🏴انا لله و انا الیه راجعون🏴
▪️درگذشت والد مکرم استاد بزرگوار حجت الاسلام اسدپور را به ایشان و خانواده محترمشان تسلیت عرض می کنیم.
▪️انشالله خداوند متعال آن مرحوم را غریق رحمت و با اهل بیت (ع) محشور فرماید و به بازماندگان صبر و اجر عطا نماید.
▪️شادی روح مرحوم مغفور حجت الاسلام و المسلمین حسین اسدپور فاتحه ای قرائت می کنیم.
@almorsalaat
📝 متن پیام رهبر معظم انقلاب (مدظله) در پی درگذشت علامه حکیمی
▫️بسم الله الرحمن الرحیم. با تأسف و تأثر خبر درگذشت عالم و متفکّر برجسته جناب آقای محمدرضا حکیمی قدّساللهنفسه را دریافت کردم. ایشان دانشمندی جامع، و ادیبی چیرهدست، و اندیشهورزی نوآور، و اسلامشناسی عدالتخواه بودند. ایشان عمر را فارغ از آرایهها و پیرایههای مادی، در خدمت معارف والای قرآن و سنّت گذرانده و آثاری ارزشمند از خود بهجا نهادند.
▫️بهرهگیری از محضر پر فیض و نفس گرمِ استادان معرفت و معنویت در مشهد مقدس، ذخیرهئی از توکل و تعبّد و غنای نفس در دل و جان این شخصیت عزیز به جا نهاده بود که تا آخر عمر با برکتش وی را استوار میداشت.
▫️اینجانب فقدان اندوهبار این رفیق دیرین را به خاندان مکرّم حکیمی و بازماندگان بویژه برادر بزرگوار ایشان و نیز به همهی دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت مینمایم.
✍سیّدعلی خامنهای. ۱ شهریور ۱۴۰۰
#کلام_ولی
@almorsalaat
entezaee-boodan-asibe-asli-jarayanate-tolide-oloome-ensani-ast.mp3
12.74M
🌀#علوم_انسانی_اسلامی| انتزاعی و کتابخانه ای بودن و عینی و نتیجه گرا نبودن، مهمترین اشکال دو جریان اصلی (فلسفی و فقهی) تولید علوم انسانی است.
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده جلسه اول از مجموعه جلسات اصول فقه فرهنگ 1400/04/06
#فقه #اصول #پای_درس_استاد
@almorsalaat
🔴#ابن_سینا|روزی که در اروپا، قرون وسطی مظهر سیاهی و تاریکی و #هیچندانی بود، در همدان ابنسینا و رجل همدانی بود؛
♦️در دورهی اسلامی، همان وقتی که ابنسینا در این شهر برترین نظریات را در فلسفه و پزشکی و هندسه و ریاضیات و سایر علوم و فنون خلق میکرد و مینوشت و تعلیم میداد در کتابهای فلسفی و اصولىِ ما از شخصی به نام «رجل همدانی» یاد میشود. این رجل همدانی نظریهی ردشدهیی دارد در باب کلىِ طبیعی؛ بحثی است در منطق و فلسفه، و در اصول هم به مناسبتی بحث میشود. ابنسینا وقتی به همدان میآید و با این مرد برخورد میکند، دربارهی او میگوید: «مردی بود بسیار مسن و دارای محسّنات بسیار». از سخنی که دربارهی او میگوید، معلوم میشود این مرد هزار سال پیش در هندسه و فلسفه و منطق وارد بوده و اطلاعاتی داشته. هزار سال پیش، یعنی قرن چهارم هجری؛ یعنی قرن دهم میلادی. قرن دهم چه زمانی است؟ قلب قرون وسطای معروف دنیا. قرون وسطایی که شنیدهاید، مربوط به اروپاست، نه ایران. روزی که در اروپا قرون وسطی مظهر سیاهی و تاریکی و هیچندانی بود، در همدان ابنسینا و رجل همدانی بود؛
🎙رهبر معظم انقلاب 1383/04/17
#کلام_ولی #فلسفه #تمدن_اسلامی
@almorsalaat
olia-az-bayane-moshahedateshan-ajezand.mp3
7.89M
♦️#عرفان| اولیای الهی از بیان مشاهدات خود عاجز هستند.
🔺من گنگ خواب دیده و عالم تمام کر
🔻من عاجز از گفتن و خلق از شنیدنش
🎙امام خمینی (ره)
🔰تفسیر سوره حمد، جلسه سوم
#در_مدرسه_امام_خمینی #تفسیر #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
🔵#ابن_سینا| حتى الهيّات ابن سينا هم بطور كامل به اروپا نرفته است و اروپائيان از اين گنجينه ارزنده هنوز هم بىخبرند/ اگر فلسفه ابن سينا براى اروپائيان درست ترجمه شده بود، سخن دكارت با برچسب «ابتكارى نو» و «فكرى تازه» مبناى فلسفه جديد قرار نمىگرفت.
🔹حكمت اسلامى با فلسفه يونان همان اندازه متفاوت است كه فيزيك اينشتين با فيزيك يونان. دلائلى هست كه حتى الهيّات ابن سينا هم بطور كامل به اروپا نرفته است و اروپائيان از اين گنجينه ارزنده هنوز هم بىخبرند. براى نمونه، ذكر مورد ذيل كافى است:
🌀در پاورقيهاى جلد دوم «اصول فلسفه و روش رئاليسم» تذكر دادهايم، سخن معروف دكارت «من فكر مىكنم پس وجود دارم» كه به عنوان فكرى نو و انديشهاى پرارج در فلسفه اروپا تلقّى شده است، حرف پوچ و #بىمغزى است كه بو على آن را در #نمط_سوم «اشارات» با صراحت كامل و در نهايت وضوح طرح كرده و سپس با برهانى محكم باطل كرده است. اگر فلسفه ابن سينا براى اروپائيان درست ترجمه شده بود، سخن دكارت با برچسب «ابتكارى نو» و «فكرى تازه» مبناى فلسفه جديد قرار نمىگرفت. اما چه بايد كرد كه فعلا هر چيزى كه مارك اروپائى دارد رونق دارد اگر چه سخن پوسيدهاى باشد كه سالهاست ما از آن گذشتهايم.
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدل الهى)، ج1، ص: 112
#اندیشه_مطهر #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب
@almorsalaat
💢 #تدریس #فلسفه: اشارات بوعلی سینا
🔰استاد علی فرحانی
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🔺محدوده: نمط سوم
🔹تعداد جلسات: 40
⬇️لینک دانلود 👇👇
https://b2n.ir/esharat3
#پای_درس_استاد #فلسفه
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️عرفان بوعلی سینا
🔰استاد علی فرحانی
🔅استاد فرحانی در این صوت بیان می دارند که مسیر اصلی عرفان و سیر الی الله تشتت و تکثر ندارد و مسیر مشخصی است و این اختلاف نظرات و سبک ها عمدتا مربوط به مقدمات بعیده است و چون عمده انسان ها در مقدمات هستند، این مسائل بیشتر مطرح شده است.
🔅ایشان شاهد بر این معنا را عبارات بوعلی در نمط نهم اشارات می دانند و می فرمایند که اگر کسی نظرات علامه در مورد عرفان را یادبگیرد، وقتی به این کتاب مراجعه کند می بیند که همان مطالب در آنجا هم بیان شده است.
🔅سپس برخی از عبارات بوعلی را می خوانند و به طور مختصر توضیح می دهند. همچنین بیان میدارند که این عبارات دلالت میکند که خود بوعلی هم اهل سیر و سلوک و مقامات بوده است.
🔅جهت یادگیری تفصیلی نمط نهم اشارات میتوان به کتاب شریف دروس شرح اشارات علامه حسن زاده مراجعه کرد.
⬇️لینک دانلود صوت 👇👇
http://ostadfarhani.ir/morsalat/audio/falsafe-erfan/erfane-booali-dar-esharat.mp3
#فلسفه #عرفان #در_محضر_علامه #پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
📚معرفی_کتاب| چریک تنها (زندگینامه و خاطراتی از روحانی مبارز شهید سیدعلی اندرزگو)
📝#گزیده_کتاب:
🌹خروسهای تخمگذار شهید اندرزگو!
🔸فرزند شهید علی اندرزگو: از رهبر معظم انقلاب اسلامی شنیدم که یک روز پدرم را در بازار «سرشور» مشهد با موتور دیده بودند آن هم به همراه چند خروس در عقب موتور! فرمودند که از آقای اندرزگو دربارهی خروسها سؤال کردم؛ پدرم جواب داد که این خروسها استثناییاند و تخم میگذارند! حضرت آقا فرمودند زنبیل را که کنار زدم، دیدم زیر پای خروسها پر از نارنجک و اسلحه است...
❇️شهید اندرزگو تأمینکننده بخش بزرگی از سلاح مبارزین انقلابی بود و بسیار و در مبارزه با رژیم ستمشاهی بسیار فعّال بود؛ تا جایی که چندین سردمدار رژیم پهلوی را به هلاکت رسانده است. ساواک 17 سال دنبال او دوید اما بی نتیجه. تا درنهایت اوایل سال 1357 در ماه مبارک رمضان او را به شهادت رساند.
@ketabjan_com
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
💢 #ابن_سینا| جَلَّ جَنابُ الْحَقِّ ...
🔰شیخ الرئیس بوعلی
💠 جَلَّ جَنابُ الْحَقِّ عَنْ أنْ يَكونَ شَريعَةً لِكُلِّ وارِدٍ، أوْ يَطَّلِعَ عَلَيْهِ إلاّ واحِدًا بَعْدَ واحِدٍ. وَ لذَلِكَ فَإنَّ ما اشْتَمَلَ عَلَيْهِ هَذا الْفَنُّ ضُحْكَةٌ لِلْمُغَفَّلِ عِبْرَةٌ لِلْمُحَصِّلِ؛ فَمَنْ سَمِعَهُ فَاشْمَأَزَّ عَنْهُ فَلْيَتَّهِمْ نَفْسَهُ، لَعَلَّها لا تُناسِبُهُ؛ وَ كُلٌّ مُيَسَّرٌ لِما خُلِقَ لَهُ.
💠 اقول (خواجه نصیر طوسی):
🔅و المراد ذکر قله عدد الواصلین الی الحق و الاشاره الی ان سبب انکار الجمهور للفن المذکور فی هذا النمط هو جهلهم به و الی ان هذا النوع من الکمال لیس مما یحصل بالاکتساب المحض بل انما یحتاج مع ذلک الی جوهر مناسب له بحسب الفطرة.
📚 شرح نمط نهم اشارات
#عرفان
@almorsalaat