🔰#آخوند_خراسانی(رحمه الله علیه)
🔸در ایامی که از محضر آیت الله وحید استفاده می کردیم و خدمتشان بودیم صحبت مرحوم آخوند به میان آمد، با همان آهنگ و طمطراق بیان خودشان گفتند: اگر آخوند مرحوم ملا محمد کاظم خراسانی است که آخوندی از ما و دیگران صحت سلب دارد!
📚ماسمعت ممن رایت(سیدمجتبی بحرینی)،دفتردوم،ص۳۸۰
🆔@masire_feghahat
🔰 #فقه_استدلالی
🔸المسئلة السادسة: في #الضروريات لا حاجة الى التقلید¹
🔹أقول: بعد كون وجه رجوع الجاهل الى العالم، لكشف ما هو الواقع بنظره،فمع العلم و اليقين بالواقع بنفسه كما في اليقينيّات او لكونه ضروريّا كما في الضّروريات، لا معنى لرجوعه الى العالم، بل هو من قبيل رجوع العالم بالعالم، فهذا القسم خارج عن موضوع رجوع الجاهل الى العالم، هذا في الضروريّات و اليقينيّات²
🔹مسئله ششم در #ضروریات احتیاجی به تقلید نمیباشد
🔸بعد از اینکه که اثبات شد #مناط رجوع جاهل به عالم #کشف_واقع به نظر مجتهد است پس با علم و یقین #خود_مکلف به واقع مانند قطع در یقینیات یا ضروری بودن مسئله ای در ضروریات، دیگر رجوع جاهل به عالم معنایی ندارد بلکه در این صورت اگر تقلید لازم باشد رجوع #عالم به #عالم است پس در نتیجه تقلید در ضروریات و یقینیات از #موضوع دلیل رجوع جاهل به عالم خارج است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:العروة الوثقی فیما تعم به البلوی،ص۱۰
*²:ذخیرةالعقبی فی شرح العروة الوثقی(صافی گلپایگانی)،ج۱،ص۵۵
🆔 @masire_feghahat
🔰منشاء عبارت «لایروون و لایرسلون الا عن ثقة»
💢اصحاب اجماع💢
🔸اساس این عبارت در کلمات #شیخ_طوسی در کتاب «عدة الأصول» مطرح شده است. ایشان در بحث از #ترجیح روایتی بر روایت دیگر در هنگام تعارض می گوید:
🔻و إذا كان أحد الراويين مسندا و الآخر مرسلا، نظر في حال المرسل، فإن كان ممن يعلم أنه
#لايرسل_إلا_عن_ثقة_موثوق_به فلا ترجيح لخبر غيره على خبره، و لأجل ذلك سوّت الطائفة بين ما يرويه محمد بن أبي عمير، و صفوان بن يحيي، و أحمد بن محمد بن أبي نصر و غيرهم من الثقات الذين عرفوا بأنهم #لايروون و #لايرسلون إلا عمن #يوثق به وبين ما أسنده غيرهم، و لذلک عملوا بمراسيلهم.¹
🔹اصحاب، بين مراسیل و مسانید این عده (محمد بن ابی عمیر،أحمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی و صفوان) فرق نمی گذارند چون این ها را به این عنوان می شناسند که «لا يروون و لا يرسلون إلا عن ثقة». پس #اساس این تعبیر از جانب شيخ طوسی مطرح شده و قبل از ایشان نبوده است.
ــــــــــــــــــــــــــ
*¹:العدة فی اصول الفقه،ج۱،ص۱۵۴
🆔@masire_feghahat
🔰مرحوم آیت الله #سیدرضی_شیرازی
ازنوادگان میرزای شیرازی(رضوان الله تعالی علیهما)
💢عظمت علمی شاگرد و استاد💢
🔸#میرزای_شیرازی مسأله ای را که بحث میکرد و در پایان هفته آنرا تمام نموده و #بر_خلاف_شیخ نظر میداد ؛ ولی روز شنبه که قرار بود بحث جدیدی را آغاز کند میفرمود:ما بر خلاف شیخ نظر داده بودیم ولی حال میبینیم که #نمیشود از مطالب شیخ #عدول_کرد.به شاگردان میفرمود که شما شیخ را درک نکرده اید؛سروکارتان تنها با کتابهای شیخ است،ما #حیات شیخ راهم درک کرده ایم و میدانیم که شیخ کسی نیست که بتوان #براحتی از نظراتش گذشت.
🔹کسانی چون میرزای شیرازی که از شاگردان متفکر #درجه_اول و از #نوابغ_علمی بوده اند اینگونه در مقابل #مقام_علمی شیخ انصاری(رحمه الله علیه) #خضوع داشتند
📚مجموعه مقالات کنگره جهانی بزرگداشت شیخ انصاری(قدس سره)،شماره ۱،ص۸
🆔@masire_feghahat
🔰 #اباء_از_تخصیص
💢تطبیق القواعد💢
🔸یکی از بحث هایی که در مبحث عام و خاص وجود دارد، بحث #إباء_از_تخصیص می باشد. إباء از تخصیص چند صورت دارد:
1⃣ عام #نص در عمومیت باشد
2⃣ عام #اظهر از خاص باشد
3⃣هیچ یک از عام و خاص #اظهر نباشند¹
✅در همه این صور، خاص بر عام مقدم #نمیشود
🔹تطبیق: اشکال تعارض مفهوم و تعلیل آیه نبأ، که در مقام پاسخ گفته اند، #تعلیل اظهر از مفهوم است، به همین دلیل مفهوم #نمیتواند آنرا تخصیص بزند²
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:موارد اباء از تخصیص منحصر در این ۳ مورد نیست و بایستی ازکلمات علماء اصطیاد شود
*²:فرائد الأصول شیخ انصاری،ج۱،ص۲۵۸(شیخ اعظم این اشکال را در اشکالات غیر قابل ذبّ مطرح فرموده است)
همچنین اصول الفقه اراکی،ج۱،ص۵۷۴
🆔@masire_feghahat
🔰 #روش_شناسی_شیخ_در_مکاسب
💢روش شناسی💢
🔸#قرینیت عبارات هم خانواده و هم سیاق در #استظهار
🔹یکی از #طرق_استظهار از یک جمله بررسی عبارت های هم خانواده و #مشابه_السیاق است که جناب شیخ اعظم از این راه در مکاسب استفاده کرده است
🌀مثال:
لعله لما اشتهر في كلامهم من أن البيع لنقل الأعيان و #الظاهر إرادتهم بيان المبيع #نظير قولهم إن الإجارة لنقل المنافع.¹
شیخ اعظم در دفاع از فقهایی که در بیع ، اشتراط #عین بودن عوض و معوض به آنها نسبت داده شده است از یک عبارت هم سیاق استفاده میکند و میفرماید: وزان «البیع لنقل الاعیان» وزان «الاجارة لنقل المنافع» که اشاره به نقطه ی ثقل در بیع و اجاره دارد {که در بیع مبیع است و در اجاره منفعت مستأجره} و نسبت به عوض ساکت است
ـــــــــــــــــــــــ
*¹:مکاسب،ج۳،ص۲
🆔@masire_feghahat
AudioCutter_AudioCutter_کانال مسیرفقاهت(3)(2).mp3
2.52M
🔰 #استاد_حسینی_شیرازی
💢رجال💢
🔸شش #کتاب_رجالی مهم شیعه
#چهار_سبک متفاوت در نگارش دارند:
1⃣#فهرست_نگاری:رجال نجاشی و فهرست شیخ طوسی
2⃣#طبقات_نگاری:رجال برقی و رجال شیخ طوسی
3⃣#جرح_و_تعدیل: رجال ابن غضائری
4⃣#پراکنده_نگاری: رجال کشی
مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
{کلاس رجال ۱۴۰۰/۶/۲۱}
🆔@masire_feghahat
🔰 آیت الله العظمی #سیستانی(حفظه الله)
💢ظهور «لاینبغی» در حرمت یا کراهت💢
🔸وقد ذكرنا في محله (بحث الأواني من كتاب الطهارة) إن كلمة "لا ينبغي" ليست ظاهرة في الكراهة، لو لم نقل بظهورها في الحرمة؛ لأنها في اللغة بمعنى "لا يتيسر"، وعدم التيسير في التشريعات مساوق للحرمة.¹
🔹به تحقیق در محل خودش(بحث اوانی از کتاب طهارت)ذکر کردیم که کلمه «#لاینبغی» اگر نگوییم ظهور در #حرمت دارد،ظهوری در کراهت ندارد چراکه «لاینبغی» در #لغت به معنای «لایتیسر»است و #عدم_سهل_بودن_امری در تشریعیات مساوق با #حرمت است
🔸تطبیق:عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: لاَ يَنْبَغِي اَلشُّرْبُ فِي آنِيَةِ اَلذَّهَبِ وَ اَلْفِضَّةِ وَ لاَ اَلْأَكْلُ فِيهِمَا.²
در اینجا اگر بگوییم لاینبغی ظهور در #حرمت دارد بایستی قائل به #حرمت_شرب_و_اکل در ظرفی که از جنس طلا یا نقره است بشویم و اگر بگوییم ظهور در کراهت دارد قائل به #کراهت اکل و شرب در ظرف از جنس طلا یا نقره میشویم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹: الربا، ص ٤٤
*²:من لا يحضره الفقيه ، ج ۳، ص ۳۵۲
🆔@masire_feghahat
🔰 #سلّار_دیلمی (صاحب کتاب المراسم فی الفقه الامامی)
💢تراجم💢
🔸محدث قمی شرح حال او را به اختصار نوشته است و گفته او #اولین کسی است که به #حرمت_نماز_جمعه در زمان #غیبت_کبری فتوا داده است.
