فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقرآنکریم
#هودآیه۱۵و۱۶
مَنْ كانَ يُرِيدُ الْحَياةَ الدُّنْيا وَ زِينَتَها نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمالَهُمْ فِيها وَ هُمْ فِيها لا يُبْخَسُونَ «هود آیه15»
كسانى كه زندگانى دنيا و زيبايىهاى آن را بخواهند، ما در همين دنيا (نتيجهى) اعمالشان را بطور كامل مىدهيم، و در آن هيچ كم و كاستى نخواهد بود.
أُولئِكَ الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ إِلَّا النَّارُ وَ حَبِطَ ما صَنَعُوا فِيها وَ باطِلٌ ما كانُوا يَعْمَلُونَ «هود ایه16»
آنان كسانى هستند كه در قيامت، جز آتش چيزى ندارند و آنچه در دنيا ساختهاند بر باد رفته، و اعمالى كه انجام مىدهند باطل و بىاثر خواهد بود.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
مَنْ كانَ يُرِيدُ الْحَياةَ الدُّنْيا وَ زِينَتَها نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمالَهُمْ فِيها وَ هُمْ فِيها لا يُبْخَسُونَ «هود آیه15»
كسانى كه زندگانى دنيا و زيبايىهاى آن را بخواهند، ما در همين دنيا (نتيجهى) اعمالشان را بطور كامل مىدهيم، و در آن هيچ كم و كاستى نخواهد بود.
نکته ها
سؤال: اين آيه مىفرمايد: ما به دنياطلبان بدون كم و كاست و به طور كامل نتيجهى اعمالشان را در دنيا خواهيم داد، امّا در موارد ديگرى مىفرمايد: «مَنْ كانَ يُرِيدُ الْعاجِلَةَ عَجَّلْنا لَهُ فِيها ما نَشاءُ لِمَنْ نُرِيدُ» «1» به هر كس و به هر مقدار كه بخواهيم عطا مىكنيم.
جمع ميان اين آيات چگونه است؟
پاسخ: دراين آيه مىفرمايد: نتيجهى كارشان را مىدهيم، «أَعْمالَهُمْ» ولى در آن آيه مسئلهى كار مطرح نيست، بلكه آرزو مطرح است كه خداوند مىفرمايد: بعضى به گوشهاى از آرزوهاى خود مىرسند.
كسانى كه ايمان به معاد ندارند و يا براى خداوند كار نمىكنند، طلبى از پروردگار ندارند و در
«1». اسراء، 18.
جلد 4 - صفحه 34
برابر خدمات و اختراعات و اكتشافات خود در همين دنيا به نام و نانى مىرسند. كسى مىتواند به پاداش اخروى انتظار داشته باشد كه به آن ايمان داشته باشد و الّا كسى كه نه خدا را قبول دارد و نه معاد را، چه توقّعى از خداوند دارد؟
انسان اگر به جاى آخرت، دنيا، به جاى باقى، فانى و به جاى نامحدود، هدف محدود را دنبال كند، نتيجهى عملش نيز محدود به همين دنياى فانى خواهد بود.
پیام ها
1- انگيزه و هدف مهمّ است، نه فقط خود عمل. «مَنْ كانَ يُرِيدُ الْحَياةَ الدُّنْيا»
2- انسان اختيار دارد و مىتواند آن گونه كه مىخواهد اراده كند. «مَنْ كانَ يُرِيدُ»
3- خداوند عادل است، حتّى كسانى كه براى او كار نكنند، پاداش آنها را بدون كم و كاست در دنيا مىدهد. نُوَفِّ إِلَيْهِمْ ... لا يُبْخَسُونَ
4- دليل نپذيرفتن حقّ، دنياطلبى است. فَإِنْ لَمْ يَسْتَجِيبُوا ... مَنْ كانَ يُرِيدُ الْحَياةَ الدُّنْيا
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
أُولئِكَ الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ إِلَّا النَّارُ وَ حَبِطَ ما صَنَعُوا فِيها وَ باطِلٌ ما كانُوا يَعْمَلُونَ «هود ایه16»
آنان كسانى هستند كه در قيامت، جز آتش چيزى ندارند و آنچه در دنيا ساختهاند بر باد رفته، و اعمالى كه انجام مىدهند باطل و بىاثر خواهد بود.
نکته ها
آنجا كه وظيفهى انسان عبادت بوده و نياز به قصد قربت داشته است، عمل بدون قصد قربت باطل است و آنجا كه قصد قربت لازم نبوده و عمل به خاطر دنيا انجام شده است، نتيجهى آن محدود به دنياست و در قيامت آن عمل حبط و محو مىشود.
يكى از ياران پيامبر صلى الله عليه و آله نگاهش به دخترى افتاد و به سوى او دست درازى كرد. در مسير راه ديوارى فروريخت و صورت او را مجروح كرد.
پيامبر صلى الله عليه و آله با شنيدن اين ماجرا فرمودند: خداوند در همين دنيا تو را كيفر داد تا به آخرت كشيده نشود. چنانكه افرادى هستند كه خداوند پاداش كارهاى آنان را در همين دنيا مىدهد
جلد 4 - صفحه 35
تا در آخرتطلبى نداشته باشند. «1»
حضرت على عليه السلام هنگام تلاوت اين آيه مىفرمود: چگونه بر آتشى صبر كنم، كه اگر جرقهاى از آن بر زمين افتد، همهى روئيدنىهاى آن را مىسوزاند. «2»
پیام ها
1- دست دنيا گرايان در آخرت خالى است. «لَيْسَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ»
2- عمل براىِ دنيا و يا از روى ريا، در آخرت پوچ وتباه است. «حَبِطَ ما صَنَعُوا فِيها وَ باطِلٌ»
«1». تفسير مجمعالبيان.
«2». بحار، ج 40، ص 346.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #معارف #تفسیرقرآن
۴۶مدثر
قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ ما نماز نخواندیم وما مکذب دین بودیم👹 #بیخدا گوید در دین شما اگر کسی نماز نخوانَد روزه نگیرَد اما پولدار باشد بچه های او بعد از مرگ اوبه یک آخوند فقیر پول ناچیزی می💸 دهند تا نماز روزه آن میت را بجا بیاورد وآن میت به بهشت برود پدر پول بسوزد که حتی در دستگاه خدا هم کار میکند‼️
میگوییم مساله به این راحتی نیست❌ اگر کسی به عمد واجبات رابه جا نیاورد انجام واجبات برای او هیچ فایده ای ندارد زیرا ملایکه می فرمایند خود این میت اصلا در دنیا نماز را قبول نداشت هزاران بار👈 حی علی الصلاة حی علی خیر العمل را شنید اما به اذان اعتنا نکرد او در دنیا یک سجده برای خدا نکرد چگونه ما بیاییم نماز های دیگران در حق اورا قبول کنیم⁉️ اگر اینجور باشد ما باید سجده بچه های ابلیس به جای پدر شان بر قبر حضرت آدم را هم قبول کنیم‼️
دومااز آیه۴۶ مدثر که در بالا نوشتیم می فهمیم بینمازها در دم مرگ شان بی دین می میرند😱 این یعنی نماز خواندن برای کسی که نماز را قبول نداشته وبی دین مُرده هیچ اثری ندارد❌ والله اعلم🌻
سوما فقها گفته اند بر پسر بزرگ واجب است نماز روزه پدرو مادر💗💗 خود رابه جای آورد این یعنی اگر بچه او واجبات اورا به جا بیاورد خدای متعال زحمات بچه اورا قبول میکند وبه خاطر زحمات بچه او پدر یا مادر او (که نماز را مسخره نکرده وبه نماز به چشم حقارت نگاه نکرده) را می آمرزد ان شاالله💓
پس مساله به این راحتی نیست که آقا خانم در ماه رمضان بخورد بیاشامد نماز نخوانَد اما به بهشت برود‼️
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
♨️ جواهری به نام زن
🖌 یکی از آیات حجاب، آیهی 31 سورهی نور است. خداوند در این آیه میفرماید: وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ... لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها... ؛ یعنی بانوان باید زینت خود را بپوشانند، مگر آنچه را که آشکار است.
💎 روایاتی که آیه را تفسیر میکنند، بدن یک خانم را زینت میدانند. طبق این روایات ارزش بدن یک زن همانند جواهرات گرانقیمت است، بلکه بالاتر از طلا و الماس. به همین خاطر باید از دستبرد سارقان محفوظ بماند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حَسْبِيَ اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ
وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ
خدا برایم کافیست که جز او خدایی نیست،
من بر او توکل کردهام و او رب عرش بزرگ است ..
آیه ۱۲۹ سوره توبه
«#الھیشڪرت
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔷| ﷽ سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا
🔹|این سنّت الهی است که در گذشته نیز بوده است؛ و هرگز برای سنّت الهی تغییر و تبدیلی نخواهی یافت! ـ فتح آیه ۳
✍هر که در مسیر حق ایستادگی کند، نصرت الهی را به چشم خواهد دید. تا بوده همین بوده و تا هست همین خواهد بود. ارادۀ خدا پشت این سنت است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ابعاد اعجاز قرآن❤️
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿
1⃣بعد هنری (فصاحت و بلاغت)❇️
2⃣بعد پیشگویی اخبار و حوادث آینده❇️
غُلِبَتِ الرُّومُ فِي أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ
ﺭﻭﻣﻴﺎﻥ ﻣﻐﻠﻮﺏ ﺷﺪﻧﺪ ﺩﺭ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮﻳﻦ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ [ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺣﺠﺎﺯ ﻛﻪ ﻧﻮﺍﺣﻲ ﺷﺎم ﺍﺳﺖ ] ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻐﻠﻮﺏ ﺷﺪﻧﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺷﺪ(روم ۲و۳)
3⃣بعد محتوایی(محتوای عالی و ارزشمند)❇️
4⃣بعد هماهنگ بودن قرآن(عدم تناقض)❇️
أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا
ﺁﻳﺎ ﺑﻪ ﻗﺮﺁﻥ [ ﻋﻤﻴﻘﺎً ] ﻧﻤﻰ ﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ ؟ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﻏﻴﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﻮﺩ ، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻭ ﻧﺎﻫﻤﮕﻮﻧﻲ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﻣﻰ ﻳﺎﻓﺘﻨﺪ .(نساء٨٢)
5⃣بعد بیان حوادث گذشته❇️
حوادث پیامبران و افراد خوب و بد در زمان گذشته مثل موسی و فرعون
6⃣بعد اعجاز علمی❇️
وَمَن يُرِدْ أَن يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاءِ كَذَٰلِك
ﻭ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ [ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻟﺠﺎﺟﺖ ﻭ ﻋﻨﺎﺩﺵ ] ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻧﻤﺎﻳﺪ ، ﺳﻴﻨﻪ ﺍﺵ ﺭﺍ ﭼﻨﺎﻥ ﺗﻨﮓ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﻲ ﺑﻪ ﺯﺣﻤﺖ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ.(انعام١٢٥)
(ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻣﻌﺠﺰﺍﺕ ﻋﻠﻤﻲ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﻮﺍﺭﺽ ﺻﻌﻮﺩ ﺑﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﺣﻖّ ﻧﮕﺮﺩﺩ، ﺭﻭﺣﺶ ﺗﻨﮓ ﻭ ﻛﻢ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﺮﻭﺩ ﻛﻪ ﻧﺒﻮﺩﻥ ﺍﻛﺴﻴﮋﻥ، ﺳﻴﻨﻪ ﺍﺵ ﺗﻨﮓ ﻭ ﺗﻨﻔّﺴﺶ ﺳﺨﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌠☫﷽☫🌠
✅ چقدر قشنگ دوران کودکی
تا پیری رو به تصویر کشیده ... 🔺
🏅سوره #روم آیه ۵۴ 👇🏻
خداست که شما را از ناتوانی آفرید ، سپس بعد از ناتوانی قدرت و نیرو داد ، آن گاه بعد از نیرومندی و توانایی ، ناتوانی و پیری قرار داد ؛ هرچه بخواهد می آفریند و او دانا و تواناست .
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا بحال آیه نجوا را شنیده اید؟
👤حجت الاسلام علیسعیدیان
یا ایها الذین آمنوا اذا ناجیتم الرسول فقدموا بین یدی نجواکم صدقة ذلک خیر لکم واطهر فان لم تجدوا فان الله غفور رحیم
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
📸 آیاتی که شهید اسماعیل هنیه در مسیر آخرین سفر خود خواند
🔹شهید اسماعیل هنیه در آخرین پرواز خود، درحالی که قرآن کریم در دست داشت، چشم به آیهٔ ۷۴ سوره نساء دوخته بود که میفرماید:
فَلْيُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ وَمَن يُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا
پس كسانى كه زندگانى دنيا را به آخرت فروختهاند، بايد در راه خدا كارزار كنند و هركس كه در راه خدا كارزار كند و كشته يا پيروز شود، به زودى به او پاداشى عظيم مىبخشيم.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تبا =تمایل به اسلام
✅ ژاپن: مسلمان شدن پروفسور ایکودا تنها با یک آیه از قرآن کریم
استاد دانشگاه علوم سیاسی توکیو
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🍁 #دائره_المعارف_قرآن_کریم 🍁
🏢 اجاره
🏚 اجاره همانند « #اجر »، مصدر ثلاثى مجرد از باب أجَرَ یَأجُرُ است که بهمعناى « به مزد دادن » « به #مزدورى گرفتن » و « اجرت » و « مزد » آمده و از این مادّه، ایجار و #استیجار و مؤاجره نیز در معناى اجاره به کار رفته است که ایجار و #استیجار ، هم در اجاره منافع و هم در اجاره اعمال ( خدمات ) استعمال شده ؛ ولی #مواجره ، فقط در اجاره اعمال به کار رفته است ؛
اگرچه برخی کاربرد آن را در #اجاره منافع نیز ذکر کردهاند .
🏡 مورد #اجاره اگر منفعت عین یا حیوانی باشد ، به آن اجاره اعیان یا اجاره #منافع گویند .
🏚در این اجاره ، تسلیم کننده عین را #موجر و پرداخت کننده عوض را #مستاجر گویند و اگر مورد اجاره ، کار انسانی باشد ، به آن اجاره اعمال یا اجاره #ذمّه گویند .
🏡در این اجاره ، پرداخت کننده عوض را #مستاجر و تسلیم کننده نیروی کار را اجیر یا #مستاجر ( به فتح جیم ) نامند .
🏚 اجیر بر دو نوع است :
👈 اجیر #خاص ( مقیّد ) : کسی که متعهد میشود عملی را شخصاً در مدت معینی انجام دهد و حق ندارد در این مدت ، بدون اجازه مستاجر برای فرد دیگری کاری انجام دهد .
👈 اجیر #مشترک ( مطلق ) : کسی که عملی را بدون تعهد مباشرت و تعیین مدت ، متعهد میشود یا در یک زمان ، اجیر اشخاص متعدد میگردد ؛
✅ بنابراین ، اجاره سر رکن دارد :
عقد ، متعاقدین و عوضین .
🏡 در اجاره ، #عوض پرداختی را اجاره بها یا اجرت گویند .
🏚 در قرآن از #مشتقات این ماده ،
* #تاجرنی * به معنای * مزدوری کردن * یک بار در آیه ۲۷ قصص و
* #استاجر * و * #استاجرت * به معنای * به مزدوری گرفتن * دو بار در آیه ۲۶ قصص و
* #اجر * به معنای مزد مادّی یا معنوی فراوان آمده است که برخی از آنها با اجاره مرتبط است .
ادامه دارد.......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسيرقرآنکریم
#هودآیه۱۷
أَ فَمَنْ كانَ عَلى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَ يَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ وَ مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسى إِماماً وَ رَحْمَةً أُولئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلا تَكُ فِي مِرْيَةٍ مِنْهُ إِنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يُؤْمِنُونَ «هود آیه17»
آيا آن كس كه (همچون پيامبر اسلام) دليل روشنى (مثل قرآن) از طرف پروردگارش دارد و بدنبال او شاهدى از اوست، و پيش از او (نيز) كتاب موسى (كه) رهبر و رحمت بوده است (بر آمدن او بشارت داده، مانند كسى است كه اين خصوصيات را نداشته باشد؟)، آنان (كسانى كه حقجو هستند) به او ايمان مىآورند، و هر كس از احزاب (و گروههاى مختلف) كه به او كافر شود، وعدگاهش آتش است. پس، از آن در ترديد مباش (كه) قطعاً آن (وحى، كلامِ) حقّى است (كه) ازپروردگارت (نازل شده)، اگر چه اكثر مردم ايمان نياورند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
أَ فَمَنْ كانَ عَلى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَ يَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ وَ مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسى إِماماً وَ رَحْمَةً أُولئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلا تَكُ فِي مِرْيَةٍ مِنْهُ إِنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يُؤْمِنُونَ «هود آیه17»
آيا آن كس كه (همچون پيامبر اسلام) دليل روشنى (مثل قرآن) از طرف پروردگارش دارد و بدنبال او شاهدى از اوست، و پيش از او (نيز) كتاب موسى (كه) رهبر و رحمت بوده است (بر آمدن او بشارت داده، مانند كسى است كه اين خصوصيات را نداشته باشد؟)، آنان (كسانى كه حقجو هستند) به او ايمان مىآورند، و هر كس از احزاب (و گروههاى مختلف) كه به او كافر شود، وعدگاهش آتش است. پس، از آن در ترديد مباش (كه) قطعاً آن (وحى، كلامِ) حقّى است (كه) ازپروردگارت (نازل شده)، اگر چه اكثر مردم ايمان نياورند.
نکته ها
روايات بسيارى از ائمه معصومين عليهم السلام رسيده است كه مراد از «شاهِدٌ» در اين آيه علىبن ابىطالب عليهما السلام است. «3» چنانكه خود حضرت على عليه السلام نيز در خطبهاى فرمود: مُراد از «شاهد» من هستم.
«3». كافى، ج 1، ص 190.
جلد 4 - صفحه 36
طبق اين آيه، شاهد و گواه پيامبر صلى الله عليه و آله از اوست، نه جداى از او. و طبق روايات شيعه و سنّى پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: من از علىّ هستم و علىّ از من است. «1»
در آخرين آيهى سورهى رعد آمده است كه وقتى كفّار به پيامبر صلى الله عليه و آله گفتند: «لَسْتَ مُرْسَلًا» پيامبر صلى الله عليه و آله به امر خداوند پاسخ مىدهد: «كَفى بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ» يعنى براى گواهى ميان من و شما، خداوند و كسى كه علم كتاب نزد اوست كافى است. در آنجا نيز طبق روايات شيعه و سنّى مُراد از «مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ» علىبن ابىطالب عليهما السلام است كه شهيد و گواه پيامبر صلى الله عليه و آله است. در آنجا شهيد و در اينجا شاهد است.
پیام ها
1- در تبليغ، با شيوهى سؤال، وجدانهاى سالم را به قضاوت بطلبيم. «أَ فَمَنْ كانَ»
2- قرآن، حجّت خداوند بر مردم است. «بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ»
3- كسى كه در زمان حيات پيامبر صلى الله عليه و آله همراه و دنبالهرو اوست، پس از پيامبر صلى الله عليه و آله هم جانشين پيامبر صلى الله عليه و آله است. «يَتْلُوهُ»
4- وجود پيروان راستين، وارسته و فداكار، يكى از راههاى شناخت و حقّانيّت پيامبران است. بَيِّنَةٍ ... شاهِدٌ مِنْهُ
5- خداوند حجّت را بر مردم تمام كرده است، هم خود قرآن معجزه است و هم گواهى چون علىبن ابىطالب عليهما السلام دارد و هم تورات از قبل بشارت آن را دادهاست. بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ ... شاهِدٌ مِنْهُ ... وَ مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسى
6- كتب آسمانى، مؤيّد يكديگرند. «مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسى»
7- در تبليغ، شناخت مخاطب يك اصل است، چون در حجاز يهوديان بيش از مسيحيان بودهاند، خطاب قرآن با آنان است، گرچه در انجيل هم بشاراتبسيارى آمده است. «مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسى»
«1». صحيح بخارى، كتاب صلح، باب «كيف نكتب»؛ مسند احمد حنبل، ج 5، ص 356.
جلد 4 - صفحه 37
8- كتب آسمانى و قوانين الهى، راه هدايت و وسيلهى رحمت براى مردم هستند. «إِماماً وَ رَحْمَةً»
9- مردم بايد كتاب آسمانى را امام وپيشواى خود قرار دهند. «كِتابُ مُوسى إِماماً»
10- امامت و رحمت بايد در كنار هم باشند. «إِماماً وَ رَحْمَةً»
11- ملاك و محور، حقّ باشد نه حزب. بجاى توجّه به حزب و نژاد و منطقه، بدنبال پيروى از حقّ باشيم. «وَ مَنْ يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ»
12- همهى مردم از هر گروه و طايفه و حزب بايد به قرآن رو آورند وگرنه گرفتار قهر الهى هستند. «وَ مَنْ يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ»
13- كفر برخى از مردم سبب دلسردى و تزلزل مؤمنان نشود. وَ مَنْ يَكْفُرْ ... فَلا تَكُ فِي مِرْيَةٍ مِنْهُ
14- اكثريّت، نشانهى حقانيّت نيست. الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ ... أَكْثَرَ النَّاسِ لا يُؤْمِنُونَ
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #تدبردرقرآن
۸۳بقره
🌻وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْناً وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّكَاةَ با مردم به خوبی حرف بزنید نماز را به پا دارید وزکات بدهید🪴
ازاین آیه میفهمیم اگر با مردم مهربان باشیم با خوش اخلاق بودن مان بهتر می توانیم مردم را جذب نماز وزکات کنیم🖼
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 اثبات وجود خدا توسط پروفسور شودر
✅چطور به تشکیل جهان از #انفجار_بزرگ میتوان اعتقاد داشت ولی به خالق این انفجار نه!
این کلیپ حاوی نکات علمی جالب است!
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh