eitaa logo
حیات معقول
221 دنبال‌کننده
144 عکس
216 ویدیو
2 فایل
🔻 کانال اصغر آقائی ✍ درباره مسائلی که به‌گمانم مهم است، می‌نویسم؛ شاید برای خودم و تو مفید باشد: ✔ گاه متنی ادبی؛ ✔ گاه تبیین؛ ✔ و گاه نقد 🔺️ اینها دل‌مشغولی‌های یک طلبه هستند. 🔻ارتباط با من: 🆔️ @aq_110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 نصرت با رعب 🔻 یکی از مصادیق یاری خداوند، ایجاد هراسی خاص در قلب دشمنان راه حق است. لَأَنتُمْ أَشَدُّ رَهْبَةً فِى صُدُورِهِم مِّنَ ٱللَّهِ ۚ ذَ‌ٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَفْقَهُونَ وحشتی که از شما در دل هایشان است، بیش از ترسشان از پروردگار است.زیرا آنها مردمان نادان و بی خردی هستند الحشر، ۱۳ 🔻این حال و روز صهونیست‌هاست. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♡♡ أَلسَّلامُ عَلَیْک َسَلامَ الْعارِفِ بِحُرْمَتِک َ، الْمُخْلِصِ فی وَِلایَـتِک َ... . ♡♡ آوارگان عشق حسین ... 😭😭 ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
■ امام خمینی ره: شیخ جلیل ما، عارف کامل، روحی فداه می‌فرمودند: ✔️ به نیز نکنید در [حتی] قلب؛ [چه برسد به زبان] شاید نور فطرتش او را کند و این تعییر و سرزنش، کار شما را منجر به سوءعاقبت کند. ✔️کفاری را که معلوم نیست با حال کفر از این عالم منتقل شدند نکنید؛ شاید در حال رفتن، شده باشند و روحانیت آن‌ها مانع از ترقیات شما شود.» ■ منبع: چهل حدیث، امام خمینی (ره)، ح ۳، ص ۶۷؛ برگرفته عارف کامل، ص ۱۳۵- ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥺🥺🥺🥺 صحنه آخرالزمانی در غزه! آوارگان خان‌یونس در بین آوارها ...😭😭 ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 برائت‌جستن و لعن ✍ اصغر آقائی ________________________ 🔻یکی از آموزه‌های بسیار مهم دین است. این آموزه، مانند همه آموزه‌های دین، نه تنها عقل‌گریز نیستند، که عقل بر لزوم آن صحّه می‌گذارد. 🔻اما برائت‌جستن چیست؟ طبیعتا تفصیل این مطلب در اینجا ممکن نیست، اما بر اساس نگاه به دین، و تنقیح کلی آن، می‌توان گفت لااقل در ترویج برائت، دو هدف بنیادین توسط شارع مقدّس، دنبال می‌شود: ۱) جهت‌دهی به حرکت الهی مؤمن، و ۲) نمایاندن آنچه باید از او برائت جست. 🔻در کنار این دو هدف، از آنجا که و اهداف آن در طبقات مختلفی زیرمجموعه یکدگیر قرار می‌گیرند تا همه آنها در یک هدف یعنی ، به یک نقطه مشترک برسند، عرض می‌شود دو هدف بیان شده ذیل یک هدف است و آن «هدایت به صراط مستقیم و حرکت در آن» است. 🔻بر اساس این سه هدف بنیادین شارع، باید گفت: ۱) مؤمن با شناخت مصادیق آنچه باید از آنها برائت جست، در سیر الی الله خویش، می‌تواند سرعت گیرد؛ و ۲) با فهم صفت مشترک این مصادیق، هر مصداقی را نیز که شارع بیان نکرده است، با آن معیار به دست آمده، ذیل گستره برائت قرار دهد. 🔻با توجّه آنچه بیان شد باید گفت اساسی و هویّت‌بخش به برائت، در نگاه شارع است لذا در سوره مبارک توبه فرمود: «فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِلّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ: چون برای ابراهیم علیه السلام آشکار شد که او (آزر) دشمن خداست از او برائت جست». 🔻با توجه به اجمالِ بیان‌شده این نتائج حاصل می‌شود: ✔️هرگاه کسی با حق دشمنی می‌کند، اما دشمنی او از روی آگاه نیست، نه مصداق لعن است و نه مصداق برائت؛ هرچند عمل او زشت است و باید از آن تبرّی جست؛ اما تبری از شخص او شایسته نیست. ✔️هرگاه فردی که از او سخنان مختلفی بیان شده است، و ما نمی‌دانیم، یا احتمال دارد که او توبه کرده باشد، نسبت‌دادن کفر و مانند آن به او و لعن و برائت‌جستن از او شایسته نیست. ✔️اگر برائت و لعنی، نه تنها هدایتی در آن نباشد، که سبب تنفّر و دوری افراد از حق شود، نه تنها جایز نیست که امری قبیح است؛ لذا لعن بزرگان فرقه‌های دیگر نادرست است. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥺🥺 یا رقیة بنت الحسین علیه السلام 😭😭😭 ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 نگاهی به رابطه فقه و اخلاق ✍ اصغر آقائی _______________________ 🔻بررسی رابطه فقه و اخلاق نیاز به نگاهی چندبعدی دارد و از سویی دیگر تفسیرهای متعددی در این رابطه مطرح است. 🔻یکی از تفسیرهای مهم درباره چگونگی ارتباط فقه و اخلاق، بررسی آن بر اساس نگاه مقاصدی به شریعت است. 🔻اگر ما کل دین، با تمام فقه و اخلاق و عقائد آن را، یک مجموعه جداازهم ندانیم، طبیعتا باید در اخلاق به گونه‌ای سخن گفت که منافاتی با عقائد دین و فقه آن نداشته باشد؛ و همچنین است نسبت به فقه و عقائد. 🔻به عنوان مثال نمی‌توان در فقه از ازدواج موقت سخن گفت، و آن را یله و رهاشده از اصول اخلاقی دانست و مثلا در فقه معتقد شد یک زن در یک روز، بدون رابطه خاص و نزدیکی، می‌تواند با چندین مرد عقد موقت بخواند. 🔻به نظر می‌رسد درباره رابطه فقه و اخلاق بر اساس نگاه مقاصدی به دین، می‌توان چنین گفت: هرگاه استنباطی فقهی با اصلی اخلاقی مانند کرامت انسان منافات داشته باشد، یا ممکن است منافات داشته باشد، آن نتیجه و استنباط فقهی، قطعا یا به احتمال بسیار یا صحیح نیست، و یا دقیق. 🔻پس فقیه در استنباط فقهی خویش نمی‌تواند به اصول حاکم و یا مقاصد کلی اخلاقی بی‌توجه باشد. 🔻البته این سخن به معنای عرفی‌شدن دین نیست؛ زیرا اساسا اصول اخلاقی نه نسبی هستند و نه عرفی، هرچند مصادیق آن و یا آدابی که بر اساس آن اصول اخلاقی شکل می‌گیرند، ممکن است نسبی یا عرفی باشند. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 نگاهی به رابطه عقل و نصّ ✍ اصغر آقائی _______________________ 🔅نصّ در این متن شامل تمام متون روایی و قرآنی است، نه صرفاً نصوص قطعی دینی. 🔻افراد بسیاری به دلیل برخی نصوص دینی مانند «شَرِّقا و غَرِّبا لَن تَجِدا عِلما صَحيحا إلاّ شَيئا يَخرُجُ مِن عِندِنا أهلَ البَيتِ: به شرق و غرب برويد، هرگز دانش درستى را نخواهيد يافت، مگر همان چيزى كه از ما خاندان صادر شود.» با هر نتیجه عقلانی و فکری مخالفت می‌کنند. 🔻با گذر از جایگاه عقل در دین و رابطه آن با نصوص دینی، باید توجّه داشت نه خداوند و نه اهل بیت علیهم السلام، هیچ یک در پی تربیت انسانی صرفاً تابع نبوده‌اند؛ بلکه آنچه برای آنان اهمیّت دارد، رشد فرد است، به‌گونه‌ای که بتواند با تفکّر راه خویش را بیابد. 🔻این به معنای آن نیست که فرد از نصوص دینی بی‌نیاز است. بله فرد عاقل و متفکّر، گاه بدون مطالعه یا شنیدن نصّی از ولیّ و امام، اصول راه سعادت را می‌یابد و در مسیر کلی هدایت قرار می‌گیرد؛ هرچند ممکن است تا آخر عمر خویش نیز با ولیّ خدا آشنا نشود. این هدایت به دلیل آن است که او در برابر حق، یعنی عقل، خاضع بوده است. 🔻در کنار مطلب پیشین، فرد عاقل، وقتی با ولیّ خدا آشنا می‌شود در عین توجّه به ارتقای فکری خویش، در مقام عمل، حتی اگر دلیل یا علّت عمل یا امری از سوی ولیّ را نداند، با تمام وجود سمعاً و طاعتاً خواهد گفت و تمام وجودش عمل و تحقّق خواسته ولیّ خدا خواهد شد. 🔻این تبعیّت متفکرانه، به هیچ عنوان، چه در عمل و چه در فکر، همگِن و هم‌رتبه با آن تبعیّت محض ولی بدون تفکّر، نخواهد بود؛ و اساساً قابل قیاس با یکدیگر نیستند. 🔻لذا نباید هیچگاه چنان به احادیث بنگریم که گویی اهل بیت علیهم السلام به جای ما اندیشده‌اند. 🔻بله احتیاط همیشه در همه جا خوب است و اگر عقل کسی به مسئله‌ای حکم کرد، امّا نصّی صحیح با آن مخالف بود، طبیعتا باید در این مسئله احتیاط کند؛ هرچند در نگاه نویسنده هیچگاه حکم عقل صریح با هیچ نصّ صحیحی متضاد یکدیگر نخواهند بود. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کربلا نه یک واقعه تاریخی، بلکه رودی خروشان و وحدت‌بخش است که به‌سوی دریای عظمای ظهور در حرکت است. کنار رود ایستادن و نگریستن، تو را به آن مقصد عظما، نمی‌رساند؛ هرگاه در جریان پر تلاطم آن قرار گرفتی، خود را در آغوش ظهور بدان، که آن دریای عظیم، مظهر و غایتِ رودهای به‌هم‌رسیده در بستر کربلاست؛ و این چنین اربعین حسینی حرکتی می‌شود تا چشمه‌ها و رودهای جاری‌شده امّا پراکنده را، در بستر کربلا به وحدت رسانده، تا آن دریای عظیم ظهور را رقم زند. و این حرکت نه ایستادن در تاریخ، که حرکت با آن در زمان را می‌طلبد؛ پس ای انسان، پیش از ظهور ، به‌پا خیز و شمر و یزید زمانه‌ات را بشناس؛ تا خون جوشیده حسین عليه‌السلام درون تو را به قیام برساند که بدون قیام درون و یاری امام درونت، به قیام آن امام قیام‌کرده، نخواهی پیوست. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در نگاه امام خامنه‌ای: ♧ چریک مبارز مسلمان ♧ ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴 ثواب بر امام حسین عليه‌السلام و دشمنان وی هنگام 🌴 ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 توصیه آیت الله رحمة الله علیه برای اهمیت خواندن زیارت در روز 🍃 ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: حیات عند الربّ نقطه پایانی معراج بشریت است که به آن مقام جز با شهادت دست نمی‌توان یافت. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 نقدی بر راهپیمایی اربعین در غیر مسیر نجف و کربلا ✍ اصغر آقائی _______________________ 🔻 هرچند احیای دینی امری صحیح است؛ امّا متأسفانه اعمال سلیقه در چگونگی این شعائر سبب شده است آنگونه که باید از فواید آنها استفاده نشود.. 🔻 یکی از شعائر دینی - با توسعه در مفهوم آن و ... - است. 🔻باید توجّه داشت شعائر دینی صرفا برای ابراز احساس دینی پایه‌گذاری نشده است، بلکه اهداف عالی مختص خود و البته با نگاه ، مرتبط با سایر ارکان دین در حوزه‌های مختلف را پیگیری می‌کند. 🔻 با رجوع به لسان اهل بیت علیهم السلام برخی ایام و برخی مکان‌ها به طور خاص مورد توجّه هستند و آن زیارت امام حسین عليه‌السلام و به طور ویژه عزاداری وی در روز عاشورا 🔻از آنجا که برای زیارت امام حسین عليه‌السلام هدف یا اهداف خاصی مدّ نظر شارع مقدس است، لذا نحوه بروز آن نیز بسیار مهم است. 🔻 بر اساس مطالب پیش‌گفته، اگر عزاداری امام علیه السلام به گونه‌ای باشد که عاشورا و یا راهپیمایی نجف تا کربلا، تحت الشعاع قرار بگیرد، چنین عزاداری‌هایی مورد توجّه کامل شارع نمی‌باشند و امری کاملا پسندیده نیستند. 🔻 نتیجه آنکه: ✔️اولاً باید عزاداری امام حسین عليه‌السلام و بروز خیابانی آن در عاشور و راهپیمایی اربعین، در مسیر نجف تا کربلا، خاص و ویژه و ممتاز باقی بمانند. ✔️ثانیاً تا جایی که ممکن است عزاداری و روضه‌خوانی اهل بیت علیهم السلام در روزهای شهادت آن بزرگواران و در هر روز دیگری، تنها در مکان‌های سرپوشیده، آن هم نه بسیار گسترده مانند عاشورا، انجام بگیرد. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 برائت و لعن، روشی عاقلانه برای ارتقای فهم و معرفتی جامع از یک سو، و از سویی دیگر برای تعیین خط فکری برای جلوگیری از گمراهی خود فرد و جذب دیگران به این نحوه تفکر، در ساختار دین قرار گرفته است. 🔻 بنابراین هر نحوه برخورد با مخالفانِ فکریِ خطِّ فکریِ خود، نه تنها برائت عاقلانه نیست که عنادی احمقانه است. 🔻 و در نتیجه اگر از رفتار برخی با بُهره‌ای‌ها در کربلا اندوهگین می‌شویم، ولی از برخورد برخی دیگر در همان شهر مقدّس، با طرفداران سید صادق شیرازی، خوشحال می‌شویم، این بعنی حتما فهمی صحیح و دقیق و جامع از دین و مسئله برائت نداریم. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 هویّت اجتماعی دین بر اساس عبودیّت ✍ اصغر آقائی 🔻هرچند واژه ذهن انسان را به کنجی می‌برد که در آن فردی مشغول راز و نیاز به خدای خویش است؛ امّا آیا این همه حقیقت آن است؟ 🔻با توجه به آیات الهی، هرچند مسئله‌ی پیش‌گفته هم لازم و ضروری و هم در عبادت مورد توجّه است؛ لکن لازمه عبادت عدم حضور اجتماعی نیست. 🔻بر اساس آیات الهی نتیجه‌ی عبادت و عبودیّت است که فرمود «وَاشْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ: شکر نعمت خداوند را به جای آورید، اگر او را عبادت می‌کنید» (نحل/114) 🔻با توجه به این آیه کریم حق تعالی خداوند نتیجه عبادت را، شکر خود معرفی کرده است. امّا مفهوم آن چیست و چه ارتباطی با حضور اجتماعی دارد؟ 🔻از آنجا که مراتب عالی شکر به معنای بهره‌برداری از نعمت‌های الهی در مسیر صحیح آن است؛ و از سویی دیگر مهمترین هدف از نعمت‌های الهی، خدمت به خلق خداست؛ بنابرین حضور اجتماعی لازمه عالی‌‌ترین مراتب شکر است؛ لذا هر فردی که عبودیّت او بیشتر می‌شود، به همان تناسب توجّه به جامعه بشری در او نیز فراتر می‌رود. و به همین دلیل است که در طول تاریخ تمدّن اسلامی، بزرگترین انقلاب‌های اجتماعی نیز توسط عارفان و یا فقیهان عارف صورت گرفته است. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 اميرالمؤمنين علیه‌السلام: 💠 لا يذوقُ المَرءُ من حَقيقةِ الإيمانِ حتّى يكونَ فيهِ ثلاثُ خصالٍ:الفقهُ في الدِّينِ، والصّبرُ على المَصائبِ ، وحُسْنُ التّقديرِ في المَعاشِ. 🌀 آدمى حقيقت ايمان را نمى چشد مگر سه خصلت در او باشد: فهم در دين، صبر در برابر مصائب، وبرنامه ريزى درست در امر معاش. 🔻Man will never taste the reality of faith until he possesses three qualities: understanding of religion, perseverance in calamities, and a good assessment of his income. 🔹 tast: چشیدن 🔹 reality: حقیقت 🔹 possesse: در اختیار داشتن 🔹 quality: خصلت 🔹 perseverance: پشتکار 🔹 calamities: مصیبت‌ها 🔹 assessment: برنامه‌ریزی 🔹 contrntedness: خشنودی 🔹 income: درآمد ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 پیامبر صلوات الله علیه و علی آله: 💠 مَن كان أكثرُ همّهِ نيلَ الشّهَواتِ نُزِعَ مِن قلبهِ حلاوةُ الإيمانِ 🌀 هر كس بيشترين همّ و غمش و تلاشش رسيدن به خواهش‌هاى نفسانى باشد، حلاوت ايمان از قلبش گرفته مى‌شود. 