eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
534 دنبال‌کننده
436 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 فقیه پرکار و با معنویت! ❖ مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب «الکلام یجرّ الکلام» در شرح احوال آیت‌الله حاج شيخ ابوالقاسم کبیر قمی (رحمه الله)، می‌نویسد: 🔻 📝 مرحوم آقا شيخ ابو القاسم (رحمة اللّه عليه)، از اجلّه علماى قم بود. عملاً مورد قبول عامّه بود. خواصّ و عوامّ، همه تصديقش مى‌‏كردند. همواره مشغول بود؛ يا درس مى‌‏گفت يا مطالعه مى‏‌كرد يا در مطلب علمى فكر مى‏‌نمود يا به اطرافى كه پيدا مى‌‏كرد، به بحث و مذاكره علمى مشغول مى‏‌شد و غالبا كتابى در زير بغلش بود. به هر جا كه مى‌‏رسيد، اگر مجلس، مقتضى مذاكره علمى بود، فورى مسأله‌‏اى طرح كرده، مشغول تبادل افكار مى‌‏شد؛ والّا، كتاب از زير بغل بيرون آورده، به مطالعه مشغول مى‌‏گرديد. حتّى در روزهاى چهارشنبه عصر، در منزل خود، مجلس ذكر مصيبت منعقد مى‌‏كرد. در عين حال كه حاضرين، مشغول صرف چايى و قليان بودند، او در يك گوشه‏‌اى، مانند هر روز، به تدريس و افاده علم اشتغال داشت. ● از فكر روشن و نظر دقيقى برخوردار بود. مطلبى را كه بين فضلا القا مى‏‌كرد، مادامى كه اطراف و جوانب آن را با نظر عميق تحت مطالعه نياورده و وزن آن را كاملاً به دست نياورده، القا نمى‌‏كرد. ● در ورع و تقوا، نمونه گذشتگان بود و در عرفيّات نيز بى‌‏نهايت دقيق بود. به هر كارى كه وارد مى‌‏شد، با كمال سنگينى و متانت قدم مى‏‌گذاشت. خيلى هم بى‏‌هوا بود. ذرّه‏‌اى در وى، آثاى منيّت نبود. ● بارى، آن مرحوم، روز جمعه يازدهم شهر جمادى الثانيه سنه 1353، از دنيا رحلت كرد؛ تا يك ماه در قم، مجالس ترحيم ليلاً أو نهاراً، طولاً و عرضاً منعقد گرديد. «ماتوا و عاشوا بحسن الذكر بعدهم». @zanjani_net
تأثیرگذاری کشف اللثام بر آثار فقهی بعدی کشف اللثام بر چه کتبی تأثیرگذار بود؟ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: اگر کسی کتاب کشف اللثام را با جواهر الکلام مقایسه کند، متوجه می‌شود که عبارات این دو کتاب چقدر به هم نزدیک است؛ همانطور که عبارات صاحب مدارک با کشف اللثام نزدیک است. منبع: جرعه‌ای از دریا، ج۴، ص۴۰۷ —------— 🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام: 👉@mfeqhi
▪️حضرت امام موسی بن جعفر علیهماالسلام: «إِنَّ الرِّفْقَ وَ الْبِرَّ وَ حُسْنَ الْخُلُقِ يَعْمُرُ الدِّيَارَ وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ همانا مدارا و نيكوكارى و خوشخویى، خانه‌‏ها را آباد می‌کند و رزق و روزى را افزایش می‌دهد. 🔺 تحف العقول، ص: 395 🏴سالروز شهادت مظلومانه باب الحوائج حضرت امام موسی بن جعفر علیهماالسلام را محضر فرزندشان امام زمان حضرت مهدی «عجل الله فرجه الشریف» و همه موالیان و محبین آن حضرت تسلیت می‌گوییم. @zanjani_net
🔆 حضور انتشارات مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام در نمایشگاه کتاب دین در قم 👈 شایان ذکر است که در این نمایشگاه، آثار منتشر شدۀ این مرکز نیز ارائه می‌شود. ✅ ضمناً در این نمایشگاه برای خرید آثار برای عموم شهروندان ۳۰۰ هزار تومان، برای طلاب و دانشجویان مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و همچنین برای استادان حوزه و دانشگاه ۶۰۰ هزار تومان بن کارت در نظر گرفته شده است. برای اطلاعات بیشتر از اخبار انتشارات مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام: http://ipsp.ir/new/T6p
🔸 از آثار منتشر شده در مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام در ششمین نمایشگاه کتاب دین بازدید فرمایید. 👈 ارائه آثار با تخفیف ویژه ✅ خاکفرج، محل دایمی نمایشگاه‌های استان قم، راهروی ۵، غرفهٔ ۴۵
🗓 تقویم شیعه؛ ❖ 28 رجب، سالروز وفات مرجع بزرگ شیعه، مؤلف کتاب «العُروة‌الوثقی» آیت‌الله سید محمد کاظم یزدی "قدّس سرّه" (م1337ق) ❖ از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی درباره ایشان: یکی از خصوصيات مرحوم آسيد محمد كاظم يزدى، ثبات قدم و استوارى وى است . ايشان در مبانى و مواضع خويش، اعم از علمى و سياسى خيلى محكم بوده . آنجا كه مطلبى را به نحو قاطع تشخيص مى‌داد، محكم ايستادگى مى‏ كرد و هرگز نمى‏‌هراسيد و به اصطلاح از ميدان در نمى‏‌رفت . مصداق آيه شريفه «لا يأخذه فى الله لومة لائم»بود و مطلقاً اهل اينكه هر روز يك طرف بچرخد و رنگ عوض كند، نبود» 🔺جرعه‌ای از دریا، ج2، ص452 @zanjani_net
🔰یادداشت محقق ✅ روزۀ کسی که بعد از ظهر قبل از قصد اقامت عدول کند 🔆اگر کسی که قصد اقامت ده روز کرده روزه بگیرد و بعد از ظهر از قصد اقامت خود عدول کند دو حالت دارد؛ یا عدولش بعد از خواندن نماز چهار رکعتی است یا قبل از آن است. اگر عدولش بعد از خواندن نماز چهار رکعتی باشد مورد اتفاق فقهاست که روزه‌اش صحیح است؛ اما اگر قبل از آن باشد محل تأمل است. 🔹در عروه بحثی مطرح است که اگر کسی قصد اقامت کرد و قبل از نماز چهار رکعتی عدول کرد، آیا عدول، کشف می کند که حکم تمام از اول نیامده است، یا ناقل است؟ قول صحیح و أقوی که مرحوم سید و دیگران قبول دارند ناقله بودن است. 🔸 بحثی نیست که اگر کسی قبل از ظهر حاضر بود و روزه گرفت و بعد از ظهر مسافر شد باید روزه را بگیرد. اما آیا اینجا حاضر تکوینی مراد است یا اعم از حاضر تکوینی و ما بحکم الحاضر؟ ✅ متن کامل این نوشته را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/b77254 —------— 🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام: 👉@mfeqhi
45.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویژه صد سالگی حوزه علمیه قم (1) ❓تراز علمی محصّلین، چگونه باید سنجیده شود که به واقعیت نزدیک باشد؟ در گذشته، فضل و مراتب علمی طلاب، چگونه شناخته می‌شد؟ ▫️پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: در گذشته، طرح مسائل علمی و مباحثۀ در جلسات، در حوزه‌های علمیه رایج بود. عموم مجالس طلبگی، همراه با بحث و نقض و ابرام بود. این یکی از ویژگی‌های ممتاز حوزه‌های علمیه است که باید تقویت و حفظ شود و جلسات عمومی و دوستانه نیز همراه با مباحث علمی باشد. بهترین روش برای شناخت مراتب علمی افراد، همین مباحثات علمی است. علیه السلام @zanjani_net
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 موارد حجیّت قول غیر ثقه و عدم حجیّت قول ثقه 👤 در برخی موارد، قول ثقه نزد عقلا حجت نیست. و همچنین در برخی موارد قول غیر ثقه نزد عقلا حجت تلقی می‌گردد. تشخیص این موارد وابسته به تشخیص ملاک حجیّت خبر ثقه نزد عقلاست. ملاک حجیت خبر ثقه در یک موضوع خاص، صدق کلام او در نوع موارد است. صدق در نوع موارد، نزد عقلا قرینه بر صدق او در خصوص این خبر است. در برخی از اخبار، خصوصیاتی وجود دارد که باعث می‌شود عقلا به این قرینه نوعیه اعتماد نکنند. برخی از این موارد عبارتند از: .... 📚 درس خارج فقه، ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰یادداشت محقق ✅ ملاک حمل مطلق بر مقید در عام بدلی و عدم تنافی بین مطلق و مقید در عام شمولی 🔆گاهی مسئله حمل مطلق بر مقیّد با مسئلۀ ثبوت مفهوم قید خلط می شود. در جایی که حکم به نحو عموم یا مطلق بدلی باشد، مثل اعتق رقبةً، و دلیل دیگری روی مقیّد رفته باشد، جای حمل مطلق بر مقیّد است؛ زیرا منطوق‌ها با هم منافات دارند. برای مثال، اگر در دلیلی وظیفۀ مظاهر را «أعتق رقبةً» تعیین کرده باشد و در دلیل دیگری، «أعتق رقبةً مؤمنةً»، مقتضای اطلاق اوّلی، تخییر بین افراد رقبة است و مقتضای دلیل دیگر تعیین رقبۀ مؤمنه است، و چون تخییر با تعیین سازگار نیست، منطوق هر یک با منطوق دیگری منافات دارد، در نتیجه به جهت أقوائیت مقید، اطلاق بر آن حمل می شود. 🔹توضیح اینکه مفاد «أعتق رقبةً»، این است که کفاره‌ای بیش از اعتاق رقبه معتبر نیست؛ چراکه اگر چیز دیگری معتبر باشد باید همه را بیان می کرد. اگر بیان نکرده، استفاده می شود تمام ما هو الواجب در باب کفارۀ ظهار عبارت از همین است. پس به مقتضای اطلاق از این دلیل استفاده می شود که مظاهر مخیّر است هر رقبه‌ای را عتق کند. 🔸حال اگر دلیل دیگری رقبه خاصی را تعیین کند، این دو دلیل با هم منافات دارد؛ زیرا از طرفی تمام ما هو الواجب برای مظاهر إعتاق مطلق رقبه است مخیراً، و از طرفی، دلیل دیگری می گوید مخیر نیست و باید تعییناً قسم خاصی را عتق کند. 🔺 ادامۀ مقاله و نقد بر کلام سید مرتضی در آیۀ شریفۀ «و استشهدوا شهیدین من رجالکم» که بنابر انکار مفهوم، مدعی عدم تنافی جایگزینی دو زن و یک مرد به جای دو مرد است، را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/n21138 —------— 🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام: 👉@mfeqhi
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 نظریات در مورد نحوه وجود اشخاص حقوقی 👤 🔻یکی از مباحث مرتبط با اشخاص حقوقی، تحلیل نحوه وجود آن است. یکی از نظریات این است که شخص حقوقی همانند اشخاص طبیعی دارای وجود حقیقی در خارج است که این وجود از طریق به رسمیت شناختن آن از سوی قانون اعطاء نمی‌شود، بلکه وجودی است که قبل از قانون نیز محقق است و صرفاً توسط عقلاء کشف شده و اجازه فعالیت پیدا کرده است. طبق این نظریه، شخص حقوقی همانند شخص حقیقی است؛ چون وقتی به فرد حقیقی به رسمیت شناخته می‌شود، این امر وجود آن را ایجاد نمی‌کند، بلکه به فعالیت‌های انجام شده از سوی او رسمیت می‌بخشد. شخص حقوقی نیز چنین است. در تبیین نظریه وجود حقیقی، تقریب‌های مختلفی مطرح شده است که در این مجال به دو نظریه اساسی و مهم اشاره می‌شود: الف: عضویت ب: اراده 📚 برگرفته از صفحه ۵۹ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
41.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ویژه صد سالگی حوزه علمیه قم (2) 🔸مصاحبه با آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی ❓اساتید شما در مقطع «درس خارج» چه کسانی بودند؟ در قم و نجف در درس کدام یک از فقها حاضر شدید؟ خاطره‌ای از ابتدای حضور در درس خارج دارید؟ علیه السلام @zanjani_net