eitaa logo
مؤسسه حیات طیبه
1.3هزار دنبال‌کننده
209 عکس
45 ویدیو
158 فایل
کانال رسمی اطلاع‌رسانی مؤسسه آموزشی پژوهشی فرهنگی حیات طیبه 🏢 مکان: قم، بلوار امین، کوچه ۸، اولین فرعی سمت راست، انتهای کوچه، پلاک ۸۱. صفحه آپارات: https://www.aparat.com/hti_ir 📬 ارتباط با ادمین: 🆔 @hti_ir_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
مؤسسه حیات طیبه
🔵 تخصص گرایی 🔴 لزوم تخصص گرایی 💠 هر بابی از ابواب، یک #متخصص لازم دارد؛ چون ابواب فقه خیلی متشتت
به نظر شما آینده مرجعیت با این دیدگاه مرحوم حائری (رضوان الله علیه) چگونه خواهد بود؟
بسم الله الرحمن الرحیم به بهانه یک حکم اخراج با دکتر بیژن عبدالکریمی از زمان دانشجویی کارشناسی ارشد که ایشان استاد همسرم در دوره کارشناسی فلسفه بودند آشنا شدم. احتمالا اگر ایشان را از نزدیک دیده باشید یا با ایشان کلاس داشته باشید رفتار متین و مودبانه ایشان را تصدیق خواهید کرد. البته سخن‌گفتن ایشان هم در نوع خود جالب توجه و جذاب است. ایشان متخصص هایدیگر و از اساتید سرشناس فلسفه و دانشیار دانشگاه آزاد تهران شمال بودند که ظاهرا به دلیل سخنانی در حمایت از حکومت پهلوی اخراج شده‌اند. حکمی که البته فعلا متوقف شده است. اولا این را بگویم که ایشان به دلیل دفاع از سیاست‌های منطقه‌ای ایران و پشتیبانی از شهید سلیمانی (رضوان‌الله‌علیه) مغضوب برخی از آن ور آبی‌ها است ثانیا به نظرم انسان دغدغه‌مندی است. با این حال عقاید ایشان به خصوص در مورد دین مورد نقد جدی است. این تمجید از شخصیت ایشان ربطی به نقد محتوای سخنانشان ندارد. سخن در نقد ایشان باید در جایگاه خود انجام گیرد. کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی و مناظره به همین منظور تشکیل شده و می‌شوند. کتاب و مقاله هم به صورت مکتوب همین وظیفه را بر عهده دارند. اساسا روش برخورد با تفکر و نقد آن باید از مجرای گفتگو عبور کند. فکر را باید با فکر نقد و دفع کرد. در همان اتمسفری که فکر متولد می‌شود و رشد می‌کند باید در همان فضا با آن برخورد کرد. اصولا برخورد با متفکر به جای برخورد با فکر نه تنها مفید نیست بلکه متفکر و فکرش را بیشتر در معرض دید همگان قرار می‌دهد و چه بسا متفکر را به اتخاذ افکار رادیکال‌تر سوق می‌دهد. در فضای فکری اگر سخنی را نمی‌پذیریم یا طیفی را صالح برای پرورش استعدادهای فکری و علمی نمی‌دانیم راه‌حل طبیعی آن این است که ما نیز به تربیت متفکر و معلم صالح همت گماریم و حرفمان را به طور صحیح بیان کنیم. مگر نه اینکه امام رضا (علیه‌السلام) فرمودند اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را می‌دانستند از ما تبعیت می‌کردند. اگر بخواهیم برای مبارزه با یک فکر، صاحب فکر را حذف کنیم ناخودآگاه این پیام را به دیگران مخابره می‌کنیم که بنیادهای فکر و عقیدتی ما به حدی ضعیف است که نمی‌توانیم در زمین تفکر و منطق با او مبارزه کنیم و لذا او را ساکت می‌کنیم تا سخن نگوید. آیا می‌پذیریم که نظام دینی و قرائت حوزه علمیه از دین چنین ضعیف است. حذف و طرد تفکر نه شیوه اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است و نه عقل چنین امری را تایید می‌کند. ضعف ما در کادرسازی و دادن پاسخ‌های صحیح به حرف‌های غلط را نمی‌توان با حذف افرادی که در یک دانش مطرح هستند پوشاند. حلم در مقابل حرف‌های غیرصحیح و اجازه سخن‌گفتن به دگراندیشان نه تنها از ما چهره‌ای محبوب، منطقی و قابل قبول در مجامع علمی و افکار عمومی می‌سازد بلکه تاکیدی بر حقانیت ماست. چرا باید بترسیم اگر روزی شخصی در یک مجمع دانشگاهی از کمونیسم حمایت کند و ما نیز در جلسه‌ای او را نقد کنیم. چرا نباید در یک جلسه مناظره کسی اصل حکومت اسلامی را نقد کند و کسی هم پاسخ آن را بگوید. از چه می‌ترسیم. از اینکه عده‌ای منحرف شوند. آن عده با ساکت کردن ایشان در دانشگاه و حوزه و صداوسیما هم منحرف می‌شوند. علت انحراف، شنیدن حرف‌های غلط نیست. همه ما فحش‌های زیادی بلدیم اما نمی‌گوییم. دانستن فحش یا علم به یک حرف غیرمنطقی کسی را منحرف نمی‌کند تا زمانی که زمینه انحراف در او وجود نداشته باشد. البته این به معنای این نیست که هر کسی آزاد است هر کاری خواست بکند یا هر سخنی را به زبان براند. در یک جامعه منطقی همه باید بدانند که اگر نقدی می‌کنند یا سخن یا فعلی را به کسی نسبت می‌دهند باید سخنشان یا مستند باشد یا مدلل. اما در فضای اندیشه‌ورزی این آزادی امکان بیشتری می‌یابد. به خصوص این امکان باید برای اساتیدی که اهل استدلال‌اند ولو استدلال‌های غلط و ضعیفی دارند به طور کامل فراهم باشد. البته هم سخن ایشان و هم نقد آن باید در یک فضای غیرسیاسی و آکادمیک بیان شود. ✍️ مجتبی قربانی همدانی 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
مؤسسه حیات طیبه
بسم الله الرحمن الرحیم دخترک عزیزم شرمنده‌ات هستم. شرمنده که دختر من هم سن و سال توست و در خانه گاه بر دوشم سوار می‌شود و گاه برایم نقاشی می‌کند و گاه دخترانه دل پدرش را می‌برد اما سهم تو از پدر عکسی است و رویایی شیرین و البته غمی تلخ. چه کسی تو را می‌تواند بفهمد. گاهی همسرم که چهارماهه بود که مانند تو پدرش شهید شد خاطراتی از دوران کودکی‌اش تعریف می‌کند که دل انسان ریش می‌شود. من گاهی می‌شنوم یا می‌خوانم و اشک می‌ریزم اما تو باید همه را با همه وجود درک کنی. تو امروز پدر را بدرقه می‌کنی و خدا می‌داند اندازه غم ترا. شانه‌های کوچکت مگر به چه استوار شده که باید چنین غمی را تحمل کند. بغض گلویم را گرفته و اشک از دیدنت سرازیر است. عزیزم فرزندم می‌دانم هر چه بدوم جواب یک‌بار بهانه گرفتن‌هایت برای بابا را نمی‌توانم بدهم. آه از این غم. آه از این شرمندگی. ای خدایی که قلب مادر موسی را قوی کردی و در آن حوادث او را استوار گرداندی (قصص/10) قلب این نازدانه و همه فرزندان شهدا را محکم کن. در شهادت این عزیزان پدر به نوعی رنج می‌کشد و مادر به گونه‌ای دیگر. اما شاید رنج همسر از همه بیشتر باشد. اما هیچ‌کدام به مظلومیت فرزند به خصوص دختر نمی‌رسد. اصلا غم دختر شهید چیز دیگری است. نمی‌دانم گاهی از دیدن این صحنه‌ها فرار می‌کنم. احساس می‌کنم توان دیدنش را ندارم. توان دیدن دختر شهید و روبرو شدن با غم او را. نمی‌دانم همسرشهید چه می‌کشد با بهانه‌گرفتن‌های دختر. حسین جانم تو می‌دیدی بعد از تو چه می‌کنند با خانواده‌ات. نمی‌دانم حالت چگونه بود وقتی دخترت گفت پدر ما را به حرم جدمان بازگردان. کاش آنچه در مورد «زجر» و گم شدن رقیه در آن شب می‌گویند دروغ باشد. کاش همه‌اش دروغ باشد. اما هیهات. خدا می‌داند چه کردند و من نمی‌دانم زینبت چه کشید با این دختران خردسال. کاش دروغ باشد اما می‌گویند رقیه‌ات قبل از شهادت تو خیلی سروزبان داشت اما نمی‌دانم در این مدت چه کردند با این دختر که این دختر بانشاط تبدیل شد به یک دختر کم‌حرف و گوشه‌گیر که فقط بهانه پدر می‌گرفت. خدایا تو خود می‌دانی که شرمنده‌ایم. ما جواب شرمندگی این دختران شهدا را هم نمی‌توانیم بدهیم جواب دختران حسین به جای خود. خدایا به حق حسین و دختران کاروان کربلا ما را ببخش و در مقابل شهدا روسفیدمان کن. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
🔷🔸🔷 آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) : 🍀 تا نفَس می‌كشید باید درس بخوانید، آدم می‌گوید که من فارغ‌ التحصیل شدم؟! همین كه انسان گفت بَس است، این در روایات و كلمات بزرگان دینی ماست كه «أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه» "1" 🍀 همین كه گفت من فارغ‌التحصیلم، این مرگ‌گاه او گلوله رسید، او مُرده است! ما تا نَفَس می‌كشیم با قلم و كتاب باید باشیم، یا درس بخوانیم یا درس بگوییم یا بحث بكنیم یا پژوهش انجام بدهیم، وگرنه آنچه خواندیم، از یادمان می رود. "1" نهج البلاغه(للصبحی صالح)، حکمت85؛ «مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِی أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه». 📚 سخنرانی در جمع طلاب ورامین تاریخ: 1395/06/13 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
برای سنگ و گل، جان و دل را از دست ندهید. دنیا شما رو شکار نکند. روزیِ هر کسی، نعمت هر کسی، سفره هر کسی روی حساب (تقسیم شده هست). حلالتون را حرام نکنید! *علامه حسن زاده آملی* 🏴انّا للّه و انّا الیه الراجعون🏴 ارتحال روح ملکوتی علامه حسن زاده آملی را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و تمامی شیعیان و مسلمین تسلیت عرض میکنیم. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
پ.ن: البته این مطلب به معنای نقد رفتار جناب عبدالمطلب نیست چون ما به همه شرایط ایشان آگاه نیستیم اما با توجه به سایر معارف دینی می‌دانیم که این رفتار نمی‌تواند الگو باشد. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 فرا رسیدن سالروز رحلت نبی مکرم اسلام (صل الله علیه و آله و سلم) و شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) ، محضر حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه و الشریف) و شیعیان و محبین آن حضرت تسلیت باد. 🏴 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غوغای حاج فیروز زیرک‌کار در حرم امام رضا علیه السلام فوق‌العاده زیبا 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
بسم الله الرحمن الرحیم یک نکته مهم گاهی برخی خیال می کنند که خب ما فلان دانش را خواندیم و تمام کردیم. نمره اش هم بیست شد و احتمالا بلدیم تدریس کنیم. یعنی الان این علم از نظر ما تمام شده است و آماده ایم بریم سراغ علم دیگر. چقدر از ما چنین احساسی نسبت به خیلی علوم پیدا می کنیم؟! اگر چنین احساسی داریم باید گفت که اصلا وارد این علم نشده ایم تا بخواهیم پیروزمندانه از آن خارج شویم. ورود به یک علم یعنی ورود به مسائل و سوالات آن علم و یافتن پاسخ آن سوالها نه اینکه پاسخ هایی که دیگران به این سوالات دادند که در قالب نظریات علمی مطرح می شود را یاد بگیریم و نهایتا تصور خوبی از آن نظریه داشته باشیم. اگر برخورد مسئولانه و مجتهدانه با سوالات یک علم داشته باشیم و خودمان را موظف به پاسخ آنها بدانیم در این صورت تازه روحیه علمی پیدا کردیم. اگر کسی روحیه علمی پیدا کرد خواهد دید که سوالات یک علم تمام نمی شود و اگر از بزرگان هر دانش بپرسیم که شما دیگر در آن علم سوالی ندارید خواهند گفت ما بیش از آنچه می دانیم سوالاتی داریم که هنوز پاسخ آنها را نیافته ایم. ورود جدی به یک علم بیش از هر چیز نیازمند استادی است که خود وارد علم شده باشد. شنای دیگران را تماشا کردن، شنا نیست. باید داخل آب پرید و دست و پا زد. اما مربی ای که خود شنا بلد نیست نمی تواند عملا به دیگران شنا کردن یاد دهد. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
بسم الله الرحمن الرحیم ❓آیا حرف مبنی است؟ 🔹نحویون معتقدند که حروف مبنی و بلکه اصل در بناء هستند و سایر کلمات در صورت شباهت به حروف مبنی می‌شوند. 🔸مبنی در مقابل معرب است. معرب عبارت است از کلمه‌ای که با توجه به عوامل مختلف می‌تواند اعراب مختلفی را بپذیرید و در صورتی که حرف آخر آن مانع از بروز اعراب نباشد (اعراب تقدیری) می‌تواند با علامتی مانند حرکات یا حروف، اثر اعرابی عامل را نشان دهد. مثلا «زید» معرب است زیرا در موقعیت‌های مختلف اعرابی مانند جاء زید (رفع) و رایت زیدا (نصب) و مررت بزید (جر) می‌تواند اثر جاء به عنوان عامل را با حرکات ضمه، فتحه و کسره نشان دهد. 🔹با توجه به مقابله بین معرب و مبنی، مبنی کلمه ای است که در موقعیت‌های اعرابی مختلف نمی‌تواند اعراب بپذیرد. 🔸با توجه به این مطلب، از آنجایی که حروف نمی‌توانند در موقعیت‌های اعرابی قرار بگیرند و معمول واقع نمی‌شوند اصلا شأنیت اعراب و بنا را ندارند تا بخواهند مبنی نام بگیرند. معرب و مبنی رابطه ملکه و عدم ملکه دارند. کلمه معرب یا مبنی است که شأنیت اعراب که عبارت است از معمول واقع‌شدن را داشته باشد. بنابراین حروف، نه معربند نه مبنی همانطور که دیوار نه کور است نه بینا و نه معرب است و نه مبنی. 🔹این مطلب در مورد فعل هم صادق است. فعل در موقعیت اعرابی قرار نمی‌گیرد. اعراب رفع و نصب و جزم فعل ربطی به جایگاه نحوی فعل ندارد. تغییرات اعرابی فعل به اطوار مختلف فعل مربوط است و بیش از ارتباط آن به دانش نحو یک بحث صرفی است. پس اگر از دقت کم نگذاریم فعل هم نه معرب است و نه مبنی. البته در مورد فعل باید تعریفی متناسب با فعل در دانش صرف ارائه کرد. معرب و مبنی در دانش نحو صرفا ویژگی اسم است که می‌تواند در موقعیت‌های اعرابی مختلف قرار گیرد. 🔸البته بحث عامل و معمول خود مبحث دیگری است که نیازمند بازبینی است. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
هدایت شده از قربانی همدانی
هو الحَي دختر خوبم؛ اگر با پیامبر هم ازدواج کنی، زندگی همراه رنج، فقر، تهدید جانی، هجرت و... خواهد بود! دنیا رنج‌خانه است؛ چه با همسر و چه بدون او.. با ازدواج ممکن است رنجها عوض شوند اما کم نمی‌شوند! تنها راه رهایی از رنج، فهم حکمت رنج و قبول آن است. همانطور که شادی پیروزی، سهم ورزشکاریست که حکمت رنج تمرین را می‌فهمد و آن را می‌پذیرد. @ghorbani_hamedani
مؤسسه حیات طیبه
هو الحَي دختر خوبم؛ اگر با پیامبر هم ازدواج کنی، زندگی همراه رنج، فقر، تهدید جانی، هجرت و... خواهد
سلام خدمت اعضا محترم ✋ 📣 کانال رسمی استاد قربانی همدانی به تازگی تاسیس شده که توسط ادمین اداره می‌شود. 🍀 از این پس مطالب عمومی در آن کانال بارگذاری می‌شود و تنها مباحثات درسی و مطالبی که مخاطب آن طلاب هستند در اینجا قرار داده می‌شود. با تشكر🌹
هدایت شده از قربانی همدانی
اگر بنده باشیم، می‌دانیم آنچه بر سرمان می‌آید، بیش از ظرفیت وجودیمان نیست! چون امتحان است و مربی این امتحان، مهربان‌تر از آن است که چیزی بیش از توانمان بر ما تحمیل کند؛ و غرضش هم از این امتحانات تنها رشد ماست.. همه‌ی عالم در دست این مربی ارحم الراحمین است؛ پس نگران سیل بلاها نباشیم! البته که اگر کسی مستحق‌ عذاب شد، حرف دیگریست.. @ghorbani_hamedani
هدایت شده از قربانی همدانی
انسان برای رسیدن به حال خوب، چاره‌ای ندارد جز قربانی‌کردن منیت‌هایش! زندگی، میدان مبارزه برای رسیدن به حال خوب است و حوادث زندگی زمینهٔ این مبارزه را فراهم می‌کنند تا انسان با منِ خودخواهِ خود بجنگد و بر آن غلبه کند. آنکه در مقابل خواهشهای بینهایت نفسش مغلوب شود افسرده می‌شود و آنکه فاتح این میدان شود،‌ به شادی مطلق می‌رسد... ازدواج، فرزندآوری و تلاش برای کسب روزی حلال، بهترین عرصه‌ها هستند برای این مبارزه‌. @ghorbani_hamedani
بسم الله الرحمن الرحیم یک سوال: 1. بسیاری از هزینه‌های عمرانی و درمانی و جاری حوزه از طریق بودجه دولتی تأمین می‌شود. 2. زندگی طلاب با شهریه‌ای که از خمس تأمین می‌شود اداره می‌شود. 3. ولی امر خمس طبق نظر مقام معظم رهبری و برخی مراجع معظم تقلید (حفظهم الله) ولی فقیه است نه مراجع معظم تقلید. 4. ولی فقیه رئیس حکومت اسلامی است. با این چهار گزاره ادعای استقلال حوزه از حکومت اسلامی به چه معناست؟ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
📚 سلسله نشست‌های تأملات منطقی با رویکرد انتقادی (جلسه دوم) 🔴 مبحث *دلالت* 🔴 ✅ با تاکید بر دیدگاه منطق‌دانان مسلمان 🖋 توسط حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی قربانی همدانی 🕑 زمان: پنج‌شنبه / ساعت: 15:00 💻 حضور مجازی: بستر قرار https://room.gharar.ir/11ddaf16-c596-45c1-960c-f50f9d9283cf 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
📚 سلسله نشست‌های تأملات منطقی با رویکرد انتقادی (جلسه دوم) 🔴 مبحث *دلالت* 🔴 ✅ با تاکید بر دیدگاه م
🍀 دوستانی که قصد شرکت در کلاس سلسله نشست های تاملات منطقی با رویکرد انتقادی رو به نحو مجازی را دارند، به آیدی شخصی بنده پیام بدند. 🍀 به امید خدا برگزاری جلسات سلسله نشست های تاملات منطقی با رویکرد انتقادی، به زودی در مدرسه صدوقی_فاز2 برگزار میگردد. علاقه مندان به شرکت در دوره حضوری این جلسات به آیدی شخصی بنده پیام ارسال کنند. @Ali_khorsandi