eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
578 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
حتما ببینید👆👆👆
النفس فی وحدتها کل القویmp3_01.mp3
9.14M
🔊| چگونه عقل که مدرک کلیات است در ادراکات جزئی مرحله خیال تصرف میکند؟ معنای امکان «فرض صدق بر کثیرین حتی در ادراکات جزئی» چیست؟ از این منظر مراد از «النفس فی وحدتها کل القوی» چیست؟ آیا این مطلب، سؤال معرفت شناسی را حل میکند؟ 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده جلسات جمع بندی المنطق تدریس سال 86 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢مقصد اعلی، معرفی ذات مقدس حق 🎙امام خمینی (ره) ┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄ 🔅رسول اکرم (ص) و سایر انبیا (ع) نیامدند که اینجا حکومت تأسیس کنند، مقصد اعلا این نیست؛ نیامدند که اینجا ایجاد کنند، آن هم مقصد اعلا نیست، اینها همه است. 🔅تمام زحمتها[یی] که اینها کشیدند، چه از حضرت نوح گرفته، از حضرت ابراهیم گرفته تا آمده است اینجا به رسول اکرم (ص) رسیده است، تمام مشقتهایی که کشیدند و کارهایی که کردند، مقدمۀ یک مطلب است و او [است.] 📚 صحیفه امام ج20 ص 408 @almorsalaat
فقه فرسوده نمیشود اگرچه گاها اجتهادات فرسوده شده اند_..mp3
2.24M
🔊| فقه هیچگاه فرسوده نمیشود و همیشه پاسخگو است اما این اجتهاد یک فقیه است که گاها فرسوده میشود! 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده مکاسب جلد سوم. موسسه دارالهدی. سال 95 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢اسرائیل یک غده سرطانی است 🎙امام خمینی(ره) ◾️من از سالهای طولانی راجع به اسرائیل و راجع به جنایات او همیشه در خطبه ها، در نوشته ها، گوشزد کرده ام به مسلمین که این یک غده سرطانی است در یک گوشه ممالک اسلامی، و اینطور نیست که اکتفا بکند به همان «قدس» و اینها، اینها بنایشان بر این است که پیش بروند؛ یعنی اینها تابع سیاست امریکا هستند. امریکا هم آمالش فقط یکجا نیست، چنانچه همه ابرقدرتها می خواهند همه ممالک را تحت سیطره قرار بدهند.‏  📚صحیفه امام. جلد 12 ص 319 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فوری 💠 تجمع امت حزب الله قم ، جهت همدردی و حمایت از مردم مظلوم غزه و محکومیت جنایت‌های جدید صهیونیست‌ها و اعلام انزجار از رژیم منحوس اسرائیل امشب ساعت ۲۴ در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ، شبستان امام خمینی ره برگزار می‌شود.
benevisid_01_01_01.mp3
1.96M
🎙| در مسیر علمی؛ نوشتن، الزامی است / توصیه اکید علامه حسن زاده بر نوشتن 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
34.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥| در فضای فقه معاصر، نیازمند نظام‌ حکمی اجتهادی هستند/ معنای صحیح امتداد حکمت در بیان مقام معظم رهبری/ می بایست هست هایی که از مبادی علم اند اثبات شوند/ حکمت در این فضا اختصاص به عقل خالص فلسفی ندارد/ اشاره ای به مسائل روان شناسی از این منظر 🎙استاد علی فرحانی ⭕️گزیده ای از دروس خارج فقه فرهنگ (مبحث فقه المرأة). فیضیه. 8/12/1401. 🌐دانلود کلیپ از آپارات https://aparat.com/v/2ZeWa 🌐 آپارات| المرسلات https://aparat.com/v/tJGQg @almorsalaat
💢منظور از تعابیری همچون «عشق» در بیان عرفاء و اشعار عرفانی چیست؟! چرا از این تعابیر استفاده کرده اند؟! 🎙علامه حسن زاده 🔵سعدى يا ساير شعرا كه گفته‌اند: «عشق» مقصودشان چيز ديگر بوده غير عشقبازى جوانها، و آن عبارت است از مرتبۀ فوق عقل كه ممكن است از آن به قريحه و ذوق تعبير كرد، و نسبت عشق و عقل نسبت طبع شعر است و عروض: شخصى هيچ عروض نخوانده و اوزان اشعار و بحر مجتث و رمل و خفيف و سريع را ندانسته شعرهاى خوب مى‌گويد، و يك نفر ديگر بالعكس عروض را به خوبى مى‌داند و شعر نمى‌تواند بگويد. 🔵پس قريحه ممكن است در بعضى موجود باشد كه دقايق عروض بلكه دقايق فصاحت و بلاغت را بفهمند ودر كلام خود به كار ببرند، و معانى بيان نخوانده و اصطلاحات آن را نفهميده باشند و كلام او شاهد براى علماى معانى بيان باشد. 🔵و بعيد نيست قوّه‌اى در بعضى مردم باشد و در بعضى ديگر نباشد، يك نفر وقتى به خط‍‌ مير نگاه كرد مى‌فهمد قشنگى و زيبايى آن را، و به قيمت گزاف مى‌خرد با آنكه كاغذش كهنه است و رنگ مركّب از بين رفته، شخص ديگر كه چشمش پرقوت‌تر است نگاه مى‌كند و قشنگى آن را نمى‌فهمد و گمان مى‌كند كس ديگر كه روى كاغذ نو با مركّب برّاق نوشته خطّش بهتر است، همچنين قاليچه و قلمكار. بعضى مردم جنس خوب و بد را مى‌شناسند و بعضى نمى‌شناسند: الماس و زمرّد و لعل و غيره، همين‌طور است شناختن شعر خوب و بد؛ در بعضى اين ذوق هست و در بعضى نيست. 🔵بنابراين ممكن است كه در بعضى خداوند قوّه‌اى قرار داده باشد. كه در خداشناسى چيزهايى بفهمند و بگويند بدون آنكه درس خوانده باشند، يا از كسى شنيده باشند، و ديگران آن قوه را نداشته و نفهميده باشند. 🔵حضرت پيغمبر و امير المؤمنين عليهما السّلام بالاترين مقام و مرتبۀ اين قوه را داشتند؛ زيرا كه: نگار من كه به مكتب نرفت و خط‍‌ ننوشت به غمزه مسأله‌آموز صد مدرّس شد 🔵آنچه از آنها رسيده است در كلمات سابقين از عرب و غير عرب نبوده در هيچ عبارت. پيش از امير المؤمنين عليه السّلام اين گونه سخن كسى به خاطر ندارد كه بفرمايد: «فمن وصف الله (سبحانه) فقد قرنه، و من قرنه فقد ثنّاه، و من ثنّاه فقد جزّأه، و من جزّأه فقد جهله». سر رشته به دست علما دادند كه هزار و سيصد سال درس‌خوانده‌ها، حكما و متفكّرين اگر به مقامى برسند كه فرمايش آن حضرت را بفهمند از افتخار - به قول شعراى قديم - كلاه گوشه بر عرش مى‌سايند. 🔵اين قوه غير عقل است؛ زيرا كه فكر و عقل تا اندازه‌اى در همه مردم هست.اين قوه‌ايست قدسى الهى همان‌طور كه چشم مدركات سامعه را درك نمى‌كند، و سامعه مدركات باصره را نمى‌فهمد، عقل هم مدركات اين قوّه را ملتفت نمى‌شود. 🔵و عرفا از اين قوّه تعبير به عشق كرده‌اند. بنابراين شعرا و عرفا يك اسم زشتى را گذاشته‌اند براى يك معنى عالى، مى‌خواهند بگويند: قوّه قدسيه يا الهام ملكوتى، گفته‌اند: عشق؛ كه تا جوان بى‌فكر بشنود گمان كند عشق به زن مردم باعث سعادت است، و هر كه عشق به آنها ندارد انسان نيست؛ و ليكن حقيقت اين است كه هر كسى قوّۀ قدسيه ندارد .... اينها در هلاكت هستند، و با فكر مخالفت با كسانى مى‌كنند كه به الهام خدايى چيز فهميده‌اند، از سعادت دور افتاده‌اند، 🔵پس مى‌خواسته‌اند بگويند: مردم، عقل خود را معارض با الهام ندانيد و متابعت از كسانى كنيد كه داراى قوّۀ قدسيه بوده‌اند و از سرچشمۀ بى‌آلايش توحيد آب خورده‌اند؛ گفتند: متابعت عشق بكنيد: 💢پيمبر عشق و دين عشق و خدا عشق 💢ز تحت الأرض تا فوق السما عشق 🔵حال بايد ببينيم چرا از اين قوّه به عشق تعبير كرده‌اند؟ علّتش اين است كه عشق به معنى چسبندگى و جذب است مثل عشقه كه به زمين و ديوار مى‌چسبد، خداشناسها و عرفا هم چون زياد به معرفت خود مى‌چسبند مى‌گويند: عاشق هستند؛ يعنى چسبيده‌اند. مقام اعلاى محبّت را هم عشق گفته‌اند به اين مناسبت است. 🔵....به هر حال رسم شعرا و عرفاست كه از يك معنى صحيح به لفظى تعبير مى‌كنند كه در ظاهر الفاظ‍‌ خوبى نيستند و نوعى بى‌ادبى است. شراب خوردن و شاهدبازى كردن در مقام خداشناسى و معرفت مثل همان شعر است كه مى‌گفت كه دين در بت‌پرستى است. 🔵و غرض عرفا از اين گونه تعبيرات اين است كه يك عده مردم دور از حقيقت را به حق نزديك كنند؛ چون همه مردم آن قدر همت ندارند كه بروند تحصيل عربيت و علم كلام و حكمت يا تحصيل علم حديث كنند و از مطالب علمى و مباحثه خسته مى‌شوند، 🔵امّا شعر را همه مى‌خوانند و چون منظوم است از آن لذّت مى‌برند مخصوصا اگر قصه‌هاى شيرين در ضمن بگنجانند، و بعضى كلمات كه به نظر مردم خوش مى‌آيد مثل گل و بلبل و عشق و محبوب و ازاين‌گونه الفاظ‍‌ بياورند، و در ضمن مطالب معرفت و خداشناسى را ذكر كنند و خواننده را ملتفت نمايند كه غرض از اينها خداشناسى است مثل مثنوى و حافظ‍‌ و غير اينها. كارى نداريم به اينكه عملشان خوب بوده يا بد ولى غرض صحيحى داشتند و تعبيراتى كرده‌اند. 📚هزار و یک کلمه. جلد‌ چهارم. ص 251 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
✴️این ادعیه‌ای که وارد شده است در ماه مبارک رمضان و در ماه شعبان اینها راهبر ماست به ، به تعبیر شیخ ما رحمه الله [آیت‌الله شاه‌آبادی] قرآن صاعد است. ظرایفی در این ادعیه مبارکه هست که سابقه ندارد. اینها را توجه به آن بکنید، این ادعیه می‌تواند انسان را بدهد. 📚صحیفه امام، ۹ خرداد ۱۳۶۳ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
5.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مجالست با ، مجالست با خود صلی‌الله‌علیه وآله‌وسلم است. 🎙آیت‌الله بهجت (ره) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b