🌀ماموریت انبیاء، تربیت انسان در همه ابعاد
🔰امام خمینی (ره)
🔺روز بعثت روزى است كه خداى تبارك و تعالى، موجود كاملى كه از او كاملتر نيست و نمى شود باشد مأمور كرد كه تكميل كند موجودات را، انسانها را كه ابتداءً يك موجود ضعيف ناقص هست، لكن قابل اين است كه ترقى كند، انسان را مترقى كند.
🔺ابعاد انسان، ابعاد همه عالم است و اسلام براى تربيت انسان در همه ابعاد است. برداشتهاى مختلفى كه از اسلام شده است به حسب نظرهاى مختلفى كه صاحب نظرها داشتند و بينشى كه داشتند، بسيار اختلاف هست و هيچ كدامش نرسيده است به حدى كه اسلام را بشناسد يا انسان را بشناسد يا رسول اكرم را بشناسد يا عالَم را بشناسد، همه شان در يك سطح محدود هستند.
🔺چه بسا اشخاصى كه خيال مى كنند كه پيغمبر اكرم كه آمده است، يا ساير انبيايى كه خداى تبارك و تعالى فرستاده است، براى اين است كه مردم را از اين ظلمها و بى عدالتيها و امثال اين نجات بدهد و مأموريت همين است كه عدالت ايجاد كند در اجتماع و در افراد و مأموريت به همين قدر بيشتر نيست.
🔺چه بسا اشخاصى كه اقتصاد را يك مسئله با اهميتى تلقى مى كنند، مأموريت انبيا را محدود به اين بكند، كه اينها آمده اند مردم را به يك شكم سير و يك زندگى رفاه برسانند و همين است مأموريت انبيا.
🔺و چه بسا اشخاصى كه به حسب ديد عرفانى كه دارند، بعثت انبيا را محدود مى كنند به اينكه براى بسط معارف الهى است و غير از اين بعثت چيزى نيست. و همين طور فلاسفه يك طور فكر مى كنند. فقهاى اسلام، ... ملتها يك طور فكر مى كنند، روشنفكرها يك طور فكر مى كنند و مؤمنين هم هر كدام به يك نحو فكرى دارند و همه قاصرند از رسيدن به آنچه كه هست.
🔺اين روايتى كه وارد شده است: مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ، اين به ما مى فهماند كه انسان آن طور موجودى است كه اگر شناخته بشود، شناسايى خدا با اين است؛ نسبت به هيچ موجودى اين مطلب صادق نيست. ربّ انسان را كسى نمى تواند بشناسد الّا اينكه خودش را بشناسد و خودشناسايى كه دنبالش خداشناسى است حاصل نمى شود مگر براى كُلّ اولياى خدا.
🔺و گمان نبايد بشود كه اسلام آمده است براى اينكه، اين دنيا را اداره بكند، يا آمده است فقط براى اينكه مردم را متوجه به آخرت بكند، يا آمده است كه مردم را آشناى به معارف الهيه بكند. محدود كردن، هر چه باشد خلاف واقعيت است. انسان غير محدود است و مربى انسان غير محدود است و نسخه تربيت انسان كه قرآن است غير محدود است؛ نه محدود به عالَم طبيعت و ماده است، نه محدود به عالَم غيب است، نه محدود به عالَم تجرد است، همه چيز است.
📚صحیفه امام، ج۱۲ ص۴۲۲
#در_مدرسه_امام_خمینی #معارف #مبعث
@almorsalaat
💢امروز هم پيغمبر اكرم (ص) در حال بعثت است. جمهورى اسلامى ادامهى بعثت پيغمبر است؛ حرف ما اين است.
❇️بعثت پيامبر مكرّم و معظّم اسلام هم برترين بعثتها، جامعترين بعثتها، كاملترين بعثتها، و ماندگارترين بعثتها است؛ يعنى اين بعثت امروز هم هست؛ امروز هم پيغمبر اكرم در حال بعثت است. [يعنى] شما كه قرآن را ميخوانيد، درسى ميگيريد، انگيزهاى پيدا ميكنيد و يك حركت را شروع ميكنيد، ادامهى بعثت پيغمبر است.
❇️ملّت ايران كه پشت سر يك شخصيّت عظيمى مثل امام بزرگوار قرار ميگيرد، از موانع عبور ميكند، سختىها را تحمّل ميكند، سختىها را زير پا لِه ميكند و به جلو حركت ميكند، يك بناى پوسيدهى طاغوتىِ خبيثِ چندهزارساله را در مهمترين نقطهى منطقه يعنى در ايران بههم ميريزد و يك بناى اسلامى درست ميكند، همان ادامهى بعثت پيغمبر است. انقلاب، ادامهى بعثت پيغمبر بود، جمهورى اسلامى ادامهى بعثت پيغمبر است؛ حرف ما اين است. آن كه با انقلاب اسلامى و جمهورى اسلامى دشمن است، مثل همان دشمنانِ صدر اسلام، با بعثت اسلامى و با حركت توحيدى دشمن است؛ حرف ما اين است.
🎙رهبر معظم انقلاب 98.1.14
#انقلاب_اسلامی #مبعث
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌀کدام کتاب اخلاقی را بخوانیم؟ از کدام عالم اخلاق استفاده کنیم؟
🔹اى عزيز، شيطان تو را وسوسه نكند و به آنچه دارى قانع ننمايد، قدرى حركت كن و از صورت بىمغز و قشر بىلبّ تجاوز نما، و ذمايم اخلاق خود را و حالات نفسانيه خويش را تحت مطالعه و مداقه قرار بده، و با كلمات ائمه هدى عليهم السلام و كلمات بزرگان علما انس بگير كه در آن بركاتى است.
🔹فرضاً كه از عرفا كسى را به بزرگى نمىشناسى، از علماى بزرگ معرفت و اخلاق، آنها را كه پيش همه علما مسلّمند پيروى كن؛ مثل:
1⃣جناب عارف باللَّه و مجاهد فى سبيل اللَّه، مولانا سيد بن طاوس- رضي اللَّه عنه؛
2⃣و مثل مولانا عارف باللَّه و سالك إلى اللَّه، شيخ جليل بهائى- قدس سره؛
3⃣و شيخ ارباب معرفت، مولانا محمد تقى مجلسى- رضوان اللَّه عليه؛
4⃣و شيخ محدثين، فرزند بزرگوار او، مولانا مجلسى- رحمه اللَّه.
🔸كتاب شرح فقيه مولانا مجلسى اول، كه يكى از كتابهاى نفيس جليل القدر است و فارسى، مطالعه نما، و اگر نفهميدى، از اهلش سؤال كن كه در آن كنزهايى از معرفت است؛
5⃣ و 6⃣و همين طور كتب عزيزه شيخان جليلان نراقيان
7⃣و از علماى معاصر، كتب شيخ جليل القدر، عارف باللَّه، حاج ميرزا جواد تبريزى- قدس سره- را مطالعه كن؛
🔹شايد ان شاء اللَّه از اين تأبّى و تعسّف خارج شوى، و چون نويسنده خالى از همه مقامات معرفت و انسانيت، عمر را به بطالت نگذرانى
🔹كه خداى نخواسته اگر با اين حال از اين عالم منتقل شوى، دنبال آنْ حسرتها و پشيمانيهايى است جبران ناپذير، و ظلمتها و كدورتهايى است بىمنتها.
📚امام خمینی، سر الصلاة ص 40
#اخلاق_و_عرفان
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 سخنرانی زنده و تلویزیونی رهبر انقلاب در روز عید مبعث
🔺 حضرت آیتالله خامنهای به مناسبت عید مبعث پیامبر اعظم (ص) بهصورت زنده و مستقیم با ملت شریف ایران و امت مسلمان جهان سخن خواهند گفت.
📺 سخنرانی رهبر انقلاب روز سه شنبه ساعت ۱۰:۳۰ به صورت زنده از پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR و شبکههای داخلی و بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی همراه با ترجمه همزمان پخش خواهد شد.
💻 @Khamenei_ir
#درخواست_هم_بحث
🌀یکی از اعضای کانال که در حال استماع صوت های تدریس #اصولالفقه استاد هستند، نیاز به #هم_بحث دارند.
🔰اگر کسی از دوستان تمایل به مباحثه اصولفقه دارد جهت هماهنگی به ایشان (@Amirhg79) در ایتا پیام دهد.
@almorsalaat
سریع تصدیق نکنید.mp3
1.62M
🔊#طلبه_موفق| سریع تصدیق نکنید!
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت نشان می دهند که در مسیر علمی آنچه از اهمیت بسزایی برخوردار است و موجب کوتاه شدن راه علمی میشود، تصور صحیح از مطلب است که البته نیازمند پرهیز از تسرع در تصدیق است.
📚 تدریس رسائل. استصحاب. سال 87
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب، صبح امروز: ما طرفدار توقف جنگ در اوکراین هستیم
🔺 منتها علاج هر بحرانی در این است که ریشه ها آن شناخته شود. ریشه بحران در اوکراین آمریکاست.
💻 @Khamenei_ir
💢زوایایی از منش علمی و اخلاقی امام خمینی/ دیدگاه امام خمینی درباره درس خارج
🔰 مرحوم آیت الله محمد مومن از شاگردان امام خمینی
💠مرحوم حضرت امام(ره)، مردی خوش بیان و متدین بود به هیچ کس هم باج نمیداد. بنده خدا بود. برای خدا حساب باز می کرد. اهل دنیا نبود. اهل این نبود که بخواهد خودش را مطرح کند. وقتی می امد بحث می کرد، به فلک هم باج نمیداد. همه حرف هایش استدلالی بود. یادم می آید یک وقتی ایشان فرمودند: والله شیخ مفید هم باید این حرفها را قبول بکند. ایشان این طور قوی بحث می کرد.
💠با وجود این، بیرون از کلاس، به یک طلبه عادی هم احترام می گذاشت. من سعی می کردم گهگاهی که آقا را در خیابان میبینم، اول سلام کنم. یادم هست یک بار ایشان از مدرسه فیضیه بیرون می آمدند. تقریبا فاصله من با امام، ۲۵ متر بود گفتم صبر کنم تا ایشان نزدیک بشوند و سلام کنم نمیدانم معمم بودم یا نه. ایشان ده - دوازده متر مانده بود که به من برسد، سلام کرد و نگذاشت من سلام کنم. وجود و کیفیت برخورد ایشان با طلبه ها، خودش، درس اخلاق بود و اصلا خودش را نمی گرفت. وقتی میخواست بیاید درس، تنها می آمد. بعد از درس میرفتیم سؤال بکنیم. گاهی بعد از درس، مسجد اعظم تشریف می بردند و در یکی از صفه ها می نشستند و به سؤالات پاسخ می گفتند.
