#تازههای_نشر
🔸«درآمدی بر تفسیر اجتماعی قرآن بر اساس احادیث پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)»
🔹 به قلم: فرج الله میرعرب
🔸 ناشر: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔹 308 صفحه
اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید:
⏺https://B2n.ir/k99471
#خبرنامه_پژوهشی
#تفسیر
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐https://m-feqhi.ir/
🆔@mfeqhi
🌸عالمۀ غیرمعلَّمه🌸
استاد حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی:
🔹 در جملهای که حضرت زین العابدین صلوات الله علیه نسبت به حضرت زینب میفرمایند: «أنتِ بِحَمد الله عالِمةٌ غیرَ مُعلَّمه و فهمةٌ غیر مفهمّة»، عالم به معنی داناست.
🔸عالم اعم از این است که معلّم داشته باشه یا معلّم نداشته باشد. عالمی که معلّم داشته باشد میشود معلَّم. عالمی که معلّم نداشته باشد عالم هست ولی غیر معلَّمة است. معنای عالمۀ غیر معلَّمه این است.
📌درس خارج اصول فقه، 9 آبان 1394
#ولایت
حضرت #زینب سلام الله علیها
امام #سجاد علیه السلام
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐https://m-feqhi.ir/
🆔@mfeqhi
مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
🔸سلسله جلسات حدیث خوانی از «کتاب الحجة» کافی شریف 🔹توسط استاد معظم آقای حاج سید محمد جواد شبیری «د
💠 شش نکته از نخستین جلسۀ حدیثخوانی
نخستین جلسه از سلسله جلسات حدیث خوانی «باب الاضطرار الی الحجة»، روز چهارشنبه 16 آبانماه 1403 در فاطمیه مدرسه عالی فقهی امام محمدباقر علیهالسلام برگزار شد.
در این جلسه حضرت استاد، نکاتی را دربارۀ روش بحث و همچنین تبیین معنای روایت دوم این باب مطرح فرمودند. در ادامه تقریری مختصر از مباحث این جلسه میآید:
1️⃣ غالباً اعتبار روایات کتاب الحجة به واسطۀ تکرر روایات است و نه با صحت سند؛ لذا حجم روایات صحیحه نسبت به روایات غیرصحیحه کمتر است. کلینی در این کتاب بر اساس تکرر و تجمیع قراین و شواهد پیش رفته است.
📌 بنای استاد در این جلسات، بررسی روایات با تکیه بر متن حدیث است.
2️⃣ با توجه به گستردگی روایات بحث، تنها روایاتی بررسی خواهد شد که سند آنها بر اساس برنامۀ «درایة النور»، «صحیح» یا «موثق» باشند.
📌 بر این اساس، روایت نخست صحیح نیست.
3️⃣ در روایت دوم چارچوب درست و منطقی شناخت، یعنی شناخت از بالا به پایین مطرح میشود. بر این اساس انسان اصل وجود خداوند را به شکل فطری میشناسد و از طریق خداوند، پیامبر؛ و از طریق پیامبر، امام را خواهد شناخت و از طریق امام تکالیف خود را در دین میآموزد. این شکل شناخت با شناخت از معلول به علت و پایین به بالا متفاوت است.
این دقت لازم است که ما باید به دنبال امام برویم و «مَثَلُ الإمامِ مِثلُ الکَعبَةِ یُؤتي و لایُؤتی».
4️⃣ در این روایت منظور از مرجئ، اهل حدیث هستند که عقبۀ تاریخی اشعریها میباشند. اگرچه خود اشعری در قرن 3 آمده است اما تفکرات وی در باورهای اهل حدیث که رویکرد جبری هم دارند، ریشه دارد. منظور از «قدریّ» معتزله است.
5️⃣ صرف نظر از بحث معجزه و کرامت، ما وجدانا درک میکنیم که خداوند باید علم قرآن را به یک نفر واگذار کرده باشد و قرآن نمیتواند بدون قیم باشد. یعنی تفکر فطری بودن حجت بر روی زمین وجود دارد. در این صورت، کسی که خودش به جهل خودش اقرار میکند، نمیتواند حجت باشد و نوبت به کسی میرسد که خود را عالم میداند.
6️⃣ درست است که متن روایت که چارچوب شناخت را برای ما تبیین میکند، سخن امام نیست؛ ولی از آنجا که ارائۀ باورِ منصور بن حازم، مورد تأیید حضرت امام صادق(ع) قرار گرفته است، این نوع شناخت برای ما نیز حجت میشود. این تأیید از بیان حضرت(ع) دانسته میشود که پس از بیان باور منصور فرمودند: « رَحِمَكَ اللَّهُ».
👈 فایل صوتی این جلسه را اینجا گوش کنید:
https://eitaa.com/mfeb_tahzib/1284
#تقریر
#حدیث
#کافی
#کلینی
#درایة_النور
#خبرنامه_پژوهشی
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐https://m-feqhi.ir/
🆔@mfeqhi
🔰نقد و نظر
✅ دو استثنا از حرمت قطع نماز واجب
🔹 قطع کردن نماز واجب، جایز نیست؛ مگر آنکه ضرورتی در بین باشد مانند حفظ جان یا مال محترم یا دفع ضرر بدنی یا مالی؛ یا خوف فوت واجب مضیّق در فرضی که نماز واجب وقت کافی دارد.
🔸 اگرچه برخی از آیات همچون آیۀ « وَ لاَ تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ» مورد استناد فقیهان قرار گرفته؛ اما عمده در دلیل این حکم، اجماع است و این حکم را نمیتوان با تکیۀ صرف بر ادلۀ لفظی اثبات نمود. البته دقت در پرسشهایی که دربارۀ برخی از افعالی که نیاز به انجام آن در نماز هست، نشان از آن دارد که در این سؤالات نوعی اشعار به آن است که عدم جواز قطع نماز نزد مؤمنان در آن زمان مفروغ عنه بوده؛ و الا بدون آنکه نیاز به سؤال از حکم آن باشد، نماز را میشکستند و کارشان را انجام میدادند.
📌 بالجمله، قطع نماز حرام است مگر در دوجا:
1️⃣ تدارک اذان و اقامه برای کسی که فراموش کرده البته تا پیش از رکوع
2️⃣ ادراک نماز جماعت با امام اصلی
◀️ متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید:
https://B2n.ir/t00547
#نقد_نظر
#فقه
#صلوة
#ابطال_نماز
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐https://m-feqhi.ir/
🆔@mfeqhi
#تازههای_نشر
🔸جلد هفتاد و هشتم از تفسیر تسنیم، تألیف آیت الله جوادی آملی
🔹 شامل شرح و تفسیر سوره های حاقّه(۱-۵۲)، معارج(۱-۴۴)، نوح(ع)(۱-۲۸)، جنّ(۱-۲۸)، مزّمّل(۱-۲۰)، مدّثّر(۱-۵۶) و قیامت(۱-۴۰)
متن کامل خبر را اینجا بخوانید:
⏺https://B2n.ir/h16649
#خبرنامه_پژوهشی
#تفسیر
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐https://m-feqhi.ir/
🆔@mfeqhi
🔰یادداشت محقق
✅ وثاقت ابراهیم بن اسحاق احمری نهاوندی
🔸`«ابراهیم بن اسحاق احمری نهاوندی» یکی از راویانی است که نام وی در سند روایات متعدد به خصوص در کتاب کافی شریف قرار گرفته است. از این رو اثبات وثاقت وی دارای اهمیت است.
🔹 وی در فهرست نجاشی، فهرست و رجال شیخ طوسی و رجال منسوب به ابنغضائری تضعیف شده است؛ ولی از تعابیری مثل «في مذهبه ارتفاع» استفاده میشود که این تضعیفات، به گونهای از غلو اشاره دارد و از اینرو، چندان اعتبار ندارد. افزون بر این، میتوان گفت ایشان ثقه است و تضعیف وی در برخی کتب، به جهت عدم وثاقت نیست؛ زیرا:
🔸 اشخاصی کتاب او را نقل کردهاند که از اجلّاء بسیار والامقام هستند.
🔹 همچنین با وجود اینکه «محمد بن احمد بن یحیی» از ابراهیم بن قاسم مکرّر حدیث نقل کرده است، شیخ صدوق و استاد ایشان ابنولید، وی را در مستثنیات کتاب نوادر الحکمه ذکر نکردهاند.
🔸 ابنغضائری هم گرچه نسبت غلو و تخلیط به او داده، اما تعبیرِ «یروي الصحیح و السقیم» را نیز دربارۀ او به کار برده که از آن استفاده میشود که سایر روایات وی که دارای مضامین غلوآمیز نیست، مورد پذیرش او است.
📌 متن کامل این نوشتار را اینجا بخوانید:
https://B2n.ir/y35023
#یادداشت_محقق
#رجال
#ابراهیم_بن_اسحاق
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐https://m-feqhi.ir/
🆔@mfeqhi
🔰 حل معضل فهم معنای لغات دیگر زبانها
🔹 یکی از معضلات فرارو در دستیابی به ادراکات وجدانی مرتبط با زبان عربی، آن است که خودمان عربزبان نیستیم.
🔸 عرب نبودن سبب میشود به شکل دقیق نتوانیم وجدانیات خود را بر واژگان عربی تطبیق دهیم.
👈 ولی با توجه به دو نکته میتوان به تحقیق مطلب پرداخت:
1️⃣ نخست آنکه با نظرداشتِ مرادفات واژگان عربی در زبان فارسی، خود را به واقعیّت نزدیک کنیم.
2️⃣ نکتۀ دیگر آنکه، بسیاری از نکات بحث، نکاتی هستند که برخاسته از طبیعت انسان هستند بیآنکه عربزبان بودن یا فارسزبان بودن در آن نقشی داشته باشد. علّت آنکه ما ادراکات وجدانی مرتبط با واژگان فارسی را به زبان عربی سرایت میدهیم، همین نکته است که برخی نکات، از ویژگیهای طبیعی زبان هستند نه از ویژگیهای یک زبان خاص.
📌 تقریرات درس 28 خارج اصول استاد حاج سید محمد جواد شبیری
#بازخوانی
#اصول
#امر
#جمله_خبری
#داعی_بعث
———
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
📚 غرفه انتشارات مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
💠 در سومین نمایشگاه تخصصی کتاب
🔰 پژوهشهای فقهی و کلامی معاصر
📆 سوم الی هفتم آذر ۱۴۰۳
⏰ از ساعت ۱۵ الی ۲۰
✅عرضه محصولات با تخفیف ویژه ✅
🏢 قم، میدان معلم ، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، محل نمایشگاهها
@mfeqhi
🔰نقد و نظر
✅ دو تفاوت در شرایط نماز نافله و واجب
🔹 تمام شرایط نماز فریضه، اعم از طهارت، پوشش، صفات لباس نمازگزار و غیر آن، در نافله هم شرط است؛ چراکه ادلهای که موجب اعتبار آن میشود در هر نمازی آن شرایط را لازم میکند؛ چه نافله باشد و چه فریضه. بنابراین همۀ شرایط نمازهای واجب، در نمازهای نافله نیز شرط هستند. اما این حکم دو استثنا دارد:
🔸 الف) استقبال قبله
🔸 ب) استقرار
◀️ تفصیل و دلایل این دو استثنا را اینجا بخوانید:
https://B2n.ir/u33870
#نقد_نظر
#فقه
#صلوة
#ابطال_نماز
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐https://m-feqhi.ir/
🆔@mfeqhi
۵ چالش مهم پیش روی نخبگان در بیان آیتالله اعرافی
🔸 اینکه انسان متنعم به هوش و استعداد فراوان می شود، میتواند به یک تهدید بزرگ نسبت به فرد و جامعه مبدل شود.
1️⃣ خودبرتر بینی از چالش های مهم نخبگی است.
2️⃣ انسان زمانی که متنعم میشود همه آنها را حاصل شایستگی خود بداند. همچنین ممکن است صاحبان حق دیگر را غیر از خدا هم نادیده بگیرد. آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید میفرمودند که افراد بسیاری از جمله همان شاگردانی که در چهل سال تفسیر ایشان باعث پربار شدف ن تفسیر تسنیم شدند در این اثر عظیم نقش دارند.
3️⃣ چالش سوم، حس استقلال است. حس بی نیازی انسان می تواند یک لغزشگاه بزرگ پیش پای افراد مستعد قرار گیرد.
4️⃣ توقعات نابجا از خود و دیگران از چالش های مهم نخبگانی است. همچنین کمالگرایی و…. از دیگر چالش های مهم حوزه نخبگی است.
5️⃣ ناچیز شمردن سهم کار و تلاش در پیشرفت از دیگر چالش هایی است که نخبگان را تهدید میکند. استغنای از کار و تلاش به دلیل هوش بالا از مهمترین دلایل عدم پیشرفت نخبگان است.
🔗متن کامل خبر را اینجا بخوانید:
https://B2n.ir/h51404
#خبرنامه_پژوهشی
#زی_طلبگی
____
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐https://m-feqhi.ir/
🆔@mfeqhi
🔰یادداشت محقق
✅ کیفیت جمع بین موضوعیت خوف و عدم ترتب احکام بر آن
🔸در آیه شریفه «وَ اللاَّتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ»، احکام موعظه، کنارهگیری از همبستری و کتک زدن بر «وَ اللاَّتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ» قرار داده شده است؛ یعنی موضوع این احکام، خوف است و با تحقق خوف باید بار شوند، در حالیکه بالاتفاق مادامی که نشوز محقق نشده باشد این احکام بار نمی شود. مفسران و فقیهان برای حل این مشکل، تصرفاتی در آیه کردهاند که خلاف ظاهر به نظر می رسد. در این نوشتار درصدد نقد این تصرفات و ارائه راهی برای حل مشکل مذکور هستیم.
📌 متن کامل این نوشتار را اینجا بخوانید:
https://B2n.ir/h38843
#یادداشت_محقق #فقه #نکاح
#نشوز #قرآن #تفسیر
____
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐https://m-feqhi.ir/
🆔@mfeqhi