eitaa logo
محفل شعر قند پارسی
274 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
248 ویدیو
89 فایل
ارتباط با ادمین‌های کانال : محمد محمدی‌رابع @shiraz_wound ارسال شعر ‌و مطلب : حسین کیوانی @h_keyvani
مشاهده در ایتا
دانلود
ششمین رویداد فرهنگی ادبی کوچه باغ جریان شناسی شعر فارس - شهرستان داراب کارشناس و مجری: دکتر غلامرضا کافی سخنران: ابوالحسن صادقیان شاعران مدعو: احمد خوانسالار، بابک اسفندیاری 🕓زمان: سه شنبه 8 آبان ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۶ 🏛️مکان: شیراز – چهارراه حافظیه – سالن غزل تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان فارس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس مؤسسه فرهنگی هنری آفتاب مهر صبا‌‌‌ قرارگاه شهید آوینی -باغ -کل-فرهنگ-و-ارشاد-اسلامی-فارس -شناسی-شعر-فارس
به آبِ زَر نوشتن، شعرِ بَد نیکو نمی‌گردد...
مهران پوپل (متولد ۱۳۷۴) شاعر اهل افغانستان است.اشعار او دارای درون‌مایهٔ شاعرانه و نیز موضوعات اجتماعی و سیاسی است. او در مرداد ۱۴۰۰ توسط طالبان بازداشت شد. پوپل از بسیج عمومی برای مقابله با گروه طالبان در هرات حمایت کرده بود. وی دانش‌آموختۀ زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه هرات است و تا پیش از تحولات اخیر افغانستان، از اعضای انجمن ادبی هرات و از چهره‌های شاخص شعر جوان افغانستان بود. او اینک به اجبار زمانه در مشهد ساکن است و در جلسات شعر این شهر نیز نام و نشانی دارد. زمانه بر او سخت گرفته است. دشواری‌های اقامتی و معیشتی او را همچون بسیاری از دیگر مهاجران ناگزیر، می‌آزارد ولی او همچنان به سرایش ادامه می‌دهد. شعرهایش عمدتاً دغدغه‌مند، انتقادی و آزادی‌خواهانه است و البته همین، یکی از اسباب آوارگی ناگزیر او از کشور بوده است.
یکی از شعر‌های تازۀ او را که دربارۀ مشترکات تمدنی دو کشور افغانستان و ایران سروده است، پیشکش می‌کنیم: «تا به پیرش خواجه عبدالله بفرستد درود کاروانش از هریوا رفت سمت شاهرود ما و تو دو شاخه‌ایم از ریشه‌های مشترک ما دو تا هستیم، اما اصلاً از یک تار و پود هر زمان که کشتزارتان بخواهد آب، هست هم هریرود عزیز آماده، هم زاینده‌رود گرچه مرزی هست بین خاک ما، اما چه باک؟ هیچ‌گاهی بین قلب ما دو تا مرزی نبود سرنوشت ما چنان رود فرات و دجله است‌ می‌شویم آخر یکی‌ای دوست، چون اروندرود تا وسط پای سیاست آمد و دیوار ساخت دست فرهنگ از دل دیوار‌ها راهی گشود پارسی، این آبروی مشترک نگذاشته است ورنه دشمن بار‌ها از هم جدامان می‌نمود دیده‌ام هر بار که کابل در آتش سوخته است آن طرف برخاسته است از قلب تهران نیز، دود
کرده‌ام با خاکساری جمع اوج اعتبار خار دیوارم، وبال هیچ دامان نیستم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توصیه رهبر انقلاب به اعضای کنگره شهدای استان فارس: 🎯 تأثیر کنگره بر روی جوانان را رصد کنید یکی از توصیه‌های مؤکّد من که اینجا یادداشت کرده‌ام این است: 👈🏻 تأثیر کنگره را رصد کنید. چون شما میخواهید اثر بگذارید دیگر؛ خیلی خب، رصد کنید ببینید مثلاً در رأس یک سال، این کنگره‌ای که شما باید این‌همه زحمت و تلاش به وجود آوردید، روی افکار عمومی، روی رفتار جوانان شما چه تأثیری گذاشته؛ چه تعداد از جوانهای شما تدیّنشان، مسجد رفتنشان، مجاهدت فکری‌شان، فکر کردنشان، کتاب خواندنشان، در جهت درست نگاه کردن و حرکت کردنشان پیشرفت کرده؛ این را رصد کنید. 🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای کنگره‌ی ملی شهدای استان فارس. ۱۴۰۳/۸/۲ لازمه همه نهادها و سازمانها و موسسات و مراکز فرهنگی به این توصیه عمل کنند تا ببینیم با این همه صرف هزینه و فعالیتی که مدعی هستند دارند، اشکال کار کجاست؟! @FORAT_HOZOR
عبادت میکنم با شعر خود چشمان شاعر را بیاور قهوه ای تا پر کنم فنجان شاعر را خراسانم که عطر زعفرانش را تو آوردی خراسانی که شیدا کرده او تهران شاعر را برایت ابر هستم آسمان هستم جنون هستم همان ابری که طوفان میکند باران شاعر را بیا در کافه ای با شعر و چای و توت لبهایت که باید پر کنم از باده ها قلیان شاعر را لبم را بوسه خواهی زد انار ساوه ای هستم که می خواهد ببیند هر زمان طغیان شاعر را من ان ارگ بمم که برده دل از هرچه کرمانست شبیه قم که بوسیده لب سوهان شاعر را ...... زینب - حسامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ • سروی چو تو می‌باید تا باغ بیاراید • ور در همه باغستان سروی نبود شاید • هر کس سر سودایی دارند و تمنّایی • من بنده فرمانم تا دوست چه فرماید [شیخ اجل سعدی] ✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾ |⇦• *اعلام برنامه - جلسه شعرخوانی و بیان مطالب ادبی* ۳/۵ تا ۵/۵ بعدازظهر جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۱۱ فرهنگسرای طاووسیه (بلوار بوستان، حدفاصل آرامگاه سعدی و باغ دلگشا) ✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾ انجمن شعر سعدی اسلام فهندژ [ @sheresaadi ]
صبح آمد و گوی سرخ خورشید در سینه ی آسمان درخشید از مشرق دل غم تو با ناز آهسته طلوع کرد و تابید گنجشک جسور شعر من باز در کوچه ی خاطرات چرخید در حوض خیال تو پری شست با کاغذ و با مداد رقصید تا حافظ و قرن هشت پر زد هم نغمه ی او تو را سرایید: "ای گل تو کجا و روی زیباش" تو خاری و او طراوت عید تا سعدی و قرن هفت هم رفت از چاره کار عشق پرسید "درمان اسیر عشق صبر است" صبر آمد و رفت ترس و تردید "من تن به قضای عشق دادم" عشق است و همین فراق و امید پر زد غزلم به سوی شهرت شعر از احدی نمی هراسید پایان مسیر، مثل هربار دستان تو را دوباره بوسید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیش بیا! پیش بیا! پیش‌تر! تا که بگویم غمِ دل بیشتر دوست‌ترت دارم از هرچه دوست ای تو به من از خودِ من خویش‌تر دوست‌تر از آنکه بگویم چقدر بیشتر از بیشتر از بیشتر داغِ تو را از همه داراترم دردِ تو را از همه دَرویش‌تر هیچ نریزد به جز از نامِ تو بر رگِ من گر بزنی نیشتر فوت و فنْ‌ِ عشق به شعرم ببخش تا نشود قافیه‌اندیش‌تر...
سخنی کَز سرِ اندیشه نباشد پوچ است شعر، پُرمغز نگردد ز دهن پُر کردن...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اول نوامبر،روزجهانی نویسنده روزنویسنده برهمه نویسندگان مبارک نویسندگی یعنی همراه وهمیارشدن باکاغذوقلم این روزبهانه کوچکی است برای گرامی داشت کسانی که باروح خلاق وقلم جادویی شان درهرخط کتاب هاونوشته هایشان غرق شدیم وهزاران تجربه دوست داشتنی راباخواندن هرکتاب رقم زدیم. نویسندگی شغل نیست ،هنرغلبه روح خلاق برقلم است. 🌹
🟣لغات هم آوا و متشابه در ادبیات متاع: کالا / مطاع:فرمانروا؛کسی که فرمان او را میبرند فراغ: آسایش / فراق : دوری هضم: گوارش / حزم: دور اندیش،/ هزم: شکست خوردن قرض: وام / غرض: قصد و نیت ثنا: ستایش / سنا: روشنایی قضا: سرنوشت / غزا: جنگ سور: جشن / صور:بوق ضیاع: جمع ضعیت / ضیاء :نور خرد: کوچک / خورد:دبلعید نواحی: جمع ناحیه؛ مناطق / نواهی: نهی شدگان نقض: شکستن / نغز: خوب متاثر: اندوهگین / متعثر : لغزنده طبع: سرشت / تبع: پیروی صباحت: خوب رویی / سباحت:شنا کردن نثر: پراکنده / نصر : یاری مأمور: گماشته شده به کاری/ معمور: آباد شده هایل: ترسناک / حایل: مانع؛ فاصله هول: وحشت / حول: اطراف امارت: خانه بزرگ / عمارت: آبادانی اساس: پایه / اثاث: وسایل خانه اشباه: مانند ها / اشباح: سیاهی ها اسیر :گرفتار / اثیر: کره آتش آجل: آینده / عاجل: حال، عجله کننده اجل: مرگ / عجل: عجله آزار:داذیت / آذار: ماه اول بهار ابا: خودداری / عبا: نوعی لباس
📣کوشش برای گل کردن شعر آیینی در فارس ادب‌پرور ✅شیراز - ایرنا - شعر آیینی، برآمده از طبع شاعرانه مومنانی است که شوق و عشق خود به پیام‌آور مهر و رحمت و آل پاک او را در با ابیات و مصرع‌ها بیان می‌کنند؛ طی سال‌های اخیر در فارس به عنوان مهد ادب ایرانزمین، کوششی مردمی با همراهی مسئولانه فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفته تا جریان شعر آیینی شکوفا و پویا شود. ⬅️ در ایرنا بخوانید www.irna.ir/xjRYTS
🌷تلفیق زیبای دین و هنر توسط حافظ شیرازی ✏️ رهبر انقلاب: معروف‌ترین و محبوب‌ترین شاعر کشور، یعنی حافظ شیرازی، حافظ قرآن است که «قرآن ز بر بخواند با چارده روایت». این شاعر غزلسرای شیرین‌سخن و رِند، قرآن را با چهارده روایت، با چهارده اختلاف قرائت حفظ بوده... ✏️ بعد هم میگوید: «هر چه دارم همه از دولت قرآن دارم»؛ یعنی شعرش هم مال قرآن است، هنرش هم مال قرآن است، معرفتش هم مال قرآن است، عرفانش هم مال قرآن است، رِندی‌اش هم مال قرآن است؛ همه‌چیز را از قرآن دارد. تلفیق از این زیباتر که دین و هنر این‌جور با هم مخلوط بشوند و تلفیق بشوند. 🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای کنگره‌ی ملی شهدای استان فارس. ۱۴۰۳/۸/۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5839063057443067327.mp3
7.96M
یارا یارا ... خواننده: علی‌رضا افتخاری ترانه‌سرا:قیصر امین‌پور 🔺یادش گرامی یارا یارا گاهی دل ما را به چراغ نگاهی روشن کن چشم تار دل را چو مسيحا به دمیدن آهی روشن کن بی تو برگی زردم به هوای تو می‌گردم که مگر بیفتم در پایت ای نوای نایم به هوای تو می‌آیم که دمی نفس کنم تازه در هوایت به نسیم کویت ای گل به شمیم بویت ای گل در سینه داغی دارم از لاله باغی دارم با یادت ای گل هر شب در دل چراغی دارم باغم بهارم باش موجم کنارم باش 🤍ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی دل بی‌ تو به جان آمد وقت است که بازآیی مشتاقی و مَهجوری دور از تو چنانم کرد کز دست بخواهد شد پایابِ شکیبایی
هدایت شده از H_yazdani45
حوزه هنری انقلاب اسلامی استخدام می کند.
﷽ 🔹تولید دوبیتی از غزل (غزل شرف شفروه در دفتر ترانه‌های باباطاهر) ✍یکی‌از روش‌های جعل‌دوبیتی به‌اسم‌باباطاهر تبدیل غزل‌هایی که بحر «هزج‌مسدس‌محذوف» (یعنی وزن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیل) دارند به دوبیتی است. به دلیل اشتراک وزنی میان این غزل‌ها با قالب دوبیتی، می‌توان بیت اول غزل را با یکی دیگر از ابیات برجسته و هماهنگ آن، انتخاب و سایر ابیات را حذف کرد و یک دوبیتی تازه ساخت. ✍ چنین اتفاقی در دفتر دوبیتی‌های منسوب به بابا طاهر فراوان افتاده و من شواهد آن را سال‌ها پیش در مقاله‌ی «رونق دوبیتی در عصر صفوی» (مجلۀ معارف، ۱۳۸۰) به‌دست داده‌ام. فی‌المثل، این دوبیتی مشهور (دیوان کامل باباطاهر، ۲۸): دل عاشق به پیغامی بساجه خمار آلوده با جامی بساجه مرا کیفیت چشم تو کافی است قناعتگر به بادامی بساجه برآمده از یک غزل طالب آملی با ردیف «بسازد» است.(کلیات، ۴۸۴) و این دوبیتی (دیوان کامل باباطاهر، ۳): دلی دارم خریدار محبت کز او گرم است بازار محبت لباسی بافتم بر قامت دل ز پود محنت و تار محبت بخشی از غزل تقی اوحدی بلیانی است.(تذکرۀ نصرآبادی، چاپ وحید، ۳۰۳؛ عرفات العاشقین، چاپ ناجی، ۲: ۸۷۰). ✍ تازه‌ترین گواهی که بر این مدعا به دست من افتاده، غزلی است از شرف‌الدین شفروۀ اصفهانی شاعر قرن ششم که طعمه‌ی مجموعه‌سازان قرار گرفته و آن را تبدیل به دوبیتی کرده‌اند. اصل غزل به روایت دیوان شفروه چنین است (برگ ۱۲۱پ): نگارینا دل و جانم تو داری همه پیدا و پنهانم تو داری طریق کار این مفلس تو دانی کلید بند و زندانم تو داری چو من دعوی کنم، داور تو باشی چو خواهم داد، دیوانم تو داری مرا گفتی دلت دانی که دارد؟ بحمدالله نکو دانم، تو داری من ار دامن ز تو کوته کنم نیز چه حاصل؟ چون گریبانم تو داری نمی‌دانم که این درد از که دارم ولی دانم که درمانم تو داری دوبیتی‌ای که از این غزل برون آمده و به باباطاهر منسوب شده و استاد شجریان نیز آن را به آواز خوانده، با افزودن عناصر گویشی چنین است (ریاض العارفین، ۱۹۴): نگارینا دل و جانم ته دیری همه پیدا و پنهانم ته دیری نذونم مو که این درد از که دیرم همی‌ذونم که درمانم ته دیری.