eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
المرسلات
💠تبیین نظریه خطابات قانونیه 💢نظریه خطابات قانونیه یکی از شاهکارهای حضرت امام خمینی (ره) است که تاثی
| درس خارج اصول/ 👈جلسه ششم: ۹۵/۸/۹ 🔰استاد آیت الله فرحانی ✍ مقرر: محسن ابراهیمی ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ ✅ تقریر حرمت ضد خاص بر اساس مسلک مقدمیت 🔺بر اساس نگاه مشهور، عدم ضد شی (اکل)، از مقدمات تحقق شی (صلاه) است. و از آنجایی که مقدمه واجب، واجب است، پس عدم ضد، واجب است. و چون ضد عام هر شئ حرام است، عدم عدم ضد حرام است. در نتیجه ضد شئ حرام است. 🔺محور این استدلال، مقدمه بودن عدم ضد است. در مورد وجه مقدمیت عدم ضد، توضیحی که داده میشود این است که عدم ضد از باب عدم مانع (یکی از اجزای علت تامه) است. 🔸در جلسات گذشته بیان شد که اصلی ترین جوابی که به این استدلال داده می شود، این است که معنای عدم سلب تحصیلی است و سلب تحصیلی چون هیچ گونه شیئیتی ندارد، نه میتوان آن را به چیزی نسبت داد و نه میتوان چیزی را به آن نسبت داد. چون لازمه نسبت این است که طرفین نسبت موجود باشند. لذا در نگاه صحیح فلسفی، در گزاره سلب تحصیلی، نسبت بین طرفین وجود ندارد الا به حسب اعتبار ذهنی. ✅توجیه محقق اصفهانی در مقدمه بودن عدم ضد 🔸ایشان به خودش اشکال میکند که عدم ضد که هیچ ذاتی ندارد، چگونه میتواند یکی از شروط تحقق شئ باشد. 🔸در توجیه این مطلب می فرمایند که قابلیت ها و استعدادها و اعدام ملکه، حیثیات و شئون انتزاعی از شئ هستند که در مورد ثبوت و انتساب آنها، بر اساس قاعده فرعیه، همان ثبوت منتزع منه و مثبت له، کفایت میکند و اینها ثبوت منحاز و مستقلی نیاز ندارند. همانند ثبوت اعمی برای زید که با صرف ثبوت زید (مثبت له) و قابلیت بصر و عدم بصر، میتوان اعمی را به او نسبت داد. 🔸در مورد عدم مانع و عدم ضد، باید گفت که شروط دو دسته هستند. برخی متمم فاعلیت فاعل و برخی متمم قابلیت قابل هستند. عدم ضد نیز از باب متمم قابلیت قابل است. برای اینکه دیوار قابلیت عروض سواد را پیدا کند، باید ابتدا عدم بیاض تحقق پیدا کند و بتوان عدم بیاض را به دیوار نسبت داد. انتساب عدم بیاض (که متمم قابلیت عروض سواد است) همانند انتساب قابلیت، از باب انتساب عدم ملکه و انتزاعی است. 🔸عبارت ایشان چنین است: "وأما ما يقال: من أن العدم لا ذات له فكيف يعقل أن يكون شرطا لأن ثبوت شئ لشئ فرع ثبوت المثبت له. فمدفوع: بأن القابليات والاستعدادات والإضافات وأعدام الملكات كلها لا مطابق لها في الخارج بل شؤون، وحيثيات انتزاعية لأمور موجودة فعدم البياض في الموضوع الذي هو من أعدام الملكات كقابلية الموضوع من الحيثيات الانتزاعية منه فكون الموضوع بحيث لا بياض له بحيث يكون قابلا لعروض السواد فمتمم القابلية كنفس القابلية حيثية انتزاعية. وثبوت شئ لشئ لا يقتضي أزيد من ثبوت المثبت له بنحو يناسب ثبوت الثابت.(نهایه الدرایه ج۱ ص۴۲۸) " ✅اشکال به بیان محقق اصفهانی 1⃣امام در اشکال اول میفرماید که اگر شما عدم ضد و اعمی را از باب سلب تحصیلی دیده اید، سلب تحصیلی، هیچ نسبتی با شئ دیگری ندارد و لذا مقدمیت آن محل اشکال است و اشکال باقی می ماند. اما اگر بین عدم بیاض و اعمی با شئ دیگری نسبت برقرار می کنید، همانطور که علامه هم بیان می فرماید، لازمه نسبت بین دو شئ، وجود طرفین آن نسبت است و در این صورت بازگشت اعمی و عدم بیاض و عدم ضد به ایجاب عدولی و تحقق اعدام مضافه است. این حرف اشکال سابق را ندارد و میتوان برای آن مقدمیت قائل شد. البته تحقق عدم مضاف، قول نهایی حکمت متعالیه نیست. چون با اصالت وجود و بلکه با اصالت واقعیت، سازگار نیست. 2⃣اشکال دوم امام این است که باید بین قابلیات، استعدادها (قوه) و اضافات و بین اعدام ملکات فرق گذاشت و همه را در یک ردیف قرار نداد. قابلیات و استعدادها و اضافات، امور وجودی هستند، بر خلاف اعدام ملکه که عدم است. 🔺حال اگر قابلیت امری وجودی باشد، یک دیوار اگر قابلیت بیاض و سواد داشته باشد، میتواند ابیض و یا اسود شود که در این صورت مسئله ای به نام تزاحم مقتضیات بوجود می آید که در ادامه توضیح می دهیم. @fater290
♨️کانال فاطر را در و هم دنبال کنید 🔰اینستاگرام 🆔 https://www.instagram.com/fater__290 🔰تلگرام 🆔 https://t.me/joinchat/AAAAAEEZEeRm6cajV6FFSA
💢كاش خداوند مرا مثل آخوند، صوفى قرار بدهد. 🔹جماعتى، دسته جمعى توطئه نموده بودند و درباره روش عرفانى و الهى و توحيدى مرحوم آخوند ملّا حسينقلى انتقاد كرده، و يك عريضه ‏اى به مرحوم آية الله شَرَبْيانىّ نوشته بودند. (در اوقاتى كه مرحوم شربيانى رياست مسلمين را داشته، و بعنوان رئيس مطلق وقت شمرده مى‏ شده است.) و در آن نوشته بودند كه آخوند ملّا حسينقلى روش صوفيانه را پيش گرفته است. مرحوم شربيانى نامه را مطالعه فرمود، و قلم را برداشت و در زير نامه نوشت: «كاش خداوند مرا مثل آخوند، صوفى قرار بدهد.» ديگر با اين جمله شربيانى كار تمام شد؛ و دسيسه‏ هاى آنان همه بر باد رفت. 📚علامه طباطبایی، مهر تابان ص۳۲۳ @fater290
📚المراقبات 🔰میرزا جواد آقا ملکی تبریزی @almorsalaat
📚رساله لقاءالله 🔰میرزا جواد آقا ملکی تبریزی @fater290 ◀️دانلود👇👇👇
لقاء_الله_تعالى_ميرزا_جواد_الملكي.pdf
16.31M
📚رساله لقاءالله 🔰میرزا جواد آقا ملکی تبریزی @fater290
♨️ رعایت اعتدال اخلاقی و رفتاری @fater290 👇👇👇👇
المرسلات
♨️ رعایت اعتدال اخلاقی و رفتاری @fater290 👇👇👇👇
etedale-akhlaghi-v-raftari.mp3
7.28M
🔊🔊 ♨️ رعایت اعتدال اخلاقی و رفتاری ✅ یکی از مهمترین نکاتی که برای رسیدن به اهداف علمی و معنوی باید توجه شود، رعایت اعتدال در همه جنبه های مختلف زندگی است. استاد در این صوت این مطلب را تبیین می کنند. @fater290
⚡️دو گرایش غلط درباره‌ پیشرفت و تحول 🔰رهبر معظم انقلاب ۸۶/۲/۲۵ 🔺دو گرایش غلط همیشه درباره‌ی پیشرفت و تحولِ منتهی به پیشرفت وجود داشته است. یک گرایش عبارت است از خیانتهائی که به نام پیشرفت و تحول انجام گرفته؛ ضربه‌هائی که به نام خدمت و زیر پرچم اصلاحگری بر پیکر ملت ما وارد شده است. ... نام توسعه از یک طرف مورد چنین سوء استفاده‌هائی در طول تاریخ و در زمان خود ما در سرتاسر دنیا و در کشور خود ما انجام گرفته است. 🔺از یک طرف هم در نقطه‌ی مقابل، کسانی بوده‌اند و هستند که با هر نوع نوآوری و تحولی مخالفت کرده‌اند؛ به اسم اینکه این سابقه ندارد، این را نمیشناسیم، این را نمیدانیم، به این مشکوکیم. حدیثِ «شرّ الأمور محدثاتها» را بد معنا کرده‌اند. با اینکه نوآوری سنت تاریخ است؛ سنت طبیعت است و بدون نوآوری زندگی بشر معنا پیدا نمیکند؛ اما اینها مخالفت کردند. این دو گرایش متضاد وجود داشته است. 🔺ما باید پیشرفت و آن چیزی را که از تحول اراده میکنیم و میخواهیم، درست برای خودمان معنا کنیم و بفهمیم دنبال چه هستیم، تا نه آن سوء استفاده انجام بگیرد، نه این مخالفت و ضدیت. #الگوی_ایرانی_اسلامی_پیشرفت #کلام_ولی #علوم_انسانی_اسلامی @fater290
💠لوازم هدایت یک جامعه و شرایط هادیان آن ♨️آدمى كه سر و كارش فقط با چند كتاب معين در يك علم بخصوص مثلًا فقه، ادبيات، فلسفه و غيره باشد و در كنج مدرسه بسر برد نمى ‏تواند بفهمد در جامعه چه مى ‏گذرد و چه بايد كرد. انسان در كنج مدرسه نمى ‏تواند مصالح جامعه را تشخيص بدهد... على هذا نشستن و هى انتقاد كردن و ايراد گرفتن، اين كار را نكن، آن كار را نكن، اسمش هدايت نيست. 🔰شهید مطهری @fater290 👇👇👇👇
المرسلات
💠لوازم هدایت یک جامعه و شرایط هادیان آن ♨️آدمى كه سر و كارش فقط با چند كتاب معين در يك علم بخصوص مث
💠لوازم هدایت یک جامعه و شرایط هادیان آن 🔰شهید مطهری 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔹روايتى كه ديشب از حضرت رضا عليه السلام خواندم وظيفه خطيب را در سه قسمت بيان كرده بود .... قسمت دوم همان است كه فرمود: وَ تَوْقيفِهِمْ عَلى ما ارادَ مِنْ مَصْلَحَةِ دينِهِمْ وَ دُنْياهُمْ يعنى خطيب مردم را آگاه گرداند به مصالح دين و مصالح دنيوى آنها ... 🔹دو اشكال در اين كار هست: يكى اينكه علم و اطلاع زياد مى‏ خواهد، ديگر اينكه اخلاص بسيار لازم است كه آنچه را از مصالح عاليه دينى و دنيايى مى ‏فهمد همانها را به مردم بگويد... 🔹اما علم و اطلاع. اولًا بايد علم و اطلاعش به مبانى دين كافى باشد، بايد اسلام را كاملًا بشناسد، به روح تعليمات اسلامى آگاه باشد؛ ظاهر اسلام و باطن اسلام، پوسته اسلام و هسته اسلام، همه را در حد خود و جاى خود بشناسد تا بفهمد مصلحت دين يعنى چه. ثانياً تنها دانستن و شناختن دين براى مصلحت‏ گويى كافى نيست؛ جامعه را بايد بشناسد، به اوضاع دنيا بايد آگاه باشد، بايد بفهمد كه در دنيا چه مى ‏گذرد و امروز مصلحت جامعه اسلامى در برابر جريانهاى موجود دنيا چه اقتضا مى ‏كند، و مردم را به آن جريانها و مصالح واقعى آنها آگاه بكند. 🔹متأسفم كه بايد بگويم ما ازاين ‏جهت ضعيفيم. ما در جنبه موعظه ضعيف نبوده ‏ايم و نيستيم و لااقل خيلى ضعيف نيستيم اما در اين قسمت خيلى ضعيفيم، در اين جهت كمتر مطالعه داريم. اين كلام امام رضا عليه السلام خيلى قيمت دارد. فرمود: مردم را به مصلحت دين و دنياى آنها آگاه بكنيد. آدمى كه سر و كارش فقط با چند كتاب معين در يك علم بخصوص مثلًا فقه، ادبيات، فلسفه و غيره باشد و در كنج مدرسه بسر برد نمى ‏تواند بفهمد در جامعه چه مى ‏گذرد و چه بايد كرد. انسان در كنج مدرسه نمى ‏تواند مصالح جامعه را تشخيص بدهد. علم و اطلاع به اوضاع جارى و متغير جهان لازم است. شامّه تيز مى ‏خواهد كه حتى حوادثى كه در آينده واقع مى‏ شود از حالا پيش ‏بينى كند و جامعه را طورى از آن حادثه عبور دهد كه با خطرى مواجه نشود. 🔹هدايت بدون قدرت پيش ‏بينى امكان ‏پذير نيست. هدايت يعنى چه؟ هدايت يعنى راهنمايى. قافله‏ اى در راهى به سوى مقصدى حركت مى ‏كند، از يك نفر مى‏ پرسند راه فلان مقصد كجاست و او نشان مى‏ دهد، مى ‏گويد از اين طرف برو يا از آن طرف. اين، راهنمايى است كه فرع بر راه بلدى است. چه كسى مى‏ تواند راهنماى قافله باشد؟ كسى كه بفهمد قافله چه مسيرى دارد و به كجا مى ‏رود. 🔹جامعه مانند قافله ‏اى هميشه در حال حركت است. ما چه بخواهيم و چه نخواهيم اين قافله در حركت است. ما بايد بفهميم كه اين قافله را چگونه سوق بدهيم. ... مصلحت ‏شناسى اجتماع يعنى اين. غير اين اگر باشد ممكن نيست كسى بتواند واقعاً هادى جامعه باشد و مصالح جامعه را بگويد. 🔹كِى مى ‏توانيم هادى جامعه باشيم؟ وقتى كه همه اينها را بدانيم، جاى همه اينها را تميز بدهيم، بفهميم در كجا جامعه را ترمز كنيم، در كجا فرمان را بپيچيم. جامعه حركت دارد، تحولات دارد. گاهى تحولات بزرگ اجتماعى پيش مى‏ آيد، جامعه به سر يك پيچ مى ‏رسد و بايد از آن پيچ جامعه را عبور داد. الآن جامعه ما با وضع جديدى كه پيش آمده و با تمدن جديدى كه پيش آمده، با مسلكهاى مختلف و متفاوتى كه پيدا شده، انديشه ‏هاى گوناگونى كه پديد آمده، بر سر يك پيچ قرار گرفته، در برابر يك دست ‏انداز قرار گرفته و بايد به راحتى و بى‏ خطر از آن بگذرد، بايد اندكى فرمان را پيچ داد تا از خطر برهد. ديوارى در برابر ما قرار گرفته و بايد از آن ديوار بپيچيم و بگذريم و به راه خودمان ادامه دهيم. نبايد چشم ‏بسته روى همان خطى كه حركت مى‏ كرديم حركت كنيم. سابقاً ديوار نبود حالا ديوارى در جلو ما هست، دست ‏اندازى نبود حالا دست‏ انداز پيدا شده، به رودخانه رسيده ‏ايم، به درّه و كوه رسيده ‏ايم. 🔹به ‏هرحال هادى اجتماع بايد بفهمد در كجا جامعه را بپيچد و در مسير جديدى بيندازد و به سوى مقصد اصلى خود حركت كند. همچنين بايد بدانيم كجا گاز بدهيم و بر سرعت بيفزاييم. يك جا ميدان مسابقه است و همه كوشش مى‏ كنند كه مسابقه را ببرند و پيش بيفتند، بايد بر نيرو و سرعت افزود. امروز دنيا ميدان مسابقه علم و صنعت شده است. حالا كه چنين مسابقه ‏اى در دنيا هست بايد كوشش كرد و جامعه را به حركت آورد كه در اين مسابقه عقب نماند. على هذا نشستن و هى انتقاد كردن و ايراد گرفتن، اين كار را نكن، آن كار را نكن، اسمش هدايت نيست. 📚ده گفتار، خطابه و منبر @fater290
| درس خارج اصول/ 👈جلسه هفتم: ۹۵/۸/۱۰ 🔰استاد آیت الله فرحانی ✍ مقرر: محسن ابراهیمی ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ ✅سه گام در دیدگاه امام در ارتباط با عدم ♦️گام اول: عدم، سلب تحصیلی است و خارجیت ندارد. 🔹گام اول در فرمایش حضرت امام این است که عدم، سلب تحصیلی است و خارجیت ندارد. لذا نمیتوانیم برای عدم المانع که هیچ شیئیتی ندارد، اثری در اجزای علت تامه قائل شویم. در نتیجه استدلال مسلک مقدمیت خراب می شود. 🔹خارجیت نداشتن عدم، در بین همه فلاسفه اسلامی، متفق القول است و لذا همه فلاسفه، اجتماع نقیضین را منکر هستند و شهید مطهری هم بر اساس همین نگاه جواب هگل را (در کتاب نقدی بر مارکسیسم در تبیین معنای تناقض و تفاوت آن با ضد) داده است. ♦️گام دوم: وجودی بودن عدم مضاف 🔹گام دوم این است که اگر عدم را به چیزی نسبت دادیم، آن عدم، دیگر، سلب تحصیلی نیست بلکه ایجاب عدولی است و حظی از وجود دارد. دلیل این مطلب هم این است که اگر نسبتی خارجی باشد، طرفین آن نسبت هم باید در خارج موجود باشند. آنگاه وقتی که عدم البصر را به زید نسبت دهیم، هر چند به جای اعمی از عنوان عدم البصر استفاده کرده ایم، اما این گزاره موجبه معدوله است، چون زید که یک طرف نسبت است، موجود است. 🔹با این نگاه، اشکالی که به مرحوم مظفر و امثال ایشان وارد می شود این است که نباید در اقسام تقابل گفته شود که مقسم تقابل و عدم ملکه، دو امر است که یکی وجودی و یکی عدمی است. چون در عدم ملکه هر دو طرف وجودی هستند و فقط در تناقض است که یک انر وجودی و یک امر عدمی داریم. 🔹اشکالی که این حرف (وجودی بودن عدم ملکه) دارد این است که فقط با دید اصالت ماهیت و خارجیت داشتن ماهیت سازگار است اما بر اساس دیدگاه اصالت وجود که ماهیت مساوی با عدم است، دیگر نمیتوان گفت که عدم مضاف حظی از وجود دارد؛ چون ماهیت معدوم است و نمیتوان بین عدم و وجود نسبت برقرار کرد. 🔹نکته ای که قابل توجه است این است که بر اساس اصالت واقعیت که مبنای علامه طباطبایی است، نیز این مطالب صحیح است و عدم با هیچ چیز نسبت ندارد، چون بر اساس اصالت واقعیت، ما در همان ابتدا به وجوب وجود می رسیم و وقتی که عدم را به وجود نتوان نسبت داد به وجود واجب هم نمیتوان نسبت داد. ♦️گام سوم: تفاوت گذاشتن بین محمولات 🔹محقق اصفهانی بین قابلیات و استعدادها و اضافات و عدم ملکه، تسویه برقرار کرد و همه را در یک ردیف قرار داد. در حالی که باید بین عدم ملکه و امکان ماهوی که بر اساس اصالت ماهیت، عدمی هستند و نمیتوان بین آنها و وجود نسبت برقرار کرد، با امکان استعدادی و قوه و اضافه که از جنس وجود هستند و میتوانند با وجود نسبت برقرار کنند، فرق گذاشت. 🔹علامه در بحث حرکت نشان میدهد که اضافه و نسبت طرفینی در وجود سیال هست، چون این نسبت در متن وجود است و این اضافه، نسبت بین وجود و غیر وجود نیست. چیزی را که علامه انکار کرده است، وجود طرفینی در محمول امکان ماهوی و عدم ملکه است. اما وجود طرفینی در وجود سیال، عین وجود است. این مطلب را شهید مطهری در برخی از به خوبی بیان کرده است اما آیت الله مصباح به علامه اشکال کرده است. ✅مفهوم سازی ذهن در بحث عدم 🔹همه مطالبی که بیان شد در مورد وجود خارجی است و در عالم واقع، هیچ نسبتی بین عدم و وجود برقرار نیست. اما ذهن میتواند برای عدم، مفهوم سازی کند و نسبت ذهنی بین آن و وجود برقرار کند و آنگاه بگوید که در تناقض بین وجود و عدم نسبت وجود ندارد و این همان است که حضرت امام و علامه بیان می کنند که اللهم الا بحسب الاعتبار الذهنی. البته باید توجه داشت که مفهوم عدم و نسبت آن با وجود، به حمل اولی و از جهت مفهومی عدم است اما به حمل شایع، وجود هستند. @fater290
💢 منطق تولید و یادگیری گزاره های متسلسل 🔰استاد علی فرحانی 🌀🌀🌀🌀🌀🌀 ✅ در مطالب گذشته کررا بیان شده است که از مهمترین نکاتی که لازم است در ابتدای شروع سیر تحصیلی به آن توجه شود، تفکیک از و توجه به لوازم هر کدام از این سیرهاست. ✅در گام بعد باید شرایط و قوانین طی مسیر در هر کدام از این دو سیر را آموخت و بر اساس آن به علم آموزی پرداخت. ✅آنچه در صوت زیر می شنوید، تبیین قوانین است. استاد در این صوت تبیین می کنند که سیر محتوایی و اکتساب واقعی دارایی علمی، دارای قوانین تکوینی و واقعی است و بر اساس قرار داد و سلیقه نیست. ✅سپس ایشان با بیان اینکه علمی که متکفل تبیین این قوانین است، منطق می باشد، می فرمایند که علم منطق علاوه بر اینکه قوانین و شرایط تولید و تحصیل یک گزاره علمی را توضیح می دهد، متکفل بیان قوانین حاکم بر تولید و تحصیل که نامیده می شود، نیز می باشد. ✅استاد پس از توضیح ساختار هرمی مسائل یک علم و گزاره های متسلسل، قوانین تحصیل و تولید، آن را تبیین می کنند. ✅ این بحث علاوه بر تاثیر بسیار زیاد در نحوه تحصیل و کوتاه کردن زمان آن و به نتیجه رسیدن در سیر علمی، در بحث در تولید نیز اثر گذار است. @fater290 📌 👇 👇 👇
040-manteghetolid-v-yadgiri-gozarehaye-elm@almorsalat.mp3
17.56M
🔊🔊 💢 منطق تولید و یادگیری و قوانین سیر محتوایی 🔰استاد علی فرحانی @fater290
هدایت شده از میقات
monajat shabanieh-Sedghi.mp3
18.46M
🎧 مناجات شعبانیه 🎤کربلایی مهدی صدقی @khasi_dar_miqat
🔊 آداب استماع فایل صوتی دروس @fater290 👇👇👇👇
aadabe-estemae-soate-doroos.mp3
2.6M
🔊🔊 🎶آداب استماع فایل صوتی دروس 🔰استاد علی فرحانی ⏯یکی از موارد مبتلا به در محیط های آموزشی، خصوصا در حوزه های علمیه، آموزش و تحصیل به وسیله گوش دادن فایل های صوتی درس مربوطه است. ⏯هر چند که معروف است که این کار دارای معایبی است و نمی تواند جای استاد حضوری را بگیرد، اما در شرایط فعلی جامعه و لزوم استفاده بهینه از وقت و امکانات و حرکت بر مدار تحصیل جهادی، گاهی لازم می شود که از فایل های صوتی دروس استفاده شود. ⏯استاد در این صوت آداب استماع یک فایل صوتی را به نحوه ای که بتواند به خوبی جایگزین کلاس درس بشود و معایب آن به حداقل برسد، تبیین می کنند. انشالله حتما بشنوید. 📌جلسه درس کفایه، در ایام کرونا به صورت مجازی @fater290
♨️هدف اعلای اسلام متکامل و منطبق با طراز اسلامی است، لکن بدون شک، علم و پیشرفت و اعتلای جزو هدفهای اسلامی است. 🔰رهبر معظم انقلاب ۸۳/۶/۲۵ 💫💫💫💫💫💫💫 🌐گرچه اسلام نهضت و حرکت معنوی و اخلاقی بود و هدف اعلای اسلام عبارت است از ساخت انسان متکامل و منطبق با طراز اسلامی، لکن بدون شک پیشرفت علم و پیشرفت و اعتلای اقتصادی جزو هدفهای اسلامی است؛ لذا شما ملاحظه میکنید که در ، اسلام در یکی از فقیرترین و عقب‌مانده‌ترین نقاط دنیا ظهور کرد؛ اما هنوز پنجاه سال از عمر آن نگذشته بود که بیش از پنجاه درصد از دنیای متمدن آن روز در زیر پرچم اسلام قرار گرفت و هنوز بیش از دو قرن از عمر این تمدن نگذشته بود که دنیای بزرگ اسلامی در آن روز، قله‌ی تمدن بشری از لحاظ علم و انواع دانش و پیشرفتهای مدنی و اقتصادی شد؛ این نبود مگر به برکت تعالیم اسلام. 🌐اسلام به ما نمیگوید که ما معنویت را ملاحظه کنیم، اما از متن زندگی جامعه‌ی انسانی غافل بمانیم. ما باید برای استقلال امت اسلامی و برای عزت آن، همه‌ی تدابیر لازم را به‌کار ببریم، که یکی از مهمترینِ آنها، مسأله‌ی اقتصاد است. بنابراین، تلاش برای رشد و توسعه و اعتلای جنبه‌ی اقتصادی دنیای اسلام، از کارهایی است که بلاشک جزو هدفهای اسلامی است. @fater290
🌀مزیت عبادات سلبی بر اثباتی/ پیرامون ارزش بی بدیل صوم و جزای آن 🔰علامه طباطبایی ♨️♨️♨️♨️♨️♨️ 💠في الحديث القدسي، قال الله تعالى: الصوم لي و أنا أجزي به. أقول: و قد رواه الفريقان على اختلاف يسير، و الوجه في كون الصوم لله سبحانه أنه هو العبادة الوحيدة التي تألفت من النفي، و غيره كالصلاة و الحج و غيرهما متألف من الإثبات أو لا يخلو من الإثبات، و الفعل الوجودي لا يتمحض في إظهار عبودية العبد و لا ربوبية الرب سبحانه، لأنه لا يخلو عن شوب النقص المادي و آفة المحدودية و إثبات الإنية و يمكن أن يجعل لغيره تعالى نصيب فيه كما في موارد الرياء و السمعة و السجدة لغيره بخلاف النفي الذي يشتمل عليه الصوم بالتعالي عن الإخلاد إلى الأرض و التنزه بالكف عن شهوات النفس فإن النفي لا نصيب لغيره تعالى فيه لكونه أمرا بين العبد و الرب لا يطلع عليه بحسب الطبع غيره تعالى 💠و قوله أنا أجزي به، إن كان بصيغة المعلوم كان دالا على أنه لا يوسط في إعطاء الأجر بينه و بين الصائم أحدا كما أن العبد يأتي بما ليس بينه و بين ربه في الاطلاع عليه أحد نظير ما ورد: أن الصدقة إنما يأخذها الله من غير توسيطه أحدا، قال تعالى «وَ يَأْخُذُ الصَّدَقاتِ» التوبة۱۰۴، و إن كان بصيغة المجهول كان كناية عن أن أجر الصائم القرب منه تعالى.» 📚المیزان ج۲ ص۲۵ @ofoqemobin @fater290
♨️روش صحیح علم آموزی و کسب دارایی علمی @fater290 👇👇👇👇
ravesh-sahih-elm-amouzi.mp3
26.76M
‍🔉🔉 ♨️روش صحیح علم آموزی و کسب دارایی علمی 🔰استاد علی فرحانی ✨✨✨✨✨✨✨ 👈قانون برهانی و منطقی علم آموزی 👈چگونه می توان طول دوره تحصیل را کاهش داد؟ 👈تخصص گرایی آری یا نه؟ 👈اجتهاد مطلق یا متجزی؟ 👈نظام آموزشی غرب صحیح است یا نظام آموزش حوزوی؟ 👈تفاوت سیر آموزشی و سیر محتوایی؟ 👈جایگاه و فایده تقریر نویسی درنظام آموزشی؟ @fater290
💬 🔹باسلام و تشکر به خاطر مطالبی که قرار میدهید، از شما یک درخواست داشتم، بنده در مدرسه .... مشغولم، و بدایة الحکمة ... رو گوش میکردم، که یک فاصله ای در این بین ایجاد شد. الآن که صوت استاد فرحانی رو در مورد گوش کردن تراک شنیدم، رغبتم زیاد شد که فلسفه رو ادامه بدم، ولی مشکلم اینه که کسی باید بالا سرم باشه و تقریرات بنده رو بخونه و اشکالات منو بگه، اما کسی رو سراغ ندارم، درخواستم اینه که کسی رو سراغ ندارید معرفی بفرمایید که پیگیر کارم باشه؟ خدا خیرت بده. 📌ادمین: منظور این برادر بزرگوار صوتی است که با عنوان "آداب استماع صوت دروس" در کانال منتشر کردیم. eitaa.com/fater290/466 و بنده یکی از مشاوران خوب کانال رو به ایشان معرفی کردم. @fater290
♨️چرا امروز اجتهاد مصطلح در حوزه ها کافی نیست؟ شرط اجتهاد در مسائل اجتماعی و حکومتی چیست؟ 🔰امام خمینی (ره) ❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ 🔹در حکومت اسلامى همیشه باید باب اجتهاد باز باشد و طبیعت انقلاب و نظام همواره اقتضا میکند که نظرات اجتهادى- فقهى در زمینه ‏هاى مختلف ولو مخالف با یکدیگر آزادانه عرضه شود و کسى توان و حق جلوگیرى از آن را ندارد. 🔹ولى مهم شناخت درست حکومت و جامعه است که براساس آن نظام اسلامى بتواند به نفع مسلمانان برنامه ریزى کند که وحدت رویّه و عمل ضرورى است. 🔹و همین جا است که در حوزه‏ ها کافى نمی باشد؛ بلکه یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه‏ ها هم باشد ولى نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد و به‏ طور کلى در زمینه اجتماعى و سیاسى فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم گیرى باشد، این فرد در مسائل اجتماعى و حکومتى مجتهد نیست و نمیتواند زمام جامعه را به دست گیرد. 📚منشور برادری، صحیفه امام، ج۲۱، ص۱۷۷ @fater290
درآمدی_بر_فلسفه_اجتهاد_و_الگوی_تولید.mp3
22.18M
💠 فلسفه اجتهاد و الگوی تولید علوم انسانی با تکیه بر دیدگاه های امام خمینی ره 🔰استاد علی فرحانی 🌀🌀🌀🌀 💥 مهمترین موضوعات مطرح شده 👈معنای جمله امام که فرمودند: «اجتهاد مصطلح در حوزه ها کافی نمی باشد» 👈ارتباط ملکه اجتهاد و علوم متعارف حوزوی 👈ارتباط اجتهاد و تخصص گرایی در رشته های مختلف علوم اسلامی 👈لزوم تدوین جامع روایی در موضوعات جدید 👈جایگاه قرآن در اجتهاد: «قرآن کتاب فقه نیست» 👈روایات «هست و نیست» و تأثیر آن در سعادت انسان 👈تغییر شرایط امروز نسبت به شرایط صدور روایات 👈شارع کیست؟ 👈باید مقدس و غیر مقدس؟ 👈انتظار بشر از دین، حداقلی یا حداکثری؟ 👈تحلیل منابع دین @fater290