🔹 ایشان در بحث #جهاد گفته است: و لفقهاء الطائفة أن يصلوا بالناس في الأعياد و الاستسقاء و اما #الجُمَع فلا²،¹
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:المراسم،ص۲۶۲
*²:فقه و فقهای امامیه در گذر زمان،ص۱۲۰
🆔@masire_feghahat
🔰 #شیخ_انصاری(رضوان الله تعالی علیه)
💢شهادت ثالثه💢
🔸در مورد مرحوم شيخ انصارى، استاد فقيهان، نوشتهاند كه: زمانى كه والى بغداد مؤذّنهاى شيعه را از گفتن كلمه [اشهد انّ عليّاً ولىّ اللّه] در روى گلدسته هاى مساجد منع كرد و شيخ از اين امر مطلع گرديد، به طلاّب فرمود:
🔹 بار و بُنِه سفر را آماده كنيد تا به جايى رويم كه بتوانيم اعمال مذهبى خود را #آزادانه انجام دهيم.
🔸با پخش خبر #مهاجرت شيخ انصارى از #نجف در بين مردم، نجفيها همگى دست از كار كشيدند و گفتند ما هم با شيخ از عراق بيرون خواهيم رفت! اين جريان هنگامه اى در نجف برپا كرد.
🔹سلطان عثمانى از كار حاكم بغداد ناراحت گرديد و به احضار و تعويض وى امر كرد و بدين ترتيب، اوضاع شهر نجف دوباره آرام شد.
🔸 به شيخ عرض كردند كه شهادت بر ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام جزء اذان نيست، چرا جناب عالى در اين موضوع اين قدر پافشارى كرديد؟!
🔹فرمود: اگر در اين مورد #ساكت مى ماندم، ممكن بود فرمانروايان ناصبىِ دولت عثمانى تحميلات ديگری بر ما روا دارند كه عاقبت بدى داشته باشد.
📚کتاب تراز سیاست ابوالحسنی منذر به نقل از زندگينامه استاد الفقهاء شيخ انصارى قدّس سرّه، ضياءالدين سبط الشيخ، ص ۱۲۷
🆔@masire_feghahat
🔰 استاد #مفیدی (زیدعزه)
💢مناقشه در استدلال آیت الله سیستانی💢
🔸آیت الله سیستانی معتقدند با توجه به آیه ی شریفه ی «یسئلونک عن الاهله قل هی مواقیت للناس¹» آنچه که نزد شارع مهم است #میقات_بودن_هلال است لذا هلال باید یک امری باشد که سبب نظم دهی به امور عرفی و شرعی مردم باشد بنابراین رعایت افق محلی و سهل التناول بودن رویت هلال برای عامه ی مردم لازم است تا اینکه میقات برای آنها باشد.و در رویت با تلسکوپ #عامه ی مردم نمی توانند به آن دسترسی داشته باشند لذا این رویت مجزی نیست
🔹استاد در نقد این کلام فرمودند: سهل الوصول بودن #مقوم معنای میقات نیست بلکه #شرط_کمال آن است به عنوان مثال تعیین دقیق سال شمسی در زمانهای گذشته کار سختی بوده که منجمین به آن می پرداختند اما با این حال میقات برای ایرانیان بوده است. رویت با تلسکوپ نیز امروزه می تواند سبب تنظیم و تنسیق امور عرفی و شرعی شود. و میقات محسوب گردد.*²
ـــــــــــــــــــــــــ
*¹:بقره/آیه۱۸۹
*²:درس خارج فقه۱۴۰۰/۸/۱۰
🆔@masire_feghahat
🔰#تازه_های_نشر
📚الگوریتم دانش اصول فقه (دوره عمومی)
📓#پشت_جلد:
🔸میراث ارزشمند فقهی، سالیان متمادی بعد از غیبت کبرا با تلاش ارزشمند فقیهان به دست آمده است که با دقت در بدست آوردن منابع و فراهم ساختن قواعد برای فهمی صائب همراه بوده است.
🔹استنباط احکام شرعی از منابع، بهجهت برخورداری از دقت لازم و سهولت، علاوهبر قواعد استنباط، به روش استنباط نیز نیازمند است. تمامی این عوامل علاوه بر اینکه استنباط را ضابطهمند میکنند، اجتهاد در ساحتهای نوظهور را نیز سهل میسازند.
🔸روش استنباط، نقشه راه مجتهد ـاز نقطه آغاز تا فرجام کارـ را ترسیم میکند و الزامات هر وضعیت و نیازمندیها و انتظارات آن را روشن میسازد و او را به ادامه مسیر و اقدامات مورد نیاز آگاه میکند.
🔹در این اثر، یک دوره علم اصول با نگاهی آموزشی و فرایندی در دوره عمومی، طراحی و ارائه شده است.
✍نویسندگان:
🔻رضا میهن دوست
🔻سیدمحمدباقر قدمی
📖انتشارات حوزه علمیه خراسان
🆔@masire_feghahat
🔰#الغاء_خصوصیت
💢تطبیق القواعد💢
🔸با فحص در کلمات فقهاء می یابیم که عواملی برای #الغاء_خصوصیت وجود دارد که به بعضی از آنها اشاره میشود و هر کدام را توضیح می دهیم
1⃣#تنقیح_مناط:
عبارت است از اینکه از #ملاک_حکم تفتیش شود و حکم را در موردی که ملاک در آن وجود دارد #تعمیم دهیم حال اگر وجود ملاک در آن مورد قطعی باشد تعمیم جائز است و الا خیر
2⃣#تعطیل_شدن_احکام در صورت عدم الغاء خصوصیت:
وجه الغاء خصوصیت موردی که حکم در مورد آن صادر شده است و همچنین الغاء خصوصیت سائل و مسئول عنه این است که اگر الغاء خصوصیت نکنیم #تعطیلی_احکام لازم می آید زیرا هر حکمی از جهتی به موردی اختصاص دارد
3⃣#وارد_شدن_حکم_برای_بیان_مثال:
فقهاء فرموده اند اگر حکمی در مورد خاص برای بیان #تمثیل ذکر شود باید حکم را با تنقیح مناط تعمیم داد مثل اینکه در روایت حکم نماز در #پیراهن_نجس بیان شده است ولی فقهاء برای پیراهن خصوصیتی قائل نیستند
4⃣از خارج #علم_به_عدم_خصوصیت داشته باشیم:
مثل اینکه همه احکام در مورد #مردان صادر شده است ولی علم به عدم خصوصیت حکم برای مردان داریم
🆔@masire_feghahat
🔰 #آقا_ضیاء_الدین_عراقی (رحمة الله علیه)
💢فرق ماهوی علت و حکمت💢
🔸محقق عراقی «ره» در تبیین #ماهوی علت و تمایز آن از حکمت معتقد است که علت و حکمت را باید در پرتو #استناد_حکم به علت تبیین کرد.
🔹 وی بر این باور است که خصوصیت بارز در علت ، استناد #بلاواسطه حکم به علت است در مقابل اگر استناد حکم به علت ، #مع_الواسطه باشد در این صورت آن خصوصیت ، حکمت خواهد بود.
🔸به عنوان مثال در بحث لاضرر ، اگر رفع حكم از مصداق الف مثلا مستند به وجود ضرر در همان مصداق باشد در این صورت این استناد بلاواسطه بوده و در واقع ملاک رفع حکم، ضرر شخصی است نه ضرر نوعی. اما اگر رفع حکم از الف به استناد وجود ضرر در فرد دیگری از همان طبیعت یا از غیر آن طبیعت باشد ، در این صورت استناد رفع ضرر به علت، مع الواسطه است.
🔹به عنوان مثال اگر عمل حرام برای شخص زید ضرر داشته باشد در این صورت استناد رفع حرمت ، به ضرری بودن عمل برای شخص زید است اما اگر آن عمل برای زید ضرری نداشته بلکه برای نوع مکلفین و اکثر آنها ضرری بوده دراین صورت رفع حرمت عمل از زید ، مباشرتا
نبوده بلکه مع الواسطه می باشد که دراین صورت ضرر #حکمت خواهد بود¹ .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:قاعدة لاضرر للآغاضیاء، ص ۲۱۰
🆔@masire_feghahat
🔰 #شیخ_انصاری (رضوان الله تعالی علیه)
💢تعابیر شیخ نسبت به فقهای عظام💢
🔸شیخ انصاری در مباحث و نوشته های فقهی و اصولی خویش از پیشین و نیز معاصر خود، با کمال ادب و احترام یاد می کند.
⚜از #سیدمرتضی با عنوان «سيدنا المرتضی»
🔹از #علامهحلی و فرزندش #فخرالمحققين با تعبیر«العلامه و ولده السعيد» یا «فخر الدین»
⚜از #شهیداول با «شيخنا الشهيد»
🔹از #مقدساردبیلی (ملا احمد) با «المحقق الأردبیلی»
⚜از #شیخبهائی با «شيخنا البهائی»
🔹از #علامهمجلسی با «المحقق المجلسی، یا
«الفاضل المحدث المجلسی»
⚜از #فاضلهندی (صاحب کشف اللثام) با «بعض الأجله»
🔹از #وحیدبهبهانی با «المولى الاعظم وحيد عصره»
⚜و نیز از #وحید و شاگرد برجسته اش
#کاشفالغطاء با «شيخ مشايخنا» یا «بعض الاساطين» یا «بعض الاعاظم»
🔹از علامه #بحرالعلوم با «العلامة الطباطبائی» یا «بعض المحققين»
⚜از #میرزایقمی با «محقق القمی» یا «بعض الافاضل» و «بعض المحققين»
🔹از #صاحبریاض با «سید مشایخنا»
⚜از #سیدمحمدمجاهد (فرزند صاحب ریاض) با «سید مشايخنا قدس الله أسرارهم»
🔹 از #ملااحمدنراقی با «بعض مشايخنا» یا «بعض مشايخنا المعاصرين»
⚜از #صاحبمقابیسالانوار با«بعض المحققین» و «بعض الافاضل»
🔹از #شیخمحمدتقیاصفهانی صاحب هداية المسترشدین با «بعض المحققين من المعاصرين»
⚜از شیخ #محمدحسیناصفهانی صاحب الفصول الغروية با «بعض الاعلام» يا «بعض المعاصرين»
🔹از #صاحبجواهر با «شيخنا المعاصر» یا «بعض مشايخنا المعاصرين» یاد می کند
🆔@masire_feghahat
🔰 #استاد_حسینی_شیرازی (زیدعزه)
💢بحثی مهم و دقیق پیرامون رجال ابن غضائری💢
🔸راویان شماره شده در کتاب رجال ابن غضائری را میتوان به پنج دسته تقسیم کرد:
1⃣راویانی که #تضعیف شده اند و به هیچ روی روایت آنان #پذیرفته_نیست
🔹ابن غضائری در مورد جعفر بن محمد بن مالک فرازی مینویسد: #کذاب_متروک_الحدیث_جملةً¹
2⃣راویانی که ولو در نظر ابن غضائری #ضعیف شمرده شدند اما #احادیثشان به دو دسته قابل #پذیرش (صحیح) و #غیرقابل پذیرش(سقیم) تقسیم میشود
🔸مانند ابراهیم بن اسحاق احمری :
فی حدیثه #ضعف و فی مذهبه ارتفاع
#ویروی_الصحیح_و_السقیم و امره مختلط²
3⃣راویانی که بر آنها #خرده_گیری_شده این دسته از راویان اگرچه در نگاه ابن غضائری نقطه ضعفی دارند اما به هیچ وجه نمیتوان ضعیف دانستن آنان را به #ابن_غضائری_نسبت_داد
🔹مانند ادریس بن زیاد که اورا از راوی ضعفاء میداند اما #تضعیف_نمیکند
ادریس بن زیاد یکنی ابالفضل... یروی عن الضعفاء³
4⃣راویانی که از آنان #دفع_اتهام_شده که این دسته خود به دو دسته تقسیم میشود :
الف)راویانی که ابن غضائری با اینکه ضعف ایشان رامیپذیرد اما از #میزان_ضعف آنان میکاهد و برخی بدگمانی ها در باره ی ایشان را روا نمیداند
🔸مانند محمدبن عیسی الهَمْدانی :ضعیف و یروی عن الضعفاء و یجوز ان یُخَرَّجَ شاهداً⁴
ب)راویانی که ابن غضائری ضعیف دانستن آنان را #بر_نمیتابد و بر #درستی درون مایه های حدیثی آنان پای میفشارد
🔹مانند محمد بن اورَمَة: اتهمه القمیون بالغلو و حدیثه نقی #لافساد_فیه⁵
5⃣راویانی که ابن غضائری به ژرفنگری در محدوده نگاه اعتراض آمیز دیگران به آنها میپردازد و با این روش #وثاقت این دسته را بر می نمایاند
🔸 مانند احمد بن محمد بن خالد برقی :
احمد بن محمد بن خالد بن محمد بن علی البرقی...طعن القمیون علیه و لیس الطعن فیه انما الطعن فی من یروی عنه فانه کان لایبالی عمن یأخذ علی طریقة اهل الاخبار⁶
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:رجال ابن غضائری،ش۲۷
*²:همان،ش۹
*³:همان،ش۸
*⁴:همان،ش۱۳۶
*⁵:همان،ش۱۳۳
*⁶:همان،ش۱۰
🆔@masire_feghahat
🔰 #اجتهاد_در_عصر_معصومین
💢دلایل وجود اجتهاد در عصر ائمه(ع)💢
1⃣دستور ائمه به فتوا دادن
🔹#دستور_صدور_فتوا از ناحیه معصومین به اصحاب #دعوت_به_اجتهاد بوده و در عمل راه اجتهاد را در سطح گسترده تر گشود و زمینه را برای مرجعیت فقهای اصحاب و رجوع عموم مسلمانان به آنها فراهم کرد
🔹 مانند فرمان فتوا دادن به ابان بن تغلب
⚜قَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: اِجْلِسْ فِي مَسْجِدِ اَلْكُوفَةِ وَ #أَفْتِ_اَلنَّاسَ، إِنِّي أُحِبُّ أَنْ يُرَى فِي شِيعَتِي مِثْلُكَ¹
🔹مرحوم امام خمینی در الرسائل پس از ذکر این روایت در دلایل وجود اجتهاد در عصر معصومین میفرمایند:
و الفتوى ليس الا بالاجتهاد و التفقه²
فتوا دادن جز با اجتهاد و تفقه امکان پذیر نیست
🔸آیت الله سبحانی در توضیح روایت ابان می گوید:
واضح است که منظور از فتوا این نیست که فقط به نقل روایت اکتفا شود، بلکه مقصود این است که در هر موردی که آیه یا روایت وارد شده است، طبق آن آیه یا روایت فتوا دهد، اما در موردی که آیه یا روایت در خصوص آن مورد وارد نشده، از آیات و روایات کلی و قواعد عامه ای که از امام صادر شده است، حکم آن مورد را استنباط و استفاده نموده و فتوا داده شود³
ــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:الفهرست للطوسی،ص۱۷
*²:الرسائل،ج۲،ص۱۲۷
*³:حکومت در اسلام،ج۲،ص۲۲۳
🆔@masire_feghahat
🔰 آیت الله العظمی #خویی (رحمة الله علیه)
💢ظهور «لا احب ذلک» در کراهت یا اعم از کراهت و حرمت؟💢
🔸محقق خویی (ره) قائل هستند که «لا احب» به دودلیل ظهوری در کراهت بمعنی الاخص(از احکام خمسه) ندارد :
1⃣ این کلمه در قرآن در رابطه با موارد مبغوض محرمه ی زیادی به کار رفته است مانند آیات ذیل:
والله لا یحب الفساد¹ یا لا یحب الله الجهر بالسوء²(در رابطه با غیبت) یا والله لایحب الظالمین³
2⃣ما بین عقلاء این اسلوب کلامی برای مبغوض بودن افعال استعمال میشود ⁴
🌀تطبیق در صحیحه عبدالرحمن بن حجاج از امام کاظم(علیه السلام)
سَأَلْتُ أَبَا إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ قَوْمٍ غَلَتْ عَلَيْهِمُ اَلْأَضَاحِيُّ وَ هُمْ مُتَمَتِّعُونَ وَ هُمْ مُتَرَافِقُونَ وَ لَيْسُوا بِأَهْلِ بَيْتٍ وَاحِدٍ وَ قَدِ اِجْتَمَعُوا فِي مَسِيرِهِمْ وَ مِضْرَبُهُمْ وَاحِدٌ أَ لَهُمْ أَنْ يَذْبَحُوا بَقَرَةً فَقَالَ لاَ أُحِبُّ ذَلِكَ إِلاَّ مِنْ ضَرُورَةٍ ⁵
⚪ در فقه فرعی مطرح است مبنی بر اینکه آیا در حج تمتع میشود چند نفر به جای اینکه جداگانه هرکدام قربانی بدهدند ،باهم قربانی واحدی بدهند یاخیر ؟
با توجه به تفصیلات گذشته اگر بگوییم لا احب ظهور در کراهت دارد میتوان گفت طبق این روایت میتوان یک قربانی داد علی کراهة ولی اگر گفتیم ظهورش در مطلق مبغوضیت است از این روایت نمیتوان استفاده کرد
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:البقرة: ۲۰۶
*²:النساء: ۱۴۸
*³:آل عمران:۵۷
*⁴:كتاب الحج للخوئی،ج۲،ص۲۶۶
*⁵:الکافي ،ج ۴، ص ۴۹۶
🆔@masire_feghahat
🔰 #تازه_های_نشر
💢نگاهی به مکاتب فقهی شیعه💢
🔸بخشی از مقدمه :
🔻در این کتاب ذیل عنوان مکتبهای فقهی و فقیهان معروف و مشهور، کوتاه در حدّ آشنایی با ترجمه و زندگینامه فقها، شاگردان کتابها در حوزه درسی و پارهای از خصوصیات آنان و مکتب فقهی ایشان سخن گفته ایم.
🔻مراد از مکتب فقهی، مجموعهای از آرا و نظریات یک فقیه در برگیرنده مجموعه از تجربه و دانش او است و ویژگیهایی دارد که وجود آنها باعث شده آن را «مکتب» بنامیم، زیرا این ویژگیها سبب میشود مکتب فقهی، مطرح و آن فقیه، صاحب مکتب شناخته شود.
🔹ساختار کتاب
🔻این کتاب شامل ۱۲ فصل «فقه در آغاز عصر غیبت»، «مکتب شیخ مفید»، «مکتب حله»، «مکتب جبل عامل»، «مکتب محقق اردبیلی»، «مکتب علامه وحید بهبهانی»، «مکتب فیض کاشانی»، «مکتب صاحب جواهر»، «مکتب شیخ انصاری»، «مکتب آیتالله بروجردی»، «مکتب امام خمینی» و «مکتب آیتالله خویی» است.
✍نویسنده
حجت الاسلام محمدحسن ربانی بیرجندی
📖انتشارات بوستان کتاب
🆔@masire_feghahat
#اصول_فقه_مقارن
💢استحسان💢
🔸تعریف استحسان
استحسان عبارت است از دلیلی که در
#ذهن_مجتهد پسندیده آید ولی مجتهد از توصیف یافته ذهنی خویش ناتوان باشد.
این اصطلاح و تعریف، به #ابنقدامه مقدسی حنبلی - در کتاب مغنی - منسوب است
🔹سیر تاریخی استحسان
تاریخچه استحسان به بعد از نیمه قرن اول هجری باز میگردد و پیش از آن زمان استحسان به عنوان منبع شناخت احکام شریعت مطرح نبوده است، #نخستین کسی که استحسان را به عنوان منبع شناخت احکام حوادث واقعه و موضوعات مستحدثه به صحنه استنباط و اجتهاد وارد ساخت، #عبداللہ_بن_عمر¹ میباشد و در نیمه قرن دوم ابوحنیفه عمل به استحسان را به اوج خود رساند
🔸شرایط اعتبار استحسان نزد معتبرین
آن دسته از عالمان اهل سنت که به استحسان عمل می کنند برای اعتبار استحسان و جواز عمل به آن دو قید قائلند :
1⃣ #عدمامکاندستیابی به حکم شرعی از راه کتاب و سنت و اجماع
2⃣اینکه عمل بر طبق قياس مطابق با #مصلحت نباشد.
🔹استحسان در نگاه مذاهب اسلامی
🔻اندیشمندان امامیه، استحسان را به عنوان منبع و پایه شناخت احکام شرعی مورد پذیرش
قرار #ندادند
🔻شافعیان همانند امامیه، استحسان را به عنوان منبعی مستقل در شناخت احکام الهی #نپذیرفته اند
🔻مالک بن انس اصبحی-پیشوای مذهب مالكی-استحسان را به عنوان منبع استنباط پذیرفته و استحسان را بر قیاس #ترجیح میداد.
🔻احمد بن حنبل شیبانی پیشوای حنابله بنابر نقلی، استحسان را به مفهوم التفات و توجه به مصلحت و عدالت #پذیرفته است.
ـــــــــــــــــــــــــ
*¹:موسوعه فقه عبدالله بن عمر،ص۱۱۳
🆔@masire_feghahat
انصراف در اطلاق و علایم حقیقت و مجاز.ogg
2.96M
🔰استاد #مفیدی(زیده عزه)
💢نکتة هامة💢
🔸تفاوت انصراف در «الی» و انصراف در «عن»
🔹تفاوت صحت سلب در علائم «حقیقت و مجاز» با «اطلاق»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸اگر صرف #انصراف_الی_بعض_الحصص مانع باشد هیچ اطلاقی باقی نمی ماند مگر نادربه خاطر این که کدام اطلاق را می توان پیدا کرد که انصراف به بعض حصص نداشته باشد.
🔹 #انصراف_الیٰ به این معناست که به خاطر یک انس و تعارف،ذهن به این سمت می رود که اطلاق کلام مولا شامل این مصادیق است اما در #انصراف_عن رابطه ی لفظ و معنا به گونه ای شده که عرف نسبت به برخی حصص
#صحت_سلب مشاهده می کند به نظر می رسد آنچه که مانعیت دارد انصراف عن باشد نه انصراف الی که به صرف تعارف حاصل می شود.
✅ تطبیق
دربحث رویت هلال با #تلسکوپ هم رویت با سلاح اگرچه متعارف نیست اما عرف صحت سلب مشاهده نمی کند.
🆔@masire_feghahat
🆔@masire_feghahat
🔰 #نشست_علمی
💢واکاوی فقهی تزریق واکسن کرونا💢
🎙با سخنرانی
🔸حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(حفظه الله)
🔹دکتر محمدرضا قدیر(رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم)
🔸مکان : مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)،سالن فقاهت
⏱زمان:چهارشنبه ۸/دی ماه/۱۴۰۰
ساعت ۱۰صبح
🌐لینک حضور مجازی
markazfeqhi.com/live
🔆گروه فقه پزشکی
مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
🆔@masire_feghahat
🆔@masire_feghahat
🔰#الغاء_خصوصیت
💢تطبیق القواعد💢
ـــــــــــــــــــــ
5️⃣عدم ظهور کلام در خصوصیت
مثل اینکه در روایت وارد شده است اگر کسی قبل از امام از رکوع بلند شود باید دوباره به رکوع رود و اصحاب از این روایت تعدی کرده اند و در سجده هم همین حکم را جاری نموده اند و بنایشان هم بر این بوده است که این روایت ظهور در خصوصیت ندارد .
6️⃣منصوص العلة
منصوص العله این است که علتی که در بیان شرعی وارد شده است عمومیت داشته باشد و بتواند کبرای قیاس واقع شود
🔻شرایط تمسک به منصوص العلة برای الغاء خصوصیت
🔸الف)علت مذکور اضافه به موضوع نشده باشد به این صورت که علت برای افاده ی کبری در نص ذکر شده باشد اما در صورتی که علت اضافه به موضوع شده باشد مثلا «الخمر حرام لإسکارها» اینجا دیگر از باب منصوص العله خارج میشود و تسری حکم به مورد دیگر بواسطه ی این علتی که احتمال دارد مختص به این موضوع باشد امکان ندارد¹
🔹ب)علت منصوصه علت تامه باشد
به نحوی که بدانیم حکم دائر مدار این علت است²
🔻وجه حجیت منصوص العله
مدرک حجیت منصوص العله به این خاطر است که صغری واقع میشود برای کبرای حجیت ظواهر به این بیان که بواسطه ی ظهور نص در اینکه علت عام است حکم موضوع خاص معلل به هر موضوعی که دارای این علت است منقلب میشود پس در نتیجه موضوع عام است که شامل معلل و غیر معلل میشود³
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:المکاسب و البیع للمیرزا النائینی ،ج۲،ص۲۱
*³،²:اصول الفقه للمظفر،ج۲،ص۱۷۷
🆔@masire_feghahat
🆔@masire_feghahat
بیعت با تهدید و زور در منابع عامه.ogg
3.15M
🔰استاد #مفیدی (زید عزه)
💢ایام فاطمیه💢
🔸بیعت گرفتن با تهدید در منابع عامه
🔹تجمیع قرائن و نقل ها
🆔@masire_feghahat
لیلة القدر فاطمة.ogg
24.58M
🔰استاد #مفیدی (زید عزه)
💢فاطمیه💢
🔸 سه احتمال برای ارتباط لیلة القدر و بی بی دو عالم سلام الله علیها
🔹معنای حجت بودن حضرت زهرا سلام الله علیها بر اهل بیت علیهم السلام
🆔@masire_feghahat