🔻He whose greatest concern is fulfilling his own desires has the sweetness of faith wrested from his heart. 🔹 concern: نگرانی، دغدغه، همّ و غم 🔹 fulfilling: برآورده‌کردن 🔹 desire: میل، خواسته 🔹 sweetness: شیرینی، حلاوت 🔹 wrested: گرفته‌شدن ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 کلید رمزآلود ✍ اصغر آقائی ____________________ 🔻 وقتی آن از قم قیام کرد؛ تنها نامی که عده‌ای از شاگردان و مریدان محدودش با آن او را معرفی می‌کردند بود. 🔻و قیام کرد و به حکم ، بدون هراس از ملامت دوست و دشمن، برای حق، ساده و بی‌آلایش، اما پر صلابت به‌پا خواست. 🔻و قومی گرداگرد او جمع شدند که عاشق او بودند و این آنان را پرطراوت و پرمهر در برابر مؤمنان کرده بود ، و پرصلابت در برابر کافران سرکش . 🔻 او و همراهانش شدند ؛ و شب و روز، پر امید و پرتلاش، و در عین حال ، کوشیدند. 🔻آنان به خوبی سیمای مهدی عج را نمایاندن؛ کسانی که به حکم خواب‌هایشان از انبوه کار و شدت خستگی، نه در بستر گرم و راحت، که همان حین کار و تلاش، بر و مانند آن است. عليه السلام فرمود: 💠 لَوْ قَدْ خَرَجَ قائِمُنا لَمْ يَكُنْ اِلاّ الْعَلَقَ وَالْعَرَقَ، اَلْقَوْمُ عَلَى السُّرُوجِ. 💠چون ما قيام كند، چيزى جز مرگ و عرق نخواهد بود. افراد هماره بر پشت اسبها خواهند بود. 🔻 و اکنون صدای مستضعفان جهان که در متبلور است به گوش جهانیان رسید و مردم بیدارشده تنها یک می‌طلبد و در درون انسان‌های عدالت‌خواه موج می‌زند. 🔻 و اینگونه فلسطین شده است. 🔻و تا راهی نمانده است، باش تا صبح دولتش بدمد. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اَلسَّلَامُ عَلَیکَ یَا بابَ نجاةِ الامّة ♡ اَلسَّلَامُ عَلَیکَ یَا رَحْمَةِ اللهِ الوَاسِعَة ❤️‍🔥❤️‍🔥🥺🥺 ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 رفاقت با عقل ✍ اصغر آقائی ________________ 🔻امام رضا علیه‌السلام فرمود: 💠 صَدِيقُ كُلِّ اِمْرِئٍ عَقْلُهُ وَ عَدُوُّهُ جَهْلُهُ 💠 دوست هر انساني عقل او و دشمن او جهلش است. 🔻 برای فهم هر روایتی، علاوه بر توجه به باید درباره همان تک‌روایت، ابتدا سؤالات متعددی را پاسخ داد؛ مثلا درباره همین روایت ابتدا باید بدانیم: ✔️ چرا عقل در برابر جهل قرار گرفته است؟ ✔️ مقصود از "صدیق" و "عدوّ" چیست؟ ✔️ آیا شمول اصطلاح هر فردی، شامل تک‌تک افراد می‌شود؟ یا مثلا تنها افرادی که عقل کامل یا کامل‌تری دارند را شامل می‌شود؟ ✔️ اساساً آیا مقصود از عقل و جهل در روایت تمام مراتب تشکیکی آن مورد نظر است؟ ✔️ آیا می‌توان از اضافه‌شدنِ عقل در روایت به ضمیر "ه" اختصاص را فهمید؟ یعنی دوست هر کسی عقل خود آن فرد و فهمی که دارد است؟ اما این فهم برای دیگری یا مضرّ است یا ممکن است مضرّ باشد؟ و ده‌ها سؤال دیگر. 🔻 از آنجا که پاسخ و تحلیل همه این سؤالات اینجا ممکن نیست، تنها به دو نکته اشاره می‌شود: ۱. تقابل عقل و جهل در بسیاری از احادیث تأکید شده است؛ همچنانکه در حدیث مشهود بر این تقابل با جزئیات بیشتر و تبیین عوامل آنها تأکید شده است. نتیجه این تقابل آن است که جهل در برابر علم نیست، یا همیشه در برابر آن نیست، بنابراین ممکن است فردی عالم باشد، و در عین حال جاهل و ناعاقل باشد. ۲. از اضافه واژه عقل با ضمیر به فرد، اگر اختصاص فهمیده نشود، لااقل این برداشت خواهد شد که لااقل عقل هر فردی به عنوان حجّت باطنی برای شخص او حجّت است. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا