاق انسان. «لِفَضْلِهِ» 5- خواست خدا، بر اساس حكمت است و مشيّت‌هاى او در كنار حكيم بودن او معنى مى‌شود. «يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشاءُ» «1». تفسير روح‌المعانى. «2». رعد، 11. «3». در دعاى كميل نيز مى‌خوانيم: «اللّهم اغفر لى الذنوب الّتى تغيّر النعم» «4». تفسير روح‌المعانى. جلد 3 - صفحه 631 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ ۳زمر 🌻أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ آگاه باشید که دین خالص فقط برای خدا است این یعنی ما باید در اعمال خود اخلاص داشته باشیم ومثل این فرد نباشیم که👈 به مجلس ختم یکی از اقوام خود رفت اذان شد نماز خواندند موقع غذا شد چلو مرغ خوردند بعد از غذا شیخ برای روح آن مرحوم فاتحه طلب کرد اما آن فرد برای روح آن مرحوم فقط فاتحه را خواند و۳ بار قل هوالله را نخواند❌ راوی که این قصه را نقل کرده است گفت من به او گفتم چرا فقط حمد خواندی چرا قل هوالله را۳ بار نخواندی او گفت من ۳ بار قل هوالله احد را قیچی کردم❌ زیرا آنها برای من مرغ اش را کم گذاشته بودند😡 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فـرازی زیـبـا از تـلاوت استـاد «مـحمـد محمـود طبـلاوی»سوره مـبـارکـه فـتـح ✍«تا خدا [با این پیروزی آشکار] آنچه را [به وسیله دشمنان از توطئه ها و موانع و مشکلات در راه پیشرفت دعوتت به اسلام] در گذشته پیش آمده و آینده پیش خواهد آمد از میان بردارد، و نعمتش را بر تو کامل کند، و به راهی راست راهنمایی ات نماید؛(۲)و خدا تو را به نصرتی توانمندانه و شکست‌ناپذیر یاری دهد.(۳)» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 وضعیت آسمان ها و کوه ها در روز قیامت 💠 💢قرآن‌کریم در سوره معارج آیه هفتم و هشتم می‌فرماید: ⚜يَوْمَ تَكُونُ السَّمَاءُ كَالْمُهْلِ ، وَتَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ . 🟡 روز قیامت همان روزیست که آسمان همچون فلز گداخته می‌شوند و کوه‌ها مانند پشم رنگین زده شده خواهند بود .👀 🔸مُهل که در آیه شریفه آمده است بر وزن قفل به معنای فلز گداخته است و گاه به معنای درد خاصی است که در روغن زیتون ته نشین می‌شود و در اینجا مناسب همان معنای اول است هرچند در مقام تشبیه تفاوت چندانی با هم ندارند . 🔸 عِهن که در آیه شریفه بعدی آمده است به معنای پشم زده شده‌ایست که رنگین باشد . ✅ آری در آن روز آسمان‌ها از هم متلاشی و ذوب می‌شود و کوه‌ها در هم کوبیده ، خرد و سپس با تندبادی در فضا پراکنده می‌گردد ؛ همچون پشمی که تندباد آن را با خود ببرد . 🔹 چون کوه‌ها رنگ‌های مختلفی دارند تشبیه به پشم‌های رنگین شده‌اند. 🔹 و بعد از این ویرانی جهانی نوین ایجاد می‌گردد و انسان‌ها حیات نوین خود را از سر می‌گیرند . 📖 تفسیر نمونه ج ۲۵ ص ۳۰ @Targomeh
••• ۞إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى۞ فهمیده‌ام‌ڪه‌جوانۍ به‌سن‌و‌سال‌نیستـــ به استـــ 🏷 /۱۳ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ 🔸آنان کر، و لال، و کورند؛ به این سبب [از گمراهى خود] باز نمی‌گردند‌ 🔸Deaf, dumb, and blind, they will not come back 📗سوره بقره، آیه 18 @Targomeh
