یکی0۰ از ویژگیهای قوم یهود
اختلاف شدید بین همدیگه و اتحاد نداشتنشونه
✴️ بَأْسُهُم بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ (حشر14)
اختلاف بینشون شدیده تو یک دست و متحد میبینیشون اما اصلا هم دل نیستن
در مرور تمام تاریخشون همیشه اختلافاتی اساسی باهم داشتن
همون وقتی که اومدن سمت مدینه که منتظر پیامبر آخر الزمان باشن سر انتخاب جا به اختلاف خوردن و تقسیم به سه گروه شدن
زمان حضرت موسی مدام اختلافاتی پیش میومد و دعوا درست میشد
حتی زمانی که میخواستن با رسول الله بجنگن بینشون اختلافات سنگین وجود داشت
همین الان هم اوضاشون همینه
یهود هیچ وقت در تاریخ تحت رهبری واحدی در نیومد مگر زمان حضرت سلیمان اونم بخاطر ترسشون از قدرت این نبی بود
بخاطر همینم بود که بعد این نبی خدا اون جلالت بی نظیرشون خیلی زود از بین رفت
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❌#دائره_المعارف_قرآن_کریم❌
🥷 #ابوسفیان
✅ابوسفیان در شان نزول
👈 ۲۴ . مفسران در ذیل آیه ۶۰ توبه از ابوسفیان یاد کردهاند که در #جایگاه یکی از * مولفه قلوبهم * سهمی از #غنایم را گرفت .
👽 برخی از مفسران در ذیل ۳ آیه ، به گونهای از ابوسفیان به #نیکی یاد کردهاند که با توجه به آنچه گذشت ، پذیرفتنی نمینماید :
◀️ ۱ . از #مقاتل بن حیان در ذیل آیه ۳۴ فصلت * ادفع بالّتی هی احس فاذا الّذی بینک و بینه عداوه کانّه ولیّ حمیم = بدی دیگران را به شیوهای که #نیکوتر است ، دور کن که [ اگر چنین کنی ] ناگاه آنکه میان تو و او دشمنی است ، چون #دوستی نزدیک و مهربان گردد * ، نقل شده است که در شأن ابوسفیان بن حرب فرود آمد که اول ،#دشمن بود و در دل با رسول خدا و با مومنان عداوت داشت و به آخر دوست شد ......
◀️ ۲ . * عسی الله ان یجعل بینکم و بین الّذین عادیتم منهم مودّه = شاید #خدا میان شما و کسانی که ا آنان #دشمنی میورزیدید ، دوستی پدید آورد * ( ممتحنه ۷ )
☠ بر پایه روایتی ، منظور از این آیه ، #اسلام آوردن ابوسفیان است و * مودّت * به ازدواج پیامبر صلی الله علیه و آله با دختر او * #ام_حبیبه * اشاره دارد ؛ گرچه با توجه به نزول آیه در سالهای آخر حیات پیامبر و تحقق ازدواج در سالها پیشتر ، #ارتباط آیه با ابوسفیان منتفی است .
◀️ ۳ . برخی از مفسران در ذیل آیه ۱۵ #توبه گفتهاند که مقصود از * و یتوب الله علی من یشاء * ابوسفیان و دیگرانند .
......پایان
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#یونسآیه۵۷
يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُورِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ «یونس آیه57»
اى مردم! همانا از سوى پروردگارتان پند و اندرزى براى شما آمد كه مايهى شفا براى آنچه در سينههاى شماست و هدايت و رحمتى براى مؤمنان است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُورِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ «یونس آیه57»
اى مردم! همانا از سوى پروردگارتان پند و اندرزى براى شما آمد كه مايهى شفا براى آنچه در سينههاى شماست و هدايت و رحمتى براى مؤمنان است.
نکته ها
«مَوْعِظَةٌ»، بازداشتنِ آميخته با هشدار و انذار است. «1»
«شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُورِ»، يعنى مايهى پاكى روح و قلب از آفات روحى است. زيرا امراض روحى سختتر از امراض جسمى است و هنر قرآن نيز در همين شفابخشى به امراض روحى است.
پيامبراكرم صلى الله عليه و آله فرمود: اذا التبسَتْ عليكم الفِتن كالّيل المُظلم فعليكم بالقرآن فانّه شافع مشفّع ... در هجوم فتنههاى تيره و وحشتناك، به قرآن پناه بريد كه هم موعظه است، هم شفا، هم نور و هم رحمت. «2»
امام صادق عليه السلام فرمود: «شفاء لما فى الصدور من الامراض الخواطر و مشبّهات الامور» قرآن، براى تمام امراض روحى و شبهات و افكار شفاست. «3»
گويا آيه اشاره به مراحل چهارگانهى تربيت و تكامل دارد، يعنى:
الف: مرحلهى موعظه، نسبت به كارهاى ظاهرى. «مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ»
«1». مفردات راغب.
«2». بحار، ج 92، ص 17.
«3». تفسير نورالثقلين.
جلد 3 - صفحه 587
ب: مرحلهى پاكسازى روح از رذايل. «شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُورِ»
ج: مرحلهى راهيابى به سوى مقصود. «هُدىً»
د: مرحلهى دريافت رحمت الهى. «رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ»
پیام ها
1- نزول كتاب كه شامل موعظه و شفابخشى و هدايت و رحمت باشد، از شئون ربوبيّت الهى است. «مِنْ رَبِّكُمْ»
2- قرآن، شفاى هر دردى است. درمان دردها را بايد از مكتب قرآن گرفت، نه مكاتب شرق و غرب. «شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُورِ»
3- قرآن براى همهى مردم موعظه است، ولى تنها گروه حقّپذير، مشمول هدايت و رحمت الهى مىشوند. يا أَيُّهَا النَّاسُ ... هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیه «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُون» (۱۵۶ بقره) در مرگ هر انسانی در زبان وابستگانش، جاری است
اما متأسفانه کمتر به معنای بلند عرفانی آن توجه میشود؛ «إِنَّا لِلَّهِ»؛ ما، مال خدائیم نه مال خودمان؛ یعنی احساس مالکیت که ما به خود نسبت میدهیم، حقیقتاً مال ما نیست
بلکه مالکش خدا است؛ زیرا ما عبدیم
و العبد و ما فی یده کان لمولاه
عبد و هرآنچه در دست دارد مال خداوند است
بنابراین هستیای که ما به خود نسبت میدهیم؛ هستی حق است که بشکل عاریهای به ما انتساب یافته است؛ ولی این انتساب عاریهای ما را بتوهم انداخته که خیال کنیم ما موجویتی داریم که مال خودمان است
جمله «إِنَّا لِلَّهِ» به ما هشدار میدهد که اینگونه مپندارید که این نسبت، حقیقی است؛ بلکه این انتساب، مجازی و قرضی است؛ و انتساب حقیقی از آن خدا است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ وَ إِذَا جَآءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بَِايَاتِنَا فَقُلْ سَلاَمٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنكُمْ سُوءاً بِجَهاَلَةٍ ثُمَّ تَابَ مِن بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (انعام/۵۴)
🔹و هرگاه كسانى كه به آیات ما ایمان دارند نزد تو آیند، پس بگو: سلام بر شما! پروردگارتان بر خودش رحمت را مقرّر كرده است كه هر كس از شما از روى نادانى كار بدى انجام دهد و پس از آن توبه كند و خود را اصلاح نماید، پس قطعاً خداوند، آمرزنده و مهربان است.
🔸در شأن نزول آیه آمده است، جمعى گنهكار، خدمت پیامبر(ص) آمده و گفتند: ما خلافهاى زیادى كردهایم. حضرت ساكت شد. این آیه نازل شد. البته برخی احتمال میدهند این آیه ادامهی آیات قبل باشد. در این سوره، خداوند دو بار جمله: «كتب على نفسه الرحمة» گفته است، یكى براى دلگرم كردن مؤمنان در همین دنیا (همین آیه)، یكى هم در آیه ۱۲ كه براى معاد است. «كتب على نفسه الرّحمة لیجمعنّكم». جهالت، گاهى در برابر علم است و گاهى در برابر عقل، و در آیه ۵۴ در برابر عقل است. یعنى از روى جهل و بىخردى به گناه كشیده شدهاند، نه آنكه نمىدانستند.
❇️ از پيامهای آیه
▫️ایمان زائر پیامبر خدا(ص)، از شرایط دریافت لطف الهى است. «و اذا جاءک الّذین یؤمنون بآیاتنا فقل...»
▫️زیارت پیامبر(ص)، راه دریافت لطف خداست. «جاءک... فقل سلام علیكم كتب»
▫️رابطهى رهبر و مردم، بر پایهى اُنس و محبّت است. «اذا جاءک... فقل سلام علیكم»
▫️بهترین عبارت تحیّت، «سلام علیكم» است. «فقل سلام علیكم»
▫️تحقیر شدن مؤمنان را جبران كنید. (در آیهى ۵۳ متكبّران با لحن تحقیرآمیزى مىگفتند: «اَهؤلاء...» ولى در آیه ۵۴ خداوند به پیامبرش(ص) دستور سلام كردن به مؤمنان را صادر مىكند.) «فقل سلام علیكم»
▫️«سلام»، شعار اسلام است. بزرگ نیز به كوچک، سلام مىكند. «فقل سلام علیكم»
▫️مربّى و مبلّغ، باید با برخوردى محبّتآمیز با مردم، به آنان شخصیّت دهد. «سلام علیكم»
▫️اگر گناه از روى لجاجت و استكبار نباشد، قابل بخشش است. (جهالت، عذرى قابل قبول براى بخشش و گذشت از خطاكاران است.) «من عمل منكم سوءً بجهالة»
▫️خداوند، رحمت را بر خویش واجب كرده، ولى شرط دریافت آن، عذرخواهى و توبه است. «كتب ... ثمّ تاب»
▫️توبه، تنها یک لفظ نیست، تصمیم و اصلاح هم مىخواهد. «تاب و أصلح»
▫️توبهى مؤمن حتماً پذیرفته مىشود، «عمل منكم» آغاز توبه، بعد از گناه است. «من بعده»
▫️عفو الهى همراه با رحمت است. «غفور رحیم» (گناهكار نباید مأیوس شود)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴️ آیه ای که شیخ نعیم قاسم سخنرانی خود را با آن آغاز کرد:
🔹لَنْ يَضُرُّوكُمْ إِلَّا أَذًى ۖ وَإِنْ يُقَاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يُنْصَرُون
🔹هرگز (یهودان) به شما آسیب سخت نتوانند رسانید مگر آنکه شما را اندکی بیازارند، و اگر به کارزار شما آیند از جنگ خواهند گریخت و از آن پس هیچ وقت منصور نخواهند بود.
🔹آیه ۱۱۱ سوره مبارکه آل عمران
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔹إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ
🔸یقیناً وعدۀ خداوند حق است
🔸Allah's promise is indeed true
📗سوره روم، آیه 60
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
یکی از خصائص یهودیها اینه که اهل سحر و جادو هستن و نیت های پلیدشون رو با سحر جلو میبرن👈 بقره 102
اما قرآن میگه
وَمَا هُم بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ (بقره 102)
یعنی تا خدا نخواد به هیچ کس نمیتونن آزاری با سحرشون برسونن
✅اتفاقا تصریح قرآنه که
این علم سحر به ضرر خودشونه و در نهایت منفعتی از این سحر نخواهند برد
✴️وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنفَعُهُمْ
قابل توجه اونایی که زندگیشون رو پای این چیزا نابود میکنن
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌹ویژگیهای مومنان واقعی درقرآن🌹
1⃣احساس مسئولیت 🌸
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ
ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ، ﻓﻘﻂ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﺷﻮﺩ ، ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺗﺮﺳﺎﻥ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ
(ترس به خاطر ﺩﺭﻙ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺘﻬﺎ ﻭ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻋﺪم ﻗﻴﺎم ﺑﻪ ﻭﻇﺎﺋﻒ ﻟﺎﺯم ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ)
2⃣تکامل ایمان 🌸
وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا
ﻭﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﻮﺩ ﺑﺮ ﺍﻳﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰﺍﻓﺰﺍﻳﺪ
3⃣توکل 🌸
وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ
ﻭ ﺑﺮ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺗﻮﻛﻞ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ .(انفال٢)
4⃣ارتباط با خدا(نماز) 🌸
الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ
ﻫﻢ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ
5⃣ارتباط با مردم(انفاق) 🌸
وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
ﻭ ﺍﺯﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ ، ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ .(انفال ٣)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌷سهپاداشمهم برایمومنانحقیقیدرقرآن🌷
1⃣درجات بزرگ نزد خداوند🌸
أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ
ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﻭ ﺣﻘﻴﻘﻲ ﻓﻘﻂ ﺁﻧﺎﻧﻨﺪ ، ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻧﺰﺩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺩﺭﺟﺎﺗﻲ بالا هست
2⃣مشمول مغفرت خداوند🌸
وَمَغْفِرَةٌ
3⃣مشمول رزق وسیع وبیمنت🌸
وَرِزْقٌ كَرِيمٌ انفال(۴)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴اصابت صاعقه به فوتبالیستها در پرو حین بازی!🤯
🔹بر اساس گزارشها، داور به خاطر شروع رعد و برق بازی رو متوقف کرده بوده و بازیکنان در حال ترکزمین بودند که این اتفاق رخ داد و یک بازیکن جان باخت
✅أَوَ أَمِنَ أَهْلُ الْقُرَىٰ أَن يَأْتِيَهُم بَأْسُنَا ضُحًى وَهُمْ يَلْعَبُونَ
ﺁﻳﺎ ﺍﻫﻞ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﺍﻳﻤﻨﻨﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺭﻭشنایی ، ﻋﺬﺍﺏ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺳﺮﮔﺮم بازی ﺍﻧﺪ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻳﺪ ؟ !( اعراف ٩٨)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔶 #نشان | رَبِّ هَبْ لِي مِنَ الصَّالِحِينَ، فَبَشَّرْنَاهُ بِغُلَامٍ حَلِيمٍ
🔸 دعای پیامبران ردخور ندارد. ابراهیم از خدا فرزند صالح میخواهد، خدا به او فرزند حلیم میبخشد. پس معلوم میشود صلاحیت در گرو حِلم است. حُلم یعنی عقل. حِلم از همین خانواده به معنی صبر نشأتگرفته از عقلانیت است؛ بنابراین حلیم کسی است که پای تصمیم عاقلانهاش میماند.
صافّات، آیات ۱۰۰ و ۱۰۱
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌼🍃آیاتی از قرآن در مورد دعا🌼🍃
♻️در قرآن کریم آیاتی در مورد دعا و خواندن آن وجود دارد، که به ذکر چند مورد از آن اکتفا می کنیم :
﴿آیه ۶۰ سوره غافر﴾
💠﴿وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ ٦٠﴾
🌼🍃﴿و پروردگارتان فرمود مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم در حقیقت کسانی که از پرستش من کبر میورزند به زودی خوار در دوزخ درمیآیند ٦٠﴾
﴿آیه 186 سوره بقره﴾
💠﴿وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ﴾
🌼🍃﴿و چون بندگان من (از دوری و نزدیکی) من از تو پرسند، (بدانند که) من به آنها نزدیکم، هرگاه کسی مرا خواند دعای او را اجابت کنم. پس باید دعوت مرا (و پیغمبران مرا) بپذیرند و به من بگروند، باشد که (به سعادت) راه یابند.۱۸۶﴾
﴿آیه 32 سوره لقمان﴾
وَإِذَا غَشِيَهُمْ مَوْجٌ كَالظُّلَلِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ فَمِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ ۚ وَمَا يَجْحَدُ بِآيَاتِنَا إِلَّا كُلُّ خَتَّارٍ كَفُورٍ﴾
🌼🍃﴿و هرگاه که (دریا طوفانی شود و) موجی مانند کوهها آنها را فرو گیرد در آن حال خدا را با عقیده پاک و اخلاص کامل در دین میخوانند و چون باز به ساحل نجاتشان رساند بعضی بر سبیل قصد (طاعت و شکر خدا) باقی مانند (و بعضی به کفر شتابند) و آیات ما را انکار نمیکند جز آن کس که غدّار و عهد شکن و کافر و ناسپاس است.﴾
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
معجزاتعلمیقرآنکریم
👂 گوش ها در خواب فعال هستند
«فَضَرَبْنَا عَلَى آذَانِهِمْ فِي الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَدًا» الكهف(۱۱)
پس سالیانی چند در آن غار پرده بر گوشهایشان زدیم [که به خوابی عمیق فرو رفتند]
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🖍 #دائره_المعارف_قرآن_کریم 🖍
👳♂ابوطالب
🔵 گفته شده که نام وى #عمران بوده و ۳۵ سال پیش از #عامالفیل متولد شده است.
🟢 مادرش، #فاطمه دختر عمروبنعائذ بنعمرانبن مخزوم بود که بهسبب داشتن پسرانى چون #عبداللّه ( پدر پیامبر ) زبیر و ابوطالب ( از داوران قریش ، ، زن * #منجبّه * ( زاینده فرزندانی نجیب ) شناخته میشد .
🔵 پدرش #عبدالمطللب رئیس مکه و قریش ، در سال هشتم عام الفیل به هنگام مرگ ، داوری و #تولیت امور کعبه را به زبیر و کفالت محمد ( صلی الله علیه و آله ) و تولیت سقایت ( آب دادن به حاجیان ) را به #ابوطالب سپرد .
🟢 هرچند #ابوطالب بعدها به سبب تنگدستی ، منصب سقایت را به عباس وا نهاد .
🔵 با مرگ عبدالمطلب ، #ریاست در قریش اندکی دگرگون شد و کسانی چون ابن جدعان و ولید بن ربیعه نیز مدعی #ریاست شدند .
🟢 خشکسالیهای پیاپی که از #عهد عبدالمطلب پیدا شد و نیز جود و بخشش فراوان #ابوطالب که گفتهاند :
در آن روز که او اطعام میکرد ، کسی دیگر از قریش #اطعام نمیکرد و سرانجام رونق تجارت و ظهور صاحبان ثروت موجب تنگدستی ابوطالب شد تا آنجا که #محمد صلی الله علیه و آله و عباس برای کمک به او ، سرپرستی دو تن از فرزندانش را پذیرفتند .
ادامه دارد .......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh