eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
٣٦ جلوه هاي ويژه يا راحم المساكين اي خدايي كه رحم كننده بر مساكين هستي مرحوم سبزه واري در مورد فرق مسكين و فقير مي فرمايند: فقرا كساني هستند كه آفتي بر آنها وارد شده است و بدليل آفت زمينگير شده اند اما مسكين كسي است كه نيازمندي او مزمن نيست يعني هميشگي و دائمي نيست پس فقير وضعيتي بدتر از مسكين دارد چون نيازمندي فقير هميشگي است . مسكين، مشقت درخواست را بر خود تحميل مي كند ياراحم المساكين يعني اگر ما گاه و بيگاه نياز خود را به خدا عرضه مي كنيم ، او به ما رحم مي كند (مسكين گاه و بيگاه متوجه نيازمندي خودش مي شود) مناسفانه ما ظاهرا زياد دعا مي خوانيم اما كم مي خواهيم، بد مي خواهيم ، قلبا نمي خواهيم ، اگر حقيقتا درخواست كنيم و زبان استعداد داشته باشيم خدا راحم المساكين است و عطا مي كند و ما را به كمال مي رساند. هر چقدر تقاضاي ما در محضر مولي بيشتر و با كيفيت بهتر صورت گيرد ، او حتما متناسب با استعداد و قابليت ما عرضه دارد و خواهد داشت . سبحانك يا لا اله الا انت..... خدايا تو منزهي از اينكه به مساكين رحم نكني تو يگانه هستي و تنها تو رحم كننده ايي غوث عالم و امام زمان را به عنوان فرياد رس و واسطه فيض صدا مي زنيم تا ما را از جهالت به اين نام خداي سبحان نجات دهد و كمك كند كه ما بدرستي نيازهاي خود را عرضه كنيم . استاد بروجردي كلاس شرح اسماء الهي ٩٨/٤/١٧ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٧ " تلبيه " تلبیه ، این ذکر عاشقانه نوای ملکوتی میزبان است که میهمان آنرا تکرار میکند. لبیک اللهم لبیک لبیک لاشریک لک لبیک....... تلبیه از میقات تا قبل از ورود به حرم ، تکرار میشود و چون اذن دخول حرم است مستحب است که قبل از ورود به محدوده حرم تلبیه با صدای بلند باشد زیرا ما تا قبل از ورود به حرم، گمان میکردیم خدا دور از ماست لذا او را بلند ندا میکردیم (انادیک) و حال که نزدیک حرم شدیم نجوا میکنیم ومخفیانه صدایش میزنیم (اناجیک) خداوند در این موطن بنده را کاملا تحت سیطره خود قرار میدهد و او را به تمامی خدایی خود باز میگرداند.در زمان تلبیه خوف و اضطرابی برای بنده ایجاد میشود که مربوط به وسوسه های شیطان است که ما را فاعل و انجام دهنده حج، معرفی و ما را از قدرت خدای سبحان غافل می کند، که باید با توسل به وجود مقدس بقیه الله از بروز این اضطرابها و نگرانیها جلوگیری کرد. هرکس به ایشان متوسل شود ومهار مرکب وجود خود را ،به دست امام زمانش بسپارد ازهر نگرانی ایمن میشود. در زمان تلبیه شایسته است که بی محابا خود را در میدان عاشقی حج، رها نکنیم بلکه ابتدا مقدمات ورود به حریم معشوق را، با انجام مستحباتی فراهم سازيم لبيك اللهم لبيك ..... تلبيه ذكر مخصوص ديدار معشوق است ، ذكري عاشقانه كه ازدل برمي خيزد و بر زبان جاري ميشود ،تلبيه نواي ملكوتي ميزبان است كه مهمان آنرا تكرار ميكند . تلبيه تلقيني الهي است كه گوش ميشنود، قلب ادراك ميكند و زبان بازگو ميكند . اين ذكر يادآور دميدن صور اسرافيل است و با تكرار آن هركس به يكباره سراز قبر عالم طبيعت بيرون مي آورد. مستحب است قبل از ورود به محدوده حرم ، تلبيه با صداي بلند گفته شود و با ورود به منطقه حرم، قطع گردد. شايد راز اين امر بي شباهت به قرائت نماز ظهر وعصر نباشد . قرائت در اين نمازها از آن رو آهسته و بدون صداست كه خداوند سبحان به بنده اش ميگويد :اي بنده من تو از صبح تا ظهر گرفتار كثرات عالم ماده بودي ،حال كه براي نماز قيام كرده اي ببين كه من خدا در وجودت هستم ، قران ميفرمايد: پروردگار خود را به زاري و نهاني بخوانيد كه او..... آرام و در سكوت نماز بخوان من صداي تو را ميشنوم . گفته اند :قطع شدن تلبيه مصداق آيه انا اليه راجعون است . يعني رجعت بنده به دوره پاكي و فطرت ، بازگشت به گذشته خويش ، بازگشت به خانه قديمي خود ، خانه ايي كه هيچگاه براي او غريبه نبوده است . ازخدا بوده انا لله وحال در ميقات مجددا به دامن خدايش باز گشته است انا اليه راجعون. ما ز بالاييم و بالا ميرويم/ ما ز درياييم و دريا ميرويم/ ما از آن جا و ازاين جا نيستيم/ ما زبي جاييم و بيجا ميرويم/ ادامه دارد .... استاد بروجردي كتاب جرعه ايي از بيكرانه هاي حج كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
میلاد شمس الشموس علی بن‌ موسی الرضا (ع) نوکر‌ که باشی از‌ کریمان زر نمی خواهی مستِ نگاهِ یاری و ساغر نمی خواهی مجنون که باشی غیرِ لیلا را نمی بینی غیر از مجالِ عاشقی دیگر نمیخواهی وقتی که جَلدِ بامِ اربابِ خودت باشی بالت اگر بشکست روزی، پر نمی خواهی در صحن ‌گوهرشاد باشی خوب میفهمی با عشق آقا شادی و گوهر نمی خواهی تیر محبت را به جان خواهی خرید آری در کارزار عاشقان ، سنگر نمی خواهی سجاد نوبختی
☝☝شعري كه توسط فرزند يكي از اساتيد محترم حوزه سروده شده و استاد بروجردي امروز صبح در كلاس خواندند و به آن اشاره كردند . به درخواست شركت كنندگان در كلاس، به كانال ارسال شد.
💎 توصیه رهبر انقلاب در مورد نماز یکشنبه های ماه ذی القعده (امروز) ☝
١٢ حافظ_شناسي ادامه شرح غزل ١٤٨ برو اي زاهد خود بين كه ز چشم من و تو / راز اين پرده نهان است و نهان خواهد بود/ كساني كه معرفت ندارند و قشري و ظاهري اهل عبادت هستند و عقلشان نمي رسد امور متعالي را بخواهند ، در لسان حافظ زاهد هستند و مكرر ملامت مي شوند. وقتي ما نسبت به اولياي الهي اين همه ادب به خرج مي دهيم مورد اعتراض زاهد ظاهر بين مي شويم در حاليكه بايد به او بگوييم تو نمي فهمي كه معشوق ما كيست گرچه من هم نمي فهمم حقيقت اولياي الهي چيست و باطنِ خاندانِ ولايت را نمي شناسيم . وقتي مي گوييم لولاك لما خلقت الافلاك اي پيامبر اگر تو نبودي عالم خلق نمي شد، در واقع خدا به محوريت و ارزش پيامبر اشاره فرموده كه ما از حقيقت آن بي اطلاعيم و فقط خدا مي داند كه مداح چه كسي است . پارچه سياه به تنهايي ارزشي ندارد اما وقتي پرچم اباعبدالله و يا چادر فاطمي مي شود، بشدت مقدس شده و با هيچ چيز قابل قياس نيست . زاهد ظاهر پرست از حال ما آگاه نيست/ در حق ما هر چه گويد جاي هيچ اكراه نيست/ هر كه خواهد گو بيا و هر چه خواهد گو بگو / كبر و ناز و حاجب و دربان در اين درگاه نيست/ ادامه دارد استاد بروجردي كلاس حافظ شناسي ٩٨/٤/١٧ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
١٣ ادامه شرح غزل ١٤٨ تُرك عاشق كُش من مست برون رفت امروز/ تا دگر خون كه از ديده روان خواهد بود/ پير مغان به عنوان ترك عاشق كش معرفي مي شود كه واسطه شوند تا ما به مقام فنا برسيم يعني عاشق را مي كشند تا فقط معشوق بماند هر چقدر پرتو ولايت در زندگي ما قويتر شود متوجه مي شويم كه گاهي جلوه گري و پرده افكني مي كنند. در واقع ابتدا با جلوه گري صيد و گرفتارتان مي كنند و وقتي كاملا به دام آن بزرگواران افتاديد ، شما را در پرده قرار مي دهند و شايد قبض كنند و سراغ به دام انداختن ديگري مي روند. خداي سبحان هم قبض دارد و هم بسط ، هم دل ما را مي برد و هم پشت مي كند او مي خواهد صبوري و استقامت شما را محك بزند اي كه از كوچه معشوقه ما مي گذري با خبر باش كه سر مي شكند ديوارش ادامه دارد استاد بروجردي كلاس حافظ شناسي ٩٨/٤/١٧ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
🌑🌑 آيا مي دانيد راهكار مبارزه با گراني و قحطي چيست؟ وَ بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : لاَ تَزَالُ أُمَّتِي بِخَيْرٍ مَا تَحَابُّوا وَ تَهَادَوْا وَ أَدَّوُا اَلْأَمَانَةَ وَ اِجْتَنَبُوا اَلْحَرَامَ وَ وَقَّرُوا اَلضَّيْفَ وَ أَقٰامُوا اَلصَّلاٰةَ وَ آتَوُا اَلزَّكٰاةَ فَإِذَا لَمْ يَفْعَلُوا ذَلِكَ اُبْتُلُوا بِالْقَحْطِ وَ اَلسِّنِينَ. عيون أخبار الرضا عليه السلام , جلد 2 , صفحه 29 حضرت علي بن موسي (ع) از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله روايت كرده اند كه فرمود: پيوسته امّت من در خيرند تا زمانى ‌كه با هم دوستى كرده، به يكديگر هديه دهند، امانت‌دارى نموده، از حرام اجتناب كنند، مهمان را گرامى داشته، نماز برپا دارند و زكات دهند و اگر نكنند مبتلا به قحط‍‌ و گرانى مي شوند. استاد بروجردي ٩٨/٤/٢٣
🌺🌺🌺🌺 سرود صبحگاهي كه هر روز توسط طلاب محترم همخواني مي شود: ولی نعمتا من که خوار توأم به خوان نعم ریزه خوار توأم ببين حالم اي گل که خار توأم ز گلزار حسنت گلابم بده به جود جوادت جوابم بده ٢ .........‌‌‌ نگویم که بر درگهت بنده ام کزین بندگی سخت شرمنده ام ولیکن به کویت پناهنده ام به محشر همین انتسابم بده به جود جوادت جوابم بده ۲  ........... به خاکت که در چشم ما توتیاست به مهرت که معراج طاعات ماست ز دستت که دست بسیط خداست نصيبي ز حسن المآبم بده به جود جوادت جوابم بده ۲  ............. به هنگام مردن به دادم برس در آن دم که کاري نيايد ز کس من و دست و دامانت ای دادرس برات نجات از عذابم بده به جود جوادت جوابم بده ۲ موسسه علميه السلطان علي بن موسي الرضا عليه السلام
✨صلي الله عليك يا مولاي يا علي بن موسي الرضا✨ یا فرحة القلوب‌، انیس النفوس، تو خورشید پر فروغ، شمس الشموس، تو سلطان تویی و سلطنت ات را بدیل نیست ای رونق زمین خراسان و طوس، تو شکر خدا گدای حریم تو گشته ایم ما جیره خوار خوان نعیم تو گشته ایم از شوق بال می زنم و بی خود از خودم زیرا کبوتران حریم تو‌گشته ایم با زائرت معامله، پرسود می کنی تدریسِ معنیِ لغتِ «جود» می کنی با گوشه ی نگاه خودت ناگهان دمی هرچه عدم به غمزه ی خود «بود» می کنی چون رأفتت به آهوي دل ها ضمانت است ما را به روز حشر اميد زيارت است عند تطائُرِ الكتب و در ره صراط آرى رضاي تو به ترازو زيادت است من كيستم كه مدح تو رانم بر اين زبان؟ دعبل شده ست باد صبا هم در اين مكان دست خدا ز اذن دخولت غزل نوشت باشد تشتشع كرمت بر جهان عيان «آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند» عمری ست از کرم که نظر سوي ما کنند وقتی که شاه! سلطه به نام شما شده «شاهان "خوش" التفات به سوی گدا کنند» هذا_من_فضل_ربي سروده : محيا احتشام فر طلبه موسسه علميه السلطان علي بن موسي الرضا
توصیه شیخ جعفر آقا مجتهدی رحمت الله علیه به استاد فاطمی نیا در رابطه با حضرت معصومه سلام الله علیها
٨ ادامه بحث تلبيه گاهي قبل از تلبيه ، خوف عجيبي حاكم ميشود ، خوفي كه اثر وسوسه هاي شيطان درآن لحظات حساس است . ممكن است چنين اشكال شود كه اين اضطرابها شيطاني نيست زيرا اولياي حق نيز دچار خوفي چنين ميشوند اما ميان اين دو نوع خوف تفاوت فراواني است ، يك خوف و اضطراب به جا مانده از القائات شيطان است و ديگري خوف از عدم درك حقيقت حج . زمان تلبيه يكي از القائات اساسي شيطان بر ما اينست كه او ما را فاعل و انجام دهنده مناسك حج معرفي ميكند و چون ما خود را از انجام چنين مناسكي به تنهايي ناتوان مي بينيم دچار اضطراب مي شويم . شيطان ما را گرفتار ظاهر اعمال ميكند تا از باطن آنها غافل شويم . ما نگران مي شويم كه آيا مقدمات ظاهري چون غسل و وضو و....را انجام داده ايم ؟ آيا توانايي طواف را داريم ؟ آيا سعي صفا ومروه براي ما ميسر است؟..... اما اولياءالله به جهت شدت اشتياق به معشوق ، مضطربند. آنان خوف دارند كه پاسخ تلبيه خويش را از محبوب نشنوند ، آنان نگران لا لبيك ولا سعديك محبوبند . اثر خوف ما ناتواني در انجام واجبات و خوف اولياء الله ازعدم خشوع قلبي است . كاشفي سبزه واري ميگويد: اي عزيز حج دوگونه است: حج عوام و حج خواص حج عوام قصد كوي دوست وحج خواص قصد روي دوست است . عوام به سراي او ميروند وخواص براي اوميروند. بحث تلبيه ادامه دارد استاد بروجردي كتاب جرعه ايي از بيكرانه هاي حج كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٢٥ شرحي عارفانه بر زيارت ال يس ادامه فراز یا وعدالله الذی ... اگر سرزمین کربلا شرمندگی روز عاشورا را بر دوش می کشد اما هنوز از آن مصیبت متلاشی نشده است ملکوتیان در گودال قتلگاه ظهور تو را برای حسین(ع) نوید آوردند. اگر مصیبت کربلا در نظر عقیله بنی هاشم حضرت زینب جمیل بود و فرمود مارایت الا جمیلا، ظهور تو دل دردمندش را تسکین بخشید. یا وعدالله! اگر پرده های غیبت با دستان یداللهی تو از چشمانم کنار نرود، شاهد ظهورت نخواهم بود. یا وعدالله ! دنیا به انتظار همه خوشیها شادیها هدایتها وعنایتهایی است که با آمدنت تجلی میکند .بیا که وعده آمدنت فطعی است. یا وعدالله! همگان چشم انتظار روزی هستند که خداوند امر ظهورت را محقق گرداند و وعده حضورت را با آمدنت تجلی بخشد. استاد بروجردی ادامه دارد كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
١٤ ادامه شرح غزل ١٤٨ عيب مستان مكن اي خواجه كزين كهنه رباط/ كس ندانست كه رحلت به چه سان خواهد بود/ ما متوجه نيستيم كه بعضي از مردم چقدر مست حضرت حق هستند و چه سوداگري و معامله ايي با خدا كرده اند و اساسا ما مردم عادي آنها را ادراك نمي كنيم و نبايد به ديده حقارت به آنان نگاه كنيم . مبادا ادعاي عالِم بودن داشته باشيم و همين علم حجابي براي عدم مشاهده اهل حق باشد . عدم توجه به عاقبت و آينده افراد موجب ملامت كردن آنان مي شود چه بسا كه فردي همچون حُر باشد كه در چند لحظه عاقبت بخير شد و يا عرفايي كه آينده آنان بسيار تضمين شده تر از آينده زُهاد و عُبادي است كه جاهلانه عبادت مي كنند و معرفتي ندارند. كساني كه مست جلوه گري حق هستند و عاشقانه فرامين خداي سبحان را اجرا مي كنند بايد در نگاه ما مكّرم باشند ( عمان ساماني شاعر اهلبيت فرد ناشناس و تهيدستي بود كه بعنوان كارگر و خدمه با خوانين و متمولين به سامراء رفت و هيچكس او را نمي شناخت اما وقتي به ملاقات آيه الله ميرزاي شيرازي صاحب فتواي تحريم تنباكو رفتند ، اين بزرگوار عمان را شناخت و به او فرمود حاضرم تمام خدماتم را بدهم و ثواب يك بيت از اشعارت را به من بدهي در واقع قدر زر زرگر شناسد ) بنابراين بايد به عاقبت كار توجه كرد كه چگونه از دنيا مي رويم آيا به امور فاني وابسته ايم؟ آيا به دنبال امور باقي و معرفت افزايي هستيم؟ در روايت مي فرمايند: عاقلترين مردم كسي است كه بيشتر از سايرين به عاقبت كار توجه داشته باشد . مرحوم نخودكي مي فرمود: در سوره حمد ، مصداق انعمت عليهم مومنين هستند كه عاشقانه عبادت مي كنند و مست حضرت حق هستند. و مغضوب عليهم نيز مومن هستند اما عبادت بردگان را دارند و خدا را از روي ترس عبادت مي كنند. و ضالين نيز مومنين گمشده ايي هستند كه عبادت آنان براي رسيدن به بهشت است نه براي وصال به حق اين سه گروه همه شيعه هستند اما ميزان معرفت آنها متفاوت است . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس حافظ شناسي ٩٨/٤/٢٤ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٩ ادامه بحث تلبيه توسل به وجود مقدس بقيه الله در هنگام تلبيه و اضطراب حاكم، آرامش و سكوني وصف ناشدني بوجود مياورد و بهترين راهكار جلوگيري از اضطراب قرائت دو ركعت نماز استغاثه به امام زمان است . هركس مهار مركب وجود خود را به دست امام زمانش بسپارد از هر نگراني ايمن مي شود . بهتر است ما در ميقات ابتدا به مستحبات توصيه شده بپردازيم زيرا امام خميني در آداب الصلوه ميفرمايد: اگرعاشق هستيد بي گدار به دامن معشوق نپيونديد و اگرعاشق نيستيد مقدمه عاشق شدن را در خود ايجاد كنيد. در زمان تلبيه نيز شايسته است كه بي محابا خود را در ميدان عاشقي رها نكنيم بلكه ابتدا مقدمات ورود به حريم معشوق را با انجام مستحباتي فراهم سازيم سپس وارد شويم . زمان تلبيه لازم است به خود يادآور شويم اين من نيستم كه تلبيه ميگويم بلكه لسان الله است كه تلبيه ميگويد لساني كه با توسل به حضرت وليعصر از آلودگي رها شده است . تلبيه چشم بستن بر ماسوي الله است. ماسوي الله قبل از هر چيز و هركس وجود بشري ماست هنكام تلبيه نبايد منيتي باقي بماند تا قيام كند و تلبيه بگويد بلكه بايد انعكاس صداي حق شنيده شود كه پاسخ ميدهد لبيك و سعديك. اهل معرفت درباره پاسخ خدا درميقات ميگويند : خداوند سبحان در حج هم جسم شما را تحت عنايت خاص خود قرار ميدهد و هم روحتان را ، هم نيازهاي جسماني تان را پاسخ ميدهد و هم نيازهاي روحاني را . بعد از تلبيه غريبه ايي باقي نميماند ، همه حريم پر از خودي است و نااهل در آن فضاي ملكوتي جايي ندارد و اين منِ خدايي است كه براي ديدار معشوق بي صبرانه از ميقات به سوي مسجدالحرام مي شتابد. ادامه دارد استاد بروجردي كتاب جرعه ايي از بيكرانه هاي حج كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
١٥ ادامه شرح غزل ١٤٨ چشمم آن دم كه زشوق تو نهد سر به لحد/ تا دم صبح قيامت نگران خواهد بود/ آن زماني كه سر بر لحد قبر بگذارم به شوق ديدار تو خواهد بود . چنانچه امام رضا فرمودند سه جا به بازديد زائرم ميايم كه يكي از آن جاها هنگام ورود به قبر است. البته اگر از ناحيه ما قابليت نباشد ، ما با مرگ تا قيامت نگراني و اضطراب خواهيم داشت. مرگ، لقاء الله و لقاء اولياء الله است . چشم از ديگران مي بنديم و به ديدار حق باز مي كنيم . اميرالمومنين فرمودند: هركس بميرد مرا مي بيند فمن يمت يرني .... انسان با معرفت ومشتاق هنگام مرگ به همه مي گويد و زبان حال او اينست كه كامروا شدم چرا گريه و زاري مي كنيد؟؟ مرگ مومن اختياري است يعني تا مومن رضايت ندهد خدا جان او را قبض نمي كند بنابراين مومن چه چيزي را مشاهده مي كند كه حاضر است از همسر و فرزند و مال و ثروت صرفنظر كند و با سرعت به سوي حق رهسپار مي شود؟؟ حافظ در ابيات ديگر مي گويد اگر احساس كردي زير پاي محبوب قرار گرفتي رقص كنان و به شوق آن وصال از قبر بيرون آي ! ما ازخوشحالي كفن را به تن پاره مي كنيم اگر قابل باشيم و حضرات معصومين به ديدن ما بيايند همه زندگي ما در يك جاده سپري مي شود و با مردن، جاده عوض نمي شود . اگر همه عمر مشتاق معصومين هستيم در برزخ و قيامت وصال صورت مي گيرد ديدار شد ميسر و بوس و كنار هم از بخت شكر دارم و از روزگار هم ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح ابيات حافظ ٩٨/٤/٢٤ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
🌕🌖🌗🌘🌑🌒🌓🌔 امشب ماه گرفتگی در ایران قابل مشاهده میباشد ساعت شروع حدودد۱۱ شب میباشد.
🚨 رهبر انقلاب خطاب به ائمه جمعه: سر سفره‌ی اصحاب ثروت و قدرت تا میتوانیم حاضر نشویم / مراقب نزدیکان و فرزندان خود باشید / ممکن است از راه شما کنند 🔻توصیه‌های رهبر انقلاب خطاب به ائمه‌ی جمعه: 🔹 از رفتن سمت و قدرت اجتناب کنید؛ سر سفره‌ی اصحاب ثروت و قدرت تا میتوانیم حاضر نشویم. 🔹 نامه‌ی امیرالمؤمنین به عثمان‌بن‌حنیف را که یادتان هست. حالا ما توقع نداریم؛ نه عثمان‌بن‌حنیف در بین ما هست، نه وضع ما با حضرت قابل مقایسه است، ولی میتوانیم این را برای خود قرار دهیم که به طبقات اشراف نزدیک نشویم. این موجب دور شدن از توده و عامه‌ی مردم است. 🔹 توصیه‌ی سلوکی این است که از رفتن سمت و ثروت و کسانی که و نرم دارند پرهیز کنید. بعضی از این نودولتها که به ثروت رسیده‌اند و دنبال یک حاشیه‌ی امن هستند، سراغ ائمه‌ی جمعه و شاخصان روحانیت میروند. اینجا باید حواس جمع باشد. 🔺 یکی دیگر از موارد مهم سلوک عملی که ائمه‌ی جمعه باید مراقبت کنند، مراقبت از نزدیکان و فرزندان است که اینها دچار اشکالی نشوند. آن کسی که سراغ شما می‌آید و شما رد میکنید، ممکن است سراغ فرزند شما بیاید و از آن طریق نفوذ کند. ۹۸/۴/۲۵
دزدان دریایی ملکه 🔻 رهبرانقلاب: در بین این توقعات بی‌مورد اروپا در ، دزدی دریایی میکند و کِشتی ما را میدزدد؛ جنایت میکنند و شکل قانونی به آن میدهند. جمهوری اسلامی و عناصر مؤمن نظام، این خباثتها را بی‌جواب نمیگذارند و در فرصت خود و جای خود پاسخ خواهند داد. ۹۸/۴/۲۵
باز از میخانه، دل بویی شنید گوشش از مستان، هیاهویی شنید دوستان را رفت، ذکر از دوستان پیل را یاد آمد از هندوستان ای صبا ای عندلیب کوی عشق ای تو، طوطی حقیقت گوی عشق ای همای سدره و طوبی نشین ای بساط قرب را، روح الامین ای بفرق عارفان کرده گذار ای بچشم پاک بینان، رهسپار رو به سوی کوی اصحاب کریم باش طایف اندر آن والا حریم در گشودندت گر اخوان از صفا راه اگر جستی در آن دار الصفا شودر آن دار الصفا، رطب اللسان همطریقان را سلام از ما رسان خاصه آن بزم محبان را، حبیب گلشن اهل صفا را، عندلیب اصفهان را، عندلیب گلشن اوست در اخوت گشته مخصوص من اوست کوی او جنت، بجستجویتان تشنه لب کوثر، بخاک کویتان دستی این دست ز کار افتاده را همتی این یار بار افتاده را تا که بر منزل رساند بار را پرکند گنجینة الاسرار را شوری اندر زمره ی ناس آورد در میان، ذکری ز عباس آورد نیست صاحب همتی در نشأتین همقدم عباس را، بعد از حسین در هواداری آن شاه الست جمله را یک دست بود او را دو دست ☝☝☝نمونه ايي از اشعار عمان ساماني
٢                                                                                                     همانطور كه در جلسه قبل ذكر شدگاهی تصور ما بر اينست كه مشغول فکر كردن هستيم اما فکر نبوده و خیال و گمان و توهم بوده است . در روایات متعدد فکر را عبادت حساب کردند. بعضی از روایات 70 سال عبادت را مساوی با یک ساعت فکر مي دانند. و بعضی یک ساعت فکر را عبادت مي دانند. و بعضی از روایات بدون قید فکر را عبادت حساب کرده اند . فکر یک حرکت پنهانی از یک مبدایی به یک مقصدی برای رسیدن به مطلوبی است كه در این حرکت توقف هم وجود ندارد. امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: ثَمَرَةُ الْفِكْرِ السَّلَامَة ( تصنیف غرر 58 )  نتيجه و ثمره فكر، سلامتي است گاهی اوقات به نظر خودمان فکر می کنیم ولی بدنبال سلامت روح و خُلق و جسم نيستيم در حاليكه درست فکر کردن به سلامت باطن منجر مي شود. کینه توز و بدخواه نخواهيم بود، بدون احتیاط اقدام نمی کنيم كه منجر به پشيماني شود . در روایت مي فرمايد: الفکر مرآت صافیه آیینه بودن فكر خیلی مهم است ، آیینه معمولی نه درشت ونه ریز می کند، نه بخشی را نشان داده و بخشی را نادیده می گیرد و همه امور را بدون کوچکترین غرض و مرضی نشان می دهد. آیینه بد یا خوب نيست كه ما را به شكل غير واقعي نشان دهد، اگر ما اهل فکر باشیم جامع نگر، کلان نگر و واقع نگر هستیم . در آيينه هرچیز همان طور که هست، دیده می شود و زیاد و کم نخواهد بود، زشت را زیبا نشان نمی دهد و برعكس. اگر درست فکر کنیم ، مثل آيينه شاهد واقعیات می شویم. آیینه چيزي را كه نباشد نشان نمي دهد. آیینه، هست ها را نشان می دهد. شماهمه چیز را بدون افزودنی یا کاستی و در عین واقعیت و بدون کدورت در آيينه خواهيد ديد. بطور مثال وقتی خیلی عصبانی هستم ، فکر نمی کنم بلكه مشغول کید هستم ، ديگر مرآت الصافیه نیست زيرا با عصبانيت ما در آیینه شفاف، خط مي افتد. کینه ، آیینه را دودآلود می كند و قدرت درست فكر كردن را از ما مي گيرد . اگر فکر عبادت است یعنی وقت فکر کردن نبايد از اموري چون بدبيني و خوش بيني متأثر بود بلكه باید در ذهن تخلیه كاملي صورت گيرد. پس چگونه مدعي فکر کردن هستيم اما متوجه نمي شويم بعضي اوقات احساسات غلیظ به میدان آمده است در حاليكه الفکر مرآت الصافیه تریح  حسن عمله من قبحه فکر، آيينه شفافي است كه به ما دروغ نمی گوید البته اگر واقعا فکر باشد. مثلا می گوید خود تو عامل این اعتماد نابجا بوده اي و در این شرايط هم در بد بینی زیاده روی می کنی. فكر حقيقي، همه حسن و قبح کار را به ما نشان می دهد و مهم اينست كه در فکر، بيشتر حسن قبح خود را می بینیم تا حسن و قبح دیگران را. امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: الْفِكْرَةُ تُورِثُ نُورا  فکر حقيقي از خود نور به ارث مي گذارد . اگر فکر می کنم اما آشفته هستم، حقيقتا فکر نکردم زيرا به دنبال فکر آسایش و آرامش و دید صحيح است ، دیگر چیزی مبهم باقی نمی ماند و برای انسان شفاف سازي می کند. وقتی فکر می کنيد نور وارد زندگی شما می شود و پس از آن آسایش و آرامش و شادی و نشاط و تحرک هم وارد مي شود و با همه امور نادرست مبارزه صورت مي گيرد . نقش فکر پیشگیری از لغزش است ، یعنی فکر هم نقش پیشگیری و هم نقش درمانی دارد .  در تصنیف غرر ص 58 اميرالمومنين مي فرمايند: دَوَامُ الْفِكْرِ وَ الْحَذَرِ يُؤْمِنُ الزَّلَلَ وَ يُنْجِي مِنَ الْغِيَر فکر اجازه نمی دهد لغزشي داشته باشيم و ما را از تغيير نجات می دهد. بطور مثال گاهی اوقات کاری کرديم كه حواسمان نبوده است می توانیم با فکر و تدبير درست از این تغییری که پیش آمده و مطلوب ما نیست رها شویم . فکر یک حرکت صحیح باطنی بی سرو صدا است. کلی و اشربی و قری عینا فان ترین من البشر احدا فقولی انی نظرت للرحمن صوما ، اسلام به یک زن گفت ساکت باش ، صدایش را در نیاور و هیچ نگو اما نقشه ات را اجرا کن ! فکر یک حرکت مخفیانه است، یک حرکت باطنی است ولی قاعده و قانون و ابزار و روش خودش را دارد بی سرو صدا کاری انجام می شود اما هدف دارد و می خواهد به مطلوبی برسد. وقتي فكر و هدف درست است ، روزگار به کام شما نامطلوب نمي ماند و تمام می شود. روايت اشاره مي كند به دوام الفکر نه دوام القول و نه دوام الغصه و نه دوام الحرف. یعنی خود فكر، حرکت مخفیانه ایجاد می کند و این موجب می شود از تغییرات پیش آمده نجات پیدا کند. در روایتی در مجموعه ورام ص 116 امام حسن علیه السلام می فرماید : فإنّ التفكّر أبو كلّ خير و امّه. بايد تمام کارهای خیر در فکر ريشه داشته باشد یعنی بدون فکر کار ما اعتبار ندارد ، منشأ همه خوبی ها فکر است ، ممكن است جو گیر شویم و خوبی انجام دهیم اما دوام ندارد و آنرا رها مي كنيم.
وقتی فکر کنیم و انتخاب و اجرا کنیم خیلی فرق دارد تا جو گیر شویم و کاری انجام دهیم. وقتی کار درست، با فکر انتخاب شود تداوم خواهد داشت ولی بی فکر و از روي احساسات و جو زدگي باشد ، در زندگي آثار لازم را ندارد . در روايات فکر را نماد عقل گرفته اند. امام کاظم علیه السلام می فرمايند: لِكُلِّ شَيْءٍ دَلِيلٌ وَ دَلِيلُ الْعَاقِلِ التَّفَكُّر بحارالانوار ج75 ص 300   هرچیزی نمادي دارد و نماد عاقل بودن، اهل فکر بودن است یعنی هم یک حرکت دائم پنهانی دارد و هم یک هدفی برای خود در نظر گرفته است و هم در گرفتاری ها نمی ماند و دائم در حال خروج است . یاد گرفتیم که در عواقب فکر کنیم بطور مثال مي خواهم فلان کار را انجام دهم حال به عاقبت و نتيجه آن فكر كرده ام ؟ وقتی فکر می کنم گويا راه افتاده ام در معصیت نمی مانم و علمی را که نسبت به عدم انجام معصیت دارم به میدان می اورم. گاهی اوقات می گویم عصمت فکری دارم و اساسا به معاصی فکر نمی کنم اما شيطان و افراد شيطاني می گویند: معصيت چیز خاصی نیست به نفعت خواهد بود هزاران نفر دروغ مي گويند و كار خود را پيش مي برند اما با دروغ گفتن شايد تصور كني موقتا به نفع خودت هست اما از طریق دروغ به مطلوبت نمی رسی ! من غیبت کردم ، در محضر نامحرم جلوه گری داشتم ، فلانی را استهزاء كردم.....حال فکر کنم بعد چه خواهد شد؟ ، مطلوب من از این معصیت چیست ؟ آیا مطلوب محقق می شود یا نه؟ در كتاب عیون الحکم ص 357   روايتي نقل شده است : فِكْرُكَ فِي الْمَعْصِيَةِ يَحْدُوكَ عَلَى الْوُقُوعِ فِيهَا. وقتی در معصیت فكر مي کنید، یک فکر در عاقبت معصیت است یک فکر در انجام معصیت است ، اگر فکر در انجام معصیت کنيد حقیقی نیست و ذائقه را به معصیت مبتلا خواهيد كرد ولی اگر فکر کنيد عاقبت این معصیت چه می شود خود فکر، مانع از وقوع و قرار گرفتن در معصیت می گردد . اگر خدای نکرده لحظه ايي هم به انجام معصيت فكر كرديد بايد به خداي سبحان پناه ببريد و از آن عبور كنيد و اگر در معصیت متوقف شويد، شیطان موفق شده كه شما را وادار به انجام معصیت كند. مَنْ أَكْثَرَ الْفِكْرَ فِيمَا تَعَلَّمَ [يَعْلَمُ] أَتْقَنَ عِلْمَهُ وَ فَهِمَ مَا لَمْ يَكُنْ يَفْهَمُ تصنیف غرر ص 57 در آموخته های خود فکر کنید ، این که در امر محاسبه و مراقبه به ما می گویند : شب قبل از خواب فکر کنیم ، ایینه ای جلوی خود بگذاريم و همه كارهاي روزانه را در آن مرور نماييم، فايده انجام يا عدم انجام آن كارها را بررسي كنيم. اگر در اموخته ها فکر کنیم امور درست در ما نهادینه می شود و اگر به نادرستي امري پي ببريم دیگر تکرارش نمی کنيم. فرد با یک قطره آب آلوده حصبه می گیرد، حال خدا مي داند فکر و علم آلوده در روان چه مصیبتی وارد می کند. من اکثر الفکر فی ما تعلم اگر کسی در آنچه ياد گرفته زیاد فکر کند، اموخته هایش محکم می شود و چیزهای نامفهوم به ما تفهيم مي شود بنابراين فکر ما را فهیم کرده و قدرت درک ما را نسبت به چیزهایی که قبلا ادراك نمي كرديم، بالا برده است. اول : ما با فكر كردن و عدم انجام معصيت و پي بردن به مفسده آن منتي بر خدا نخواهيم داشت چنانچه با نخوردن سم و پي بردن به خطر آن خدا بر ما منت دارد نه ما بر خدا. دوم: در آموخته های خود فكر كنيم، روي جمله جمله هايي كه مي خواهيم بر زبان آوريم فكر كنيم حتي حرفهاي خوب و سازنده را در هر جمعي نمي توان زد زيرا ظرفيتها و پذيرشها و قابليتها متفاوت است و با بيان جملاتي هر چند درست و سازنده ، به اطرافيان آسيب وارد كرده ايم مثلا گفتن الحمدلله بسيار خوب است اما اگر جلوي مصیبت زده الحمدلله بگوييد، او را ناراحت و غمگين مي كند.   سوم: در عظمت و قدرت خدا فكر کنيم. اميرالمومنين در نهج البلاغه مي فرمايند: : وَ لَوْ فَكَّرُوا فِي عَظِيمِ الْقُدْرَةِ وَ جَسِيمِ النِّعْمَةِ لَرَجَعُوا إِلَى الطَّرِيقِ وَ خَافُوا عَذَابَ الْحَرِيق در عظمت قدرت خدا تفکر کن ، بطور مثال تمام چشم زدن ها و تنگ نظريهای ما برای این است که قدرت عظیم خدا را ندیده می گیریم و تصور مي كنيم خدا به فلاني ثروت داده اما به من نمي دهد يا العياذ بالله نمي تواند بدهد لذا چشم ديدن ثروت فلاني را نداريم ، و يا کسی مشغول انجام كارهاي مختلفي است كه همه را بدرستي انجام مي دهد و ما با متمركز كردن چشم خود روي آن فرد به او آسيب مي زنيم در حاليكه اين بنده خدا سر سوزني از قدرت خداي سبحان را به جلوه گري گذاشته است ، چرا به نظرمان عجيب مي آيد ؟؟ خدا مي تواند همين قدرت و كارآيي را به ما هم عطا كند منتها ما طالب نبوده ايم .
اگر ذره ايي در عظمت قدرت خدا فکر کنيم، در آسمان و دشت و صحرا و دريا جز عجیب بودن و گستردگی قدرت خدا چيزي مشاهده نمي كنيم و امور فاني ديگربه راحتی به چشم ما نمی آید، اگر در عظمت و گستردگی خدا فکر کنيم در مسير بندگی وارد شده و از معصیت دست بر می داريم . علامه طباطبایی وقتی يك سیب را می دیدند مدت زیادی نگاه و فكر مي كردند و بعد شروع به خوردن می کردند . يعني فكر مي كردند خدایی که این سیب را رنگ و روي زيبايي بخشيده دیگر خوش رنگی کسی به چشم ما نمی آید . این تازه یک دانه از آن بی نهایت قدرت است. با اين ديد نگاهمان به امور تغییر پیدا می کند . چهارم: درتصنیف غرر ص 56 امر دیگری گفته شده است: مَنْ تَفَكَّرَ فِي آلَاءِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ وُفِّق آلاء ، نعمات سریالي و پشت سر هم است . وقتی نعمت ها جدا جدا باشد نعمت می گویند به امر راحت و نرم نعمت مي گويند .(عرب لباس نرم را نعیم می گوید) ردیف کردن نعمات را از جانب خدا ببینید، دوره جنینی کودکی و جوانی را ببینید پشت سرهم نعمت است و چيزي از قلم نیفتاده است . اگر گاهي در زندگي ما مشکلاتي مشاهده مي شود بدليل اينست كه تكه ايي از نعمات را خط زده ایم. بايد فکر کنيم خدا در دوران بچگی و نوجوانی چه نعمات بيشماري به ما داده است در اين صورت به زندگی اميدوار می شويم . خدا که عوض نشده است خدای دوره جوانی خدای دوره میانسالی ما هم هست ، خدایی که نعمات را ردیف کرده است قیچی نمی کند مگر خودمان ندیده بگیريم . اگر کسی فکر كند و نعمات زندگيش را سریالی ببيند حتما در زندگی اش موفق بوده است ، زندگی به کام او است یعنی ناکامی های ما منوط به این است که سریال نعمات را ندیده گرفته ایم ، حتی گاهی اوقات خدای سبحان مصیبت وارد مي كند كه قدر نعمات را بدانیم چون به سنی مي رسیم كه نعمات برای ما عادی می شود و لذتی از نعمت نمی بریم. گاهی فقط یک گرفتاری پیش می آید تا قدر نعمت را بدانیم با فکر، مجددا نعمت به ما بر می گردد . گاهي در زندگي آسایش خاص، با گرفتن نعمت ايجاد مي شود . مثلا در بدن همه امور به راه است و عادی است نمی دانیم سلامتی چیست . برای هر نعمتی چقدر بايد هزینه مادی مي كرديم اما خدا بدون هيچ هزينه ايي در اختیارمان قرار داده است . الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم ادامه دارد استاد بروجردي كلاس نهضت تفكر ٩٥/٥/٣ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
فیلم از طرف طباطبایی
در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور: 🔺اروپایی‌ها به ۱۱ تعهد خود عمل نکرده اند ولی از ما می خواهند به تعهداتمان پایبند باشیم! چقدر پر رو🔺فرایند کاهش تعهدات از طرف ایران قطعا ادامه خواهد یافت.
١٦ ادامه شرح غزل ١٤٨ بخت حافظ گر از اين گونه مدد خواهد كرد/ زلف معشوق به دست دگران خواهد بود/ حافظ مي گويد: من در حال حاضر شرايط خوب و حال خوشي ندارم و جلوه گري معشوق را ادراك نمي كنم و اگر وضعيت به همين شكل و به صورت فراق و قبض پيش رود ، بايد ديگران لذت وصال را بچشند خود من مقصر هستم و من مانع دارم ، من اشتغالات نامناسب دارم كه نمي توانم جلوه گري دوست را ادراك كنم اما خدايا چه كسي باور مي كند كه قبض من تداوم داشته باشد ؟؟ تو نور سموات و زميني رحمت تو وسعت كلشيء است كار تو و اولياي الهي جلوه گري دائم است ، چه كسي باور مي كند كه به من پشت كنيد رحمت تو عالم را فرا گرفته است پري رو تاب مستوري ندارد چو دربندي ز روزن سر برارد كار خدا جلوه گري است و با كوچكترين روزني نور افشاني مي كند. گري پايان استاد بروجردي كلاس حافظ شناسي ٩٨/٤/٢٤ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
فیلم از طرف طباطبایی
☝گفته هاي مرحوم آيه الله شيخ مرتضي تهراني در مورد مقام معظم رهبري
🔻رهبرانقلاب: مطالبی را که در تمجید از خودم باشد، نمی‌خوانم روایتی از غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: 🔹یک بار من با مجله‌ای مصاحبه کرده بودم و در مورد شبهاتی که راجع به آقا بود پاسخ داده بودم. مجله را به حضرت آقا نشان دادم. 🔹بعد از دو سه هفته که مجددا ایشان را دیدم، از ایشان راجع به این که مصاحبه را خوانده‌اند یا نه، سوال کردم و ایشان فرمودند: مطالبی که درباره (در تمجید از) خودم باشد را نمی‌خوانم.
١٠ ""ورود به مسجد الحرام"" ورود به مسجدالحرام: از قهر خدا به مهرش ، از خوف نسبت به او به رجای عنایتش پناهنده شوید، از آتش فراق مولی به خنکای وصالش پناه ببرید. حاجی هنگام ورود به مسجدالحرام خدا را با عنوان ،یا جواد ویا کریم" مورد خطاب قرار میدهد. معشوق، جواد و بخشنده است و با جود خویش چندان آرامش و امنیتی به سوز درونی بنده هجران کشیده و درد فراق چشیده می بخشد که او با اطمینان خاطر وارد حرم میگردد. از کرامت کریم به دور است که مهمان به خانه اش دعوت کند و سپس با نگاه جلالی محاکمه اش نماید و به حسابهای کهنه و گناهان گذشته اش رسیدگی کند. صاحب خانه کریم ، نوایی در گوش حاجی زمزمه میکند که کعبه ، بیت عتیق بندگی و خانه قدیمی توست ، مآوای اصلی تو کنار من خداست "به حقیقت خویش خوش آمدی" مسجدالحرام جلوه همان بهشتی است که خداوند آنرا برای مومنین آماده کرده است و به او میگوید تو آزاد از هر تعلقی، به این جا دعوت شده ای تا در این فراخوان، خود گمشده ات را بیابی. یافتن همین من گمشده، وافد (وارد) را در ورود به مسجدالحرام به سجده شکر وا میدارد و این ساییدن پیشانی بر سنگهای خنک مسجد الحرام ، حکایت از رضایتی میکند که اومنتظرش بوده است. استاد بروجردی ادامه دارد كتاب جرعه ايي از بيكرانه هاي حج كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK