eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀انسان باید در این مسیر انسانیت و کسب معارف اهل باشد و تا به مراقبه نرسد، فایده ای ندارد. 📚آیت الله بهجت، گوهرهای حکیمانه ص۳۵ @almorsalaat
وظیفه طلبه کار علمی و دفاع از دین است..mp3
4.3M
🔊| خودسازی و تهذیب نفس، مقدمه واجب برای وظایف طلبگی است 🎙استاد علی فرحانی ❇️استاد در این صوت ضمن نقل عبارت مهمی از شهید ثانی؛ می فرمایند اگرچه وظیفه انسانی طلبه تهذیب نفس است اما وظیفه طلبگیِ طلبه، دفاع از دین می باشد و‌ نسبت به این مطلب وظیفه جدی دارد. هر چند که خودسازی، مقدمه انجام وظایف طلبگی است. حتما . 📚تدریس رسائل. اصاله الاحتیاط. مدرسه امام کاظم علیه السلام. اردیبهشت ۱۴۰۰ @almorsalaat
📝یادداشت کوتاه یکی از اعضای پیرامون یکی از بحث های گروه در مورد ▫️ضمن عرض سلام و خداقوت به شما بزرگواران. برخی الفاظ در بیانات بعضی سروران بود که به نظر درست نمیاد ▫️فکر نمی کنم کسی منکر ایرادات روشی در حوزه ها باشه اما باید طوری نقد بشه که از دایره انصاف خارج نشیم ▫️بزرگواری فرمودند که ما نمیخوایم مجتهد بشیم به زور میخوان مجتهدمون کنند که اصلا اینطور نیست، اینکه اصول به درد نمیخوره، این هم درست به نظر نمیاد، حداقل فایده اصول این هست که قدرت استدلال شخص رو بالا میبره و این برای هر طلبه به نظرم لازم هست... ▫️"دلال علم"، عبارت درستی نیست چون ما در هر برهه ای باید یکسری مجتهد داشته باشیم و اجتهاد هم تقلیدی نیست که کسی بخواد از اجتهاد گذشتگان سرمشق گیری کنه.. ▫️هر لفظی دارای شأنی هست باید خیلی مراقب باشیم در انتخاب الفاظ در گفتارمون... ▫️بزرگواری فرموده بودند که اگر هم کسی مجتهد بشه با حوزه مجتهد نشده، آیا واقعا تا الان کسی بوده که بدون ورود به مکتب امام صادق علیه السلام مجتهد شده باشه؟؟؟ ▫️حقیر منکر برخی ایرادات به حوزه نیستم چه از لحاظ روش اجرایی و چه کیفیت محتوای آموزشی، اما آیا واقعا با وجود برخی ایرادات باید کل رسالت حوزه ها زیرسؤال بره؟؟؟ ▫️ما اگر دغدغه دین رو داریم باید تلاش کنیم این ایرادات برطرف بشه نه اینکه صرفا بشینیم و غصه بخوریم ، به هرحال ما تا وضعیت مطلوب فاصله داریم و گذر از وضعیت موجود تا رسیدن به نقطه مطلوب نیاز به تلاش همه طلاب دغدغه مند و بزرگواری چون شماها دارد ▫️ان شاالله که خداوند کمک کند در مسیر یاری امام ثابت قدم باشیم. ✍سَرَم نَذرِ سَرِ سَردارِ بی سَر... 🌐شما هم در گروه هم‌اندیشی عضو شوید و در بحث مشارکت کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737 @almorsalaat
🔵| بخوانید اما بخوانید (چند تجربه که شاید برای دانشجویانی که طلبه شده اند، مفید باشد) ▫️روز 16آذر برای هر کسی که دانشجو بوده روز متفاوتی است. در دانشگاه این روز با روزهای دیگه متفاوت بود. معمولا هر کدام از تشکل ها، مراسمی داشتن و می خواستن به نحوی این روز رو برجسته کنن. اما این حس و حال توی حوزه وجود نداره. بلکه بیشتر یادآور خاطرات روزهای زمان دانشجوییست. ▫️دانشجویانی که وارد حوزه می شوند، با فرصت ها و تهدیدهای مختلفی مواجه هستند که به تجربه برخی از آنها را مرور می کنم. ✅از میان فرصت به سه مورد اشاره می کنم. اول اینکه شاید بتوان گفت با دید بازتر و شناخت بهتری وارد حوزه شده اند و برای خود هدف گذاری کرده اند. دوم اینکه دانشگاه را که یکی از مراکز مهم علمی کشور است، می شناسند و بهتر می توانند در تعامل حوزه و دانشگاه، نقش ایفا کنند و سوم اینکه ذهن آماده تری برای یادگیری دروس حوزوی دارند. و همین جا عرض کنم که اساسا نظام آموزشی این عده باید با سایر طلاب متفاوت باشد. ♨️اما تهدید هایی هم در مقابل دارند. یکی از موارد اصلی، نگاه ایده آلیستی و غیرواقعی به حوزه است. متاسفانه این مورد، مقداری شایع است و چون تصمیم آمدن به حوزه بر اساس آن نگاه صورت گرفته، گاهی پس از مواجه شدن با واقعیت حوزه، تصمیم این اعزه را تغییر می دهد و پس از مدتی فیلشان یاد هندوستان دانشگاه می کند. حوزه همینقدر که امام خمینی و علامه طباطبایی و شهید مطهری و رهبر انقلاب و آیت الله بهجت و آیت الله مصباح و سایر اعاظم را تقدیم اسلام کرده است، مشکلاتی چون طولانی بودن زمان تحصیل، به روز نبودن، مقداری ناکارآمدی، نظام آموزشی ناصحیح، مشکلات معیشتی و ... را هم دارد. لذا لازم است که با دید واقعی وارد حوزه شد و اگر الآن وارد حوزه شده ایم، سعی کنیم از بین همه مشکلات، آن راهی را انتخاب کنیم که نتیجه آن امام خمینی و علامه و ... غیره می شود. چون آنها هم از بین همین بی برنامگی ها و بی نظمی ها و با همین کتب درسی رشد کرده اند. پس اگر دیدتان هم غیرواقعی بوده، اما می توان با انتخاب مسیر درست، ادامه داد و به نتیجه رسید. ♨️تهدید دوم این است که دانشجویانی که وارد حوزه می شوند معمولا اینگونه اند که اگر وارد حوزه نمی شدند از جهت جایگاه اجتماعی، در جایگاه متناسبی قرار می داشتند. چند سال دانشگاه رفته اند و مدرکی را اخذ کرده و می توانند بر اساس آن مدرک وارد در بازار کار شوند و درآمدی را کسب کنند و تشکیل خانواده دهند. اما وقتی که وارد حوزه می شوند، از سن خود عقبتر می روند به این معنا که از جهت جایگاه اجتماعی، هم رتبه با طلبه ای که پایه اول و احیانا سیکل و یا دیپلم، قرار می گیرند. آنگاه از یک طرف به خاطر سن و شرایط خانوادگی و غیره، نیاز به ازدواج و کسب درآمد دارند و از طرفی با شهریه پایه اول و دوم، نمی توانند معیشت خود را تامین کنند و این آغاز مشکلاتی خواهد بود. 🤔راهکاری که ما برای این مسئله تجربه کردیم این است که به دلیل آمادگی ذهنی ای که دانشجویان دارند، باید دروس را سریعتر بخوانند. حوزه قوانینی برای این کار دارد. به این طریق آن سه چهار سال دانشگاه را می توان جبران کرد. ظاهرا می توان ده سال حوزه را در یک برنامه ریزی خوب، در به اتمام رساند البته به هیچ وجه نباید از کیفیت تحصیل کم کرد. ▫️این ها نکاتی بود که به تجربه به نظر می رسد که برای دانشجویانی که وارد حوزه شده اند، مفید است. البته همه اینها را در سایه مشورت ها و هدایت های استاد ارجمندمان شیخ علی فرحانی آموختیم و الّا در این دریای حوزه، غرق شده بودیم. می توانید نکات تفصیلی و راهکارهای اجرایی را از مشاوران کانال که برخی از آنها نیز دانشجو بوده اند، دریافت کنید. 🔰ناگفته نماند که در حوزه مسائل دیگری هم وجود دارد. حوزه علاوه بر اینکه از دانشگاه واردات دارد، اخیرا صادراتش هم به دانشگاه زیاد شده. همچنین برخی انتفاد دارند که خود حوزه دارد مثل دانشگاه می شود و برخی هم رسما دانشگاه های حوزوی تاسیس کرده اند. در این موضوع هم حرف بسیار است، که انشالله بماند برای فرصتی دیگر. فقط یک نکته بگویم: اگر هم میخواهید به دانشگاه بروید، مثل شهید مطهری بروید. ✍️محسن ابراهیمی 00/09/16 🌀فقه روز، کانال شخصی محسن ابراهیمی👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
المرسلات
#لقاءالله (۸)| فإذا دخلت ميدان الشّوق ... ▫️در «مصباح الشّريعة» مى‌‏فرمايد: ▫️المشتاق لا يشتهى طعا
(9)| إلهى و سيّدى! عقد حبّك على قلبى فلست أصبر أو أراك! ▫️و در «علل الشّرائع» روايت كرده است كه از حضرت رسالت‏‌پناه صلّى اللّه عليه و آله: ▫️إنّ شعيبا بكى من حبّ اللّه عزّ و جلّ حتّى عمى فردّ اللّه عليه بصره، ثمّ بكى حتّى عمى فردّ اللّه عليه بصره، ثمّ بكى حتّى عمى [فردّ اللّه عليه‏] بصره. ▫️فلمّا كانت الرّابعة أوحى اللّه إليه: يا شعيب! إلى متى يكون هذا منك أبدا؟! إن يكن هذا خوفا من النّار فقد أجرتك؛ و إن يكن شوقا إلى الجنّة فقد أبحتك! ▫️فقال: إلهى و سيّدى! أنت تعلم أنّى ما بكيت خوفا من نارك و لا شوقا إلى جنّتك، و لكن عقد حبّك على قلبى فلست أصبر أو أراك! ▫️فأوحى اللّه جلّ جلاله: أمّا إذا كان هذا هكذا فمن أجل ذلك سأخدمك كليمى موسى بن عمران. 📚رساله لقاء الله، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی @almorsalaat
فاعل تعلیم و تزکیه خدا است.mp3
2.91M
📝| یگانه فاعل تعلیم خدای متعال است! 🎙استاد علی فرحانی ❇️ استاد در این صوت توضیح می دهند که طبق بیان علامه طباطبایی؛ قرآن گاهی در وعاء کثرت و‌ گاهی در وعاء وحدت سخن می گوید اما جالب این است که حتی در وعا کثرت هم تنها فاعل تعلیم را خدا می داند. حتما ! 📚تدریس رسائل. اصاله الاحتیاط. مدرسه امام کاظم علیه السلام. اردیبهشت ۱۴۰۰ @almorsalaat
هدایت شده از محسن ابراهیمی
📣| سومین دوره ⭕️ کارگاه و ترجمه 🎙استاد محمدمهدی مقدسی 📆زمان برگزاری دوره: روزهای یکشنبه و سه شنبه (19، 21، 26، 28 دی و 3، 5 بهمن) ساعت 7 شب 📍کلاس ها در به صورت آنلاین و از طریق فضای برگزار خواهد شد. 🗒زمان ثبت نام : 11 الی 19 دی ماه (❌ظرفیت محدود) ⬇️لینک ثبت نام👇👇👇 http://soda96.ir/adabiat-kargah/ 🌐جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از سایر برنامه ها در کانال عضو شوید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19 @majazi_almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥قرآن ابهام مفهومی ندارد ... 🎙استاد سیدمحمد هاشمی 📌بخشی از جلسه اول دوره «چگونه المیزان بخوانیم؟» که در مدرسه مجازی المرسلات در حال برگزاری است. @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 "نقاشی شنی" روایت بغض‌آلود رهبر انقلاب از انتظار حاج قاسم سلیمانی پشت درب اتاق عمل جراحی و همراهی با خانواده دوست شهیدش @almorsalaat
📚| حاج قاسمی که من می‌شناسم ✍حجت‌الاسلام علی شیرازی ♨️رهبر انقلاب ۱۰دی در دیدار با خانواده سردار سلیمانی، خاطره ای از این کتاب نقل کردند. 🌀در  پشت جلد این کتاب، آمده است: حجت‌الاسلام علی شیرازی سال ۱۳۸۱ به عنوان مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در نیروی دریایی سپاه پاسداران منصوب شد. ارتباط او با سردار سلیمانی در مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهدا و خاطرات جنگ ادامه یافت. شهریور سال ۱۳۹۰ به خواست سردار سلیمانی، علی شیرازی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس شد. علی شیرازی ۸ سال در این سمت به همراه سردار سلیمانی انجام وظیفه کرد. به گفته او، در این ۸ سال همانند روزهای جنگ خود را سرباز سردار سلیمانی می‌دانست. هر یک از دوستان و همراهان بی‌شمار شهید بزرگ سردار سلیمانی دیدگاه خاص خود را در مورد او دارند. حجت‌الاسلام شیرازی در این کتاب از «رفاقت سی و هشت ساله خود با او» می‌گوید. @almorsalaat
المرسلات
📣#اطلاعیه| سومین دوره #ادبیات_کاربردی ⭕️ کارگاه #متن_خوانی و ترجمه 🎙استاد محمدمهدی مقدسی 📆زمان ب
باسلام دوستانی که به دلیل تکمیل ظرفیت نتوانستند در دوره قبل ثبت‌نام کنند، و نیاز دارند که توانمندی متن خوانی و به کارگیری قواعد تجزیه و ترکیب خود را تقویت کنند، حتما در این دوره ثبت نام کنند. سعی شده که جلسات این دوره به صورت کارگاهی برگزار شود و از صرف بیان قواعد، پرهیز شود. میزان رضایت افراد شرکت کننده در دوره قبل بالا بود. انشالله که برای شما نیز مفید خواهد بود. ⬇️لینک ثبت‌نام در دوره👇 http://soda96.ir/adabiat-kargah/ @almorsalaat
rojoo-be-naghl-dar-jaee-ke-mabadi-borhan-nadarim.mp3
2.9M
🌀| در مباحثی همچون نفس و معاد که مقدمات برهان وجود ندارد، برهان فلسفی جاری نمی شود و باید به سراغ سایر مبادی همچون منابع نقلی رفت. 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده بیانات استاد در جمع طلاب 1400/09/23 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀فرق است میان و ▪️یک نکته مشترک از زبان استاد شهید مطهری و سردار شهید سلیمانی @almorsalaat
| ولایتمداری حوزوی ▫️امسال سالگرد شهادت حضرت زهرا س و رحلت آیت الله مصباح یزدی و شهادت سردار قاسم سلیمانی تقریبا با هم مصادف شده اند. ▫️هر سه نفر، در یک ویژگی عمده مشترک‌اند و آن ویژگی است. هر سه در مهمترین لحظات عمر خویش، خود را فدای ولیّ و به تبع فدای دین کردند. ▫️نکته قابل توجه این است که در عین اینکه هر سه ولایتمدار بوده اند، اما شکل و ظاهر ولایتمداری آنها متفاوت بوده اند. ▫️لذا باید بود و فهمید که در هر شرایطی کدام کار را باید انجام داد، یعنی باید بود. ▫️بنده گمان میکنم، ولایتمداری امروز حوزویان این است که مسئله در حوزه را که سالهاست برزمین مانده، به سرانجام برسانیم. چرا که هر مشکلی که امروز در حوزه وجود دارد، به دلیل متحول نشدن آن بر اساس نگاه رهبری است. ▫️و اگر بر همین روال پیش برویم، به ناچار پیش‌بینی ایشان محقق خواهد شد و حوزه خواهد شد کما اینکه امروز نیز تقریبا منزوی شده است. ✍محسن ابراهیمی ۰۰/۱۰/۱۲ 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
2-mabnaye-kolli-dar-babe-taadol-v-tarajih.mp3
1.64M
⭕️| دو مبنای کلی در باب تعادل و تراجیح 🎙استاد علی فرحانی ▫️در باب تعادل و تراجیح دو نگاه کلی وجود دارد. نگاه اول این است که این باب، در واقع تتمیم حجیت دلیل است و بر این اساس است که مرحوم مظفر این بحث را در ادامه حجیت خبرواحد قرار دادند. نگاه دوم این است که قبل از این باب، خبر حجت می شود و دو خبر متعارض، هر دو حجت هستند و با مرحجات و یا انتخاب یکی بر اساس قول به تخییر، شبیه به اصول عملیه به یکی اخذ می کنیم. @almorsalaat
🔰متن زیر یادداشت طلبه ارجمند جناب آقای عارف ترکمان درباره ویژگیهای کانال المرسلات است که برای ما ارسال کرده اند. ✅گاهی یک "کانال" تاریخ را می‌سازد! 🔹این فرسته، نغمه‌ای است برای طلابی که طلبگی خود را برای تمدن سازی و به نام مهدی(عج) آغاز کردند و سپس کارشان به ابهام‌‌ها و سردرگمی‌ها رسید که جز زجر و رنج در آن نبود. افراط و تفریط‌های حاصل از آن ابهامات جا را بر طلبگیِ تمدن سازانه تنگ کرده و اینک سرانجامی شوم‌تر یافته‌است و طلبگیِ کم‌عمق یا بی‌عمق، اما پر سروصدا در حال درنوردیدن تومار عالمانِ تمدن‌ساز است! 🔹در این فضا بعض اساتید و مشاوران سطحی، با مغزی تهی و دهانی باز بدل به هادیان و متفکران قوم شده‌اند و به جای ابهام زدایی، ابهام زایی می‌کنند؛ بر بانگ ناامیدی کوبیده، فریادِ نمی‌شود سر می‌دهند و برنامه‌ها و مشاورات کج و معوج روانه‌ی ذهن طلاب می‌کنند. اینان به حق تئوریسین‌ها و طراحان یک طلبگی حداقلی‌، ناکارآمد و مضراند. با تکیه بر مشاورات و نظرات این جماعت چه بسیار طلابی که کمان می‌کشند و انرژی می‌کشند و بر هدف نمی‌زنند! و چه بسیار طلابی که تضییع عمر کرده بر هدفی غلط می‌زنند. ▫️اما کانال "المرسلات" هبه‌ایست برای جملگی طلابی که می‌خواهند طعم شگفت‌انگیز امید و آرمان را بچشند و به هدفی صحیح بزنند و دقیق هم بزنند. ▫️"المرسلات" تقدیم می‌شود به طلابی که مایلند برای آینده‌ی علمی و طلبگی خود برنامه‌ای بومی‌سازی شده و قابل اجرا، دور از ابهامات سرسام آور و تهی از افراط و تفریط بریزند. ▫️چرا که "المرسلات" بر خلاف آنان که در مغازه‌ی مغز تهیشان چیزی جز یأس نیست به جای مرثیه خوانی و سوگنامه نویسی، امیدوارانه و محکم نغمه سرایی می‌کند. ▫️"المرسلات" در برابر جمیع شکست‌ها، محرومیت‌ها، سرخوردگی‌ها، کمبود‌ها و ناامیدی‌ها، استوار و با نشاط ایستاده است و سرزنده و فعال، سرشار از امید و نیروی مبارزه فریاد می‌کشد: "طلبگی باید هدفش یک خدمت اساسی باشد!"، و می‌گوید: "سیه‌بخت انسانیست که سرگشته، دربه‌در، بی‌دغدغه و آرمان، صرفاً بر سبیل احساسات طلبگی کند!". ▫️"المرسلات" با امیدی سرشار از شکوه به آینده می‌نگرد و برای او دور بودن هدف و مقصد مسئله‌ای نیست. زیرا "المرسلات" مقصد را در هاله‌ای از مه نمی‌بیند و علم اجمالی شما را نسبت به مقصد تبدیل به علم تفصیلی کرده، سپس از محلی که ایستاده‌اید تا غایت را برای شما ریل گذاری می‌کند. این ریل گذاری مبتنی بر تعادل در بینش و عمل با لحاظ کردن ابعاد مختلف انسان صورت می‌گیرد تا دچار مشکلات عدیده نشده و با قدرت و سرعت به راه خود ادامه دهید. ▫️"المرسلات" احساسات پاک و دغدغه‌های شما را هدفمند کرده، پرورش می‌دهد و کاری می‌کند که شما برای خود هویتی شریف و رسالتی عظیم قائل شوید و به نقش تاریخی خود اهمیت بدهید. ▫️"المرسلات"، مسئله‌ی "تحول در حوزه" را از منظری صحیح به ذهن مخاطب القاء می‌کند و مخاطب را نقش آفرین دانسته، به او روش‌های نقش آفرینی و اثر گذاری را آموزش می‌دهد؛ مخاطب را در مسر تحول در حوزه وارد گود و فعال می‌کند، احساس مسئولیت را در مخاطب بیدار می‌کند. ▫️"المرسلات" اهمیت و نقش علوم اسلامی را در مسیر طلبگی برای شما ترسیم می‌کند؛ راه فراگیری صحیح این علوم را هم آموزش داده و مضافاً اساتیدی مجرب برای فراگیری علوم مورد نظر به شما معرفی می‌کند. ▫️اگر در این مقال بنا بر مجمل نویسی نبود طول این نوشته بسیار بیشتر می‌بود، منتها ختم کلام می‌کنم با یک عبارت: 🔴"المرسلات" در یک جمله، می‌آموزد که ما وارثان آرمان‌های خمینی کبیر در حوزه‌های علمیه هستیم و باید تلاش کنیم. ♨️این حقیر خاکسار به همه‌ی طلاب، مخصوصا طلابی که حال و هوایشان در ابتدای این سطور ذکر شد پیشنهاد می‌کنم که حتما با کانال المرسلات همراه باشند، از مشاورات، متن‌های گلچین شده، قطعه صوت ها و مجموعه‌ صوت‌های این کانال استفاده کنند. 📌پ.ن المرسلات: ضمن تشکر از ابراز لطف جناب آقای ترکمان امیدواریم که به لطف الهی همینگونه که ایشان فرموده اند، بتوانیم گامی در راستای حوزه تراز انقلاب برداریم. 🌐رسانه المرسلات👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨📢 | انتشار نخستین‌بار 📹 رهبر انقلاب: این آقای حاج قاسم هم از آن‌هایی است که شفاعت می‌کند ان‌شاءالله 💻 @Khamenei_ir
🔰 کیست که در فکر اصلاح دروس حوزه باشد! ✔️آیت الله بهجت(ره): 🔸ترتیب دروس حوزه به‌گونه‌‏ای نیست که کسی به آن ترتیب داده باشد! کتاب «معالم» در زمان خودش آخرین کتاب اصولی بوده؛ «قوانین» و «رسائل» هم همین‌طور، کتاب رسائل آخرین نظریه‌‏ی شیخ [انصاری] رحمه‏‌الله‏ در اصول بوده، بااین‌حال رسائل از دروس سطح ماست! جلد دوم «کفایه» نیز مثل حاشیه بر رسائل شیخ است؛ لذا با حاشیه‏‌ی مرحوم آخوند بر رسائل موافق است و تقریرات «کلانتر» هم در واقع تقریرات اصول شیخ است، همچنین تقریرات مرحوم نائینی به‌عنوان حاشیه بر رسائل است، و اصول مرحوم آخوند خراسانی خیلی موافق اصول شیخ رحمه‌‏الله‏ و اصول صاحب بدایع رحمه‏‌الله‏ که شاگرد شیخ بوده، می‌‏باشد. 🔹خلاصه این شیوه‏‌ی تدریس صحیح نیست که طلاب در راه تحصیل آن کشته می‏‌شوند و در راه فهم آن در می‏‌مانند! ترتیب درستی نیست؛ فهمیدن و حاضر کردن آن برای طلاب خیلی مشکل است. این را نمی‏‌شود قبول کرد که طلاب، رسائل را هم در سطح بخوانند و هم نظریات شیخ رحمه‏‌الله‏ را دوباره در درس خارج بررسی کنند. اگر کسی ترتیب دروس را تشخیص می‏‌داد و امر و حُکم او انفاذ داشت، خیلی لازم و مناسب بود که این ترتیب را عوض می‏‌کرد. هرچند آخوند رحمه‌‏الله‏ در کفایه برای تلخیص اصول خیلی زحمت کشیده، به‌حدی که حتی حاشیه‏‌ی رسائلش به این اختصار نیست و نظر داشته است که اصول را تلخیص کند، ولی درعین‌حال باز زیادتی دارد؛ زیرا بحث دلیل انسداد را ذکر کرده، با اینکه هیچ فایده‏‌ای بر آن مترتب نمی‏‌شود، هرچند ابواب استصحاب را اسقاط و مختصر کرده است. 🔸کسی که سطح می‌‏خواند، باید کتابش محتاج به شرح و ترجمه باشد، نه بررسی نظرات و آراء. طلبه اگر اهل نظر باشد، باید اظهار نظرش را برای دوره‌‏ی درس خارج بگذارد. مرحوم آخوند بالای منبر فرموده بود: کاری کردم که زحمت سی ساله‌‏ی شما را به شش ماه تقلیل کنم! شخصی از پای منبر گفت: آقا، فهمیدن شش ماه شما، سی سال وقت لازم دارد! «مکاسب» شیخ هم که همان کتاب متاجر است، همه‏‌ی مباحث متاجر را ندارد، مانند مباحث صرف و معامله‏‌ی ربوی و... لذا برای درس و بحث در حوزه بهتر از «ریاض» نداریم، 👈اما کیست که در فکر اصلاح دروس حوزه باشد و آنها را ترتیب بدهد و نافذالکلمة باشد و پیش هم ببرد؟! 📚در محضر بهجت، ج۳، ص۴۸ @rahjoo_213 @almorsalaat
📣| سومین دوره ⭕️ کارگاه و ترجمه 🎙استاد محمدمهدی مقدسی 📆زمان برگزاری دوره: روزهای یکشنبه و سه شنبه (19، 21، 26، 28 دی و 3، 5 بهمن) ساعت 7 شب 📍کلاس ها در به صورت آنلاین و از طریق فضای برگزار خواهد شد. 🗒زمان ثبت نام : 11 الی 19 دی ماه (❌ظرفیت محدود) ⬇️لینک ثبت نام👇👇👇 http://soda96.ir/adabiat-kargah/ 🌐جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از سایر برنامه ها در کانال عضو شوید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19 @majazi_almorsalaat
jame-mokassar-nazariate-emam-dar-oloome-mokhtalef.mp3
9.69M
🔰| گفتاری در باب آسیب های نظریات امام (ره) در علوم مختلف 🎙استاد علی فرحانی ♦️استاد در این صوت تبیین می کنند که متاسفانه به دلیل تبیین های ناقصی که از نظریات امام (ره) صورت می گیرد، یک نظام فکری واحد از حضرت امام (ره) که بتواند همه نظرات ایشان در علوم مختلف (عرفان، فلسفه، اصول، فقه و ...) را در کنار هم بنشاند، ارائه نمی شود. ♦️یکی از آسیب های این اتفاق این است که در تولید علوم انسانی و تهیه نرم افزار حکومت اسلامی، کمتر به سراغ اندیشه های امام می روند و بیشتر از نظریات سایر اندیشمندان استفاده می شود. ♦️در پایان تبیین می کنند که در بین آثار مختلف حضرت امام (ره)، نظام اصولی ایشان از جایگاه ویژه و محوری برخوردار است. 📌تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره)، 1400/10/09 @almorsalaat
▪️السلام علیک یا فاطمه‌الزهراء ▫️یا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ اللهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صَابِرَةً 🌀استاد علی فرحانی امشب در جلسه هیئت بیت فاطمه (س) قم در تفسیر این فقره از زیارت حضرت (س) با تاکید بر بودن حضرت بر اساس تفسیر المیزان نکات ارزشمندی را در تفسیر مقام بیان کردند. 🎥فیلم بیانات ایشان را از پیچ اینستاگرام المرسلات مشاهده فرمائید. @almorsalaat
aghle-vadi-emtesal-v-aghle-vadi-jaal.mp3
8.62M
| توضیحی کوتاه پیرامون عقل وادی امتثال و عقل وادی جعل و برخی احکام آنها 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس رسائل ۱۴۰۰/۲ @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
| لزوم احیای منابع دست اول و اصیل صدر اسلام برای جلوگیری از اجتهاد سلیقه ای و ایجاد محور اصلی در اجتهاد 🔺در این شرایط تاریخی، که با صدر اسلام تقریبا ۱۴۰۰ سال فاصله داریم، دست اول و اصیل اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که با طول زمان میل به تأویل و برداشتهای تأویل‌گونه افزایش پیدا میکند و این یکی از آفات تفکرات الهی است. 🔺وقتی زمان از منبع جوشش دین قدری فاصله پیدا میکند، ذهنها، خلاقیتها، و ابتکارات و جوشش‌های درونی انسانهای هوشمند آنها را به استنباط‌هایی که بیشتر متکی به سلیقه‌هاست سوق میدهد، و همین امر به صورت نامرئی ادیان را منحرف میکند. ادیان گذشته که منحرف شده‌اند، یکی از اصیل‌ترین آفات آنها این بوده که متون اولی و اصلیشان به طور کامل و سالم باقی نمانده است. 🔺ما البته قرآن را دست نخورده داریم، همین خود امتیاز بسیار بزرگی است و همین موجب شده که محوری برای استنباطهای گوناگون اسلامی، با همه آفاق وسیع اختلاف سلیقه‌ها، وجود داشته باشد. یعنی بالأخره نقطه‌ای هست که آراء و عقاید مختلف به‌ آن نقطه متکی باشند و آن قرآن است، لکن این کافی نیست، کافی نیست برای این که جلوی تأویل و اظهار نظرها و سلیقه‌گراییها و احیانا هوی و هوس‌گراییها را بگیرد. 🔺خود امیرالمؤمنین علیه السلام به ابن عباس فرمود: «لا تخاصمهم بالقرآن فانّ القرآن حمّال ذو وجوه». راستی کسانی که «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَهِ» را که درباره امیرالمؤمنین علی نازل شده، تطبیق میکنند با ابن ملجم، و این قدر ذهنشان از راه حق منحرف است، با اینها میشود به قرآن استناد کرد اما در زمان خودمان هم این حقیقت را دیدیم، کسانی بودند که به آیات قرآن استناد میکردند اما با ابزاری از تأویل. 🔺در چنین شرایطی، هرچه متون اسلامی و آثار رسیده از صدر اسلام بیشتر باشد، امکان محققان برای استنباط صحیح دین بیشتر است. در گذشته خود ما شاهد بودیم که مؤوّله، یا به تعبیر دیگر التقاطیون، به روایات و احادیث هیچ کاری نداشتند. تا ما میگفتیم حدیث میگفتند: مگر شما قرآن را قبول ندارید، مثل این که بین اعتقاد به قرآن و استناد به حدیث تعارضی وجود دارد. اوایل ما تعجب میکردیم و خیلی حساس نبودیم، بعد که دیدیم اینها با قرآن چگونه معامله میکنند و چگونه حدیث صحیح صریح را رد میکنند، آن وقت فهمیدیم که علت مخالفتشان با حدیث چه بوده است. در آنجا هم امیرالمؤمنین به ابن عباس میفرماید: که با خوارج به سنّت احتجاج کن، زیرا که قابل تأویل نیست، روشن است. 🔺اگر ما در شرایط کنونی جهان اسلام که عدد مسلمانها عدد کثیری است و اقطار وسیعی از جغرافیای عالم را گرفته‌اند و آراء و عقاید و نظرات، اجتهادها و مکتبهای گوناگون بر ذهن و روحشان حاکم است، اگر بتوانیم متون صدر اسلام را احیاء کنیم کمک زیادی به ایجاد یک محور اصلی برای این اجتهادها کرده‌ایم. 🔰رهبر معظم انقلاب ۶۴/۱/۱۹ @almorsalaat