eitaa logo
حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان ✅
1.1هزار دنبال‌کننده
15.7هزار عکس
10.2هزار ویدیو
595 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان 🔹سایت : 🔹www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین 🔹@hamidam
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴واگذاری معدن بزرگ سنگ آهن سنگان به بخش خصوصی 🔸در سکوت کامل خبری معدن سنگ آهن سنگان که جز بزرگترین معادن سنگ اهن دنیا می باشد در حال واگذاری به بخش خصوصی است 🔹این واگذاری که در گذشته دو بار قرار بود اتفاق بیفتد با مخالفت و پیگیری های نمایندگان وقت و بزرگان منطقه لغو شد. 🔸سنگ معدنی که سالانه میلیاردها تومان به خزانه دولت پرداخت می کند و با نود درصد بهره وری اقتصادی در دوران تحریم یکی از موفق ترین بخش های اقتصادی دولت است و سهم بزرگی در رفاه مردم منطقه دارد نباید به بخش خصوصی واگذار شود و مردم منطقه را از نعمت های عمومی محروم کند و سود را به جیب سودجویان بخش خصوصی بریزد. 🔹 نماینده سابق خواف و رشتخوار در نامه ای به وزیر صمت وقت فاطمی امین به تفصیل به دلایل لزوم دولتی ماندن این بخش اشاره کرده که در اینجا می توانید بخوانید.. 🔸در این روزهای پر حادثه سودجویان سازمان ایمیدرو بهترین فرصت را برای واگذاری این معدن به بخش خصوصی پیدا کرده اند که امیدواریم با هشیاری نمایندگان مجلس و دولت مانند دو بار قبلی سنگشان به هدف نخورد. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتاری کوتاه از دکتر سعید جلیلی در جمع دانشجویان؛ 📽 آیا شهادت فرماندهان بی تاثیر است؟! ▫️واقع بینی هم لازم است، نمی‌شود هر بار بگوییم مثلا سید حسن ترور شد؛ سید حسن‌ها خواهند آمد! 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴 رایان کراکر، سفیر کهنه.کار آمریکا در خاورمیانه، مشهور به «لارنس عربستان آمریکایی‌ها»: 🔹 اسرائیل هر جا را که در ایران هدف قرار دهد، معادله قدرت را به صورت معناداری تغییر نخواهد داد 🔹 اسرائیل تاریخ خود را فراموش کرده؛ این فکر که حمله و اشغال لبنان، شمال را امن می‌کند، توهمی بیش نیست 🔹 شکست زمانی برای طرف مقابل معنا دارد که خود بپذیرد شکست خورده؛ بنابراین با قطع سر حزب الله و حماس، شکست رخ نخواهد داد 🔹 اگر اسرائیل و آمریکا باورشان شود که دستاورد‌های اخیر، عامل پیروزی است، خیلی خطرناک است. 🇮🇷💪 🇮🇷💪 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فَانَّ حِزبَ الله هُمُ الغالِبون..♥️ قلبم برای زخم‌های قدس، می‌تپد، و تمام وجودم برای دردهای بیروت، درد می‌کند.. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
من سرم رو میندازم پایین و منتظر می‌شینم شاید به منم گفتی إرفع‌رأسك🤍 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ هر از گاه در گذر بی صدای ثانیه های دنیای فانی، جرس کاروان از رحیل مسافری خبر می دهد که در سکونی، آغازی بی پایان را می سراید. آیت الله سید محسن طاهری درگذشت پدر خانم گرامیتان را به شما و خانواده محترمتان تسلیت عرض نموده برایشان از درگاه خداوند متعال مغفرت ، برای شما و سایر بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانم . 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸تمام آيات قرآن داراى اهميت است ، زيرا همگى كلام خداست ، و براى تربيت و نجات بشريت نازل شده است ، ولى در ميان آنها بعضى درخشندگى خاصى دارد، از جمله پنج آيه (۱۹۱-۱۹۵ آل عمران) از فرازهاى تكان دهنده قرآن است ، كه مجموعه ای از آميخته با لحن لطيف و ، در شكل يك نغمه آسمانى مى باشد، و لذا در احاديث و روايات اهميت خاصى باين آيات داده شده است . از امام صادق (عليه السلام ) نقل شده كه فرمود: هر كسى را كار مهمى پيش آيد پنج بار بگويد (ربنا) خداوند او را از آنچه مى ترسد رهائى مى بخشد و به آنچه اميد دارد نائل مى گرداند عرض كردند چگونه پنج بار (ربنا) بگويد فرمود اين آيات را كه مشتمل بر پنج (ربنا) است بخواند و به دنبال آن اجابت پروردگار است زيرا مى فرمايد: (فاستجاب لهم ربهم ...) در روايات اهل بيت نيز دستور داده شده كه هر كس براى نماز شب برمى خيزد اين آيات را تلاوت كند. 🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🍃🌸قرآن كريم ، وحى نبوت و كتابهاى فرستاده شده بر انبياء را خوانده است و چون اهل و متخصص هر چيزى نسبت به آن چيز عارفتر و بيناتر و به اخبار آن داناترند پس كسانى كه مى خواهند نسبت به آن چيز اطلاع بدست آورند لازم است به اهل آن مراجعه كنند، و اهل كتابهاى آسمانى همان دانشمندانى هستند كه تخصصشان در علم آن كتاب و عمل به شرايع آن است آنها اهل خبره و عاملين به آن علمند، پس ديگران بايد به آنان مراجعه نمايند. آيه فوق بيانگر يك اصل اساسى اسلامى در تمام زمينه هاى زندگى مادى و معنوى است و به همه مسلمانان تاءكيد مى كند كه آنچه را نمى دانند از اهل اطلاعش بپرسند و پيش خود در مسائلى كه آگاهى ندارند دخالت نكنند. به اين ترتيب مسأله ، نه تنها در زمينه مسائل اسلامى و دينى از سوى قرآن به رسميت شناخته شده ، بلكه در همه زمينه ها مورد قبول و تأكيد است ، و روى اين حساب بر همه مسلمانان لازم است كه در هر عصر و زمان افراد آگاه و صاحب نظر در همه زمينه ها داشته باشند كه اگر كسانى مسائلى را نمى دانند به آنها مراجعه كنند.🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه۵۴-۵۳ ( صفحه ۲۷۲) وَمَا بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ثُمَّ إِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْأَرُونَ و هر نعمتى كه داريد، از جانب خداوند است، سپس چون به شما رنجى رسد به درگاه او مى‏ناليد ثُمَّ إِذَا كَشَفَ الضُّرَّ عَنْكُمْ إِذَا فَرِيقٌ مِنْكُمْ بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ ﴿۵۴﴾ و چون رنج را از شما باز دارد، آنگاه گروهى از شما براى پروردگارشان شريك مى‏آورند ♦️این آیات براى اثبات اين كه همه نعمت ها از آن خداست، صحنه اى از زندگى انسان ها را ترسيم مى كند، به اين صورت كه اگر شما را در زندگى آسيبى برسد و دچار بلا و مصيبتى شويد، شما به سوى خدا روى مى آوريد و زارى مى كنيد. 🔺اين حقيقت را همه در زندگى خود تجربه كرده اند كه به هنگام بسته شدن راه چاره، بى اختيار، انسان به سوى يك نيروى غيبى كشيده مى شود كه او مى تواند مشكل را حل كند. حتى كسانى كه خدا را باور ندارند، هنگام بروز چنين حوادثى كه از همه جا قطع اميد كرده اند، ندايى از درون خود مى شنوند كه آنها را به نويد مى دهد و در همان حال خواه ناخواه به سوى يك نيروى لايزال كشيده مى شوند و اين همان است كه در چنين مواردى بيدار مى شود. 🔺در حقيقت قرآن به اين نكته باريك اشاره مى كند كه فطرت توحيد در وجود همه شما هست ، ولى در حال عادى ، پرده هاى غفلت و غرور و جهل و تعصب و خرافات آنرا مى پوشاند، اما به هنگامى كه تند باد حوادث و طوفانهاى بلا مى وزد اين پرده ها كنار مى روند و نور فطرت آشكار مى گردد و مى درخشد، درست در همين حال است كه خدا را با تمام وجود و با اخلاص كامل مى خوانيد، خدا نيز پرده هاى بلا و رنج و مصيبت را از شما دور مى سازد كه اين گشودن پرده هاى رنج ، نتيجه گشوده شدن پرده هاى غفلت است (توجه داشته باشيد در آيه تعبير به كشف الضر شده است كه به معنى كنار زدن پرده هاى مشكلات است ). 🔺ولى با اين وجود، انسان ناسپاس به زودى همه چيز را فراموش مى كند و چون آن گرفتارى بر طرف شد، باز به حالت ناسپاسى خود بر مى گردد. و لذا در ادامه آيه مى فرمايد: آن گاه كه آسيب از شما بر طرف شد، گروهى از شما به پروردگارشان شرك میورزند. سپس اضافه مى كند كه عاقبت اين شرك، ناسپاسى نعمت هايى است كه به آنها داده ايم. اين كه مى فرمايد: آنها شرك میورزند تا آنچه را كه به آنها داده ايم ناسپاسى كنند، منظور اين نيست كه شرك ورزى آنها با هدف ناسپاسى انجام مى گيرد، بلكه منظور، بيان عاقبت كار آنهاست كه به ناسپاسى مى انجامد و لام در «ليكفروا» لام عاقبت است. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۶۰ سوره نحل( صفحه ۲۷۳) لِلَذینَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ مَثَلُ السَّوْءِ وَلِلَّهِ الْمَثَلُ الْأَعْلَى وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ وصف بد، سزاوار بى‏ايمانان به آخرت، و وصف والا سزاوار خداوند است، و او پيروزمند فرزانه است‏ 🔷(مثل )به معناي صفت است ، ايمان به آخرت و اعتراف به وقوع حساب و جزا تنها اصلي است كه متضمن حفظ انسان از انجام اعمال زشت و بد مي باشد و او را از هر مذمت وخفت نگاه مي دارد، لذا به حكم اين آيه 👈🏻ايمان نداشتن به و سبك شمردن امر حساب و جزا ريشه تمام گناهان است . 🔹هر صفت بد و ننگي كه انسان به آن آلوده شود از جهت از آخرت است ، و اگر بعضي از مؤمنان ، آلوده به رذايل مي گردند به جهت فراموش كردن روز جزاست . 🔹از جانب ديگر خداي سبحان داراي برتري و تقدس و تنزه از همه صفات بد است ،بلكه همه كمالات از اوست و او همه صفات كماليه را به نحو اتم داراست ، لذا در ميان صفات خوب ، خوبترينش مخصوص خداي سبحان است ، همچنانكه در جاي ديگر مي فرمايد:(وله المثل الاعلي في السموات و الارض )، و يا فرموده (له الاسماء الحسني ). 🔹پس (مثل اعلي ) عبارتست از 👈🏻اثبات همه صفات كماليه و نفي جميع صفات سيئه و حدود و نواقص از ساحت ربوبي . 🔷و آنگاه جمله (هو العزيز الحكيم ) در مقام تعليل بيان سابق و افاده حصر است ،يعني خداوند كسي است كه تمامي عزتها از اوست و عزت او هرگز دچار ذلت نمي شود، زيرا همان فقدان است و كسي كه تمام عزتها را دارد هرگزمتصور نيست كه فاقد عزتي باشد و نيز همه حكمتها براي اوست ، لذا هرگز دچارجهل نمي گردد، چون جهل همان فقدان حكمت است . پس خدايي كه جهل و ذلت از ساحت او دور است ناگزير به هيچ يك ازصفات نقص و ذم متصف نمي شود.🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸 درقرآن کریم فقط یکباراز کلمه "نحل" به معنای "زنبورعسل" درآیه۶۸ سوره استفاده شده است. نکته مهمی که وجود دارد این است که دراین آیه از افعال مؤنث (اتَّخِذِي- كُلِي- فَاسْلُكِي) برای زنبورعسل استفاده گردیده که اشاره ای مستقیم است به جنسیت مؤنث در زنبورهای عسل یا همان زنبورهای کارگر که مسؤولیت جمع آوری شهد و گرده ی گیاهان و تولید عسل را برعهده دارند. جالب است بدانیم که زنبورهای نر قابلیت تولید عسل را ندارند و مهمترین وظیفه ی آنها در کندو ، بارورنمودن زنبورملکه میباشد وعمری کمترازیکماه دارند! این هدیه شگفت انگیز طبیعت ، به دلیل اینکه گرمای خورشید و رایحه و شهد گلها را یک جا در خود جمع کرده است ، باعث میشود عسل ، شفابخش باشد. و برترین مزیت آن این است که پس از نگهداری در زمانهای طولانی فاسد نمی شود و خواص درمانی خود را حفظ می کند.. 🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۷۱ سوره اللَّهُ فَضَّلَ بَعْضَكُمْ عَلَى‏ بَعْضٍ فِى الرِّزْقِ فَمَا الَّذِينَ فُضِّلُواْ بِرَآدِّى رِزْقِهِمْ عَلَى‏ مَا مَلَكَتْ أَيْمَنُهُمْ فَهُمْ فِيهِ سَوَآءٌ أَفَبِنِعْمَةِ اللَّهِ يَجْحَدُونَ‏ و خداوند بعضى از شما را بر بعضى دیگر در برترى داده است، پس كسانى كه برترى داده شده‏ اند، رزق خود را بر زیردستان خود ردّ نمى‏كنند تا آنكه همه با هم برابر شوند. پس آیا نعمت خدا را انكار مى‏كنند؟ 🌐 تفاوت مردم در ، یكى از برنامه‏ هاى حكیمانه الهى است، زیرا اگر همه مردم یكسان و یكنواخت بهره میبردند، كمالات معنوى آنان ظاهر نمیشد. مثلاً سخاوت، صبر، ایثار، حمایت، شفقت، تواضع و امثال آن، زمانى معنى پیدا میكند كه تفاوت‏هایى در میان انسان‏ها باشد. 🌐 ممكن است معناى آیه این باشد كه خداوند از مردم انتقاد میكند كه چرا افراد كامیاب، زیردستان خود را در امكانات خود شریك نمیسازند ؟و ممكن است معناى آیه چنین باشد كه امكان انتقال بعضى نعمت‏ها به دیگران نیست، مثلاً چگونه میتوان زیبایى چهره یا صوت یا عقل یا نبوغ یا محبوبیّت یا نفوذ كلام را به دیگران منتقل كرد. این تفاوت‏ها رمز تكامل و یكى از نعمت‏هاى الهى است. چرا آن را انكار میكنید؟ 🌐 معناى ، آن نیست كه خداوند همه مردم را در یك درجه از استعداد و شرایط قرار دهد، زیرا اگر همه مردم در برخوردارى از نعمت‏ها مساوى باشند، استخدام و تعاون و همكارى كه براى زندگى اجتماعى یك ضرورت است از بین میرود. قرآن در آیه۳۲ سوره زخرف میفرماید: «و رفعنا بعضهم فوق بعض درجات لیتّخذ بعضهم بعضاً سخریّاً» یعنى ما بعضى انسان‏ها را بر بعضى دیگر برترى دادیم تا بدین وسیله، استخدام پیش آید. (« سُخریاً» به معناى 👈🏻 و استخدام و « سِخریاً» به معناى 👈🏻 است) 🌐 گاهى كامیابى‏ ها در اثر ظلم، حق‏كشى واستثمار به دست مى‏ آید كه اسلام این‏گونه درآمدها را حرام شمرده است، لیكن گاهى توسعه رزق صددرصد خدادادى و از طریق حلال وبصورت طبیعى است. مثل دو نفر كه مشغول ماهیگیرى میشوند، یكى صدها ماهى در تورى كه او افكنده میرود، ولى دیگرى چند ماهى به تور مى‏ اندازد. در اینجا غنى و فقر، الهى است كه براى آزمایش و و بروز استعدادهاى آنهاست و هیچ جنبه‏ ى منفى ندارد. این آیه نظر به این‏گونه موارد دارد. «واللَّه فضّل بعضكم على بعض فى‏ الرزق» 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۷۹ سوره نحل(صفحه۲۷۵) أَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ مُسَخَّرَاتٍ فِي جَوِّ السَّمَاءِ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا اللَّهُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ آيا به پرندگان ننگريسته‏اند كه در فضاى آسمان رام شده‏اند، و كسى جز خداوند آنها را [در آن حال‏] نگاه نمى‏دارد، بى‏گمان در اين براى اهل ايمان مايه‏هاى عبرت است‏ 🍃🌸درك اين مساله آسان است كه چرا بسيارى از شگفتيهاى جهان هستى در نظر ما زياد جلوه نمى كند؟ زيرا هميشه آن را ديده ايم و به آن خو گرفته ايم ، و اين عادت و خو گرفتن در حقيقت حجابى شده است كه بر اين صحنه هاى شگفت انگيز افتاده ، به همين دليل اگر بتوانيم ذهن خود را از آنچه به آن خو گرفته ايم تخليه كنيم ، شگفتيهاى فراوانى در اطراف خود مشاهده خواهيم كرد. مساله از همين قبيل است این آیه دعوت عامى است از بشر كه به آسمان نگاه كند و پرندگان را كه در آن شناورند بنگرد و بينديشد كه چگونه اين پرندگان درآسمان پرواز مى كنند و به زمين نمى افتند! 🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۸۴ سوره وَيَوْمَ نَبْعَثُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيدًا ثُمَّ لَا يُؤْذَنُ لِلَّذِينَ كَفَرُوا وَلَا هُمْ يُسْتَعْتَبُونَ بخاطر بياوريد روزي را كه از هر امتي گواهي بر آنها مبعوث مي‏كنيم، سپس به كافران اجازه (سخن گفتن) داده نمي‏شود و توانائي بر رضايت طلبيدن (و تقاضاي) عفو ندارند. ♦️این آیه صحنه هايى از روز و وضع ذلّت بار كافران در آن روز را ترسيم مى كند. مى فرمايد: آن روزى را به ياد آور كه در آن از هر امتى گواهى بر مى انگيزيم. منظور از اين پيامبران و صالحانند كه حجتى براى قومشان هستند، يعنى اگر كسى بگويد ما در محيطى بوديم كه نمى توانستيم فرمان خدا را اطاعت كنيم، خداوند كسى را كه در همان محيط خدا را اطاعت مى كرد به عنوان حجّت بر مى انگيزد، وجود او گواهى روشن بر بطلان سخن گنهكاران است. البته در اين مورد وجود فقط يك نفر به عنوان حجت و گواه كافى است، هر چند كه ممكن است افراد بيشترى اين خصوصيت را داشته باشند. 🔺پس معلوم میشود که 👈🏻خدا در میان هر قومى ودر هر زمانى، برمردم حجّت وشاهد دارد.و وجود انسانی صالح و مصون از هر گناه و خطا، در هر عصر و زمان 🔺در قرآن بارها، سخن از گواهانِ قیامت مطرح شده است؛ پیامبران، فرشتگان، اولیاى خدا، زمین واعضاى بدن، از گواهان آن روز هستند. 🔺با آنكه خداوند همه‏ جا حاضر وبه همه‏ چیز آگاه است، ولى وجود گواهان متعدّد، عامل پیدایش 👈🏻 وحیا براى مؤمنان و وسیله‏ ى رسوایى بیشتر مجرمان است. 🔺سپس اضافه مى‏ کند که در آن دادگاه «اجازه سخن گفتن به کافران داده نمى‏ شود» (ثُمَّ لا یُؤْذَنُ لِلَّذِینَ کَفَرُوا). البته در آنجا نیاز به سخن گفتن با زبان نیست! دست و پا و گوش و چشم و پوست بدن و حتى زمینى که انسان بر آن گناه یا ثواب کرده است، گواهى مى‏ دهند بنابراین، نوبت به زبان نمى‏ رسد! و نه تنها به آنها اجازه سخن گفتن داده نمى ‏شود بلکه «توانایى بر جبران و اصلاح و تقاضاى عفو نیز ندارند» (وَ لا هُمْ یُسْتَعْتَبُونَ). چرا که آنجا ، سراى برخورد با نتیجه‏ ها و بازتابهاى عمل است نه جاى انجام عمل و یا جبران و اصلاح. 🔺«استعتاب» از عتاب است، یعنى گنهكار از صاحبِ حق، طلب عتاب و سرزنش مى‏ كند تا بدین وسیله قهرش فرو نشیند و رضایت دهد. 🔺پس معناى جمله (و لا هم يستعتبون ) اين است كه از ايشان نمى خواهند كه در مقام راضى كردن خدا بر آيند، و خدا را از خود خوشنود سازند.🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۹۰ سوره إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ در حقيقت ‏خدا به دادگرى و نيكوكارى و بخشش به خويشاوندان فرمان مى‏ دهد و از كار زشت و ناپسند و ستم باز مى دارد به شما اندرز مى‏ دهد باشد كه پند گيريد 🔷طبق اين آيه، خداوند مردم را به سه چيز فرمان مى دهد و از سه چيز باز مى دارد. آن سه چيز كه خدا به آن فرمان مى دهد، عدل و احسان و دادن حق خويشاوند است. 🌀 يعنى رسيدن هر كسى به حق و مقام شايسته خود و تقسيم عادلانه و درست امكانات جامعه كه باعث پيدايش زمينه هاى رشد و شكوفايى براى همه افراد مى شود. همان گونه كه حكومت بايد با مردم بر اساس عدل رفتار كند، مردم نيز بايد در روابط خود با يكديگر مطابق با عدل و انصاف عمل كنند و اگر جامعه را به يك هرم تشبيه كنيم، بايستى عدل هم در رأس و هم در قاعده آن حاكميّت داشته باشد. 🌀 بالاتر از عدل است، عدل باعث رسيدن هر كس به حقوق خويش است و احسان مقدّم داشتن ديگران بر خود و تلاش براى ايجاد رفاه و آسايش براى مردم است كه برخاسته از روح ايثار و از خود گذشتگى و بزرگوارى و مروّت است. البته از نظر 👈🏻كلى و اجتماعى، عدالت بهتر از احسان و جود است ولى از نظر 👈🏻فردى، احسان و جود ارزش بيشترى دارد. 🌀پرداختن به خويشان و داشتن روابط صميمانه با آنها و دادن حق آنها، فضيلت ديگرى است كه در اين آيه به آن امر شده است. جامعه از همان خانواده ها تشكيل مى شود ، اصلاح پيوندهاى خويشاوندى و وجود روابط عاطفى و صميمانه در ميان ، سبب اصلاح كلّ جامعه مى گردد. 💠هر چند كه منظور از «ذى القربى» در اين آيه خويشاوندان است و همه بايد حق خويشاوند خود را رعايت كنند، ولى اگر بخواهيم يك خانواده نمونه را به عنوان مثال نام ببريم، آن خانواده، خاندان رسول گرامى اسلام است. و لذا در برخى از روايات گفته شده كه منظور از «ايتاء ذى القربى» دادن حق اهل بيت پيامبر است. 🔷 همچنين در اين آيه شريفه، خداوند مردم را از سه چيز باز مى دارد، كه عبارتند از: فحشاء و منكر و بغى. 🌀 آن دسته از گناهان است كه انسان به طور آشكار و بى پرده مرتكب مى شود و از اين كه مردم از كار او با خبر شوند، باكى ندارد. 🌀 گناهانى است كه گناه بودن آن براى همه روشن است و همه آن را ناپسند مى دارند. 🌀 ، طلب كردن چيزى از ديگران از طريق زور و ستمگرى است. البته ممكن است كه يك گناه، مصداق فحشاء و منكر و بغى هر سه باشد. 🔹پس از ذكر اين دستورات سعادت آفرين، اضافه مى كند كه خدا شما را موعظه مى كند، باشد كه شما از آن پند گيريد.🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir