eitaa logo
دقایقی پیرامون دوران جدید عالم
948 دنبال‌کننده
426 عکس
62 ویدیو
17 فایل
ما به دوران جدیدی از عالم وارد شده‌ایم. به‌تدریج آثار این آغاز، محسوس‌تر می‌شود و تاثیر خود را در تغییر چهره زندگی بشر آشکار می‌کند. در این کانال، این دوران جدید را از سه زاویه مورد تامل قرار می‌دهیم: #روش، #دولت و #استعمار. Admin: @yas_aa
مشاهده در ایتا
دانلود
| 🟥 روزگاری مسلمانان در جنوب اروپا و در تا جنوب ، کشوری اسلامی به‌وجود آوردند. این کشور مهد تمدّن شد و علم در اروپا از همان تمدّن اندلسىِ قرون اوّلیه‌ی اسلام شکوفا گردید. شکوفایی علم در آن سرزمین داستان‌هایی دارد و خودِ غربی‌ها نیز به آن معترفند... 🔸 اروپایی‌ها وقتی خواستند را از مسلمانان پس بگیرند، اقدامی بلندمدّت کردند... و در این‌راستا انگیزه‌های مختلف ، مذهبی یا سیاسی داشتند... برای آن‌ها تسلّط اقتصادی بر منطقه‌ی حیاتی است... تسلّط بر اُپک، نفت و سلطه‌ی نهایی بر نفت خاورمیانه از جمله‌ی این اهداف است. 🔹اقتصاد، خدای امروز دنیای مادّی است؛ خدای واجب‌الاطاعه‌ای که همه باید در مقابل او زانو بزنند و هر کاری برای به‌دست‌آوردن بکنند. این اقدامات برای بهبود اقتصاد بشر صورت نمی‌گیرد؛ بلکه در جهت پُرکردن جیب کمپانی‌های نفتی و تسلیحاتی و امثال آن‌ها که مظهر فرعونیّت و قارونیّت هستند، صورت می‌پذیرد. ، 06/12/1381 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🟥 متأسّفم از این‌که باسوادهای ما و کتاب‌خوان‌های ما از تاریخ نزدیک به ما و معاصر ما -چه تاریخ دوره‌ی ، چه تاریخ دوره‌ی - کمتر اطّلاع دارند؛ اطّلاعات‌شان خیلی محدود است؛ وسیع نیست؛ جزئیّات را غالباً مطّلع نیستند. از اواسط دوره‌ی قاجار به این طرف تا زمان دوره‌ی پهلوی... از این میراث معنوی در هنگام شکوفایی علم در دنیا، استفاده‌ی درستی نشد. 🔹دوران ما، یعنی همین قرن اخیر و صد سال اخیر، دوران شکوفایی و رشد علم در دنیا است و هر کشوری به جایی رسیده، در همین ۱۰۰ سال، ۱۲۰ سال به جایی رسیده. ما در این دوران... می‌توانستیم وقتی دانشگاه غربی و اروپایی را وارد کشور کردیم، از آن میراث استفاده کنیم... و دانشگاه را ایرانی بسازیم؛ دانشگاه را کنیم. می‌توانستیم این کار را بکنیم، نکردیم... آن روز ما نه توانستیم از و زمینه‌ی علمی میراث خودمان استفاده کنیم؛ نه توانستیم از میراث معنوی و میراث اخلاقی محیط علمی خودمان استفاده کنیم... اخلاق علمی به‌کلّی تغییر پیدا کرد. نه میراث علمی ما و ظرفیّت علمی ما منتقل شد، نه میراث اخلاق علمی ما و اخلاق دانشگاهی ما منتقل شد. دانشگاه این‌جوری شکل گرفت. 🔸غربی‌ها برای آن‌چه آن را می‌نامیدند، برنامه‌ریزی کردند. برای تربیت آدم‌هایی که در این کشورها با اخلاق آن‌ها، با شیوه‌ی آن‌ها، با آن‌ها تربیت بشوند و رشد کنند و آن کشور را به عهده بگیرند... می‌خواستند ما پلی باشد به‌سمت سرازیرشدن هرآن‌چه غربی‌ها مایلند در اتّفاق بیفتد... می‌خواستند دانشگاه محلّ پمپاژ افکار غربی و سبک زندگی غربی باشد. خب تا حدودی هم در یک جاهایی موفّق شدند، در این تردیدی نیست... امّا در نهایت موفّق نشدند؛ [چون‌] هویّت ایرانی کار خودش را کرد. 🔹 یک چیز عجیبی است در ؛ همه‌ی کسانی که به ایران تهاجم کردند به یک نحوی، در ایران بعد از مدّتی حل شدند: زبان‌شان، آداب‌شان، فرهنگ‌شان؛ تنها چیزی که مستثنی‌ است، اسلام است که آمد ایران و در ایران غرق نشد؛ ماند و ایرانی اسلام را از بُن دندان قبول کرد؛ والّا در کشورهای مورد تهاجمِ عرب‌های ، هرجا رفته‌اند، زبان عوض شده است؛ زبانش عوض شد، زبانش عوض شد، زبانش عوض شد... ایران زبانش عوض نشد، فارسی باقی ماند؛ یعنی یک چیز عجیبی است در ایران. ؛ ۱۳۹۴/۰۸/۲۰ 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🟥 بعد از تاثر و وابستگی شدیدی نسبت به پیدا کرد. ازآن‌جایی‌که اقتصاد نئوکلاسیک را مشروع می‌دانست و آن را امری احترام‌برانگیز می‌شمرد، این امر چنان بر تحلیل سایه انداخت و متاثر از نمود که عاملیت‌های انسانی در این تحلیل‌ها به حاشیه رانده شدند. 🔸 مهم‌ترین تاثیر اقتصاد نئوکلاسیک بر تحلیل را می‌توان در غفلت از آگاهی‌های پایه‌ای و «معنای انسانی مولفه‌های محیطی» در تفسیر مسائل ژئوپلیتیک مشاهده کرد؛ مفاهیمی هم‌چون: تاثیرات نظام حاکم، موضوعات ، مدل‌مندی تصمیم‌گیری‌های سیاسی، بازساخت، عامل زمان، ، و ساختار جامعه. 🔹 تحلیل یک بدون درنظرگرفتن این مولفه‌ها، تحلیلی ابتر است. بدون ملاحظه‌ی این مفاهیم باید انتظار داشته باشیم بوم‌های مشابه، وضعیت یکسانی داشته باشند؛ حال آن‌که این‌طور نیست. اگرچه پدیده‌های جغرافیایی در تکوین‌شان از تاثیر می‌پذیرند، اما عمیقا وابسته به انسان، و آن‌ها هستند. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🟥پدیده‌های طبیعی با پدیده‌های انسان‌ساخته‌، در جغرافیا، درهم‌تنیده‌اند. عامل‌های انسانی و طبیعی، بسته به آمریتی که از خود بروز می‌دهند، در شکل‌دادن به مختصات یک حضور دارند. به‌میزان توسعه‌یافتگی، سهم ساختار جامعه در ایجاد فضای جغرافیایی بیش‌تر شده و بر غلبه می‌کند. دانش‌هایی هم‌چون و نیز از دل نیازها و در نسبت و تناسب با ایدئولوژی‌های این جوامع برآمده است. 🔸به‌دلیل دخالت در جغرافیا است که هومبولت (alexander von humboldt) (پدر جغرافیای نو) در رهیافت (geocratic) بر تعیین‌کنندگی طبیعت بر کیفیت زندگی انسان تاکید می‌کند؛ ریتر (carl ritter) در رهیافت (theocratic)، روایتی از تحولات جغرافیایی ارائه می‌نماید که نشان‌دهنده کنترل آفریدگار بر پدیده‌های سطح زمین باشد. ویدال بلاش (Vidal de La Blache) در رهیافت (we-ocratic) و مکتب امکان‌گرایی جغرافیا، متاثر از بر این تفسیر تاکید می‌کند که اگرچه محیط، امکاناتی را در اختیار انسان قرار می‌دهد، اما حق برای بهره‌گیری از آن‌ها هم‌چنان وابسته به انسان است. 🔹باتوجه به تاثیر بر تفسیر یا جغرافیا، این پرسش قابل طرح است که نگاه انسان موحّد به جغرافیا و چه تمایزات و امتیازاتی در مقایسه با دیگر رهیافت‌ها دارد؟ این پرسش، هسته‌ی سخت را شکل می‌دهد. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🟥 پول، کالای واسطی است که ارزش‌مندی و منزلت هر چیز در با آن سنجیده می‌شود؛ ولو این چیز، عواطف یا استعدادهای انسانی باشد. ، همه‌چیز عالم را به تبدیل می‌کند. 🔸 پول نیز مانند همه‌ی پدیده‌های عالم، دارد. حرکت پول در زمان، یعنی تغییر شتاب قدرت پول. از آن‌جایی‌که پول نیز یک کالاست، برای سنجش و کنترل ارزش‌مندی آن باید به ملاک دیگری روی آورد که عبارت است از: یا به‌بیان الهیاتی‌اش (Usury). پس ربا، ابزار کنترل شتاب تغییرات قدرت پول است. 🔹 از مهم‌ترین رسالت‌های نظریه‌های اقتصاد، کشف یا وضع قواعدی برای فهم و کنترل حرکت پول است. نظریه‌ی ، ارزش کالا یا خدمت را جمع «هزینه مواد اولیه» با «هزینه کارگر» می‌داند؛ ولی ، ارزش کالا و خدمات را به عامل انسانی پیوند داده و ادراک مصرف‌کننده از ارزشمندی محصول یا خدمات را به هزینه‌ی مواد اولیه و کارگر اضافه می‌کند. 🔸 نکته‌ی مهم این است که ادراک آدمی از ارزشمندی کالاها، تابع و تغییرات محیطی است که رقابت در بستر آن‌ها رخ می‌دهد. با تشدید فضای رقابتی می‌توان شتاب حرکت پول (یعنی ربا) را افزایش داد. اگر بهره‌مندی از را در ادراک از ارزشمندی کالاها موثر بدانیم، بدین‌معناست که با استفاده از به‌مثابه ابزار، از برای کنترل استفاده می‌کند. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🟥 هرگاه بپذیریم که به‌مثابه ابزاری موثر و تعیین‌کننده در اختیار و است که به واسطه‌ی آن، تنور را گرم نگه می‌دارد و ادراک انسان‌ها از ارزشمندی کالاها و خدمات مختلف را تغییر داده و کنترل می‌کند؛ استبعادی ندارد که نتیجه بگیریم آن‌چه بر امنیت در دریا و در زمین حکومت می‌کند، (Interest rate) است. 🔹 اگرچه بخشی از برآمده از هستند و به‌طور طبیعی از نشأت می‌گیرند، اما با پدیده‌های انسان‌ساخته‌ای مثل: و صلح، ایجاد و ، ایجاد در بستر زمین و دریا، تاسیس و ، تامین یا ایجاد ناامنی در کریدورهای تجاری و ... نیز می‌توان قیمت کالا و خدمات را بالا برد یا از ارزشمندی آن‌ها کاست. التهاب یا آرامش در بازار نیز در خدمت کشف ارزشمندی ناشی از است. 🔸 بالا یا پایین‌آمدن قیمت در ثانیه‌به‌ثانیه تابلو به‌تبع تغییرات امنیتی تنگه‌های راهبردی جهان، بهترین شاهد این مدعاست. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
10.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون 📌رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد... ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم.
| 🟥 آرایش میدانی‌ای که اینک رژیم صهیونیستی به خود گرفته است، حاکی از سناریوهای محتمل مختلفی است. چرا رژیمی که شرایط فرسایشی ناشی از تهاجم به او را با بحران مشروعیت در روبه‌رو کرده، باید دست به ماجراجویی در و و امروز در بزند؛ درحالی‌که می‌داند این اقدامات به معرکه‌ی گسترده‌تری تبدیل خواهند شد و غاصبان قدس را با سه کشور غیرهم‌مرز با او خواهند کشاند؟ یک احتمال جدی، قصد رژیم برای است؛ پس از حادثه‌ی هلیکوپتر نیز شرایط برای ارتقای عمودی مساعدتر شده و محتمل است که تا صدور پیامی به قصد پیش برود. 🔸 باید بیش از هر چیز مراقب باشیم. و ، مهم‌ترین شمشیر آخته و آماده‌ی فرود بر سر است. مسئول تولید روایتی که بتواند در این شرایط انسجام را حفظ کند، کیست؟ نسبت به این وظیفه‌ی خطیر، چه‌مقدار و داریم؟ 🔹 خشم و اشک ناشی از انتحاری که امروز دیوانه‌ی مدیترانه در به‌کارگزاری از مرتکب شد، نباید قلب‌های پولادین فکوران را از دقت و عمق محاسباتی میدان غافل کند. این تقابل، بیش از هر چیزی و است. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| سید حسن نصرالله: نبرد پس از بمباران حدیده، بیروت و تهران وارد مرحله جدیدی شده است... آن‌چه در حال رخ‌دادن است، دیگر جبه‌ های پشتیبانی نیست، بلکه یک نبرد آشکار بزرگ است که عرصه‌های آن شامل غزه، جنوب لبنان، یمن، عراق و ایران است.
| 🟥 عنوان به آن‌دسته از کلیمیان اطلاق می‌شود که هسته‌ی اولیه ایشان در قرن 7 پیش از میلاد مسیح، زمانی که حکومت آشور به حمله کرد، به و مشخصا به شهر گریختند و این جماعت را در این نقطه از تاسیس کردند. در قرن‌های بعد نیز بخشی از یهودیان ، ، و از طریق به این جماعت پیوستند. آن‌ها در کنار این جاده زندگی می‌کردند و از رونق اقتصادی و تجاری آن بهره‌ی وافری بردند. 🔸 یهودیان بخارا خود را از نسل و می‌دانند و معتقدند که هم‌اینانند. زبان ایشان، گویشی از فارسی تاجیکی است که با آمیخته شده است. در قرن 13 میلادی که شاهد حمله‌ی مغول به ایران و عراق هستیم، یهودیان بخارا قصه‌ای داشته‌اند که باید به آن توجه کرد. در میانه‌ی قرن 19 میلادی، گروه قابل توجهی از یهودیان بخارا به مهاجرت کردند؛ اکنون محله‌ی ایشان با نام در سرزمین‌های اشغالی پابرجاست. آمارها نشان می‌دهد که امروزه 100هزار یهودی بخارایی در و دیگر شهرهای سرزمین‌های اشغالی ساکن هستند. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🟥 ترویج و گسترش یک «فکر» و «ایده» و «آرمان»، ابزارها و اقتضائات خودش را می‌طلبد. ، عبارت است از فضا و محیطی که یک فکر و ایده و آرمان در بستر آن تکثیر شده؛ گسترش یافته و به یک و تبدیل شده است. نیز به شرایط و وضعیتی اطلاق می‌گردد که یک فرهنگ، به و و وسیله‌هایی از این قبیل مجهز شده است تا امکان گسترش و بقای آن فرهنگ را در مواجهه با افکار و فرهنگ‌های دیگر کنند و شرایط را برای بسط و گسترش فکر و فرهنگ رقیب، ناهموار و نامساعد کرده و تا حدودی سد نمایند. 🔹 پیش از پیدایش تمدن ، چندان ضرورتی نداشت که تفکر و فرهنگی برای بسط و حفظ خودش الزاما به ابزارسازی متناسب با خویش روی آورد؛ زیرا یا به‌عبارت‌دیگر بخش عمده‌ای از تهدیدات را مهار می‌کرد. اما اهمیت ابزار و در و غلبه‌ی قابل توجه بر امتناعات جغرافیایی، توجه به تمایز با را ضروری ساخته و اهتمام به تامین اقتضائات تمدنی برای حراست از یک فرهنگ را غیرقابل‌اغماض نموده است. ✂️ پی‌نوشت: توجه به چرخه‌ی تبدیل تبدیل فکر، آرمان و به فرهنگ و سپس تمدن، کمک می‌کند که از نسبت به الزامات فرآیند منتهی به در امان بمانیم. هم‌چنین یاری می‌کند تا ضرورت ایجاد تمدن بدیل در مواجهه با را بهتر درک و لمس نماییم. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🟥 کانون‌های قدرت در جهان در اثنای تاریخ و طی زمان، مانند هر پدیده‌ی دیگری در این عالم، کرده‌اند؛ تغییر یافته‌اند و جابه‌جا شده‌اند. روزگارهایی نه‌چندان دور، کفایت می‌کردند که بسط یک و فکر و آرمان و تجلی و ظهورش در قالب ، ضامن تکثیرشان در میان نسل‌های مختلف یک سرزمین باشد. لذا پا گرفتن یک فرهنگ در یک ایمن کافی بود تا آن فرهنگ، نیز نامیده شود؛ اما مدرنیته اکتفا به امتناعات جغرافیایی برای حراست از را منتفی ساخت. 🔸 اساسا زاییده‌ی ایده‌ی: غلبه بر با اتکا به است. مدرنیته، برآمده از فکر و فرهنگ مردمانی است که قرن‌های متمادی در شرایط سخت آب‌وهوایی سواحل و و زمستان‌های خشن شمال زندگی کردند. 🔹بدیهی است که انتظار داشته باشیم در چنین شرایطی، و تمنای در دل آن‌ها شعله‌ور شود؛ سال‌ها بعد نیز به این فرهنگ به تمدنی تبدیل گردد که می‌تواند از خشونت امواج دریا سواری بگیرد؛ وحشت و رعب سفر در را زیر پا بگذارد؛ ستیغ کوهستان را مقهور سازد و زمستان را به منظره‌ای تبدیل کند که می‌توان پشت شیشه‌های نشکن لم داد و در کنار بخاری‌های برقی بر کشتی‌گرفتن طوفان با درختان نظاره کرد. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid