eitaa logo
حیات معقول
233 دنبال‌کننده
148 عکس
232 ویدیو
2 فایل
🔻 کانال اصغر آقائی ✍ درباره مسائلی که به‌گمانم مهم است، می‌نویسم؛ شاید برای خودم و تو مفید باشد: ✔ گاه متنی ادبی؛ ✔ گاه تبیین؛ ✔ و گاه نقد 🔺️ اینها دل‌مشغولی‌های یک طلبه هستند. 🔻ارتباط با من: 🆔️ @aq_110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 الا! يا أيُّهَا السّاقى! أدِرْ كَأسْاً وناوِلْها كه عشق آسان نمود اوّل، ولى افتاد مشكلها ❇️ اى محبوبى كه نه تنها عشّاقت، بلكه تمامى عالم را- دانسته و ندانسته- خود نموده‌اى! به عاشقانت ديگرى داشته باش و پى در پى از ديدارت بهره مندشان ساز و از طريق - كه ظرف تواند- به خود آگاهشان فرما؛ كه: 🔸«إلهى! عَلِمْتُ بِاخْتِلافِ الآثارِ وَتَنَقُّلاتِ الأطْوارِ، أنَّ مُرادَكَ مِنّى أنْ تَتَعرَّفَ إلَىَّ فى كُلِّ شَىْ ءٍ، حَتّى‌ لا أجْهَلَكَ فى شَىْ ءٍ.» (بار الها! از پى در پى در آمدن آثار و مظاهر و دگرگون شدن تحوّلات دانستم كه تو از [خلقت‌] من اين است كه خودت را در هر چيز به من بشناسانى، تا در هيچ چيز به تو جاهل نباشم. 🔻به گفته خواجه در جايى: اى بُرده نَردِ حُسن ز خوبان روزگار قدّت به راستى چو سهى سروِ جويبار جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ / ج.۱ ص.۲۲ 🌺🌺🌺 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 امام صادق علیه‌السلام: 💠 المُؤمنُ أخو المؤمنِ ، عَينُهُ و دَليلُهُ ، لا يَخونُهُ ، و لا يَظْلِمُهُ ، و لا يَغُشُّهُ ، و لا يَعِدُهُ عِدَةً فيَخْلِفَهُ 🔺مؤمن برادرِ مؤمن است، چشم او و راهنماى اوست. به او خيانت و ستم نمى‌كند، او را فریب نمی‌دهد و به او وعده‌اى نمی‌دهد كه بدان عمل نكند. 🔺A believer is the brother of another believer, his eye and his guide; he does not betray him, nor wrong him, nor deceive him, and nor does he rescind a promise he made to him. 🔹believer: مؤمن 🔹betray: خیانت‌کردن 🔹wrong: ستم‌کردن 🔹deceive: فریب‌دادن 🔹rescind: فسخ‌کردن؛ لغوکردن 🔹promise: قول، وعده 🆔 @hayatemaqul
💠 به بوى نافه‌اى كآخر صبا زآن طرّه بگشايد 💠 ز تاب جعد مشكينش چه خون افتاد در دلها ◀ خلاصه بیان مرحوم سعادت‌پرور در شرح این بیت: 🔰ما در این بودیم که مشام جان‌مان را نفحه و تجلیّات و زیبائی‌های پر کند؛ جمالی که در حجاب و پرده مظاهر الهی قرار دارد. ✅ امّا «تاب جعد مشکین» یعنی پیچیدگی‌ها و سختی‌های گذر از این مظاهر از یک سو؛ و تنها توجه‌به جلالی و قهری الهی از سویی دیگر، راه را بسیار سخت کرده است؛ و این است که در آن مشکل‌ها افتاده، و این سختی‌ها و مشکلات، خون‌ها به دل آن محبوب ازلی کرده است. ◀اصل سخنان مرحوم شیخ علی پهلوانی (سعادت‌پرور) رحمه الله علیه: 🔰ما، در انتظار قدسى و جمالى محبوب و گشوده‌شدن پرده از جمال و مظاهر بوديم؛ امّا پيچيدگى آن و جهت جلالى‌اش چه خون‌ها كه به دل فريفته‌گان و دلباخته‌گانش ننموده، و آنان را ندادند تا همواره به جمال او نايل شوند. بخواهد بگويد: 🔸«إلهى! لا تُغْلِقْ عَلى مُوَحِّديكَ أبْوابَ رَحْمَتِكَ، وَلا تَحْجُبْ مُشْتاقيكَ عَنِ النَّظَرِ إلَى‌ جَميلِ رُؤْيَتِكَ، إلهى! نَفْسٌ أعْزَزْتَها بِتَوْحيدِكَ، كَيْفَ تُذِلُّها بِمَهانَةِ هِجْرانِكَ؟» 🔺(بارالها! درهاى را به روى توحيدت مبند، و را از مشاهده ديدار نيكويت محجوب مگردان. معبودا! چگونه كسى را كه با توحيدت گرامى داشتى، با پستى خوار مى گردانى؟!- به گفته خواجه در جايى: 💠 اى شه خوبان! به عاشقان نظرى كن‌ 💠 هيچ شهى، چون تو اين سپاه ندارد 📚جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ؛ ج.۱. ص.۲۴ 🌺🌺🌺 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
41.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این ویدئو 17 دقیقه و 20 ثانیه از وقت شما رو میگیره اما تاثیرش میتونه چندین نسل در زندگی شما باشه 👌 حتما تا آخر ببینید🙏 @kbsarboland ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
✅ خلاصه‌ای از جلسه اول تدریس کتاب 📚مبانی فقهی فلسفه ورزی و فلسفه آموزی 📌اصطلاح در طول تاریخ در معانی مختلفی به کار رفته است. در عصر اسلامی، فلسفه در معنای قضایا و مسائل موجود بما هو موجود به کار رفته است. 🔺در تاریخ اسلام چهار جریان مخالف فلسفه پا به عرصه وجود نهاده‌اند: 1⃣ جریان کلامی : آنان برخلاف نص‌گرا بودند و فقهای مختلف آنان، حکم به حرمت تاملات عقلانی و فلسفه‌ورزی داده‌اند. 2⃣ جریان در شیعه: این جریان در قرن ۱۱ ق. به طرد عقل، کتاب، و اجماع از منابع چهارگانه فقهی پرداخت و تنها سنت را پذیرفت و با هر اجتهاد عقلانی مخالفت کرد. این جریان که در حوزه‌های مختلف شیعی سیطره‌ای در حدود یک قرن ایجاد کرد با تلاش‌های و رو به افول نهاد. 3⃣ جریان و : این جریان مخالفت خویش را به دلیل برتر دانستنِ شهود حاصل از سلوک عرفانی از عقل، نشان داد و با عقل جزئی‌ محدودنگر حسابگر مخالفت کرد. 4⃣ : این مکتب با ادعای جدایی سه روش معرفت‌، با شدت و ضعف در تعبیر، بر بطلان و یا ضلالت مسیر عرفان و فلسفه تاکید کرده است. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
پادکست فلسفه ورزی.mp3
3.58M
﷽ 🎧 🔉 درآمدی به بحث فلسفه ورزی 👤 اصغر آقائی 🗓 زمستان ۱۴۰۱ 🚩 مدرسه علمیه امام‌ صادق علیه‌السلام ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 اميرالمؤمنين عليه السلام: 💠 ما أقبَحَ القَطيعَةَ بَعدَ الصِّلَةِ ! وَالجَفاءَ بَعدَ الإِخاءِ ! وَالعَداوَةَ بَعدَ المَودَّهِ 🔺چقدر زشت است بریدن بعد از پیوند و ستم بعد از برادری و دشمنی بعد از محبت. 🔺How awful it is to cut off relations after having maintained them, to turn away after brotherhood, and to have animosity after amity. 🔹awful: زشت، بد 🔹maintain: نگه‌داشتن، حفظ‌کردن 🔹turn away: کناره‌گیری کردن 🔹brotherhood: برادری، اخوّت 🔹animosity: دشمنی 🔹 amity: دوستی 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀مرا در منزل جانان چه امن و عيش، چون هردم‌ 🌀جرس فرياد مى دارد كه بر بنديد محملها 🔰 شرح ◀️ خلاصه سخن مرحوم سعادت‌پرور در توضیح این بیت: 🔺دوست دارم در پسِ پرده این و و الهی، هميشه محو دوست باشم؛ اما دلبستگی‌های دنیایی چون جرسی من را از این حال خوش باز می‌دارد و از خانه امن و یاد محبوب دور می‌کند. ◀️ اصل سخن مرحوم سعادت‌پرور: 🔺خواسته من آن است كه اگر جمال دوست دلربايى كند و او شامل حالم گردد، هميشه در  و آسايش با او بسر برم؛ ولى افسوس! كه عالم بشرى و عنصرى نمى گذارند همواره از بهره‌مند باشم و ساعتى چند به تماشاى او بنشينم، در جايى مى گويد: 🔸آه از اين‌جور و تظلّم كه دراين دامگه است! 🔸واى از آن عيش و تنعّم كه در آن محفل بود! 🔸در دلم بود، كه بى‌دوست نباشم هرگز 🔸چه توان كرد؟ كه سعى من ودل باطل بود 🔹و ممكن است بخواهد بگويد: اراده من بر آن است كه از مشاهده دوست برخوردار باشم، ولى چه مى توان كرد اگر او نخواسته باشد؛ كه: 💠«إلهى! إنَّ اخْتِلافَ تَدْبيرِكَ وَسُرْعَةَ طَواءِ مَقاديرِكَ مَنَعا عِبادَكَ العارِفينَ بِكَ عَنِ السُّكُونِ إلى‌ عَطآءٍ وَاليأْسِ مِنْكَ فى بَلآءٍ 🔺(معبودا! بدرستى كه پى در پى آمدن و سرعت گذشت ، عارفِ تو را از اين كه به آرام گيرند و هنگام بلا و از تو شوند، باز مى دارد.). 📚جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ؛ ج.۱. ص.۲۴ 🌺🌺🌺 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 الإمام الصادق عليه السلام: 💠 يابنَ النُّعمان، إنْ أردتَ أن يَصْفُوَ لكَ وُدُّ أخيكَ فلا تُمازِحَنَّهُ، ولا تُمارِيَنَّهُ ، ولا تُباهِيَنَّهُ ، ولاتُشارَّنَّهُ 🔺اگر مى‌خواهى محبّت برادرت براى تو خالص باشد، هرگز با او شوخى [بيجا] مكن، از جدال با او بپرهيز، بر او فخر مفروش و با او ستيزه مكن. 🔺If you want your brother's amity for you to be pure, do not make fun of him, do not dispute with him, do not exchange bragging with him, and do not vie with him in evil acts. 🔹amity: محبت، رفاقت 🔹pure: پاک 🔹dispute: جدال و مناقشه‌کردن 🔹brag: لاف، فخر 🔹vie: رقابت 🔹evil: بد و شر ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
📚 آن بیست و سه نفر 🖋 نویسنده: احمد یوسف‌زاده 📝 متن تقریظ مقام معظم رهبری: 🔹«در روزهای پایانی ۹۳ و آغازین ۹۴ با شیرینی این نوشته‌ی شیوا و جذاب و هنرمندانه، شیرین‌کام شدم و لحظه‌ها را با این مردان کم سال و پرهمت گذراندم. به این نویسنده‌ی خوش ذوق و به آن بیست و سه نفر و به دست قدرت و حکمتی که همه‌ی این زیبائی‌ها، پرداخته‌ی سرپنجه‌ی معجزه‌گر اوست درود می‌فرستم و جبهه‌ی سپاس بر خاک می‌سایم. 🔸یک بار دیگر کرمان را از دریچه‌ی این کتاب، آنچنان که از دیرباز دیده و شناخته‌ام، دیدم و منشور هفت رنگ زیبا و درخشان آن را تحسین کردم.» 📖 معرفی کتاب: 📌کتاب آن بیست و سه نفر اثر احمد یوسف زاده حاوی خاطرات بیست و سه نوجوان است که توسط ارتش بعث، در عملیات بیت المقدس به اسارت درآمدند و دیکتاتور عراق سعی داشت از این نوجوانان برای ایجاد جنگ روانی علیه ایران استفاده کند. 🔺نگارش این کتاب از روی دست‌‌نوشته‌‌های سال 1370 احمد یوسف زاده و متن فیلم مستند آقای مهدی جعفری صورت گرفته که حاوی ساعت‌‌ها مصاحبه‌ی دکتر محمد شهبا با افراد گروه بیست‌وسه است. از این رو، خواننده می‌‌تواند مطمئن باشد آنچه در این کتاب می‌‌خواند تخیل و قصه‌‌پردازی نیست؛ بلکه روایتی است از آنچه این 23 نفر دیده و از سر گذرانده‌‌اند. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul