eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
❣️ ⭐️ وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتَابِ ءَامَنُواْ وَ اتَّقَوْاْ لَكَفَّرْنَا عَنهُْمْ سَیِّاتهِِمْ وَ لَأَدْخَلْنَاهُمْ جَنَّاتِ النَّعِیمِ(65- مائده) 👇👇👇 ✍️ قرآن می گوید: اگر اهل کتاب که اسلام را نپذیرفته اند❌، ایمان بیاورند و به مانند سایر مسلمانان عقاید آخرین شریعت الهی را پذیرفته و باور کنند ✍️و سپس بر اساس آن باورها به دستورات آن نیز عمل کنند مورد عنایت الهی قرار گرفته و با ورود به بهشت، رستگار خواهند شد.(13)✅ 😍 مراد از تقوا بعد از ایمان که در آیه آمده است، ✅ پرهیز از محرمات الهى و گناهان كبیره است‏ ✍️ و منظور از سیئات، گناهان صغیره است که خدا وعده گذشت از آنها را به شرط ترک کبائر داده است.(14)👌 پی نوشت ها: (1) نمونه ج4 ص232(2) المیزان ج5 ص151 (3) المیزان ج5 ص206(4) همان ص206-207(5) هو البغض مع الكراهة و التجنّب. التحقیق فی كلمات القرآن الكریم، ج6 ص125(6) ر.ک: المیزان ج5 ص237 (7) تفسیر نمونه ج4 ص300(8) آیه 34 سوره مائده (آیه بعدی)(9) ر.ک به نمونه ج4 ص359-362(10)نمونه ج4 ص364 (11)المیزان ج6ص2(12)همان(13)ر.ک به مجمع البیان ج3 ص343(14)المیزان ج6 ص37امید پیشگر.بخش قرآن تبیان ┅┅═✧❅💞❅✧═┅┅ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖سوره ملك (آیه ۳) 🕋الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَا تَرَىٰ فِي خَلْقِ الرَّحْمَٰنِ مِنْ تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَىٰ مِنْ فُطُورٍ (٣) 🍀🌸همان كسی كه آسمان را بر فراز یكدیگر آفرید؛ در آفرینش خداوند رحمان هیچ تضادّ و نمی‌بینی! بار دیگر نگاه كن، آیا هیچ و مشاهده می‌كنی؟! ┅┅═✧❅💞❅✧═┅┅ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😍 😍 : داستان هاى قرآنى داراى چه ویژگی هائى هستند؟🤔 اجمالی: 👇👇 قرآن نه کتاب تاریخ است ❌ و نه کتاب قصه؛ ❌ اما برای پیشبرد اهداف تربیتی خود گاهی اوقات برخی وقایع تاریخی را با روشی منحصر به فرد روایت می کند😊. برخی از ویژگی های این روش گویی منحصر به عبارت اند از:🔰 ❣️ ۱- تمرکز بر نقاط حساس و تأثیرگذار حوادث. ❣️ ۲- دوری از آوردن مطالب زائد. ❣️۳- انسجام حداکثری و عدم تضاد بین بخش های مختلف روایت. ❣️ ۴- توجه به ریشه ها و پیامدهای وقایع و احتراز از ذکر بی مورد همه وقایع به صورت صرف. ❣️۵- جداسازی وقایع حقیقی و تاریخی از اسطوره ها و خرافات. پاسخ :👇👇 قسمت از مباحث تربیتى و مواعظ و اندرزهاى و بشارت ها و انذارها و بیم ها و امیدهاى قرآن، در قالب مسائل تاریخى بیان شده👌؛ و به قدرى زیبا و گویا و موثر مطرح شده که هر شنونده اى را بى اختیار به سوى آن اهداف عالى مى کشاند✅ و تا انسان سوره هایى مانند یوسف، انبیاء، طه، قصص، مریم و آل عمران و بقره و… را، مطالعه نکند به عظمت فوق العاده مباحث تاریخى قرآنپى نمى برد.❌ اصولا مباحث تاریخى قرآن داراى ویژگى هاى زیر است:🔰🔰🔰 ✍️ ۱. تکیه بر قسمت هاى حساس و انداختن ذره بین قوى روى مسائلى که نقش مهم تربیتى دارند. ✍️ ۲. خالى بودن از هر گونه حشو و زوائد. ✍️ ۳. خالى بودن از تناقض و تضاد و ناهماهنگى. ✍️ ۴. بر خلاف روش تاریخ نگارى معمول آن زمان (حتى قرن ها بعد از آن)، که تاریخ به عنوان یک که حداکثر به عنوان یک آگاهى از وضع گذشتگان مطرح مى شد؛ و هیچ تجزیه و تحلیلى که شکل فلسفه تاریخ و درس هاى آموخته شده از سرگذشت پیشینیان باشد نداشت❌، در مباحث تاریخى قرآن مجید هم به ریشه هاى مسائل توجه شده و هم به پیامدهاى آن، به گونه اى که حس کنجکاوى و روح دقت و تفکر را در شنونده و خواننده بر مى انگیزد❣️، و جالب این که در همه جا حوادث غیر آموزنده را که جز اطاله کلام و اتلاف وقت، ثمرى ندارد حذف مى کند.✅ ✍️ ۵. جداسازى حقایق تاریخى از افسانه ها که از مسائل بسیار پیچیده تلقّى مى گردد، در قرآن مجید به صورت دقیقى مورد توجّه قرار گرفته است.👌 توضیح این که عواملى وجود داشته که همیشه تاریخ با افسانه هایى آمیخته شود.💕 از جمله آن ها، سرگرمى و ارضاى عواطف کودکانه و تحریک تخیّلات و ایجاد جاذبه هاى دروغین بوده است؛ بطورى که مى توان گفت افسانه ها و اسطوره ها بخش مهمى از تواریخ پیشینیان و رکناصلى آن را تشکیل مى دهد.💠 روى این حساب، اگر خود را در زمان نزول قرآن مجید و در محیط زندگى پیامبر اسلام(صلى اللهعلیه وآله) فرض کنیم، مى بینیم آنچنان تواریخ آن زمان با خرافات آمیخته شده بود ـ خرافاتى که دهان به دهان مى گشت و در زمره مسلّمات شمرده مى شد ـ که جدا سازى آن براى افراد درس خوانده امکان پذیر نبود❌، تا چه رسد افراد بى سواد.👌 علماى آن زمان که همان ربانیون و احبار یهود و نصارى بودند، و همچنین کاهنان مشرک عرب نیز پاسداران این اسطوره ها و خرافات و قصه ها بودند.✅ مسلماً کسى که در چنین محیطى زندگى کند و به سن چهل سالگى برسد، تار و پود افکار او آن چنان با این افسانه ها و اسطوره ها بافته مى شود که جدایى از آن عادتاً ممکن نیست. ❌ آیا چنین کسى قدرت دارد تواریخ را در آن محیط تاریک پاک سازى کند و حقایق را از خیالات و خرافات جدا سازد؟ یک محقق درس خوانده تاریخ امروز به زحمت قادر بر چنین کارى است، چگونه مى توان از فرد درس نخوانده اى در آن روز چنین انتظارى را داشت؟!(۱) 💠پی نوشت: (۱). گردآوري از کتاب: پيام قرآن‏، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، ۱۳۸۶ ه. ش‏، ج ۸، ص ۱۹۵. ┅┅═✧❅💞❅✧═┅┅ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
📖 آیه 13 سوره جاثیه 🕋 و سَخَّرَ لَکُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً مِنْهُ إِنَّ في‏ ذلِکَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَکَّرُونَ 🌸🍃ترجمه: او آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است همه را از سوی خودش مسخّر شما ساخته در این نشانه های ( مهمّی ) است برای کسانی که اندیشه می کنند! ┅═✧❅💞❅✧═┅┅ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 در محضر قرآن کریم/ ✅ إِنَّ إِبْراهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتاً لِّلَّهِ حَنِيفاً وَ لَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ‌(نحل/۱۲۰) 🔹همانا ابراهیم (به تنهایى) یک اُمّت بود، در برابر خدا خاضع و فرمان‌بر و حق‌گرا بود، و از مشركان نبود. 🔸در این آیه خداوند، حضرت ابراهیم(ع) را به تنهایى یک اُمّت دانسته است و هر یک از مفسران براى تحلیل و تفسیر این جمله سخنى گفته‌اند، از جمله: ▫️چون ابراهیم(ع) بر مكتبى بود كه اَحدى بر آن نبود، پس یک اُمّت بود. ▫️او به اندازه یک اُمّت خیر و خوبى و كمال داشت. ▫️كلمه اُمّت به معناى معلّم خیر است او معلّم خوبى‌ها بود. ▫️مراد از اُمّت یعنى رهبر و مقصود و امام تمام خداپرستان. ▫️شخصیّت و شعاع وجود او به اندازه یک اُمّت بود. ▫️چون قوام اُمّت به او بود. ▫️چون عالم بود و عالم اُمّتى را راهنمایى مى‌كند. ▫️چون حركت آفرید، كار یک امّت را انجام داد، یارى نداشت و یک تنه قیام كرد. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️تجلیل از مردان خدا و معرّفى الگوها و قهرمانان توحید یک شیوه تربیتى است. «انّ ابراهیم» ▫️تعداد و كمیّت مهم نیست، بلكه كیفیّت و حركت آفرینى مهم است. «اُمّة» ▫️در راه حقّ از تنهایى نهراسید. «انّ ابراهیم كان اُمّةً» ▫️انسان محكوم محیط و جامعه و تاریخ نیست. «و لم یَکُ من‌المشركین» ▫️ابراهیم هم در عمل خالص بود، «حنیفاً» هم در عقیده. «و لم یک من المشركین» ▫️برخوردهاى مماشاتى ضررى به توحید انسان نمى‌زند. (با آنكه حضرت ابراهیم علیه السلام در میان خورشید و ستاره‌پرستان لحظاتى با آنان مدارا و مماشات كرد و گفت: پروردگار من همین‌هاست، ولى همین كه ناپدید شدند، فرمود: من غروب كنندگان را دوست ندارم. با این حال در این آیه خداوند مى‌فرماید: او لحظه‌اى مشرک نبود.) «لم یک من المشركین» ▫️آنچه به انسان ارزش مى‌دهد عبادت و اطاعت آگاهانه از خدا «قانتاً» همراه با اعتدال و نداشتن انحراف «حنیفاً» و خلوص است. «و لم یک من المشركین» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 هجرت الی الله ✅ مَن یَخرُج مِن بَیتِهِ مُهاجِراً الَی الله وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدرِکهُ المَوتُ فَقَد وَقَعَ اجرُهُ عَلَی الله(نساء/بخشی از آیه ۱۰۰) 🔹یک احتمال این است که این هجرت، هجرت از خود به خدا باشد. «بیت» نفس خود انسان باشد، طایفه‌ای هستند که خارج شدند، هجرت کردند از «بیت» شان، از این بیت ظلمانی، از این نفسانیت:‏‏ مُهاجِراً الَی الله وَ رَسُولِهِ؛ تا رسیدند به آنجایی که «ادرَکَهُ المَوتُ»؛ به مرتبه‌ای رسیدند که دیگر از خود چیزی نیستند، «موت مطلق»، و اجرشان هم عَلَی الله است؛ اجر دیگری [در کار نیست]، دیگر بهشت مطرح نیست، دیگر تنعمات مطرح نیست، فقط الله است. 📚 کتاب تفسیر سوره حمد امام خمینی(ره)، ص۱۱۷ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚 📋> ◀️ 🌠به آیه ۱۹ « آیه سقایة الحاج » گفته‌اند . 🌅در این آیه، موضوع الحاج ( آب دادن به حاجیان ) و آبادانى مسجد الحرام، با موضوع به خدا و آخرت و جهاد در راه خدا غیر قابل مقایسه دانسته شده است : * اجعلتم سقایه الحاجّ و عماره المسجد الحرام کمن ءامن بالله و الیوم الآخر * . 🌠این آیه را در امام علی علیه السلام دانسته اند . 🌅از حسن بصری ، شعبی و محمد بن کعب قرظی است که از عباس بن عبدالمطلب و طلحه بن شیبه بر یکدیگر می کردند . 🌠 عباس گفت : من بهترم ؛ زیرا را در دست دارم 🌅و طلحه گفت : من بهترم که خانه ام و اگر بخواهم می توانم همه شب را تا صبح در کعبه بمانم و عمارت به دست من است . 🌠چون میان آنان به درازا کشید ، توافق کردند تا نخستین کسی که از راه بیاید ، بین آنان کند . 🌅حضرت علیه السلام آمد . گفتند : الله و اکبر ! بهتر از این نشاید و داستان خود را برای او نقل کردند . 🌠 علیه السلام گفت : آیا شما را به کسی که از هر دوی شما بهتر است ، کنم ؟ 🌅گفتند : آن ؟ گفت : آنکه شمشیر را از سر شما برنداشت تا را پذیرفتید . 🌠گفتند : مقصود هستی ؟ گفت : بلی و چه چیز مرا از این گفته باز دارد ؛ در حالی که صاحب دین خدایم و پیش از مردم دیگر به دو قبله با رسول خدا خوانده ام . 🌅عباس و طلحه ، خویش را فراموش کردند و با علی علیه السلام به درگیری پرداختند و برای نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمدند و این آیه نازل شد . 🌠واحدی نیز همین نزول را با اندکی تفاوت نقل کرده است . ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۳الی۵ وَهُوَ اللَّهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَفِي الْأَرْضِ ۖ يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَجَهْرَكُمْ وَيَعْلَمُ مَا تَكْسِبُونَ ﴿٣﴾ و او در آسمان ها و در زمین، خداست که نهان و آشکار شما را می‌داند، و نیز به آنچه [از خیر و شر] به دست می آورید، آگاه است. (۳) وَمَا تَأْتِيهِمْ مِنْ آيَةٍ مِنْ آيَاتِ رَبِّهِمْ إِلَّا كَانُوا عَنْهَا مُعْرِضِينَ ﴿٤﴾ و هیچ نشانه ای از نشانه های پروردگارشان برای آنان نیامد مگر آنکه از آن روی گردانیدند. (۴) فَقَدْ كَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُمْ ۖ فَسَوْفَ يَأْتِيهِمْ أَنْبَاءُ مَا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ ﴿٥﴾ آنان حق را هنگامی که به سویشان آمد تکذیب کردند، پس [ظهور و تحقّق] خبرهای آنچه را همواره به آن استهزا می کردند، به آنان خواهد رسید. (۵) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٣) -در اين آيه براى پاسخ گفتن به كسانى كه براى هر دسته‌اى از موجودات خدايى قائلند و مى‌گويند خداى باران، خداى جنگ، خداى صلح، خداى آسمان و مانند آن ١چنين مى‌گويد: «اوست خداوندى كه بر تمام آسمانها و زمين حكومت مى‌كند» (وَ هُوَ اللّهُ فِي السَّماواتِ وَ فِي الْأَرْضِ) . بديهى است كسى كه در همه جا حكومت مى‌كند و تدبير همه چيز به دست او است و در همه جا حضور دارد، تمام اسرار و نهانها را مى‌داند، و لذا در جملۀ بعد مى‌گويد: «چنين پروردگارى پنهان و آشكار شما را مى‌داند و نيز از آنچه انجام مى‌دهيد و به دست مى‌آوريد باخبر است» (يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَ جَهْرَكُمْ وَ يَعْلَمُ ما تَكْسِبُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 575 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَهُوَ اللَّهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَفِي الْأَرْضِ ۖ يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَجَهْرَكُمْ وَيَعْلَمُ مَا تَكْسِبُونَ 🍀 ترجمه: و او در آسمان‌ ها و در زمین خداست که نهان و آشكار شما را می‌ داند، و نیز به آنچه به دست می‌ آورید آگاه است. 🌷 : آسمان ها 🌷 : زمین 🌷 : می داند 🌷 : راز و نهان شما 🌷 : آشکار 🌷 : به دست می آورید 🔴 این آیه همانند سایر آیات سوره انعام در مکه نازل شده است. و به عقیده ی انحرافی چند خدایی پاسخ می دهد عده ای برای جهان خدای باران، خدای زمین ، خدای آسمان، خدای خورشید و.....توصیف می کنند یعنی معتقدند جهان چند دارد این آیه پاسخ می دهد: «وَ هُوَ اللّهُ فِي السَّماواتِ وَ فِي الْأَرْض يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَ جَهْرَكُمْ وَ يَعْلَمُ ما تَكْسِبُونَ: و او‌ در آسمان ها و ‌در زمین خداست که نهان و آشکار شما را می داند و نیز به آنچه به دست می آورید آگاه است.» 🌸 چقدر این آیه و آرامبخش است می گوید هر جا بروید خدا هست در آسمان ها بروید خدا هست در زمین بروید خدا هست خدایی که از همه چیز با خبر است آنچه را در دل مخفی می کنید می داند و آنچه را آشکار می کنید می داند پس برای خود نتراشید که به خورشید، خدا می گویید به ماه خدا می گویید به آسمان خدا می گویید همه این ها خود مخلوق هستند و آفریننده ی همه این ها الله است که یکتاست و خداوند ناظر بر همه اعمال و رفتار انسان ها است. 🔹 پیام های آیه ۳ سوره أنعام 🔹 ✅ منطقه فرمانروایی ، تمام هستی است. ✅ چون حاکم است، آگاه است. ✅ آشکار و نهان نزد خداوند یکسان است. ✅ ایمان به احاطه ی علمی ، هم انگیزه برای کار نیک است و هم بازدارنده از کار بد ✅ ، از آینده ی کارهای انسان آگاه است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٤) -گفتيم در سورۀ انعام روى سخن بيشتر با مشركان است، و قرآن به انواع وسائل براى بيدارى و آگاهى آنها متوسل مى‌شود، در اين آيه به روح لجاجت و بى‌اعتنايى و تكبر مشركان در برابر حق و نشانه‌هاى خدا اشاره كرده، مى‌گويد: «آنها چنان لجوج و بى‌اعتنا هستند كه هر نشانه‌اى از نشانه‌هاى پروردگار را مى‌بينند، فورا از آن روى برمى‌گردانند» (وَ ما تَأْتِيهِمْ مِنْ آيَةٍ مِنْ آياتِ رَبِّهِمْ إِلاّ كانُوا عَنْها مُعْرِضِينَ) . اين روحيه منحصر به دوران جاهليت و مشركان عرب نبوده، الان هم بسيارى را مى‌بينيم كه در يك عمر شصت ساله حتى، زحمت يك ساعت تحقيق و جستجو در بارۀ خدا و مذهب به خود نمى‌دهند، سهل است اگر كتاب و نوشته‌اى در اين زمينه به دست آنها بيفتد به آن نگاه نمى‌كنند، و اگر كسى با آنها در اين باره سخن گويد، گوش فرا نمى‌دهند، اينها جاهلان لجوج و بى‌خبرى هستند كه ممكن است گاهى در كسوت دانشمند ظاهر شوند! برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 575 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٥) -سپس به نتيجۀ اين عمل آنها اشاره كرده، و مى‌گويد: «نتيجه اين شد كه آنها حق را به هنگامى كه به سراغشان آمد تكذيب كردند» (فَقَدْ كَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمّا جاءَهُمْ) . در حالى كه اگر در آيات و نشانه‌هاى پروردگارت دقت مى‌نمودند، حق را به خوبى مى‌ديدند و مى‌شناختند و باور مى‌كردند. «و نتيجۀ اين تكذيب را به زودى دريافت خواهند داشت، و خبر آنچه را به باد مسخره گرفتند به آنها مى‌رسد» (فَسَوْفَ يَأْتِيهِمْ أَنْباءُ ما كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ) . در دو آيۀ فوق در حقيقت اشاره به سه مرحله از كفر شده كه مرحله به مرحله تشديد مى‌گردد، نخست مرحلۀ اعراض و روى گردانيدن، سپس مرحلۀ تكذيب و بعدا مرحلۀ استهزاء و مسخره كردن حقايق و آيات خدا. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 576 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَمَا تَأْتِيهِمْ مِنْ آيَةٍ مِنْ آيَاتِ رَبِّهِمْ إِلَّا كَانُوا عَنْهَا مُعْرِضِينَ (۴) فَقَدْ كَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمَّا جَآءَهُمْ ۖ فَسَوْفَ يَأْتِيهِمْ أَنْبَآءُ مَا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ (۵) 🍀 ترجمه: و هیچ نشانه ‌ای از نشانه ‌های پروردگارشان برای آنان نیامد مگر آنكه از آن روی گردانیدند (۴) آنان حقّ را هنگامی كه به سویشان آمد تكذیب كردند، پس خبرهای آنچه را همواره به آن استهزاء می‌كردند به آنان خواهد رسید (۵) : تکذیب کردند : به سویشان آمد : خبرها : استهزاء می کنند، مسخره می کنند 🌸 قبلا گفتيم در سوره روى سخن بيشتر با مشركان است، و از انواع وسایل براى بيدارى و آگاهى آنها استفاده می کند، در اين آيه به روح لجاجت و بى ‌اعتنايى و تكبّر مشركان در برابر حقّ و نشانه‌ هاى اشاره كرده، مى‌ فرماید: «وَ ما تَأْتِيهِمْ مِنْ آيَةٍ مِنْ آياتِ رَبِّهِمْ إِلاّ كانُوا عَنْها مُعْرِضِينَ: و هیچ نشانه ای از نشانه های پروردگارشان برای آنان نیامد مگر آنکه از آن روی گردانیدند» 🌸 اين روحيه منحصر به دوران جاهليّت نبوده، الان هم بسيارى را مى‌ بينيم كه در يک عمر شصت ساله حتّى، زحمت يک ساعت تحقيق و جستجو درباره و مذهب به خود نمى ‌دهند، سهل است اگر كتاب و نوشته‌ اى در اين زمينه به دست آنها بيفتد به آن نگاه نمى ‌كنند، و اگر كسى با آنها در اين باره سخن گويد، گوش فرا نمى ‌دهند، اينها جاهلان لجوج و بى‌خبرى هستند كه ممكن است گاهى در لباس دانشمند ظاهر شوند! 🌸 سپس به نتيجه عمل آنها اشاره كرده، و مى‌ فرماید: فَقَدْ كَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمّا جاءَهُمْ: آنان حق را هنگامی که به سویشان آمد تکذیب کردند» در حالى كه اگر در آيات و نشانه‌هاى پروردگار دقّت مى ‌نمودند، حقّ را به خوبى مى‌ ديدند و مى ‌شناختند و باور مى ‌كردند. و نتيجه اين تكذيب را به زودى دريافت خواهند داشت «فَسَوْفَ يَأْتِيهِمْ أَنْباءُ ما كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ: پس خبرهای آنچه را همواره به آن استهزاء می کردند به آنان خواهد رسید » 🌸 در این دو آیه فوق در حقيقت اشاره به سه مرحله از شده كه مرحله به مرحله تشديد مى ‌گردد. نخست مرحله اعراض و روى گردانيدن، سپس مرحله تكذيب و بعداً مرحله استهزاء و مسخره كردن حقايق و آيات خدا. 🔹 پیام های آیات ۴و۵ سوره أنعام ✅ برای لجبازان، نوع دلیل و آیه تفاوتی ندارد، آنها همه را رد می کنند. ✅ لجوجان و کافران، حاضر به شنیدن و تفکر و تحقیق کردن نیستند، همین که حقی آمد، تکذیب می کنند. ✅ هم باید به دلگرمی داد که راهشان حق است و هم کافران را هشدار کرد که خبرهای تلخ برایتان خواهد آمد. ✅ ، شیوه ی همیشگی کافران است. ✅ سقوط سه مرحله دارد: اعراض ، تکذیب و تمسخر کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻محافظت از نماز🔻 ✍ مومن، از نمازش، مثل چشمش، حفاظت و پاسداری میکنه. قرآن کریم، یکی از نشانه‌های مومنین رو اینطور بیان میکنه: 🕋 وَ الَّذِینَ هُمْ عَلَی صَلَوَاتِهِمْ یُحَافِظُونَ (/9) 💢 «اهلِ ایمان» کسانی هستند که بر نمازهای خود «محافظت» می‌کنند. 👀 به کلمه‌ی «یُحَافِظُونَ» در این آیه دقّت کنید. یُحَافِظُونَ 👈 این کلمه در زبان عربی، از بابِ مُفاعِله است، و یک امر دو طرفه است. مثل: مکالمه، مصافحه، معانقه، مشاعره و... مکالمه☜ یعنی دو نفر، کلمه در کلمه با هم صحبت کنند. مصافحه☜ یعنی دو نفر، صورت به صورت هم بذارن و روبوسی کنند.. معانقه☜ یعنی دو نفر عُنُق بر عُنُق هم، و گردن به گردن هم بذارن، و همدیگه رو در آغوش بکشند... مشاعره☜ یعنی دو نفر، شعر در شعر، جواب همدیگه رو بدن. با توجّه به معنای بابِ مفاعله، «محافظت» هم یک امرِ دو طرفه است♻️ پس وقتی قرآن می‌فرماید: 👈 «عَلَىٰ صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ»👉 این «محافظت»، یک امرِ دو طرفه است. 📣 هر چقدر که ما از نماز محافظت کنیم، به همون نسبت، نماز هم از ما محافظت میکنه. ☝️ ما مراقب باشیم، نماز رو اوّل وقت بخونیم، با کیفیّت بخونیم، با کسالت و خستگی نخونیم و... 👈 نماز هم از ما مراقبت میکنه، و اجازه نمیده ما به سمتِ گناه بریم..☺️ در واقع، نماز از مرزهای ایمانِ ما، محافظت میکنه..و ما رو از فحشا و مُنکر نهی میکنه:😌👇 🕋 إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنکَرِ (/45) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺✨🌺 ﷽ 🌺✨🌺 ✅ آیه‌ای منتخب از جزء 9⃣2⃣ ✅💐 عذاب دشمن علی (ع) 💐✨ مرحوم علامه امينى قدس سره در كتاب شريف الغدير نام سى نفر از بزرگان مفسّرين و محدّثين، از قرن سوم هجرى تا قرن چهاردهم را نقل كرده كه گفته‌اند: شأن نزول آيات 1 و 2 مربوط به شخصى مى‌باشد كه به پيغمبر گفت: نصب اميرالمؤمنين به خلافت در روز غدير از طرف خودت بود يا از طرف خدا؟! ما را به حج و روزه و زكات فرمان دادى و ما قبول كرديم، امّا راضى نشدى، تا آن كه پسر عموى خودت را بر ما حاكم كردى! سپس گفت: «اللَّهُمَّ إِنْ كانَ هذا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ» خدايا اگر اين امر حق است از آسمان سنگى بباران (تا نابود شويم و شاهد چنين روزى نباشيم). سنگى فرود آمد و او نابود شد و اين آيه نازل شد: 💐💫 سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ --- لِلْكَافِرِينَ لَيْسَ لَهُ دَافِعٌ (آیات 1 و 2 سوره معارج) تقاضاکننده‌ای تقاضای عذابی کرد که واقع شد! ---این عذاب مخصوص کافران است، و هیچ کس نمی‌تواند آن را دفع کند. ✅💐 يادآورى برخى حوادث جزئى و فردى، براى عبرت ديگران لازم است و بايد حفظ شود. (سائل يك نفر بود كه قهر خدا او را نابود كرد، ولى اين ماجرا در متن قرآن مطرح مى‌شود تا تمام انسان‌ها در طول تاريخ بخوانند.) ✅💐 تا وقتى عذاب الهى نازل نشده، راه توبه و دفع عذاب با صدقه باز است، امّا عذابى كه در حال نزول است، راه نجاتى از آن نيست «بِعَذابٍ واقِعٍ‌ ... لَيْسَ لَهُ دافِعٌ‌». کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🖌📚🖌📚🖌 📚🖌📚🖌 🖌📚🖌 📍ضرب المثل در قرآن 📌...تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ... دلها و افكارشان مشابه یکدیگر است/ ۱۱۸ بقره 📌 دل به دل راه دارد کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 ⚠️ ( / 29تا32) 📖 🥀در شان نزول این آیات روایاتی مختلفی آمده از جمله این که رسول خدا صلی الله علیه و آله به همراه زید بن حارثه از مکه به سوی اسلام دعوت کند ، اما احدی به دعوت او پاسخ نگفت . ☘ناچار به سوی مکه بازگشت تا به محلی رسید که این جا را وادی جن می نامیدند . در دل شب به تلاوت قرآن پرداخت . جمعی از طایفه جن از آنجا می گذشتند ، هنگامی که قرائت قرآن پیامبر صلی الله علیه و آله را شنیدند گوش فرا دادند ، 🥀و به یکدیگر گفتند : ساکت باشید هنگامی که تلاوت قرآن حضرت پایان یافت آنها ایمان آوردند ، و به عنوان مبلغانی به سوی قوم خود آمدند و آنان را به سوی اسلام دعوت کردند ، گروهی از آنها ایمان آوردند و با هم به محضر پیامبر صلی الله علیه و آله رسیدند و پیامبر صلی الله علیه و آله تعلیمات اسلام را به آنها یاد داد . ☘این جا بود که آیات سوره جن نازل گردید . 📕سوره احقاف 🥀وَمَن لَّا يُجِبۡ دَاعِيَ ٱللَّهِ فَلَيۡسَ بِمُعۡجِزٖ فِي ٱلۡأَرۡضِ وَلَيۡسَ لَهُۥ مِن دُونِهِۦٓ أَوۡلِيَآءُۚ أُوْلَـٰٓئِكَ فِي ضَلَٰلٖ مُّبِينٍ (٣٢) ☘و آنان كه دعوت كنندۀ خدا را اجابت نكنند نمى توانند [خدا را] در زمين عاجز كنند [تا از دسترس قدرت او بيرون روند] و آنان را در برابر خدا ياورانى نيست [كه عذاب را از آنان دفع كنند]، اينان در گمراهى آشكارى هستند کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔰 کسانی که را به می گیرند عقلی آنهاست☺️ 👇👇👇 وَ إِذَا نَادَیْتُمْ إِلىَ الصَّلَوةِ اتخَّذُوهَا هُزُوًا وَ لَعِبًا ذَالِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا یَعْقِلُونَ(58- مائده) 🌺 منظور از «نادیتم؛ ندا می کنید» اذانى است كه در اسلام قبل از هر نماز واجب یومیه تشریع شده است‏.(11)😊 ✍️ آیه می فرماید: هنگامى كه شما مسلمانان را به سوى نماز دعوت می‏كنید، آن را به باد استهزاء و بازى میگیرند. ✍️ سپس علت عمل آنها را چنین بیان می‏كند: این به دلیل آن است كه‏ آنها جمعیت نادانى میباشند و از درك حقایق بدورند؛ 👇👇👇👇 ❤️ زیرا نمی‏توانند به این اعمال دینى و عبادتهایى كه عبادت حقیقى اند به دیده تحقیق بنگرند و فواید آن را كه همانا نزدیكى به خداى تعالى و تحصیل سعادت دنیا و آخرت است درك كنند👌👌.(12) ┅┅═✧❅💞❅✧═┅┅ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔸💐🔸💐🔸💐🔸💐🔸 کانال و گروههای مذهبی و قرآنی از شما دعوت می کنم عضو بشید .👌 💗 گروه بانوان رستگار 👇پستهای آموزشی و تربیتی و مذهبی و هر چه که به درد خانمها بخوره http://eitaa.com/joinchat/2207645707C23dfe69164 💗💗💗💗💗💗💗💗 🔰 گروه چله حضرت ام البنین علیه السلام 👇برگزاری چله ها و ختم دعاها و اذکار روزانه و به نیت شما و چهله حزب خوانی قران کریم http://eitaa.com/joinchat/2122973195Cbb62a2a6cc 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🕋 گروه قرائت نور گل نرگس👇جزء خوانی به نیت شما http://eitaa.com/joinchat/2104557579Cb7738ed9e8 🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋 💎 گروه پاسخگویی به سوالات شرعی خانمها 👇 http://eitaa.com/joinchat/2402746390C34a09c9a68 💎💎💎💎💎💎💎💎 ♻️ کانال صوتهای دلنشین 👇مداحی و مولودی . سوره های قرآن و دعاها و مناجاتها http://eitaa.com/joinchat/2276392976Ca2fbd49deb ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ کانال استیکرهای ناب http://eitaa.com/joinchat/841089042Ce22cffafb1 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 کانال👈 درسهایی از قران 👈ترجمه آسان کلمات 👈روخوانی 👈تجوید 👈دائره المعارف قران https://eitaa.com/joinchat/1167261741C09c387ded9 🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚 📋> ◀️ 🌠آيه ۲۰۸ بقره را « آيه » نام نهاده‌اند : « يَـأَيُّها الّذينَ ءَامَنوا ادخُلوا فِى السِّلمِ كافّةً ...». 🌅 اين آيه در گروهى از يهود نازل شده است كه به گرویدند . 🌠آنان از خواستند تا حکم حرام بودن کار در روز شنبه و نیز حرمت شتر ، همچنان در حق آنان باقی باشد که آیه نازل شد و فرمان داد : باید به همه احکام اسلامی بدون استثنا شوید . ◀️ 🌅آیه ۴۳ را که به لزوم پرسش از اهل ذکر فرمان داده، « آیه » گفته‌اند : « فَسئَلُوا أَهلَ الذِّکرِ إِن کُنتُم لاَ تَعلَمونَ ». 🌠 این آیه به آیه سؤال، بیش‌تر در علم اصول مطرح است و از آن بر لزوم از فقیهان و نیز حجیّت خبر واحد و حجیّت فتوا استدلال کرده اند . 🌅در روایتی از امام باقر علیه السلام * * بر امامان علیهم السلام تطبیق شده است . ادامه دارد ......‌ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۶ آرشیو : أَلَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنَا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ قَرْنٍ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ مَا لَمْ نُمَكِّنْ لَكُمْ وَأَرْسَلْنَا السَّمَاءَ عَلَيْهِمْ مِدْرَارًا وَجَعَلْنَا الْأَنْهَارَ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمْ فَأَهْلَكْنَاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَأَنْشَأْنَا مِنْ بَعْدِهِمْ قَرْنًا آخَرِينَ ﴿٦﴾ آیا ندانسته اند که پیش از ایشان چه بسیار از ملت ها و اقوام را هلاک کردیم؟ که به آنان در پهنه زمین، نعمت ها و امکاناتی دادیم که به شما ندادیم، و بر آنان باران های پی در پی و پر ریزش فرستادیم و نهرهایی از زیر پای آنان جاری ساختیم [ولی ناسپاسی کردند]؛ پس آنان را به کیفر گناهانشان هلاک کردیم، و بعد از آنان اقوامی دیگر را پدید آوردیم. (۶) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٦) -سرنوشت طغيانگران! از اين آيه به بعد، قرآن يك برنامۀ تربيتى مرحله به مرحله را، براى بيدار ساختن بت‌پرستان و مشركان-به تناسب انگيزه‌هاى مختلف شرك و بت‌پرستى-عرضه مى‌كند. نخست براى كوبيدن عامل غرور كه يكى از عوامل مهم طغيان و سركشى و انحراف است، دست به كار شده و با يادآورى وضع اقوام گذشته و سر انجام دردناك آنها، به اين افراد، كه پردۀ غرور بر چشمانشان افتاده است هشدار مى‌دهد و مى‌گويد: «آيا اينها مشاهده نكردند چه اقوامى را پيش از آنها هلاك كرديم، اقوامى كه امكاناتى در روى زمين در اختيار آنها گذاشتيم كه در اختيار شما نگذاشتيم» (أَ لَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ قَرْنٍ مَكَّنّاهُمْ فِي الْأَرْضِ ما لَمْ نُمَكِّنْ لَكُمْ) . از جمله اين كه «بارانهاى پربركت و پشت سر هم براى آنها فرستاديم» (وَ أَرْسَلْنَا السَّماءَ عَلَيْهِمْ مِدْراراً) . «و ديگر اين كه نهرهاى آب جارى را از زير آباديهاى آنها و در دسترس آنها جارى ساختيم» (وَ جَعَلْنَا الْأَنْهارَ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمْ) . اما به هنگامى كه راه طغيان را پيش گرفتند، هيچ يك از اين امكانات نتوانست آنها را از كيفر الهى بر كنار دارد «و ما آنها را به خاطر گناهانشان نابود كرديم» (فَأَهْلَكْناهُمْ بِذُنُوبِهِمْ) . «و بعد از آنها اقوام ديگرى روى كار آورديم» (وَ أَنْشَأْنا مِنْ بَعْدِهِمْ قَرْناً آخَرِينَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 576 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