(آيه ٢٣)
شأن نزول:
💠از ابن عباس نقل شده كه:
در عصر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله زن و مردى از يهود مرتكب زناى محصنه شدند با اين كه در تورات دستور مجازات سنگباران در بارۀ اين چنين اشخاص داده شده بود، چون آنها از طبقۀ اشراف بودند بزرگان يهود از اجراى اين دستور در مورد آنها سر باز زدند و پيشنهاد شد كه به پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله مراجعه كرده داورى طلبند.
💠پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود:
همين تورات فعلى ميان من و شما داورى مىكند آنها پذيرفتند.
💠پيامبر صلّى اللّه عليه و آله دستور داد قسمتى از تورات را كه آيۀ «رجم» (سنگباران) در آن بود پيش روى دانشمند يهود «ابن صوريا» بگذارند.
💠 او كه قبلا از جريان آگاه شده بود هنگامى كه به اين آيه رسيد دست روى آن گذاشت و جملههاى بعد را خواند «عبد اللّه بن سلام» كه نخست از دانشمندان يهود بود و سپس اسلام اختيار كرده بود فورا متوجه پردهپوشى «ابن صوريا» شد و برخاست و دست او را از روى اين جمله برداشت و آن را از متن تورات قرائت كرد،
💠سپس پيامبر صلّى اللّه عليه و آله دستور داد مجازات مزبور طبق آيين آنها در مورد اين دو مجرم اجرا شود.
💠جمعى از يهود خشمناك شدند و اين آيه در بارۀ وضع آنها نازل گرديد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 272
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
تفسير آیه ۲۳ :
💠به دنبال آيات گذشته كه سخن از محاجّه و بحث و گفتگوهاى لجوجانۀ گروهى از اهل كتاب به ميان آورد، در اينجا روشن مىسازد كه آنها تسليم پيشنهادهاى منطقى نبودند و انگيزههاى اين عمل و نتايج آن را نيز بازگو مىكند.
💠آيه نخست مىفرمايد:
«آيا مشاهده نكردى كسانى را كه بهرهاى از كتاب آسمانى داشتند و دعوت به سوى كتاب الهى شدند تا در ميان آنها داورى كند ولى عدهاى از آنها روى گرداندند و از قبول حق اعراض نمودند»
💠اين در حالى بود كه كتاب آسمانى آنها حكم الهى را بازگو كرده بود و آنها از آن آگاهى داشتند. (أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيباً مِنَ الْكِتابِ يُدْعَوْنَ إِلى كِتابِ اللّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلّى فَرِيقٌ مِنْهُمْ وَ هُمْ مُعْرِضُونَ) .
💠 از جملۀ «اوتوا نصيبا من الكتاب» بر مىآيد كه تورات و انجيلى كه در دست يهود و نصارى در آن عصر بود، تنها قسمتى از آن بود و احتمالا قسمت بيشتر از اين دو كتاب آسمانى، از ميان رفته يا تحريف شده بود. آرى!
💠 آنها به همان حكم موجود در كتاب مذهبى خويش نيز گردن ننهادند و با بهانهجويى و مطالب بىاساس از اجراى حدود الهى سرپيچى كردند.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 273
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ↷💢
《قرآن چه تعابیری از مرگ دارد؟》
❶ چشیدن: «كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ»
↲سوره آل عمران، آیه ۱۸۵
هر جاندارى به ناچار چشنده مرگ است
اگر انسان به کلی نابود و فانی شود
دیگر چشیدن معنایی نخواهد داشت
❷ توّفی: این تعبیر در مورد مرگ
در حدود دوازده بار به کار رفته است
که به معنای دریافت کامل است
و از آنجا که خداوند دریافت کننده است
مرگ به معنای بازگشت به سوی خداوند
خواهد بود
❸ آیاتی که از مرگ به رجوع و سیر به
سوی خداوند تعبیر کرده است:
«إِلَى رَبِّکَ یَوْمَئِذٍ الْمَسَاقُ»
در آن روز، روز مرگ سوق و حركت
به سوى پروردگار توست
از ملاقات برزخى، قیامت، حضور در محكمه
محاكمه تا بهشت یا جهنم
↲سوره قیامت، آیه ۳۰
این آیات نیز گواه نابود نشدن انسان
با مرگ است
❹ تشبیه مرگ به خواب و استعمال توفی
در مورد هر دو گواه بر این حقیقت است
که انسان همچنان که میخوابد
نیست و نابود نمیشود
با مرگ نیز از بین نمیرود
⬅️ در سخنی از امام باقر علیهالسلام
آمده است: مرگ همان خوابى است كه
هر شب به سراغتان میآید
با این تفاوت كه مدتش طولانى است
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تلاوت_قرآن
#آیة_الله_خامنه_ای
#سوره_حمد
وَإِذَا قُرِئَ ٱلۡقُرۡءَانُ فَٱسۡتَمِعُوا۟ لَهُۥ وَأَنصِتُوا۟ لَعَلَّكُمۡ تُرۡحَمُونَ
هنگامی که قرآن خوانده میشود، گوش فرا دهید و خاموش باشید؛ شاید که مشمول رحمت خدا قرار گیرید...
( آیه ۲۰۴ سوره اعراف)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✨﷽✨
🔥سخت ترین آیه جهنم
🌾و زیباترین آیه ی بهشت
✍سخت ترین آیه جهنم در قرآن را اگر بپرسی
همه می گویند مار غاشیه، آب جوش و....ولی
سخت ترین آیه جهنم در سوره مبارکه ابراهیم
است. می فرماید: "مرگ از هر طرف به سراغ
فرد می اید ولی نمی میرد..."
💠زیباترین آیه توصیف بهشت هم اگر بپرسی
می گویند: نهرهای جاری از عسل و...ولی کامل
ترین توصیف از بهشتی که نرفته ایم در سوره
کهف است. می فرماید:" اهل بهشت دوست
ندارند از بشهت بروند" شما هر جا بروی بعد
چند روز خسته می شوی. چون در قرآن آمده
که "خالدین فیها ابدا"( در آن جاودانه اند) آدم
با خود فکر می کند چقدر در بهشت بمانیم! ولی
اینقدر برایت شیرین می کنند که دوست خواهی
داشت بمانی...
📚از بیانات استاد فاطمی نیا
#کلام_بزرگان
🔰🔰🇯🇴🇮🇳🔰🔰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
سست نشوید
غمگین نشوید
شما پیروزید اگر ایمان داشته باشید.
📖 آلعمران آیه۱۳۹
#درمحضرقرآن
🔰🔰🇯🇴🇮🇳🔰🔰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥اثرات وحشتناک نخواندن و سستی در خواندن نماز
#سخنرانی
🔰🔰🇯🇴🇮🇳🔰🔰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖سوره مبارکه: مریم ۶۲_۶۷
گوینده ترجمه : استاد بهروز رضوی
#آیههایعشق
#یکقطرهآرامش
بسیار زیبا و شنیدنی👌😍
🔰🔰🇯🇴🇮🇳🔰🔰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🛑دسته بندی انسان ها بر اساس ارتباطشون با قرآن!
🌕ابان بن تغلب مي گويد: امام صادق (علیه السلام) فرمود:
(انسانها چهار دسته هستند.)
گفتم: فدايت گردم، آن چهار دسته كيانند؟
☀️ فرمود:
1- انساني كه ايمان دارد، ولي قرآن به او داده نشده است.
2- انساني كه قرآن به او داده شده، ولي ايمان ندارد.
3- انساني كه هم قرآن به او داده شده و هم ايمان دارد.
4- انساني كه نه قرآن دارد و نه ايمان.
💥اما آنكس كه ايمان دارد ولي قرآن به او داده نشده مانند ميوه اي است كه شيرين است ولي بو ندارد.
💥 آنكس كه قرآن به او داده شده ولي ايمان ندارد، مانند برگ درخت (مورد) (درختي شبيه درخت انار و برگهايش هميشه سبز است) كه بويش خوش است، ولي مزه اش تلخ است.
💥و آن كسي كه هم قرآن به او داده شده و هم ايمان، مانند ترنج است كه هم خوش بو است و هم خوشمزه است.
💥و آن كس كه نه قرآن به او داده شده و نه ايمان، مانند (حنظله) (هندوانه بوجهل) است كه بوي خوش ندارد و مزه اش نيز تلخ است ...
📚 اصول کافی ،باب فضل حامل القرآن، حديث ۶، ص ۶۰۴ و ۶۰۵- ج ۲
•••┈✾~🍃♥️🍃~✾┈•••
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📽 #کوههاي_رنگي موسوم به رنگینکمان در کشور peru
===========
🌎14قرنپیش قرآن به چنین کوههايي اشاره کردهاست:
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُّخْتَلِفاً أَلْوَانُهَا وَمِنَ الْجِبَالِ جُدَدٌ بِيضٌ وَحُمْرٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَغَرَابِيبُ سُودٌ (فاطر/27)
آيا نديدهاىكه خداوند از آسمان، آبي فرو فرستاد، پس بهواسطه آن ميوههايي رنگارنگ (از زمين) بيرون آورديم. و از بعضي كوهها (رگهها و) راههاي سفيد و سرخ، به رنگهاي گوناگون و سياه
===========
➢آیا در زمان نزول قرآن، اینچنین کوههايي با این کیفیّت در عربستان وجود داشتهاند؟💥
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
-و صبرکن که خدا هرگز جز نیکوکاران را ضایع نگذارد.
📚سوره#هود - 115
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#عفت
#حجاب
تو فرهنگ قرآن عفت و حیا مهمتر از حجابه
چون اول به زنها میگه عفت داشته باشید
بعد میگه چطور حجاب بگیرید.
وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ
1⃣👈«يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ» به نامحرم نظر نکنن
2⃣👈وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ شهوتشون رو کنترل کنن....
3⃣👈وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ حجابشون رو رعایت کنن
َ(31نور)
╭─🌸🌼🌸🌼🌸🌼─╮
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
1⃣ 🕋#یا_ایها_الذین_آمنوا ⏪ قبل از امر کردن مردم ،آنها را با احترام صدا بزنیم .
2⃣🕋#مِن_قَبلِ_اَن_یاتی_یَوم ⏪ ارزشمند بودن استفاده از فرصت ها ،قبل از اینکه از دست برود .
3⃣🕋#اَنفِقوا_..._یوم_لا_بیع⏪ اگر امروز بتونیم کاری را انجام دهیم ،ولی اینکار صورت نگیرد ،فردا هم پاداشی نخواهد بود .
4⃣🕋#انفقوا...والکافرون⏪ بُخل یکی از نشانه های کفران نعمت است و انکار وعده های الهی .
5⃣🕋#الکافرون_هُمُ_الظالموُن⏪ کفر نمونه آشکار#ظلم است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
4⃣5⃣2⃣أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لَا بَيْعٌ فِيهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ ۗ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ.
⚜ در این آیه صحبت از #انفاق و تشویق کردن مردم به این کار است.
⚜#انفاق یکی از مهمترین کارها و به نوعی از اسباب نجات در قيامت است .
⚜#انفاق ،موجِبِ وحدت جامعه و تقویت حکومت و بُنیه دفاعی و جهادی می شود .
💢انفاق واجب یعنی #زکات💢
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
⚜ سبک زندگی قرآنی
🍂انفاق کنید و از صالحین شوید🍂
🔸وَأَنفِقُوا مِن مَّا رَزَقْنَاكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِي إِلَي أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُن مِّنَ الصَّالِحِينَ.
(#منافقون/۱۰)
⚡️ترجمه :
و از آنچه روزى شما كرده ايم انفاق كنيد، پيش از آنكه مرگ به سراغ هر يك از شما آيد، پس (در آستانه رفتن) گويد: پروردگارا چرا (مرگ) مرا تا مدتى اندك به تأخير نيانداختى تا صدقه (و زكات) دهم و از صالحان گردم.
🔴 کسیکه اهل انفاق نیست، نسبت به نیازهای جامعه بی تفاوت است وفقط به خود می اندیشد.
چنین کسی، بعد از مرگ، آرزو می کند که فقط مدت کوتاهی به دنیا برگردد و انفاق کند تا به این وسیله از صالحین شود.
⚡️یعنی :
انفاق یکی ازویژگیهای ضروری صالحین است.
⚡️پس از هرچه که خدا روزیتان کرده (مال، قدرت، آبرو، علم، هنر و.....) انفاق کنید تا ازصالحین شوید.
#سبک_زندگی_قرآنی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#آیه_گرافی
-وهنگامیکهبیمارمیشوماوشفایممیدهد.
📚سوره#شعرا - 80
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📜#دائره_المعارف_قرآن_کریم
🎁#ابرار>
👈#باورهای_ابرار
⬅️3. #ایمان_به_فرشتگان
🌺«... والملـئکةِ » ( بقره ۱۷۷ ) از آنجا که انسان در مسیر #رسیدن به کمال و عوالم تجرّد و نور و #صفا قرار دارد، پس از ایمان و #وابستگى به خداوند تعالى و روز آخرت، باید این منزل [= عالم فرشتگان ] را در مسیر خود که بین او وعالم #لاهوت و نور است ، مورد توجه قرار دهد ،
🌼افزون بر این #فرشتگان ، واسطه فیض خداوند و تدبیر کننده امور به اذن اویند ، بنابراین ، #شفاعت و ایمان به آنان از باب شکر #واسطه نعمت لازم است ، چنان که شکر خداوند در جایگاه مبدآ همه #نعمتها قرار دارد .
⬅️4. #ایمان_به_رسالت
#و_کتابهاى_آسمانى
🌺« والکتـبَ و النَّبِیّین » ( بقره ۱۷۷ ) مقصود از #ایمان به کتاب و نبیّین، ایمان به رسالت همه پیامبران الهى و #کتابهاى آسمانى آنان، و ایمان به آنان، مستلزم #پیروى از هدایتشان است و سرّ این که مومنان و پارسایان، به ویژه ابرار ، به همه رسولان و همه کتابهای آسمانی ایمان دارند ، این است که همه #شرایع ، در اصول و خطوط کلی #معارف ( مبدآ ، معاد ، عمل صالح ) یکسانند :
* انّ الدّین عندالله الاسلام * ( آل عمران ۱۹)
🌼از این رو #پیامبران الهی، هر یک #مصدّق رسولان پیشین و #مبشّر پیامبران پس از خود بوده اند .
🌺علامه طباطبایی می گوید :
موارد پیش گفته ، #جامع همه معارف حقّی است که خدای سبحان، ایمان به آنها را از #بندگانش خواسته و مقصود از ایمان ، ایمان کاملی است که در #قلب آدمی مستقر شود و شک ، اعتراض و اضطراب بدان راه نیابد و در #قلمرو اخلاق و رفتار نیز بی اثر نباشد .
🌼جمله * اولئک الّذین صدقوا * در ذیل آیه ۱۷۷ بقره که پس از شمردن #اوصاف ابرار قرار گرفته و در آن ، #صدق مطلق آمده و به اعمال قلبی یا #جوارحی مقیّد نشده، نشانه ایمان صاقانه ابرار است ..... ، بنابراین، #ابرار دارای مرتبه عالی ایمانند ؛ چنانکه قرآن میفرماید :
* الّذین ءامنوا و لم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن و هم مهتدون = کسانی که ایمان آوردند و ایمان خود را به #ستمی [ = شرک] نیامیختند ، ایشانند که ایمنی دارند و آنان راه یافتگانند *
ادامه دارد .....
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh