@heiatozahra
https://rubika.ir/heiatozahra/BBFCIBCBJDCBDIBF
پخش مستقیم سخنرانی آیت الله شیخ عباس اخوان
آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام إيّاك و مخالطة الناس و الاُنس بهم إلّا أن تجد منهم عاقلاً مأموناً فأنس به و اهرب من سائرهم كهربك من السباع الضارية.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۵
نیاز به #انس در انسان به دلیل #مدنی_الطبع بودنش که اقتضای این انس این است که با دیگری باشد؛ #تاثیرگذاری دیگران در انسان به دلیل اینکه #میل انسان به انس سبب تاثیرپذیری از دیگران میشود؛ المجالسة مأثرة؛ حال انسان به چه کسی #مجالست کند که در تاثیرپذیری قهری از او این تأثیر مفید باشد؟؛ خیال عدم تاثیر انسان از دیگران #توهم است مگر اینکه این #معاشرت و مجالست بسیار حساب شده باشد که در اینصورت تاثیر کمتر میشود؛ در علوم #روانشناسی گفته شده که انسان با هرکسی معاشرت کند همان کس است ولو خیال نکند تاثیر نمیگیرد
تو اول بگو با کیان دوستی
پس آنگه بگویم که تو کیستی
#گلستان_سعدی
منشین با بدان که صحبت بد
گرچه پاکی ترا پلید کند
آفتاب ار چه روشنست او را
پارهای ابر ناپدید کند
#سنایی
معاشرت با #عالم نشان از #گرایش به #علم و معاشرت با #ظالم نشان از گرایش به #ظلم است؛ میل انسان را به جهات مختلف میکشد
گر در همه شهر یک سر نیشترست
در پای کسی رود که درویشترست
با این همه راستی که میزان دارد
میل از طرفی رود که زر بیشتر است
#سعدی
جریان شخصی که مدام میل به #ثروتمندان داشت
کمی انسان #باتربیت و کثرت انسان #بی_تربیت؛ #تربیت به معنای عام و تربیت به معنای خاص؛ در بحث ما تربیت به معنای خاص منظور است که انسان با تربیت کسی است که در راه #کمال وجودی خودش گام برداشته است؛ مسأله تربیت پذیری در #جامعه؛ #نفرین کردن #حضرت_نوح علیهالسلام: وَقَالَ نُوحٌ رَبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّارًا (۲۶) إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبَادَكَ وَلَا يَلِدُوا إِلَّا فَاجِرًا كَفَّارًا #نوح علیهالسلام:۲۷؛ تأثیر جامعه از تربیت عام #کفار؛ تبیین کمی تربیت خاص مطابق با کمال وجودی در جامعه؛ تبیین تاثیرپذیری انسان با مثال جریان شخصی که در #گرجستان به محلهای برخورد به نام محله #قجرها که عین #تهران است که #شیعیان در آنجا زندگی میکنند؛ #قهری بودن تاثیرپذیری در بسیاری از موارد؛ صورت ظاهر #مردم بیتربیت (به معنای خاص) مربوط به تعاملات ظاهری است و حقیقت باطن مردم بیتربیت همان است که در #وصیت #امیرالمؤمنین صلوات الله علیه به فرزندشان جناب #محمدبن_حنفیه