eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
328 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴تمرین سیصد و سوم ✳️ : 📚متن‌: عن أمية بن عبد الله بن عمرو، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم لما فتح مكة قام خطيبا، فقال: إن الله عز وجل قد أذهب عنكم عبية الجاهلية وتعظمها بآبائها، فالناس رجلان: بر تقي كريم على الله عز وجل و فاجر شقي هين على الله عز وجل الناس بنو آدم، و آدم من تراب، قال الله تعالى: {يأيها الناس إنا خلقناكم من ذكر وأنثى وجعلناكم شعوبا وقبائل لتعارفوا إن أكرمكم عند الله أتقاكم إن الله عليم خبير} أقول قولي هذا و أستغفر الله لي و لكم. 🔰سوالات: 🔸۱. «واو» در و أستغفر برای عطف است یا استیناف؟ یک دلیل نحوی ذکر کنید. 🔸۲. ترکیب فالناس رجلان: بر تقي كريم على الله عز وجل و فاجر شقي هين على الله عز وجل و دو جمله بعدش برای اینکه اثبات کند «کلا صنفی الناس ای برهم و فاجرهم من تراب» دو اشکال دارد؛ یکی اینکه شکل سوم در ترکیب قضیه اول و دوم همیشه منتج جزئیه است و دوم بین قضیه دوم و سوم حد وسط تکرار نشده است. اشکال‌ها را جواب دهید. 🔸3. «عبیة» چه صیغه ای است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗‌ @karbordeelm_nomov
310.png
3.5K
🔴 تمرین سیصد و دهم ✳️ : 📚متن: مراجعه به تصویر بالا👆 🔰سوالات: 🔸موضوع له تصویر کدام است؟ أ) گردش به راست، ممنوع! بـ) گردش به راست در این تقاطع، ممنوع! 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین سیصد و چهارم ✳️ و : 📚متن: عن عمرو بن عثمان بن يعلى بن مرة، عن أبيه، عن جده: أنهم كانوا مع النبي صلى الله عليه وسلم فانتهوا إلى مضيق، و حضرت الصلاة فمطروا، السماء من فوقهم، و البلة من أسفل منهم، فأذن رسول الله صلى الله عليه و سلم و هو على راحلته، و تقدم و هو على راحلته، و صلى بهم يومي إيماء يجعل السجود أخفض من الركوع 🔰سوالات: 🔸1. مضیق چه صیغه‌ای هست؟ 🔸2. این دو جمله را ترکیب کنید. «السماء من فوقهم و البلة من أسفل منهم» «يجعل السجود أخفض من الركوع» 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین سیصد و پنجم ✳️ : 📚متن: عن أنس، قال: كان أنجشة يحدو بالنساء، وكان البراء بن مالك يحدو بالرجال، وكان أنجشة حسن الصوت، وكان إذا حدا أعنقت الإبل، فقال النبي صلى الله عليه وسلم: يا أنجشة، رويدك سوقك بالقوارير 🔰سوالات: 🔸1. نقش سوق در خبر چیست؟ 🔸2. در برخی نقل ها دارد «رویدک رفقا بالقواریر». نقش رفقا چیست؟ 🔸3. غرض از استعاره قواریر چیست؟ 🔸4. تحقیق کنید چرا برای زنان، انجشة و برای مردان براءبن مالک انتخاب شده‌اند؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و ششم ✳️ : 📚متن: فقهای شیعه در صحت وکالت تنجیز را شرط می دانند . (رجوع شود به اوائل کتاب الوکالة از شرح لمعه) لکن در خبر خرید نرجس خاتون وارد شده که امام هادی علیه السلام به وکیلشان در خرید فرمودند نامه مرا به کنیز بده تا بخواند و به فروشنده بگو «.... فإن مالت إليه و رضيته فأنا وكيله في ابتياعها منك‏.»(الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة، النص، ص: 208) 🔰سوالات: 🔸چه توجیهی در صحت وکالت راوی از جانب امام علیه السلام به نظرتان می رسد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصدو هفتم ✳️ و : 📚متن: فَإِذٰا قَضَيْتُمْ مَنٰاسِكَكُمْ فَاذْكُرُوا اَللّٰهَ كَذِكْرِكُمْ آبٰاءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْراً فَمِنَ اَلنّٰاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنٰا آتِنٰا فِي اَلدُّنْيٰا وَ مٰا لَهُ فِي اَلْآخِرَةِ مِنْ خَلاٰقٍ 🔰سوالات: 🔸1. معطوف علیه اشدّ؟ 🔸2. غرض از بی مفعولی آتِنٰا؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و نهم ✳️ : 📚متن: حقا لم يكن لقمان نبيا ولكن كان عبدا صمصامة 🔰سوالات: 🔸نقش و عامل در حقا و تجزیه صمصامة؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و هشتم ✳️ : 📚متن: لما خلق الله الأرض جعلت تميد فخلق الجبال فألقاها عليها فاستقرت فتعجبت الملائكة من خلق الجبال فقالت: يا رب هل في خلقك شيء أشد من الجبال؟ قال: نعم الحديد، قالت: يا رب هل في خلقك شيء أشد من الحديد؟ قال: نعم النار، قالت: يا رب هل في خلقك شيء أشد من النار؟ قال: نعم الماء، قالت: يا رب هل في خلقك شيء أشد من الماء؟ قال: نعم الريح، قالت: يا رب هل في خلقك شيء أشد من الريح؟ قال: نعم ابن آدم يتصدق بيمينه فيخفيها من شماله. 🔰سوالات: 🔸شدت را تعریف کنید. (بایست از تمارین ذهنی و روش تجزیه وترکیب ذهنی استفاده کنید.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و دوازدهم ✳️ : 📚متن: من حرس من وراء المسلمين في سبيل الله متطوعا لا يأخذه سلطان لم ير النار إلا تحلة القسم، فإن الله تعالى يقول: {وإن منكم إلا واردها} 🔰سوالات: 🔸۱. «لا یأخذه سلطان» را در خبر شریف معنا کنید. 🔸۲. مراد از قسم چیست؟ 🔸۳. تحلة چه نقشی دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و یازدهم ✳️ : 📚متن: امشب کسی از یک ماشین پیاده شد و از بنده پرسید: «پدر راننده ماشین هنگام دادن ماشین به ما شرط کرد به ماشین فشار نیاورید ولی ما قسمتی از راه را با سرعت 130 آمدیم. حکم نمازمان چیست؟» 🔰سوالات: 🔸در دو صورت جواب بدهید. الف) بدانیم که سرعت 130 فشار به ماشین است. ب) شک کنیم که سرعت 130 فشار به ماشین است یا نه. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و سیزدهم ✳️ : 📚متن: أرسله النبي صلى الله عليه وسلم أيام منى ينادي: أن الجنة لا يدخلها إلا مؤمن، وأن أيام منى أيام أكل وشرب. 🔰سوالات: 🔸چه ارتباطی بین دو جمله به نظرتان می‌رسد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و پانزدهم ✳️ : 📚متن: عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: أيحب أحدكم أن يصح فلا يسقم؟، قالوا: كلنا يا رسول الله.قال: أتحبون أن تكونوا كالحمر الضالة، ألا تحبون أن تكونوا أصحاب بلاء وأصحاب كفارات، والذي بعثني بالحق إن العبد لتكون له الدرجة من الجنة، فما بلغها بشيء من عمله، فيبتليه الله بالبلاء ليبلغ تلك الدرجة، وما يبلغها بشيء من عمله 🔰سوالات: 🔸1. آیا با توجه به یصح، لا یسقم تطویل نیست؟ 🔸2. غرض از اطناب مکرر در خبر چیست؟ 🔸3. تفاوت دو فقره ما بلغها بشيء من عمله و ما یبلغها بشيء من عمله چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و چهاردهم ✳️ : 📚متن: شهدت النبي صلى الله عليه وسلم جالسا في دار رجل من الأنصار يقال له: أوس بن حوشب، فأتي بعس، فوضع في يده، فقال: ما هذا؟، فقالوا: يا رسول الله، لبن وعسل، فوضعه من يده، فقال: هذان شرابان لا نشربه ولا نحرمه، فمن تواضع لله رفعه الله، ومن تجبر قصمه الله، ومن أحسن تدبير معيشته رزقه الله تعالى 🔰سوالات: 🔸چه توجیهی برای عدم تطابق ضمیر در نشربه و هذان به نظرتان می‌رسد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و شانزدهم ✳️ : 📚متن: عن معاوية بن قرة، عن أبيه أن النبي صلى الله عليه وسلم بعث أباه جد معاوية، إلى رجل أعرس بامرأة أبيه، فضرب عنقه، وخمس ماله. 🔰سوالات: 🔸وجه حکم رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و هجدهم ✳️ : 📚متن: ... یا عظیم الرجاء... 🔰سوالات: 🔸نوع اضافه را مشخص کنید. آیا ابحاث حسن الوجه اینجا جاری می‌شود؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و هفدهم ✳️ : 📚متن: العتاب مفتاح التقالی و العتاب خیر من الحقد 🔰سوالات: 🔸چطور می‌توان نتیجه گرفت التقالی خیر من الحقد 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین سیصد و نوزدهم ✳️ : 📚متن: إنَّ العِلمَ حَياةُ القُلوبِ ، و نورُ الأبصارِ مِنَ العَمى ، و قُوَّةُ الأبدانِ مِنَ الضَّعفِ 🔰سوالات: 🔸معنا و متعلق مِن؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و بیستم ✳️ : 📚متن: عن أيمن بن خريم، أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: أيها الناس، عدلت شهادة الزور الإشراك بالله، ثم قرأ: فاجتنبوا الرجس من الأوثان واجتنبوا قول الزور 🔰سوالات: 🔸استدلال رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم را در منظومه علوم حوزوی خودتان در ذهن جاسازی کنید. به عبارت دیگر بیابید که از گزاره های چه علمی استفاده شده است تا ایه شریفه، مدعا را اثبات کند. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
321.jpg
44.9K
🔴 تمرین سیصد و بیست و یکم ✳️ : 📚متن: مراجعه به تصویر بالا👆 🔰سوالات: 🔸با استفاده از تجزیه ‌ذهنی مصادیق قطعی «ترازو» تعیین کنید که مفهوم آن چیست؟ الف) ابزار مقایسه و تعیین مقدار؟ ب) ابزار تعیین مقدار؟ ج) ... ؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و بیست و دوم ✳️ : 📚متن: إن رجلاً يأتيكم من اليمن يقال له: أويس لا يدع باليمن غير أم، و قد كان به بياض، فدعا الله فأذهبه عنه إلا مثل الدينار أو الدرهم؛ فمن لقيه منكم فمروه فليستغفر لكم 🔰سوالات: 🔸1. مسوغ تنکیر مبتدا در ان رجلا چیست؟ 🔸2. نقش جمله « و قد كان به بياض، فدعا الله فأذهبه عنه إلا مثل الدينار أو الدرهم »؟ 🔸3. چند عدول در خبر وجود دارد؟ ضمن تعیین آن‌ها غرض از عدول را مشخص کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و بیست و سوم ✳️ : 📚متن: وَ مِنْ ءَايَٰتِهِ ٱلْجَوَارِ فِی ٱلْبَحْرِ كَٱلْأَعْلَٰمِ إِن يَشَأْ يُسْكِنِ ٱلرِّيحَ فَيَظْلَلْنَ رَوَاكِدَ عَلَیٰ ظَهْرِهِۦٓۚ إِنَّ فِی ذَٰلِكَ لَأَيَٰتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ أَوْ يُوبِقْهُنَّ بِمَا كَسَبُوا۟ وَ يَعْفُ عَن كَثِيرٍ وَ يَعْلَمَ ٱلَّذِينَ يُجَٰدِلُونَ فِیٓ ءَايَٰتِنَا مَا لَهُم مِّن مَّحِيصٍ 🔰سوالات: 🔸۱. متعلق کالاعلام؟ 🔸۲. نقش و اعلال افعال؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و بیست و چهارم ✳️ : 📚متن: قضى رسول الله صلى الله عليه وسلم بالدين قبل الوصية، وأن الإخوة من الأب والأم يتوارثون دون الإخوة من الأب 🔰سوالات: 🔸۱. نحوه دلالت خبر بر حجب کلاله ابی را تقریر کنید. 🔸۲. بررسی کنید که آیا از خبر تسویه کلاله امی با فریقین (ابوینی و ابی) قابل فهم است؟ 🔸۳. آیا از خبر تقدیم دین بر ارث استفاده می‌شود؟توضیح دهید. 🔸۴. آیا از خبر حلول دیونی که میت بر ذمه دارد هنگام موت، استفاده می‌شود؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و بیست و پنجم ✳️ : 📚متن: أنس بن مالك، أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: رب أشعث أغبر لا يؤبه له لو أقسم على الله عز وجل لأبره، منهم البراء بن مالك. فلما كان يوم تستر، من بلاد فارس، انكشف الناس، فقال له المسلمون: يا براء: اقسم على ربك، فقال: أقسم عليك يا رب لما منحتنا أكتافهم، وألحقتني بنبيك، فحمل وحمل الناس معه، فقتل مرزبان الزأرة، من عظماء الفرس، وأخذ سلبه، فانهزم الفرس، وقتل البراء 🔰سوالات: 🔸۱. روایت نبوی را ترکیب کنید. 🔸۲. جمله منحتنا اکتافهم چه نقشی دارد؟ 🔸۳. چند کنایه در متن فوق وجود دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و بیست و ششم ✳️ : 📚متن: عن أبي المعتمر قال سمعت أمير المؤمنين ع يقول قال رسول الله ص أيما مسلم خدم قوما من المسلمين إلا أعطاه الله مثل عددهم خداما في الجنة 🔰سوالات: پیچیده‌ترین نکته نحوی در متن خبر شریف را بیابید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و بیست و هفتم ✳️ : 📚متن: حدثني أبي عن آبائه عن علي ع أنه قال أخذ الله ميثاق المؤمن أن لا يصدق في مقالته و لا ينتصف من عدوه و على أن لا يشفي غيظه إلا بفضيحة نفسه لأن كل مؤمن ملجم و ذلك لغاية قصيرة و راحة طويلة أخذ الله ميثاق المؤمن على أشياء أيسرها مؤمن مثله يقول بمقالته يبغيه و يحسده و الشيطان يغويه و يمقته و السلطان يقفو أثره و يتبع عثراته و كافر بالذي هو به مؤمن يرى سفك دمه دينا و إباحة حريمه غنما فما بقاء المؤمن بعد هذا 🔰سوالات: 🔸1. نقش الشیطان و کافر چیست؟ 🔸2. علت تعریف الشیطان و السلطان و تنکیر کافر چیست؟ 🔸3. معنای «لام» در لغایة؟ 🔸4. بغی و حسد مؤمن نسبت به مؤمن چطور میثاق الهی می‌تواند باشد؟ 🔸5. در قیاس ما بقاء المؤمن بعد هذا حد وسط چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov