♨️انس با کلمات علماى بزرگ معرفت و اخلاق
🔰معرفی چندتن از علمای بزرگ اخلاق و عرفان از نگاه امام خمینی (ره)
🔺اى عزيز، شيطان تو را وسوسه نكند و به آنچه دارى قانع ننمايد، قدرى حركت كن و از صورت بى مغز و قشر بى لبّ تجاوز نما، و ذمايم اخلاق خود را و حالات نفسانيه خويش را تحت مطالعه و مداقه قرار بده، و با كلمات ائمه هدى عليهم السلام و كلمات #بزرگان_علما انس بگير كه در آن بركاتى است.
🔺فرضاً كه از عرفا كسى را به بزرگى نمى شناسى، از علماى بزرگ معرفت و اخلاق، آنها را كه پيش همه علما مسلّمند پيروى كن؛ مثل جناب عارف باللَّه و مجاهد فى سبيل اللَّه، مولانا سيد بن طاوس- رضي اللَّه عنه؛ و مثل مولانا، عارف باللَّه و سالك إلى اللَّه، شيخ جليل بهائى- قدس سره؛ و شيخ ارباب معرفت، مولانا محمد تقى مجلسى- رضوان اللَّه عليه؛ و شيخ محدثين، فرزند بزرگوار او، مولانا مجلسى- رحمه اللَّه. كتاب شرح فقيه مولانا مجلسى اول، كه يكى از كتابهاى نفيس جليل القدر است و فارسى، مطالعه نما، و اگر نفهميدى، از اهلش سؤال كن كه در آن كنزهايى از معرفت است؛ و همين طور كتب عزيزه شيخان جليلان نراقيان؛ و از علماى معاصر، كتب شيخ جليل القدر، عارف باللَّه، حاج ميرزا جواد تبريزى - قدس سره- را مطالعه كن؛
🔺شايد ان شاء اللَّه از اين تأبّى و تعسّف خارج شوى، و چون نويسنده خالى از همه مقامات معرفت و انسانيت، عمر را به بطالت نگذرانى؛ كه خداى نخواسته اگر با اين حال از اين عالم منتقل شوى، دنبال آنْ حسرتها و پشيمانيهايى است جبران ناپذير، و ظلمتها و كدورتهايى است بى منتها.
🔺بار خدايا، ما را از اين خواب گران برانگيز، و از اين خودخواهى و خودبينى، كه منشأ همه مفاسد است، نجات ده و به صراط مستقيم انسانيت هدايت فرما. انَّكَ وَلىّ الْهدايَةِ وَ التَّوفيق.
📚سرالصلوه ص۴۰
#اخلاق_و_عرفان #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
035-moraghebat-dar-elm-v-amal@almorsalat.mp3
1.87M
📝#طلبه_موفق| لزوم رعایت ادب و مراقبت در محضر استاد
🎙استاد علی فرحانی
#روش_تحصیل
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
المرسلات
🔊#قوه_تخیل ♨️ تاثیر قوه متخیله در زندگی انسان ❇️ استاد علی فرحانی ◽️یکی از مسائل بسیار مهم که
🔅#تربیت_اسلامی| #کار خوب بهترین #مربی انسان است/ #گناه در اثر #بیکاری راه پیدا میکند.
🔰شهید آیت الله مطهری
🔸قرآن از گناهان تعبیر به «فجور» میکند. کأنـّه وقتی انسان گناه میکند یک حالت انفجار و پارگی و از همدریدگی پیدا کرده است.
🔸من این تعبیر را خیلی سابق در حرفهای امروزیها دیدهام. در بعضی کتابهای روانشناسی خواندم که نوشته بود: #کار بد معمولا برای انسان انفجار است. اگر انسان خودش را چنان تربیت کند که انرژیاش صرف کار خوب شود و فکرش و عملش متوجه کار خوب شود، خودِ این، #مانع گناه میشود، ولی اگر انسان راه نیکی را به روی خودش ببندد و فکرش و عملش را متوجه خیر نکند، کأنـّه انرژیاش ذخیره میشود و بعد به صورت گناه منفجر میشود.
🔸این است که میگویند کار خوب و مشروع #بهترین_مربی انسان است و اگر کسی میخواهد فکر بد در مغزش پیدا نشود باید برای مغز و روح خودش خوراک فکری خوب تهیه کند. مغز باید کار کند، قوه #تخیل باید دائما کار کند، وقتی مسیر خوب برایشان قرار ندهیم در راه کج میافتند و این همان انفجار است. دست انسان باید کار کند، پای انسان باید کار کند، بدن انسان باید کار کند، وقتی که اینها بیکار گذاشته شوند انرژیها جمع میشوند و بعد انفجار پیدا میشود.
🔸سالها پیش در یک سخنرانی همین مطلب را راجع به گناهان گفتم. در آنجا مطلب را به این شکل مطرح کردم که برای مبارزه با گناه باید راه عملی تخلّص از گناه را پیدا کرد. مثال زدم به این که معمولا میگویند جنس زن اهل غیبت است. حال آیا واقعا این طور است؟ یا نه، گاهی وضع زندگیها را به گونهای درست میکنند [که زنها به این سو کشیده میشوند] خصوصا زنهایی که در خانه، خانم هم هستند، یعنی کلفت دارند و دیگران کارهایشان را انجام میدهند. معمولا این زنها اهل کتاب خواندن و عبادت کردن هم نیستند، در نتیجه غیر از این که با دو سه زن همسایه جمع شوند و غیبت کنند کأنـّه راهی برایشان باقی نمیماند.
🔸چند سال پیش روزنامهای نوشته بود: در یکی از شهرهای کوچک واقع در ایالت فیلادلفیای آمریکا متوجه شدند که زنها به قماربازی عادت عجیبی پیدا کردهاند، به طوری که قمار در تمام خانهها راه پیدا کرده و زندگیها را مختل کرده. به فکر چارهجویی افتادند و اول از همین راههای معمولی نصیحت و پند و اندرز از طریق رادیو و تلویزیون و موعظه کشیشها در کلیساها شروع کردند، ولی هیچ اثری نکرد. بعد یک نفر آمد و برای این قضیه طرحی ریخت به این صورت که اعلام کردند مثلا شهرداری به یک سلسله کارهای دستی مثل بافندگی نیازمند است و هر کسی از این کارها تولید کند فلان مقدار به او پول میدهند و به بهترین کار هم جایزه میدهند. بعد از مدتی دیدند در تمام خانهها این کارهای دستی شروع شده و قمار خود به خود از بین رفت. پس آن قمار نوعی انفجار بود، یعنی گناه در اثر بیکاری راه پیدا میکند.
📚آشنایی با قرآن، ج12، ص128
#اندیشه_مطهر
@almorsalaat
🔘افق مبین
🌀تاملات، نوشته ها و جلسات حجت الاسلام سید محمد هاشمی، استاد حوزه علمیه قم
https://eitaa.com/joinchat/264306724Cb12f03d82d
#پیشنهاد_عضویت👆👆
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 الگوی سهضلعی اسلام برای #نظامسازی و #جامعهسازی
🔹 الگوی اسلامی برای نظامسازی و جامعهسازی به طور خلاصه یک الگویی است مرکّب از ایمان و علم و عدل؛ این سه عنصر اصلی است.
🔸 ما البتّه در هر سه بخش عقبیم. تحرّک ما تحرّک مناسب و شایستهای نبوده. [اما] انسان در شخصیّتسازیهایی که صورت گرفته، میتواند مشاهده بکند.
🔸 شما با عملکرد خودتان میتوانید این الگو را در چشم مردم جهان شیرین کنید و تبلیغ کنید آن را، برجسته کنید یا خدای نکرده بعکس، آن را از چشمها بیندازید.
🔹 چه مستکبرها بخواهند، چه نخواهند، این الگوی تازه سر برآورده در دنیا، و آنها هم از همین میترسند. کینهتوزیای که شما میبینید آمریکا و بعضیهای دیگر با جمهوری اسلامی دارند، [بخاطر این است که] با اساس مخالفند.
🎙 ۱۳۹۹/۰۶/۰۲ بیانات در ارتباط تصویری با جلسه هیئت دولت
#انقلاب_اسلامی
#تمدن_اسلامی
@qom_khamenei_ir
#تدریس| سلسله درسگفتارهای نظامهای اسلامی با موضوع «فقه نظام روابط اجتماعی» و «نظام اصولی امام خمینی(ره)»
🔰استاد علی فرحانی
📆 پنجشنبه ها ساعت ۸ الی ۱۰
📌خیابان سمیه، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، موسسه مفتاح
✅امکان شرکت حضوری به صورت محدود با رعایت قوانین بهداشتی فراهم است.
🔘لینک شرکت مجازی
https://b2n.ir/955386
@almorsalaat
Voice 003_sd.amr
2.89M
🔉فقه نظام روابط اجتماعی
👈جلسه دوم ۹۹/۱۱/۹
🎙استاد علی فرحانی
🌀موسسه مفتاح
#پای_درس_استاد
#علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalaat
recording-20210128-085315.mp3
18.33M
🔉تعادل و تراجیح امام خمینی
👈پنجشنبه ۹۹/۱۱/۹
🎙استاد علی فرحانی
🌀موسسه مفتاح
#پای_درس_استاد #اصول
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
♨️مشاوره علمی و تحصیلی #مجازی
🌐مشاوران کانال حجج اسلام:👇👇👇
🔹محسن ابراهیمی
@ebrahimi845
🔹سید محمد هاشمی
@SMHashemi128
🔹ناصر قیلاوی
@GHILAVI
🔹سید مجتبی جواهری
@smojtabaamin
🔹حامد سامی
@H_sami84
🔹محمدمهدی ستوده
@m_m_sotude
🔹سجاد انتظار
@entezarsajjad
🔹عباس افروزی
@A_Afrouzi133
📌لطفا فقط به #یک_نفر از مشاورین پیام دهید و اندکی صبور باشید.
#گروه_مشاوران_المرسلات #مشاوره_مجازی
@almorsalaat
♨️تحصيل كمال و زاد آخرتْ طلب و #جدّيّت مىخواهد/ با اين حال سستى و فتور و سهل انگارى دست ندهد/ با آنكه مشقّت هم ندارد.
🔰امام خمینی (ره)
▫️عزيزم، تحصيل كمال و زاد آخرتْ طلب و جدّيّت مىخواهد و هر چه مطلوب بزرگتر باشد جدّيّت در راه آن سزاوارتر است؛ البته معراج قرب الهى و مقام تقرّب جوار ربّ العزة با اين حال سستى و فتور و سهل انگارى دست ندهد؛ مردانه بايد قيام كرد تا به مطلوب رسيد.
▫️شما كه ايمان به آخرت داريد و آن نشئه را نسبت به اين نشئه طرف قياس نمىدانيد، چه در جانب سعادت و كمال يا در جانب شقاوت و وبال، چه كه آن نشئه عالم ابدى دائمى است كه موت و فنا ناپذير است، سعيدش در راحت و عزّت و نعمت هميشهايست آن هم راحتى كه در اين عالم شبيه ندارد، عزّت و سلطنتى الهى كه در اين نشئه نظير ندارد، نعمتهايى كه در متخيّله كسى خطور ننموده است، و همين طور در جانب شقاوت آن كه عذاب و نقمت و وبالش در اين عالم نظير و مثل ندارد،
▫️و #راه_وصول به سعادت، اطاعت ربّ العزّة است، و در بين اطاعات و عبادات هيچ يك به مرتبه اين #نماز كه معجونى است جامع الهى كه #متكفّل سعادت بشر است و قبولى آن موجب قبولى جميع اعمال است نمىباشد،
▫️پس بايد در طلب آن جدّيّت تامّ نماييد و از كوشش مضايقه نكنيد و در راه آن تحمّل مشاقّ نماييد، با آنكه مشقّت هم ندارد بلكه اگر چندى مواظبت كنيد و انس قلبى حاصل شود، در همين عالم از مناجات با حق لذّتها مىبريد كه با هيچ يك از لذّات اين عالم طرف نسبت نيست؛ چنانچه از مطالعه احوال اهل مناجات با حق اين مطلب روشن شود.
📚آداب نماز ص16
#آداب_نماز #اخلاق_و_عرفان #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
038-erfan-bedoone-elm-emkan-nadarad@almorsalat.mp3
2.15M
🔉#اخلاق_و_عرفان| تاثیر تفکر در اضافه اشراقی بر عرفان و وصول به یقین قلبی
🎙استاد علی فرحانی
#اخلاق_و_عرفان
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
📣#اطلاعیه
🌀۶مین نشست از سلسله نشستهای میانی همایش #طلبه_چالشها_راهکارها
🔴 محور دوم: راهکارهای رشد من در مهارت تفکر
🎤 ارائه دهنده: استاد علی فرحانی
🕰شنبه ۱۱بهمن۹۹، ساعت۲۰
🔘لینک ورود به جلسه:
https://croom.ir/b/at3-vqs-n7y-rki
📌برگزار کننده: مدرسه علمیه امام کاظم (ع) بناب
@almorsalaat
♨️برخی ویژگیهای درس خارج امام خمینی
🔰آیت الله فاضل لنکرانی
⚡️پس از اینکه ما وارد درس خارج شدیم چون مرحوم حضرت آیتالله بروجردی ـ رضوانالله تعالی علیه ـ یک درس بیشتر نمیگفتند و ما نیاز به سه درس داشتیم به خاطر #جاذبه حضرت امام در درس ایشان شرکت کردیم، کلاس درس حضرت امام آنقدر در ما شوق و علاقه به وجود آورد که حدود ده سال در درسهای ایشان حضور یافتیم و هنوز شیرینی و حلاوت آن جلسات را در ذائقهام احساس میکنم خاصه آنکه حضرت امام با یک فراغت بال و آسودگی خیال به جهات علمی میپرداختند و گاهی درس فقه ایشان حدود دو ساعت طول میکشید و ما اصلاً احساس خستگی نمیکردیم.
⚡️امام بزرگوار در درسها مطالب علمی و اخلاقی را جدا از هم نمیدانستند، درس ایشان تنها یک سلسله مباحث علمی خشک نبود، در لابلای درس، ایشان به روشی تدریس و رفتار میکردند که یک طلبه واقعی را تربیت میکرد نه صرفاً یک سلسله مطالبی از استاد به شاگرد انتقال یابد بلکه تربیت شاگردانی که برای آینده اسلام #مفید فایده باشند مد نظر ایشان بود.
⚡️این ویژگی بارز امام باعث شده بود که همه ما سر تا پا ایمان و اعتقاد به ایشان پیدا کنیم و در طول مبارزات و نهضتی که رهبریش را به عهده داشتند هیچگونه تردید و ابهامی به درستی راه امام نداشتیم و در زمانی که لازم دیدند طلاب، مدرسین و فضلا با ایشان همراهی داشته باشند با احساس مسئولیت شرعی این معنا را میپذیرفتند.
📚نشریه حضور شماره اول
#در_مدرسه_امام_خمینی #حوزه_علمیه #حوزه_انقلابی
@almorsalaat
📣#اطلاعیه| سلسله جلسات تخصصی برهان، ویژه فرهنگیان استان قم
📌اصول تربیت اسلامی (تفاوت تربیت از دیدگاه غربی و اسلامی، رشد و هویت بخشی)
🔰استاد علی فرحانی
🕘پنجشنبه ۱۶بهمن۹۹، ساعت ۹:۳۰ الی ۱۲:۱۵
💠قم، خیابان صفائیه، کوچه۲۶، موسسه میقات
📝 جهت ثبت نام اولیه کلمه «برهان» را به شماره 30003218 پیامک کنید.
♦️شرکت در جلسه به صورت #حضوری و با رعايت دستورالعمل های بهداشتی است
◽️برگزار کننده: موسسه #میقات جوانان انقلاب اسلامی
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| اغانی/ ابوالفرج اصفهانی
▫️بنده کتاب #اغانی ابوالفرج اصفهانی را که بیست و چند جلد است، سالها قبل از اول تا آخر خوانده ام. ... من یک وقتی گفتم بنده چون درباره زندگی و سیره ائمه (علیهم السلام) از قبل از انقلاب کار مفصلی میکردم، بعد که این کتاب را دیدم، گفتم این پشت ورق زندگی ائمه است. اگر کسی بخواهد راجع به زندگی ائمه (علیهم السلام) و اهداف آن بزرگواران و کیفیت تلاشهای آن بزرگواران اطلاعات درستی پیدا بکند، باید این پشت صفحه را هم ببیند، که چه اتفاقاتی آن روز می افتاد. (رهبر انقلاب، غنا و موسیقی ص۴۰۴)
#اهل_بیت #سیره
@almorsalaat
♨️سلفی گری و وهابیت، دلیل توقف نهضت اسلامی در کشورهای عربی
🔰شهید مطهری (ره)
💢عامل عمدهاي که سبب شد نهضت اسلامي که از سيد جمال شروع شد از جلوه و رونق بيفتد، گرايش شديد مدعيان اصلاح بعد از سيد جمال و عبده به سوي وهابيگري و گرفتار شدن آنها در دايره تنگ انديشههاي محدود اين مسلک است. اينها اين نهضت را به نوعي «سلفيگري» تبديل کردند و پيروي از سنت سلف را تا حد پيروي از ابنتيميه حنبلي تنزل دادند و در حقيقت بازگشت به اسلام نخستين را به صورت بازگشت به حنبليگري که قشريترين مذاهب اسلامي است تفسير کردند. روح انقلابي مبارزه با استعمار و استبداد، تبديل شد به مبارزه با عقايدي که برخلاف معتقَدات حنبليان مخصوصاً ابنتيميه حنبلي بود.
📚نهضت های اسلامی
#اندیشه_مطهر #بیداری_اسلامی #تمدن_اسلامی
@almorsalaat
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
☀️ این تصویر در تاریخ تشیع بی نظیر است؛ مردمی دور امام عادلی جمع شوند و او را رها نکنند و لا یخافون فی الله لومه لائم ...
🔥 این تصویر در تاریخ جدید عالم بی نظیر است؛ این صحنه هزار افسانه جدایی دین و دولت را یکجا سوزاند ...
🔺 این تصویر در تاریخ ایران بی نظیر است؛ زیرا این بار مردمان نه دور شاهی که تاج از پدر به ارث برده بلکه دور امامی که مظهر حق است جمع شده اند و خود را در آینه او می بینند ...
⭕️ این تصویر حاصل نفس متصلِ خمینی به دریای بی کران حقیقت و نتیجه صدها سال رنج و تلاش و حرمان و اسارتِ شیعه و خون بهای صالح ترین بندگان خداست ...
#یوم_الله
@ofoqemobin
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📸 تصویری از حضور رهبر انقلاب در حرم امام خمینی(ره). ۹۹/۱۱/۱۲
🇮🇷 #عید_انقلاب
💻 @Khamenei_ir
recording-20210130-201514.mp3
22.43M
🔉#طلبه_موفق| راهکارهای تقویت مهارت تفکر
🎙استاد علی فرحانی
📌این جلسه شنبه ۱۱بهمن۹۹، ساعت۲۰ به صورت مجازی توسط مدرسه علمیه امام کاظم (ع) بناب برگزار شد.
#پای_درس_استاد #مهارت_های_تحصیل_علم
@almorsalaat
المرسلات
🔉تعادل و تراجیح امام خمینی 👈پنجشنبه ۹۹/۱۱/۹ 🎙استاد علی فرحانی 🌀موسسه مفتاح #پای_درس_استاد #اصول #
#روش_شناسی_اجتهاد
باسلام
در جلسه تعادل و تراجیح روز پنجشنبه، مباحث مهم و قابل توجهی در مقایسه بین مکتب شیخ انصاری و آخوند خراسانی و اتباع هر کدام و همچنین رنسانسی را که آخوند در علم اصول ایجاد کرد، بیان شد. حتما بشنوید.
#پای_درس_استاد #اصول
@almorsalaat
📣#اطلاعیه
♦️«همایش بینالمللی بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز» به مناسبت یکصدمین سالگرد ولادت ایشان/ ۱۳ الی ۱۵ بهمنماه
@almorsalaat
⁉️آیا اسلام با مظاهر تمدن مخالف است؟
🔰وصیت نامه امام خمینی
✅ادعای آنکه اسلام با نوآوردها مخالف است ـ همان سان که محمدرضا پهلوی مخلوع میگفت که اینان میخواهند با چهارپایان در این عصر سفر کنند ـ یک اتهام ابلهانه بیش نیست. زیرا اگر مراد از #مظاهر_تمدن و نوآوردها، اختراعات و ابتکارات و صنعتهای پیشرفته که در پیشرفت و تمدن بشر دخالت دارد، هیچ گاه اسلام و هیچ مذهب توحیدی با آن مخالفت نکرده و نخواهد کرد بلکه علم وصنعت مورد تأکید اسلام و قرآن مجید است. و اگر مراد از تجدد و تمدن به آن معنی است که بعضی روشنفکران حرفهای میگویند که آزادی در تمام منکرات و فحشا حتی همجنسبازی و از این قبیل، تمام ادیان آسمانی و دانشمندان و عقلا با آن مخالفند گرچه غرب و شرقزدگان به تقلید کورکورانه آن را ترویج میکنند.
#در_مدرسه_امام_خمینی #تمدن_اسلامی
@almorsalaat
017-feghheemam.jame.beine.aghlvnaghl.ast.v.feghheahlebeitast.mp3
1.76M
🔉#نگاهی_به_دریا| فقه در نگاه حضرت امام، همان فقه قرآن و عترت است.
🎙استاد علی فرحانی
▫️ در نگاه حضرت امام، فقه قرآن و عترت است که در این نگاه، فقیه به صورت مستقیم از متن ادله به استنباط می پردازد.
◽️این چنین استنباطی مبتنی بر یک دستگاه استنباطی کامل است تا به وسیله آن بدون هیچگونه تقلیدی، توان استنتاج احکام وجود داشته باشد.
#در_مدرسه_امام_خمینی
#پای_درس_استاد #روش_شناسی
@almorsalaat
🌀#یادداشت| انقلاب علمی زیربنای انقلاب خمینی(ره)
▫️در کلاس درس کتاب #لاضرر امام خمینی (ره) در محضر استاد علی فرحانی به مختار امام در تفسیر روایت لاضرر رسیدیم. امام به عنوان مقدمه، شئون سه گانه اجتماعی پیامبر (تبلیغ، حکومت و قضاوت) را بیان و در ضمن آن نظر #ابداعی خود را در تقسیم احکام بیان کردند. ایشان میفرمایند پیامبر(ص) از آن جهت که مبلغ است، احکام الهی را #بیان می دارند اما وقتی در جایگاه سلطنت و اداره حکومت قرار میگیرند، خودشان احکام را #انشاء می کنند.
▫️استاد جوانبی از اهمیت این نگاه را تبیین و بیان داشتند که این نظریه یکی از مبانی #ولایت_فقیه است و با این نگاه است که بیان می کنیم نظریه ولایت فقیه ایشان بی سابقه است.
▫️این نکته به ذهنم آمد که همیشه انقلاب های اجتماعی، مسبوق به یک انقلاب علمی هستند و بر مبانی آن #انقلاب_علمی شکل میگیرند.
▫️انقلاب ایران فقط برخاسته از قوت مدیریت و رهبری امام و نارضایتی ملت ایران از ظلمها و ناکارآمدی حکومت منحوس پهلوی نبود. بلکه این انقلاب برخاسته از یک انقلاب علمی در عرصه شناخت اسلام بود.
▫️امام ابتدا در اسلام شناسی خود معتقد شدند که مدل حکومت اسلامی در عصر غیبت، ولایت فقیه و حکومت تنها راه اقامه اسلام است، آنگاه برای تحقق این نظریه، انقلاب اسلامی را به کمک ملت ایران محقق کردند.
▫️نظریه ولایت فقیه نیز مبتنی بر اندیشه های مبنایی ایشان در فقه، اصول و عرفان بود.
▫️هرچند قوت رهبری امام بینظیر بود و هرچند که ظلم و ناکارآمدی پهلوی، بیداد میکرد، اما انقلاب نیازمند به یک پشتوانه علمی بود. اینگونه نبود که مانع اصلی سایر علما، عدم توانمندی در مدیریت و رهبری باشد، بلکه مبانی علمی ایشان توان حمایت از انقلاب را نداشت.
▫️صاحبان آن مبانی و اندیشه های ناکارآمد و گاها سکولار، همانطور که آن روز امام و انقلاب را یاری نکرد، امروز نیز در گوشههای حوزه و گاهی در وسط میدان حوزه، نقش مانع را دارند.
▫️نکته ای که به ذهن می رسد، این است که امتداد این انقلاب نیز تنها از رهگذر شناخت مبانی امام (ره) و ساخت اجزای حکومت بر اساس آن مبانی می گذرد. در غیر اینصورت، سوخت کافی برای تداوم انقلاب وجود نخواهد داشت.
▫️حتی با علم به مباحث روبنایی و مطالعه نتایج این اندیشه (به عنوان مثال صحیفه امام خمینی، روبنا و محصول اندیشه امام خمینی است) نمی توان این انقلاب را امتداد و توسعه داد و خلاهای آن را نمی توان پر کرد.
▫️خلاصه اینکه باید فقه، اصول و عرفان امام و به عبارت بهتر، مکتب فکری امام با همه ابعاد را شناخت و بر آن اساس، اسلام را آموخت و آنگاه نرم افزارهای اداره حکومت را تولید کرد.
▫️بر اساس این اندیشه، در کانال #المرسلات سعی کرده ایم در محضر استاد علی فرحانی، نظام فکری امام خمینی (ره) را با همه ابعاد بشناسیم و در حد وسعمان آن را بشناسانیم.
✍محسن ابراهیمی ۹۹/۱۱/۱۴
#حوزه_انقلابی #دهه_فجر
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
♨️#تدریس| ادامه تدریس کتاب #مناهج و #لاضرر از آثار امام خمینی(ره)
🔰استاد علی فرحانی
✅پخش زنده از #روبیکا👇
rubika.ir/almorsalaat
🔉صوت جلسات در کانال زیر👇
@majazi_almorsalaat
#دروس #پای_درس_استاد
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
recording-20210202-140631.mp3
16.92M
#مناهج
استاد علی فرحانی
۹۹/۱۱/۱۴
@majazi_almorsalaat
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۱۴ @majazi_almorsalaat
در این جلسه، بحث اجزای امر ظاهری از واقعی شروع شد.
استاد تبیین کردند که از نگاه امام خمینی (ره) بحث اجزاء مطلقا (چه اجزای اضطراری از اختیاری و چه ظاهری از واقعی) در مورد حکم انشائی نیست بلکه در مرتبه فعلیت (اجزاء و شرایط) است.
نگاه امام خمینی (ره) تاثیر مهمی در بحث اجزاء دارد.
در این جلسه نکات مهمی در ارتباط نداشتن بحث امکان تعبد به ظنون، تصویب و ... با اجزاء از نگاه امام (ره) بیان شد.
حتما بشنوید.
#پای_درس_استاد #اصول
#در_مدرسه_امام_خمینی #مناهج
@almorsalaat
💠#اهل_بیت| پیشگویی قرآن در کثرت ذریه رسول الله (ص)
🔅إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ، فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ، إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ. و الجملة لا تخلو من دلالة على أن ولد فاطمة (س) ذريته (ص)، و هذا في نفسه من ملاحم القرآن الكريم فقد كثر الله تعالى نسله بعده كثرة لا يعادلهم فيها أي نسل آخر مع ما نزل عليهم من النوائب و أفنى جموعهم من المقاتل الذريعة.
📚 علامه طباطبایی، المیزان ج۲۰ ص۳۷۰
#تفسیر #در_محضر_علامه
♨️میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن مبارکباد.
@almorsalaat
📝#اهل_بیت|فصّ حكمة عصمتيّة في كلمة فاطميّة
💫فصوص الحكم بيست و هفت فصّ است، و هر فصّ آن به نام يكى از انسانهاى كامل كه از آن تعبير به كلمه شده است؛ و در هر فص سلطان و محور بحث يكى از امّهات مسائل مهم قرآنى، و از اصول معارف اصيل عرفانى انسان ساز است.
✨مثلا در فصّ آدمى، سلطان بحث از وجوب خليفة اللّه و انسان كامل است؛ و در فص شيثى از عطايا و منح و هبات؛ و در فص اسماعيلى از خلود عذاب و اقسام جنّت و نار و احوال نفوس در برازخ و قيامت است؛ و در فصّ يعقوبى از دين؛ و در فصّ يوسفى از نوم و خيال و تمثل و عالم مثال؛ و در فصّ هودى از تنزيه و تشبيه يعنى حدّ و بىحدّى؛ و در فص شعيبى از قلب و تجدّد امثال؛ و در فصّ عزيرى از قضا و قدر و سرّ القدر و نبوّت تشريعى و مقامى، و در فصّ سليمانى از رحمت وجوبى و امتنانى، و در فص يونسى از حقيقت ذكر و مراتب آن و أدب انسانى، و در فص الياسى از وهم و دعا و اجابت؛ و در فص محمّدى از فرديّت.
💫فاتحه فصوص الحكم «فصّ حكمة إلهية في كلمة آدميّة» است، و خاتمه آن «فصّ حكمة فرديّة في كلمة محمّديّة». و آن بيست و هفت كلمه تامّه و انسان كامل به ترتيب كتاب عبارتاند از: «آدم، شيث، نوح، إدريس، إبراهيم، إسحاق، إسماعيل، يعقوب، يوسف، هود، صالح، شعيب، لوط، عزير، عيسى، سليمان، داود، يونس، أيوب، يحيى، زكريا، إلياس، لقمان، هارون، موسى، خالد، محمّد» صلوات اللّه و سلامه عليهم.
💫از انبياى ياد شده در قرآن كريم، فقط يسع و ذو الكفل در كتاب فصوص الحكم نام برده نشده اند، و بيست و سه نفر ديگر به نام هر يك فصّى مخصوص است؛ و چهار شخص ديگر ياد شده در فصوص كه به نام هر يك فصّى جداگانه است عبارتند از: «شيث و عزيز و لقمان و خالد» عليهم السلام.
💫در دوره هاى تعليم و تدريس فصوص الحكم همواره اين خاطره به من روى مى آورد كه چرا در اين كتاب فصّى به نام يكى از زنان نادره دوران مانند مظهر ايمان و أحسن منازل قرآن حضرت عصمة اللّه الكبرى فاطمه بنت خاتم الأنبياء، و يا حضرت مريم بنت عمران منصوص در چند آيت قرآن، اختصاص نيافته است و آن را از آدم تا خاتم در بيست و هفت فص فقط به مردان اختصاص داده است؟!
💫و چرا تأسّى به قرآن كريم نشده است كه خداوند سبحان در سوره انبياء قرآن تنى چند از پيامبران را نام برده است و پس از آن فرمود: وَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فِيها مِنْ رُوحِنا وَ جَعَلْناها وَ ابْنَها آيَةً لِلْعالَمِينَ، إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ. علاوه اين كه يك سوره قرآن كريم به نام حضرت مريم است كه سوره كهيعص است، و حق تعالى در آن سوره بعد از نام بردن حضرت زكريا و يحيى فرموده است: وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مَرْيَمَ ... وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِبْراهِيمَ ... وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مُوسى ... وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِسْماعِيلَ ... وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِدْرِيسَ ... أُولئِكَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ مِنْ ذُرِّيَّةِ آدَمَ وَ مِمَّنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ وَ مِنْ ذُرِّيَّةِ إِبْراهِيمَ وَ إِسْرائِيلَ وَ مِمَّنْ هَدَيْنا وَ اجْتَبَيْنا إِذا تُتْلى عَلَيْهِمْ آياتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّداً وَ بُكِيًّا و نيز در آغاز دعاى استفتاح ماه رجب آمده است: «اللّهمّ صلّ على أبينا آدم بديع فطرتك- الى قوله: اللّهمّ صلّ على أمّنا حوّاء المطهرة من الرّجس ...»، مزيدا بر امرى استحسانى كه حروف تهجّى بيست و هشتاند و دوائر حروف بيست و هشتگانه را اهميّت بسزا است؟!.
💫و لكن جناب شيخ أكبر را بايد معذور داشت كه مأمور بود. چنان كه در مفتتح فصوص الحكم بدان تنصيص فرمود كه: «أما بعد فإنّي رأيت رسول اللّه- صلى اللّه عليه و آله و سلم- في مبشرة أريتها في العشر الآخر من المحرم سنة سبع و عشرين و ستمائة بمحروسة دمشق و بيده- صلّى اللّه عليه و آله و سلّم- كتاب فقال لي: «هذا كتاب فصوص الحكم خذه و اخرج به الى الناس ينتفعون به»، فقلت السّمع و الطاعة للَّه و لرسوله و أولى الأمر منّا كما أمرنا، فحقّقت الأمنيّة و أخلصت النيّة و جرّدت القصد و الهمّة إلى إبراز هذا الكتاب كما حدّه لي رسول اللّه- صلّى اللّه عليه و آله من غير زيادة و لا نقصان ...»؛ چنان كه در «مناقب» حضرت صديقه طاهره فاطمه سلام اللّه عليها را نام برده است كه «صلوات اللّه و ملائكته و حملة عرشه و جميع خلقه من أرضه و سمائه على الجوهرة القدسيّة في تعيّن الإنسية صورة النفس الكلّية ...»، و لكن برخى مناقب را به شيخ عارف رجب برسى نسبت داده اند.
💫غرض اين كه در دوره تدريس فصوص الحكم در آمل، چون درس به فصّ عيسوى رسيده است، در اثناى فصّ عيسوى در ليله مباركى براى يكى از اوتاد حلقه درس و بحثم كه تا كنون بيش از سى سال است با من حشر علمى و عملى سير و سلوك دارد، و حقّا متنعّم به القائات سبّوحى بسيار است، به خطاب رحمانى اين كلمه عليا و درّه بيضاء تشرّف مى يابد كه «فصّ حكمة عصمتيّة في كلمة فاطميّة»، و اين وارده را در جلسه درس بعد برايم حكايت كرد؛ همين بارقه ملكوتى ايجاب كرد كه اين فصّ ثمين به عنوان متمّم فصوص الحكم به قلم اين خوشه چين خرمن ولايت به منصّه ظهور رسيده است، و الحمد للَّه على ما اكرم و أنعم و ألهم و احكم.
📚علامه حسن زاده آملی، ممدالهمم فی شرح فصوص الحکم، ص641
#عرفان
@almorsalaat