eitaa logo
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
2.5هزار دنبال‌کننده
973 عکس
95 ویدیو
124 فایل
قالَ الصَّادقُ علیه‌السلام: مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً قم، خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ کانال دروس مدرس فقهی در ایتا و تلگرام: @dars_madras_emb
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 عدل الهی ❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری: ● روایاتی که مساله عرض دین در آنها وارد شده، مساله عدل در آنها مورد توجّه قرار نگرفته است. تنها در برخی روایات در حدّ اشاره ذکر شده، و بیان شده است که «أنّ اللهَ تعالی عَدلٌ لا يَجورُ». ● علّت آن است که این مساله بسیار مشکل است و تفاوت مبانی و اقوال در این مساله، بسیار زیاد است، و بررسی فروعات و جزئیات آن، نیازمند دقّت بسیار بالایی است. مساله جبر واختیار و امثاله در این بحث مورد بررسی قرار می‌گیرد، و بحثی بسیار سخت و مشکل است، و لزومی ندارد که همگان به این مساله وارد شوند و از آن بحث نمایند. ● بسیاری از تفاسیری که در توضیح «امر بین امرین» بیان می‌شود به تفویض رجوع می‌کند. برخی به صاحب کفایه نیز، نسبت جبر می‌دهند، ولی خود در توضیح مساله به تفویض دچار می‌شوند.(۱) ● به نظر ما برهان اقتضا دارد که همه چیز از خدا باشد، و قاعده «الشیء ما لم‌ یجب لم یوجد» قاعده‌ای قطعی است، و هیچ اشکالی بر آن وارد نیست. از طرف دیگر، وجدان، شاهد اختیار است. مقتضای جمع بین برهان و وجدان، امر بین امرین است، ولی آنکه جمع این دو مساله به چه صورت است، بسیار مشکل و نیازمند بحث و تامّل است. .................................. ۱. شخصی در زنجان، بر روی منبر، مرحوم آخوند را لعن می‌کرده و اهل مجلس هم آمین می‌گفتند. مرحوم جدّ ما ایشان را مجاب کرده بود که شما هم دچار تفویض شده‌اید. این واقعه، یک قضیه مفصّلی دارد که جناب آیت الله والد آن را بیان کرده‌اند. یکی از بزرگان بیان می‌کرد که من حدود ۵ سال شبانه‌روز ذهنم در این مساله درگیر بود، به حدّی که حتّی در خواب هم همین مساله را می‌دیدم، ولی بالأخره این مساله برای من حلّ شد. 🔺درس خارج فقه؛ ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ @madras_emb
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
بِسْمِ الله الرَّحْمَٰن الرَّحيمِ 📣 اسامی ممتازین حضور و غیاب در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ 🔹پایه ۷ 1. آ
🌹عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام قَالَ: مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَيْرَ قَذَفَ‏ فِي‏ قَلْبِهِ‏ حُبَّ الْحُسَيْنِ علیه‌السلام وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ. 📣 شماره (۱) سفر زیارتی اربعین مدرسه فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام 👈 ویژه اساتید و طلاب ممتاز مدرس فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام در سال تحصیلی ۱۴۰۲ 🗓 تاریخ سفر: ▫️زمان رفت: جمعه ۲۶ مرداد (برابر با ۱۱ صفر) ▫️زمان برگشت: دوشنبه ۵ شهریور (۲۱صفر) ⏳تاریخ ثبت نام: از دوشنبه اول مرداد تا جمعه پنجم مرداد 💎 هزینه دریافتی از عزیزان، دو ملیون تومان است که برای ثبت نام اولیه باید یک ملیون تومان واریز و باقی مبلغ باید قبل از سفر واریز شود. ✅ جهت ثبت نام، فیش واریزی و نام و نام خانوادگی خود را در ایتا به آیدی @Smmahdim110 یا شماره 09100552721 ارسال فرمایید. ( واریز به شماره کارت 6104337545255117 به نام محمدجواد ایوبی) 📌با توجه به محدودیت ظرفیت، اولویت با عزیزانی است که زودتر ثبت نام فرمایند.
🔆 ملاقات حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام با جابر بن عبدالله انصاری ● جابر بن عبدالله انصاری گوید: هنگامی که امام حسین علیه‌السلام قصد حرکت به سمت عراق را داشتند خدمت حضرت رفتم و عرض کردم: شما فرزند رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله و یکی از دو سبط آن حضرت هستید؛ مصلحت می بینم که شما نیز همانند برادر بزرگوارت امام حسن علیه‌السلام با این قوم صلح نمایید؛ چرا که آن حضرت موفق شده و رستگار بود. ● حضرت در پاسخ فرمودند: «يا جابر، قد فعل أخي ذلك بأمر اللّه و أمر رسوله، و إنّي أيضا أفعل بأمر اللّه و أمر رسوله، أ تريد أن أستشهد لك رسول اللّه صلی‌الله‌علیه‌وآله و عليّا و أخي الحسن بذلك الآن؟» آنچه را برادرم انجام داد به فرمان خدا و پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله بود و آنچه را هـم مـن انـجـام مـي‌دهـم، بـه دسـتـور خـدا و پـيـامـبر صلی‌الله‌علیه‌وآله است و اگر بخواهي، بر اين مطلب، پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و اميرالمؤمنين علیه‌السلام و برادرم را هم شاهد مي‌آورم. ● جـابر مي گويد: اينجا حضرت نگاهي به آسمان كرد و درهاي آسمان باز شد كه پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و عـلـي علیه السلام، حـسـن، حمزه و جعفر را ديدم كه به زمين فرود آمدند من ترسان و هراسان برخاستم پـيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: « يا جابر، أ لم أقل لك في أمر الحسن قبل الحسين: لا تكون‏ مؤمنا حتّى‏ تكون‏ لأئمتك‏ مسلّما و لا تكن معترضا؟» آيا به تو نگفتم كه درباره حسن، مؤمن نيستي مگر آنكه تسليم امر همه امامان شوي و اعتراض نكني؟ آيا مي‌خواهي جايگاه معاويه و يزيد را ببيني؟ ● عـرض كـردم: آري يا رسول اللّه صلی‌الله‌علیه‌وآله، آنگاه پايش را به زمين زد و زمين شكافته شد و دريايي پديدار گـشـت آن نيز شكافته شد، باز زميني آشكار گرديد تا هفت زمين و دريا و زير همه اينها آتش بود كـه ولـيد بن مغيره، و ابوجهل و معاويه طاغي و يزيد را به يك زنجير بسته بودند و شياطين را هم به آنان ملحق كرده بودند. بـعـد فـرمود: سرت را بالا كن، درهاي آسمان را گشوده ديدم كه بهشت بالاي آن بود آنگاه رسول خـدا صلی‌الله‌علیه‌وآله بـا كساني كه همراهش بودند بالا رفتند، چون به فضا رسيدند، پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله حسين علیه السلام را صـدا زد و فـرمـود: يـا بـنـي! الحقني، پسرم به من ملحق شو پس همگي در بهشت در آمدند. ● آنگاه پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله مرا صدا زد و فرمودند: «يا جابر، هذا ولدي معي هاهنا، فسلّم له أمره، و لا تشك لتكون مؤمنا» اي جابر! اين فرزندم با من است پس تسليم امر او باش و در او شك مكن تا اينكه مؤمن باشي. جابر مي گويد: چشمان من كور باد اگر آنچه را از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل كردم، نديده باشم. 📚الثاقب في المناقب؛ ص۳۲۲ @madras_emb
💠 نگاه به سادات ... عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام‏ قَالَ النَّظَرُ إِلَى‏ ذُرِّيَّتِنَا عِبَادَةٌ فَقِيلَ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ النَّظَرُ إِلَى الْأَئِمَّةِ مِنْكُمْ عِبَادَةٌ أَوِ النَّظَرُ إِلَى جَمِيعِ ذُرِّيَّةِ النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله قَالَ بَلِ النَّظَرُ إِلَى جَمِيعِ ذُرِّيَّةِ النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله عِبَادَةٌ مَا لَمْ يُفَارِقُوا مِنْهَاجَهُ وَ لَمْ يَتَلَوَّثُوا بِالْمَعَاصِي. 📚عيون أخبار الرضا علیه‌السلام؛ ج‏۲؛ ص۵۱ حضرت امام رضا علیه‌السلام فرمودند: نگاه کردن به فرزندان ما (سادات) عبادت است. راوی پرسید: نگاه کردن به امامان از شما اهل‌بیت عبادت است یا نگاه به همۀ سادات و ذرّیۀ رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله؟! حضرت فرمودند: نگاه کردن به همۀ سادات از اولاد و نسل پیامبر، عبادت است؛ البته تا زمانی که از روش و پیروی از دستورات ایشان جدا نشده و خود را به گناهان و معاصی، آلوده نکرده باشند! @madras_emb
💠 نفرین سادات ● آقای بحرینی در کتاب «ما سمعتُ ممّن رایت» قصّه‌ای از آقای مهدی ولائي نقل کرده است که قابل توجه است. ● مادر آقای مهدی ولائی، از سادات بوده است. آقای ولائي بیان کرده است که پدر ما به ما نصیحتی می‌نمود که با سادات ازدواج نکنید. ایشان دو جهت برای این امر بیان می‌کردند. یک جهت جدّی آن است که مراعات احترامات ایشان و شؤوناتی که دارند مشکل است. جهت دوم که مزاح می‌فرمود آن بود که بیان می‌فرمود که سادات دعایشان، زود مستجاب نمی‌شود ولی نفرین آنان زود اجابت می‌شود. ● غیر از مساله شوخی، ممکن است این جنبه به جهت مظلومیّتی بوده که سادات در طول تاریخ داشته‌اند. در روایات وارد شده است که از نفرین شخصی که جز خدا پناهی ندارد، بترسید. در شعری منسوب به حکیم صفای اصفهانی آمده است: ز تیر آهِ چو ما فقیران، شود مشبک اگر که شب‌ها فلک بر انجم زره نپوشد؛ قمر ز هاله سپر نبندد ● در شهر زنجان یک رسمی بوده که کسی که به او ظلم می‌شده بر بالای مناره می‌رفته و یک آه می‌کشیده است. نقل شده که وقتی این صدای استغاثه بلند می‌شد، شهر تکان می‌خورد. 🔺استاد معظم سیدمحمدجواد شبیری؛ ۱۸ آذر ۱۴۰۲ @madras_emb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آن ردا و آن عبا و آن عمامه بس نبود … کهنه پیراهن مگر جزو غنایم می‌شود!؟ 🌹صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَا عَبدِاللهِ الحُسَین @madras_emb
🌤 انتظار فرج ● انتظار فرج یکی از ارکان دین و ایمان و عقیده است. 👈 اساساً ذکر این رکن در کنار توحید، نبوت، ولایت و ... در برابر زیدیه است که تقیه را قبول نداشتند و قائل به خروج بوده‌اند. ● امام‌ صادق علیه‌السلام فرمودند: به شما بگویم که شرط قبولی اعمال چیست؟ عرض کردند: آری. حضرت فرمودند: ۱. شهادت به یگانگی خدا ۲. شهادت به اینکه حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله بنده و پیامبر اوست ۳. پذیرفتن دستورات خداوند ۴. ولایت ما و برائت از دشمنان ما ۵. تسلیم اهل‌بیت علیهم‌السلام بودن ۶. نگهداری خویش از محرمات ۷. سعی و کوشش در راه دین ۸. طمأنینه (آرامش قلبی و عدم اضطراب در فتنه‌ها) ۹. انتظار قیام قائم آل محمد علیهم‌السلام 📚الغیبة (للنعمانی)؛ ص۲۰۰ @madras_emb
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
#اعتقادات 🔆 دین امام باقر علیه‌السلام و اجداد طاهرینشان، که باید به آن پایبند بود عَنْ أَبِي الْجَ
🔆 اسلام خالص ... عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ قَالَ: سَأَلَ الْمَأْمُونُ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام أَنْ يَكْتُبَ لَهُ مَحْضَ الْإِسْلَامِ عَلَى سَبِيلِ الْإِيجَازِ وَ الِاخْتِصَارِ فَكَتَبَ علیه السلام لَهُ أَنَّ مَحْضَ الْإِسْلَامِ شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَه‏ ... وَ أَنَّ مِنْ دِينِهِمُ الْوَرَعَ وَ الْعِفَّةَ وَ الصِّدْقَ وَ الصَّلَاحَ وَ الِاسْتِقَامَةَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ أَدَاءَ الْأَمَانَةِ إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ طُولَ السُّجُودِ وَ صِيَامَ النَّهَارِ وَ قِيَامَ اللَّيْلِ وَ اجْتِنَابَ الْمَحَارِمِ وَ انْتِظَارَ الْفَرَجِ‏ بِالصَّبْرِ وَ ... 📚عيون أخبار الرضا عليه‌السلام؛ ج‏۲؛ ص۱۲۱ فضل بن شاذان گوید: مأمون از علىّ بن موسى عليهماالسّلام درخواست كرد كه اسلام خالص را بطور اجمال و خلاصه براى او بنويسد؛ امام عليه‌السلام؛ در پاسخ او مرقوم فرمودند: دین خالص عبارتست از شهادت به یگانگی خداوند .... و همانا از دین امامان است: پرهیزگاری و پاکدامنی و راستگویی ... 👈 و انتظار فرج با صبر و بردباری و ... @madras_emb
📜 از وصایای علامه حلی به فخر المحققین؛ مهربانی با سادات ... و عليك بصلة الذرّيّة العلوية، فإنّ اللّٰه تعالى قد أكّد الوصيّة فيهم، و جعل مودّتهم أجر الرسالة و الإرشاد، فقال تعالى قُلْ لٰا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبىٰ. و قال رسول اللّٰه صلّى اللّٰه عليه و آله: «إنّي شافع يوم القيامة لأربعة أصناف و لو جاءوا بذنوب أهل الدنيا: رجل نصر ذرّيّتي، و رجل بذل ماله لذرّيّتي عند المضيق، و رجل أحبّ ذرّيّتي باللسان و القلب، و رجل سعى في حوائج ذرّيّتي إذا طردوا أو شرّدوا» 📚 قواعد الأحكام؛ ج۳؛ ص۷۱۵ ● علامه حلّی در آخر کتاب فقهی قواعد، وصایایی خطاب به فرزندش فخرالمحققین دارد، از جمله می‌فرماید: ● بر تو است که نسبت به ذرّیه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله صله و مهربانی کنی؛ زیرا خدا درباره آنان سفارش مؤکّد کرده و دوستی‌ آنان را مزد رسالت قرار داده و فرموده: قُلْ لٰا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبىٰ. ● پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله هم فرموده است: من در قیامت برای چهار دسته شفاعت می‌کنم هر چند مرتکب گناهان تمام مردم دنیا شده باشند: ۱. کسی که به فرزندان من کمک کند ۲. کسی که مالش را در سختی فرزندانم مصرف کند ۳. کسی که فرزندان مرا با زبان و قلب دوست داشته باشد ۴. کسی که در حوائج فرزندانم کوشا باشد هنگامی که به آوارگی مبتلا شوند. @madras_emb
عدم اثبات سیادت بواسطه شجره‌نامه ● چنانچه از وجود شهرت به سیادت یک فرد و خاندانش - در محلی که آن خاندان را می‌شناسند- گمان قوی به سید بودن او حاصل شود، سیادت ثابت می‌گردد. ● با توجه به اینکه شجره نامه در قدیم جز برای معدودی از خانواده های مهم ثبت نمی‌شده است و اکثر شجره نامه ها یا ساختگی است یا اتصالش به زمان گذشته معلوم نیست، بودن یا نبودن شجره نامه هیچ تاثیری در اثبات سیادت ندارد. 📚احکام کاربردی؛ ص۱۴۷ @madras_emb
💠 احترام به سادات ❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی: حاج آقا مرتضی حائری، داماد آقای حجّت بود و به لحاظ سیادت همسرش، خیلی حال او را رعایت می‌کرد. وقتی به حرم حضرت رضا علیه‌السلام مشرّف می‌شدند، حاج آقا مرتضی با علوّ مقام برای او زیارت‌نامه می‌خواند. 📚جرعه‌ای از دریا؛ ج۳؛ ص۶۳۳ @madras_emb
💠 احترام به سادات ❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی: ● حاج شیخ مرتضی آشتیانی شخص اوّل تهران بود. ● به نظرم از آسیّد فرج الله فقیهی اصفهانی شنیدم: نماز حاج شیخ مرتضی به قدری شلوغ می‌شد که برای مأمومینی که دیر می‌آمدند، جا پیدا نمی‌شد. یکی از اشراف برای اینکه در نماز حاج شیخ مرتضی شرکت کند، به یکی از مأمومین پنج تومان داد تا جایش را به او بدهد. این قضیه مربوط به بیش از ۱۰۰ سال پیش است و در آن وقت پنج تومان مبلغ زیادی بود. ● حاج شیخ مرتضی مخالفی داشت که سیّد بود. آن سیّد برای اینکه مرحوم آشتیانی را از میدان به در کند، با مقدّماتی در بین مردم شایع کرد که وی با روس‌ها در به توپ بستن حرم حضرت رضا علیه السلام همکاری و تبانی کرده است! ●این شایعه و تهمت بزرگ، وقتی در میان مردم منتشر شد، کار را به جایی رساند که حتّی یک نفر هم در نماز وی شرکت نمی‌کرد و فقط کسی که سجاده را می‌انداخت، همراه او می‌آمد. شرایط به گونه‌ای شد که مرحوم آشتیانی نتوانست در تهران بماند و به مشهد رفت. ● وقتی آن سیّد موفّق شد به این شکل مرحوم آشتیانی را کنار بزند و میدان برای او خالی شد، متوجه شد که چه گناه بزرگی کرده و چه ضربه‌ای به مرحوم آشتیانی زده است. لذا برای استحلال نزد او رفت. آشیخ مرتضی بزرگوارانه گفت: اگر به من وعده بدهی که نزد جدّت از من شفاعت کنی، حاضرم تو را ببخشم! ● وی در احترام به سادات بسیار عجیب بود. آقای حاج آقا رضا صدر می‌گفت: یادم هست وقتی کودک دو سه ساله‌ای بودم، آقای آشتیانی مرا بغل می‌کرد و گاهی پای مرا به ریشش می‌کشید و تبرّک می‌جُست. وی مرد فوق العاده‌ای بود. 📚جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص۴۳۳ @madras_emb
💠 عاقبت بخیری "احنف بن قیس" یکی از مخاطبین نامه حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام به اشراف بصره و از یاران امیرالمومنین علیه‌السلام است. در جنگ جمل هم شرکت کرده به حضرت عرض می‌کند: اگر می‌خواهید با ۲۰۰ سرباز شما را یاری کنم و اگر می‌خواهید شش هزار نفر را از جنگیدن علیه شما بازدارم، حضرت پیشنهاد دوم را پذیرفتند. احنف در جواب نامه امام حسین علیه‌السلام به آیه‌ای از قرآن اشاره نمود و اشاره کرد که فعلا زمان قیام نیست و به عراق نیا که تضعیف می‌شوی: فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ لا یَسْتَخِفَّنَّکَ الَّذِینَ لا یُوقِنُونَ. (روم؛ آیه ۶۰) 📚 ملهوف؛ ص۱۸ @madras_emb
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
📜 نامه یک خطی برای همیشه تاریخ ✍ ... والسلام @madras_emb
💠 در حقارت و پستی دنیا ● واثـق عـبـاسـی نـهـمین خلیفه عباسی ونوه هارون الرشید است. ● احمد بن محمد واسـطی می‌گوید: در بیماری واثق من جز پرستاران واثق بودم، حالت بیهوشی به او دست داد وخـیـال كـردم از دنیا رفت، لذا من برخواستم و جلو واثق آمدم تا از حال او خبری بگیرم كه ناگاه چـشمان خود را باز كرد، آنچنان چشمهایش نافذ و با هیبت بود كه نزدیك بود بمیرم، همینطور به عقب برگشتم اما قبضه شمشیری كه به كمر بسته بودم به درب گیر كرد و من به زمین خوردم، مدتی گذشت تا واثق مُرد و من آمدم دهان و چشمهای او را بستم. ● مـامـوریـن آمـدنـد و فرش گرانبهایی كه زیر پای خلیفه بود، جمع كردند و به خزانه برگرداندند. احـمد بن ابی داوود قاضی به من گفت: ما به دنبال تعیین خلیفه و بیعت با او می‌رویم، تو هم اینجا باش تا جنازه او را دفن كنیم. ● احـمـد واسطی می‌گوید: همینطور كه بیرون اطاق نشسته بودم، ناگاه صدای ضعیفی را احـسـاس كـردم، داخـل اتاق شدم تا ببینم چه خبر است: فاذا جرذ قد دخل من بستان هناك فاكل احـدی عـیـنـی الـواثق فقلت : لا اله الا اللّه هذه العین التی فتحهامن ساعهٔ فاندق سیفی هیبهٔ لها صارت طعمهٔ لدابهٔ ضعیفهٔ. دیـدم چـندین موش از باغ آمده‌اند و یكی از چشمان خلیفه را خورده‌اند گفتم لا اله الا اللّه، این چشمی كه تا ساعتی قبل، آنچنان با هیبت بود كه بخاطر آن، بر زمین خوردم، اما بعد از لحظاتی غذای حیوان ضعیفی شد. 📚مرآة العقول؛ ج۶؛ ص۱۱۱ @madras_emb
🌹 أكثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعجِيلِ الفَرَجِ فَإنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم.
💠 استراتژی ائمه علیهم‌السلام برای حفظ شیعیان ❖ آیةالله شیخ محمدتقی شهیدی: ● یکی از مناشئ تقیه القای خلاف بین شیعه است تا فی الجمله در بعضی موارد بر یک نظری متحد نشوند تا نگاه اُمرا و خلفای عامه متوجّه آنها نباشد. بگویند که ما کاری به این ها نداریم، این ها خودشان اختلاف دارند و همین باعث از بین رفتن آنها می‌شود. ● صاحب حدائق می‌فرماید: «فصاروا صلوات‌الله‌عليهم - محافظة على أنفسهم و شيعتهم - يخالفون بين الأحكام و ان لم يحضرهم أحد من أولئك الأنام، فتراهم يجيبون في المسألة الواحدة بأجوبة متعددة و ان لم يكن بها قائل من المخالفين، كما هو ظاهر لمن تتبع قصصهم و اخبارهم و تحدى سيرهم و آثارهم.»(۱) ● عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه‌السلام قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ مَسْأَلَةٍ فَأَجَابَنِي ثُمَّ جَاءَهُ رَجُلٌ فَسَأَلَهُ عَنْهَا فَأَجَابَهُ بِخِلَافِ مَا أَجَابَنِي ثُمَّ جَاءَ رَجُلٌ آخَرُ فَأَجَابَهُ بِخِلَافِ مَا أَجَابَنِي وَ أَجَابَ صَاحِبِي فَلَمَّا خَرَجَ الرَّجُلَانِ قُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ رَجُلَانِ مِنْ أَهْلِ الْعِرَاقِ مِنْ شِيعَتِكُمْ قَدِمَا يَسْأَلَانِ فَأَجَبْتَ كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا بِغَيْرِ مَا أَجَبْتَ بِهِ صَاحِبَهُ فَقَالَ يَا زُرَارَةُ إِنَّ هَذَا خَيْرٌ لَنَا وَ أَبْقَى لَنَا وَ لَكُمْ وَ لَوِ اجْتَمَعْتُمْ عَلَى أَمْرٍ وَاحِدٍ لَصَدَّقَكُمُ النَّاسُ عَلَيْنَا وَ لَكَانَ أَقَلَّ لِبَقَائِنَا وَ بَقَائِكُمْ قَالَ ثُمَّ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام- شِيعَتُكُمْ لَوْ حَمَلْتُمُوهُمْ عَلَى الْأَسِنَّةِ أَوْ عَلَى النَّارِ لَمَضَوْا وَ هُمْ يَخْرُجُونَ مِنْ عِنْدِكُمْ مُخْتَلِفِينَ قَالَ فَأَجَابَنِي بِمِثْلِ جَوَابِ أَبِيهِ.(۲) ............................. ۱. الحدائق الناظرة؛ ج۱؛ ص۵ ۲. الکافی؛ ج۱؛ ص۶۶ 🔺درس خارج فقه؛ ۶ مرداد ۱۴۰۳ @madras_emb
🌹اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ سَيِّدِ الْعابِدِينَ الَّذِي اسْتَخْلَصْتَهُ لِنَفْسِكَ، وَجَعَلْتَ مِنْهُ أَئِمَّةَ الْهُدَى الَّذِينَ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ يَعْدِلُونَ. 🏴 مراسم سوگواری شهادت مظلومانه حضرت امام زین العابدین علیه‌السلام 🎙 سخنران: حجت الاسلام و المسلمین علیرضا قاسمی 🗓 زمان: چهارشنبه (۱۰ مرداد ۱۴۰۳) ⏰ ساعت: ۱۰:۴۵ 📍مکان: بلوار آیت‌الله حائری، کوچه۶، دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
☀️ مدرسه تابستانه 🔔 دوره تابستانی مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام 🔹درس خارج فقه استاد
🔔 قابل توجه دانش پژوهان محترم ✅ ان شاءالله صوت درس معارف استاد حجت الاسلام و المسلمین موسوی در ایتا به آدرس ذیل بارگزاری می‌گردد: @dars_madras_emb 🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
🔆 اهمیت تعلیم عقائد در کلام حضرت سجاد علیه‌السلام ● امام حسن عسکری علیه‌السلام فرمودند: إِنَّ رَجُلًا جَاءَ إِلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بِرَجُلٍ‏ يَزْعُمُ‏ أَنَّهُ‏ قَاتِلُ أَبِيهِ؛ مردي كسي را نزد امام سجاد عليه‌السلام آورد كه گمان مي‌كرد او پدرش را كُشته است. آن مرد نيز اعتراف كرد و بر اين اساس ،‌قصاص بر او واجب گشت. ● امام از او خواست چشم از اين جرم فرو بندد تا خدا پاداش او را بزرگ گرداند،‌ ولي او تن بدان نداد. امام سجاد عليه‌السلام به وليّ دم كه صاحب قصاص بود فرمودند: ‌اگر براي اين مرد فضيلتي را براي خويش به خاطر مي آوري از اين جنايت چشم فروبند و اين گناه را بر او ببخشاي. ● او گفت: ‌اي فرزند پيامبر ! او بر من حقي دارد ولي نه آنقدر كه بدين سبب خون پدرم را بر او ببخشم. امام عليه السلام فرمودند:‌ پس چه مي خواهي؟ گفت : خواهان قصاصم. اگر او مي‌خواهد بر اساس حقي كه بر من دارد با او به ديه سازش كنم با او سازش مي كنم و از او در مي گذرم. ● امام عليه‌السلام فرمودند:‌ حق او بر تو چيست؟ ‌گفت: «يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لَقَّنَنِي تَوْحِيدَ اللَّهِ وَ نُبُوَّةَ رَسُولِ اللَّهِ وَ إِمَامَةَ عَلِيٍّ وَ الْأَئِمَّةِ علیهم السلام» ‌اي فرزند پيامبر، ‌او توحيد خدا و پيامبري محمّد و امامت علي و امامان علیهم‌السلام ‌را به من آموخته است. ● امام عليه‌السلام فرمودند: «فَهَذَا لَا يَفِي بِدَمِ أَبِيكَ بَلَى وَ اللَّهِ هَذَا يَفِي بِدِمَاءِ أَهْلِ الْأَرْضِ كُلِّهِمْ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ سِوَى الْأَنْبِيَاءِ وَ الْأَئِمَّةِ إِنْ قُتِلُوا فَإِنَّهُ لَا يَفِي بِدِمَائِهِمْ شَيْ‏ء»؛ آيا اين همسنگ خون پدر تو نيست؟ به خدا سوگند،‌ اين همسنگ خون همۀ اهل زمين از نخستين كس تا آخرين فرد آنهاست،‌ جز پيامبران و امامان كه ديگر ديه،‌ هم سنگ خون آنان شمرده نمي‌شود. 📚الإحتجاج؛ ج‏۲؛ ص۳۱۹ @madras_emb
💠 دعایی برای رفع پریشانی از حضرت زین‌العابدین علیه‌السلام ... قَالَ طَاوُسٌ‏: دَخَلْتُ الْحِجْرَ فِي اللَّيْلِ فَإِذَا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیه السلام قَدْ دَخَلَ فَقَامَ يُصَلِّي فَصَلَّى مَا شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ سَجَدَ قَالَ فَقُلْتُ رَجُلٌ صَالِحٌ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ الْخَيْرِ لَأَسْتَمِعَنَّ إِلَى دُعَائِهِ فَسَمِعْتُهُ يَقُولُ فِي سُجُودِهِ عُبَيْدُكَ بِفِنَائِكَ مِسْكِينُكَ‏ بِفِنَائِكَ‏ فَقِيرُكَ بِفِنَائِكَ سَائِلُكَ بِفِنَائِكَ قَالَ طَاوُسٌ فَمَا دَعَوْتُ بِهِنَّ فِي كَرْبٍ إِلَّا فُرِّجَ عَنِّي‏. 📚الإرشاد (للمفید)؛ ج‏2؛ ص143 ● طاووس يمانى گويد: شبى در مسجد الحرام داخل حجر اسماعيل شدم ديدم امام سجّاد عليه السلام وارد شد، پس به نماز ايستاد و بسيار نماز خواند سپس به سجده رفت. با خود گفتم: اين مرد صالحى است از خاندانى نيك بايد به دعاى او گوش دهم و آن را ياد گيرم. ● پس شنيدم كه در سجده‌اش عرضه می‌داشت: عُبَيْدُكَ بِفِنائِكَ مِسْكينُكَ بِفِنائِكَ فَقيرُكَ بِفِنائِكَ سائِلُكَ بِفِنائِكَ. بنده كوچك تو در آستانه توست؛ بنده بيچاره‌ات در بارگاه توست؛ بنده نيازمندت به در خانه توست؛ بنده درخواست كننده‌ات در درگاه توست. ● طاوس گويد: در هيچ اندوه و گرفتارى اين دعا را نخواندم جز اينكه آن گرفتارى برطرف شد. @madras_emb
ZOOM0001.mp3
44.68M
◾️مجلس عزای حضرت امام زین العابدین علیه‌السلام 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا قاسمی 🗓 چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ 🔺دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی «مد ظله» @zanjani_net
◾️ مظلومیت و غربت حضرت سجاد علیه‌السلام عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ‏ لَقِيَ الْمِنْهَالُ بْنُ عَمْرٍو عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ علیهماالسلام فَقَالَ لَهُ كَيْفَ أَصْبَحْتَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ: وَيْحَكَ‏ أَ مَا آنَ‏ لَكَ‏ أَنْ‏ تَعْلَمَ‏ كَيْفَ‏ أَصْبَحْتُ أَصْبَحْنَا فِي قَوْمِنَا مِثْلَ بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي آلِ فِرْعَوْنَ يَذْبَحُونَ أَبْنَاءَنَا وَ يَسْتَحْيُونَ نِسَاءَنَا وَ أَصْبَحَ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ بَعْدَ مُحَمَّدٍ يُلْعَنُ عَلَى الْمَنَابِرِ، وَ أَصْبَحَ عَدُوُّنَا يُعْطَى الْمَالَ وَ الشَّرَفَ، وَ أَصْبَحَ مَنْ يُحِبُّنَا مَحْقُوراً مَنْقُوصاً حَقُّهُ، وَ كَذَلِكَ لَمْ يَزَلِ الْمُؤْمِنُونَ- وَ أَصْبَحَتِ الْعَجَمُ تَعْرِفُ لِلْعَرَبِ حَقَّهَا بِأَنَّ مُحَمَّداً كَانَ مِنْهَا وَ أَصْبَحَتْ قُرَيْشٌ تَفْتَخِرُ عَلَى الْعَرَبِ بِأَنَّ مُحَمَّداً كَانَ مِنْهَا، وَ أَصْبَحَتِ الْعَرَبُ تَعْرِفُ لِقُرَيْشٍ حَقَّهَا بِأَنَّ مُحَمَّداً كَانَ مِنْهَا وَ أَصْبَحَتِ الْعَرَبُ تَفْتَخِرُ عَلَى الْعَجَمِ بِأَنَّ مُحَمَّداً كَانَ مِنْهَا- وَ أَصْبَحْنَا أَهْلَ الْبَيْتِ لَا يُعْرَفُ لَنَا حَقٌّ- فَهَكَذَا أَصْبَحْنَا يَا مِنْهَالُ. 📚تفسير القمي؛ ج‏۲؛ ص۱۳۴ ● امام صادق علیه السّلام فرمودند: منهال بن عمرو با امام سجاد علیه‌السّلام ملاقات کرد و به آن حضرت گفت: یا بن رسول اللَّه! حال شما چگونه است؟ ● حضرت فرمودند: وای بر تو! آیا برای تو معلوم نیست که حال من چگونه است؟ - حال ما در میان این گروه، نظیر حال بنی اسرائیل است که در میان آل فرعون بودند. - اینان پسران و مردان ما را سر می‌بُرند و زنان ما را زنده می‌گذارند. -أمیرالمؤمنین عليه‌السّلام را که بعد از حضرت محمّد صلّی‌الله‌علیه‌وآله بهترین مردم است، بر فراز منبرها لعنت می‌کنند! - به دشمنان ما مال و شرافت عطاء می‌شود، ولی کسی که دوست ما باشد حقیر و حق او پایمال می‌شود ... @madras_emb
◾️ ... بانی گریه اوست اگر روضه دائر است عُمَرَ بْنِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ قَال: ‏لَمَّا قُتِلَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ علیه‌السلام لَبِسْنَ نِسَاءَ بَنِی هَاشِمٍ السَّوَادَ وَ الْمُسُوحَ وَ کُنَّ لَا یَشْتَکِینَ مِنْ حَرٍّ وَ لَا بَرْدٍ وَ کَانَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ علیهماالسلام یَعْمَلُ لَهُنَّ الطَّعَامَ لِلْمَأْتَمِ. 📚 المحاسن؛ ج٢؛ ص٤٢٠ عمر بن علی بن حسین می‌گوید: هنگامی که حسین بن علی علیه‌السلام کشته شد، زنان بنی هاشم لباس سیاه عزا پوشیدند و اعتنایی به سرما و گرما نداشتند، و علی بن حسین علیه‌السلام برای آن‌ها غذا درست می‌کردند تا عزاداری کنند. @madras_emb
◾️ درد سروده‌ای خطاب به آن ده اسب ... - زمانی که از کربلا بازگشتند: دیروز پا به عرش معلّا گذاشتید در این جهنم از چه کنون پا گذاشتید؟ گامی که شد گذاشته بر سینۀ بهشت در دوزخی‌ترین رهِ دنیا گذاشتید! گویند عصر واقعه در شیب قتلگاه پای خود از ثری به ثریا گذاشتید هر گامتان شمیم خوشی می پراکنَد بر شیشۀ عبیر مگر پا گذاشتید؟ جز نکهتی به دست صبا، بهر باغبان زآن یاسِ تیشه‌خورده چه بر جا گذاشتید؟ گل را به سان مشک بسودید و همچو عود آن سوده را در آتش صحرا گذاشتید آیند قدسیان به تماشای آن چمن چیزی اگر برای تماشا گذاشتید صندوق سرّ غیب شکستید و تا ابد بزم شهود را همه شیدا گذاشتید گیرم مسیح آوردش مرهم از بهشت یک زخم از برای مداوا گذاشتید؟ نتواندش گرفت در آغوش خود، کفن کارش به بوریای کهن وا گذاشتید ✍ رحیق @madras_emb
💠 علم اجمالی به بطلان یک قاعده در باب نجاست ❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری: ● از مرحوم میرزای شیرازی معروف است که می‌فرمود: اجمالاً می‌دانم یکی از این سه قاعده اشتباه است: ۱. انفعال ماء قلیل به ملاقات ۲. منجّس بودن متنجّس ۳. مطهّر نبودن زوال عین زیرا اگر هر سه قاعده صحیح باشد، همه جای عالم نجس خواهد بود! ● البته حاج آقای والد هر سه قاعده را صحیح دانسته و نکته چهارمی را قائل هستند که علم اجمالی و حتی تفصیلی حاصل از محاسباتی که عرفِ متعارف به آن توجه ندارد، حجیت ندارد. 🔺درس خارج فقه؛ ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ @madras_emb
🔆 کرامت امام سجاد علیه‌السّلام ● زُهْری گوید: خدمت امام زین العابدین علیه‌السّلام بودم که یکی از اصحابش نزد آن حضرت آمد و حضرت به او فرمود‌ند: ای مرد چه وضعی داری؟ عرض‌کرد: یا ابن رسول الله من امروز چهارصد اشرفی قرض دارم و نانخور زیادی دارم و چیزی ندارم برای آنها ببرم. امام به شدت گریه کرد. عرض‌کردم: چرا گریه می‌کنی؟ فرمود: آیا گریه برای غیر مصیبت و بلاهاست؟ (گریه برای مصائب و محنتهای بزرگ است). گفتند: این چنین است. فرمودند: «فَأَيَّةُ مِحْنَةٍ وَ مُصِيبَةٍ أَعْظَمُ عَلَى حُرٍّ مُؤْمِنٍ مِنْ أَنْ يَرَى بِأَخِيهِ الْمُؤْمِنِ خَلَّةً فَلَا يُمْكِنُهُ سَدُّهَا وَ يُشَاهِدُهُ عَلَى فَاقَةٍ فَلَا يُطِيقُ رَفْعَهَا» چه محنت و مصیبت بر مؤمن آزاد از این سخت‌تر که برادر خود را محتاج بیند و نتواند به او کمک کند و او را فقیر بیند و نتواند علاج آن بکند. ● زهری گوید: مجلس بهم خورد و یکی از مخالفان که بر امام طعن می‌زد و می گفت: از اینها تعجب است که یک بار ادعا می‌کنند آسمان و زمین و هر چیزی فرمانبر آنها است و خدا هر خواست آن‌ها را اجابت کند و بار دیگر، نسبت به اصلاح حال خواص خودشان، اعتراف به درماندگی می‌کنند. ● این خبر به آن مرد گرفتار رسید و آمد نزد امام و عرض کرد: یابن رسول الله از فلانی به من خبر رسیده که چنین و چنان گفته و این گفته او از گرفتاری خودم بر من سخت‌تر است. امام فرمود: خدا اجازه رفع گرفتاریت را داده است. ‌ای فلانه (خطاب به یکی از کنیزها)، افطاری و سحری مرا بیاور. دو قرص نان آورد. امام به آن مرد فرمود: اینها را بگیر که جز آنها چیزی نداریم. خدا به وسیله آنها از تو رفع گرفتاری کند و مال بسیاری به تو می‌رساند. ● آن مرد آن دو قرص نان را گرفت و به بازار رفت و نمی‌دانست چه کند. در‌اندیشه قرض سنگین و بدی وضع عیالش بود و شیطان به او وسوسه می‌کرد که این‌ دو قرص نان چطور حوائجت را برطرف می‌کند؟ به ماهی فروشی رسید که ماهی او خشک شده بود. به او گفت: این ماهی تو خشک است، این قرص نان من هم خشک است، میل داری این ماهی خشک شده‌ات را به این قرص نان خشک من بدهی؟ گفت: آری. ماهی را به او داد و قرص نان او را گرفت. باز به مرد نمک فروشی که نمک او را نمی‌خریدند برخورد کرد و به او گفت: این نمکت را که از تو نمی‌خرند به من می‌دهی و در مقابل، این قرص نان را بگیری؟ گفت: آری. نمک را از او گرفت و با ماهی آورد و با خود گفت این ماهی را با آن نمک اصلاح می‌کنم. چون شکم ماهی را شکافت دو لؤلؤ فاخر در آن یافت و خدا را حمد گفت. ● در این میان که خوشحال بود، در خانه او را زدند. آمد ببیند پشت در خانه چه کسی است. دید صاحب ماهی و نمک هر دو آمدند و هر کدام می‌گویند‌: ای بنده خدا ما و عیال ما هر چه کوشش کردیم دندان ما به این قرص نان تو کار نکرد (نتوانستم نان را بخوریم) و گمان کردیم که تو از بدحالی و فقر این نان را می‌خوری و آن را به تو برگرداندیم و آنچه هم به تو دادیم بر تو حلال کردیم آن دو قرص نان را گرفت. چون آن دو نفر برگشتند، باز در خانه او را زدند که فرستاده امام بود. وارد شد و گفت: امام می‌فرماید خدا به تو گشایش داد، طعام ما را باز ده که جز ما کسی آن را نخورد. آن مرد آن دو لؤلؤ را به بهای بسیاری فروخت و قرضش را ادا کرد و وضع زندگیش خوب شد. ● یکی از مخالفین گفت: ببین تفاوت تا کجا است؛ در عین حالی که علی بن الحسین علیه‌السّلام توانا به رفع فقر خود نیست، او را به این ثروت بسیار رسانید و این چگونه می‌شود و چگونه کسی که از رفع فقر خود ناتوانست‌ به این ثروت بی نهایت تواناست. ● امام فرمودند: قریش هم به پیغمبر همین اعتراض را داشتند و می‌گفتند: کسی که نمی‌تواند از مکه تا مدینه را جز در دوازده روز برود (چنان که به هنگام هجرت او نیز چنین بود)، چگونه در یک شب از مکه به بیت المقدس می‌رود و برمی‌گردد. ● سپس علی بن الحسین علیه‌السّلام فرمودند: اینها غافلند از کار خدا و دوستان خدا. إِنَّ الْمَرَاتِبَ الرَّفِيعَةَ لَا تُنَالُ إِلَّا بِالتَّسْلِيمِ لِلَّهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ وَ تَرْكِ الِاقْتِرَاحِ عَلَيْهِ وَ الرِّضَا بِمَا يُدَبِّرُهُمْ بِهِ إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ صَبَرُوا عَلَى الْمِحَنِ وَ الْمَكَارِهِ صَبْراً لَمْ يُسَاوِهِمْ فِيهِ غَيْرُهُمْ فَجَازَاهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْ ذَلِكَ بِأَنْ أَوْجَبَ لَهُمْ نُجْحَ جَمِيعِ طَلِبَاتِهِمْ لَكِنَّهُمْ مَعَ ذَلِكَ لَا يُرِيدُونَ مِنْهُ إِلَّا مَا يُرِيدُهُ لَهُمْ؛ 👈به مقام‌های بلند نمی‌توان رسید مگر با در مقابل خدا و ترک اظهار نظر و رضا به آنچه او صلاح می‌داند. دوستان خدا صبر می‌کنند بر گرفتاری‌ها و ناراحتی‌ها بطوری که دیگران چنین صبری ندارند و خداوند در مقابل این شکیبائی آنها را به تمام آرزوهایشان می‌رساند. با وجود این، آنها جز خواسته خدا را نمی‌خواهند. 📚الأمالي (للصدوق)؛ ص۴۵۳ @madras_emb
💠 پاسخ مرحوم مامقانی به چرایی عدم همراهی برخی از بزرگان با حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام ❖ و أمّا المتخلّفون عنه عليه‌السلام عند حركته من المدينة؛ ● فلأنّ الحسين عليه‌السلام حين حركته -و إن كان يدري هو و جمع من المطّلعين على إخبار النبي الأمين صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله‌وسلّم بمقتضى خبره صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله‌وسلّم أنّه: يستشهد بالعراق إلاّ أنّه في ظاهر الحال- لم يكن ليمضي إلى الحرب حتى يجب على كلّ مكلّف متابعته، و إنّما كان يمضي للإمامة بمقتضى طلب أهل الكوفة، فالمتخلّف عنه غير مؤاخذ بشيء ● و إنّما يؤاخذ لترك نصرته من حضر الطف، أو كان قريبا منه على وجه يمكنه الوصول إليه و نصرته و مع ذلك لم يفعل و قصّر في نصرته ● فالمتخلّفون بالحجاز لم يكونوا مكلّفين بالحركة معه حتى يوجب تخلّفهم الفسق... ● و لذا إنّ جملة من الأخيار الأبدال الذين لم يكتب اللّه تعالى لهم نيل هذا الشرف الدائم بقوا في الحجاز، و لم يتأمّل أحد في عدالتهم؛ كابن الحنفية [عبدالله بن عباس، جابر بن عبدالله، عبدالله بن جعفر، عمر الاطرف] ... و أضرابه. 📚 تنقيح المقال؛ ج۲؛ ص۳۱۰ ✍ پ.ن: قضاوت با عزیزان @madras_emb
💠 آیا اصل در امامزاده‌ها عدالت است؟ ❖ آیت الله شیخ محمدتقی شهیدی: اصلی دالّ بر وثاقت امامزاده‌ها وجود ندارد. مبنای آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی آن است که: «اصل در امامزاده‌ها عدالت است الّا ما ثَبَت خلافُه». ما چنین اصلی نداریم. 🔺درس خارج فقه؛ ۹ دی ۱۳۹۷ @madras_emb
◾️نحوست و شوم بودن ماه صفر ❖ مرحوم علامه مجلسی رحمة‌الله‌علیه: و هذا الشهر مشهور بالنحوسة و الشؤم، و يمكن أن يكون لذلك و جهان؛ أحدهما: أنه وفقا لقول علماء الشيعة توفي الرسول الأعظم صلّى اللّه عليه و آله و سلم في هذا الشهر، و الثاني: لأنّه أعقب أشهر الحرم التي حرم فيها القتال، و قد عد شؤما لشروع القتال فيه، و لم أر في أحاديث الشيعة ما يدل على نحوسته، و قد ورد في الروايات غير المعتبرة العامية. 📚زاد المعاد؛ ص۲۴۷ ● بدان که این ماه (صفر) معروف به نحوست و شوم بودن است و شاید سبب آن: -اول: بخاطر وفات رسول خدا صلی الله علیه و آله که طبق نظر علمای شیعه در این ماه واقع شده است. -دوم: چون بعد از ماه هایی که جنگ در آنها حرام است واقع شده ماهی است برای شروع جنگ پس ماه شومی شمرده شده است. 👈 ولی من در احادیث شیعه روایتی که دلالت بر نحوست این ماه داشته باشد ندیدم و در روایات غیر معتبر از عامه این مطلب رسیده است. @madras_emb