eitaa logo
رب الناس/بقلم علیرضا کمیلی
2.9هزار دنبال‌کننده
57 عکس
35 ویدیو
2 فایل
خاطرات و تأملات علیرضا کمیلی @komaili فعال عرصه بین الملل و عضو اتحادیه امت واحده محقق عرصه های دینی اجتماعی و تشکلی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از شعوبا
🎯پروژه نیمه جان تقریب را چطور می توان نجات داد؟ علیرضا کمیلی ✂️برش‌هایی از متن: 🔺امروز اما حال این پروژه چندان خوب نیست! دلیل عمده، تفصیل پیدا نکردن مبانی تقریبی انقلاب اسلامی و تربیت نشدن نسل هایی مبتنی بر این مبانی است. باورمندان صادق این موضوع در میان شیعه و سنی اندک اند. نگرش اسلام تمدنی که هدفش تقویت اسلام عقلانی و معتدل، ابزارش تشکیل حکومت و تقویت امت اسلامی، دغدغه اش امروز و فردا و دیگری اش تمدن مدرن، بوده و هست نتوانسته بر اکثریت حاکم در بدنه مذهبی و صاحب اسلام سنتی که هدفش، توسعه تشیع، ابزارش مناظرات و نقدهای کلامی، دغدغه اش دیروز و دیگری اش اهل سنت اند غلبه فکری بنماید و چه بسیار از مذهبی ها که بیعت شان با انقلاب سیاسی است و در ذیل تفکر اسلام سنتی تنفس می کنند! 🔺در این شرایط سخت، نمی دانم چرا انتصاب های مرتبط با تقریب، به سمت نگاههای شکلی رفته و عمق مساله به خوبی درک نشده است. طبعا کسانی که متولی انتصابات مربوطه هستند هم نوعا پاسخگو نبوده اند و نیستند ولی جای این سوال باقیست که آیا در شرایط سخت کنونی، نیاز به رویکردهای عمیق تر و شجاعانه تر به مساله تقریب نداشته ایم؟ آیا اینان از نتیجه دادن این پروژه ناامید شده اند و بنا دارند مساله را تقلیل بدهند؟! کاش فرصتی می شد و دوره مدیریت آیت الله مرحوم تسخیری و آیت الله اراکی به خوبی نقد می شد تا کاستی های جدی آنان برای نخبگان و جامعه ملموس تر می گردید و اقلا در تیم های جدید بعنوان دستورالعملی برای رفع مشکلات قبل، لحاظ می شد! یعنی مثلا اگر مشکل گذشتگان به کارگیری نیروهای غیرمتخصص بوده، امروز نیز گاها شاهد تداوم این مساله هستیم! 🔺تقریب نیازمند کارهای علمی جدی در کف حوزه است. نمی توان استناد به برخی گزاره های تاریخی یا نظرات امامین انقلاب را برای حمایت علمی از مبانی تقریب کافی دانست. اینکه بعد از سالها هنوز تفاصیل متعددی در حوزه تقریب مبهم اند و حتی در سیمای کشور معلوم نیست که سخنرانان مذهبی چه نکاتی را نباید بگویند، ناشی از همین عدم تفصیل آن اجمال است! 🖇متن کامل: https://b2n.ir/560103 @shouba
پروژه نیمه جان تقریب را چطور می توان نجات داد؟ تقریب، پروژه ای در ذیل نگاه تمدنی بود. کسی که می گوید هدف من ایجاد تمدن نوین اسلامی است بنا نیست در داخل ایران محدود بماند و همین که بخواهد به جهان اسلام یا حتی «همه ایران» فکر کند ناچار است تکلیف خودش را با «تعاملات اجتماعی مسلمین» حل کرده باشد و این یعنی به پروژه تقریب نیاز ضروری دارد. 💠 ریشه مسائل تقریبی ما نگرشی است امروز اما حال این پروژه چندان خوب نیست! دلیل عمده، تفصیل پیدا نکردن مبانی تقریبی انقلاب اسلامی و تربیت نشدن نسل هایی مبتنی بر این مبانی است. باورمندان صادق این موضوع در میان شیعه و سنی اندک اند. نگرش اسلام تمدنی که هدفش تقویت اسلام عقلانی و معتدل، ابزارش تشکیل حکومت و تقویت امت اسلامی، دغدغه اش امروز و فردا و دیگرش اش تمدن مدرن، بوده و هست نتوانسته بر اکثریت حاکم در بدنه مذهبی و صاحب اسلام سنتی که هدفش، توسعه تشیع، ابزارش مناظرات و نقدهای کلامی، دغدغه اش دیروز و دیگری اش اهل سنت اند غلبه فکری بنماید و چه بسیار از مذهبی ها که بیعت شان با انقلاب سیاسی است و در ذیل تفکر اسلام سنتی تنفس می کنند! 💠 صدمه تحولات سال‌های اخیر منطقه به ما البته تحولات سالهای اخیر خصوصا بحران سوریه نیز در ساحت عملی، این پروژه را با مشکلات منطقه ای جدی مواجه کرد و ذهنیت بخش مهمی از جهان اسلام به ایران اسلامی را دچار شبهاتی کرد که به دلیل ضعف مفرط اتحادیه رادیو تلویزیون ها و بخش بین الملل سیما و خبرگزاری های پرتعداد ولی کم اثرمان نتوانستیم توضیح درستی برای آن بدهیم و این ذهنیت همچنان مخدوش است! 💠 شرایط سخت و لزوم بازخوانی جدی تر عملکرد تقریب در این شرایط سخت، نمی دانم چرا انتصاب های مرتبط با تقریب، به سمت نگاههای شکلی رفته و عمق مساله به خوبی درک نشده است. طبعا کسانی که متولی انتصابات مربوطه هستند هم نوعا پاسخگو نبوده اند و نیستند ولی جای این سوال باقیست که آیا در شرایط سخت کنونی، نیاز به رویکردهای عمیق تر و شجاعانه تر به مساله تقریب نداشته ایم؟ آیا اینان از نتیجه دادن این پروژه ناامید شده اند و بنا دارند مساله را تقلیل بدهند؟! کاش فرصتی می شد و دوره مدیریت آیت الله مرحوم تسخیری و آیت الله اراکی به خوبی نقد می شد تا کاستی های جدی آنان برای نخبگان و جامعه ملموس تر می گردید و اقلا در تیم های جدید بعنوان دستورالعملی برای رفع مشکلات قبل، لحاظ می شد! یعنی مثلا اگر مشکل گذشتگان بکارگیری نیروهای غیرمتخصص بوده، امروز نیز گاها شاهد تداوم این مساله هستیم! 💠 چند پیشنهاد از آنجا که حریص هستیم که مساله تقریب به هر نحوی جانی دوباره بگیرد چند پیشنهاد را مطرح می نمایم: 💠 تقریب باید به ستادی قوی بدل شود نگارنده قائل نیست که مجمع تقریب تنها متولی مساله تقریب و وحدت است و آنرا مساله ای استراتژیک می داند که همه باید خود را متولی آن بدانند و اتفاقا مجمع بجای تصدی گری که نیازمند بودجه و البته موازی کاری است باید به ستادی قوی برای تحقق این رویکردها بدل شود و از همه نهادها از صدا و سیما و وزرات خارجه تا نیروی قدس و سازمان فرهنگ و... نسبت شان با مساله وحدت را تعریف کرده و مورد مطالبه قرار دهد. طبعا چنین جایگاهی نیازمند یک ستاد قوی و اختیاراتی است که گرچه در اساسنامه مجمع هست ولی بخاطر غفلت چند دهه ای از آنها محتاج بازخوانی و جایگاه قانونی جدید است. 💠 جریانات اسلام‌گرا را دریابید جریانات مستعدی که در جهان اسلام برای گفتگو وجود دارد باید شناسایی شده و نهادهای مذکور که متولیان اصلی امور خارجی کشور هستند را به سمت تعامل با آنان سوق بدهد و در این میان در مقابل تفکر خطرناک «ترجیح سنی سکولار» که در برخی ایجاد شده با قوت بایستد و به تقویت مراودات با اسلامگرایان و البته رفع شبهات ذهنی از آنان در برخی امور همت بگمارد. 💠 ارتباطات مردمی و نخبگانی را فعال کنید حوزه علمیه، نهادهای مردمی و موسسات علمی دانشگاهی را به سمت تعاملات نخبگانی و مردمی با جهان اسلام سوق بدهد و ظرفیت های علمی گسترده موجود در قم را به نیازهای موجود در جهان اسلام پیوند بدهد. تعاملات علمی رسانه ای، هنری، اقتصادی، توسعه سفرها، روابط نظامی و... که مورد اشاره رهبری انقلاب در مراسم تشییع حاج قاسم بود عمدتا در وضعیت بغرنجی است که باید همه ظرفیت ها برای جان بخشی به آن فعال شوند و این یعنی نیازمند ستادی قوی برای این مساله هستیم. 💠تربیت تقریبی ها را جدی بگیرید به تربیت کادرهای باورمند صادق به مساله تقریب بخاطر کوتاهی تاریخی صورت گرفته در این رابطه، توجه مضاعف بشود و از کارهای صوری و شکلی به شدت پرهیز بشود چرا که تجربه چهل ساله نشان می دهد در امور نیازمند به باور، دستورالعمل و مصوبات رسمی افاقه نمی کند. بعلاوه، تقریب نیازمند کارهای علمی جدی در کف حوزه است. نمی توان استناد به برخی گزاره های تاریخی یا نظرات امامین انقلاب را برای حمایت
علمی از مبانی تقریب کافی دانست. اینکه بعد از سالها هنوز تفاصيل متعددی در حوزه تقریب مبهم اند و حتی در سیمای کشور معلوم نیست که سخنرانان مذهبی چه نکاتی را نباید بگویند، ناشی از همین عدم تفصیل آن اجمال است! 💠 اهل سنت ایران بازوی مجمع تقریب اهل سنت ایران را بازوی اصلی خود در توسعه فکر انقلاب محسوب کرده و در عین دفاع فعالانه و شجاعانه از حقوق مصرح آنان در قانون اساسی کشور، ایشان را بعنوان نمایندگان تقریب همراه خود سازد. طبعا همه این مسائل نیازمند مقدماتی عملی است که نیاز به ذکر آنان در این مجال نیست. متاسفانه بر این باورم که اگر نتوانیم این گام‌ها را برداریم چه در داخل کشور و چه در شرایط کنونی منطقه، فقط فرصت هایی را برای دشمنان خلق می کنیم و وقاحت هایی از جنس آنچه ذیل تطبیع می بینیم را شاهد خواهیم بود! مقابله با این تهديدها جز با رویکرد تقریب عملی و عبور از مباحث نظری غیرمرتبط با واقع شدنی نیست. هر چند تاکنون نشانه های مثبت اندکی دیده ام ولی امیدوارم تیم جدید مجمع تقریب بتواند در این شرایط سخت به رسالت تاریخی خود عمل کند. 📍 @komeilialireza
💎 ابعاد جهانی جنگ، همچنان فراموش شده! 🔰 درست به یاد نمی آورم ولی حدس می زنم اولین چیزی که درباره بازتاب های جهانی هشت ساله شنیدم و شگفت زده شدم از احمد حنیف بود. مسلمان کانادایی الاصلی که می گفت «وقتی شما در عملیات والفجر هشت، فاو را گرفتید در شیرینی توزیع کردیم و گفتیم: ما فاو را گرفتیم!» بعدا جعفر رائول گونزالس اولین مترجم شیعه قرآن به زبان هم گفت «من زمانی که در دوران سرخوردگی ناشی از به نتیجه نرسیدن تلاش های مان در اسپانیا بودم به ناگاه تصویری از رزمندگان شما را روی جلد یک مجله دیدم که نوجوان و پیر کنار هم در حال خندیدن بودند و همین تصویر، من را متحول کرد. نمی دانم چه چیزی در آن بود ولی حس می کردم تصویر ذهنی من از نظامی ها افرادی خشن و تا دندان مسلح بود و این تصویر روح دیگری داشت و من را با سوالاتی مواجه کرد که سررشته تحقیق درباره اسلام شد و من را به اینجا کشاند.» ✅ ماجرا به اینجا ختم نشد. من به عنوان کسی که به خاطرات و رزمندگان صرفا به عنوان محملی برای خودسازی و تذکر اخلاقی نگاه می کرد، هر روز علاقمند تر می شدم که درباره ابعاد جهانی جنگ بیشتر بدانم. جنگی که متاسفانه فقط تصویری مبهم و گنگ از آن در خارج وجود دارد. این سالها را با دوستانم در نشریه کار می کردیم و من که دائم با رزمندگان متعددی که خاطرات شان ثبت نشده بود روبرو بودم در گوشه ذهنم علاقه به ابعاد جهانی جنگ وجود داشت. حمید داوودآبادی پسورد اکانت سایت آرشیو روزنامه های جهان را به ما داد. من هم از خدا خواسته کلمات انگلیسی مربوط به جنگ ایران و عراق را سرچ می کردم تا بدانم چه نوع روایتی از آن می توانم پیدا کنم و هر از گاهی برخی از آن گزارشات و اخبار را ترجمه می کردم تا تصویری بیرونی از این مساله هم ایجاد کنم. 👈 یادم هست وقتی اولین بار می خواستم به بروم حاج حمید گفت شنیده ام نشریه ای در زمان جنگ در عراق کار می شده بنام «الف باء» که مختص جنگ بوده، اگر توانستی ببین می یابی یا نه! من هم که هنوز با شارع بغداد آشنا نبودم در اماکن مذهبی شیعی نتوانستم ردی از آن بیابم. بعدها نسخه هایی از نشریات دیگر را در شارع متنبی که قلب فرهنگی عراق است دیدم که گزارش هایی جالبی از جنگ ما در آن بود و نمی دانم آیا دستگاههای متعدد عریض و طویل ما کاری روی مساله مهم «روایت عراق از جنگ» می کنند یا نه!؟ 💠 دوستی محقق داشتم اهل آمریکا که دغدغه اش تحقیق روی نقش زنان در جنگ بود. هنوز که هنوز است با اینکه من دیگر متاسفانه از فضای جنگ فاصله گرفته ام، دائما مقالات و پایان نامه هایی را برای من می فرستد که درباره جنگ ایران و عراق در دانشگاههای معتبر غربی کار می شوند! حسرت می خورم که چرا دیگر فرصت ندارم تا اقلا گزارشی از اینها تهیه و منتشر کنم شاید که برخی محققان ایرانی را خجالت زده کند که بر گنج آنان چه کسانی متمرکز اند و ما اینچنین فراموشش کرده ایم! 🔰 بعدها تصمیم گرفتیم به طور جدی تر به سراغ هایی برویم که سن و سال شان به خاطره داشتن از دهه اول انقلاب می خورد. به سراغ دوست عربی رفتم که اهل بود. می گفت «ما بعد از انقلاب امیدوار شدیم و حرکتهای اسلامگرا شروع به افزایش تحرکات و انسجام خودشان کردند. جنگ که شد ما خیلی نگران شدیم. نمی دانستیم آیا این انقلاب می ماند یا نمی تواند مقاومت کند! همه چیز هم در اختیار دولتها بود و پیدا کردن اخبار صحیح آسان نبود. تنها منبع ما رادیو عربی تهران بود که با ترس و واهمه، گاهی از پارازیت ها عبور می کردیم و آنرا گوش می کردیم تا بدانیم شما در چه حالی هستید؟ بی بی سی هم بود که چون راست و دروغ را قاطی می کرد بالاخره می شد به بخشی از اخبارش اتکا کرد! به ما گفته بودند اسم مستعار یا اسم الحرکی انتخاب کنید که لو نروید! من در فکر این بودم که چه نامی انتخاب کنم که از رادیو عربی تهران شنیدم که شما عملیاتی بنام مسلم بن عقیل داشته اید و همانجا تصمیم گرفتم نام مستعارم را عقیل بگذارم.» ❎ امتداد تعطیل شد ولی بخشی از این مسیر را در مجله الکترونیکی اخوت ادامه دادیم و بخشی از این گزیده ها را در کتاب «57 ریشتر» نیز نشر دادیم ولی خب واقعا حجم این کارها حتی یک هزارم آنچه هست نیست! خدا را شکر که کارم به گلزارهای شهدا افتاد. کلی شهید غیرایرانی در این گلزارها دیدم و هر چه گشتم تقریبا چیزی درباره آنها نبود و نبود و نبود! خصوصا مجاهدین عراقی برایم قابل توجه بودند. نحوه تحول این افراد و اینکه چطور حاضر شدند مرزهای خاکی خود را با مرزهای حق معامله نکنند خیلی جای کار دارد. اندکی وارد تحقیق هم شدم. حتی یادم هست برخی را به محسن اسلام زاده معرفی کردم تا درباره شان مستند بسازد که فکر می کنم ساخت ولی اجازه پخش نگرفت! یادم هست که یکی از این عراقی ها را می گفتند بسیار روحیات عارفانه ای داشته و مدام حافظ می
خوانده است. واقعا از این سوژه های دراماتیک جذاب تر برای فیلم ها و مستندها داریم و اگر اینها کار بشوند آیا مجبوریم برویم کارهای با مضامین ضعیف تولید کنیم؟! 🌐 همان سالها به فکر هم افتادیم و برخی خاطرات را به انگلیسی و عربی ترجمه کردیم. متوجه شدم که پاکستانی ها از ما زرنگ تر بوده اند و کتاب «پرواز تا بینهایت» و "سلام بر ابراهیم" در آنجا پرفروش شده است. بچه های را درگیر ترجمه خاطرات به انگلیسی کردم. بعدها می گفتند ما در اردوهای تابستانی مان این خاطرات را برای نوجوان ها می خوانیم. از این دست خاطرات بسیار است. هر چند تا امروز هیچ – هیچ یعنی هیچ- اقدام منسجمی برای ثبت خاطرات شفاهی خارجی ها و بازتاب های جهانی انقلاب و جنگ و نامه امام به گورباچف و پیام امام برای سلمان رشدی و فتح لانه و دهها اتفاق مهمی که خصوصا در دهه اول انقلاب رخ داد نشده است! می شد برخی طلاب و دانشجویان غیرایرانی را آموزش تاریخ شفاهی داد تا به سراغ هزاران آدمی که از بیرون انقلاب، ما را شنیده اند بروند و این گنج مخفی را استخراج نمایند. چیزی که به تعبیر رهبری هر چه به ان نزدیک می شوی و ریزه کاری هایش را می بینی بیشتر به عظمت و ابعاد آن پی می بری! 👈 یکبار یکی از بچه های موسسه آی اچ اچ که برای هماهنگی اولین کاروان آسیایی شکست حصر به ایران آمده بود مهمان ما بود. با حس خاصی شروع به خواندن برخی آهنگ های انقلابی دهه اول انقلاب کرد! برایم جالب بود که بعد از سی سال هنوز انها را حفظ هست. گفتم معنی شان را می دانی؟ گفت نه! تعجبم بیشتر شد. از من خواست معنی آنها را برایش بفرستم! بعدا از بچه های بیشتری در ترکیه که همگی هم اهل سنت هستند همین را شنیدم که همه شعرهای انقلابی ما را حفظ بوده اند. همان ها می گفتند که ما مراسم های متعددی با نام «شب شهدا» برگزار و از انقلاب و جنگ شما یاد می کردیم. 😒 هنوز هر چه می شنوم برایم تازگی دارد. چندی قبل دوستی اهل از اعزام به می گفت و من متعجب بودم که چرا این لایه مهم از تاریخ جنگ هنوز هیچ سند ثبت شده ای ندارد! راستی وقتی بعد از چهار دهه می شود ثابت کرد که بچه های مقاومت در حماس و حزب الله از بسیجیان ما الگو گرفتند و پیروزی های جریان مقاومت به بیداری اسلامی منجر شد و حتی در قلب کشورهای غربی متاثر از بیداری اسلامی، جنبش 99 درصد شکل گرفت، آیا نباید غصه خورد که چرا نحوه انتقال این آثار و نحوه تاثیرگذاری جنگ ما بر جهان، ثبت نشده است؟ این تحلیل را دقیقا رهبری در ششم آذر سال 90 بیان کردند و سیر این اثربخشی از جنگ تا امروز را توضیح دادند. 🎥 چندی قبل با یکی از سران همراه بودم. برایم جالب بود که از سالها قبل تحت تاثیر فیلم اپیزودیک «خداحافظ رفیق» بهزاد بهزادپور بود. می گفت «ما با دیدن فیلم های شما از جنگ حس مشترکی پیدا می کنیم چرا که خود ما نیز در غزه همین نوع احساس را تجربه کرده ایم. همین رابطه های عاطفی و روحیات جهادی را داشته ایم و ما هم با اینها گریه می کنیم» بگذریم که سخن بسیار است... همتی باید! 📍 @komeilialireza
🔰 تاثیر تحولات اجتماعی در مناسبات زندگی شیعه و سنی! ❇️ در مناقشات کنونی حول مساله اجتماعی مسلمین شاهد آن هستیم که همچنان تلقی های تاریخی و استناد به تجارب گذشته ای چون ، مورد عنایت برخی عزیزان است حال آنکه شرایط امروز جهان و همچنین مناسبات اجتماعی مسلمین، تحولات مهمی را به خود دیده و همین کافی است که به قول معروف وقتی «موضوع» تغییر کرده، مجتهد آگاه به شرایط زمان و مکان، باید تغییر در «حکم» را نیز قائل بشود و استصحاب جاری نکند! ❇️ در این مجال، به اختصار به این سه مهم اشاره خواهد شد و طبعا انتظار آن است که با لحاظ این شرایط، مسائل حیطه مناسبات اجتماعی میان شیعه و سنی مورد بازنگری های جدی قرار بگیرند. 1⃣تحول از نزاع مذهبی به تقابل تمدنی اولین و مهمترین تمایز دوره کنونی با دوره گذشته که شیعیان صاحب حکومت گسترده و قوی شدند یعنی دوره صفوی، این بود که غرب پس از در حال قدرت یابی تدریجی بود و گرچه پدیده شوم غربی در حال دست اندازی به کشورهای مختلف جهان بود ولی قدرت او در حدی نرسیده بود که بتواند بخش های مهمی از مناطق مسلمان نشین جهان که تحت حاکمیت سه اسلامی بزرگ یعنی گورکانیان، صفویه و عثمانی بودند را اشغال کند از همین رو اساسا احساس خطر از ناحیه آنان خصوصا قبل از قرن نوزدهم، احساس نشده بود و شاید همین درک باعث شد که علمایی در حد علامه حلی در دوره سلطان محمد خدابنده و بعدها محقق کرکی در دوره شاه اسماعیل، «تصریح» به لعن را هم جزوی از اصول به حساب بیاورند که البته در همان دوره هم صدمات بسیاری به مسلمانان زد! 🚨 سلطان سليم، حاکم به مقابله با این توهین ها پرداخت و جنگهای خونینی که انرژی مسلمانان را به هدر می داد بین ایران و عثمانی در گرفت و هزاران نفر کشته شدند ولی باز هم این دو قدرت، چون احساس خطری از قدرت رو به رشد اروپاییان نداشتند، نگرانی شدیدی از این نزاع مذهبی نکردند و تنها زمانی از خواب بیدار شدند که انگلیس و فرانسه تا دندان مسلح و پیشرفته به سراغ این قدرتها آمده و آنان را بطور مستقیم یا غیرمستقیم رقم زدند! 👌 گرچه حتی قبل از فروپاشی این قدرت ها، روشنفکرانی چون سیدجمال و شاگردانش پروژه «اتحاد اسلام» را فریاد می زدند ولی دیر شده بود و کار از کار گذشته بود! فقط بعد از وقوع فروپاشی و حضور مستقیم و غیرمستقیم استعمار و هتک حرمت ناموس مسلمین و غارت اموال آنان بود که احساس خطری مشترک در میان شیعه و سنی به طور جدی شکل گرفت. آنان تازه فهمیده بودند که دست نشانده هایی چون یا رضاخان از این حیث که هر دو می خواهند چادر از سر زن مسلمان بکشند تفاوتی ندارند و در این عمل، اصلا توجهی به مذهب مردمان نمی کنند! 💎 این درک مشترک بتدریج توسعه یافت تا جایی که منجر به شکل گیری «مجمع تقریب» با سردمداری علمای بزرگ شیعه و سنی شد و رویکرد و تقریب، به شعاری ثابت در میان اهل تفکر و تامل بدل گشت. این درک تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران و پس از آن نیز وجود داشت. البته دشمن تلاش کرد تا روی کار آمدن «شیعیان مذهبی» در ایران پس از انقلاب را دائما به «احیای مجدد صفویه» تعبیر کند و میان اهل سنت نوعی هراس را بازنمایی نماید ولی سیره و مسیر انقلاب به نحوی بود که احساسات مذهبی را تحریک نمی کرد و اتفاقا روی مشترکاتی چون لزوم احیای عزت از دست رفته مسلمین و بازپس گیری «فلسطین» اشغال شده، تاکید می کرد که مطلوب همگان بود. 👈 هنوز و با وجود عیان شدن پروژه های استعماری در این سده که به وضوح، جهت گیری «ضد اسلامی» دارند و از پوشاندن آن نیز ابا نمی کنند اما هستند روحانیونی از شیعه و سنی که «دیگری» خود را با حس نوستالژیک صفوی – عثمانی در درون اسلام تعریف می کنند و باصطلاح دو گانه شان دو گانه شیعه - سنی است! چیزی که امام سعی کرد آنرا به دو گانه اسلام ناب – اسلام آمریکایی تبدیل کند و ذیل آن شیعه همسو با استیلای تمدن غرب یعنی شاه را در کنار سنی همسو با آنان یعنی آل سعود و در زمره قرار بدهد! چیزی که هنوز به باور خیلی ها بدل نشده است. 2⃣ توسعه رسانه ها و شبکه های اجتماعی زمانی کتاب در دسترس همگان نبود و نوشتن ردیه های اعتقادی، هر چقدر هم که تند و پرغلظت بودند، موجب تحریک عوام الناس نمی شد لذا علمای شیعه و سنی در دفاع از عقاید خود، ردیه های متعددی نوشته اند. بعبارتی کتاب در آن دوره، با که امروز از آن سخن می گوییم تطابق داشته است. ⚠️ امروزه اما مساله به کلی تفاوت کرده است. کوچکترین خاطره به نقل از کتاب خانم بیل کلینتون مدتها محل بحث و مناقشه رسانه های جمعی می شود. همه ردیه های گذشته و کتاب هایی که در تاریخ نگاشته شده اند، به طور علنی و با زوم دوربین های شبکه های ماهواره ای به معرض دید همگان گذاشته می شوند!
⭕️ حالاست که حتی عوام شیعه و سنی، از توهین فلان عالم در جلسه خصوصی یک گوشه از دنیا، روز بعد از آن مطلع می شوند و اتفاقا به طور سازماندهی شده، فیلم هایی که حد بالاتری از کنندگی را داشته باشند با سرعت بیشتری زیرنویس و توزیع می شوند تا جایی که تروریستی در کشوری دیگر از اظهارات معممی در کشور دیگر سوء استفاده کرده و طرفداران خود را تحریک می کند و عبدالمالکی در جنوب شرق از سخنان دانشمندی در اصفهان سوء استفاده می کند! ⁉️ آیا این تحول به معنای تغییر موضوع نیست؟ آیا مساله «وهن» که زمانی به ندرت می شد بر اقدامات دارای بازتاب اجتماعی اطلاق کرد و نوعا رفتارهای بشدت شاذ را شامل می شد امروز به مساله ای فراگیر و دارای مصادیقی متعدد بدل نگشته است؟! 3⃣ توسعه شهرنشینی و اختلاط میان فرهنگی هنوز که هنوز است کشورهایی که دارای اقتصاد کشاورزی گسترده هستند حتی در کنترل کورونا موفق تر عمل می کنند چرا که پراکنش جغرافیایی شان بالاست و تراکم های شدید شهری را دارا نیستند در حفظ فرهنگ های بومی موفق ترند و درون گرایی شان بیشتر است. اما، سرعت در کل جهان و خصوصا در ایران بسیار بالا بوده است تا جایی که امروزه آمارها از بیش از هفتاد درصد شهرنشینی در کشورمان خبر می دهند! 🏬 اگر روزگاری اقوام نوعا سنی مذهب یعنی در جنوب شرق، کرد در غرب و ترکمن در شمال شرق کشور بودند و در نقاط دیگر به ندرت می شد آنها را دید حالا با توسعه تکنولوژی های مربوط به «حمل و نقل» و نیز توسعه «مهاجرت به شهرها» و خالی شدن روستاها، نوعی شدید میان فرهنگی را شاهد هستیم تا جایی که در شهرهایی مثل تهران، هزاران کرد بلوچ و ترکمن و در مشهد، هزاران بلوچ و ترکمن را می توان مشاهده کرد. ♥️ اگر روزگاری ازدواج ها خصوصا در میان طائفه ها بشدت درون گرا بوده، امروز همه نوع ترکیب طائفه ای در ترکیب خانواده های ایرانی را می شود یافت. چه بسیار زوج هایی که از دو نقطه متفاوت برآمده و در دانشگاه آشنا شده و در شهر سومی که متعلق به هیچ کدام از دو خاستگاه آنان نیست، ساکن شده اند. ♦️ این یعنی، اختلاط فرهنگی خود به خود و بطور قهری ایجاد شده و دیگر نمی توان با تصورات و یکصدا از جامعه رفتار کرد. این یعنی امروز در هر شهری از شهرهای بزرگ که «فرصت های شغلی» بیشتری را دارا هستند می توانید از همه نوع و قومیت پیدا کنید! آیا در این شرایط هم حکم انجام اعمال مذهبی تحریک آمیز مانند گذشته است؟! 📣 آیا این تحول اجتماعی، شرط اولی و حداقلی «همزیستی مسالمت آمیز» را براحتی تامین می کند و عدم تحریک دیگر مذاهب و اقوام را با حفظ رویه های تاریخی می توان تامین کرد؟ آیا هنوز معتقدیم موضوع تغییر نکرده که براحتی به الگوهای تاریخی استناد می کنیم؟! 📍 @komeilialireza
هدایت شده از شعوبا
🎯آسیب‌شناسی عملکرد جمهوری اسلامی در مساله صدور انقلاب؛ باید به دنبال صدور فرایند انقلاب اسلامی بود نه نتیجه آن 📍دومین گفتگو از سلسله گفتگوهای بررسی عملکرد جمهوری اسلامی در مساله صدور انقلاب با حضور علیرضا کمیلی، فعال مردمی بین‌الملل و کارشناس مسائل جهان اسلام برگزار شد. 📍علیرضا کمیلی معتقد است که به جای صدور نتیجه انقلاب که حکومت است، باید فرایند انقلاب اسلامی را صادر کرد و چون به دست گرفتن قدرت هدف اصلی تصمیم گیران این حوزه بوده، به توفیق که باید بدان دست پیدا میکردیم، نرسیده‌ایم. 🖇فیلم کامل این گفتگو را در لینک زیر مشاهده و دانلود کنید: yun.ir/ntae15 @shouba
⛔️ جریانی که ملزومات تعامل را نمی بیند! 🕌 دیروز در حرم مطهر رضوی جماعتی از اهل سنت را دیدم. شلوارها اگر چین نداشته باشد نوعا افغانستانی یا پاکستانی است و چین شلوار، تقریبا به بلوچ ها منحصر است. با دست بسته نماز می خواندند. خودم را گذاشتم جای آنها که پای سخنرانی قبل و بعد از نماز نشسته بودند. چه نوع صحبت هایی اگر از سخنران حرم علیهم السلام بشنوم مرا آزار نمی دهد و بار دیگر هم با طیب خاطر خواهم آمد؟ ❇️ حتما اگر مثل همه مسلمانان باشم نسبت به بیان فضائل یا روایات و سیره اهل بیت علیهم السلام نه تنها ناراحت نمی شوم که خوشحال هم خواهم شد چرا که بسیاری از آنها در میان اوساط سنی هم مطرح اند. حتی اگر مباحث اعتقادی خاص تشیع مثل گفته بشود من آنرا طبیعی می دانم چرا که اکثر مخاطبان حرم از اهل تشیع هستند. چه رسد به مباحث اخلاقی، سبک زندگی، توحید و همه آموزه هایی که روح اصلی دین برای همین ها و اصلاح رفتار مسلمانان آمده است و برای همه ضروری است. 👈 حال فرض کنید سخنران حرم، بدون هیچ فحاشی یا لعنی، مستند به اسناد تاریخی، شروع کند به اثبات بیسوادی جناب عمر، بی مبالاتی جناب ابوبکر و طعنه زدن به اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله که طبعا یک سنی این نوع روایت از را قبول ندارد! آیا من عامی می توانم بنشینم و بشنوم؟! اگر بود و عالمی از سوی اهل سنت نیز به این و طعنه ها جواب می داد خب مانعی نبود و می گفتیم هر گفته ای را جوابی است ولی در این محیط عمومی و یکطرفه چطور؟! آیا این انصاف است که من بعنوان یک محب اهل بیت علیهم السلام در حرم ایشان یا در صدا و سیما، شاهد چنین سخنانی علیه عقاید خودم باشم؟! آیا خود ایشان این روحیه را داشته اند؟ 🔰 در این تمثیل یک نکته اصلی وجود دارد که جریان متحجر شیعی عامدانه یا از سر جهل نمی خواهد آنرا بپذیرد! آن هم پاسخ به این سوال است که آیا ما می خواهیم «ارتباط با اهل سنت جهان» داشته باشیم یا خیر؟ اگر می خواهیم پس باید ملزومات این «تعامل» را رعایت کنیم والا و ارتباط مخدوش خواهد شد! این مساله خیلی واضح است و ما اگر امروزه حضور در محیط های رسانه ای و حتی شهری را در همه نقاط داخل ایران منکر بشویم مثل انکار آفتاب در روز روشن است! ⚠️ ادله محرک بودن آن سخنان برای اهل سنت چیزی نیست که بشود منکرش شد. جریان متحجر هم آنرا می پذیرد! ولی اشکالاتی را مطرح می کند و نگرانی هایی دارد که باعث می شود رویه خود را ادامه دهد!! آن نگرانی عبارت است از عقاید شیعه و اینکه جنبه های سلبی هم جزئی از عقاید ماست. با این استدلال حتی اگر اهل سنت از سخنان ما زده بشوند ما باید آن حرف ها را بگوییم! بخاطر حفظ چیزی که «هویت شیعی» نامیده می شود. 💎 فارغ از رد عملی این مدعا که در تجربه مقیم در کشورهای با اکثریت اهل سنت رخ داده و منجر به تغییر عقاید و هویت شان نیز نشده است و با توجه به اینکه معمولا این نگرانی یک ابزار برای تحریک عواطف شیعیان بوده و هست باید گفت که در مقابل هم یک نظریه وجود دارد که جریان تقریبی مدافع آن است. ✅ این جریان معتقد است چون نفی عقاید اهل سنت در ملا عام و محیط های عمومی به طور قطع برهم زننده «تعامل و رابطه» است پس باید برای اینها در محیط های خصوصی و کتب خاص خود شیعه تمهیداتی اندیشید. اولا را در هر محیطی باید حذف کرد. ثانیا محیط نقد سلبی را باید محیط علمی قرار داد و البته در محیط های بسته برای عوام شیعه می توان از عقاید سلبی شیعه هم بدون توهین و سخن گفت. 😳 برخی از این جریانات طوری تصویر می کنند که گویی تا ما وارد طرد عقاید اهل سنت در نشویم، امامت را نپذیرفته ایم و امام مفترض الطاعه را اطاعت نکرده ایم و تو گویی تقیه توصیه آنان نبوده و محبت و در سیره امامان نیست!! گویی خود اهل بیت مکرم علیهم السلام، صبح تا به شب، کارشان همین طرد و نفی عقاید دیگران بوده است نه محبت و جذب دلها و رسیدگی به آحاد جامعه اسلامی! 😔 متاسفانه این جریانات دائما در حال اتهام زنی به جریان تقریبی اند و همه مصلحان شیعه از آیت الله و امام موسی صدر تا امام و رهبری متاسفانه انگ هایی مثل «منیه» «بتریه» «وهابیت» «اهل بدعت» و... را از این جریان دریافت کرده اند! 📺 در مقابل جریانی که به استناد – که طبعا هر جریانی خود را صاحب حق می داند- بیان هر عقیده ای در محیط عمومی حتی را جایز می دانند، چند نکته را می توان افزود. اولا اینکه حدود آزادی بیان در جامعه اسلامی معلوم است. امیرالمومنین علی علیه السلام حتی اجازه جلوگیری از طرح اشکالات به خودشان را ندادند.
👈 ثانیا تصور کنید شما در جامعه ای با سنی مذهب حضور دارید. اگر اجازه ایجاد شبکه و سخنرانی علمای شیعه در رسانه های آنجا داده نشود فقط به این دلیل که ما بر حق هستیم چه حسی پیدا می کنید؟! ضعیف بودن ادله جواز نفی عقاید دیگران به صرف حقانیت اینجا خودش را نشان می دهد. 💠 خلاصه اینکه بنظر می رسد یا نباید وارد تعاملات مسلمین بشویم -که البته ملزومات اجتماعی مدرن، اینک این مساله را خود به خود رقم زده است- یا وقتی وارد شدیم نمی توانیم به سبک دوره عمل کنیم و بگوییم هر کس لعن یا نفی عقایدش را تحمل نکرد، طرد خواهد شد و آزاد است که برود!! 📍 @komeilialireza
هدایت شده از شعوبا
16.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 نقدی بر عملکرد مسئولین جمهوری اسلامی در حوزه بین الملل؛ نباید امنیتی ها همه کار باشند! علیرضا کمیلی @shouba
هدایت شده از فلسفه ذهن
کانال تخصصی «فلسفه ذهن» در ایتا؛ با مهمترین مباحث فلسفی ذهن، علم النفس و علوم شناختی؛ همراه با معرفی کتابها و ترجمه کلیپهای مرتبط و ... @PhilofMind