📝#دستگاه_استنباطی| دستگاه استنباطی حضرت امام دستگاهی مبتکرانه است.
🔰استاد علی فرحانی
🔰مقرر:احسان چینی پرداز
◽️علم اصول از نگاه حضرت امام با علم اصولی که نزد مشهور موجود است فرسنگ ها فاصله دارد به طوری که به صراحت می توان حضرت امام را یک مبتکر واقعی در این علم دانسته و دستگاه استنباطی ایشان را یک دستگاه منحصر به فرد و ویژه معرفی کرد.
◽️بر خلاف گمان برخی؛ باب الالفاظ علم اصول در نگاه حضرت امام از جایگاه خاصی برخوردار بوده و بسیار مهم است زیرا باب الفاظ راهگشای مباحث دلالی ادله می باشد.
◽️اهمیت مباحث دلالی ادله و باب الالفاظ به قدری است که در صعوباتی از فقه، اختلافاتی که در مسائل رخ داده است تنها و تنها ناشی از مباحث دلالی است. شاهد این مساله، باب قواطع و موانع صلاه و نیز قاعده ضمان و احکام خیارات و .... می باشد.
◽️به گونه ای که در مسائل سخت فقهی با اینکه روایت عند المشهور مورد تایید است و این خود موجب دفع شبهات سندی و جهتی روایت میشود اما اختلافات قابل توجهی در اینجا رخ داده است و این اختلافات جز ناشی از حیثیت دلالی ادله نمی باشد
◽️لذا باید دانست حل مسائل و اشکالات در ناحیه دلالت، متوقف بر مباحث الالفاظ علم اصول است که می بایست جایگاه این مباحث را شناخت و در محل خود از آن استفاده کرد.
◽️علاوه بر این؛ در تنها دستگاهی که بین تمسک به ادله مذکور در کتب طرد شده و قول به حجیت شهرت و عمل اصحاب، جمع شده است دستگاه استنباطی حضرت امام است. به گونه که امام رضوان الله علیه با اینکه گاهی تنها به علت شهرت، حجیت دلیل را قبول می کنند و شهرت را برای تمسک به دلیل کافی می دانند اما از طرفی به توثیق منابعی می پردازند که قبول حجیت و صحت آنها عند المشهور بسیار مشکل است.
◽️همین شاهکار را در جمع بین ادله جهر و اخفات و نیز قصر و اتمام می توان مشاهده کرد که ظاهر ادله، تصویب و دخالت خصوصیات فردیه در احکام است و نتیجتا جمع بین ادله توسط بزرگان از علماء با مشکل روبرو شده است اما حضرت امام با نگاهی که به علم اصول دارند به راحتی به جمع بین این ادله پرداخته اند.
♨️ آنچه بیان شد تنها و تنها جزء کوچکی از ابتکارات حضرت امام در علم اصول است اما مقصود این است که دستگاه استنباطی امام تنها حاشیه ای بر مشهور نیست بلکه یک نظام و #مدرسه_اصولی_مستقل است که نیاز به بررسی جداگانه دارد. رزقنا الله.
#نگاهی_به_دریا
#پای_درس_استاد
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
🔊صوت بیانات استاد👇👇👇
018-ahamiatebabealfazvebtekarateemam@almorsalat.mp3
4.12M
🔊#دستگاه_استنباطی| دستگاه استنباطی حضرت امام دستگاهی مبتکرانه است.
🎙استاد علی فرحانی
♨️ متن کامل بیان استاد را حتما بخوانید👇👇👇
https://s16.picofile.com/file/8423946042/13.pdf.html
#نگاهی_به_دریا
#پای_درس_استاد
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
recording-20210206-083606.mp3
14.74M
#مناهج
استاد علی فرحانی
۹۹/۱۱/۱۸
@majazi_almorsalaat
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۱۸ @majazi_almorsalaat
#تقریر
📌امکان تصحیح قول به اجزاء امر ظاهری از واقعی در امارات
🔸در جلسه گذشته، در بحث اجزاء امر واقعی از ظاهری در امارات، بیان شد که حضرت امام (ره) معتقدند که در امارات مطلقاً اجزاء وجود ندارد. ایشان سپس قول آیت الله بروجردی را مبنی بر اجزاء در امارات را نقل و سپس نقد میکنند.
🔸استاد در این جلسه تبیین کردند که در نزاع بین امام و آیت الله بروجردی، حق با امام است و از جهت تحلیلی که آیت الله بروجردی نسبت به امارات دارند، قول ایشان باطل است.
🔸اما شاید بتوان از طریق دیگری مدعای آیت الله بروجردی (اجزاء در امارات) را با حفظ صحت قول امام (ره) در مجزی نبودن امارات از نگاه عقل و تحلیل امارات، تصحیح کرد.
🔸با این توضیح که از نگاه عقلی و تحلیل جایگاه و مفاد امارات، قول امام (ره) صحیح است. اما می توان پس از پذیرش این نگاه، با استفاده از اجماع و شهرت محقّقه فقها به عنوان راهی برای کشف سنّت، اثبات کرد که اجزاء در امارات وجود دارد.
🔸از تتبّع در کلام فقها می توان بدست آورد که ایشان در موارد متعدّدی اعتقادی به این مضمون که «الامتثال یقتضی الاجزاء» را قائل هستند و اگر بتوان شرائط اعتبار اجماع و شهرت را در مورد آن تطبیقداد، می توان اجماع یا شهرت را به عنوان دلیل شرعی بر اجزاء در امارات پذیرفت.
🔸ان قلت که در چنین مواردی اجماع معتبر نیست. چون مسئله اجزاء مربوط به امتثال است و حاکم در وادی امتثال عقل است و شارع نمی تواند در آن دخالت کند
🔸برای رفع استبعاد بیان می کنیم که همه اصولیین در مسئله جهر و اخفات و اتمام و قصر، با دلیل شرعی ،اعفاء را پذیرفته اند و قائلند که هر چند حکم عقل بر عدم اجزاء است، اما از روایت بدست می آید که شارع در این موارد تخفیفاً للعباد، عمل را مجزی می داند.
🔸لذا پذیرش قول شارع در اجزاء، استبعادی ندارد و اگر اجماع یا شهرت معتبر حاصل شود، می توان قول به اجزاء در امارات را پذیرفت.
✍️محسن ابراهیمی 99/11/18
#اصول #پای_درس_استاد
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
📣#اطلاعیه| معاونت فرهنگی سازمان بسیج اساتید استان خوزستان با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول برگزار می کند:
✅موضوع: مواجهه تمدنی انقلاب اسلامی با تمدن غرب
♦️با سخنرانی: استاد علی فرحانی
🕞زمان: یکشنبه ۱۹ بهمن ۹۹ ساعت: ۱۵:۳۰ الی ۱۷
🔘لینک شرکت در جلسه:
👇👇👇
lms.iaud.ac.ir/asatid
#دهه_فجر #تمدن_اسلامی
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
240-99.11.19.mp3
27.17M
#مناهج
استاد علی فرحانی
۹۹/۱۱/۱9
@majazi_almorsalaat
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۱9 @majazi_almorsalaat
باسلام
در این جلسه بحث اجزای اصول عملیه از امر واقعی مطرح شد.
مختار امام (ره) این است که مطلقا در اصول عملیه اجزا وجود دارد.
دلیل امام این است که ادله اصول عملیه، حاکم بر ادله اجزاء و شرایط است و اجزاء و شرائط را توسعه می دهند.
در این جلسه نگاه محقق نائینی نیز نقد شد.
نکته مهم در نظریه امام و نقد محقق نائینی، تفاوت بین لسان ادله اماره و اصول عملیه است. لسان امارات، کشف واقع و طریق الی الواقع است و لسان اصول عملیه، رفع تحیر در مقام عمل.
نگاه امام دارای ظرافت هایی است که نیاز به دقت کافی دارد.
#مناهج #پای_درس_استاد
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
017-99.11.19.mp3
39.15M
#لاضرر
استاد علی فرحانی
۹۹/۱۱/۱9
@majazi_almorsalaat
المرسلات
#لاضرر استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۱9 @majazi_almorsalaat
با سلام
در این جلسه عمدتاً پیرامون روایت «و عن أبي عبد اللَّه عليه السّلام قال: قضى النبي صلى اللَّه عليه و آله في رجل باع نخلا و استثنى عليه نخلة فقضى له رسول اللَّه بالمدخل إليها و المخرج منها و مدى جرائدها و عن أبي عبد اللَّه عليه السّلام قال: سمعته يقول: قضى رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله في سيل وادي مهزور للزرع إلى الشراك و للنخل إلى الكعب ثم يرسل الماء إلى أسفل من ذلك» به مناسبت به کار رفتن لفظ «قضی» در آن بحث شد.
در ضمن شرح این روایت، نکات مهمی از لوازم نظریه امام در تفاوت بین احکام ارشادی تبلیغی نبیّ(ص) و بین احکام قضائی و حکومتی و تاثیر آن در شناخت دین و نگاه به مسئله ولایت فقیه بیان شد.
#حتما_بشنوید.
#فقه #پای_درس_استاد
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 #حرف_قطعی رهبر انقلاب درباره تحریمها
👈 اگر تمامی تحریمها را در عمل بردارند به تعهدات برجامی برمیگردیم
🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: درباره قضیهی تحریمها اولا در جمهوری اسلامی کسی گوشش بدهکار مهملگویان بدون استحقاق -چه در اروپا چه در آمریکا- نیست.
🔸️ ثانیا اگر بخواهیم منطقی صحبت کنیم آمریکا و سهکشور اروپایی که همه تعهدات برجام را زیرپا گذاشتهاند حق ندارند شرط و شروط بگذارند. آنها به هیچکدام از تعهدات برجامیشان عمل نکردهاند.
🔸️ آن طرفی که حق دارد شرط معین کند، ایران است. چون جمهوری اسلامی به همه تعهدات عمل کرد. ما حق داریم برای ادامه برجام شرط بگذاریم و این شرط را گذاشتیم و گفتیم و هیچکس هم از آن عدول نخواهد کرد.
🔸️ اگر میخواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد آمریکا بایستی تحریمها را کلا در عمل لغو کند و ما بعد راستیآزمایی کنیم و ببینیم که درست تحریمها لغو شده، آنوقت به تعهدات برجامی برمیگردیم.
🔺️ این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتفاق مسئولان کشور هم هست و از این سیاست برنخواهیم گشت. ۹۹/۱۱/۱۹
darbare-tamaddon-eslami.mp3
14.55M
🔉#دهه_فجر| مواجهه تمدنی انقلاب اسلامی با تمدن غرب
🎙استاد علی فرحانی
🕞 این جلسه امروز یکشنبه ۱۹ بهمن ۹۹ ساعت: ۱۵:۳۰ الی ۱۷ به صورت مجازی برگزار شد.
🔰برگزارکننده: معاونت فرهنگی سازمان بسیج اساتید خوزستان با همکاری دانشگاه آزاد دزفول
#پای_درس_استاد
#دهه_فجر #تمدن_اسلامی
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
241-99.11.20.mp3
4.89M
#مناهج
استاد علی فرحانی
۹۹/۱۱/20
@majazi_almorsalaat