eitaa logo
مؤسسه حیات طیبه
1.3هزار دنبال‌کننده
209 عکس
45 ویدیو
158 فایل
کانال رسمی اطلاع‌رسانی مؤسسه آموزشی پژوهشی فرهنگی حیات طیبه 🏢 مکان: قم، بلوار امین، کوچه ۸، اولین فرعی سمت راست، انتهای کوچه، پلاک ۸۱. صفحه آپارات: https://www.aparat.com/hti_ir 📬 ارتباط با ادمین: 🆔 @hti_ir_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
پ.ن: البته این مطلب به معنای نقد رفتار جناب عبدالمطلب نیست چون ما به همه شرایط ایشان آگاه نیستیم اما با توجه به سایر معارف دینی می‌دانیم که این رفتار نمی‌تواند الگو باشد. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 فرا رسیدن سالروز رحلت نبی مکرم اسلام (صل الله علیه و آله و سلم) و شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) ، محضر حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه و الشریف) و شیعیان و محبین آن حضرت تسلیت باد. 🏴 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غوغای حاج فیروز زیرک‌کار در حرم امام رضا علیه السلام فوق‌العاده زیبا 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
بسم الله الرحمن الرحیم یک نکته مهم گاهی برخی خیال می کنند که خب ما فلان دانش را خواندیم و تمام کردیم. نمره اش هم بیست شد و احتمالا بلدیم تدریس کنیم. یعنی الان این علم از نظر ما تمام شده است و آماده ایم بریم سراغ علم دیگر. چقدر از ما چنین احساسی نسبت به خیلی علوم پیدا می کنیم؟! اگر چنین احساسی داریم باید گفت که اصلا وارد این علم نشده ایم تا بخواهیم پیروزمندانه از آن خارج شویم. ورود به یک علم یعنی ورود به مسائل و سوالات آن علم و یافتن پاسخ آن سوالها نه اینکه پاسخ هایی که دیگران به این سوالات دادند که در قالب نظریات علمی مطرح می شود را یاد بگیریم و نهایتا تصور خوبی از آن نظریه داشته باشیم. اگر برخورد مسئولانه و مجتهدانه با سوالات یک علم داشته باشیم و خودمان را موظف به پاسخ آنها بدانیم در این صورت تازه روحیه علمی پیدا کردیم. اگر کسی روحیه علمی پیدا کرد خواهد دید که سوالات یک علم تمام نمی شود و اگر از بزرگان هر دانش بپرسیم که شما دیگر در آن علم سوالی ندارید خواهند گفت ما بیش از آنچه می دانیم سوالاتی داریم که هنوز پاسخ آنها را نیافته ایم. ورود جدی به یک علم بیش از هر چیز نیازمند استادی است که خود وارد علم شده باشد. شنای دیگران را تماشا کردن، شنا نیست. باید داخل آب پرید و دست و پا زد. اما مربی ای که خود شنا بلد نیست نمی تواند عملا به دیگران شنا کردن یاد دهد. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
بسم الله الرحمن الرحیم ❓آیا حرف مبنی است؟ 🔹نحویون معتقدند که حروف مبنی و بلکه اصل در بناء هستند و سایر کلمات در صورت شباهت به حروف مبنی می‌شوند. 🔸مبنی در مقابل معرب است. معرب عبارت است از کلمه‌ای که با توجه به عوامل مختلف می‌تواند اعراب مختلفی را بپذیرید و در صورتی که حرف آخر آن مانع از بروز اعراب نباشد (اعراب تقدیری) می‌تواند با علامتی مانند حرکات یا حروف، اثر اعرابی عامل را نشان دهد. مثلا «زید» معرب است زیرا در موقعیت‌های مختلف اعرابی مانند جاء زید (رفع) و رایت زیدا (نصب) و مررت بزید (جر) می‌تواند اثر جاء به عنوان عامل را با حرکات ضمه، فتحه و کسره نشان دهد. 🔹با توجه به مقابله بین معرب و مبنی، مبنی کلمه ای است که در موقعیت‌های اعرابی مختلف نمی‌تواند اعراب بپذیرد. 🔸با توجه به این مطلب، از آنجایی که حروف نمی‌توانند در موقعیت‌های اعرابی قرار بگیرند و معمول واقع نمی‌شوند اصلا شأنیت اعراب و بنا را ندارند تا بخواهند مبنی نام بگیرند. معرب و مبنی رابطه ملکه و عدم ملکه دارند. کلمه معرب یا مبنی است که شأنیت اعراب که عبارت است از معمول واقع‌شدن را داشته باشد. بنابراین حروف، نه معربند نه مبنی همانطور که دیوار نه کور است نه بینا و نه معرب است و نه مبنی. 🔹این مطلب در مورد فعل هم صادق است. فعل در موقعیت اعرابی قرار نمی‌گیرد. اعراب رفع و نصب و جزم فعل ربطی به جایگاه نحوی فعل ندارد. تغییرات اعرابی فعل به اطوار مختلف فعل مربوط است و بیش از ارتباط آن به دانش نحو یک بحث صرفی است. پس اگر از دقت کم نگذاریم فعل هم نه معرب است و نه مبنی. البته در مورد فعل باید تعریفی متناسب با فعل در دانش صرف ارائه کرد. معرب و مبنی در دانش نحو صرفا ویژگی اسم است که می‌تواند در موقعیت‌های اعرابی مختلف قرار گیرد. 🔸البته بحث عامل و معمول خود مبحث دیگری است که نیازمند بازبینی است. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
هدایت شده از قربانی همدانی
هو الحَي دختر خوبم؛ اگر با پیامبر هم ازدواج کنی، زندگی همراه رنج، فقر، تهدید جانی، هجرت و... خواهد بود! دنیا رنج‌خانه است؛ چه با همسر و چه بدون او.. با ازدواج ممکن است رنجها عوض شوند اما کم نمی‌شوند! تنها راه رهایی از رنج، فهم حکمت رنج و قبول آن است. همانطور که شادی پیروزی، سهم ورزشکاریست که حکمت رنج تمرین را می‌فهمد و آن را می‌پذیرد. @ghorbani_hamedani
مؤسسه حیات طیبه
هو الحَي دختر خوبم؛ اگر با پیامبر هم ازدواج کنی، زندگی همراه رنج، فقر، تهدید جانی، هجرت و... خواهد
سلام خدمت اعضا محترم ✋ 📣 کانال رسمی استاد قربانی همدانی به تازگی تاسیس شده که توسط ادمین اداره می‌شود. 🍀 از این پس مطالب عمومی در آن کانال بارگذاری می‌شود و تنها مباحثات درسی و مطالبی که مخاطب آن طلاب هستند در اینجا قرار داده می‌شود. با تشكر🌹
هدایت شده از قربانی همدانی
اگر بنده باشیم، می‌دانیم آنچه بر سرمان می‌آید، بیش از ظرفیت وجودیمان نیست! چون امتحان است و مربی این امتحان، مهربان‌تر از آن است که چیزی بیش از توانمان بر ما تحمیل کند؛ و غرضش هم از این امتحانات تنها رشد ماست.. همه‌ی عالم در دست این مربی ارحم الراحمین است؛ پس نگران سیل بلاها نباشیم! البته که اگر کسی مستحق‌ عذاب شد، حرف دیگریست.. @ghorbani_hamedani
هدایت شده از قربانی همدانی
انسان برای رسیدن به حال خوب، چاره‌ای ندارد جز قربانی‌کردن منیت‌هایش! زندگی، میدان مبارزه برای رسیدن به حال خوب است و حوادث زندگی زمینهٔ این مبارزه را فراهم می‌کنند تا انسان با منِ خودخواهِ خود بجنگد و بر آن غلبه کند. آنکه در مقابل خواهشهای بینهایت نفسش مغلوب شود افسرده می‌شود و آنکه فاتح این میدان شود،‌ به شادی مطلق می‌رسد... ازدواج، فرزندآوری و تلاش برای کسب روزی حلال، بهترین عرصه‌ها هستند برای این مبارزه‌. @ghorbani_hamedani
بسم الله الرحمن الرحیم یک سوال: 1. بسیاری از هزینه‌های عمرانی و درمانی و جاری حوزه از طریق بودجه دولتی تأمین می‌شود. 2. زندگی طلاب با شهریه‌ای که از خمس تأمین می‌شود اداره می‌شود. 3. ولی امر خمس طبق نظر مقام معظم رهبری و برخی مراجع معظم تقلید (حفظهم الله) ولی فقیه است نه مراجع معظم تقلید. 4. ولی فقیه رئیس حکومت اسلامی است. با این چهار گزاره ادعای استقلال حوزه از حکومت اسلامی به چه معناست؟ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
📚 سلسله نشست‌های تأملات منطقی با رویکرد انتقادی (جلسه دوم) 🔴 مبحث *دلالت* 🔴 ✅ با تاکید بر دیدگاه منطق‌دانان مسلمان 🖋 توسط حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی قربانی همدانی 🕑 زمان: پنج‌شنبه / ساعت: 15:00 💻 حضور مجازی: بستر قرار https://room.gharar.ir/11ddaf16-c596-45c1-960c-f50f9d9283cf 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
📚 سلسله نشست‌های تأملات منطقی با رویکرد انتقادی (جلسه دوم) 🔴 مبحث *دلالت* 🔴 ✅ با تاکید بر دیدگاه م
🍀 دوستانی که قصد شرکت در کلاس سلسله نشست های تاملات منطقی با رویکرد انتقادی رو به نحو مجازی را دارند، به آیدی شخصی بنده پیام بدند. 🍀 به امید خدا برگزاری جلسات سلسله نشست های تاملات منطقی با رویکرد انتقادی، به زودی در مدرسه صدوقی_فاز2 برگزار میگردد. علاقه مندان به شرکت در دوره حضوری این جلسات به آیدی شخصی بنده پیام ارسال کنند. @Ali_khorsandi
aac_دلالت- 18-8-1400.mp3
34.55M
🌱 منطق_مبحث دلالت🌱 🔸جلسه اول🔸 📚 سلسله نشست‌های تأملات منطقی با رویکرد انتقادی 🖌 توسط استاد ارجمند حجت‌الاسلام دکتر مجتبی قربانی همدانی 🗒محور های اصلی بحث: ✅ تعریف مفهوم و معنا(محکی) و بیان تفاوت های آن ☑️ جایگاه مفهوم و معنا به لحاظ هستی شناسی ✅ ماهیت محکی بالذات و محکی بالعرض ☑️ تفکیک بین موضوع و محکوم علیه ✅ تفاوت مصداق و فرد ☑️ تعریف دلالت و انتقال ذهنی ✅ ارکان دلالت و علل رخداد آن 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
هدایت شده از محمدعلی خرسندی
دلالت 6-9-1400.mp3
22.35M
🌱 منطق_مبحث دلالت🌱 🔸جلسه دوم🔸 📚 سلسله نشست‌های تأملات منطقی با رویکرد انتقادی 🖌 توسط استاد ارجمند حجت‌الاسلام دکتر مجتبی قربانی همدانی 🗒محور های اصلی بحث: ✅ مروری بر نظام حکایت و نظام دلالت ☑️ آیا مفهوم، حاکی معناست یا دال بر معنا؟ ✅ به لحاظ هستی شناسی چه تفاوتی میان موضوع قضیه و محکوم علیه وجود دارد؟ https://eitaa.com/ghorbani_hamedani_t
قدردانی از امیر المومنین(َع) موسس اصلی حوزه نجف.ogg
4.16M
🎙 - توصیه به طلبه ساکن نجف * مؤسس اصلی حوزه نجف، امیر المومنین علیه الصلاة و السلام. * توجه به شیخ طوسی (ره) واسطه‌ی فیض تاسیس حوزه نجف
بسم الله الرحمن الرحیم 📚 فلسفه اعراب 🔸در برخی جملات مانند «ضرب زیدٌ بکراً» و «ضرب بکرٌ زیداً»‌ اعراب نصب و رفع بکر و زید مشخص می‌کنند که زید و بکر چه نقش نحوی در جمله دارند. به تعبیر دیگر علائم اعراب بر معنای نحوی فاعلیت و مفعولیت دلالت دارند. واضح است که کارکرد علائم اعراب در این گونه جملات صرفا دلالت بر معنای نحوی است. ❓اما یک سوال: به چه دلیل اعراب و علائم اعراب در هر جمله‌ای صرفا برای دلالت بر معنا هستند؟ به عبارت دیگر چرا هر اعرابی نشان‌دهنده معنای نحوی است؟ ✅اگر برای اثبات این مطلب که هر علامت اعرابی صرفا برای دلالت بر معنا استفاده می‌شود و لذا «هر علامت اعرابی بر معنای نحوی دلالت دارد»، از عباراتی نظیر مثال بالا بخواهیم استفاده کنیم باید گفت که این گونه مثال‌ها صرفا مفید یک موجبه جزئیه است که «برخی از علائم اعراب بر معنای نحوی دلالت دارد». از این موجبه جزئیه نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که «هر علامت اعرابی دال بر معنای نحوی است». کلیت موجبه کلیه باید حاصل قیاس و برهان باشد نه استقراء ناقص. بنابراین استشهاد به چند مثال در زبان نمی‌تواند مفید یک قاعده کلی به این اهمیت باشد. توجه داریم که کل دانش نحو بر اساس این گزاره شکل گرفته است و لذا هرجا علامت اعرابی وجود دارد بر این اساس معنای نحوی استنباط می‌شود. ✅به عنوان مثال چرا مَن در جمله «مَن یمت یرنی» شرطیه است؟ ظاهرا جواب نحویون این است که چون دو فعل مابعد را جزم داده است. آیا از اینکه در برخی موارد علائم اعراب دال بر معنای نحوی هستند و إن شرطیه هم دو فعل را جزم می‌دهد می‌توانیم نتیجه بگیریم که همیشه و در هر جمله‌ای جزم دو فعل، بر معنای نحوی شرطیت دلالت دارد؟ چرا؟ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
بسم الله الرحمن الرحیم +چرا عامل معنوی ابتدائیت داریم اما عامل معنوی فاعلیت نداریم؟ -چون قبل از فاعل فعل وجود دارد. +قبل از زید در ضرب بکرٌ زیداً هم فعل وجود دارد. آیا غیر از این است که بکر چون مفعول ضرب است منصوب است. پس علت نصب آن مفعولیت است نه ضرب. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
هدایت شده از قربانی همدانی
اگر ظهور رخ داد.. @ghorbani_hamedani
بسم الله الرحمن الرحیم یکی از اساتید از قول مرحوم آیت الله بهاء‌الدینی رضوان الله علیه نقل می‌کردند که فرموده بودند: طلبه نباید درس بخواند که به دین خدمت کند. بلکه طلبه باید درس بخواند برای رضای خدا. اگر خدا صلاح دانست از او برای خدمت به دین استفاده می‌کند. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله مقاله «فایده مندی تقسیم مشهور علم به بدیهی و نظری در منطق تصدیقات» در مجله علمی آینه معرفت دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شد و طبق اعلام این مجله در شماره زمستان چاپ خواهد شد. این مقاله به بررسی تقسیم مشهور علم به بدیهی و نظری می‌پردازد و در نهایت به این نتیجه می‌رسد که اولا این تقسیم، هیچ ارتباطی به دانش منطق ندارد بلکه به دانش معرفت‌شناسی مرتبط است و ثانیا این تقسیم در منطق تصدیقات بی‌فایده است و اساسا به این تقسیم نیازی نداریم. تقسیم جایگزین در دانش معرفت‌شناسی تقسیم قضایا به مبنایی و بنایی است. ان شاء الله وقتی مقاله چاپ شد در همین کانال اطلاع‌رسانی می‌شود. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t