‍✳️ اعجاز عددی سوره بقره 🔸تعداد ایات سوره بقره ۲۸۶ آیه می باشد. 🔹اگر عدد ۶ را برداریم ۲۸ میماند ،که جمع سوره های مدنی است. 🔸اگر عدد ۲ را برداریم ۸۶ میماند که جمع سوره های مکی است. 🔹الان اگر ۲۸ و ۸۶ را با هم جمع کنیم حاصل عدد ۱۱۴ میشود که تعداد کل سوره های قرآن است! 🛡و تعداد آیات سوره را {۲۸۶} نصف کنیم، حاصل ۱۴۳ میشود، ♻️حال اگر به خدمت آیه ۱۴۳ سوره برویم میبینیم در مورد تعادل و وسط صحبت کرده است. 🌴 وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً 👈 وَسَطًا وما شما را امتی میانه و 👈 وسط 👉 قرار دادیم تا بر مردم گواه باشید... 💫 سبحـــــــان الله 💫 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👶تأمل برانگیز قرآن از تولد انسان👶 💠وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طِينٍ «12» 💠ثُمَّ جَعَلْناهُ نُطْفَةً فِي قَرارٍ مَكِينٍ «13» 🌼🍃و همانا ما انسان را از عصاره‌اى از گِل آفريديم. سپس او را به صورت نطفه در جايگاهى استوار قرار داديم. 💠ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ «14» 👶سپس از نطفه، لخته خونى آفريديم، آن گاه لخته خون را پاره‌گوشتى ساختيم وپاره گوشت را به صورت استخوان‌هايى در آورديم، و استخوان‌ها را با گوشت پوشانديم، سپس آن را آفرينش تازه‌اى داديم، پس شايسته‌ى تكريم و تعظيم است خداوندى كه بهترين آفرينندگان است. 💠ثُمَّ إِنَّكُمْ بَعْدَ ذَلِكَ لَمَيِّتُونَ ﴿۱۵﴾ 👶باز شما آدمیان همه خواهید مرد. (۱۵) 💠ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ تُبْعَثُونَ ﴿۱۶﴾ 👶و آن‌گاه روز قیامت به یقین تمام مبعوث خواهید شد. (۱۶) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨وَيَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا وَيَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَىٰ قُوَّتِكُمْ وَلَا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِينَ «و اى قوم من، (نزدِ) پروردگارتان استغفار کنید ، سپس به درگاه او توبه كنيد [تا] از آسمان بر شما بارش فراوان فرستد و نيرويى بر نيروى شما بيفزايد، و تبهكارانه روى بر مگردانيد.» آیه ۵۲ سوره هود🌱 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظم عجیب ابجد در قرآن نظمی دیگر در همان آیه😳 فتلقی آدمُ من ربّه کلماتٍ فتابَ علیه إنه هو التواب الرحیم(۳۷بقره) ابجد( إنه هو التواب الرحیم) = ۷۹۶ حالا ۷۹۶ اُمین کلمه در قرآن آیه ۵۷ سوره بقره: وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخَاذِكُمُ الْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلَىٰ بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ عِنْدَ بَارِئِكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ ۚ (إِنَّهُ )هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ کلمه *انه* ۷۹۶اُمین کلمه است که دوباره میرسه به هو التواب الرحیم😳 و فقط این عبارت همین دوبار در قرآن اومده👌 تا جایی که میتونید نشر بدید تا همه از عظمت اهل بیت آگاه بشن✌️ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗯 دائره المعارف قرآن کریم 🗯 🥷 > 👈 ابولهب در شان نزول 🐲 میبدی . این آیه را در آن سخن ابولهب می‌داند که گفته بود : اگر آنچه پسر برادرم می‌گوید ، باشد ، من همه اقوام را برای جانم فدیه می‌دهم . ☄ * سیصلی نارا ذات لهب = که به آتشی شعله ور در آید * 🐲او به آتش در خواهد آمد که شعله‌های آن گرداگرد او را فرا می‌گیرد . ☄طبرسی این آیه را دلیل بر گفتار پیامبر می‌داند که از ابولهب در حال کفر خبر می‌دهد . 🐲 آلوسی ، سین در * * را برای تاکید در وعید و حتمیت آن و تنوین در * تارا * را نشان آتش می‌داند و نکره آمدن * * نیز برای بیان هیبت و ترس انگیزی آن است . ادامه دارد ..... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَكُمُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنِ اهْتَدى‌ فَإِنَّما يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها وَ ما أَنَا عَلَيْكُمْ بِوَكِيلٍ «یونس آیه108» بگو: اى مردم! اينك حقّ از سوى پروردگارتان به سراغ شما آمده است. پس هر كس هدايت يابد، يقيناً به سود خويش هدايت مى‌يابد و هر كس گمراه شود، تنها به زيان خويش گمراه مى‌شود ومن بر (ايمان آوردن) شما وكيل نيستم (تا به اجبار شما را به راه حقّ درآورم). وَ اتَّبِعْ ما يُوحى‌ إِلَيْكَ وَ اصْبِرْ حَتَّى يَحْكُمَ اللَّهُ وَ هُوَ خَيْرُ الْحاكِمِينَ «یونس آیه109» و (تنها) آنچه را بر تو وحى مى‌شود پيروى كن و پايدار باش تا آنكه خداوند داورى كند و او بهترين داوران است. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَكُمُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنِ اهْتَدى‌ فَإِنَّما يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها وَ ما أَنَا عَلَيْكُمْ بِوَكِيلٍ «یونس آیه108» بگو: اى مردم! اينك حقّ از سوى پروردگارتان به سراغ شما آمده است. پس هر كس هدايت يابد، يقيناً به سود خويش هدايت مى‌يابد و هر كس گمراه شود، تنها به زيان خويش گمراه مى‌شود ومن بر (ايمان آوردن) شما وكيل نيستم (تا به اجبار شما را به راه حقّ درآورم). پیام ها 1- آنچه از سوى خداوند آمده، (مثل قرآن و تعاليم انبيا) همه حقّ و از شئون ربوبيّت اوست. «الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ» 2- هدف بعثت انبيا و فرستادن كتب آسمانى، تربيت تمام انسان‌هاست. يا أَيُّهَا النَّاسُ‌ ... رَبِّكُمْ‌ 3- خداوند حجّت را تمام كرده است و ما عذرى در نپذيرفتن حقّ نداريم. «قَدْ جاءَكُمُ الْحَقُّ» 4- خداوند از هدايت يافتن ما بى‌نياز است، سود و زيان هدايت و گمراهى تنها به خود ما باز مى‌گردد. «لِنَفْسِهِ» 5- انسان داراى اختيار است و سرنوشت هركس به دست خود اوست، حتّى انبيا هم حقّ اجبار مردم را ندارند. «ما أَنَا عَلَيْكُمْ بِوَكِيلٍ» 6- وظيفه‌ى انبيا، ارشاد وتبليغ است، نه اجبار واكراه. «ما أَنَا عَلَيْكُمْ بِوَكِيلٍ» تفسير نور(10جلدى)، ج‌3، ص: 632 @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ اتَّبِعْ ما يُوحى‌ إِلَيْكَ وَ اصْبِرْ حَتَّى يَحْكُمَ اللَّهُ وَ هُوَ خَيْرُ الْحاكِمِينَ «یونس آیه109» و (تنها) آنچه را بر تو وحى مى‌شود پيروى كن و پايدار باش تا آنكه خداوند داورى كند و او بهترين داوران است. پیام ها 1- مردم چه ايمان آورند، چه كفر ورزند، نبايد از وحى و دستورهاى الهى جدا شويم. وَ اتَّبِعْ‌ ... 2- انبيا تسليم فرمان وحى‌اند. «وَ اتَّبِعْ ما يُوحى‌» 3- پيروى از وحى، نياز به صبر دارد. وَ اتَّبِعْ‌ ... اصْبِرْ 4- رهبر بايد صبور باشد. «وَ اتَّبِعْ ما يُوحى‌ إِلَيْكَ وَ اصْبِرْ» 5- علم، شرط عمل، «وَ اتَّبِعْ ما يُوحى‌» و استقامت، شرط پيروزى است. «وَ اصْبِرْ حَتَّى يَحْكُمَ اللَّهُ» 6- نگران آينده نباشيم، كه خدا بهترين داور است. «خَيْرُ الْحاكِمِينَ» «والحَمدُللَّه ربّ العالمين» @Targomeh