آمده است: وَ إِیَّاکَ أَنْ تَغْتَرَّ بِمَا تَرَی مِنْ إِخْلاَدِ أَهْلِ الدُّنْیَا إِلَیْهَا وَ تَکَالُبِهِمْ عَلَیْهَا فَقَدْ نَبَّأَکَ اللَّهُ عَنْهَا وَ نَعَتْ هِیَ لَکَ عَنْ نَفْسِهَا وَ تَکَشَّفَتْ لَکَ عَنْ مَسَاوِیهَا فَإِنَّمَا أَهْلُهَا کِلاَبٌ عَاوِیَهٌ وَ سِبَاعٌ ضَارِیَهٌ یَهِرُّ بَعضُهَا عَلَی بَعضٍ وَ یَأکُلُ عَزِیزُهَا ذَلِیلَهَا #نهج_البلاغة نامه ۳۱؛ استعمال عباراتی مثل #خرد_جمعی و #عقل_جمعی در بسیاری از موارد برای مردمان بیتربیت؛ #سفرنامه_میرزاابوطالب_خان ( #مسير_طالبی) تألیف
#ابوطالب_بن_محمداصفهانی (۱۱۶۶-۱۲۲۱ق) که #فراماسونر بوده و از #هند تا #اروپا سفر کرده که از مجالس شبنشینی در #فرانسه میگوید که خوشی در شبها به شکایت در محاکم در روزها از همدیگر میرسد
آدمی صورتان به صورت دیو
نه یکی صد هزار میبینم
اوصاف مرحوم آیتالله شیخ #محمدجوادانصاری_همدانی استاد مرحوم #شهیددستغیب و دیگران؛ ذکر شخصیت و حالات بینظیر و عجیب مرحوم #آخوندملاحسن_آرندی_نائینی (۱۱۹۰- ۱۲۷۰ق) در روزنامه رسمی دولتی و اهمیت آن کتاب #المآثروالآثار تألیف دوران #ناصرالدین_شاه؛ وجود منحصر دو کتاب #قرآن کریم و #مثنوی_معنوی در حجره آخوندملاحسن آرندی نائینی؛ جریانی از آخوندملاحسن آرندی نائینی رحمهالله در دستوری به #بدیع به نقل مرحوم حاج آقا رحیم #ارباب؛ جریانی از شخصی که باطن مردم بیتربیت را در #مکاشفه دیده بود؛ توصیهای از مرحوم آیتالله #حق_شناس پیرامون معاشرت و تاثیر نفَس مردم؛ حالات مرحوم آیتالله #سیدجمال_الدین_گلپایگانی و جریانی از ایشان
«يا هشام إيّاك و مخالطة الناس و الاُنس بهم إلّا أن تجد منهم عاقلاً مأموناً فأنس به و اهرب من سائرهم كهربك من السباع الضارية.»
ای هشام بپرهیز از مخالطت و مجالست یا مردم و انس با ایشان مگر اینکه بیابی در میان ایشان انسانی #عاقل و #امین؛ #متدین بیعقل به درد نمیخورد: عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ إِسْحَاقَ الْأَحْمَرِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَیْمَانَ الدَّیْلَمِیِّ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) فُلَانٌ مِنْ عِبَادَتِهِ وَ دِینِهِ وَ فَضْلِهِ فَقَالَ کَیْفَ عَقْلُهُ قُلْتُ لَا أَدْرِی فَقَالَ إِنَّ الثَّوَابَ عَلَی
آیت الله شیخ عباس اخوان
قَدْرِ الْعَقْلِ #الکافی ج۱ص۱۱؛ ارزش انسان با توجه میزان عقل شخص؛ الهى آن که را عقل دادى پس چه ندادى؟ و آن که را عقل ندادى پس چه دادى
#خواجه_عبدالله_انصاری
«إلّا أن تجد منهم عاقلاً مأموناً فأنس به و اهرب من سائرهم كهربك من السباع الضارية.»
#مأمون یعنی انسان از ناحیه او احساس #امنیت کند؛ امین نسبت به #دنیا: نقل از یکی از علما و نمازگزاران بازاری مسجدش!؛ امین نسبت به #دین: انسان بد گاهی میخواهند دیگران را هم مثل خودشان کنند؛ هنر اینکه انسانی که بد است خودش را بد بداند و جواب یکی از علما به سوال انسانی که کار بدش را بد میداند؛ زینت دادن #نفس به اعمال بد: أَ فَمَنْ كَانَ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ كَمَنْ زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ وَ اتَّبَعُوا أَهْوَاءَهُمْ #محمد صلیالله علیه وآله وسلم:۱۴؛ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنفُسُكُمْ أَمْرًا #یوسف علیهالسلام:۱۸و۸۳؛ نمونهای از نقشه کشیدن اشخاص بد برای گمراه کردن دیگران با نقل جریانی از مرحوم آیتالله سید جمالالدین گلپایگانی و برخورد با رفیق طلبه خود پس از سالیان دراز
«إلّا أن تجد منهم عاقلاً مأموناً فأنس به و اهرب من سائرهم كهربك من السباع الضارية.»
با عاقل مأمون انس بگیر و از باقی مردم فرار کن همانگونه که از حیوانات درنده فرار میکنی
[شام ۲۱ ماه مبارک رمضان]
السلام علیک یا مولانا یا امیرالمؤمنین
السلام علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
توسل به آقا امیرالمؤمنین و #سیدالشهداء صلوات الله علیهم اجمعین
غلام تو منم حسین اگرچه روسیاهم
خودت میدونی عمریه عاشق یک نگاتم
به جان زهرا مادرت، حسین بده پناهم
میمیرم از برای تو اگه کنی نگاهم
چی کارکنم دوست دارم خدای تو میدونه
در بگشا، عقده گشا، راهم بده تو خونه
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
مُلْقی ثَلاثا بِلا غُسلٍ وَلا کفَنٍ
«مُلقی فِی الارضِ جُثةً بِلا رَأسٍ وَ لاغُسْلٍ وَلا کفنٍ» #بحارالأنوار ج۴۵ص۱۹۱
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
۱۴۰۲/۱/۲۲
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام لا خير في العيش إلّا لرجلين: لمستمع واع، و عالم ناطق.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۴
ارزانی شدن #نعمت ها و #لطف خدا بر اساس #حکمت؛ #اقرار گرفتن #قرآن کریم از #جن و #انس برای عدم #تکذیب نعم الهی به علل مختلفی مثل اینکه اعطای نعم الهی تابع حکمت است؛ أَفَلَا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ (۱۷) وَإِلَى السَّمَاءِ كَيْفَ رُفِعَتْ (۱۸) وَإِلَى الْجِبَالِ كَيْفَ نُصِبَتْ (۱۹) وَإِلَى الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ #الغاشیة:۲۰؛ نعمت #زندگی کردن؛ زندگی در راه خدا باعث #فیضان آیات الهی میشود؛ انّ الله خلق آدم علی صورته؛ #جلوه خلقت آدم و صدور جلوات از صورت آدم همانگونه که از خدا صادر شد؛ #عیش در عربی به معنای زندگی کردن است؛ تبیین چگونه و چه موقع به ظهور رسیدن آیات الهی در زندگی در مسیر خدای متعال با تمثیل قطار در ریل و قطار در خارج از ریل؛ انسان در #شأن خود همه #خیر و خوبی است و انسان در غیر شأن خود همه پستی و بدی است؛ انسان موقعی در مسیر است که مطابق #علم و #حکمت وجودی خودش باشد؛ سیر #حضرت_یوسف علی نبینا و آله و علیه السلام؛ قَالَ اجْعَلْنِي عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ #یوسف علیهالسلام:۵۵؛ اشاره به دو #کمال انسان: #حفیظ و #علیم؛ #اراده در انسان به جهت حفیظ بودن قرار داده شده است؛ کمال #عقل در انسان به #علم است؛ هنگامی انسان میتواند مطابق بایستهها و نبایستهها عمل کند که ارادهاش قوی باشد و تحت دانایی و توانایی قرار بگیرد؛ توانا بود هرکه دانا بود (منسوب به #فردوسی) اشاره به دو صفت اراده و علم دارد؛ محور تمام کمالات در انسان به علم و اراده است و کمال این دو به حفظ و علم که خود حفیظ بودن هم تحت علیم بودن است؛ اگر دانایی در انسان بود توانایی به درد میخورد وگرنه توانایی سبب بدبختی انسان میشود
غایة الغایات کمال در کلام امام علیهالسلام: «يا هشام لا خير في العيش إلّا لرجلين: لمستمع واع، و عالم ناطق.»
در زندگی انسان از بهره میبرد مگر به اینکه در یکی از دو حیثیت باشد: یا #دانش_آموزی یا #آموزگاری؛ ضرورت به کارگیری #آموزش و #یادگیری در مسیر کمال برای بهره بردن از زندگی؛ «لرجلین» یعنی دو قسم بهرهور: «لمستمع واع»: دانشآموزی گیرا و «عالم ناطق»: دانشمندی سخنگو؛ شأن والای دانشآموز گیرنده (=واع)؛ ذکر یکی از صفات #امیرالمؤمنین علیهالسلام در قرآن (اذن واعیة) است: الصّادق (علیه السلام)- لَمَّا نَزَلَتْ وَ تَعِیَها أُذُنٌ واعِیَةٌ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) هِیَ أُذُنُکَ یَا عَلِیُّ (علیه السلام) #الکافی ج۱ص۴۲۳؛ إِنَّا لَمَّا طَغَى الْمَاءُ حَمَلْنَاكُمْ فِي الْجَارِيَةِ (۱۱) لِنَجْعَلَهَا لَكُمْ تَذْكِرَةً وَتَعِيَهَا أُذُنٌ وَاعِيَةٌ #الحاقة:۱۲: ما شما را از #طوفان_نوح نجات دادیم و شما را بر کشتی نشانیدیم تا اینکه این نجات دادن ما شما را برای شما یادگاری بوده باشد؛ چه یادگاریای؟ (= اینکه در نظر داشته باشید ما شما را وا نمیگذاریم و شما را نجات میدهیم)؛ این سخن الهی را آنکسی میگیرد که #گوش_شنوا داشته باشد؛ شرایط گوش شنوا در انسان؛ وَانْشَقَّتِ السَّمَاءُ فَهِيَ يَوْمَئِذٍ وَاهِيَةٌ (۱۶) وَالْمَلَكُ عَلَى أَرْجَائِهَا وَيَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَةٌ #الحاقة:۱۷؛ پس ای که صاحب گوش شنوا بودی این عالم روزی بساطش به هم میریزد و آن روز آنکسی بهرهمند است که شنوایی لازمه را داشته است
«يا هشام لا خير في العيش إلّا لرجلين: لمستمع واع، و عالم ناطق.»
واع از وعی یعی به معنای گیرایی؛ شنوایی با #غفلت و شنوایی بدون غفلت؛ وقتی انسان سراپا گوش است نکات را میگیرد مثل درسی که سیصد نفر هستند و چهار نفر بیشتر #مجتهد نمیشوند چون فقط اینها سراپا گوش بودند؛ قرار دادن آلات گیرایی در انسان: أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ (۸) وَلِسَانًا وَشَفَتَيْنِ (۹) وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ (۱۰) فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ #البلد:۱۱؛ گوش نکردن سخن منذران: تَكَادُ تَمَيَّزُ مِنَ الْغَيْظِ كُلَّمَا أُلْقِيَ فِيهَا فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُهَا أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَذِيرٌ (۸) قَالُوا بَلَى قَدْ جَاءَنَا نَذِيرٌ فَكَذَّبْنَا وَقُلْنَا مَا نَزَّلَ اللَّهُ مِنْ شَيْءٍ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا فِي ضَلَالٍ كَبِيرٍ #الملک:۹؛ گوش نکردن و #تعقل نکردن: وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ #الملک:۱۰
آیت الله شیخ عباس اخوان
«يا هشام لا خير في العيش إلّا لرجلين: لمستمع واع، و عالم ناطق.»
