eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
537 دنبال‌کننده
436 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۹ جمادی الاولی: شهادت شیخ محمد بن مکی عاملی (شهید اول) سال۷۸۶ه.ق 📝نظر حضرتعالی در باب کتاب دروس شهید اول چیست؟ 📚آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: کتاب دروس شهید اول که ناتمام ماند، بعد از مراجعه به جواهر و همه کتاب‌ها، هنوز هم تازه است و مطالب زیادی در آن وجود دارد که در این کتاب‌ها نیامده است. کتاب دروس کتاب تازه‌ای است و بر فقیه لازم است که حتی بعد از مطالعه جواهر الکلام به دروس مراجعه کند و از مطالب ابتکاری آن بهره ببرد. — مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰آثار پژوهشی ✅دلالت صیغه نهی بر حرمت ✳️ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی دلالت نهی بر حرمت را از چه باب می‌دانند؟ 🔅به نظر ما هیئت «لا تفعل» دلالت بر حرمت دارد؛ امّا در مورد تقریب دلالت این هیئت بر حرمت، دیدگاهای متعددی وجود دارد که در ذیل به بررسی آن‌ها پرداخته می‌‌شود: 🔹اوّل. دلالت هیئت «لا تفعل» بر حرمت، وضعی است 🔸دوم. دلالت هیئت «لا تفعل» بر حرمت، اطلاقی است. 🔹سوم. برخی مانند مرحوم آقای خوئی دلالت هیئت «لا تفعل» بر حرمت را از باب حکم عقل یا عقلاء، می‌دانند. 🔆نظر حضرت استاد در این باره را اینجا بخوانید: 👉https://b2n.ir/140582 ____ 🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi
السلام علیک ایتها الصدیقة‌ الشهیدة‌ 🏴 مجلس عزاداری شهادت جانسوز امّ الائمة‌النجباء حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها» ▪️سخنرانان: حجج اسلام آقایان حائری قزوینی، میردامادی و رفیعی ▪️مداح: آقای حاج عباس حیدرزاده ▫️زمان: دوشنبه تا چهارشنبه(13 تا 15جمادي‌الأول) - ساعت 10:30 ▫️مکان: بلوار آیت‌الله حائری، کوچه6، دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی 🔺این مراسم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار می گردد و بطور زنده از صفحه رسمی اینستاگرام دفتر پخش خواهد شد. @zanjani_net
🔰تطبیقاتتنزیل اطلاقات بر مرتکزات عقلائیه 🔸اشاره بعضی از فقها غساله‌ را پاک می‌دانند. استدلال این گروه بعد از اصل و روایات (وسائل الشیعه، ج۱، ص ۲۲۲) به این دلیل است که اگر غساله در اثر نجاستی که در لباس است منفعل شود، هرگز نمی‌توان لباس نجس را با آب قلیل آب کشید.(المسائل الناصریات، ص ۷۳) 🔹نقد دلیل اما دلیل این دسته از فقها مورد نقد مرحوم آیت‌الله حاج سید احمد زنجانی قرار گرفته است. ایشان می‌فرماید: «بین نجاست آبی که از لباس بیرون آمده و نجاست آبی که در آن باقی مانده، ملازمه‌ای نیست؛ چرا که مرتکز ذهنی، انتقال آلودگی از لباس به آب است، مانند آلودگی‌های صوری. گویی آب، کثافات لباس را به خود می‌گیرد و آن را می‌برد، و از همین رو آب، آلوده و لباس، طاهر خواهد شد. بنابراین اطلاقات ادله تطهیر بر همین ارتکاز منزّل شده است؛ اطلاقاتی که حکم می‌کند که آب نجس است و محل پاک؛ و از همین رو مشهور قائل به نجاست غساله شده‌اند.» البته ایشان آبی را که برای استنجا استفاده شده است مستثنی می‌دانند، آن هم به دلیل دسته‌ای از اخبار که به نجس نشدن چنین آبی تصریح نموده‌اند. ✅توضیح المسائل در مسأله ۲۷ رساله آیت‌‌الله شبیری زنجانی درباره «غساله آب قلیل» می‌خوانیم: آب قلیلی که برای برطرف کردن عین نجاست روی چیز نجس ریخته شود و از آن جدا گردد، نجس است، بلکه بنابر احتیاط از آب قلیلی هم که بعد از برطرف شدن عین نجاسات برای آب کشیدن چیز نجس روی آن می‌ریزند و از آن جدا می‌شود، باید اجتناب کرد، حتی بنابر احتیاط در صورتی که محلّ به مجرّد شستن با آن آب پاک شود، باید از آن اجتناب کرد. ولی آبی که با آن مخرج بول یا غائط را می‌شویند با پنج شرط پاک است: اول: بو، رنگ یا مزه ان به سبب ملاقات با نجاست تغییر نکرده باشد. دوم: نجاستی از جای دیگر به آن نرسیده باشد. سوم: با بول یا غائط، نجاست دیگری مثل خون بیرون نیامده باشد. چهارم: ذرّه‌های غائط در آب نباشد. پنجم: بیشتر از معمول نجاست به اطراف مخرج نرسیده باشد. ▪️برای بحث بیشتر ن.ک: مستنبطات الأعلام فی شرح مستثنیات الأحکام، آیت‌الله حاج سید احمد زنجانی، ج۱، ص ۱۶۸ --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام 👉@mfeqhi
نگاهی به خلاصه مقالات شماره 103 فصلنامه «فقه» 1️⃣«قاعده نیت و گستره آن» 2️⃣«نظریه تزاحم واجبات شرطی در قانونگذاری (نظریه‌ای در قانونگذاری بر اساس عناوین ثانوی)» 3️⃣«بررسی و تحلیل مبانی مشروعیت «ولی عرفی» در فقه» 4️⃣«استحاله ابزار حل مشکل مواد مصرفی وارداتی» 5️⃣حکم مصافحه با اجنبیه غیرمسلمان در عرصه تشریفات بین‌‌‌الملل 6️⃣شناسایی موضوع عقد در ضمان عرفی 7️⃣پندارواره کراهت حضور زن نزد محتضر خلاصه مقالات را اینجا بخوانید: 👉 https://b2n.ir/541158 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام 👉@mfeqhi
هدایت شده از عصرانه علمی
جلسه عصرانه علمی 36📚 طرح مسأله 🎤 🔹موضوع: نقش شئون معصومین در استظهار از متون دینی 🔹با ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد رضی آصف آگاه حفظه‌الله 🔹زمان: دوشنبه 15 دی‌ماه ۹۹ 📆 ۱۲:۵۰ الی ۱۴:۱۵ ⏰ 🔹مکان: قم، میدان معلم، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام، ساختمان امام جواد علیه السلام طبقه سوم، سالن فارسی @asranehelmi
🔰تطبیقات  ✅ نقدی بر استدلال به یک روایت 🔹صاحب عروه برای استدلال به اینکه ازدواج موجب توسعه در رزق است، به روایتی از اسحاق بن عمّار استدلال نموده و می‌فرماید: «المستفاد من الایة و بعض الاخبار انه(ای النکاح) موجب لسعة الرزق، و فی خبر اسحاق بن عمار قلت لابی عبدالله علیه السلام: الحدیث الذی یرویه الناس حق ان رجلا اتی النبی صلی الله علیه و آله: و سلم فشک الله الحاجة فامره بالتزویج حتی امره ثلاث مرات. قال ابو عبدالله علیه السلام: نعم هو حق، الرزق مع النساء والعیال.»(العروة الوثقی، ج۲، ص ۷۹۶) 💠آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی در نقد بیان ایشان می‌فرمایند: 🔸مرحوم مصنف اشاره می‏‌کند که اینکه نکاح سبب زیادی روزی می‌شود، علاوه بر آیه کریمه، از روایات هم استفاده می‏‌شود، و سپس روایت اسحاق بن عمار را ذکر می‏‌کنند که در آن امام علیه السلام حدیث مروی از پیامبر صلی الله علیه و آله را در مورد امر به تزویج برای رفع احتیاج تصدیق نموده، و خود حضرت می‏‌فرماید که رزق همراه زنان و عیال می‏‌باشد. 🔸🔹البته روایات بسیاری که مستفیض بوده و اطمینان به صدور آنهاست دلالت می‏‌کند که نکاح سبب زیادی رزق است، ولی روایتی که ایشان نقل کرده‏‌اند ضعیف السند است. بهتر بود ایشان از روایات صحیح السند، یا موثق نقل نموده، یا لااقل به استفاضه روایات اشاره می‏‌کردند. 👈سند این روایت چنین است: «عدة من اصحابنا، عن احمد بن أبی عبدالله عن أبی عبدالله الجامورانی عن الحسن بن علی بن ابی حمزة عن المؤمن عن اسحاق بن عمار » ✅در این سند لااقل ابو عبدالله جامورانی و حسن بن علی بن ابی حمزه، ضعیف می‏‌باشند.  🔳کتاب النکاح، ج۱، ص ۸   --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام  👉@mfeqhi
۲۳ جمادی الاولی وفات آیت الله العظمی سید محمد حجت کوه کمره‌ای سال ۱۳۷۲ه.ق مدفون مدرسه حجتیه قم آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: وقتی آقای حجّت از نجف به قم آمد و درس شروع کرد، هنوز تقریرات و نوشته‌های مرحوم اقای نایینی چاپ نشده بود. مرحوم آقای حجّت خیلی محیط بود و حافظه فوق العاده‌ای داشت. زحمت هم خیلی کشیده بود ولی آن مقدار که من در درس ایشان شرکت کردم، ابتکاری ندیدم. وی نوعا مطالب دیگران را خیلی زیبا بیان می‌کرد. ویژگی آقای حجّت که شاید امتیاز مهمّ وی هم باشد، روایت فهمی وی بود. آقای حجّت رجالی هم بود. وی شاگرد آسید ابوتراب خوانساری و در رجال، ملّای به قاعده‌ای بود. جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۴۶۰ --- 🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام @mfeqhi
۲۶ جمادی الاولی: وفات علامه میرزا محمد حسین نایینی سال ۱۳۵۵ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: معروف است که مرحوم آقای نائینی بیشتر درباره قواعد کلی به بحث و تدقیق می‌پرداختند. از این رو مرحوم آسید ابوالحسن اصفهانی در فهم روایات و جزئیات احکام بر ایشان تقدم داشت و ایشان در قواعد و کلیات مباحث فقهی بر مرحوم اصفهانی مقدم بود. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۴، ص ۴۹۳ --- 🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام @mfeqhi
🔰تطبیقات ✅ بررسی سند یک روایت در باب کراهت عزوبت 🔹متن روایت: حدّثنا هارون بن موسى قال حدّثنا محمّد بن عليّ بن معمّر الكوفيّ عن محمّد بن الحسين ابن أبي الخطّاب عن عليّ بن أسباط عن ابن فضّال عن الصّادق عن أبيه عن آبائه عليهم السلام عن النبيّ صلّى اللّه عليه و آله قال: شرار امّتى‏ عزّابها. (جامع أحاديث الشيعة (للبروجردي) ؛ ج‏۲۵ ؛ ص۹۸) 💠آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: 🔸در سند اين روايت تمام افراد از اجلاء ثقات هستند. البته «ابن فضال» فطحى ثقه است، مگر «محمد بن على بن معمر كوفى» كه توثيق صريح ندارد، ولى از آنجا كه از مشايخ اجازۀ «تلعكبرى»(هارون بن موسی) بوده، مى‌توان آن را علامت اعتبار دانسته، و وى را توثيق كرد. 🔸🔹البته در سند روايت سقط يا ارسالى رخ داده است، چرا كه مراد از «الصادق عليه السلام» امام ششم است نه مفهوم وصفى آن، و از آنجا که «ابن فضال» متوفى ۲۲۴هـ.ق بوده (يعنى ۷۶ سال بعد از وفات امام صادق عليه السلام) و آن حضرت را درك نكرده است، در سند روايت سقط يا ارسال وجود دارد. ✅ولى مضمون روايت از روايات ديگر هم استفاده می‌شود، و مجموعاً اطمينان به صدور آن مى‌باشد. 🔳كتاب نكاح (زنجانى)؛ ج۱، ص:۱۲-۱۴ --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام 👉@mfeqhi
۲۸ جمادی الاولی، آیت‌الله حاج سید رضا صدر دقت در تعبیر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: آقای حاج آقا رضا صدر می‌فرمود: برای نام بردنِ پیامبرِ خاتم حضرت محمد صلّی الله‌علیه و آله و سلّم از تعبیر رایج «پیامبر اسلام» استفاده نکنید؛ زیرا از ابداعات مسشرقان و مخالفان اسلام است که رسالت آن حضرت را قبول ندارند و ایشان را تنها پیامبر مسلمانان می‌دانند. بهتر است ما از تعابیری نظیرِ«خاتم الانبیاء»، «پیامبر خاتم»، «رسول خدا»، «رسول الله» و مانند آن استفاده کنیم که در آن شهادت ضمنی به رسالت آن حضرت است. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۴، ص ۶۴۵ --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام 👉@mfeqhi
۸ جمادی الثانی؛ سالروز ارتحال آیت‌الله علامه سید عبدالحسین شرف الدین صاحب المراجعات (۱۳۷۷ه.ق) پرسش: آیا مناظرات المراجعات واقعی است؟ پاسخ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: مرحوم شرف الدین با شیخ سلیم بشری – شیخ الأزهر- درباره شیعه بحث داشته و به سؤالات او درباره تشیع پاسخ داده بود. این نوشته‌ها در ماجرای جنگ بین فرانوسوی‌ها و مسلمانان در لبنان از بین رفت و خسارات مهمّی به ایشان وارد شد، ولی مرحوم شرف الدین که دارای حافظه‌ای قوی بود، مضمون آن سؤال و جواب‌ها را مجدّدا نوشت، هر چند عین الفاظ شیخ الأزهر و عین پاسخ‌های خود او نبود. کتاب المراجعات مضمون آن سؤال و جواب‌ها است. --- 🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام @mfeqhi