⚫️ احیاگر مذهب شیعه
✍️ بابک شکورزاده، نویسنده و پژوهشگر حوزوی
یکی از مسائلی که برخی به اشتباه درباره امام صادق علیهالسلام مطرح میکنند، این است که از ایشان به عنوان مؤسس مذهب شیعه یاد میشود؛ در حالی که این مطلب صحیح نیست ؛ زیرا امام صادق علیهالسلام مؤسس مذهب شیعه نیست ؛ بلکه شیعه از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مطرح بوده و ایشان مبیّن تشیع بوده است. اینکه گفته شود امام صادق علیهالسلام مؤسس است، جدای اینکه کلام درستی نیست، چه بسا شبهه هم نسبت به تشیع ایجاد کند.
آنچه در مورد این امام همام درست میباشد، این است که ایشان در واقع، مروّج و احیاگر فرهنگ ناب شیعی و اسلام حقیقی بوده است؛ زیرا با توجه به شرایط سیاسی که در زمان ایشان به وجود آمد و بنی امیه و بنی عباس با هم در کشمکش قدرت بودند، بر خلاف دوران سایر ائمه علیهمالسلام، شرایطی را برای امام علیهالسلام مهیا کرد که ایشان بتواند به تربیت شاگردان فراوان، آن هم در تخصصهای مختلف، بپردازد و در جهت نشر معارف ناب و زنده کردن احادیث، به خصوص تبیین صحیح احادیث و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله، اقداماتیچشمگیر انجام دهد و از این جهت است که منابع حدیثی شیعه، مملوّ از کلمات نورانی این امام عظیمالشأن میباشد و بیشترین احادیث در بین معصومین علیهمالسلام از ایشان است و چه بسا برای همین دلایل میباشد که از مذهب شیعه اثناعشری، به مذهب جعفری نیز یاد میشود.
#امام_صادق
#امام_صادق_علیه_السلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 تصور نادرست...
✍️ نجمه صالحی، دانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) و پژوهشگر حوزوی
دوران امامت امام صادق علیهالسلام با تغییر حکومت اموی به حکومت عباسی مصادف بود، که عدهای به دوره فرصت تعبیر کردهاند و همین امر را دلیل کثرت شاگردان ایشان دانستهاند.
تصور عموم بر این است که امام صادق علیهالسلام به راحتی در مسجد مدینه نشسته و محل رجوع افراد مختلف بودهاند. گمانغالب بر این است که امامصادق علیه السلام به آسانی در مسند امامت به فعالیت مشغول بوده و افراد، چه شیعه و چه غیر شیعه، سؤالات فقهی خود را از ایشان میپرسیدند.
لکن امام علیهالسلام به دلیل حاکمیت سیاسی دولت ضد شیعی، در موارد فراوان مجبور بودند در بیان احکام، رویه تقیه را در پیش گرفته و حکم الهی را برای شیعیان بازگو نکرده و یا حکمی دیگر بیان کنند. حتی گاهی احکام را در یک دیدار بسیار محرمانه به شیعیان میفرمودند و آنها را از فاش کردن آن باز میداشتند.
باید توجه داشت این دوره فرصت،خیلی کوتاه بوده است و با توجه به گزارههای تاریخی امامصادق علیهالسلام در شرایط سختی به سر میبردند، حتی نمیتوانستند با شاگردان نزدیکشان نظیر زُراه، محمد بن مسلم و... مراوده علمی داشته باشند، حتی در مقطعی از زمان مجبور شدند برای حفظ جان یاران خاص خویش آنان را لعن کنند تا از حساسیتهای خلفای عباسی بکاهند...
پ.ن:در مقالهای که بحمدلله دو سال پیش به چاپ رسید به گوشهای از فعالیتهای امام صادق علیهالسلام و نقش بانوان شیعه در بسط جریان تشیع پرداختهام.
🔗 لینک مقاله
#شهادت_امام_صادق
#امام_صادق
#امام_صادق_علیه_السلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#قابل_توجه_فمنیست_ها
💢تبلور عینی مقام زن در رفتار امام صادق(ع)
✍️نفیسه مرادی
🔸از امام صادق علیه السلام به عنوان رییس مذهب شیعه که بنیان فقه شیعی نیز بر رهنمودهای ایشان استوار است، بیشترین روایات پیرامون مسائل زنان نقل شده است.
🔸فارغ از میزان اعتبار آن روایات، اما تبلور عملی دیدگاههای حضرت نسبت به زنان را میتوان در سیره عملی ایشان و بانوان تربیت یافته در بیتشان جستجو کرد که به چند نمونه اشاره میگردد:
1️⃣ بانو حمیده، همسر امام صادق علیه السلام.
🔸حمیده بانو، کنیزی از بربر است که به دستور امام باقر ع خریداری و به امام صادق ع واگذار میشود. امام شخصا تربیت علمی وی را بر عهده میگیرند به طوری که این بانو یکی از عالمان عصر خویش میشود.
🔸امام صادق ع بسیار هوشمندانه و عامدانه، سوال کنندگان مسائل شرعی پیرامون امور زنان و کودکان را به همسرشان حمیده ارجاع میدهد و خود پاسخگوی مخاطبان نمیشود.
🔸 همچنین حمیده بانو را به عنوان یکی از وکلا و رابط میان خود و مردم قرار میدهد.
🔸از سوی دیگر در وصیتنامهشان از پنج نفر به عنوان وصی خود نام میبرد که یکی از آنها همسرش حمیده است و چهار نفر دیگر مرد هستند. این در حالی است که امام میتوانست به جای حمیده، نام مرد دیگری را در وصیت نامه قید کند، اما شایستگیهای حمیده به حدی است که امام، شایستگی حمیده را مد نظر قرار میدهند نه جنس او را.
2️⃣ تکتم (نجمه) بانو، عروس امام صادق و همسر امام کاظم علیهماالسلام
🔸تکتم نیز کنیزی است که برای امام کاظم ع خریداری میشود. سه ماه نزد مادرشوهر فاضل خود، بانو حمیده معارف دین را به خوبی میآموزد و بعد به خانه امام کاظم ع میرود. او نیز زنی عابد و عالم میگردد. به طوری که وقتی امام رضا ع را به دنیا آورده بوده، روزی برای فرزند خود درخواست دایه میکند. وقتی علت را جویا میشوند، پاسخ میدهد که فرزندم (امام رضا ع) مدت زمان زیادی شیر میخورد، لذا نمیتوانم اذکار و عباداتی که روزانه برای خود در نظر گرفتهام را انجام دهم. دایهای میخواهم که او را شیر دهد تا بتوانم به عبادات روزانهام برسم.
🔗 متن کامل
#امام_صادق
#امام_صادق_علیه_السلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
📌اسکان سکولارها در قم
🚫 جلالی دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس: شخصا ۲۰ مرکز را در قم می شناسم که علیه مبانی نظام و انقلاب اسلامی فعالیت میکنند!
مسئولان حوزه آدمهای دلسوزی هستند اما آنقدر اشکالات شکلی و فیزیکی در حوزه هست که از توجه به محتوا غافل ماندهاند!
#تشیع_انگلیسی
#اسلام_آمریکایی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🗣تحلیل بی «جَک»؛ «جُک» است!
✍️ محمدجواد محمودی
💉دکتر روی زخم را باز کرد، توده بسیار وخیم بود؛
💊پیش از عمل، یکی از پرستاران گفت:
به بیمار دارو بدهید تا گستردگی توده کم شود و بعد جراّحی کنید.
⛔️امّا پرستار دیگر معتقد بود هر لحظه تعلّل،
ممکن است منجر به #مرگ بیمار شود.
👈🏻به هر ترتیب،
دکتر به این نتیجه رسید که الان کار باید انجام شود!
👨🔬دو پرستار، مشغول صحبت که نه؛ وارد جر و بحث شدند؛
🚶🏻♂️کم کم از فضای جرّاحی دور، و در گوشه اتاق
شروع کردند برای یکدیگر استدلال آوردن، تا بلکه یکی قانع شود!
👈🏻امّا دکتر زخم را باز کرده بود؛ و بیمار شدیدا نیازمند کمک!!!
😡حتما شما هم از دست این دو پرستار حسابی، عصبانی شدید!!!
🖌این روزها هر کانال و شبکه مجازی را باز میکنی،
پر است از تحلیل و نقد و سخن از اینکه، جراحی اقتصادی درست است یا غلط!!!
⁉️امّا هدف از تحلیل کردن چیست؟!
مگر برای این نیست که دولت را کمک کنیم؟!
مگر برای این نیست که وضع معیشت مردم بهبود یابد؟!
✅الان چه خوب و چه بد، این کار مهم صورت گرفته،
و پزشک این اتاق، نیازمند کمک دستیاران انقلابی پُرتوان است!
📌تحلیل و نقد،
به اندازهای که اقتضای #تبیین باشد،حتما لازم است،
امّا اگر واقعا #دلسوز هستیم، باید کمک کنیم تا بیمار فشار کمتری تحمّل کند!
👈🏻یکی از اصلیترین مصادیق یاری رساندن هم،
همان فرمایش #حضرت_آقا مبنی بر #جهاد_مواسات است،
که نباید فقط محدود به ماه مبارک رمضان شود...
❤️بچه انقلابیها در این شرایط سخت، علاوه بر #جهاد_تبیین،
مشغول کمکرسانی به کسانی هستند،
که این روزها حسابی صورتشان را با سیلی سرخ نگه داشتهاند!!!
⛔️امّا برخی متأسفانه در گوشه اتاق مشغول جر و بحث...
🖐🏻 تحلیل اگر «جَک» و پُل نباشد برای التیام درد معیشت مردم،
به اندازهی کار همان دو پرستار، «جٌک» و طنز است!!!
«اِنّ مَعَ العُسْرِ یسْراً»
سوره مبارکه #انشراح، آیه6
#امام_کاظم(علیهالسلام):
«مؤمن، کم حرف و پرکار است و منافق پرحرف و کم کار»
#جهاد_تبیین
#جهاد_مواسات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#طنز_نوشت
📌یارانه
✍️ علی بهاری
«شهروند گرامی! یارانه شما قطع شده است. شما دیشب در کبابی سرکوچه مشغول خوردن کباب بودهاید.» معاونت کل مبارزه با دلههای مفتخور، ستاد هدفمندسازی یارانه
این پیامکی بود که دیشب واسم اومد. حالا عینا نه ولی نقل به مضمون. قضیه چیه؟ بلا نسبت شما ما دیشب گفتیم بعد شیش ماه بریم مزه گوشت رو زیر زبونمون آپدیت کنیم. والا دیگه خسته شدیم از گیاهخواری. خود گوسفندها هم ماهی یه بار دیگه لبی به گوشت برادر میزنن. رفتیم سر کوچه، مغازه حسین کبابی. حسین بین بچهها معروفه به یزید. از بس ناکسه. بیانصاف دویست گرم کباب دستت میده بیست گرمش گوشت نیست. ولی خوب بچه محله دیگه. با صفاست هنوز مشتریشیم. رفتم مغازش و گفتم: «حسین جون!» گفت: «جون!» گفتم: «بادمجووون چه گرون شده!» گفت: «آره خدایی یه جوری همه کشیدن بالا که هیچ امیدی به پایین کشیدنشون نداریم.» گفتم: «بگذریم. حسین جون سه سیخ سفارشی بزن.» سه سیخ رو گذاشت رو منقل و یَک بویی بلند شد که نگو. انگاری دارن کباب میپزن. ولی خوب خر داغ میکردن. گفتم که. یزید کبابی یه روده راست تو شکمش نیست. ناکس خر میکشه قیمت رو پایین نگه داره. ولی خوب خرهای مرغوبی میکشه. توشون بره است! یعنی موتوری سالمند حالا ظاهر که مهم نیست. مهم تفاهمه. چیز یعنی مهم کیفیت گوشته. حالا خدا وکیلی شما قضاوت کنین: رواست واسه سه سیخ دنده خر یا چند پره جیگر الاغ نر که اون هم دیگه تو مرافعه با مادهاش چیزی ازش نمونده یارانه ما حذف بشه؟ حالا من هیچی یارانه عمهمون رو چرا حذف کردید؟ بابا این بنده خدا ما میریم خونهشون مهمونی آخر کار رسید میاره امضاء کنیم چی خوردیم! یعنی پیش اومده رفتیم اونجا با میوه و شیرینی پذیرایی شدیم. وقتی برگشتیم خونه پیامک زده: صورتحساب شما: سه عدد خیار، چهار سیب، پنج پرتقال، دو شیرینی و شش استکان چای جمعا هفتاد هزار تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده هفتاد و هفت هزار تومان. یعنی تیکه آخری رو اگه تو غذاخوری بانک مرکزی هم غذا میخوردی عبدالناصر تخفیف میداد حالا الان رو نمیدونم. شاید فقط ناهارش بیمالیات باشه. خلاصه عمه ما اینها رو حساب میکنه و تا قرون آخرش رو میگیره. بعد یه همچین آدمی رو یارانهاش رو قطع کردن. انتظار هم دارن اعتراض نشه. همین جوری مردم رو ناراضی میکنین دیگه. عمه من قبلا نشستهای بصیرتی تو خونشون برگزار میکرد. البته قبلش شرط میکرد پذیرایی با خود پایگاهه. الان برانداز شده. یه چیزهایی تو گروه فامیلی میفرسته که خود براندازها گاهی ریپلای میکنن و پاسخ شبهه رو میدن ...
... آقا هل نده ... دارم میرم ... عه مثل این که نوبت روغن من شد. داداش دو تا لادن طلایی. ممنونم ...
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 تغییر واژه به خاطر جلوگیری از سوء استفاده یهودیان
«راعِنا» چیست؟ چرا قرآن مسلمانان صدر اسلام را از «راعِنا» نهی میکرد؟
راعِنا تعبیری است دو پهلو که خداوند، برای جلوگیری از سوء استفاده یهود، بکارگیری این تعبیر در خطاب به پیامبر(ص) را نهی کرد: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید، نگویید: «راعنا»، و بگویید: «انظرنا» (بقره:۱۰۴)
هنگامی که پیامبر(ص) مشغول سخن گفتن بود و آیات و احکام الهی را بیان میکرد، مسلمانان از او میخواستند کمی آهسته سخن بگوید تا بتوانند مطالب را خوب درک کنند. مسلمانان برای این درخواست تعبیر «راعنا» به معنی مهلت دادن را به کار میبردند. یهود کلمه «راعنا» را از ماده «الرعونه» (به معنی کودنی و حماقت) استفاده میکردند و این تعبیر نزد آنان معنای بدی داشت.
یهود با استفاده از جملهای که مسلمانان میگفتند، پیامبر یا مسلمانان را مسخره میکردند. آنان این جمله را تکرار میکردند و میخندیدند.
در نهایت این آیه نازل شد و برای جلوگیری از سوء استفاده یهود، به مؤمنان دستور داد به جای جمله «راعنا» ،تعبیر «انْظُرْنا» استفاده کنند تا دستاویزی برای دشمنان لجوج قرار نگیرد. مفسران معتقدند قرآن با صراحت برای جلوگیری از سوء استفاده مخالفان به مؤمنان توصیه میکند حتی از گفتن کلمه مشترک که ممکن است دشمن از آن معنی دیگری قصد کند و به تضعیف روحیه مؤمنان بپردازد پرهیز کنند.
واژه «راعنا» در آیه ۴۶ سوره نساء نیز از زبان یهود آمده که برای طعنه زدن میگفتند: «شنیدیم و نپذیرفتیم» و «بشنو و باور مکن» و «راعنا» و خداوند به آنان گفت اگر میگفتند: «شنیدیم و فرمان بردیم» و «بشنو و ما را بنگر» برای آنان بهتر بود.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 عصر دعای همگانی
✍️ رضا زرخانی
«دعای همگانی برای ظهور یعنی رفراندوم و مطالبه همگانی برای ظهور»؛ با این تیتر، ما را به یاد جمله تاریخی امام علی(ع) میاندازد، زمانی که مردم از جور، ستم و تبعیض خلیفه سوم و با قتل وی! جلوی در خانه ایشان (امام علی) اجتماع کردند، و مطالبه عدل علی کردند.
امام این جمله را فرمودند: اگر حضور و اجتماع حاضران نبود، و حجت بر من تمام نمیشد، افسار خلافت را بر گردن آن رها میکردم.
هرچند شاید مطالبهگری مردمان آن زمان از امام اول شیعیان از سر استیصال و از سر نیاز و صرفا جهت رفع گرفتاریهای مادی ایشان بوده باشد؛ نه از سر اشتیاق و عطش برای آبادانی دنیا و آخرت! چرا که ایشان خطبه غدیر را با چشم سر دیدند و به گوش خود شنیدند؛ اما ولی زمان خود خود را 25 سال خانهنشین کردند و به خاطر همین است که امام راحل فرمودند: "مردم ما از مردم زمان پیامبر برتر و والاتر هستند." که امام ندیده خود را با چشم دل میبینند و مطالبه میکنند.
به نظر میرسد، امروز که مردم دنیا گرفتار مسائل روحی، و هم گرفتار مسائل مادی، تنها راه نجات ایشان شاید مطالبهگری در قالب دعا باشد، و اخیرا اجرای سرود زیبای "سلام فرمانده" با درون مایه دعای ظهور، در میان دهه نودیها نوعی اجرای رفراندوم و مطالبهگری همگانی برای ظهور منجی عالم بود.
از این رو تا زمانی که جامعه ما از کبر، غرور و التذاذ مادی کنارگیری نکند و مطالبه جدی برای ظهورش نداشته باشند؛ تا قیام قیامت افسار حکومت ولی الله بر گردنش رها خواهد بود، و ما سرگردان و یتیم وار رها خواهیم بود.
شاید به خاطر همین، از میان دعاها تأکید برای دعای ظهور امام زمان(عج) بیش از سایر دعاها در کتب روایی مورد تأکید است؛ چرا که تنها راه رفراندوم ظهور ولی الله در قالب دعا متجلی است. امروزه شاید تنها تحقق و نمود عینی دعای معروف ربنا آتنا فی دنیا حسنه و فی الاخره الحسنه در زندگی بشر، فقط با سکانداری بقیه الله قابل تصور است و لاغیر!
#سلام_فرمانده
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸رقابت نخبگانی مسئله محور دین و حکمرانی (سال دوم)
💠عرصه های رقابت
1️⃣ - قوه قضائیه
حل مسائل منتخب قوه قضائیه با محوریت سند تحول قضائی
2️⃣- شورای نگهبان
صلاحیت و فرآیندهای شورای نگهبان در بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی
💠امتیازات
🔸 ۶۰ میلیون تومان حمایت نقدی و پژوهشی
🔸تا ۳۰ امتیاز نخبگانی بنیاد ملی نخبگان
🔸امکان همکاری پژوهشی با پژوهشکده شورای نگهبان و معاونت راهبردی قوه قضائیه
🔸استفاده از اساتید برتر پژوهشکده شورای نگهبان
🔸حمایت از ایجاد تیم های حل مسائل حکمرانی در انتهای رویداد
💠زمان برگزاری: تیر و مرداد 1401
💠مهلت ثبت نام: ۵ الی ۲۵ خرداد
لینک ثبت نام:
🌐https://dinhokmrani.org/event2
میز قوه قضاییه👆👆
🌐https://dinhokmrani.org/event3
رقابت علمی شبیه سازی شورای نگهبان👆👆
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@din_hokmrani
🔴 جشن اصلاحطلبانهی دو پاره کردن ملت!
✍️ کبری آسوپار
🔹 محمدرضا تاجیک، تئوریسین اصلاحطلب در سخنانی انتقادی نسبت به اصلاحطلبان گفته بود که «رژیم حقیقت یک جامعه اگر رژیم ارزشی و دینی است، نو اصلاحطلبی نمیتواند بهصورت تافتهای جدا بافته وارد فضای سکولار شود و بخواهد از آن زاویه با جامعه سخن بگوید، و باید بداند ریزبدنههایی که به صورت هیئتها و مساجد عمل میکنند -و دیری است که اصلاحطلبها آن را به حاشیه کشیدهاند- میتوانند مجرای ارتباط با تودههای مردم باشند. من باید مشقی بنویسم که با شرایط زمانه و جامعه من بخورد و بتواند یک جریان را مورد پذیرش مردم قرار بدهد، نه اینکه مردم نتوانند با آن رابطه برقرار کنند.»
🔸 از سخنان او هنوز یک هفته هم نمیگذرد که خواص اصلاحطلب تمام قد به تقابل با برنامهای برخاستهاند که برای بیعت کودکان این جامعه با امام زمان (عج) تدارک دیده شد و محور آن هم سرودی حماسی در مورد حضرت بود؛ سلام فرمانده!
✅ بهانه کردهاند که مصادف با عزای مردم آبادان، در ورزشگاه «جشن» گرفتهاند. چه کسانی را میگوییم؟ حامیان همان جریانی که در دوران دولتشان، متروپل مجوز گرفته و استاندار محبوبشان ربان افتتاحیه متروپل را قیچی زده و ۶ ماه مانده به پایان دولت روحانی، با حکم او رییس سازمان ملی استاندارد شده است.
🔹 میگویند در شب شهادت امام صادق علیهالسلام جشن گرفتهاند؛ چه کسانی؟ همانهایی که سال ۸۸ لیدرها و حامیان جریانی بودند که حرمت شکنان عاشورا را، حمله کنندگان به نمازگزاران ظهر عاشورا و آتش زنندگان پرچم اباعبدالله را «مردم خداجوی تهران» نامیدند. میگویند گردهمایی سرودخوانی حماسی برای امام زمان، «جشن» است. چه کسانی؟ همانانی که عمری مردم مذهبی و مداحان اهلبیت را متهم کردند که مجالس شهادت و تولدتان همه عزاست و بلد نیستید جشن بگیرید و مولودی خوانیتان در نیمه شعبان و ولادت امام زمان هم شبیه عزاداریست.
🔸 میدانید آقای عبدی، آقای صادقی، آقای رمضانزاده، برادران اصلاحطلب! تعارف که نداریم؛ این ژستها به شما نمیآید! طوری برای گردهمایی «سلام فرمانده» جشن، جشن راه انداختهاید، گویی خانه را یک هفتهست سیاهپوش کردهاید و خواب و خوراک را از غم متروپل کنار گذاشته و همه برنامههایتان را لغو و فقط عزاداری میکنید! میدانید، صدای دعای بخشی از مردم مومن و هیاتی این سرزمین در ورزشگاه آزادی برای مصیبتدیدگان آبادانی زیاده بلند بود، حواسمان از مجلس عزای شما برای متروپل پرت شد. نشانی روضه و مجلس عزایتان را بفرمایید، برای عرض تسلیت خدمت برسیم!
✅ از قضا جشن اصلی را شما گرفتهاید که آوار متروپل گرچه برای مردم آبادان، مرگ و مصیبت آورد، برای شما بهانه آفرید تا با قوت بیشتری تلاش دو ماهه برای تخریب سرودی امام زمانی را پیش ببرید. وگرنه سلام فرمانده نه جشن بود و نه بی اعتنا به مصیبت بخشی از مردم. از قضا این مردم به خوبی آموختهاند در عزا و مصیبت، به سایه توسل اهلبیت علیهمالسلام پناه بجویند و درد را تسلی ببخشند و صبوری هدیه بگیرند.
🔹 اما شما هم با خودتان و ملت تعارف نداشته باشید؛ توانایی شکلدهی اجتماعی مذهبی را ندارید. راقم این سطور پیش از این مراسمات مذهبی جریان شما را هم از نزدیک دیده است. بانی مجلس حجتالاسلام محسن رهامی بود و سخنران آن شب، حجتالسلام سید هادی خامنهای. تعداد خانمها شاید ۱۰ نفر بود و تعداد آقایان هم در نهایت ۱۵۰ نفر. آنقدر گفتمان خود را مبتنی بر تقابل با نظام ارزشی جامعه اسلامی نهادهاید که توان شکلدهی یک اجتماع مذهبی را حتی در دهه اول محرم هم ندارید و حتی همان مردمی هم که انتخاب سیاسیشان شما هستید، روضه و اشکشان را پای منبر مداحانی دارند که شما آنها را بخاطر مواضع سیاسیشان تخطئه میکنید.
💢 شما نمیتوانید مرجع مذهبی مردم باشید. برای پوشاندن چنین ضعفی، فریاد میکشید، آنقدر بلند که صدای هیاهویتان مانع شنیدن حرف حق شود. اما آنچه را که دارید دوپاره میکنید و پارهای را در ورزشگاه آزادی و پارهای را به آبادان میاندازید، جامعه ایران است. اویی که در آبادان مصیبت دیده، مردم است، اویی هم که در ورزشگاه آزادی به امام زمان سلام میدهد، مردم است. و شک نکنید اگر گردهمایی سلام فرمانده در آبادان برگزار شود، همان عزاداران خواهند آمد و اگر فراخوان اعزام مردم عادی به آبادان برای کمک صادر شود، پدران همان کودکانی که در آزادی سلام فرمانده خواندند، صف اول داوطلبین خواهند بود. چنانچه حصر آبادان را در دوران جنگ تحمیلی همین ولایتمداران و هیاتیها شکستند. این ملت را که همیشه در کنار هم بودهاند، دو پاره نپسندید.
#سیاسی #اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@kh_enghelab
نویسندگان حوزوی
🔴 جشن اصلاحطلبانهی دو پاره کردن ملت! ✍️ کبری آسوپار 🔹 محمدرضا تاجیک، تئوریسین اصلاحطلب در سخنان
#معرفی_نویسنده_مطبوعاتی
یادداشتهای خانم کبری آسوپار را ارزش خواندن دارند
ضمن این که خواننده مطبوعاتی هم نباید عینک نقد را بر زمین بگذارد.
#پویش_نوشتن
🔴 سیاسی کاری افراطی جشنواره کن
✍️ بابک شکورزاده
جشنواره کن در طول دورههای مختلف به وضوح نشان داده که سیاسی کاری را بر ارزش هنری اثر ترجیح میدهد و اساسا جشنوارهای سیاسی است. حداقل در مورد آثار ایرانی به روشنی این مطلب را به اثبات رسانده است. هر فیلمی که فلاکت و بدبختی جامعه ایران را به تصویر بکشد و سیاه نمایی بیشتری داشته باشد خواهان بیشتری در این جشنواره دارد و بهتر مورد تمجید قرار میگیرد. البته این رویه منحصر به جشنواره کن نیست و برخی از جشنوارههای غربی دیگر را نیز شامل میشود؛ ولی به هر حال از جهت اسم و رسمی که این جشنواره دارد این روند در این جشنواره بیشتر به چشم میآید.
با وضعیتی که این جشنواره دارد که حتی صدای " ژان لوک گدار " فیلمساز سرشناس و صاحب سبک فرانسوی را درآورده و او هم اذعان به سیاسی کاری این جشنواره دارد، انسان به این نتیجه میرسد که فیلمساز غیور و شرافتمند کسی است که اگر اثرش در این جشنواره گُل کرد باید به حال خود تأسف بخورد و بداند که مسیر غلطی را پیموده تا مورد تحسین این جشنواره قرار گرفته است.
اوج وقاحت و سیاسی کاری این جشنواره در دوره اخیر، جایزه بهترین بازیگر زن است که به زهرا امیرابراهیمی بازیگر مهاجرت کرده و فاسد فیلم موهن عنکبوت مقدس داده شد. فیلمی که علاوه بر دروغپردازی و تحریف وقایعی در طول سالهای 80- 79، بیشرمانه به ساحت مقدس امام هشتم شیعیان توهین کرده است.
این هتاکی به نمایی از فیلم باز میگردد که نام آن یعنی عنکبوت مقدس بر روی تصویر مشهد با مرکزیت حرم مطهر امام رضا علیهالسلام نمایش داده شده است و حالا همین نمای اهانت آمیز در تیزر رسمی این فیلم منتشر شده و به پوستر این فیلم در فضای مجازی نیز تبدیل شده است.
برخی از چهرههای فرهنگی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادهاند و به نوعی از ساحت این امام رئوف و عظیمالشأن دفاع کردهاند.
حامد عسگری شاعر و از چهرههای فرهنگی با انتشار یک استوری در اینستاگرام خود خطاب به زهرا امیرابراهیمی یکی از بازیگران اصلی این فیلم که به همین دلیل جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را گرفته است، نوشته: «امام رضا علیهالسلام مهربانتر از این حرفا است که برشما غضب بگیرد، من هم فحش و توهینی نمیکنم. مهربانترین آقای جهان را خیلی ارزان فروختید، زهرا خانم»
حجت الاسلام امیرحسین جعفری از فعالان فرهنگی در پستی اینستاگرامی نوشته است: «حالا باید به این زن گفت که اگر یک نَمی از دریای غیرت و مرام امام رئوف ما در کسی وجود داشته باشد، امکان ندارد رضا باشد به اتفاقی که برای شما افتاد. ضربه زنندگان به آبروی شما، طبق نظر اسلام مستحق بزرگترین مجازاتها هستند و در روز قیامت قطعا باید حق شما را ادا کنند با شدیدترین حالت... با ایفای نقش در فیلمی که به امام هشتمِ عزیز توهین میکند، دقیقا از چه انتقام گرفتهاید؟»
با این اوصاف آن چه که مایه تأسف است این است که برخیها در داخل کشور به زهرا امیر ابراهیمی بابت این جایزه تبریک گفتهاند و مصیبت در جایی است که اینها اطلاع داشته باشند که این شخص برای چه فیلم موهنی جایزه دریافت کرده است!
امیدواریم که خداوند متعال همه ما را از خواب غفلت بیدار نماید و محبت اهل بیت عصمت و طهارت ارادت به ایشان را بیش از پیش در دلهای ما افزون فرماید و ما را در زمره مدافعین ساحت این بزرگان قرار دهد.
"السلام علیک ایها الامام الرئوف یا علی بن موسی الرضا "
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
gooyeh_1950 (2).pdf
8.89M
❇️ روزنامه #گویه / شماره 1950
✅ دو شنبه 9 / خرداد 1401 شمسی / سال #هجدهم / 8 صفحه
⬅️هر با مداد ما را در #شبکه های #اجتماعی دنبال و
#نسخه پی دی اف راروی تارنماهای
#جار و #روزنامه گویه ملاحظه نمایید.
https://www.jaaar.com/kiosk/archives/Gooyeh
https://www.gooyeh-qom.com/
نویسندگان حوزوی
❇️ روزنامه #گویه / شماره 1950 ✅ دو شنبه 9 / خرداد 1401 شمسی / سال #هجدهم / 8 صفحه ⬅️هر با مداد
👌 گاهی اوقات دوستان مطبوعاتی و رسانهای بسته های خبری شان را برای مدیر نویسندگان حوزوی ارسال می کنند، بی تردید همه محتوای یک رسانه را نمی توان به نقد و بررسی نشست؛ اما این نگاه را می توانید شما داشته باشید.
هدف اصلی من در ارسال این بسته های رسانه ای آشنایی نویسندگان فاضل حوزوی با فرم و روش ستون بندی است.
امیدوارم روزی برسد که تعداد ستون نویس های حوزوی در حوزه از تعداد انگشتان به بی شمار برسند.
مخلص شما😊
#پویش_نوشتن
.
📜 واکنش به اهانت فیلم "عنکبوت مقدس" به ساحت مقدس امام رضا(علیه السلام)
✍️ الناز رحمت نژاد
جشنواره "فیلم کن" باید نسبت به احساسات جریحه دار شده میلیون ها عاشق امام رضا در جهان پاسخگو باشد
⏹ هیچ ایرانی مسلمانی نمی تواند به فیلم "عنکبوت مقدس" که هدفش تخریب جامعه ایران اسلامی و مشهد است نه حل یک بحران اجتماعی افتخار کند.
🔗متن کامل یادداشت
#عنکبوت_مقدس
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🕷عنکبوتهای نامقدّس
✍️محمدجواد محمودی
👹شیطان که اصلیترین مصداق امروزی آن، لیبرالیسم غربی است؛
سالهاست با شعار سکولاریسم و دموکراسی و آزادی، بشر را به بردگی گرفته است.
👈🏻او با اسلام_منفعل سازش دارد و از اسلام فعال و کنشگر، واهمه...
رفاقت دیرینهاش با #تشیع_انگلیسی
و دشمنی آشکارش با #تشیع_انقلابی، گواه صادقی بر این مدّعاست!
😡راز عصبانیت دشمن از #سلام_فرمانده هم همین است،
🌱چون این سرود انتظار پویا را نغمه میکند،
و زمانی که میلیونها آزاده با این سرود همنوا میشوند،
پایههای این قدرت پوشالی را به لرزه در میآید...
⚠️این در صورتی است که اگر هزاران سرود #مذهبی بسازی،
امّا سخنی از انتظار و انقلاب نزنی،
👏🏻نه تنها ناراحت نمیشود، چه بسا برایت بایستد و کف هم بزند!!!
🏆با این بیان، تجلیل و تقدیر شیاطین،
از امثال #امیر_ابراهیمی امری طبیعی است،
چون باید #شیعه_هراسی ایجاد و تقویت شود،
و الّا اگر دنیا حرف شیعه انقلابی را بشنود، از خواب غفلت و بردگی بیدار خواهد شد!
‼️آنها خوب میدانند که بارگاه حضرت علیابنموسیالرضا(علیهالسلام)،
پایگاه آزادگان جهان و پایتخت #ایران_منتظران است...
و به همین دلیل، از این نام ترس و وحشت دارند!
🕸عنکبوت، خانهاش سستترین است،
«إِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ»، و چه لانهای سستتر از تمدّن نحس غربی؟!
❌زوال و نابودیتان نزدیک است، #عنکبوت_های_نامقدّس...
#همه_خادم_الرضاییم
#سلام_فرمانده
#عنکبوت_مقدس
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💐میلاد حضرت معصومه(س) و دو نوشتار
🌼 مقام عصمت حضرت فاطمه معصومه(س)
یکی از کرامات روشن حضرت که برای همه محسوس می باشد، این است که پس از دفن این بانو در قم در پرتو توجهات و فیوضات حضرت فاطمه معصومه ـ علیها السلام ـ علوم اسلامی در این شهر رشد و گسترش بی نظیر در طول تاریخ یافته و عالمان بزرگی در دامن معنویت این بقعه مطهر و آسمانی تربیت شده هر یک از عالمان تربیت شده در فضای معنوی شهر قم در هر نقطه از ایران و جهان استقرار یافته اند.
🔗 متن کامل در خبرگزاری حوزه
🌼 چرا حضرت معصومه(س) قم را برای سکونت انتخاب کردند؟
مطالعه سیره ائمه گواهی میدهد که طهارت و پاکی مادر شرط اساسی برای گزینش مادران امامان بوده است و سعادتی که نصیب فاطمه معصومه ـ سلام الله علیها ـ شده این بود که مادرش، مادر امام رضا ـ علیه السّلام ـ نیز بود. لذا از هر آلودگی در هر اندازهاش به دور ماند.
🔗 متن کامل در خبرگزاری حوزه
#قم
#حضرت_معصومه
#میلاد_حضرت_معصومه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💢 در #هجو_زر_امیرابراهیمی، هرزۀ بزکشده به دست شیاطین و دشمنان جمهوری اسلامی
و عرض ارادت به ساحت حضرت علیبنموسی الرضا علیه آلاف التحیة والثناء
👾هرزۀ فرومایه
✍️ محمدتقی عارفیان
ای زنک گفتهای که زَر شدهای
فکر کردی که مفتخر شدهای
مفتمفتی ولی تو خر شدهای
باز هتّاک و پردهدر شدهای
هرزه بودی و هرزهتر شدهای
ننگ این مرز پرگُهر شدهای
لعنت بیحدوعدد بر تو
خواری و عار تا ابد بر تو
تو بهظاهر شدی ستارۀ کَن
با فروش تن و تبار و وطن
پای تا سر، تو را گرفته لجن
به بهای چه میفروشی تن؟
دادهای روح خود به اهریمن
بر تو نفرین مرد و لعنت زن
تو به شیطان فروختی خود را
شدی عفریته، سوختی خود را
جز بدی هیچ نیست زینت تو
راه ابلیس شد طریقت تو
فسق و بیعفتی شریعت تو
مرگ بر اینهمه رذیلت تو
گشت "بَل هُم اَضَلّ" حقیقت تو
شده از کَن، لجن غنیمت تو
شدی از مستی هوس، کر و کور
بر سرت خاک عالم ای مزدور!
ای فرومایۀ پلید دَبَنگ
بندۀ شهوتی و بند فرنگ
هنرت نیست جز جفا و جفنگ
پر شد آیینۀ دلت از زنگ
خوردی از جام جهل غرب، شرنگ
کردهای باز پاره پالاهنگ
جفتک انداختی چو مادهخران
تا شوی رام جشن بیهنران
هنر هفتم تو شد گندم
کردی اصل و نژاد خود را گم
پشت کردی به قبلۀ هفتم
تا شوی برگزیده در کَن و رُم
شدهای چارپای بی دم و سُم
در جهنم شود تنت هیزم
فکر کردی شدی هنرپیشه
زدی اما به ریشهات تیشه
گر که عریان شدن هنر باشد
هر سگ و خوک از تو سر باشد
هنرت هتک دین اگر باشد
سود هم جملگی ضرر باشد
گرچه گوشِ دل تو کر باشد
حرفم این بیتِ مختصر باشد
توبه کن توبه، از عذاب بترس!
ای تبهکار، از عقاب بترس!
شبپره نور را چه میفهمد؟
بتپرست از خدا چه میفهمد؟
نانجیب از حیا چه میفهمد؟
زن هرزه وفا چه میفهمد؟
نجسی از طلا چه میفهمد؟
گبر و مرتد، رضا چه میفهمد؟
با رضا آشنا اگر بودی
کی چنین هیزم سَقَر بودی
عشق ما جان ما امام رضاست
نور چشمان ما امام رضاست
سروسامان ما امام رضاست
میر و سلطان ما امام رضاست
قلب ایران ما امام رضاست
شرط ایمان ما امام رضاست
با تبار علی درافتادی
دشمنی کردی و برافتادی
#یا_امام_رضا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
📌لگد آمریکا به جسد شاه
🎥 به مناسبت فرا رسیدن ۹ خرداد - نهم خرداد ۱۳۵۱ ورود ریچاردنیکسون به ایران
📍 چرا اجازه نمیدهید جسد شاه ایران در آمریکا دفن شود؟؟
ریچارد نیکسون ( رئیس جمهور سابق امریکا): شاه دوست خوبی برای آمریکا بود ولی همه ی دوستانمان نیز بدانند که اگر به دردسر بیافتاند نمی توانند روی آمریکا حساب باز کنند...
یعنی آمریکا هیچ وقت برای نوکر سینه چاکش هم ارزش قائل نبوده و نیست همکاران افغانی اشان که از روی بال هواپیما افتادند هنوز یادمان هست.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
#خبر_خوب_این_روزهای_حوزه_علمیه
📸 آیتالله اعرافی و پاپ دیدار کردند
#حوزه/ در ادامه سفر مدیر حوزههای علمیه به ایتالیا، آیتالله اعرافی و پاپ در واتیکان دیدار کردند.
◻️ به گزارش خبرگزاری حوزه از ایتالیا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه و پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک در واتیکان دیدار کردند.
در این دیدار بر اهمیت تعامل و هم افزایی ادیان و همچنین محکومیت ظلم و جنایت علیه مردم مظلوم تاکید شد.
جزئیات این دیدار به زودی در خبرگزاری حوزه منتشر خواهد شد.
hawzahnews.com/xbKY3
#تبلیغ_بین_الملل
#حوزه_علمیه_قم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰 مجموعه لوح "تحریف امام"
🔺 رهبر انقلاب: اگر ملّت ایران بخواهد به آن هدفها برسد، بخواهد این راه را ادامه بدهد، باید راه امام بزرگوار را درست بشناسد، اصول او را درست بشناسد، نگذارد شخصیّت امام را تحریف کنند ... هرکسی هر حرفی را که خودش میپسندد به امام نسبت ندهد. آنچه را به امام نسبت میدهیم، باید در منابع مربوط به امام موجود باشد، آن هم به شکل مکرّر، به شکل مستمر.
۱۳۹۴/۰۳/۱۴
📥 نسخه قابل چاپ:
https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=30274
#امام_خمینی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💐 فاطمه ای دیگر
✍️ م.حیدریان منش
هوای مدینه حسابی گرم بود، اما شوق دیدار امام و یافتن پاسخ سوالها فکر استراحت را از ذهنشان دور کرده بود شترها و بار و بنه را به کسی سپرده و شتابان در کوچه های مدینه راه افتادند
به در خانه رسیدند انگار تازه جوان شده بودند نفسی کشیدند
یکی گفت ای جانم به فدای شما و کوبه در را زد شاید هم با هم زدند
خادم در را باز کرد از سر و لباسشان معلوم بود که اهل مدینه نیستند
باروی گشاده ایی گفت برای دیدن آقایمان موسی بن جعفر آمدید
لبخند به لبشان نشست گفتند آری از راه دوری هم آمده ایم
خادم گفت اما ایشان نیستند
یکی گفت اما پرسش هايي هم داشتیم
خادم که غصه را در چهره شان دید گفت ان شاءالله تا در مدینه هستید امام برمی گردند
یکی گفت ان شاءالله اما اگر برنگردند جواب مردم را چه بدهیم؟
حضرت معصومه صدایشان را شنید فرمودند من سوالات را ببینم و بعد فرمودند فردا بیاید و جواب ها را بگیرید
یک شب را در مدینه سپری کردند به امید اینکه امام و مولایشان آمده باشد به در خانه حضرت رفتند اما هنوز امام برنگشته بود جواب سوالها را گرفتند و پر از اندوه ندیدن حضرت به سوی خانه هایشان برمی گشتند
در بین راه صدای کاروانی می آمد حرکت را آرام کردند تا شترها رم نکنند کسی صدا زد کاروان موسی بن جعفر است با خوشحالی دور مرکب حضرت حلقه زدند بعضی اشک می ریختند کسی ماجرا را بازگو می کند و حضرت سوالات را به همراه جواب می گیرند تا مطالعه کنند نگاه می کردند و چهره شان گل انداخته بود بعد از مدتی اشک هم در چشمانشان حلقه زد و فرمودند فداها ابوها فداها ابوها فداها ابوها
در ذهن یکی صدای امام انعکاس گرفت یاد قصه خطیب نماز جمعه شان افتاد که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله سه بار در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند فداها ابوها و با خودش گفت اسم دخترم را معصومه می گذارم و خودم بارها و بارها این داستان را برایش تعریف می کنم.
#قم
#حضرت_معصومه
#میلاد_حضرت_معصومه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 کتاب «عیون أخبار الرضا» بزرگترین غایب حرم امام رضا(ع)
✍️ قاسم یزدانی مقدم
از تلاشهای کفار نحس بگذریم که همیشه ی تاریخ خواسته اند با دهانهای نجسشان نور خدا را خاموش کنند( سوره صف آیه۸). اعمال پلید و متعفن آنها را وانهید که "از کوزه برون همان تراود که در اوست"( سوره إسراء آیه ۸۴). اما درین سوی هم عملکرد آستان قدس در شناساندن امام رضا علیه السلام می توانست خیلی بهتر باشد. مثلا یکی از ابتدایی ترین کارها برای شناساندن حضرت، معرفی و عرضه #کتاب_عیون_أخبار_الرضا، در قفسه های کتب مناجات و ادعیه حرم مطهر است. همچنین برگزاری جلسات متنوع علمی در حرم، به محوریت این کتاب که نوشته ی عالم گرانقدر اسلام، مرحوم شیخ صدوق رحمه الله علیه است. نویسنده عظیم الشان در این کتاب کم نظیر، تلاش کرده مجموعهای از فرمایشات ناب و نورانی امام رضا علیه السلام را جمع آوری کند. کتابی گرانقدر در ۶۹ بخش که از شورانگیز ترین قسمتهای آن می توان به مناظره های امام رضا علیه السلام و همینطور باب ۱۹ و ۲۰ اشاره کرد که احادیث مفصلی از حضرت درباره ی توصیف مقام امامت است. بی تردید هیچ کاری در دفاع از امام، بالاتر از نشر علوم لایزال ایشان نیست، که فرمودند: خدا رحمت کند کسی که امر ما اهل بیت را زنده کند. پرسیدند چگونه؟ پاسخ دادند #علوم ما را بیاموزد و به مردم آموزش دهد که اگر مردم محاسن کلام مارا می دانستند، از ما تبعیت می کردند( عیون أخبار الرضا باب ۲۸). در این سطح نیازمند یک طبقه بندی جدید از علم برا اساس معارف امام رضا علیه السلام هستیم.
#امام_رضا_علیه_السلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🖤 بغض گلوگیر نمانده است
✍️ تقی متقی، شاعر حوزوی
بر گریه ما بغض گلوگیر نمانده است
یک موج در این بحر به زنجیر نماده است
آن گونه شکستیم به طوفان غم، ای دوست!
گویی که دگر فرصت تعمیر نمانده است
چون مرغ شباهنگ به شبگیر بنالیم
اکنون که به جز ناله شبگیر نمانده است
بر کار قضا خرده نگیریم، اگر چند
با ما نفس خرّم آن پیر نمانده است
ای روح بلندی که در آیینه ادراک
دیدار تو را دیده ما سیر نمانده است
چون عشق، بند است مقام تو ولیکن
یک واژه تو را لایق تعبیر نمانده است
#امام_خمینی (ره)
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 به بهانه سفر مدیر حوزههای علمیه به واتیکان
✍️ حجت الاسلام محمد وکیلی، نویسنده و پژوهشگر حوزوی
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمد وکیلی در یادداشتی با عنوان «نگاهی بر ظرفیتها و طرحهای حوزههای علمیه در سطح بینالملل» که به بهانه سفر مدیر حوزه های علمیه به واتیکان و چند کشور اروپایی نوشته شده است، اینگونه آورده است:
🔸حوزههای علمیه شیعی با توجه به ابعاد جهانی دین اسلام و معارف مکتب اهل بیت، همیشه در طول تاریخ مدعی حضور در سطح جهانی بوده و خود را محدود به جفرافیا یا عرصه خاصی نمیدیده است؛ به همین جهت نیز در ادوار مختلف تاریخی بخش مهمی از دانش انسانی در علوم مختلف، محصول و نتیجه فعالیت این حوزهها بوده است.
🔸با توجه به تغییرات بنیادین جهان در دوران معاصر از جمله تغییرات عمیق مبانی و مبادی معرفتی انسان، تغییرات فناورانه از جمله فراگیر شدن رسانهها و تحقق عینی دهکده جهانی و نیز تغییرات مهم سیاسی و فرهنگی، از جمله وقوع انقلاب اسلامی با محوریت حوزههای علمیه در ایران و آثار و تبعات آن در سطح منطقه ای و جهانی، حوزههای علمیه در برابر وضعیت و مسئولیت جدیدی قرار گرفته است که تفاوتی اساسی با وضعیت پیش از خود دارد. چنین وضعیت و موقعیت خاص، می طلبد که حوزه علمیه، بازنگری اساسی در سیاست ها، رویکردها و برنامه های خود داشته باشد تا بتواند نقشآفرینی مهمتر و جدی تری در سطح جهانی ایفا نماید.
🔸در همین جهت مدیریت حوزههای علمیه همگام با تدوین اسناد راهبردی و طراحی برنامههای تحولی، توجه ویژه به ظرفیتها و توانمندیهای بینالمللی خود بنماید و ضمن تلاش برای احصاء این ظرفیتها، شیوه ها و راهکارهای عمیاتی مناسب بهرهگیری از این فرصتها را مدنظر قرار دهد.
در این نوشتار، تلاش شده به صورت گذرا مهمترین ظرفیتهای حوزههای علمیه برای حضور در این سطح، مورد اشاره قرار گیرد.
🔹۱. اسناد بالادستی: در اسناد بالادستی مدیریت حوزههای علمیه از جمله سند چشمانداز، آمایش سرزمینی، نظامهای جامع، برنامه ۵ ساله، منشور حوزههای علمیه و کارویژههای روحانیت، ظرفیتهای مختلفی مورد توجه قرار گرفته است که برخی از آنها به صورت ویژه با عرصه بینالملل مرتبط میباشد؛ از جمله:
الف) در نظامهای جامع حوزههای علمیه، از جمله: نظام جامع بینالملل حوزههای علمیه، نظام جامع تبلیغ؛ نظام جامع ارتباطات؛ نظام جامع رسانه؛ نظام جامع ادیان، مذاهب و فرق حوزههای علمیه به صورت ویژه عرصه بینالملل مورد توجه قرار گرفته است. در این نظام ها، راهبردها و سیاستهای کلی حوزههای علمیه در این عرصهها تدوین شده است.
ب) در سند راهبردی آمایش سرزمینی حوزههای علمیه که در آن وضعیت موجود و وضعت مطلوب حوزههای علمیه ترسیم شده است، و از یافته های آن برای برنامهریزی بلند مدت و کوتاه مدت حوزه استفاده میگردد، یکی از مهمترین عرصه هایی که مورد توجه قرار گرفته، سطح بینالملل است.
ت) همچنین در برنامه ۵ ساله حوزههای علمیه، از ۴۰ مضمون اصلی موجود در این برنامه، ۸ مضمون مرتبط با عرصه بینالملل مورد لحاظ قرار گرفته و در برنامهها اشراب شده است. برخی از این مضامین عبارتند از: آموزش زبانهای خارجی به طلاب و روحانیون، ساماندهی، پشتیبانی و ارزشیابی مبلغان، تشکلها و موسسات تبلیغی و فرهنگی بین الملل؛ برنامهریزی، گسترش و ارتقا فعالیتهای تبلیغی و فرهنگی؛ تقویت انسجام اسلامی و گفتگو و ارتباط با ادیان و مذاهب، توسعه ارتباطات و تعامل و همکاری موثر در عرصههای ملی و بینالمللی، تاسیس و توسعه رسانههای حوزوی.
ث) در طرح کارویژههای روحانیت که کارویژههای روحانیت در چهار سطح: الف) ناظر به حوزههای علمیه، ب) ناظر به نظام اسلامی، ج) ناظر به جامعه اسلامی و د) ناظر به عرصه بینالملل، مورد شناسایی و احصا قرار گرفته، بیش از ۴۰ کارویژه خرد و کلان حوزوی در سطح بینالملل مدنظر قرار گرفته است تا برای تحقق آن برنامهریزی گردد.
🔹۲. رشته ها و گرایش های تخصصی: یکی دیگر از ظرفیتهای حوزه برای فعالیت در سطح بین الملل، ظرفیتهای موجود در رشتهها و گرایشهای تخصصی حوزوی(درختواره دانشی) است که با توجه به تدوین آن در ۱۶ عرصه دانشی با چندصد رشته و گرایش، امکان و ظرفیت مناسبی برای ایفای نقش علمی در سطح بینالملل را برای حوزههای علمیه فراهم میآورد. برخی از این رشتهها و گرایشها عبارتند از: چون: حقوق بشر، حقوق زنان، مسیحیتشناسی، یهودشناسی، شیعهشناسی( کلام، تاریخ ، جامعهشناسی و...)، ادیان، فقه مقارن، مذاهب فقهی و کلامی اسلامی، قرآن و مستشرقان، فقه محیط زیست، قرآن و علوم انسانی و تفسیر تطبیقی.
◀️متن کامل یادداشت در خبرگزاری حوزه
#حوزه_علمیه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN