🔴 #زینت_پدر / بخش اول
🌺 به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب کبری (س)
✅ زینت #اهل_بیت (ع)
💠 امام صادق (ع) خطاب به #شیعیان فرمودهاند: «زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما.»
👈 در حقیقت #شیعه یک نوع التزام عملی وجود دارد و در طول تاریخ به کسانی شیعه میگفتند که در گفتار و کردار و اخلاق، از پیامبر اکرم (ص) و امیرالمؤمنین (ع) و ائمه اطهار (ع) پیروی میکردند.
💠 خداوند در سوره مبارکه عصرمیفرماید: بی تردید #انسان در زیان کاری بزرگی است؛ مگر کسانی که #ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادهاند و یکدیگر را به حق توصیه نموده و به شکیبایی سفارش کردهاند.
📌 #عمل، لازمه ایمان حقیقی است و اگر عمل نباشد، ایمان فرد نیز صوری و مستودع خواهد بود.
👈 اساساً حریص بودن در اعمال نیک مطالبه رهبران آسمانی شیعه است.
🔸 یکی از شیعیان امام صادق (ع) از تقسیم #بیتالمال زمان منصور دوانیقی محروم ماند. در کنار خانه منصور منتظر فرصت بود تا با شفاعت و وساطت کسی حق خود را بگیرد. حضرت سهم او را گرفته و به وی دادند. آنگاه فرمودند: اعمال نیک از همه نیکوست، ولی از تو نیکوتر است و کارهای زشت از همه زشت است ولی از تو زشتتر است (چون به ما نسبت داری).
✅ انتظار اهل بیت (ع) از شیعیان
انتظار امامان معصوم (ع) از شیعیان این است که از هر نظر دارای اوصاف نیک و پسندیده باشند.
💠 جابر بن یزید جعفى از حضرت امام باقر (ع) نقل میکند که حضرت به من فرمودند:
«اى جابر، آیا براى #تشیع همین بس است که کسى ادعای #محبت ما اهل بیت را داشته باشد؟ سوگند به خدا که شیعیان ما فقط افرادى هستند که تقواى خدا پیشه کرده و او را اطاعت کنند.
شیعیان ما با این اوصاف شناخته مىشوند:
#تواضع و #خشوع دل، #امانتداری، زیاد یاد خدا کردن، زیاد #روزه گرفتن و #نماز خواندن، احسان به پدر و مادر نمودن، مراعات همسایگان فقیر را نمودن و از حال آنها با خبر بودن، اطلاع داشتن و رسیدگی کردن به حال مسکینان و قرض داران و یتیمان، در راستى گفتار، تلاوت #قرآن کردن، کمحرفی با مردم مگر به خیر آنها باشد، در همه چیز امین و معتمد اقوام خود بودن.»
عرض کردم: ما امروز کسى را به این صفتها که فرمودید، نمیشناسیم. حضرت فرمودند: «آراء و مذاهب، #فکر تو را خراب نکند و تو را در شک نیاندازد. آیا براى انسان همین قدر کافى است که بگوید: من على (ع) را دوست دارم و #ولایت او را قبول دارم و عمل به دستورات او نکند؟ و اگر کسى بگوید: من رسول خدا (ص) را دوست دارم (با آنکه رسول خدا از على بهتر است) در صورتى که عمل به #سنت رسول خدا (ص) نکند این محبت و دوستى براى او فائدهاى ندارد.
پس تقواى خدا را پیشه سازید، و به آنچه خدا فرموده عمل نمایید. بین خدا و کسى قرابت و خویشاوندى نیست، محبوبترین بندگان در نزد خدا پرهیزکارترین آنهاست، و عاملترین آنها به دستورات خدا.
اى جابر، سوگند به خدا بندهاى نمىتواند به خدا نزدیک گردد مگر با فرمانبُردارى از اوامر او، و ما چنین قدرت و اختیارى نداریم که کسى را از آتش نجات دهیم، و هیچ بندهاى بر خدا نمىتواند حجتى اقامه کند. کسى که مطیع خدا باشد دوست ماست، و کسى که #گناه کند #دشمن ماست، و تنها راه رسیدن به ولایت ما #عمل_صالح و اجتناب از افعال ناپسند است.»
✅ مصداق بارز شیعه
🔸 با توجه به این حدیث شریف مصادیق شیعه بسیار کم است. مصداق بارز و مسلّم شیعه، حضرت زینب کبری (س) هستند که از هر جهت زینت امامان معصوم و مایه مباهات ایشان هستند.
🌸 حضرت زینب کبری (س) در روز ۵ جمادی الاول سال پنجم هجری قمری در شهر مدینه چشم به جهان گشودند.
✅ نامگذاری
پس از ولادت ایشان، حضرت فاطمه (س) از امیرالمؤمنین (ع) خواستند که نامی برای وی انتخاب نمایند، حضرت فرمودند: از پیامبر (ص) در این امر پیشی نمیگیرم. در آن هنگام پیامبر (ص) در مسافرت بودند. بعد از سه روز رسول خدا (ص) از سفر مراجعت نموده و به رسم و سیره همیشگی خود پیش از هرکاری به منزل حضرت زهرا (س) رفتند. امیرالمؤمنین (ع) از ایشان درخواست کردند که برای دخترشان نامی انتخاب کنند. رسول خدا (ص) فرمودند: من هم از پروردگارم پیشی نمیگیرم. در این هنگام جبرئیل نازل شد، سلام پروردگار را ابلاغ نمود و گفت: خداوند میفرماید: نام این مولود را «زینب» بگذار چرا که این را در #لوح_محفوظ نوشتهایم.
💠 سپس پیامبر اسلام (ص) قنداقه وی را طلبیده و او را بوسیدند و فرمودند: «به حاضران و غایبان امتم #وصیت میکنم که #حرمت این دختر را پاس بدارند. همانا وی مانند خدیجه کبری (س) است.
📌 زینب به معنای «زینت پدر» است.
_____________
📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین
⚡️بخش اول
📖 متن کامل را بخوانید در: 👇
http://www.fares.ir/post/1194
@Fares_ir
🔴 #زینت_پدر / بخش دوم
🌺 به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب کبری (س)
✅ حضرت زینب کبری (س) به معنای واقعی زینت پدر و #اهل_بیت (ع) بودند و معنای حدیث شریف «کونُوا لَنا زَیْناً؛ زینت ما باشید.» بر ایشان صادق است و تمامی خواستهها و انتظارات حضرت رسول (ص) و امامان معصوم (ع) را در حد کامل و تمام به منصۀ ظهور رساندند. این مطلب از القابی که به ایشان داده شده است به وضوح معلوم است.
✅ القاب
🔸 القاب بسیاری برای حضرت زینب کبری (س) ذکر شده است، از جمله: #عقیله_بنیهاشم، #عالمه_غیرمعلمه، #عابده_آل_علی و ...
📌 حضرت زینب کبری (س) در وقار و شخصیت مانند جدهاش حضرت خدیجه (س)، در #حیا و #عفت همچون مادرش حضرت فاطمۀ زهرا (س)، در رسایی و شیوایی بیان، مانند پدرش امیرالمؤمنین (ع)، در #حلم و بردباری چون امام حسن (ع) و در #شجاعت و قوّت #قلب، مانند امام حسین (ع) بودند.
✅ عقیلۀ بنیهاشم
🖌 آیت الله جوادی آملی در توصیف عقیله میفرماید: برخی #عاقل نیستند و به دنبال تحصیل عقلند؛ برخی عاقلند و #عقل برای آنها به صورت حال است، یعنی وصفِ دیرپا نیست بلکه گاهی هست و گاهی نیست؛ برخی عاقلند و عقل برای آنها به منزلۀ یک وصف مَلکه است؛ و برخی عاقلند و عقل برای آنها به منزلۀ فصل مقوّم است.
🔸 اگر عقل برای کسی، فصل مقوّم باشد، #کمالات از او نشأت میگیرد و کمالات است که مقهور اوست و نه مسلّط بر او. عقیلۀ بنیهاشم مسلّط بر عقل است و عقل در اختیار آنهاست. ایشان آن قدر قویاند که #علم و عقل به معنای «ما عُبد به الرحمن»، مقهور آنها است.
✅ #علم_لدنی (علمی از جانب خداوند)
💠 حضرت زینب کبری (س) به شهادت امام سجاد (ع) داری علم لدنی بودند، آنجا که بعد از خواندن خطبه در شهر کوفه به عمۀ بزرگوارشان خطاب کرده و فرمودند: «أنتِ عالمةٌ غیرَ مُعلَّمة وَ فَهِمَةٌ غیرَ مُفَهَّمَة؛ تو بی آنکه آموزگاری داشته باشی، #عالم و دانشمند هستی.»
📌 اعطای علم از جانب خداوند، امری ویژه است و به جز انبیاء (ع) و معصومین (ع) به کسی اعطاء نمیشود و تنها در صورتی که خداوند #اراده آن را کرده باشد به او میرسد. حضرت از این #علم_الهی در کوفه برای #هدایت و تبلیغ #اسلام ناب استفاده میکردند. به همین سبب #شیعه و #سنی از ایشان با احترام یاد کرده است.
✅ #مفسر_قرآن
زمانی که اميرالمؤمنين (ع) به عنوان حاكم جهان اسلام در كوفه بودند، مردان شهر خدمت ایشان رسيدند و عرض كردند: يا علی، اجازه بده دخترت زينب برای زنان ما از معارف #دين بگويد. با اصرار آنان و به اجازه حضرت امیر(ع)، علیا مخدّره حضرت زينب کبری (س) چهار سال در كوفه به بيان #معارف دين پرداختند.
درس و بحث در کوفه و در سایهی باب مدینة العلم امیرالمؤمنین (ع) و حسنين (ع)، نشانهی عظمت علمی اين بانوست.
✅ عابده آل علی (ع)
🔸 یکی از القاب حضرت زینب (س) عابده آل علی (ع) است. ایشان در سایه #عبادت و مجاهده به مقامی رسیدند که حضرت سیدالشهدا (ع) در وداع آخر در روز #عاشورا به او فرمودند: «خواهرم مرا در #نماز_شب خود فراموش مکن.»
📚 در کتاب مثیر الأحزان از فاطمه دختر امام حسین (ع) نقل شده است: «عمهام زینب، در آن شب در جایگاه عبادت خود ایستاده بود و به درگاه خدای تعالی استغاثه میکرد و در آن شب چشم هیچیک از ما به خواب نرفت و صدای ناله ما قطع نشد.»
👈 این عبادات چون از روی #ایمان کامل نشأت گرفته است ایشان را به تمام #ولایت رساند.
✅ #ولایت_تکوینی و خدایی شدن
💠 عبادت و اطاعت خدا، حضرت زینب (س) را از مصادیق روشن و بارز این حدیث قدسی قرار داده بود که میفرماید: «اى فرزند آدم، من غنى هستم و احساس نياز نمىكنم، تو در فرمانهايم مرا #اطاعت كن تا تو را غنى گردانم و نيازمند نشوى. من زندهاى هستم كه نمىميرم، در فرمانهايم اطاعتم نما تا تو را زندهاى گردانم كه نميرى. من به هر چيزى بگويم باش، موجود مىشود، تو در فرمانهايم اطاعتم كن تا تو را به مقامى برسانم كه به هر چه گفتى باش، موجود شود.»
🔸 حضرت زینب (س) بر اثر عبادت و اطاعت خدا به مقامی رسیده بودند که ولایت تکوینی داشتند.
در روایت نقل شده است که آن حضرت پیش از سخنرانی خود در کوفه به مردم اشاره کرده و فرمودند: «ساکت شوید.» ناگهان نفسها در سینهها حبس شد و زنگ شتران هم از صدا افتاد.
🔆 در یک کلام علیا مخدّره بانوی دوسرا حضرت زینب کبری (س) به حق، زینت پدر بودند همچنان که خداوند این نام را برای وی برگزید.
📚 #معرفی_کتاب
برای آشنایی بیشتر دو کتاب به حضورتان معرفی میشود:
۱. تندیس شکیبایی، ترجمه کتاب زینب الکبری من المهد الی اللحد تألیف مرحوم علامه سید محمدکاظم قزوینی، چاپ شرکت چاپ و نشر بینالملل.
۲. عقیله بنیهاشم زینب (س)، تألیف آیتالله کریمی جهرمی، انتشارات بوستان کتاب قم.
_________
📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین
⚡️بخش دوم
📖 متن کامل را بخوانید در: 👇
http://www.fares.ir/post/1194
@Fares_ir
4_5983208529333323967.mp3
24.26M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۳۴
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۳۴
💠 امام سجاد (ع) به خداوند عرض میکند: «وَ بِعَمَلِي إِلَى أَحْسَنِ الْأَعْمَالِ».
🔸 ما خلق شدهایم برای #عبادت: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ» ولی امام میفرماید #عمل من!
📌 عبادت یک معنای عام دارد و یک معنای خاص.
🔆 معنای عام عبادت: هر عملی است که برای #رضای_خدا انجام شود. یعنی #انگیزه شما از انجام عمل اگر خشنود ساختن خدا باشد، عبادت به معنای عام میشود.
🔆 معنای خاص عبادت: عمل و ذکری است که از سوی خدا مشخص شده باشد که #انسان مکلف در قالب انجام آن، دو کار میکند:
۱. اظهار کوچکی و ذلت.
۲. منزه ساختن خداوند از هر عیبی.
آن #نماز و #روزه و حجی که #مکلف با انجام آن، اظهار کوچکی کند و با آن عمل، خداوند را منزه کند، عبادت به معنای خاص است. اگر این دو خصیصه در نماز ما نباشد، نماز #روح ندارد.
👈 امام سجاد (ع) واژه عمل را به کار بردهاند یعنی عبادت به معنای عام منظور است.
⭕️ غذا خوردن، مراوده در سطح اجتماع، کار پشت میز، در خیابان، پشت دستگاههای صنعتی، در تجارتخانه، بالای منبر و ... همه باید #احسن_العمل باشند؛ چون #بندگی و #عبودیت، این نیست که فقط در قالب نماز حاصل شود.
✅ عبادت سه گونه دارد:
۱. عبادت بدنی مانند نماز و روزه.
۲. عبادت مالی مانند پرداخت #وجوهات_شرعی.
۳. عبادت روحی مانند #تفکر که یک ساعتش از هفتاد سال عبادت، بهتر و برتر است.
🔆 آن زندگی که ما را به اظهار کوچکی و نادانی در مقابل خدا برساند، درست است چرا که خداوند «أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَليمٌ» و «إِنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ» است. اگر بخواهیم به اینجا برسیم هفت خصیصه دارد.
💠 خداوند در #حدیث_قدسی به حضرت رسول (ص) فرمود: میدانی #بنده چه زمانی به مقام بندگی میرسد؟ پیامبر عرض کرد نمیدانم (در مقابل خداوند اظهار کوچکی کرد).
خداوند فرمود: هنگامی که هفت خصلت در او جمع شود:
1️⃣ ورعی که باعث شود از #حرام دور گردد.
🔸 #تقوا یعنی دور بودن از گناهان. #ورع یعنی دور بودن از محیطی که منجر به #گناه میشود.
2️⃣ سکوتی که او را از حرفهای لغو باز دارد.
3️⃣ ترسی که گریهاش را زیاد کند.
4️⃣ از من در خلوت نیز #حیا کند.
🔸 چوپانی برای پیامبر کار میکرد. روزی پیامبر دیدند، پیراهن به تن ندارد. فرمودند: از فردا برای من کار نکن. چرا در بیابان لباست را درآورده بودی؟ این بی حیایی در مقابل خدا است و من از آدم #بیحیا خوشم نمیآید.
5️⃣ به اندازه ضرورت و نیازش بخورد.
باید خوردن به اندازه ضرورت باشد نه به اندازه ترکیدن!
💠 پیامبر فرمودهاند: اگر در سفرهای نان آمد و تو منتظر بقیه غذاها بودی، این ناسپاسی نسبت به خداوند است.
6️⃣ باید نسبت به #دنیا بغض داشته باشد؛ چون من نسبت به دنیا #بغض دارم.
خداوند نسبت به دنیا بغض دارد و ما به او میگوییم دنیا را به من بده.
7️⃣ چون من #آخرت را دوست دارم او هم آخرت را دوست داشته باشد.
اگر کسی زندگیش طوری بود که این هفت خصلت را داشت، بنده خدا است.
💠 امام باقر (ع) یک صفت دیگر را برای بندگی فرمودهاند: بنده به مرتبه عالیه بندگی نمیرسد مگر اینکه از همه #مردم منقطع شده و رو به خدا ببرد. در این هنگام خداوند میفرماید: این شخص برای من است. و به کرمش او را قبول میکند.
💢 نه به اصحاب #قدرت کار داشته باشد و نه به اصحاب #شهرت و نه به اصحاب #ثروت. مردم با هنرپیشهها و فوتبالیستها چه میکنند؟ در مقابل اصحاب ثروت تا کمر خم میشوند.
🔆 خداوند لذت میبرد که ما به مردم خدمت کنیم ولی از آنها توقعی نداشته باشیم.
_________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۳۴
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
4_5990081911526001169.mp3
23.93M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۳۵
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۳۵
✅ در جلسه قبل گفته شد که #عبادت به دو معنا دارد، یک معنای خاص دارد که همان دستوراتی است که #شرع مقدس داده و نیز معنای عام دارد یعنی هر عملی که مورد رضای خدا باشد اگرچه غذا خوردن و امور مباح باشد و برای #رضای_خدا انجام شود.
✳️ بعضی از موارد عبادت به معنای عام را بیان کنیم:
🔸 #ادای_حق مؤمنین
💠 امام صادق (ع) میفرمایند: خداوند با چیزی برتر از اینکه حق #مؤمن را به او بدهی پرستیده نشده است.
👈 حقوق مؤمنین بر یکدیگر ۳۰ مورد است. ما چند موردش را انجام میدهیم؟ یکی از حقوق برادران دینی در این شرایط اقتصادی، کمک مالی است.
🔸 #اکرام کردن برادر ایمانی
💠 حضرت رسول (ص) فرمودند: اگر کسی برادر دینیاش را اکرام کند خدا را اکرام کرده است. تو فکر میکنی کسی که خدا را اکرام کند خدا با او چه میکند؟
🔸 #اخلاص در عمل
💠 حضرت امیر (ع) فرمودند:خالص کردن عمل، برترین #بندگی خدا است.
🔸 #فروتنی
💠 امیرالمؤمنین (ع) میفرمایند: هیچ عبادتی به اندازه #تواضع نیست.
🔸 #عفاف
💠 همچنین فرمودهاند:عفاف برترین عبادت است.
💠 رسول گرامی (ص) نیز فرمودهاند: در به دست آوردن #روزی میانهروی کنید که این #عفت است.
🔸 #زهد
💠 حضرت امیر (ع) فرمودند: برترین عبادت دل کندن از #دنیا (زهد) است.
🔸 #تفکر
💠 حضرت امیر (ع) فرمودهاند: برترین عبادت، تفکر است.
🔸 #فهم_دین
💠 برترین عبادت، فهم #دین است.
🔸 پاکدامنی و دوری از #لقمه_حرام
💠 امام صادق (ع) فرمودند: خداوند به چیزی برتر از پاکی شکم ( نخوردن حرام) و پاکدامنی، پرستیده نشده است.
🔸 #سکوت
💠 همچنین فرمودهاند: خداوند با چیزی برتر از سکوت پرستیده نشده است.
🔸 #ترک_حرام
💠 چشم بستن از آن چه خدا #حرام کرده، برترین عبادت است.
🔸 #روزه
💠 خداوند در حدیث #معراج به پیامبر (ص) فرموده است: من چیزی را بیش از سکوت و روزه گرفتن دوست ندارم.
🔸 سختی عمل
💠 برترین بندگیها سختترین بندگیها است.
🔸 حضرت امیر (ع) میفرمایند: برترین عمل، آن عملی است که #نفس تو نسبت به آن کراهت داشته باشد.
👈 فرض کنید #اربعین است. همه میخواهند به کربلا بروند. پدر و مادر میگویند تو نرو. کدام یک برای تو سختتر و ناگوارتر است؟
🔸 پایبندی به #حق
💠 برترین عملها پایبندی به حق است.
🔸 مداوت در عمل
💠 برترین عمل، عمل دائمی است اگرچه کم باشد.
🔸 از پیامبر (ص) سؤال کردند: برترین عمل چیست؟ فرمودند: اطعام طعام و خوشصحبت بودن با #مردم.
🔸 خوشحال کردن مؤمن
💠 امام صادق (ع) میفرمایند: پس از #ایمان به خدا، عملی بالاتر از وارد کردن خوشی به دل #اهل_ایمان نیست.
🔸 حضرت رسول (ص) میفرمایند: آقای همه عملها سه حرف است؛ رفتار با مردم از سر #انصاف، #مواسات مالی با برادران و داشتن #ذکر خدا در هر حالی.
_________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۳۵
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۲۴
✅ نام اول حضرت هم نام با پیامبر (ص) است. برای ایشان چهار اسم دیگر هم وجود دارد.
🔸 بنا بر روایتی از امیرالمؤمنین (ع) اسم دوم احمد است و در روایت امام صادق (ع) نام سوم #مهدی است.
🔸 در کتاب #غیبت_طوسی روایتی درباره نامهای حضرت آمده است که چهارمین نام امام (ع) را عبدالله معرفی میکند.
🔸 در همین کتاب در روایتی از امام عسکری (ع) پنجمین اسمی که برای حضرت گفته شده مُؤَمَّل است.
💠 وقتی که حضرت به دنیا آمد، امام عسکری (ع) فرمودند گمراهان #فکر کردند که مرا میکشند و نسل من قطع میشود. اینها چطور #قدرت خدا را تصور کردهاند؟ و او را مُؤَمَّل نامیدند.
✅ اولین لقبی که برای امام عصر (ع) وجود دارد «بقیة الله» است.
💠 در دعای #ندبه میخوانید: «أَیْنَ بَقِیَّةُ اللَّهِ الَّتِی لا تَخْلُو مِنَ الْعِتْرَةِ الْهَادِیَةِ»
🔸 لقب دوم «حجت» و به معنای دلیل و #برهان است.
📌 از دیدگاه #شیعه آخرین حجت الهی، امام عصر (ع) هستند و به همین دلیل ایشان به «حجةابنالحسن» نیز مشهورند.
🔸 یکی دیگر از القاب «حجة الله» است.
🔸 یکی دیگر از القاب مهم و مشهور امام(ع)، «قائم» است.
🔆 وقتی نام قائم میآید برخی میایستند و دست بر سر هم مینهند، آیا این مستند شرعی دارد؟
📖 دعبل قصیدهای در محضر امام رضا (ع) میخواند و به ابیاتی که مختص به امام عصر (ع) رسید. امام رضا (ع) دست بر سر نهاده و به حالت تواضع ایستادند و برای #فرج اودعا کردند.
💠 از حضرت صادق (ع) درباره علت ایستادن هنگام یاد شدن نام «قائم» سؤال شد، امام (ع) فرمودند: از رسوم و ادب این است که غلام هنگام نظر انداختن مولای بزرگوار خود، بایستد و #خضوع کند و از خداوند فرج و #ظهور او را تمنّا کند.
🔸 لقب دیگر طبق روایتی از امام حسین (ع) «قائم به حق» است.
__
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۲۴، #مهدویت
@Fares_ir
4_6001482262263106198.mp3
17.42M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۳۶
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۳۶
💠 حضرت زین العابدین (ع) فقره دیگری از دعای مکارم الأخلاق از خداوند درخواست دارند:
«اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي؛ خدایا، نیّتم را به لطفت کامل گردان»
✅ وفور #نیت به سه معنا است:
1️⃣ رسیدن نیت به #اخلاص در کاملترین درجهاش (یعنی خالی کردن دل از غیر خدا)
💠 حضرت امیر (ع) میفرمایند: بهترین بندگان خدا، کسی است که خداوند او را در کنترل #نفس کمک کند و از تمام اهتمامات خارج کند مگر از یک همّ که #بنده را فقط برای خودش قرار دهد.
👈 وقتی #انسان به اینجا برسد فقط برای خدا کار میکند.
2️⃣ #نیت_خالص به حدی زیاد باشد که تبدیل به ملکه شود.
🔸 ملکه، یک کیفیت است. اگر این کیفیت در #انسان، دائمی بود به آن میگویند ملکه، اما اگر این کیفیت، دائمی نباشد به آن میگویند حال.
💠 حضرت رسول (ص) فرمودند: خداوند در #قیامت، مردم را بر اساس نیتشان مبعوث میکند (نه بر اساس عملشان).
👈 چون ممکن است در هفتاد سال عمرش نتوانسته باشد خیلی از کارها را انجام بدهد؛ ولی ممکن است در این هفتاد سال برای بسیاری از کارها نیت خالصانه کرده باشد.
3️⃣ وفور نیت یعنی: نیت را از هر آنچه که آن را پایین میآورد و عیبناک میکند، حفظ کند.
👈 این معنا از دو معنای قبلی آسانتر و قابل فهمتر است.
📌 نیت از چه چیزی باید حفظ شود؟ از #ریا و #شرک و #نفاق. بسیاری از اعمال هست که در آنها فقط خودنمایی هست حتی رفتن به #زیارت_اربعین.
🔆 #عمل ارزش ندارد مگر اینکه در سایه نیت باشد. نیت ارزش ندارد مگر در سایه اخلاص. این اخلاص یا باید به عالیترین مرتبه رسیده باشد یا به حالت دائمی و ملکه. اگر عمل بر اساس اخلاص باشد هرچند یک انگشتر بخشیدن، آیه نازل میشود. امیرالمؤمنین (ع) انگشتری را که بخشیدند، انگشتر گرانبهایی نبوده است؛ ولی با یک نیت گرانبها بخشیدند. به خاطر خشنودی خدا بود.
_____________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۳۶
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ_تصویری
📚 #نشانه_بندگان_خدا
📖 جمع بین دنیا و آخرت! ...
🗓 شب اول فاطمیه اول | سال ١٣٩۸
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #فایل_تصویری
📚 #روضه | عیادت از حضرت زهرا (س)
🗓 شب اول فاطمیه اول | سال ١٣٩۸
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
⚫️ امتحان حضرت زهرا (س) پیش از خلقت چگونه بوده است؟
♻️ در #زیارت حضرت زهرا (س) آمده است:
"السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ ..."
سلام بر تو ای امتحان شده! آنکسیکه تو را آفرید (خداوند)، تو را قبل از آنکه بیافریند، آزمود ...
💢 دو نکته مهم در این بخش زیارت قابل طرح است:
💠 #امتحان در لغت عرب دو معنا دارد:
یک. اختبار؛ #خبر گرفتن و آزمون
دو. تخلیص؛ #خالص کردن، تصفیه و صاف کردن
در اینجا فقره از زیارت، امتحان به معنای آزمون نیست بلکه خالص کردن است. وقتی طلا را خالص میکنند، فعل اِمتَحَنَ را بکار میبرند.
💠 خالص شدن پیش از خلقت، کجا اتفاق افتاده است؟
طبق آیات قرآن، خلقت هم در عالم نور یا عالم #ذر است [اعراف / ١١] ، هم در دنیا یا عالم #ماده است [مؤمنون / ١۲ تا ١۴]
این تصفیه و خلوص توسط خداوند متعال در عالم نور رخ داده است.
🔺لذا معنای دقیق عبارت زیارت چنین است:
درود بر تو ای بانویی که خداوند تو را در عالم نور از هر عیب و نقصی خالص کرد و سپس تو را در عالم ماده خلق کرد.
یعنی حضرت از بدو ولادت، از هر عیب و نقصی دور بوده است.
___________________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
@Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ_تصویری
📚 فضائل حضرت زهرا (س)
📖 امتحان پیش از خلقت ...
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 برنامه یاد خدا / شبکه قرآن و معارف سیما
@Fares_ir
4_6012564450412857303.mp3
20.93M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۳۷
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۳۷
✅ درخواست بعدی حضرت سجاد (ع) از خداوند این است: «وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَكَ يَقِينِي؛ با آنچه که نزد تو است، #یقین مرا صحیح کن.»
📌 یقین یعنی #باور صد در صد نسبت به یک حقیقتی که مطابق با واقع است.
⭕️ مگر یقین غیر صحیح هم داریم؟
بعضی از باورهای ما یقینی هست؛ ولی صحیح نیست از جمله آنها ترس از مردگان است. اگر #انسان بخواهد از چیزی بترسد، آن چیز، انسان زنده است. زندهها #اختلاس و #خیانت میکنند و هزاران هزار پلیدی را انجام میدهند. اسم این حالت، #جهل مرکب است.
💠 حضرت رسول (ص) میفرمایند: یقین صحیح، این است که هیچ کس را به قیمت خشمگین کردن خداوند خشنود نکن. و کسی را به خاطر آنچه که خدا به تو داده است، تمجید نکن. و به خاطر چیزی که خداوند به تو نداده است کسی را مذمت نکن.
👈 چون خدا برای تو نخواسته است، نگو فلانی دزد است.
🔆 چه چیزهایی یقین را فاسد میکند؟
💠 امیرالمؤمنین (ع) فرمودهاند: #حرص انسانِ #حریص، یقین او را فاسد میکند.
💠 در حدیث دیگری فرمودهاند: نشست و برخاست با آدمهای #دنیاپرست، #دین را ضعیف میکند و یقین را از بین میبرد.
🖌 صحت یقین در مسائلی مثل #روزی، #قضا و قدر، #عدل خداوند ظهور و بروز پیدا میکند. اگر شما ببینید کودکی بیماری مادرزادی دارد خدا را بازخواست میکنید؛ چون یقین ندارید.
💢 اگر #اعتقاد ما نسبت به خدا صحیح و یقینی باشد همه چیز درست است. آنگاه است که نیازی نیست صد رکعت #نماز بخوانید. یک نماز صبح دو رکعتی، شما را نجات میدهد.
_____________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۳۷
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ_تصویری
📚 فضائل حضرت زهرا (س)
📖 اینهایی که برای حضرت زهرا (س) نقل میشود غالبا تکلیف است نه فضیلت ...
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 برنامه آفتاب شرقی / شبکه یک سیما
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۲۵
✅ در جلسه گذشته درباره لقب «قائم» صحبت کردیم.
🔸 معنای مشهور #قائم یعنی قیام کننده. قیام کرده و زمین را پر از #عدل و داد میکنند.
🔆 تقریبا ۲۷ لقب برای امام زمان (ع) از متون #اهل_سنت وجود دارد.
⭕️ بحث های برخی معاصرین اهل سنت بر این است که اصلاً چیزی به نام #مهدی وجود ندارد و این اختراع #شیعه است. کتابهای آنها القاب امام ما را بیان کردهاند.
🔹 یکی از القاب امام، #غریم است. غریم به معنای طلبکار و بدهکار هردو هست.
👈 این در زمان #تقیه رمزی بین شیعه و وکلای #امام بوده است. هرگاه میخواستند به امام وجه مالی پرداخت کنند میگفتند این مال مربوط به غریم (طلبکار) است.
📌 شیخ مفید میفرماید این لقب بیشتر در ارتباطات مالی #شیعیان در طول #غیبت_صغری به کار میرفته است.
🔹 یکی از القاب حضرت، غلام است که زیاد در روایات آمده است.
👈 مراد از غلام به معنی جوان است و به این دلیل است که هرگاه #ظهور میکنند به صورت یک جوان هستند.
🔹 یکی از القاب #منتظر (به فتح ظاء یعنی انتظار کشیده شده) است.
🔹 شیخ طوسی در کتاب #غیبت یکی از القاب امام را #منتقم آورده است.
🔹 لقب دیگر حضرت طبق روایتی از امام صادق (ع)، #صاحبالزمان است.
🔹 یکی از القاب حضرت، مأمول (به معنی مایه #امید) است.
🔹 صاحبالامر، طرید و شرید از دیگر القاب آن حضرت است.
👈 طرید یعنی رانده شده و شرید یعنی آواره. این به جهت زندگی حضرت در دوران #غیبت_کبری است نه اینکه ما تصور کنیم امام (ع) خرابه نشین هستند.
🔹 صاحبالدار، خلفالصالح، طاهر، سید، #خاتمالاوصیاء، #خاتمالائمة، وارثالمرسلین، حجة ربالعالمین، المهدی، امامالمؤمنین از دیگر القاب است.
🔹 در #زیارت آل یس هم این القاب آمده است: آل یس، داعیَ الله و ربانی آیاته، «باب الله و دیّان دینه، خلیفة الله و ناصر حقه، حجة الله و دلیل ارادته، وَعدَالله و...
🔹 یک روایت نیز حمید، حامد، حمد، محمد و محمود را به نامهای حضرت اضافه میکند و میگوید کنیه آن حضرت مانند ابالقاسم، اباجعفر، #اباصالح و تمام کنیههایی که یازده امام گذشته داشتهاند برای امام عصر (عج) هم هست.
📚 ۶۶ لقب است که در بین کتب ادعیه، روایات و زیارات از امام عصر به این القاب یاد شده است که بخشی از آنها را ذکر کردیم.
_______________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۲۵، #مهدویت
@Fares_ir
4_6019146809916524569.mp3
12.13M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۳۸
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۳۸
✅ یکی از معانی #یقین_صحیح، بحث #روزی است.
🔸 چند روایت بخوانیم:
💠 إنَّ اللهَ یُبغِضُ الشَّابَّ الفَارِغَ؛ خداوند نسبت به جوان بیکار بغض دارد.
📌 یک زمانی معضل کشور، بیکاری است و #جوان در آن بیکاری، نقشی ندارد. این جوان، مبغوض خداوند نیست. خداوند نسبت به جوانی که بیمسئولیت است، #بغض دارد.
💠 ملْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَلْقَى كَلَّهُ عَلَى النَّاس؛ #ملعون است، ملعون است کسی که بار زندگیش را به دوش دیگران بیندازد.
💠 از ساحت مقدس نبوی نقل است که فرمودند: کسی که از #فضل و #رحمت خدا به دنبال روزی خانوادهاش در حد کفاف آنها باشد، ثوابش بیشتر از کسی است که در راه خدا #مجاهدت میکند و شمشیر میزند.
👈 باید کار کرد و چیزی به دست آورد. اما این کار شما هر چه که باشد چه نقشی در به دست آوردن روزی دارد؟ این دو را از هم تفکیک کنید.
📌 کار کردن در کسب روزی، نقشی ندارد. بلکه همه نقشش در مهیا کردن روزی است. یک بستهای هست که آماده است و شما با کار کردنتان آن را به دست میآورید و نه میتوانید کم کنید و نه میتوانید زیادش کنید.
⚠️ وقتی روزی ما کم یا دیر شود به خانه مردم میرویم در حالی که خدا گفته است روزی به #عهده من است.
⭕️ یک قاعده عقلایی هم داریم و اسمش را دوراندیشی میگذاریم. چطور است که ما فهمیدیم چیزی به نام دوراندیشی هست؛ ولی خدا و پیامبر نفهمیدهاند؟
💠 #حدیث_قدسی است که خداوند فرموده است: #بنده من! من #عبادت فردا را از تو نخواستم. تو چرا روزی فردا را از من میخواهی؟
🔸 #کسب و کار، آداب دارد. آدابش فقط این نیست که قبل از باز کردن مغازه #قرآن قرائت کنیم. اول باید بفهمیم روزی به دست کیست. وقتی فهمیدیم روزی به دست کیست باید سه #اعتدال را رعایت کنیم:
۱. اعتدال در به دست آوردن یعنی پرداختن به کار.
۲. اعتدال در خرج کردن یعنی #تدبیر #معیشت.
۳.اعتدال در میزان کسب و کار.
🔆 باید به دنبال #روزی_حلال برویم و بدانیم با چه فرآیندی درآمد #انسان #حلال میشود.
🖌 سوره ذاریات آیه ۵۶ هدف از #خلقت را بنده بودن بیان میکند. ما چطور میتوانیم بنده خدا باشیم؟
💠 پیامبر (ص) میفرمایند: عبادت، هفتاد جزء دارد. برترینِ آن، به دست آوردن روزی حلال است.
__________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۳۸
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #پادکست
📚 #باور_شیعه
📖 اتحاد وجودی حضرت زهرا (س) با پیامبر (ص) ...
🗓 شب اول فاطمیه اول | سال ١٣٩۷
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_6028215624772093912.mp3
22.4M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۳۹
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۳۹
✅ از نظر اصطلاحی دو معنا برای #یقین بیان کردهاند:
🔸 یقین، علمی است که از روی استدلال به دست میآید.
🔸 جناب خواجه نصیرالدین طوسی میفرماید: یقین، #اعتقاد جازم و صد در صد است که مطابق با واقع باشد.
👈 چنین اعتقادی از بین نمیرود. فرصت طلایی دشمنان برای غلبه بر ما، #جهل ماست.
📌 #انسانیت انسان به #عقل اوست. #انسان در زندگی، باید در #حاکمیت_عقل باشد. غلبه #هوای_نفس یعنی انسان تحت #حاکمیت عقل نبوده و بنده خدا نیست.
⭕️ #حرص به #دنیا، یقین را کم میکند. حرص یعنی زیادهخواهی.
💠 خداوند میفرماید: #بنده من، #عبادت فردا را از تو نخواستهام. چرا تو #روزی فردا از امروز از من میخواهی؟
⭕️ #طمع، یقین را از بین میبرد. طمع یعنی چشم داشتن به موقعیت اجتماعی و پول دیگران.
👈 برخی در مقابل شخص صاحب موقعیت مانند عبد ذلیل در مقابل خداوند هستند چون طمع دارند و چشمشان به پول و موقعیت اوست. نباید به عبدالکریم کاری داشت. باید نزد کریم رفت.
⭕️ یکی دیگر از عواملی که یقین انسان را فاسد میکند #جدل است.
🖌 ما اگر خداوند را قبول داشته باشیم و او را به عنوان موجودی #حکیم اثبات کنیم، پذیرفتن حرف خدا، کار سادهای خواهد بود. آن کسی که به جدل میافتد یعنی خدا را در خدایی قبول ندارد. تا خدا برای کسی ثابت نشود کسی التزام به احکام پیدا نمیکند. اگر خداوند میخواست منافع احکام را بیان کند که ما بنده نبودیم بلکه تابع آن منفعت بودیم.
👈 مشکل این است که #هدف را کنار گذاشتهایم و به دنبال منافع هستیم. #نماز میخوانیم تا به #بهشت برویم. بهشت رفتن، منفعت نماز خواندن است، نه هدف نماز خواندن. اگر به خاطر خشنودی خدا نماز بخوانیم، تمام سعیمان را میگذاریم روی اینکه خداوند را از خودمان راضی کنیم. ولی اگر به خاطر بهشت نماز بخوانیم تمام اهتمام را به کار نمیبریم و میگوییم خداوند، کریم است.
🔆 هیچگاه فایده را به جای هدف ننشانید؛ چون در فواید #انحراف ایجاد میشود، ولی در هدف انحراف ایجاد نمیشود.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۳۹
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir