4_5972149186114621829.mp3
17.5M
📻 بشنوید |نکته
🎤 #دکتر_محمد_فراهانی
🕌 مجمع یاس کبود
🗓 یکشنبه ۰۲/۰۵/۲۲
#آموزش_مداحی
مدیریت زمان
جملات موثر و کوتاه رو حفظ کنید
بغض در مداحی(بغض متنی، بغض هنگام نفس گرفتن)
4_5972149186114621832.mp3
4.22M
📻 بشنوید |نکته دوم
🎤 #دکتر_محمد_فراهانی
🕌 مجمع یاس کبود
🗓 یکشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
✅ #آموزش_مداحی
مستمعی که اهل هیئت نیست، اهل گریه و بکا نیست ... پس روضه ی سنگین میخونی که مجلس گریه دار بشه... در حالی که بدتر مجلس قفل مبکنه
پس برای مستمع عام روضه سنگین نخونید.فقط روضه عاطفی بخونید
.
#گریز_زیارت_عاشورا
تفسیر زیارت عاشورا
⬅️قسمت نوزدهم
🔹«فَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَیْکُمْ اَهْلَ الْبَیْتِ وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ وَاَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الَّتى رَتَّبَکُمُ اللَّهُ فیها وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّهً قَتَلَتْکُمْ وَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُمَهِّدینَ لَهُمْ بِالتَّمْکینِ مِنْ قِتالِکُمْ» (این فراز خیلی مهم است)
⚠️خدا ۴ گروه را در اینجا لعنت می کند: چون زیارت عاشورا حدیثی قدسی است به همین خاطر می گوییم خود خدا لعن می کند👇👇
💢گروه اول:
🔹«اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ..»
👈امتی که اساس ظلم را پایه ریزی کردند. این گروه اول که توسط خدا لعن می شود آنهایی هستند که ظلم را علیه اهل بیت پایه گذاری کردند. یعنی چه کسانی؟ قضیه ی همان سنت حسنه و سنت سیئه است. کسی که سنت حسنه و کار نیکی پایه گذاری بکند تا قیام قیامت هر کسی آن کار را انجام بدهد برای آن هم می رود، اما برعکس کسی که کار بدی را پایه گذاری کند تا قیام قیامت هر کسی آن را انجام دهد آن کار بد برای او هم می رود. در مورد اهل بیت هم همین است می گوید آن کسانی که ظلم را در حق اهل بیت پایه گذاری کردند.
💢گروه دوم:
🔹«لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ وَاَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ» می گوید لعنت کند آن قومی را که شما را از مقامتان و از رتبه تان دفع کرد و نگذاشت به آن مقامتان برسید.
👈اینجا به همان بحث سقیفه می رسیم. در حقیقت این را می خواهد بگوید که اگر می خواهید ظالمان به امام حسین (ع) را لعنت کنید فقط به یزید و شمر لعنت نکنید. گذشته را نگاه کنید که این ظلم از کجا شروع شد و پایه گذاران این ظلم چه کسانی بودند، سر دسته و سر ریشه را لعنت کنید.
↖️درست است افرادی که عامل بودند باید لعنت کرد، ولی این افراد عامل چه شد که به اینجا رسیدند؟ چه شد شمر که جانباز جنگ صفین است به اینجا رسید! چه شد که عمر سعدی که هم بازی امام حسین (ع) بود کارش به این جا رسید!؟ چه شد زبیری که پسر عمه ی حضرت امیرالمؤمنین بود کارش به جایی رسید که رو در روی حضرت علی ایستاد! می گوید سر دسته ها را نگاه کنید سر منشأها را نگاه کنید.
💢گروه سوم:
🔹«وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّهً قَتَلَتْکُمْ..»
👈اینجا به قاتلان مستقیم حضرت می رسیم، آن کسانی که در آن صحرای کربلا حضور داشتند و امام را شهید کردند، همان شمر و عمر سعد و...
💢گروه چهارم:
🔹«وَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُمَهِّدینَ لَهُمْ بِالتَّمْکینِ مِنْ قِتالِکُمْ» ممهدین یعنی آماده کنندگان، زمینه سازان.
👈این چهارمین گروه، هم کسانی هستند که در جنگ شرکت نداشتند اما به هر طریقی زمینه ساز بودند. (بعضی ها می گویند ما ممهدین ظهور هستیم یعنی زمینه سازان ظهور، آماده کنندگان ظهور).
گروه چهارم که مورد لعنت خدا گفتیم هستند «الْمُمَهِّدینَ» به دو دسته می شوند:
1⃣-افرادی که با حدیث سازی و نشر دروغ و فتوای جاهلانه باعث این شدند که مردم به سمت یزید بروند. مثلا شریح قاضی، پول گرفت و فتوا برای جنگ با امام حسین (ع) را داد. شریح مستقیما در کربلا حضور نداشت ولی با آن فتوایی که داد زمینه ساز بود
وقتی هانی را دستگیر و به کاخ عبیدالله بن زیاد بردند، قبیله هانی دور کاخ را گرفتند و محاصره کردند و گفتند هانی بزرگ قبیله ما را تحویل بده. عبیدالله آمد بالای کاخ و گفت اگر شریح قاضی که همه ی شما می شناسیدش و مردم به او اعتماد دارند داخل کاخ بیاید و هانی را ببیند و شهادت بدهد که هانی سالم و ما کاری با او نداشتیم شما مردم قبول می کنید؟ مردم گفتند بله قبول می کنیم
شریح رفت و با آنکه آنها هانی را شکنجه کرده بودند به دروغ گفت هانی سالم است و مشکلی ندارد و باعث شد مردم از کنار کاخ متفرق بشوند. اگر شریح قاضی حقیقت را می گفت مردم به کاخ عبیدالله می ریختند و مسیر تاریخ عوض می شد. یعنی شریح با این کار خود و آن فتوای جاهلانه ای که داد درست است که در کربلا حضور نداشت اما زمینه ساز قتل امام حسین (ع) بود.
2⃣-دسته ی دوم ممهدین؛ آنهایی که به خاطر دنیا طلبی و وعده ریاست و جاه طلبی جنگ نکردند کنار کشیدند یا در یک کلام می توانیم سکوت خواص بگوییم. عبیدالله سکه های طلا آورد و بزرگان قوم ها و عشیره ها همه را با پول خرید.
درست است این دو دسته در جنگ امام حسین (ع) شرکت نکردند اما با کاری که کردند زمینه را برای قیام علیه امام آماده کردند. یعنی خدا اینطور می گوید نه دیگران را فریب بدهید و نه فریب بخورید. فریب خوردگان هم اینجا لعنت می شوند. یعنی فردای قیامت نمی توانیم عذر و بهانه بیاوریم خدایا فلانی ما را فریب داد.
نمی توانیم چنین بهانه ای را بیاوریم بلاخره جرمی مرتکب شدیم چه فریب خورده باشیم یا نخورده باشیم باید تاوان فریب خوردنمان را هم بدهیم.
استاد احسان عبادی
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا 19 20
.
#اسارت_آل_الله علیهم السلام
#اول_صفر
#زمینه
بند1⃣
یا شدید القُویٰ
یا شدید المِحال
یا عزیز و یا عزیز و یا عزیز
میکشه زینب و
فکر این واژه ها
خارجی و نامسلمون و کنیز
یا محسن، ما کجا و این حرفا
یا مُجمِل، ما کجا نون و خرما
یا مُنعِم، ما کجا کوچه بازار
یا مُفضِل، بین نامردا تنها
تو این شلوغیا جونم، به لب اومده
این ازدحامِ نامحرم، برا ما بده
یا لا اله الا انت، نجاتم بده
#یا_لا_اله_الا_انت_نجاتم_بده
بند2⃣
یا شدید القُویٰ
یا شدید المِحال
یا عزیز و یا عزیز و یا عزیز
میکشه زینب و
فکر این واژه ها
شهر شام و روضه های بی گریز
یا محسن، ما کجا و خاکستر
یا مُجمِل، ما کجا و دردسر
یا مُنعِم، ما کجا و چشم بد
یا مُفضِل، بی نقاب و بی معجر
این شهر و خنده هاش آتیش، به قلبم زده
توی دلم از این دنیا، غم بی حده
یا لا اله الا انت، نجاتم بده
#یا_لا_اله_الا_انت_نجاتم_بده
بند3⃣
یا شدید القُویٰ
یا شدید المِحال
یا عزیز و یا عزیز و یا عزیز
میکشه زینب و
فکر این واژه ها
کوچه ها و خونه های ناله خیز
یا محسن، ما کجا و بزم می
یا مُجمِل، ما کجا و کعب نی
یا مُنعِم، ما کجا سیلی خوردن
یا مُفضِل، تازیونه پی در پی
خیلی مصیبتا دیدم، حرم شاهده
خیلی سپر شدم اما، نداشت فایِده
یا لا اله الا انت، نجاتم بده
#یا_لا_اله_الا_انت_نجاتم_بده
شعر و سبک: #امیر_آهمند✍
انجمن تکیه نوکری مشهد
.👇
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. ✔️فیش منبر کوتاه 📜عنوان: پیام های تاریخ عاشورا (۱۳) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلسّ
.
✔️فیش منبر کوتاه
📜عنوان: پیام های عاشورایی (۱۴)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
💠تاریخ
امام حسین (ع)شب عاشورا یاران را دور خود جمع کرد و اینگونه با آنها اتمام حجت فرمود:
«أَمَّا بَعْدُ، فَإنِّی لَا أَعْلَمُ أَصْحَابًا أَوْفَی وَلَا خَیرًا مِنْ أَصْحَابِی، وَلَاأَهْلَ بَیتٍ أَبَرَّ وَلَا أَوْصَلَ مِنْ أَهْلِ بَیتِی؛ فَجَزَاکمُ اللَهُ عَنِّی خَیرَ الْجَزَآءِ. أَلَا وَإنِّی قَدْ أَذِنْتُ لَکمْ، فَانْطَلِقُوا جَمِیعًا فِی حِلٍّ؛ لَیسَ عَلَیکمْ مِنِّی ذِمَامٌ. هَذَا اللَیلُ قَدْ غَشِیکمْ فَاتَّخِذُوهُ جَمَلًا ، ثُمَّ لِيَأخُذ كُلُّ رَجُلٍ مِنكُم بِيَدِ رَجُلٍ مِن أهلِ بَيتي، تَفَرَّقوا في سَوادِكُم ومَدائِنِكُم حَتّى يُفَرِّجَ اللّهُ، فَإِنَّ القَومَ إنَّما يَطلُبُوني، ولَو قَد أصابوني لَهَوا عَن طَلَبِ غَيري».
من حقّاً اصحابی باوفاتر و بهتر از اصحاب خودم، و نه اهل بیتی نیکوکارتر و با صِله و پیوندتر از اهل بیت خودم سراغ ندارم؛ پس خداوند شما را از طرف من به بهترین جزائی پاداش دهد!
آگاه باشید که من در رفتن به شما اذن و اجازه دادم؛ پس همگی بروید که عقد بیعت را از شما بگسستم و نسبت به خود، بر شما عهده و ذِمامی ندارم.اینک شب در رسیده است و پوشش آن شما را در بر گرفته است؛ آن را چون شتر راهواری بگیرید و متفرّق شوید! بگيرد و در دشتها و شهرهايتان، پراكنده شويد تا خداوند، گشايشى دهد كه اين مردم، در پىِ من هستند و اگر به من دست بيابند، در پىِ ديگران نمىروند».
بعد از این سخنان بود که حضرت عباس برخاست و فرمود :«لِمَ نَفْعَلُ ذَلِکَ لِنَبْقَى بَعْدَک لا أَرانا اللّهُ ذلکَ أَبدا». چرا این کار را بکنیم؟ آیا براى اینکه بعد از تو باقى بمانیم؟! خدا هرگز چنین روزى را نیاورد.
سپس برادران، و فرزندان، و پسران برادر، و پسران عبدالله بن جعفر، و مسلم بن عَوسجه، و زهیر بن القَین، و جماعتی دیگر از اصحاب برخاستند و هر یک با زبانی اعتذار آمیز گفتند که: ما بعد از تو باقی نباشیم! و خداوند ما را پس از تو زنده نگذارد! ابداً ابداً چنین کاری نخواهیم کرد؛ بلکه آرزو داشتیم چندین جان داشتیم و همه را در راه تو فدا می کردیم!(۱)
✅پیام ها
➖ «صداقت»؛ امام علیه السلام ، الگوی راست گویان است که«راست حسینی» ضرب المثل شده است، در چنان شرایط جنگی و سخت کدام فرمانده است که دنبال فریب یاران نباشد و امید واهی پیروزی سخن گوید بلکه صادقانه بگوید که فرجام ماندن پیش من کشته شدن است؟!
➖ شجاعتِ اسطوره ای امام حسین علیه السلام، بازهم ضرب المثل دیگری را در بین مسلمانان ایجاد کرده است « شجاعت حسینی» است که در آن شب که به وحشی ترین موجودات عالم روبرو بود به یاران و خانواده هم اذن داد که او را با آن وحشی ها تنها بگذارند.
شجاعت عبارت است از اعتدال در قوهی غضبیه به این معنی که غضب قوى باشد و با وجود قوّت، فرمانبردار عقل باشد.
شجاعت، یکی از اصول چهارگانهی اخلاق اسلامی در کنار حکمت ، عفت و عدالت است این صفت متعالی و ریشهی اوصافی والا و منشأ آثار و صفات مثبت فراوان است.
متزلزل نشدن در برابر اکثریت نلغزیدن از حق و حقیقت از جمله نتایج شجاعت است.
➖ «ایستادگی در هدف» یکی دیگر از جلوه های نورانی شب عاشوراست.
➖«وفاداری» و ثبات قدم مدال افتخاری است که شب عاشورا از طرف ولی خدا برای همیشه بر سینه یاران عاشورایی آویخته شد.
همۀ شرافتهای انسانی در گرو معاهدات و پیمانهایی است که باه م می بندند و بسته به میزان وفاداری آنهاست. در بیان صریح قرآن کریم آمده است:« أوفوُا بِالعَهدَ أنَّ العَهد کانَ مَسؤُولاً»نسبت به پیمانهای خود وفادار باشید که شما نسبت به معاهدات خود مسؤولید.(۲)
ـــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.المناقب؛ ابن شهرآشوب: ج۴ ص۹۹
۲.اسرا،۳۴.
#پیام_های_تاریخ_عاشورا
.
3423.mp3
48.47M
🎧 #سخنرانی | قسمت چهارم
🔹 #شیخ_محسن_حنیفی
🔹 ۲۵ محرمالحرام ١۴۴۵
سخنرانی.mp3
25.22M
🎧 #سخنرانی | قسمت پنجم
🔹 #شیخ_محسن_حنیفی
🔹 ۲۶ محرمالحرام ١۴۴۵
سخنرانی (1).mp3
24.02M
🎧 #سخنرانی | قسمت ششم
🔹 #شیخ_محسن_حنیفی
🔹 ۲۷ محرمالحرام ١۴۴۵
🩸 #شام و #باب_ساعات 🩸
🥀 در بحار است که صاحب مناقب، به اسناد از زید، و او از پدرانش روایت کرده است که سهل بن سعد گفت:
🥀 به بیتالمقدس میرفتم، گذارم بر #دمشق افتاد و شهری دیدم با جویهای آب روان و درختان بسیار و پردهها و حجابهای دیبا آویخته، و مردم را دیدم که شادمانی مینمایند و زنان دف و طبل میزنند.
🥀 با خود گفتم شامیان را عیدی باشد که ما ندانیم؟!
🥀 پس چند تن را دیدم که با یکدیگر سخن میگفتند. پرسیدم: شما شامیان را عیدی است که ما نمیدانیم؟!
🥀 گفتند: ای پیرمرد، گویا تو از بیابان آمدهای، ای چادرنشین...
🥀 گفتم: من سهل بن سعدم، و محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم را دیدهام...
🥀 گفتند: ای سهل، عجب نداری که آسمان خون نمیبارد و زمین اهل خود را فرو نمیبرد!
🥀 گفتم: مگر چه شده؟!
🥀 گفتند: این #سر حسین علیهالسلام فرزند رسولخدا صلی الله علیه و آله و سلم است، که از عراق ارمغان آوردهاند.
🥀 گفتم: واعجبا! #سر حسین علیهالسلام را آوردند و مردم شادی مینمایند!
🥀 باز پرسیدم: از کدام دروازه میآورند؟!
🥀 اشاره به دروازهای کردند که آن را #باب_ساعات گویند!
📕 نفسالمهموم، باب سیزدهم
.
شب 25محرم 1445-حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی.mp3
9.3M
🎙#سخنرانی | حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر #رفیعی
#شب_بیست_و_پنجم_محرم
🎙️ویژه برنامه شب بیست و پنجم محرم ۱۴۴۵
در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)(۲۰مرداد ۱۴۰۲)
شب 26محرم 1445-دکتر رفیعی.mp3
10.59M
🎙#سخنرانی | حجت الاسلام والمسلمین #دکتر_رفیعی #سخنرانی
#شب_بیست_و_ششم_محرم
🎙️ویژه برنامه شب بیست و ششم محرم ۱۴۴۵
در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)(۲۱مرداد ۱۴۰۲)
شیرخوارگان.mp3
24.18M
🔳 حجت الاسلام و المسلمین #رفیعی
▫️موضوع: مراسم شیر خوارگان حسینی
⏱30 تیر 1402 #شیرخوارگان
.
#امام_زمان
🦋بانویی که به خاطر حجاب، امام زمان (عج) را دید
🔸یکى از علماء بزرگ (مرحوم آیة الله سید باقر مجتهد سیستانى پدر آیة الله سید على سیستانى ومرحوم سید محمود مجتهد سیستانى ) در مشهد مقدس براى آنکه به محضر امام زمان عجل اللّه شرفیاب شود ختم زیارت عاشورا در چهل جمعه هر هفته در مسجدى از مساجد شهر آغاز می کند ایشان فرمودند: در یکى از جمعه هاى آخرین ، ناگهان شعاع نورى را مشاهده کردم که از خانه ى نزدیک آن مسجدى که من در آن مشغول به زیارت عاشورا بودم می تابید، حال عجیبى به من دست داد، از جاى برخاستم و بدنبال آن نور به در آن خانه رفتم ، خانه کوچک و فقیرانه اى بود، از درون خانه نور عجیبى می تابید.
در زدم وقتى در را باز کردند، مشاهده کردم حضرت ولى عصر امام زمان عجل اللّه در یکى از اتاق هاى آن خانه تشریف داشتند و در آن اتاق جنازه اى را مشاهده کردم که پارچه اى سفید بروى آن کشیده بودند، وقتى من وارد شدم و اشک ریزان سلام کردم ، حضرت بمن فرمودند: چرا اینگونه دنبال من می گردى و رنج ها را متحمّل می شوى ؟ مثل این باشید (اشاره به آن جنازه کردند) تا من دنبال شما بیایم !
🔸بعد فرمودند: این بانوئى است که در دوره بى حجابى (رضا خان پهلوى ) هفت سال از خانه بیرون نیامده مبادا نامحرم او را ببیند!
📗گوهر صدف، ص 48
اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد
.
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
📻 بشنوید |نکته دوم 🎤 #دکتر_محمد_فراهانی 🕌 مجمع یاس کبود 🗓 یکشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۲۲ ✅ #آموزش_مداحی مستمعی
لطفاً وقت بزارید و مطالعه بفرمایید
اجرتون با حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم جمیعاً و رحمة الله و برکاته
مدتی است در این فکر هستم که سخنانی رو بر زبانمجاری کنم و در حدِ سوادِ نداشته خودم و علمِ بلاعملِ خودم ، نکاتی رو به برخی از عزیزان شاعر و مداح بزرگوار اطلاع بدم تا حسب وظیفه امر به معروف کرده باشم و نهی از منکر
اما متاسفانه همیشه با بزرگان وقتی مشورت میشده یا با برخی از عزیزان در خصوص این که آیا چنین حرف هایی بزنم یا خیر ، دستور به صبر داده میشد اما با توجه به این که مشاهده میکنیم که این انحراف روز به روز بیشتر میشه ، برخود واجب دونستم نکاتی رو عرض کنم :
متاسفانه یک اصطلاح بینِ برخی مادحین و برخی از شعرای عزیز باب شده و اون هم #دلی_گفتن یا #دلی_خوندن هست و تحتِ این عنوان ، افرادی که تریبون دارن ، هر حرفی رو به خودشون اجازه میدن که در جلسات اهلبیت علیهم السلام بر سر زبانشون جاری کنند
روضه های فوق العاده باز و مکشوف بخونن و ذره ای شرم از حضرات معصومین علیهم السلام که در جلسه هستند نداشته باشند
یا کلماتی بر زبان جاری کنند که مخالفِ مبانی اسلام و #قرآن_عزیز هست
برای مثال روضه از نوامیسِ آل الله علیهم السلام برخی از مداحان میخونن که در این مدت مشاهده کردم در جلساتِ متعدد که هیچ سندِ روایی و هیچ منبعی برای روضه وجود نداره و به گونه ای روضه مکشوف از حضرت زینب سلام الله علیها خوانده میشه که اصلاً بیانش دور از ادب هست
به قولِ یکی از قدیمی های با معرفت که به من میفرمودند ، وقتی به نوامیسِ اهلبیت علیهم السلام رسیدی ، دهنت رو آب بکش ، قبلش استغفار کن ، سرت رو پایین بینداز ، ادب کن و فقط و فقط اشاره مختصری به روضه این بزرگوران کن و سریع رد شو که شما در حدِ روضه خوندنِ باز و مکشوف از نوامیس آل الله علیهم السلام نیستید و رعایتِ احوالِ حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفداء در جلسات رو باید بکنید
برای مثال در این مدت که نزدیک به اربعین حسینی هستیم ، مشاهده میکنم که برخی از مداحان و شاعران گرامی در اشعار و مداحی های خودشون ، خطاب به سید الشهدا علیه السلام جملاتی رو بیان می کنند که این جملات بیش از آن که نشات گرفته از معرفت باشه ، نشات گرفته از عدم مطالعه و سطح پایینِ سوادِ مذهبی و معرفتی هست
یا این که خطاب به سید الشهدا علیه السلام بیان میشه که :
_ یعنی برای ما کربلا جا نبود که مارو ببری ؟
یادت باشه آقا که مارو امسال هم نبردی... !
استغفرالله و اتوب الیه
ماموم برای امامِ خود خط و نشان میکشه ؟ دقیقاً حضرت باید چه موضوعی رو یادشون بمونه ؟ چه نوع حرف زدن با مولا اباعبدالله الحسین علیه السلام هست؟
این اصطلاحاتِ کوچه بازاری اصلا در شان حضرات معصومین علیهم السلام نیست ...
چرا به اسمِ ثواب و دلی حرف زدن ، چنین حرف هایی باید بر سرِ زبان جاری بشه؟
به قول یکی از اساتیدِ بزرگوارم ، قرار بر این هست که مداح و شاعر ، #امین_اعتقادات مردم باشن ، نه این که #دزد_اعتقادات باشن
این ادبیات وقتی در یک جمعِ هیئتی بیان بشه ، مستمعین هم اینطوری فکر میکنند که اینگونه حرف زدن با حضرات معصومین علیهم السلام ایرادی نداره مخصوصاً که امروز یک عده از مداحان و شعرا، خوشبختانه یا متاسفانه قبله آمالِ یک سری از جوانان و نوجوانان هستند در هیئاتشون
انتساب هرگونه نقص از قبیلِ فراموشی ، نشنیدنِ صدا ، ندیدنِ نوکران ، بی محلی کردن به نوکران ، قهر کردنِ این بزرگواران با نوکرانشون و نبردنشون به کربلای معلی و امثالهم ، خلافِ نص صریحِ #قرآن هست
إِنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ لِيُذۡهِبَ عَنكُمُ ٱلرِّجۡسَ أَهۡلَ ٱلۡبَيۡتِ وَيُطَهِّرَكُمۡ تَطۡهِيرٗا ﴿۳۳﴾
هرگونه نقص و پلیدی و ناپاکی دور از اهلبیت علیهم السلام هست
نسیان و فراموشی هم به همین طریق دور از اهلبیت علیهم السلام هست
مراقب بیاناتمون باید باشیم وقتی میکروفون به دست میگیریم و تریبون در اختیار ما قرار میگیره
#اینجا_به_ادب_دهند_پاداش
با این مقدمه ، تصمیم بر این گرفتم ، برای مدتی روی یک سری از مبانی معرفتی نسبت به حضراتِ معصومین علیهم السلام کار بشه و مطالبش در این کانال قرار داده بشه تا ضمن مطالعه توسط شما بزرگواران ، به سطحِ معرفت و شناختمون نسبت به جایگاهِ والای آل الله علیهم السلام روز به روز افزوده بشه ...
التماس دعای فراوان
یونس وصالی (یونس)
۱۴۰۲/۰۵/۲۵
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
لطفاً وقت بزارید و مطالعه بفرمایید اجرتون با حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها بسم الله الرحمن الرح
.
#ادب_آداب_دارد
#اینجا_به_ادب_دهند_پاداش
لطفاً وقت بزارید و مطالعه بفرمایید
اجرتون با حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
یکی از نکاتی که در زمینه رعایتِ شانِ حضراتِ معصومین علیهم السلام در اشعار و مداحی ها باید مورد توجه قرار بگیره این موضوع هست که شاعر و مداح نباید در بیان فضائل اهل البیت علیهم السلام یا بیانِ مصائبشان ، چیزی جز کلامِ معصوم علیه السلام بیان کرده و از حد و حدود مشخص شده از طرف آل الله علیهم السلام نباید تجاوز شود
امروزه متاسفانه یکی از مباحثی که باب شده ، روضه مکشوف خواندن از نوامیس اهل بیت علیهم السلام هست که این روضه ها با کمترین ابا و شرمی متاسفانه خوانده میشه
چرا باید یک مداح و یک شاعر در اشعار خود و مداحی های خود اینقدر مانور بر اینجور روضه ها بدهند؟
مگر نوامیس اهلبیت علیهم السلام جزوِ اسرار الله نیستند؟
مصائبشان مگر جزوِ اسرار الهی نیست؟
چرا در بیان مصائب نوامیس آل الله علیهم السلام ، در حدودی که حضرات معصومین علیهم السلام تعیین و تبیین کرده اند حرکت نمیکنیم؟
نحوه بیانِ مصائب اسارت نوامیس آل الله علیهم السلام در زیارت ناحیه مقدسه رو نگاه کنید !
وَ سُبِيَ اَهلُکَ کَالعَبِيدِ وَ صُفِدُوا بِالحَديِدِ فُوقَ اَقتابِ المَطّيات تَلفَحُ وُجُوهَهُم حَرُّ الهاجِراتِ يُساقُونَ فِي البَرارِي وَ الفَلَوات اَيدِيَهُم مَغلُولَهٌ اِلَي العِناقِ يُطافُ بِهِم فِي الاَسواقِ فَوَيلٍ لِلعُصاه الفُسّاقِ
ترجمه :
اي جد بزرگوار فراموش نمي کنم آن هنگام را که پس از شهادتت افراد خانواده ات را مانند بردگان اسير کردند و زنجير آهنين به آنها بستند و آنها را بر فراز شتران تندرو بي سرپوش و فاقد محمل (با کمال بي احترامي) سوار نمودند که پوست صورتشان از شدت گرماي سوزان سوخت، آنها در بيابان ها و راه ها حرکت داده شدند، دست هايشان را به گردن هايشان بستند و در کوچه ها و ميدان ها عبور دادند واي بر آن مردم گنهکار و بي شرم
وقتی وجود مقدس امام زمان ارواحنا له الفداء در بیان این مصائب سخت و سنگین ، فقط اشاره به این روضه ها میکنند ، چرا ما روضه هارا مکشوف میخوانیم؟ چرا اصرار بر این موضوع داریم که با ریز ریزِ جزئیات بیان کنیم ؟ چه اصراری بر این هست که ما در اشعار و مداحی ها سراغ موی سر نوامیس آل الله برویم ؟ چرا به این راحتی مبحث معجر کشیده شدن از سر حضرات بدون هیچ ترس و ابا و شرمی باید بیان شود؟
در مکالمه با یکی از دوستان در این زمینه ، ایشان فرمودند که برای این که سوزِ جلسه بیشتر بشود و حالِ گریه و اشک زیادتر شود چنین میکنیم !
آیا مداحانِ قدیمی ، چنین میکردند؟
مرحومشیخاحمدِ کافی رحمت الله علیه در روضه هایشان که فایل های صوتی آن موجود است ، کجا چنین روضه هایی رو میخواندند ؟ به خصوص که جمعیتی که پای منبر این عالم بزرگوار بودند ، هیچگاه پای منبر یکی از امروزی ها ننشسته اند ...
آیا ایشان به هر وسیله ای مجلس را منقلب میکرد؟
خدایش رحمت کند یکی از بزرگانِ شهرِ ما وقتی میخواست روضه عصر روز عاشورا را بخواند ، قبل از این که در میان نامحرمان قرار گرفتنِ حضرتِ زینب سلام الله علیها را بیانکند ، تمام قد می ایستاد ، سر خود را به زیر می انداخت ، و نزدیک به ۱۰ بار طلب بخشش از امام زمان علیه السلام میکرد و جمله معروفی داشت که میگفت :امیدوارم دروغ باشد ... و بعد از آن تازه میگفت زینب سلام الله علیها نگاه کرد دید محرمی برایش نمانده است و روضه را به پایان میرساند
اما امروز چطور است؟
امام صادق علیه السلام فرمودند :
كِتمانُ سِرِّنا جِهادٌ في سبيلِ اللّه
پوشيده نگه داشتن اسرار ما، جهاد در راه خداست
نشانی : بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام جلد۷۲ صفحه۷۰
عنوان باب : الجزء الثاني و السبعون تتمة كتاب العشرة تتمة أبواب حقوق المؤمنين بعضهم على بعض و بعض أحوالهم باب 45 فضل كتمان السر و ذم الإذاعة
چند سوال میپرسم و پاسخش رو واگذارمیکنم به وجدانمان :
به جای این که اصرار بر روضه مکشوف خواندن کنیم و هر ادبیاتی رو بر زبانمونجاریکنیم برای این که قطره اشکی از چشمِ عزاداران بیاید
آیا بهتر نیست حالِ دلمون رو خوب کنیم؟
آیا بهتر نیست با زبانی که قرار است نام مقدس معصومین علیهم السلام بر آن جاری شود ، دروغ و تهمت و غیبت و افترا و امثالهم را مرتکب نشویم ؟
آیا بهتر نیست شب زنده داری داشته باشیم و به اصطلاحِ نمکِ روضه ها و سوزِ صدایمان را از خدا بخواهیم ؟
آیا بهتر نیست با خلوص نیت لب به روضه باز کنیم؟
آیا بهتر نیست؟ ...
✍ یونس وصالی (یونس)
.
01.mp3
46.6M
#سخنرانی جلسـه عصـر هـای جمعـه آل ياسيـــن
ویژه برنامه شهادت #امام_سجاد علیه السلام
مـورخ 20 مردادماه 1402
1.mp3
5.09M
#تعزیه_خوانی
#تعزیه_حضرت_رقیه
( سلام الله علیها )
روضه اسارت و بازار شام
#حاج_سید_حسن_گلخطمی
دیگر پدر جان
غُصه ی نان را ندارم
نان دارم اما ای پدر
دندان ندارم ...
اینجا به من
مردی کنیز و خارجی گفت
من را ببر
من طاقت بهتان ندارم
#روضه_شب_سوم_محرم
#روضه_حضرت_رقیه
1.mp3
48.17M
🎧 #سخنرانی | قسمت هشتم
🔹 #شیخ_محسن_حنیفی
🔹 شب آخر محرمالحرام ١۴۴۵
🔹 حسینیه بیتالکریم
.
🩸 #امام_سجاد صلواتالله علیه و پیرمرد شامی 🩸
🥀 اولین سخن حضرت سجاد علیهالسلام بعد از #اسارت، در شهر #شام آن هنگامى بود که اسرا روى پلههاى مسجد #دمشق ایستاده بودند.
🥀 پیرمردى از اهالى شام نزد آنها آمد و گفت: سپاس خداى را که شما را کشت و هلاک کرد. شهرها و روستاها را از آسیب مردان شما آرامش برقرار ساخت و امیرالمؤمنین یزید را بر شما مسلط گردانید.
🥀 سیدالساجدین علیهالسلام به آن پیرمرد گفت: آیا قرآن خواندهاى؟ گفت: بلى! فرمود: آیا این آیه را مىشناسى: «قل لا اسالکم علیه اجرا الا المودة فى القربى» بگو اى پیامبر! در مقابل ابلاغ رسالت، مزدى از شما نخواستم مگر اینکه خویشانم را دوستبدارید؟
گفت: آرى خواندهام.
🥀 امام علیه السلام فرمود: اى پیرمرد! ما همان «قربى» هستیم. سپس پرسید: آیا این آیه را قرائت کردهاى که خداى سبحان فرموده است: «و اعلموا انما غنمتم من شىء فان لله خمسه و للرسول و لذى القربى» و بدانید هر چیزى که به غنیمت گرفتید، یک پنجم آن براى خدا و پیامبر و از آن خویشاوندان اوست؟
گفت: بلى! امام فرمود: اى پیرمرد ما همان «ذى القربى» هستیم!
🥀 امام بار دیگر پرسید: آیا این آیه را تلاوت کردهاى: «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» همانا خدا مىخواهد آلودگى را از شما خاندان بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند؟!
پیرمرد پاسخ داد: آرى این آیه را هم خواندهام. حضرت سجاد علیهالسلام فرمود: اى پیرمرد! ما همان اهلبیتى هستیم که خداوند آیه تطهیر را مخصوص ما قرار داد.
🥀 پیرمرد ساکت شد و از سخنانى که گفته بود، شرمنده و پشیمان شد و با تعجب پرسید: شما را به خدا! شما همانهائید؟!
🥀 سپس على بن الحسین علیهماالسلام فرمود: بدون هیچ شکى به خدا ما همانها هستیم و به حق جدمان سوگند، ما همانهائیم!
🥀 با سخنان امام سجاد علیهالسلام پیرمرد منقلب شد، شروع به گریه کرد، عمامهاش را به زمین انداخت، سر به آسمان بلند کرد و گفت: خدایا! من از دشمنان آل محمد، اعم از جن و انس، بیزارم. سپس به امام زینالعابدین علیه السلام عرض کرد: آیا راهى براى توبه من هست؟!
🥀 امام فرمود: بله! اگر بازگردى، خداوند توبه تو را مىپذیرد و تو با ما خواهى بود. پیرمرد گفت: من توبه مىکنم!
🥀 هنگامى که خبر گفتگوى امام علیهالسلام و پیرمرد به یزید رسید، دستور داد آن پیرمرد را به شهادت رساندند.
📕 بحارالأنوار جلد ۴۵ صفحه ۱۲۹
#شام
#امام_سجاد
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. #بیانات_گفتاری خداحافظ محرم... مُحَرَّم ماه حسین؛ خدا نگهدارت... نمیدانم دوباره تو را خواهم دی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.
.
🔸شامیان خنده به زخم جگر ما نزنید
ای وای... ای وای...
من نمیدونم چی به آقا گذشته
🔸شامیان خنده به زخم جگر ما نزنید
🔸ساز با ناله ی ذریه زهرا نزنید
یا صاحب الزمان
از امام سجاد پرسیدن... آقاجان... کجا براتون سخت گذشت حضرت فرموند الشام...الشام... الشام
🔸سر مردان خدا را به سر نیزه زدید
🔸مرد باشید، دگر سنگ به زن ها نزنید
امان از اون شبی که...
ما رو دم دروازه شام نگه داشتند...
شهر رو آذین بندی کردن...
گفتن خارجی ها میخواهند وارد بشن
تا وارد شهر شام شدیم ..
هرکس هر چی بدست داشت...
به ما میزد...
یکی با سنگ میزد...
یکی خاکستر میریخت...
یکی خارجی میگفت...
ای وای ای وای .....
🔸به زنان سنگ اگر بر سر بازار زدید
🔸دختران را به کنار سر بابا نزنید
یا صاحب الزمان منو ببخشید...
🔸علی و فاطمه در بین شما ایستادند
خدا لعنتشون کنه...
🔸پیش چشم علی و فاطمه ما را نزنید
🔳 حتما شنیدید وقتی فاطمه معصومه به شهر قم آمد مردم با معرفت قم چه قدر باشکوه از خواهر امام رضا استقبال کردند ... اما یا فاطمه معصومه، چه استقبالی شد از عمه جانت زینب تو شهر شام…
دل عالم بسوزه برا دردای دل دخترِ علی، بی بی زینب ..
سه روز اسرارو جلو #دروازه_ساعات نگه داشتن
مردم شهرو آذین کردند ، لباسای قیمتی پوشیدند
آخ اومدن استقبال بی بی ، چه استقبالی شد...
بجای دسته های گل، سنگ زدند و خاکستر ریختن آتش میریختند…
💠(( اول سنگشان زدن ، خاک و خاکستر به سرشان ریختند مقابلشان زدن و رقصیدن امان از دل زینب خیلی که تو شهر گرداندن خسته شدند یه جایی رو زمین نشاندن سراها را به شاخه آویزان کردند روضه من همین جمله است نگهبان سر ها میگه از خستگی سرم را به قبضه شمشیر گذاشتم از گوشه چشم نگاه می کردم دیدم یه دختر بچه ای آرام بلند شد اومد مقابل سر بریده بابا دستهای کوچکش دراز کرد سر رو بغل بگیره قدش نمیرسه میگه دیدم شاخه خم شد سر بابا رو بغل گرفت صورت بابا رو می بوسه سرهم دختر رو داره میبوسه حسین جان))
(اوج)
▪️من کجا کوفه کجا شام خراب
(حسین جان)
▪️من کجا کوفه کجا شام خراب
▪️منه غمدیده کجا بزم شراب
آخ داداش
▪️خیزران تا که به لبهایت خورد
▪️گفتم ای کاش که زینب می مرد
یه وقت دختر علی سرشو بالا کرد ، آخ دید چوب یزید بر لب و دندان حسین…
چه کشید بی بی زینب …
(دشتی)(فرود)
🔘آخ مزن ظالم حسین مادر ندارد
🔘غریب است و کسی بر سر ندارد
🔘تنش در قتلگه افتاده پر خون
🔘دگر انگشت و انگشتر ندارد
🔘مزن چوب جفا ای بی مروت
🔘دگر این تشنه لب سقا ندارد
✨حسین … آرام جانم
✨حسین … روح و روانم
✨حسین… سالار زینب
✨حسین… غمخوار زینب
✨حسین… دلدار زینب
.
#روضه_دروازه_ساعات
.
1401-12-15(rafiei).mp3
12.51M
👤 #حجت_الاسلام_رفیعی
📚 موضوع: آفات انتظار و وظایف منتظران
.
#دروازه_ساعات
مقتل #ورود_به_شام
به هرحال اهل بیت رسول اکرم (ص) را همراه سرهای نورانی و پاک به طرف «دمشق» آوردند، چون نزدیک دروازه دمشق رسیدند، ام کلثوم علیها السلام، شمر لعنه الله علیه را صدا زد و فرمود:
ما را از دروازهای وارد دمشق کنید که مردم کمتر اجتماع کرده باشند و سرها را از میان محملها دور کنید تا نظر مردم به آنان جلب شده به نوامیس رسول خدا (ص) نگاه نکنند.
شمر ملعون کاملا” بر خلاف خواست ام کلثوم علیها السلام عمل کرد و کاروان اهل بیت را در روز اول ماه صفر(۵۹) از دروازه ساعات(۶۰) – که برای ورود کاروان تزیین شده بود و مردم زیادی در آنجا اجتماع کرده بودند – وارد شهر دمشق کرد، و اهل بیت عصمت علیهم السلام و سرهای مقدس را در این دروازه نگاه داشت تا در معرض تماشای مردم قرار گیرند، سپس آنان را در نزدیکی درب مسجد جامع دمشق، در جایگاهی که اسیران را نگاه میدارند، نگاه داشت!!(۶۱)
در بعضی از نقلها آمده است که:
اهل بیت را سه روز در این دروازه نگاه داشتند.
۱- مشهور بر سر زبانها، زجر بن قیس(با جیم) است ولی صحیح، زحر بن قیس میباشد.
۲- بعید نیست همانگونه که عمر بن سعد سر امام حسین علیهالسلام را زودتر از اهل بیت و در همان روز عاشورا به کوفه فرستاد، عبیدالله نیز قبل از اعزام اهل بیت به شام، ابتدا سر، مقدس امام حسین علیهالسلام را به نزد یزید فرستاده و بعد از آن اهل بیت را با سایر سرها روانه شام کرده باشد، همانگونه که از نقل شیخ مفید استفاده میشود و زندانی کردن اهل بیت که طبری و دیگران نقل آن را تأیید کردهاند، صحت این مطلب را تأیید میکند.
۳- تاریخ طبری ۵/۲۳۲ ؛ ارشاد شیخ مفید ۲/۱۱۸٫ همچنین نقل شده است که: عبیدالله بن زیاد پس از آنکه سر مبارک امام را برای یزید فرستاد دستور داد تا بانوان و کودکان آن حضرت برای سفر به شام آماده شوند و فرمان داد تا بر گردن علی بن الحسین علیهالسلام زنجیر نهادند و مجفر بن ثعلبه و شمر بن ذی الجوشن را به دنبال آنان روانه کرد، تا رفتند و به آن گروهی که سر امام را برده بودند رسیدند و علی بن الحسین علیهالسلام با کسی سخن نگفت تا به دمشق رسید.
(ارشاد شیخ مفید ۲/۱۱۹).
و در ضبط ارشاد مجفر بن ثعلبه (با جیم) آمده و در بعضی نقلها مخفر (با خاء) و در بعضی محفر (با حاء) ذکر شده است. و از این نقل چنین استفاده میشود که سر مقدس امام را عبیدالله قبل از اهل بیت به شام فرستاده است و این همان چیزی است که قبلا نیز بدان اشاره کردیم.
📚منابع:
🔹۵۹- صاحب کتاب کامل بهائی و ابوریحان بیرونی در الاثار الباقیه و کفعمی در مصباح، تاریخ ورود اهل بیت را به شام در روز اول ماه صفر نوشتهاند. (مقتل الحسین مقرم ۳۴۸).
🔹۶۰- وجه تسمیه این دروازه به «باب الساعات» این بوده است که در آنجا صورت حیواناتی را از نحاس درست کرده بودند و نطمی در آن ایجاد شده بود که ساعات روز را تعیین میکرد. و در مقتل خوارزمی آمده است که: اهل البیت را از باب توما وارد دمشق کردهاند و آثار دروازه توما هم اکنون در دمشق موجود است. (مقتل الحسین مقرم ۳۴۸).
📚۶۱- الملهوف ۷۳.
#مصایب_شام
#کاروان_اسرا
#حضرت_ام_کلثوم_سلام_الله
#مقتل
#اسارت #شام