eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
549 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
nokati-dar-chegoonegi-tahlile-sire-olama.mp3
4.32M
♨️| نکاتی مهم در چگونگی تحلیل سیره اجتماعی فقها و علما 🎙استاد علی فرحانی 📌سیره فقها در تکلیف مداری و کتمان/ نکاتی از سیره و عظمت آیت الله العظمی گلپایگانی و آیت الله العظمی اراکی و همراهی ایشان با امام خمینی (ره)/ عظمت و برجستگی امام خمینی (ره) در بین سایر علماء/ نکاتی در تحلیل صحیح سیره علما و تفاوت عملکرد آنها ▫️گزیده تدریس برائت، مدرسه امام کاظم علیه السلام 400/01/31 @almorsalaat
| آشنایی و ارتباط امام خمینی (ره) با آیت الله شاه آبادی و تحصیل عرفان نزد ایشان 🔰در جلسه ای که در خدمت امام بودیم، ایشان در خصوص رابطه شان با مرحوم پدرم فرمودند: ‏ ▫️من در حوزه که بودم، همواره احساس می کردم گمشده ای دارم و برای پیدا کردن این گمشده بسیار تلاش می کردم. از جمله کسانی که از این حال من اطلاع داشت، مرحوم حاج آقا محمدصادق شاه آبادی بود. روزی او در مدرسۀ فیضیه به من برخورد و گفت: اگر گمشده ات را می خواهی، در فلان حجره نشسته است. گفتم: چه کسی را می گویی؟ گفت: حاج آقای شاه آبادی الآن آنجا نشسته است. او همان گمشدۀ تو است. ‏ ▫️‏‏وقتی متوجه حجرۀ مورد نظر او شدم، دیدم مرحوم حاج آقای شاه آبادی با مرحوم آیت الله حائری، مؤسس حوزۀ علمیۀ قم نشسته، بحث می کنند. در کنار ایشان عدۀ  ‏دیگری نیز نشسته بودند و به بحث آنها گوش می دادند و احیاناً در بحث شرکت می کردند. ▫️من هم در گوشه ای به انتظار ایستادم. پس از تمام شدن بحث، مرحوم آقای شاه آبادی، به طرف منزل حرکت کردند و من هم به دنبال ایشان رفتم. در بین راه تقاضا کردم که با ایشان یک درس فلسفه داشته باشم، اما زیر بار نرفتند. ▫️در همان حال که ما راه می رفتیم، مردم و بازاریها می آمدند و خدمتشان سلام می کردند و پس از عرض ادب، از ایشان سؤالهایی را می کردند. مرحوم آقای شاه آبادی جوابهایی را می دادند که متناسب با سطح فکری این افراد نبود. ▫️از این رو به ایشان عرض کردم: آقا جوابهای شما برای این افراد قابل فهم نیست. شما چرا این مطالب را می گویید؟‏ ایشان فرمودند: بالاخره اینقدر هست که این حرفهای کُفری به گوش آنها بخورد؛ حرفهایی که مردم کفرش می دانند. ‏ ‏ ▫️‏‏خلاصه تا قبل از رسیدن به منزل، ایشان را راضی کردم که درس فلسفه را شروع کنند. وقتی پذیرفتند، گفتم: آقا من فلسفه نمی خواهم. گمشدۀ من چیز دیگری است، برای همین از شما بحث عرفان می خواهم. ‏ ▫️‏‏اما ایشان زیر بار نرفتند، تا اینکه سرانجام به منزل ایشان رسیدم. در این هنگام مرحوم حاج آقا شاه آبادی به من تعارف کردند تا وارد شوم. من هم برای اینکه به نتیجه برسم، تعارف ایشان را پذیرفتم. در منزل ایشان حالتی پیدا کردم که گویی هرگز نمی توانم از ایشان دست بردارم. آنقدر اصرار کردم، تقاضا کردم و خواهش کردم تا ایشان قبول کردند و عصر روزی را معین کردند. ‏ ▫️‏‏از آن عصر موعود، تحصیل من در خدمت ایشان شروع شد. پس از دو، سه جلسه من به جایی رسیدم که دیدم نمی توانم از ایشان جدا بشوم. ▫️ابتدا فقط در درس عرفان حاج آقا شاه آبادی شرکت می کردم. اما بعد به جلسه های درس اخلاق ایشان هم رفتم. این درس در مسجد عشقْ علی در شبهای پنجشنبه برگزار می شد. ایشان پس از خواندن نماز به آنجا می رفتند و جلسه های درس را تشکیل می دادند. پس از آن در تمام جلسه هایی که ایشان تشکیل می دادند، حضور پیدا می کردم و خودم را به این کار مقید کرده بودم. تمام بحثهای ایشان را هم می نوشتم. چه آنهایی را که برای عوام مطرح می کردند و چه بحثهای ویژۀ خودشان. ▫️به این ترتیب، روز به روز علاقۀ من به مرحوم شاه آبادی بیشتر می شد. اکنون می توانم بگویم که در تمام عمرم روحی به لطافت روح مرحوم حاج آقا شاه آبادی ندیدم. ‏ ▫️شاگردان مرحوم شاه آبادی مختلف بودند و به صورت پراکنده ای در بحثهای ایشان شرکت می کردند و اینطور نبود که خود را ملزم به شرکت در تمام جلسه های حاج آقا شاه آبادی کنند. تنها من و چند نفر دیگر بودیم که هیچ گاه شرکت در درسهای ایشان را ترک نمی کردیم. ولی آقایان دیگر، گاهی هفته ای سه روز می آمدند، و گاهی هفته ای یک روزش را نمی آمدند. اما برنامۀ من در تمام مدت هفت سالی که مرحوم شاه آبادی در قم سکونت داشتند، ادامه داشت. ▫️من تمام این ایام را در خدمت ایشان تلمذ می کردم و از جلسه های مختلفشان بهره می بردم، تا اینکه به تهران آمدند و من از آنجا که در قم به بحث و مباحثه مشغول بودم نتوانستم تمام وقتم را با ایشان بگذرانم مگر در روزهای تعطیل. به مجرد اینکه به تعطیلی برخورد می کردم، به عنوان عاشورا، ماه مبارک رمضان و یا هر عنوان دیگر، خودم را به تهران می رساندم تا در جلسه های ایشان حضور یابم. دیگر برایم فرقی نمی کرد که این جلسه ها در منزل تشکیل شده باشند یا در مسجد و حتی المقدور سعی می کردم تا زمانی که در تهران هستم در خدمتشان باشم. 📚حجت الاسلام و المسلمین نصرالله شاه آبادی، پا به پای آفتاب؛ ج۳، ص۲۵۴ @almorsalaat
| الإِنسان هو الكون الجامع لجميع المراتب العقلية و المثالية و الحسية 🌀اعلم ان الإِنسان هو الكون الجامع لجميع المراتب العقلية و المثالية و الحسية، منطوٍ فيه العوالم الغيبية و الشهادتية و ما فيها؛ كما قال اللَّه تعالى: (وَ عَلَّمَ آدَمَ الأَسْماءَ كُلَّها). و قال مولانا و مولى الموحدين، صلوات اللَّه عليه: ▫️أ تزعم أنّك جرمٌ صغير ▫️و فيك انطوى العالَمُ الاكبر 🌀فهو مع الملك ملك، و مع الملكوت ملكوت، و مع الجبروت جبروت. 📚شرح دعاء السحر ص۸ @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| آخرین سفارش علامه طباطبایی به آیت الله مظاهری ♨️فاذکرونی اذکرکم @almorsalaat
feghholhadis-v-naghshe-an-dar-estenbaat.mp3
1.63M
🔊| فقه الحدیث و نقش مهم آن در استنباط 🔰استاد علی فرحانی @almorsalaat
📚| شرح دعای ابوحمزه ثمالی 🔰آیت الله علی احمدی میانجی ⬇️لینک دانلود متن پی دی اف👇👇 https://eitaa.com/palmorsalaat/74 @almorsalaat
⭕️| ابعاد مختلف شخصیت امام خمینی (ره) (فقاهت، حکمت، عرفان، سیاست و ...) را به صورت استدلالی تبیین کنید تا ایشان دچار نشود. ♻️آدمهايى كه اطرافشان ستايشهاى جمعى و غوغاآميز زياد است، در بلندمدّت، مظلوم واقع ميشوند؛ چون آدم فكر ميكند اين آدمها احتياج ندارند كه انسان بنشيند استدلال كند آدمهايى حسابى‌اند. ازآنجاكه استدلال، پاىِ تعريف و ستايش از آنها نيست، غوغا هم فرو مى‌نشيند و اينها، در بلندمدّتِ تاريخ، مظلوم واقع ميشوند و حقايقشان فهميده نميشود. ♻️كارى كنيد كه اين مظلوميّت، در بلندمدّت گريبان امام را نگيرد. درباره‌ى امام بحث شود؛ درباره‌ى امام بحث شود؛ درباره‌ى بودن امام بحث شود؛ درباره‌ى بودن ايشان بحث شود؛ درباره‌ى بودنشان بحث شود؛ درباره‌ى شخصى و خصلتهاى انسانى‌شان - همانى كه هست - بحث شود. 📚رهبر معظم انقلاب 73/3/4 @almorsalaat
aya-sheikh-estemal-fi-aksar-ra-mahal-midanad.mp3
1.2M
🔊| آیا شیخ اعظم «استعمال فی اکثر» را مستحیل می داند؟ 🎙استاد علی فرحانی 📖عبارت: لكن إرادته بالخصوص تنافي مورد الآية، و إرادة الأعمّ منه و من المورد تستلزم استعمال الموصول في معنيين؛ إذ لا جامع بين تعلّق التكليف بنفس الحكم و بالفعل المحكوم عليه، فافهم. (رسائل ج2 ص22) @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
| سلسله درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی با موضوع «فقه نظام روابط اجتماعی» و «نظام اصولی امام خمینی(ره)» 🔰استاد علی فرحانی 📆 پنج‌شنبه‌ ها ساعت ۹ الی ۱۱ 📌خیابان سمیه، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، موسسه مفتاح ✅امکان شرکت حضوری به صورت محدود با رعایت قوانین بهداشتی فراهم است. 🔘لینک شرکت مجازی https://b2n.ir/955386 @almorsalaat
shahid-sani-rooze-ghiamat.mp3
2.71M
🌀| روز قیامت جلوی ما را می‌گیرد که شما برای اسلام چه کردید؟ چرا افت کرده است؟ 🔰 آیت الله العظمی مظاهری ♦️انتقاد از کم کاری های طلاب و حوزه‌های علمیه نسبت درس نخواندن و افت فقه جواهری و ضعف درس‌های خارج و همچنین بیان تلاش‌های زیاد فقهای گذشته در عین مشکلات زیاد 📌درس خارج فقه 93/3/27 📃متن بیانات معظم‌له ⁉️نظر شما چیست؟ @almorsalaat
🌀| در زير اين آسمان، تنها كسى كه ممكن است اين مطلب [از کتاب محیی الدین]را از او سؤال كنم و او براى من جواب كافى و وافى داشته باشد، امام خمینی (ره) است. 📌حقيقتاً امام يك شخصيّت جذّاب بود؛ علم وافر در رشته‌هاى متعدّد داشت و تك‌بُعدى و يك‌علمى نبود. ايشان فيلسوفى بزرگ، عارف و فقيهى بزرگ و اصولىِ برجسته و ممتاز و صاحب مكتبى بود؛ ايشان يك معلّم اخلاق بود. يعنى انسان از هر طرف كه وارد ميشد، از لحاظ علمى، ابعاد عظيمى را در ايشان مشاهده ميكرد. 📌يكى از شخصيّتهاى معروفِ فلسفه و عرفان ... نقل كرده بود: «در يكى از كشورهاى خارج «فتوحات محىّ‌الدّين» را مطالعه ميكردم، به مطلبى رسيدم و هرچه فكر كردم، ديدم نميتوانم آن مطلب را درست بفهمم. يك‌دفعه به ذهنم خطور كرد كه در زير اين آسمان، تنها كسى كه ممكن است اين مطلب را از او سؤال كنم و او براى من جواب كافى و وافى داشته باشد، امام است.». 📌آن وقت امام در نجف بود. نامه‌اى به ايشان مينويسد كه داستانى طولانى دارد و حالا نميخواهم جزئيّاتش را بگويم. غرض؛ ايشان در فلسفه، در عرفان نظرى، در سلوك عملى، در اصول، در اخلاق و بويژه در فقاهت در زمان ما فرد برجسته‌اى بود؛ 📚رهبر معظم انقلاب 1378/6/27 @almorsalaat
اجتهاد متجزی_.mp3
2.88M
🔊| اجتهاد متجزی به چه معنا ؟ 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
♨️طرح سوره ملک 👈ویژه ماه مبارک رمضان 🌐مدرسه قرآنی الاعراف👇👇 https://eitaa.com/joinchat/754909287C919ddc750f
♨️قوانین اجتماعی مقدمه تکالیف عبادی و تکالیف عبادی مقدمه معرفت الهی ✅أن القوانين الاجتماعية في الإسلام مقدمة للتكاليف العبادية مقصودة لأجلها، و التكاليف العبادية مقدمة للمعرفة بالله و بآياته، فأدنى الإخلال أو التحريف أو التغيير في الأحكام الاجتماعية من الإسلام يوجب فساد العبودية و فساد العبودية يؤدي إلى اختلال أمر المعرفة. 📚المیزان ج۳ ص۵۹ @almorsalaat
♨️| قدمهای معرفت از نگاه علامه: مشارطه، مراقبه و محاسبه 🔹هنگامی از علّامه طباطبایی(ره)، در مورد قدمهای معرفت سؤال شد، ایشان سه سفارش اکید داشتند: مشارطه، مراقبه و محاسبه. 🔹می فرمود انسان باید در اولین ساعات روز، آنچنان به خود آمادگی دهد که بتواند همواره از تهاجم شیطان و اوهام نفسانی خود محفوظ بماند. او باید با خود چنین شرط کند که امروز یکی از روزهای زندگی توست که سپری می شود؛ در این روز باید چنان مراقبت کنی که خلاف رضای خدا از تو سر نزند و باید تصمیم قاطع بگیری که عمل ناهنجاری انجام ندهی. 🔹پس از این تصمیم اوّلی در ابتدای روز، باید در تمام طول روز مراقب شرط خود باشد تا بتواند آن را با موفّقیّت به انجام برساند. مرحوم علّامه می فرمودند: مراقبه از باب مفاعله است که همیشه بین دو فردی که مقابل هم هستند، صورت می پذیرد؛یعنی خدا مراقب شماست و شما هم باید مراقب خدا باشید و مطابق رضای او کاری کنید. 🔹پس از طّی این دو مرحله،نوبت به حسابرسی می رسد که سومین مرحله است؛ بدان معنا که در آخرین ساعات، به فکر بنشیند و تمامی حرکات و فعالیتهای روزانه خود را مورد دقّت و حسابرسی قرار دهد، لحظه لحظۀ آن را از نظر بگذراند و از خودش بپرسد و ببیند در مقابل سرمایه ای که امروز از کف داده است، چه به دست آورده است. در این مرحله، شخص باید رفتن، آمدن، نشستن، خوردن، گفتن، نوشتن، برخوردها و خلاصه همۀ حرکات خود را زیر ذره بین قرار دهد و خوب و بد آنها را از هم جدا کند. هرجا خلافی از او سر زد، استغفار نماید و تصمیم بر جبران بگیرد و هر موفقیتی که شامل حالش شده است، خدا را در مقابل آن نعمت سپاس گوید. 🔹علامه(ره) می فرمود: کسی که زندگی خود را به این حال ادامه دهد، به زودی از کمالات فراوانی برخوردار خواهد شد که موفقیت او را در کمتر کسی می توان یافت و برتری روحی او، قابل مقایسه با هیچ یک از سایر مردم عادی که شب و روز خود را بی حساب و کتاب می گذرانند نخواهد بود. 📚آیة الله ممدوحی، انسان و جهان در شناخت مکتب اسلام ص84 @almorsalaat
| ۱۳ کتاب در موضوع ام المومنین حضرت خدیجه سلام الله علیها 📌این کتب را در کتابخانه دیجیتال نور مشاهده و دانلود کنید. 👇👇👇 https://www.noorlib.ir/View/fa/BookAlphabet?SearchText=%D8%AE%D8%AF%DB%8C%D8%AC%D9%87 @almorsalaat
وثاقت روات در علم رجال_.mp3
4M
🔊| علت عدم تصریح کتب رجال به وثاقت برخی از روات 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | بالاترین ذکر این است که شخص تصمیم بگیرد که اگر خدا صد سال هم به او عمر داد، هیچ وقت عالماً عامداً معصیت او را نکند. 🔰آیت الله العظمی بهجت https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 دستور تازه اى نيست، تو بايد حالت اصلاح شود تا از همين دستورات شرعى بهره مند شوى/ كتاب مفتاح الفلاح شيخ بهائى براى عمل كردن خوب است 💠 از بعضى از اهل سلوک منقول است كه آقا ميرزا جواد آقا بعد از دو سال، خدمت آقا سركار آخوند مولى حسينقلى همدانى عرض مى كند: من در سير خود به جائى نرسيدم. 💠آقا در جواب از اسم و رسمش سؤال مى كند او تعجب كرده مى گويد: مرا نمى شناسيد؟ من جواد تبريزى ملكى هستم. ايشان مى گويند شما با فلان ملكى ها بستگى داريد؟ آقا ميرزا جواد آقا چون آنها را خوب و شايسته نمى دانسته از آنان انتقاد مى كند. آخوند ملا حسينقلى در جواب مى فرمايند: هروقت توانستى كفش آنها را كه بد مى دانى پيش پايشان جفت كنى من خود به سراغ تو خواهم آمد. 💠آقا ميرزا جواد آقا فردا كه به درس مى رود خود را حاضر مى كند كه در محلى پائينتر از بقيه شاگردان بنشيند تا رفته رفته طلبه هايى كه از آن فاميل در نجف بودند و ايشان آنها را خوب نمى دانسته مورد محبت خود قرار مى دهد تا جايى كه كفششان را پيش پاى آنها جفت مى كند. چون اين خبر به آن طايفه كه در تبريز ساكن هستند مى رسد رفع كدورت فاميلى مى شود. 💠بعدا آخوند او را ملاقات مى كند و مى فرمايد: دستور تازه اى نيست، تو بايد حالت اصلاح شود تا از همين دستورات شرعى بهره مند شوى. ضمنا يادآورى مى كند كه كتاب مفتاح الفلاح شيخ بهائى براى عمل كردن خوب است. 📚علامه حسن زاده، هزار و يك كلمه، ج3، ص: 27 به نقل از تاريخ حكما و عرفا (ص 133، ط 1) تأليف صدوقى سها @almorsalat
nokati-dabare-revayate-tafsiri-v-estefade-az-anha-dar-fegh.mp3
1.57M
📌| نکاتی درباره چگونگی و مشکلات استفاده از روایات تفسیری در فقه/ توضیحی درباره جری و تطبیق/ انحصار تصحیح استفاده از آیه «اوفوا بالعقود» در بهره‌گیری از روایات تفسیری 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
🔰| مثالی برای تصور لوازم یک مسئله 🔹یکی از مسائل مهم در روش تحصیل که هم در سرعت و هم در کیفیت تحصیل و کسب دارایی واقعی علمی اثر بسزایی دارد، درس خواندن بر اساس روش صحیح منطقی است. 🌀استاد فرحانی در جلسات زیر این روش را به تفصیل تفصیل کرده اند: 🔊بشنوید👇👇 📌منطق تولید و یادگیری گزاره های متسلسل و قوانین سیر محتوایی 📌روش صحیح علم آموزی و کسب دارایی علمی ⁉️استاد در توضیح روش بحث بیان می کنند که پس از تصور_صحیح_مسئله باید لوازم آن تصور شود. و با صحت هر کدام از لوازم مسئله می توان دلیلی بر صحت خود مسئله پیدا کرد. یکی از سوالاتی که برای بسیاری از مخاطبین پس از شنیدن این صوت ها، ایجاد می شود، بحث چیستی است. ✅استاد در صوت زیر که از جلسات تدریس مبحث برائت رسائل است، در توضیح اشکال صاحب قوانین بر فاضل تونی در تفسیر آیه «ما کنا معذبین ...» مراد از تصور لوازم را به حمل شایع تبیین می کنند. انشالله با شنیدن این صوت منظور از واضح می شود. 🔊بشنوید👇👇 https://eitaa.com/palmorsalaat/79 💬نظرتان در مورد این پست را با ما در میان بگذارید. @almorsalaat
📚| شرح دعای سحر 🔰ملاحبیب الله شریف کاشانی ⬇️لینک دانلود👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/80 @almorsalaat
💠| عالم وجود در محضر امیرالمومنین است ولی بايد مثل عوام رفت و ضريح را بوسيد و زيارت را پهلوى ضريح خواند. 🔸مرحوم حاج آقا مصطفى «رضوان اللّه تعالى عليه» مى‌گفت يك شبى نجف طوفانى بود، بجاى باران، شن مى‌آمد، هوا هم سرد بود، حضرت امام هر شب رأس ساعت 9 حرم مشرف مى‌شدند. اطرافيان مرا وادار كردند كه به آقا بگوييد امشب حرم نروند. مى‌گويد من رفتم و با علم جلو آمدم، گفتم: پدرجان آيا اميرالمومنين عليه‌السلام دور و نزديک دارد؟ فرمودند: نه عالم وجود در محضر اميرالمومنين عليه‌السلام است. 🔸آقا مصطفى مى‌گفت به آقا گفتم باباجان وقتى چنين باشد، حالا امشب شما این زيارت جامعه را براى آقا در خانه بخوانيد. شما هم خدمت اميرالمومنين هستيد. گفت: بلند شدند، عبايشان را پوشيدند و گفتند: مصطفى اين ذهن عوامانه ما را از ما نگير، بايد مثل عوام رفت و در بوسيد و ضريح بوسيد تنه به ضريح داد و زيارت را پهلوى ضريح خواند. 🔸اين تعبد اهل دل، خمينى درست مى‌كند، شيخ طوسى درست مى‌كند. 📚آیت الله العظمی مظاهری، دروس اصول ج۱ ص۸۴۹ @almorsalaat
taaddode-dal-v-madlool-ahamiat-v-asaar.mp3
2.6M
📌| روش بیانی ، اهمیت و آثار آن 🔰استاد علی فرحانی @almorsalaat