باید در شنوایی یک گیرایی باشد؛ #تمسخر شدن #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم توسط کسانیکه گوش شنوا نداشتند مثل کسانی که خانه آل الله علیهمالسلام را آتش زدند؛ بهرهمندی کسانی مثل #سلمان و #مقداد به علت وجود گوش شنوا در ایشان؛ تبیین بهرهمندی در #تکرار علم و کثرت #تدریس و اینکه گاهی در تدریس برای خود #استاد مسألهای روشن میشود؛ سخن مرحوم #آقابزرگ_تهرانی در احوالات مرحوم #ملاحسینقلی_همدانی #نقباءالبشر ج۲ص۶۷۴ به بعد؛ وصف انسانی که گوش شنوا ندارد یا عالمی ناطق و گویا نیست: لِيَكْفُرُوا بِمَا آتَيْنَاهُمْ ۚ فَتَمَتَّعُوا ۖ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ #النحل:۵۵؛ إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ #الأنفال:۲۲
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
روضه حضرت زینب سلام الله علیها
تشنه لبا به آب مهر تو سرشته شد گلم
چون بکنم دل از تو و چون ز تو مهر بگسلم
گرچه بلای دوست را از سر شوق حاملم
بار فراق دوستان بسکه نشسته بر دلم
میروم و نمیرود ناقه به زیر محملم
تا تو به خاطر منی دیده بخواب کی شود؟
راحت و عشق روی تو، آتش و آب کی شود؟
غفلت از تو در ره شام خراب کی شود؟
معرفت قدیم را هجر، حجاب کی شود؟
گرچه به شخص غائبی، در نظری مقابلم
داس غم تو میکند حاصل عمر را درو
درد و بلا همی رسد از چپ و راست نو به نو
رفتم و دل بماند در سلسلۀ غمت گرو
ای که مهار میکشی صبر کن و سبک برو
کز طرفی تو میکشی وز طرفی سلاسلم
دیوان #کمپانی
یوم علی صدر المصطفی و یوم علی وجه الثری
ما توهمت يا شقيق فؤادي
كان هذا مقدرا مكتوبا
#بحارالأنوار ج۴۵ص۱۱۵
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
۲۱محرم۱۴۴۵
۱۷مرداد۱۴۰۲
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از آیت الله اخوان
19.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.........بسم الله الرحمان الرحیم.........
با عنایت مادر سادات صدیقةکبری حضرت زهراء سلام الله علیها و با اجازه از قطب عالم امکان حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه آقا امام زمان (عج) و مدد امیر المومنین حضرت علی علیه السلام
#بمناسبت_ایام_فاطمیه
روضه و ذکرمعارف آل الله علیهم السلام بنفس دانشمند معظم آیت الله اخوان از شنبه ۱۲ آبان بمدت ۵۰ شب ساعت۲۲
( به استثناء پنجشنبه ها)
برادران
خیابان مولوی بین خیابان وحدت اسلامی
وخیابان ولیعصر(عج)خیابان تشکری موحد
حسینیه اصحاب الحسین علیه السلام
موقعیت:
https://nshn.ir/a6rbvca-0xOqUN
@ayatollahakhavan_ir
آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام ما قسّم بين العباد أفضل من العقل، نوم العاقل أفضل من سهر الجاهل. و ما بعث الله نبيّاً إلّا عاقلاً حتّى يكون عقله أفضل من جميع جهد المجتهدين، و ما أدّى العبد فريضةً من فرائض الله حتى عقل عنه.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۴
فراز قبلی مبنی بر بهرهمندی از #زندگی به سبب #علم بود و در این فراز امام علیهالسلام میفرمایند: برترین موهبت الهی به بندگان #عقل است چه اینکه علم به عقل فهمیده میشود؛ عقل آن حیثیتی و جایگاهی است که #دانش و #پژوهش خود را در آن مینماید و ظرف دانش در عقل است که این دانش در کجا و چگونه به کار میآید و در کل هر حیثتی دانش دارد با مقام عقل است پس برترین موهبت الهی عقل است؛ کسی که تمام نعم دنیوی را دارد ولی جهاز هاضمه را نداشته باشد یه کارش نمیآید؛ سخن #پیر_هرات ( #خواجه_عبدالله_انصاری): «الهى آن که را عقل دادى پس چه ندادى؟ و آن که را عقل ندادى پس چه دادى» ریشه در کلام #امام_کاظم علیهالسلام دارد فلذا گفته میشود در سخن اینان رگههای #تشیع هست چون این سخنان در #مکتب_شیخین وجود ندارد بلکه این حرفها را #مکتب_اهلبیت علیهمالسلام میآموزد؛ کارکرد #قوای_عاقله در #بیداری و #خواب؛ تفاوت خطوط در پیشانی و صورت انسان زنده و انسان مرده؛ فعالیت #مغز در هنگام خواب که تدبیر #خوشی و #غم و غیره را میکند که تمام اینها تابع #تفکر در انسان است؛ انسان #شاد در خواب هم شاد است و انسان #غمکین در خواب هم غمگین است؛ خواب انسان تابع این است که اگر اهل تباهی باشد خوابش هم در تباهی است و اگر اهل صلاح و سداد است خوابش هم در صلاح و سداد است؛ اشرف بودن خواب #عاقل از بیداری #جاهل چون انسان عاقل در خوابش نیز مشغول تبعیت از #باور خود در بیداری است در حالیکه انسان جاهل در بیداریاش هم در تباهی است؛ #فکر باطل محصولش خرابی است و فکر خراب محصولش تباهی است؛ عدم خواب #غفلت در انسان عاقل
«يا هشام ما قسّم بين العباد أفضل من العقل، نوم العاقل أفضل من سهر الجاهل»
ای هشام چیزی بالاتر از عقل بین بندگان تقسیم نشده است، خواب عاقل افضل از #شب_زنده_داری جاهل است
«و ما بعث الله نبيّاً إلّا عاقلاً حتّى يكون عقله أفضل من جميع جهد المجتهدين، و ما أدّى العبد فريضةً من فرائض الله حتى عقل عنه»
هیچ پیامبری را خدا در میان اقوامی مبعوث نکرد مگر اینکه عقل او از تمام کوششگران زمان خودش والاتر بوده است؛ جنبهای که سبب دستگیری انسان از دیگران است #عقل است که این در #انبیاء علیهمالسلام در بالاترین مقام عقلی است تا بتوانند مردمان را آنگونه که شایسته و بایسته است دستگیری کنند
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علیّ بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
بینش اهل حـقیقت چو حقیقت بین است
در تو بینند حقیقت که حقیقت این است
نیست چشم دگران سوی حقیقت نگران
ورنه آن رایت حقیقت که چنین آئینست
من اگر جاهل گمراهم اگر شیخ طریق
قبلهام روی حسین است و همینم دین است
او چو بینا حقیقت بود از دیدهٔ من
به حقیقت که مرا چشم حقیقت بین است
خردلی بار غمت را دل عالم نکشد
آه از این بار امانت که عجب سنگین است
دختری را به که گویم که سر نعش پدر
تسلیت سیلی شمر و سر نی تسکین است
#فؤادکرمانی
روضه #حضرت_رقیه علیهاالسلام
این بدن از کیست که سر ندارد
عزیز زهراست کفن ندارد
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
۲۲محرم۱۴۴۵
۱۸مرداد۱۴۰۲
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام ما قسّم بين العباد أفضل من العقل، نوم العاقل أفضل من سهر الجاهل. و ما بعث الله نبيّاً إلّا عاقلاً حتّى يكون عقله أفضل من جميع جهد المجتهدين، و ما أدّى العبد فريضةً من فرائض الله حتى عقل عنه.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۴
فضیلت #عقل؛ بهره #زندگی به مقام #علمی است؛ افضل خلائق #انبیاء الهی علیهمالسلام هستند که ایشان بالاترین مقام عقلی را دارند؛ سیر عقلی در #خواب؛ انبیاء علیهمالسلام در مقام #تعلیم و #تربیت هستند که همهچیز که لازم است را در اختیار مردمان قرار میدهند؛ ارتقای عقل مردم توسط انبیاء علیهمالسلام؛ اهمیت #سیر_عقلی و سیر در عقل؛ ضرورت انتقال مفاهیم عقلی به #کودک به #تدریج با زبان طفولیت؛ مرور سیر جوامع بشری با مرور جریان فرزندان #حضرت_آدم علیهالسلام؛ غایت دوری از عقل در #قابیل در هنگام عجز از خاکسپاری پیکر #هابیل: فَبَعَثَ اللَّهُ غُرَابًا يَبْحَثُ فِي الْأَرْضِ لِيُرِيَهُ كَيْفَ يُوَارِي سَوْءَةَ أَخِيهِ ۚ قَالَ يَا وَيْلَتَا أَعَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هَٰذَا الْغُرَابِ فَأُوَارِيَ سَوْءَةَ أَخِي ۖ فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ #المائدة:۳۱؛ انبعاث کلاغ بر قابیل نشان از عدم ظرفیت قابیل به داشتن مربی انسانی؛ مزایای علم به #ظاهر و #باطن #قرآن کریم: وَلَوْ أَنَّ قُرْآنًا سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَىٰ ۗ بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعًا #الرعد:۳۱؛ روند و سیر انسان در طریق #تکامل با آموزش دیدن از #طبیعت و حیوانات تا رسیدن به قابلیت استفاده از انبیاء علیهمالسلام تا عقل مردمان در کمال بیشتری قرار بگیرد
«و ما بعث الله نبيّاً إلّا عاقلاً حتّى يكون عقله أفضل من جميع جهد المجتهدين، و ما أدّى العبد فريضةً من فرائض الله حتى عقل عنه.»
خداوند هیچ نبیای را مبعوث نکرد مگر اینکه #عاقل بود؛ #بعثت با عقل به ظهور میرسد؛ افضلیت عقل نبی از جمیع تلاش تلاشگران؛ ضرورت #آموزش برای بهرهوری از #تلاش؛ محاسن #معاشرت با #عقلا؛ گزارشی از #فیلم مستندمانند محصول #ایتالیا در مورد چوپان زادهای نیمه وحشی که متحول شد و به دنبال #تحصیل_علم رفت؛ نسبت انبیاء علیهمالسلام با #امت حالت پدر به فرزند است
«و ما بعث الله نبيّاً إلّا عاقلاً حتّى يكون عقله أفضل من جميع جهد المجتهدين، و ما أدّى العبد فريضةً من فرائض الله حتى عقل عنه.»
در #معنویات باید به تعالیم انبیاء علیهمالسلام مراجعه کرد تا به موفقیت رسید وگرنه خود صورت عمل نتیجه خاصی ندارد
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علیّ بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
ای تاب و توانم را برده
رحمی بر این دل افسرده
برگی از گلشن خرم عمر
باقی بود آن هم پژمرده
خوناب جگر از ساغر دل
در فصل بهار غمت خورده
بیمار توایم و نپرسیدی
کاین غمزده به شد یا مرده
دیوان #کمپانی
روضه #حضرت_علی_اکبر صلوات الله علیه
فسقط عن الفرس و جلس علی التراب فجعل یمسح التراب عن وجهه فوضع خده علی خده و صاح سبع مرات و قال ولدی علیّ علی الدنیا بعدک العفا قتل الله قوما قتلوک
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
۲۳محرم۱۴۴۵
۱۹مرداد۱۴۰۲
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110