💠ایشان وقت آمدن به درس و وقت بازگشت به خانه، تنها میرفتند. گاهی که میرفتند، به همراهشان می گفتند بفرمایید شما. میگفت یک کاری می خواهید بکنید که من دیگر درس نیایم. این فرد باید هم تک باشد. یک بار، من و یکی از فضلایی که یکی از علمای ارزشمند حوزه است، با حضرت امام کاری داشتیم. ایشان از مسجد اعظم بیرون آمدند و از همان قسمتی که کوچه باغ ملک بود، رفتند. ما از آنجا می آمدیم، امام از طرف مسجد سلماسی می آمدند، آنجا به ایشان رسیدیم و سلام کردیم، ایشان هر دوی ما را می شناخت. فرمودند که بفرمایید. گفتیم: با شما کار داریم. فرمودند: شما بفرمایید، من می آیم نگذاشتند ما همراه ایشان باشیم. یعنی واقعا روش، برخورد، اخلاق و صحبت های ایشان عجیب بود.
♨️♨️حضرت امام(ره) [درباره درس خارج] می فرمود که به نظر من طلبه ها باید یک کتابی که با قواعد بیشتر سر و کار دارد، مثل بيع مرحوم شیخ را پیش استاد بخوانند، چون درباره قاعده لزوم بيع، صحت بيع و ادله ای که این طرف و آن طرف است، بحث می کند. کتاب را برای تطبیق کردن قواعد در موارد و مصادیق، پیش استاد بخواند. هم چنین استادی پیدا بکند و یک کتاب را که با روایات سر و کار دارد، مثلا کتاب زکات یا کتاب صلاه را بخواند که بیشتر روايات را مطرح و بررسی می کنند؛ چون این گونه نیست که قواعد کلی باشد و مانند بیع، همان ادله ای که برای صحت معاملات در بیع می آید، همان ادله برای نکاح و عاریه بیاید، پس کتابی را باید خواند که بیشتر با روایات سر و کار دارد و این گونه طلبه در فهم روایات و تعارض روایات و جمع ادله، استاد می شود؛ چون انسان در محضر استاد میتواند تبحر پیدا کند، فرمودند که اگر درک و فهم باشد، همین دو تا بس است و بساطش را جمع کند و برای خودش برود، به شرطی که مطالعه و مباحثه داشته باشد. وقتی یک دوره را خواند، دیگر بس است.
📚 رهنامه پژوهش، بهار1390، شماره7ص7 (با تلخیص)
#فقه #اصول #درس_خارج #مهارت_های_تحصیلی
#در_مدرسه_امام_خمینی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
💢زوایایی از منش علمی و اخلاقی امام خمینی/ دیدگاه امام خمینی درباره درس خارج 🔰 مرحوم آیت الله محمد م
👆👆👆
✅آخرین پاراگراف این متن رو با دقت کامل بخوانید. نکته بسیار مهمی است که در کوتاه کردن زمان تحصیل خصوصا در #درس_خارج بسیار موثر است.
♦️بر اساس این دیدگاه اگر یک کتاب فقهی از باب #معاملات و یک کتاب فقهی از #عبادات، به درستی (با استاد خوب و به همراه مطالعه و مباحثه) کار بشود، کفایت می کند.
▪️همچنین در این دیدگاه اگر کتاب #مکاسب شیخ به خوبی خوانده شود، بخش مهمی از سیر اجتهاد فقهی حاصل می شود. اما متاسفانه ما به دنبال این هستیم که هر چه سریعتر دروس #سطح تمام شود و وارد درس خارج شویم. در حالی که اگر شاکله علمی در دروس سطح ایجاد نشود، حاصل درس خارج چیزی به جز #سرگردانی و پس از آن #ناامیدی نخواهد بود.
@almorsalaat
📣#اطلاعیه #سخنرانی_مجازی
♦️رسانه المرسلات به مناسبت #عیدمبعث برگزار میکند:
❇️نقش #قرآن در توسعه فلسفه و عرفان
🎙استاد سیدمحمد فاطمی
📋استاد سطح عالی حوزه علمیه و از اساتید و مشاوران مدرسه مجازی المرسلات
⏰سهشنبه ۱۰اسفند، ساعت۲۰
📱#پخش_زنده از کانال المرسلات در #ایتا 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
@almorsalaat
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخنرانی_مجازی
❇️نقش #قرآن در توسعه فلسفه و عرفان
🎙استاد سیدمحمد فاطمی
📋استاد سطح عالی حوزه علمیه و از اساتید و مشاوران مدرسه مجازی المرسلات
@almorsalaat
نامه میرزا جواد اقا به محقق اصفهانی.mp3
2.27M
🔊#اخلاق_و_عرفان| نامه میرزا جواد آقا به شیخ محمد حسین اصفهانی
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت ضمن اشاره به سخنی از علامه تهرانی در مورد #علامه_طباطبایی، بخشی از عبارات نامه میرزا جواد آقای ملکی تبریزی را خوانده و نکات مهمی را بیان می کنند. حتما #بشنوید!
📚تدریس بدایه الحکمه. سال 89
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔊#طلبه_موفق| سریع تصدیق نکنید! 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت نشان می دهند که در مسیر علمی آن
👆👆👆
محتوای این صوت، در واقع محوری ترین و کلیدی ترین مسئله در روش تحصیل از نگاه استاد فرحانی است و در واقع تمام مسائل دیگر تفصیل و یا مقدمه این نکته هستند.
و رعایت این نکته ثمرات و برکات بی شمار در تعمیق و تسریع تحصیل علم دارد.
اگر بخواهیم روش صحیح تحصیل از دیدگاه استاد فرحانی را در دو دقیقه توضیح دهیم، به همین صوت تبدیل می شود. یعنی "سریع #تصدیق_نکنید" بلکه ابتدا خوب #تصور_کنید.
در تفصیل این مطلب میتونید بخش سوم از مجموعه #طلبه_موفق رو بشنوید.
@almorsalaat
نیاز بشر به انبیاء الهی_01.mp3
6.64M
🔊#فلسفه| علم و تمدن از مشکات انبیاء است!
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت تبیین می کنند که به خلاف آنچه آگوست کنت قائل است، سیر تاریخ بشر سیر از توحید به توحید است فلذا علم و تمدن تنها و تنها به برکت انبیاء حاصل میشود. استاد به همین مناسبت نکات مهمی در مورد ادیان سابقه فرموده و عبارت جالب #فیثاغورس در باب حقیقت عالم را توضیح می دهند.
📚تدریس بدایه الحکمه. سال 89
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌐درس های #بعثت برای #مبارزه با #جاهلیت_مدرن:
1️⃣تقویت ایمان
2️⃣تقویت نظام اسلامی
3️⃣برنامه خردمندانه و متکی بر شناخت مختصات جاهلیت
♦️یکی از مهمترین شعارها و جهتگیریهای پیامبر اکرم در بعثت، مقابلهی با جاهلیّت بود. ... هم نادانی و بیسوادی و جهالت در آن هست، هم بداخلاقی و ظلم و تبعیض و حقکشی و ضعیفکشی هست، هم هرزگی جنسی و بیبندوباری و هرج و مرج اخلاقی در آن هست؛ همهی اینها جزو جاهلیّت است. پیغمبر با جاهلیّت به مبارزه پرداخت.
🌀... بسیاری از آن رذایل اخلاقی، امروز در دنیای بهاصطلاح متمدّن غربی به شکل سازمانیافته و بسیار شدیدتر و بسیار وسیعتر وجود دارد:
▪️امروز زندگی در تمدّن غربی بر پایهی طمع و حرص است، بر پایهی آزمندی است. ... امروز پایهی همهی ارزشهای غربی پول است، همه چیز با پول سنجیده میشود؛ ... سیاست رایج، حکمرانیها، همه در خدمت تبعیض است، در خدمت فربه شدن کمپانیها و کارتلها است؛
▪️علم و فنّاوری در خدمت کشتار مردم است. یک وقتی از علم استفاده میکنند مثلاً فرض کنید که برای واکسن یا فلان دارو که عدّهای را نجات میدهد، امّا [گاهی] از همین علم استفاده میکنند برای [ساخت] سلاحهای کشتار جمعی، سلاحهای شیمیایی، سلاحهای اتمی، که صدها برابرِ آن تعداد مردم را از بین میبرد، نابود میکند؛ و این اتّفاق در دنیا افتاده است و الان هم دارد میافتد.
▪️غارت کشورهای ضعیف؛ ابتذال اخلاقی. ابتذال اخلاقی و هرج و مرج اخلاقی بشدّت [وجود دارد]. مسئلهی همجنسگرایی و امثال اینها -که دیگر واقعاً شرمآور است، که آدم از تکرار کردنش و گفتنش هم شرم میکند- هرج و مرج عجیب جنسی؛ اینها امروز در دنیا وجود دارد.
🔴اینها همان چیزهایی است که آن روز بود، امروز هم همانها هست؛ منتها آن روز محدود بود، امروز گسترده است، سازماندهیشده است. پشت خیلی از این فسادها و مفاسد، منطقهای مصنوعی درست شده، یعنی پشتوانههای منطقی و فکری برایش درست کردهاند، مبنای فکری برایش درست میکنند و به بشریّت ارائه میکنند.
⁉️خب پس باید چه بکنیم؟
✅باید درسهای بعثت را مرور کنیم. همان کاری که نبیّ اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در قبال آن جاهلیّت انجام داد، امروز بر عهدهی ما است که در قبال این جاهلیّت آن کارها را انجام بدهیم؛ این وظیفهی ما است:
1️⃣در درجهی اوّل، #تقویت_ایمان. یکی از کارهای مهم برای ما و برای همهی دلسوزان بشری در سراسر عالم، تقویت ایمان دینی است. توسعهی گروههای مؤمن و مقاوم در سرتاسر عالم؛ انسانهایی که انگیزهی دینی داشته باشند و ایمان داشته باشند و اهل مقاومت باشند و کار کنند، تلاش کنند؛ اینها باید توسعه پیدا کنند.
2️⃣و [تقویت] #قوّت و #استحکام #نظام_اسلامی. حالا به فضل الهی، با پرچم اسلام و زیر پرچم اسلام در جمهوری اسلامی ایران یک نظامی تشکیل شده؛ این را تقویت کنیم، مستحکم کنیم، پایههایش را هر چه محکمتر کنیم، ثمراتش و اثراتش را هر چه گستردهتر کنیم.
3️⃣بعد #برنامهی خردمندانه و حکمتآمیز؛ این میدان از آن میدانهایی نیست که انسان سرش را بیندازد پایین و حمله کند؛ برنامهریزی لازم دارد، مطالعه لازم دارد، برنامهی خردمندانه باید تهیّه بشود، با حکمت بایستی با این قضیّه مواجه شد. و این برنامه باید متّکی باشد بر شناخت وسیع مختصّات این جاهلیّت؛ اگر مختصّات این جاهلیّت را درست ندانیم، نمیتوانیم با آن مقابله کنیم، نمیتوانیم با آن مبارزه کنیم.
🎙رهبر معظم انقلاب 1400/12/10
#کلام_ولی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
recording-20220207-185952.mp3
11.82M
#مشاوره_مجازی
⁉️سوال_شما| سلام علیکم. معنای مشهور و اشهر دقیقا چی هست؟ مشهور قویتر هست یا اشهر؟ ملاک چی هست در اشهر و مشهور؟ ملاک وزن علمی افراد هست یا تعداد؟
✅پاسخ استاد امیری را بشنوید
#مدرسه_مجازی_المرسلات #اصول_فقه
@almorsalaat
💬#پیام_شما #درخواست_هم_بحث
▫️سلام علیکم حاج آقا
▫️بنده الموجز استاد رو گوش می دم و نیاز به هم بحث مجازی دارم. اگرکسی بود لطف کنید ممنون میشم.
📌اگر کسی از دوستان مایل بود، به آیدی ایشان در ایتا (@ANTIUSA) پیام دهد.
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
🔍ملاک «کتاب اخلاق» چیست؟!
🌟علماء اخلاق كه تدوين اين علم كردند، يا به طريق علمى- فلسفى بحث و تفتيش كردند مثل كتاب شريف «طهارة الأعراق» محقق بزرگ «ابن مسكويه» و كتاب شريف «اخلاق ناصرى» تأليف حكيم متألّه و فيلسوف متبحِّر افضل المتأخّرين نصير الملّة و الدّين و بسيارى از [قسمتهاى] كتاب «احياء العلوم غزالى» و اين نحو تأليف علمى را در تصفيه اخلاق و تهذيب باطن تأثيرى بسزا نيست، اگر نگوييم اصلًا و رأساً نيست-
🌟و يا از قبيل تاريخ الأخلاق است- به اصطلاح نويسنده- كه مشتمل بر قصص و حكايات و امثال و وقايع است، كه صَرف وقت در آن انسان را از مقصد اصلى بازمى دارد.
🌟كتاب «احياء العلوم» كه تمام فضلاء او را به مدح و ثنا ياد مى كنند و او را بدء و ختم علم اخلاق مى پندارند، به نظر نويسنده در اصلاح اخلاق و قلع ماده فساد و تهذيب باطن كمكى نمى كند، بلكه كثرت ابحاث اختراعيّه و زيادى شعب علميّه و غير علميّه آن و نقلهاى بى فايده راست و دروغ آن انسان را از مقصد اصلى بازمى دارد و از تهذيب و تطهير اخلاق عقب مى اندازد.
🌟بالجمله، به نظر قاصر، اخلاق علمى و تاريخى و همين طور تفسير ادبى و علمى و شرح احاديث بدين منوال از مقصد و مقصود دور افتادن و تبعيدِ قريب نمودن است.
✅نويسنده را عقيده آن است كه مهم در علم اخلاق و شرح احاديث مربوطه به آن يا تفسير آيات شريفه راجعه به آن، آن است كه نويسنده آن با ابشار و تنذير و موعظت و نصيحت و تذكّر دادن و يادآورى كردن، هر يك از مقاصد خود را در نفوس جايگزين كند.
🌟و به عبارت ديگر، كتاب اخلاق، موعظه كتبيّه بايد باشد و خود معالجه كند دردها و عِيبها را، نه آن كه راه علاج نشان دهد.
🌟ريشه هاى اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، يك نفر را به مقصد نزديك نكند و يك قلب ظلمانى را نور ندهد و يك خُلق فاسد را اصلاح ننمايد.
🌟كتاب اخلاق آن است كه به مطالعه آن، نفس قاسى نرم، و غير مهذّب مهذّب، و ظلمانى نورانى شود؛ و آن، به آن است كه عالِم در ضمن راهنمايى، راهبر و در ضمن ارائه علاج، معالِج باشد و كتاب، خود، دواىِ درد باشد نه نسخه دوانما.
🌟طبيب روحانى بايد كلامش حكمِ دوا داشته باشد نه حكم نسخه.
🌟و اين كُتب مذكوره نسخه هستند نه دوا، بلكه اگر جرأت بود مى گفتم: «نسخه بودن بعضى از آنها نيز مشكوك است»، ولى از اين وادى صرف نظر كردن اولى است.
🌟نويسنده، راه نوشتن كتاب اخلاق را باز كردم كه اگر عالمى نويسنده و قادر بر تقرير و تحرير پيدا شد، اين طرز بنويسد؛ نه آن كه خودِ من را چنين قدرت يا قلم شكسته ام را اين توانايى يا قلب ظلمانيم را اين بينائى است. و معلوم است اشكال نمودن سهل است، ولى حل آن كردن مشكل است.
📚امام خمینی (ره)، شرح حديث جنود عقل و جهل، ص۱۱
#در_مدرسه_امام_خمینی
#اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
🌺افتتاح پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی حوزه های علمیه🌺
✅استماع اندیشهها و ایدههای اساتید، فضلاء و طلاب درخصوص مسائل مرتبط به حوزه علمیه فرصتی مغتنم برای شورای عالی حوزههای علمیه خواهد بود.
از این رو برای بهرهبرداری هر چه بیشتر از این دیدگاهها و همچنین اطلاع رسانی از فعالیت ها و مصوبات، پایگاه و کانال اطلاع رسانی شورای عالی حوزه های علمیه راه اندازی و به صورت فعال پذیرای ایده ها - پیشنهادات و انتقادات شما فرهیختگان گرامی میباشد.
➖امید است با مشارکت حداکثری شما، گام های مؤثرتری در جهت ساماندهی و اقدامات مناسب برداشته شود.
🌐پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی حوزه های علمیه:
http://www.schowzeh.ir
📱کانال شورای عالی حوزه های علمیه در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/schowzeh
اهمیت علم اصول در زبان شناسی.mp3
1.52M
🔊#اصول| اهمیت علم اصول در استفاده از متون
🎙استاد علی فرحانی
📌علم اصول که علم زبان شناسی شارع مقدس است یکی از ثمرات مهمی که دارد مساله شناخت متن و استفاده حداکثری از متون است.
📚رسائل. استصحاب. سال ۸۷
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔸 مانع معرفت حقیقی چیست؟
🔹علامه طباطبایی
#در_محضر_علامه #اخلاق_و_عرفان
@radio_towhid
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌀استانداردهای دوگانه دنیا در مواجه با جنگ ها
⁉️زمانی که آمریکا، افغانستان و عراق را مورد هجوم قرار داد، جهان با آمریکا چگونه رفتار کرد؟ / آمریکا مسئول بحران پیش آمده در اوکراین است.
🎙گزیده بیانات سیدحسن نصرالله در مورد #عبرتهای جنگ روسیه و اوکراین
🔹 آنچه من روی آن تأکید دارم، دنبالکردن این رویداد جهانی و بزرگ، نتایج و پیامدهای آن و نیز درسگرفتن از عبرتهایی است که هر لحظه و هر روز آشکار میشوند.
1️⃣اولاً، چیزی که بسیاری اکنون از آن سخن میگویند، «#معیارهای_دوگانه» است و اینکه روسیه اکنون وارد اوکراین شده است و یک نبرد نظامی بزرگ و یک جنگ تمامعیار کلید خورده است. اینجا ما میبینیم که همه جهانیان معترض هستند. طبیعتاً نگرانیهایی در خصوص ورود قدرتهای غربی به جنگ با روسیه و نیز نگرانیهایی در رابطه با ورود آمریکاییها در این جنگ وجود دارد؛ اما بهجز ورود به جنگ، آنها هر کاری که بتوانند، انجام میدهند. از جمله میتوان به محاصره، تحریم، اقدامات رسانهای، هدف قراردادن اقتصاد و بانکها، بستن حریم هوایی، بستن تنگهها، اقیانوسها و بنادر، ارسال سلاح به اوکراین، بازکردن در به روی مبارزان داوطلب از سراسر جهان و نیز تمجید از «مقاومت اوکراینیها» اشاره کرد. بسیار خب، ما میبینیم که جهان چگونه رفتار میکند. این مصداق بارز استانداردهای دوگانه است.
🔸زمانی که آمریکا، افغانستان را مورد هجوم قرار داد، جهان با آمریکا چگونه رفتار کرد؟ شما بهخوبی میدانید که آمریکا، عراق را هدف قرار داد، آن را ویران ساخت و صدها هزار نفر را در آنجا به قتل رساند. آمریکاییها، افغانستان را نیز ویران کردند و حداقل دهها هزار نفر را قتلعام ساختند. در این شرایط، جهان چگونه با آمریکا رفتار کرد؟
🔸جهان در قبال تمامی جنگهای ایالات متحده آمریکا که اغلبِ جنگهایِ به وقوعپیوسته در جهان را شامل میشود، چه رفتاری از خود به نمایش گذاشت؟
🔸جهان، امروز در برابر دشمن اسرائیلی -این رژیم موقت- در جنگهایی که در گذشته و در زمان حال علیه فلسطینیان غزه به راه انداخته و به راه میاندازد، چگونه رفتار کرده و میکند؟
🔸جهان در برابر نبرد اخیر «شمشیر قدس»، در جنگهایی که علیه لبنان به راه افتاد، در جنایتهایی که در جریان جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ در لبنان به وقوع پیوست، چه رفتاری کرد؟ جهان، اکنون چه رفتاری میکند؟
🔸یمن در حال حاضر وارد هشتمین سال از جنگ میشود. این کشور در طول سالهای گذشته شاهد بمباران، ویرانی، محاصره، گرسنگی، کشتهشدن زنان و کودکان و ... بوده است. رفتار جهان در قبال این اتفاقات چگونه بوده است؟
✅این موضوع کاملاً واضح است؛ بنابراین، باید بر این اساس به مسئله نگریست و آن را درک کرد. باید دانست امروز ما در جهانی زندگی میکنیم که به قدرتمندان احترام گذاشته میشود. از آنجایی که آمریکا قوی، مغرور و متکبر و اقتدارگراست و گردن دیگران را میگیرد و میفشارد، جهان در برابر ظلم و ستمهایش سکوت پیشه میکند.
♦️بهعنوان مثال، اخیراً آمریکا ظلمی را در حق مردم افغانستان مرتکب شد. بانک مرکزی افغانستان ۷ میلیارد دلار سپرده در ایالات متحده آمریکا داشت. بایدن این مبلغ را به دو قسمت تقسیم کرد. او ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از مبلغ مذکور را به قربانیان انفجارهای ۱۱ سپتامبر هبه کرد. گناه مردم افغانستان چیست؟ آیا ملت افغانستان، نیویورک را منفجر کردند که امروز تاوان آن را پس بدهند؟ آیا غرامت قربانیان باید از جیب مردم افغانستان هزینه بشود؟ اکنون نیز بایدن منتظر است ببیند با ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون باقیمانده از اموال ملت افغانستان چهکاری میتواند انجام دهد. میبینید؟ او با یک قلم، ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از اموال مردم افغانستان را به سرقت بُرد؛ مردمی که در گرسنگی، سرما و نیازمندی زندگی میکنند. آیا کسی در جهان پیدا شد که جرئت کند دهانش را به نشانه اعتراض باز کند؟ این سرقت کاملاً واضح بود. بااینحال، کسی دهانش را هم باز نکرد. این در حالی است که اگر هر کشور دیگری چنین کاری -و حتی کمتر از آن را- انجام داده بود، اکنون در مقابل آن، دنیا را زیرورو میکردند.
2️⃣از جمله عبرتهایی که در تحولات کنونی وجود دارد، این است: «کسی که سلاحش را به امید تضمینهای اعطاءشده از اینطرف و آنطرف تحویل میدهد، اگر روزی نبردی آغاز شود باید طلب استمداد کند و بگوید به من سلاح بدهید.»
3️⃣از جمله مهمترین عبرتهای تحولات کنونی، مسئولیت آمریکا در قبال این حوادث و تحولات است. این همان چیزی است که سماحة الامام القائد، سیّدعلی خامنهای روی آن تأکید کردند. آمریکا مسئول حوادث کنونی است. این آمریکا بود که با اقدامات تحریکآمیز خود، تحولات را به این سمتوسوی سوق داد. آمریکا هیچ کمکی برای حلوفصل دیپلماتیک بحران ایجادشده ارائه نکرد. این یک بحران روسی-اوکراینی، بحران روسی-اروپایی، بحران روسی-آمریکایی و بحران روسیه با ناتو است. آمریکا نهتنها هیچ تلاشی برای ممانعت از وقوع حوادث کنونی انجام نداد، بلکه هر کاری که میتوانست کرد تا این حوادث رقم بخورد و بحران به جنگ کشیده شود.
🔸در نهایت طرفهایی که تاوان پس میدهد، اوکراین، ملت اوکراین، روسیه و ملت روسیه هستند. اگر کمی عمیقتر به مسئله نگاه کنیم، درمییابیم که اروپا و آمریکا از دور تحریک میکنند، سلاح ارسال میکنند، مانع از حلوفصل بحران میشوند، شرط میگذارند و اوضاع را پیچیدهتر میکنند. آنها تحولات را به این سمتوسوی [جنگ] هدایت میکنند. تمامی طرفها در این میان بازنده هستند. بااینحال، آنها [آمریکا و اروپا] تلاش میکنند تا در این نبرد، برنده باشند؛ این در حالی است که همه جهان را با خطر مواجه ساختهاند.
🔸بسیار خب، آمریکا و اروپا پشت کسانی را که تحریککرده و آنها را بهسمت جنگ سوق دادند، خالی کردند. در نهایت هم بایدن از همگان خواست برای اوکراین دعا کنند، گویی میگویید: «برای شما [اوکراین] اندکی سلاح میفرستیم، کمی هم تحریم [علیه روسیه] وضع میکنیم؛ إنشاءالله که خیر باشد، ببینیم در آینده چه اتفاقی رخ میدهد.» این هم خود درس و عبرت برای همگان است؛ برای کسانی که به آمریکا اعتماد میکنند و روی آن حساب باز مینمایند. همه ما باید بدانیم که مسئولیت فجایع کنونی و مخاطری که هماکنون دنیا را تهدید میکنند، در وهله اول، متوجه دولت آمریکا بهعنوان «شیطان بزرگ» است. ما باید نسبت به این مسئله هوشیار باشیم و مواضعمان را بر اساس آن اتخاذ کنیم.
#انقلاب_اسلامی #بصیرت
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️♨️نمازهای هر شب ماه شعبان از کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس(ره)
💠شب1
🔅100 رکعت
هررکعت:حمد(1)+ +توحید(1)
بعد از پایان نماز: حمد (50)
🔅12 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(15)
🔅2رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(30)
بعد از سلام: اللهم هذا عهدی عندک الی یوم القیامه
🔅2رکعت (در سه شب اول در صورتی که سه روز اول شعبان صائم باشد)
🔺هر رکعت:حمد(1)+ توحید(11)
💠شب2
🔅50 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(1)+فلق(1)+ ناس (1)
💠شب3
🔅2 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(25)
💠شب4
🔅40 رکعت
🔺هر رکعت:حمد(ا)+توحید(25)
💠شب5
🔅2 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(500)
بعد از پایان: صلوات (70)
💠شب6
🔅4 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(50)
💠شب7
🔅2رکعت
🔺رکعت اول:حمد(1)+توحید(100)
🔺رکعت دوم:حمد(1)+آیت الکرسی(100)
💠شب8
🔅2رکعت
🔺رکعت اول:حمد(1)+ آیه ی 285و آیه 286 سوره بقره (5) + توحید (15)
🔺رکعت دوم:حمد(1)+آیه آخر سوره کهف (1) + توحید (15)
💠شب9
🔅4 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+ نصر(10)
💠شب10
🔅4 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی(1)+ کوثر (3)
💠شب11
🔅8 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(10)
💠شب12
🔅12 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+تکاثر(10)
💠شب13
🔅2رکعت
🔺هر رکعت:حمد(1)+تین(1)
💠شب14
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+عصر(5)
💠شب15
🔅4رکعت (بین مغرب و عشاء)
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (10) در روایت دیگر: توحید (11)
👈بعدازنماز: یا رب اغفر لنا (10) + یا رب ارحمنا (10) + یا رب تب علینا (10) + توحید (21) + بگوید: سبحان الذی یحیی الموتی و یمیت الاحیاء و هو علی کل شیء قدیر (10)
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (100)
👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذَابِكَ خَائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ رَبِّ لَا تُبَدِّلِ اسْمِي وَ لَا تُغَيِّرْ جِسْمِي رَبِّ لَا تُجْهِدْ بَلَائِي رَبِّ لَا تُشْمِتْ بِي أَعْدَائِي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ مَا يَقُولُ الْقَائِلُونَ فِيكَ و بعد هر دعایی دوست داشتی انجام بده.
🔅2رکعت (پس از نماز عشاء)
🔺رکعت اول:حمد(1)+کافرون(1)
🔺رکعت دوم:حمد(1)+توحید(1)
👈بعدازنماز:سبحان الله (33) + الحمدلله (33) + الله اکبر (34) + دعای مذکور در اقبال (ج 3 ص 315) + در سجده: یا ربُّ یا الله (7) + لا حول و لا قوه الا بالله (7) ما شاء الله لا قوه الا بالله (7) + لا قوه الا بالله (10) + صلوات + درخواست حاجت از پروردگار (این سجده به دو روایت دیگر نیز با قدری تفاوت در اقبال نقل شده است)
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (250) (در برخی روایات 50 توحید هم پذیرفته شده)
👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذابِكَ خائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ، رَبِّ لٰا تُبَدِّلْ اسْمِي، رَبِّ لٰا تُغَيِّرْ جِسْمِي، وَ لٰا تُجْهِدْ بَلائِي، وَ لٰا تُشْمِتْ بِي أَعْدائِي، اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ، وَ أَعُوذُ بِرِضاكَ مِنْ سَخَطِكَ، وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذابِكَ.وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ لٰا إِلٰهَ إِلَّا أَنْتَ، جَلَّ ثَناؤُكَ لٰا احْصِي مِدْحَتَكَ وَ لٰا الثَّناءَ عَلَيْكَ، أَنْتَ كَما أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ ما يَقُولُ الْقائِلُونَ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْعَلْ بِي كَذٰا وَ كَذا. (در روایت دیگر در اقبال دعای دیگر هم آمده است ج 3 ص 319)
🔅100 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10)
👈بعدازنماز: آیت الکرسی (10) + حمد (10) + سبحان الله (100)
🔅2 رکعت (بعد از نماز عشاء) (این عمل در واقع سه نماز هم پیوسته است):
🔺رکعت اول:حمد(1)+سه آیه اول سوره بقره (1) + آیت الکرسی (1) + سه آیه آخر سوره بقره (1)
🔺رکعت دوم:حمد(1)+ناس (7) + فلق (7) + توحید (7)
👈 بعد از سلام نماز: 4 رکعت:
🔺رکعت اول: حمد (1) + یاسین (1)
🔺رکعت دوم: حمد (1) + دخان (1)
🔺رکعت سوم: حمد (1) + سجده (1)
🔺رکعت چهارم: حمد (1) + ملک (1)
👈 بعد از سلام نماز: 100 رکعت:
🔺هر رکعت: حمد (1) + توحید (10)
پیامبر می فرماید: اگر بعد از این نماز دعا کند مرا در آن شب ببیند، می بیند.
🔅نماز مخصوص نیمه شعبان در کربلا ( اقبال ج 3 ص 347)
💠شب16
🔅2 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی (1) + توحید (15)
💠شب17
🔅2 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1) + توحید (71)
👈بعدازنماز: استغفار (70)
💠شب18
🔅10رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(5)
💠شب19
🔅2رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+ آیه 26 سوره آل عمران (5)
💠شب20
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+نصر(15)
💠شب21
🔅8 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (1) + فلق (1) + ناس (1)
💠شب22
🔅2 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1) +کافرون(1) + توحید (15)
💠شب23
🔅30 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+زلزال (1)
💠شب24
🔅2 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+ نصر (10)
💠شب25
🔅 10 رکعت
🔺هر رکعت: حمد(1)+ تکاثر (1)
💠شب26
🔅10 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+ دو آیه آخر سوره بقره (10)
💠شب27
🔅2 رکعت
🔺 هر رکعت: حمد (1) + اعلی (10)
💠شب28
🔅4 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (1) + فلق (1) + ناس (1)
💠شب29
🔅10 رکعت
🔺هر رکعت:حمد(1)+تکاثر (10) + فلق (10) + ناس (10) + توحید (10)
💠شب30
🔅2 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+ اعلی (10)
👈بعد از نماز: صلوات (100)
#اخلاق_و_عرفان
#رجب_شعبان_رمضان
@almorsalaat
💠مناجات شعبانیه
✅مناجاة عزيزة على أهلها يحبّونها، ويستأنسون بشعبان لأجلها، بل ينظرون و #يشتاقون لمجيء شعبان و فيها علوم جمّة في كيفيّة معاملة العبيد مع الله جلّ جلاله، و بيان وجوه الأدب في طريق معرفة حقّ السؤال، الدعاء و الاستغفار، من الله جل جلاله، و #استدلالات لطيفة تليق بمقام العبودية، لاستحكام مقام الرجاء، المناسب لحال المناجاة، و دلالات صريحة واضحة في معنى #لقاء_الله و قربه و النظر إليه، ترفع شبهات السالكين و شكوك المنكرين، و وحشة المرتابين، و إشارة إلى #معرفة_النفس و أنّها طريق معرفة الربّ على ما فَسّرَ بعض فقراته شخص جليل من اهل المعرفة.
📌 #المراقبات/ مراقبات ماه شعبان
#اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
عدم تنافی حدوث زمانی ماده با هیولای اولی.mp3
2.39M
🔊#فلسفه| عدم تنافی حدوث زمانی با ازلی و ابدی بودن ماده اولی!
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت به مناسبت بحث از احتیاج صورت به ماده در فلسفه مشاء، نشان می دهند که در فلسفه مشاء، حدوث زمانی عالم تنافی با ازلی و ابدی بودن ماده اولی(مادة المواد) ندارد.
📚تدریس بدایه الحکمه. سال 89
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b