eitaa logo
مؤسسه حیات طیبه
1.3هزار دنبال‌کننده
208 عکس
45 ویدیو
158 فایل
کانال رسمی اطلاع‌رسانی مؤسسه آموزشی پژوهشی فرهنگی حیات طیبه 🏢 مکان: قم، بلوار امین، کوچه ۸، اولین فرعی سمت راست، انتهای کوچه، پلاک ۸۱. صفحه آپارات: https://www.aparat.com/hti_ir 📬 ارتباط با ادمین: 🆔 @hti_ir_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
aac_176.mp3
16.64M
       📘 الهدایة في النحو 📘            💠💠💠💠💠💠💠💠💠 جلسه  176 درس:   64 و 65.  حرفا الاستفهام ،  حروف الشرط شروع:   حرفا الاستفهام.  ص.  349 پایان:    "أمّا".  ص.   350 زمان:    42:01 مدیر کانال: @Alikhorsandi آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
aac_177.mp3
13.4M
       📘 الهدایة في النحو 📘            💠💠💠💠💠💠💠💠💠 جلسه  177 درس:   65.    حروف الشرط شروع:   "أمّا".  ص.   350 پایان:    "لو" ص. 351 زمان:    33:21 مدیر کانال: @Alikhorsandi آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
2.37M
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ اندر حکایت سیر مطالعاتی برخی از طلاب مستعد و کوشا بعضا از اساتید، برای رشته یا موضوع مورد علاقه خود، سیر مطالعاتی درخواست می کنند. این فایل صوتی نگاهی انتقادی به این شیوه درس خواندن دارد. ❓ آیا اساسا سیر مطالعاتی داشتن خوب است؟ ❓ جایگاه استاد، کتاب و سیر مطالعاتی در تحصیل حوزوی و رسیدن به سطح تحقیق و پژوهش یا اجتهاد چیست؟ @ghorbani_hamedani
بسم الله الرحمن الرحیم تفاوت مساله علمی و مساله تاریخ علمی پژوهش در یک علم، عبارت است از پاسخ به یک مساله علمی. دقت در این تعریف نشان می دهد که مکاتب و نظریات مختلفی که در یک علم وجود دارد هیچ کدام جزء علم به حساب نمی آیند. هر علمی عبارت است از مسائل آن علم و پاسخ های صحیح آن. خب پس تکلیف نظریات مطرح در یک علم و مکاتب مختلف علمی چه می شود. جواب این است که همه اینها متعلق به تاریخ علم اند. مطالعه نظریات بزرگان یک علم کار علمی نیست بلکه کاری است متعلق به تاریخ علم. مساله علمی دقیقا ناظر به خود علم است. پژوهش در یک علم عبارت است از حل مسائل یک علم. با این بیان، وقتی پژوهشی ناظر به اشخاص و مکاتب مختلف علمی است به طور مستقیم غرض علمی ندارد بلکه غرض تاریخ علمی دارد. همه پژوهشهای ناظر به گزایش یک نظریه یا مقایسه آن با نظریات دیگر یا تحلیل و نقد که ناظر به یک نظریه یا مکتب یا شخص است همگی کار تاریخ علمی است. باید توجه داشت که اغراض تاریخ ممکن است در جای خود مهم و ارزشمند باشند اما به هر حال باید به این دو حوزه در هر علمی تمایز قایل شد. در انتخاب مساله پژوهش باید به این تفاوت دقت کرد. بسیاری از پژوهش های علمی اعم از کتاب، پایان نامه و مقاله بیشتر نگاه تاریخ علمی دارند تا نگاه علمی. در برخی موارد این پژوهش های تاریخ علمی اهمیت ویژه ای دارند. به عنوان مثال ضرورتی ایجاب می کند که بین دو نظریه یا دو فرد مقایسه ای انجام شود. این در حالی است که در بسیاری از پژوهشهای تاریخ علمی به خصوص پژوهشهایی که افراد مبتدی تر انجام می دهند مثلا نظریه دو فرد گزارش، تحلیل یا مقایسه می شوند صرفا به این دلیل که این دو نفر افراد شاخصی هستند. در بخش بیان ضرورت چنین پژوهش هایی عموما تاکید بر خود افراد می شود در حالی که وقتی دو نظریه با هم مقایسه می شوند این دو نظریه نه به دلیل شاخص بودن صاحبان نظریات بلکه به خاطر ویژگی ای که خود این دو نظریه دارند باید با هم مقایسه شوند. به عنوان مثال فرض کنیم یکی از این نظریات ناظر به نظریه دیگری است یا یک نظریه مکمل یا ناقد نظریه دیگر است. پژوهش هایی که صرفا به دلیل شاخص و مهم بودن صاحبان نظریات انجام می شوند عموما به نتایج قابل توجهی هم نائل نمی شوند. متاسفانه بسیاری از پژوهش ها در مراکز علمی بدون توجه به این مساله انجام می شوند. به عنوان مثال اگر در یک مساله علمی 5 نظریه وجود داشته باشند می توان 20 پژوهش مقایسه ای از آن ها استخراج کرد در حالی که اگر با دقت علمی به این مطلب نگاه کنیم معلوم نیست هم این 20 مقایسه ضروری و دارای اهمیت و منتج به نتایج علمی مهمی شوند. در آخر باز هم باید تاکید کرد که پژوهش امری است که پس از مدتی مطالعه و کار و فکر در یک موضوع، رخ می نمایاند. برای شروع یک پژوهش اولین قدم انتخاب مساله پژوهش نیست بلکه اول باید در موضوع مورد بحث به قدر کافی مطالعه و فکر کرد. بهترین مسائل پژوهش آنهایی هستند که محقق در مسیر مطالعات و تفکراتش به آنها می رسد و محقق احساس می کند برای ادامه مسیر علمی اش نیاز دارد که چنین مساله ای را حل نماید نه آنهایی که با کنار هم گذاشتن چند کلمه و یا با حدس و گمان یا با پرسش از این و آن یا سفارش دیگران مطرح می شوند. @ghorbani_hamedani
178.mp3
18.06M
       📘 الهدایة في النحو 📘            💠💠💠💠💠💠💠💠💠 جلسه  178 درس:   65.    حروف الشرط شروع:   "لو"  ص.  351 پایان:    اتمام درس 65.  ص.   351 زمان:    46:38 مدیر کانال: @Alikhorsandi آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
179.mp3
12.3M
       📘 الهدایة في النحو 📘            💠💠💠💠💠💠💠💠💠 جلسه  179 درس:   66.    حرف الرّدع شروع:   حرف الردع. ص. 354 پایان:    اتمام درس 66. ص. 354 زمان:    31:27 مدیر کانال: @Alikhorsandi آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
180.mp3
13.21M
       📘 الهدایة في النحو 📘            💠💠💠💠💠💠💠💠💠 جلسه  180 درس:   67.    التنوین شروع:   تعریف التنوین.  ص.   355 پایان:    4. المقابله.    ص.  356 زمان:    33:21 مدیر کانال: @Alikhorsandi آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
181.mp3
12.46M
       📘 الهدایة في النحو 📘            💠💠💠💠💠💠💠💠💠 جلسه  181 درس:    68.    الجمل التی لا محل من الاعراب شروع:   مقدمه.    ص.  362 پایان:   اتمام مقدمه.  ص.  362 زمان:    31:53 مدیر کانال: @Alikhorsandi آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 درخواست آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی از جوانان برای ورود به حوزه ▶️ @HawzahNews
182.mp3
14.72M
       📘 الهدایة في النحو 📘            💠💠💠💠💠💠💠💠💠 جلسه  182 درس:    68.    الجمل التی لا محل من الاعراب شروع:  الجمل التی لا محل من الاعراب.    ص.  363 پایان:   2. الحالیه.  ص.  363 زمان:    37:19 مدیر کانال: @Alikhorsandi آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
183.mp3
8.47M
       📘 الهدایة في النحو 📘            💠💠💠💠💠💠💠💠💠 جلسه  183 درس:    68.    الجمل التی لا محل من الاعراب شروع:  الحالیه.    ص.  363 پایان:   3. الواقعه مفعولا بها.  ص.  363 زمان:    21:48 مدیر کانال: @Alikhorsandi آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
184.mp3
17.38M
       📘 الهدایة في النحو 📘            💠💠💠💠💠💠💠💠💠 جلسه  184 درس:    68.    الجمل التی لا محل من الاعراب شروع:    3. الواقعه مفعولا بها.    ص.  363 پایان:   اتمام درس 68   ص.  365 زمان:    43:56 مدیر کانال: @Alikhorsandi آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
185.mp3
14.32M
       📘 الهدایة في النحو 📘            💠💠💠💠💠💠💠💠💠 جلسه  185 درس:    69.    الجمل التی لا محل من الاعراب شروع:  الجمل التی لا محل من الاعراب.   ص.  366 پایان:    4. الاعتراضیه   ص.  366 زمان:    36:12 مدیر کانال: @Alikhorsandi آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
186.mp3
11.92M
       📘 الهدایة في النحو 📘            💠💠💠💠💠💠💠💠💠 جلسه  186 درس:    69.    الجمل التی لا محل من الاعراب شروع:  4. الاعتراضیه   ص.  366 پایان:    اتمام درس 69   ص.  367 زمان:    29:52 مدیر کانال: @Alikhorsandi آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
🌱بسم الله ارحمن الرحیم🌱 🌺 عرض سلام و ادب خدمت اعضای محترم 🌺 🍀 الحمد لله بارگذاری صوت های هدایه تمام شد و کتاب هم به اتمام رسید. اگر در این مدت قصور و کاستی از جانب حقیر اتفاق افتاد به بزرگواری خودتون ببخشید. 🍀 ان شاالله تصمیم بر اینه که فایل های ترم اول (جلسات 1_73) دوباره با اطلاعات دقیق هر درس و حجم بسیار کمتر نسبت به فایل های بارگذاری شده ی قبلی، در کانال قرار داده بشه. 🍀 اتمام فایل های درسی هدایه به منزله تمام شدن فعالیت کانال نیست. 📣 توجه 📣 🔹🔶🔹 ان شاالله در سال تحصیلی آینده ( 1399_1400 ) درس های جدیدی که استاد تدریس می فرمایند در همین کانال بارگذاری میشه 🔹🔶🔹 ♦️ مغنی الادیب (با رویکرد تفسیری) ♦️ زبان شناسی ♦️ پژوهش و مقاله نویسی با تشکر از صبر و شکیبایی اعضای بزرگوار و بالاخص استاذنا العزیز مجتبی قربانی (حفظه الله) 🍃🌺🌸🌼🍃 و من الله توفیق 🤲 @ghorbani_hamedani
599.4K
🔊 ✅ تفاوت مساله پژوهش و عنوان پژوهش 🔹 آیا عنوان مقاله همان مساله پژوهش است؟ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
🌐 دیدارباروحانیون وطلاب ایرانی وخارجی درمدرسه فیضیه قم۱۳۷۴👇 🔶 فضای معنوی حوزه راقدربدانید وخودرا با آن همرنگ کنید. بارسنگینی بردوش دارید و برای تحمل آن، بنیه معنوی قوی ای لازم است. "انّاسنلقی علیک قولا ثقیلا" حضرت حق به پیغمبر وحبیب خودش که برترین انسان ها درطول تاریخ، ازاولین وآخرین بود خطاب فرمود که: #نمازشب بخوان ! نیمه شب برخیز و ارتباط واتصال خودرا مستحکم کن؛ چون کار سنگینی در پیش داری... تحمل این بار، سخت است. آنانی که دروسط راه پردشمن وشیطان لرزیدند،لغزیدند، منصرف شدند، یابه آفات دیگرمبتلا شدند، این جای کارشان یعنی #معنویت شان عیب داشته است‼️ طلبه امروز باید به این بُعد از زندگی خود #بسیار توجه کند.🔶 #بایسته_های_اخلاقی_و_معنوی -------------------------------------------------------------- 📗 کانالِ نشرسخنان مقام معظم #رهبری صرفا دررابطه با #طلاب علوم دینی📗                      @talabe_dar_negahe_rahbari --------------------------------------------------------------
🔖 علم پرتگاه است اگر... ▫️امام خمینی«ره» قبل از هر چیز روحانیت و طلاب را به تحصیل علم همراه با تهذیب نفس سفارش و تأکید می کند که بدون جهاد با نفس، علم کارآیی ندارد و مبارزه نکردن با نفس اماره نه تنها برای طلبه، بلکه برای کل جامعه، زیان هایی به بار می آورد. 🔻حضرت امام در این باره می فرماید: ✳️ باید آقایان همان طوری که در تحصیل علم کوشا هستند، در تهذیب اخلاق در اعمال، در عقاید، در فضایل اخلاقی کوشا باشند که علم بدون عمل و بدون تقوا بسیاری از اوقات مضر است.1 ▫️ایشان در جای دیگر می فرماید: ✳️ شما آقایان که در راه اسلام و علم قدم بر می دارید و متلبس به لباس اسلام و لباس انبیا شده اید و ملبس به لباس روحانیت شده اید، گمان نکنید که درس خواندن بدون این که قرائت به اسم رب باشد، برایتان فایده دارد... 👈 گاهی علم، انسان را پرت می کند از صراط مستقیم...» 2 📚منابع: 1.صحیفه نور، ج 7، ص 224. 2. همان، ص 226، 225. ♨️پذیرش حوزه های علمیه برادران https://paziresh.ismc.ir🌐 💥کانال رسمی مرکزمدیریت حوزه‌های علمیه👇 https://eitaa.com/joinchat/329121809C959557bf6
noormags-ارتباط_دو_مفهوم_شکر_و_شرک_در_قرآن_کریم-1396217_746319.pdf
848.5K
مقاله ای که در کلاس مقاله نویسی به طلاب بزرگوار داده شد برای ارزیابی به عنوان تکلیف نهایی 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
نمونه ارزیابی مقاله.pdf
535.5K
نمونه ای از یک ارزیابی نسبتا خوب که نمره خوبی را دریافت کردند. در بازخورد این مقاله نوشتم: ارزیابی بسیار خوبی است و مطالبتان بسیار بیش از آن چیزی است که لازم بود. البته خیلی خوب بود غرض اینکه زیاده از آنچه لازم بود کار انجام شده است. کلمه تبیین در عنوان ظاهرا حشو است. به نواقص چکیده مانند استدلال و غیره باید اشاره شود. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
بسم الله الرحمن الرحیم یک سوال: در طرحنامه نویسی چرا بیان عنوان لازم است؟ عنوان یکی از اطلاعات فرعی مقاله است. مواردی مانند نو بودن، ارزشمندی حل، ضرورت، تناسب با امکانات پژوهشی محقق و غیره از ویژگی های مساله پژوهش است. یک مساله خوب ممکن است تبدیل به عناوین صححیح یا غلط شود. مثلا اگر مفهوم شناسی، مساله یک تحقیق باشد و مساله تحقیق ویژگی های یک مساله پژوهشی را داشته باشد اما عنوان مساله «معنا و مفهوم ....» باشد در این صورت مساله صحیح است اما عنوان ویژگی های عنوان را ندارد. طرحنامه در واقع بیان تصور ما از پژوهش است و به عنوان مقدمه برای ورود به پژوهش. آیا برای ورود به یک پژوهش دانستن عنوان لازم است؟ به نظر اصلا طرح عنوان در طرحنامه برای نوپژوهشگران آفت هم دارد. چرا که به جای اینکه به دنبال مساله باشند به دنبال عنوان می گردند. این نکته ای است که بسیاری از اساتید راهنمای پژوهش با آن درگیرند. شخص، عنوانی را مطرح می کند اما نمی تواند سوالش را خوب توضیح دهد. چرا که ذهن او عنوان ربا است نه مساله ربا در حالی که ذهن پژوهشگر مساله ربا باید باشد. رابطه سوالات فرعی تحقیق با ساختار و عناوین فرعی، متناظر با رابطه سوال اصلی مقاله با عنوان مقاله است. اگر به این نتیجه برسیم که عنوان تحقیق در طرحنامه لازم نیست می توان گفت که بیان ساختار هم لازم نیست. در مقابل باید سوالات فرعی تحقیق بیشتر فربه شوند به این صورت که وقتی بخش سوالات فرعی را می خوانیم بدانیم که دقیقا چه فرایندی در حل مساله اصلی پژوهش طی می شود. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
بسم الله الرحمن الرحیم یک بار محضر یکی از شاگردان خاص مرحوم آیت الله بهجت (رضوان الله علیه) بودم. نکته ای فرمودند که حیف است محضر بزرگواران عرض نکنم. در کلمات بزرگان اخلاق معروف است که المومن کالمیت بین یدی الغسال یعنی مومن در پیشگاه خداوند متعال باید مانند میت باشد که نزد غسال است. غسال هر جور که بخواهد او را به این طرف و آن طرف بر می گرداند و میت ابدی تخطی نمی کند. هر چه او انجام می دهد میت تسلیم است و هیچ مقاومتی در برابر غسال ندارد. مومن هم باید در برابر مشیت الهی همین گونه باشد. بعد از بیان این نکته، ایشان فرمودند که مطلبی را مرحوم آیت الله بهجت رضوان الله علیه به این بیان اضافه کردند که ایشان تعبیرشان این بود که هنگامه است. دلیل اینکه انسان باید در برابر خداوند این گونه تسلیم باشد این است که غسال است که می داند الان کجای بدن میت را باید بشورد و کجای بدنش نیاز به شستن ندارد. او می داند که چه چیزی نیاز میت است. خداوند متعال است که می داند الان مومن باید مریض باشد یا سالم، فقیر باشد یا غنی، معروف باشد یا گمنام. وقتی مومن مومن شد یعنی ایمان آورد به اینکه خداوند، عالم، توانا و مهربان است و بداند که همه کاره عالم اوست می داند که هر ظلمی هم به او برسد خداوند او را می خواهد امتحان بکند. و الا می تواست جلوی ظالم را بگیرد. ظالم به سزای عملش می رسد اما ما هم با ظلم او امتحان می شویم و رشد می کنیم. مومنی که ایمانش تکمیل شد طبیعتا راضی می شود چون می داند که چیزی جز آنچه خدا برایش مقدر کرده به او نمی رسد. لذا در روایت می فرماید «الصبر و الرضا رأس طاعة الله». کسی که به این مقام رسید برایش فرقی نمی کند که مردم درباره او چه قضاوتی دارند. انسان مومن تمام همش این است با مبارزه با نفسش به این مرتبه از رضایت برسد. البته رسیدن به این مرتبه بدون عبودیت تامه ممکن نیست. اگر کسی به این مرتبه رسید به شادی مطلق می رسد و هیچ چیز او را افسرده نمی کند که فرمود: «ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون». 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ❇️با ما همراه باشید در کانال حیات طیبه (عاقلانه ترین عاشقانه انسان): 👇👇👇 🌍 @hayat_tayyebeh