eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.3هزار دنبال‌کننده
991 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠 نگاهی به کاربرد بحث مسئلۀ حجیت ظواهر در علم رجال از جمله مباحث مهمی که در علم اصول مورد بحث واقع می‌شود، بحث از حجیت ظواهر است. اصولی‌ها بعد از بحث از احکام قطع و حجیت ذاتی آن، وارد بررسی حجیت امارات غیر علمی می‌شوند که اولین آنها، حجیت ظواهر الفاظ است. محقق خراسانی سیرهٔ عُقلا را بر لزوم تبعیت از ظواهر کلمات مستقر می‌داند و تبعیت از ظاهر کلمات شارع نیز از این قاعده مستثنیٰ نیست؛ چه اینکه شارعِ مقدس، طریقی مغایر با طریق عقلا در بحث ظهورات الفاظ، اتخاذ نکرده است. غالب اصولی‌ها حجیت ظواهر کلمات را -فی الجمله- اجماعی و مطابق با سیرهٔ عقلا می‌دانند، لکن در مورد قرآن کریم تفصیلات و اختلافاتی وجود دارد که خارج از محل کلام است. لازم به ذکر است که ظهور کلمات متکلم تا زمانی حجت است که احتمال جدی بر خلاف آن داده نشود یا قرینه‌ای بر خلاف آن وجود نداشته باشد. از این اصل عقلایی می‌توان در.... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 🌐 mfeb.ir/home/?p=20296/#ZOsoulK ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 بررسی مراتب زیاده در نماز 👤 در صدق زیاده مراتب مختلفی وجود دارد که صدق زیاده بر آن‌ها از جهت وضوح و خفاء مختلف است. مرتبه اوضح آن صورتی است که زاید مصداق مزید فیه در مرکب ارتباطی باشد و به قصد جزئیت نیز آورده شود. و مرتبه‌ای که قطعا مصداق زیاده نیست صورتی است که جزء غیر مسانخ بدون قصد جزئیت آورده شود. و در بین این دو مرتبه مراتبی وجود دارد که صدق زیاده و عدم صدق زیاده بر آن‌ها باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد... 📚 درس خارج فقه، جلسه ۱۲۸، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2979 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
٣۵ 💠 بررسی مشروعیت تجدید نظر در آرا قضایی 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین حسین سلیم زاده 📆زمان: سه‌شنبه ٢٣ خردادماه ساعت ١١ صبح ✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، سالن همایش طبقه اول 🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا 🆔️ @neshast_mfemb
🔰 💠 عذاب دنیوی و شمول آن نسبت به گنهکاران و بندگان مومن 👤 آیا عذاب الهی دنیوی تنها شامل گنه کاران میشود و یا اینکه عذاب الهی دنیوی عام بوده و شامل بندگان مؤمن و مطیع هم می شود؟ برخی بر این باورند که عذاب الهی دنیوی عام بوده و شامل بندگان مطیع هم می شود منتها خداوند سبحان در روز قیامت به بندگان مطیع که متحمل عذاب دنیوی شده اند اجر داده و اسباب ترفیع درجه اخروی آنها فراهم می شود و لکن به این کلام صحیح نیست و وجه عدم تمامیت این کلام نزد ما این است که آیه و روایتی بر این معنا دلالت ندارد به این معنا که در آیه و روایتی این معنا نیامده که مومن بدون ارتکاب هیچ جرمی دچار عذاب دنیوی شده و لکن خداوند در آخرت برای او جبران کرده و به او اجر می دهد بلکه دليل بر خلاف این معنا نیز وجود دارد توضیح مطلب اینکه ... 📚 درس خارج اصول ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
Zekra 98.pdf
1.6M
💠 نسخه نشر دیجیتال 🔸 شماره 98 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
📌 شماره 98 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=20296 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
📌 شماره 99 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=20359 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
04 Zekra 99 نشر دیجیتال.pdf
1.05M
💠 نسخه نشر دیجیتال 🔸 شماره 99 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 تفاوت بین اقل و اکثر در مساحت کر و اقل و اکثر در تسبیحات اربعه 👤 🔻 مشهور قدماء در بحث مساحت قائل به این شده اند که ملاک آن با توجه به روایت ابوبصیر 3.5 وجب در ابعاد ثلاثه است ولی قمیین می گویند: با توجه به روایت اسماعیل بن جابر 3 وجب در ابعاد ثلاثه است. و صاحب جواهر در مورد وجه این کلام مشهور می فرمایند که در اینجا چون دوران بین اطلاق و تقیید است باید اخذ به مقید یعنی ملاک 3.5 شود. اما استاد اشکال کردند که اینجا اقل و اکثر ارتباطی است و اطلاق و تقیید نیست، بنابراین طبق مبنای ما که احتیاط را در اینجا واجب نمی دانیم، در مورد اکثر برائت جاری می کنیم و اخذ به اقل می کنیم. و اینجا با بحث تصویر واجب تخییری فرق می کند چون موضوع در آنجا ظهورات ادله بود که دال بر تخییر بود و برخی آن را معقول نمی دانستند، ما گفتیم معقول است و چون ظهور ادله هم در تخییر بود به آن اخذ کردیم برخلاف اینجا که ظهور ادله در تخییر نیست. 📚 درس خارج فقه جلسه ۱۰۲، ۸ خرداد ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 قاعده "المنجز لا یتنجز ثانیا" از نگاه آیت‌الله شبیری حفظه الله 👤 🔻یکی از قواعدی که در مباحث متعدد اصولی ایفای نقش میکند قاعده "المنجز لا یتنجز ثانیا" می باشد، به طور مثال در جایی که علم اجمالی به تکلیف داریم، چنانچه از قبل نسبت به بعضی از اطراف، اماره یا اصل تنجیزی وجود داشته باشد گفته می‌شود علم اجمالی دیگر تاثیر نخواهد داشت چون شرط تاثیر علم اجمالی آن است که در تمام اطراف صلاحیت تنجیز وجود داشته باشد و حال آنکه آن طرفی که اماره یا اصل در موردش جاری شده دیگر صلاحیت تنجیز دوباره ندارد چون یکبار منجز شده است. آیت الله والد در اشکال به این قاعده ... 📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٢/٢٧ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 نقد استدلال به قاعده ملازمه برای اثبات حرمت تجری 👤 یکی از ادله ای که برای حرمت تجری به آن استدلال می شود قاعده ملازمه است. تقریب استدلال: ما به ضمیمه روایاتی به این مضمون که «ما من شیء الا و فیه کتاب أو سنة حتی ارش الخدش» که دلالت می کند هیچ واقعه ای خالی از حکم نیست، قاعده ملازمه را می پذیریم. بر این اساس گفته می شود تجری نیز واقعه ای از وقایع است که طبق این روایات خالی از حکم نیست، حکم شارع به حلیت تجری نیز خلاف عقل و قبیح است فینحصر الحکم فی الحرمة. پاسخ به استدلال: اولا جمعی از عامه قائل بودند که برخی احکام در کتاب و سنت ذکر نشده و جعل آن ها به مجتهدین تفویض شده تا بر اساس استحسان، قیاس و مصالح مرسله حکم جعل کنند. شاید این روایات نفی این مبنا می کنند. ثانیا لزومی ندارد تجری حکم نفسی واقعی داشته باشد (حتی حکم نفسی به ملاک طریقی) بلکه ممکن است حکم ظاهری طریقی داشته باشد چنانچه عمل به خبر ثقه واجب طریقی است. 📚 درس خارج اصول، ۲۳الی۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 عدم جواز تمسک به عمومات که ارشادی هستند و نقد آن 👤 در بحث اصل عدم حجیت امارات مرحوم خویی فرموده است نمیتوان به عمومات تمسک کرد چون انها ارشاد به حکم عقل هستند و عقل هم شک ندارد. استاد فرمودند این فرمایش صحیح نیست چرا که اصل در خطابات اعمال مولویت است و لو این که در زمینه حکم عقل باشد البته باید امکان اعمال مولویت داشته باشد.... 📚درس خارج اصول، جلسه ۱۳۷، ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠وجه صحیح عدم سقوط نهی به مجرد مخالفت 👤 عدم سقوط نهی به مجرد مخالفت و لزوم ترک افراد طولیّه طبیعت امری پذیرفته شده بین اصولیین است.‌ عمده دلیلی که بر این مطلب اقامه شده است: کثرت استعمال نواهی در موارد وجود مفسده انحلالی است که موجب ظهور در شده است. به نظر استاد این دلیل ناتمام است؛ زیرا این کثرت استعمال مقرون به متصله مناسبات حکم و موضوع است، ولذا نمی تواند کاشف از باشد، کثرت استعمال در صورتی ارزش دارد که بدون قرائن متصله مدلول را تعیین کند. لذا وجه صحیح دلالت نهی بر ترک افراد طولیّه بعد مخالفت عرفی انحلالیّت نهی است. 📚درس خارج اصول، ۰۸اسفند ۱۴۰۱ ✅برای مشاهده ادامه مطلب و مباحثه در این موضوع، روی لینک تالار علمی فقاهت بزنید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 اشکال استاد حسینی نسب به فرمایش مرحوم امام در جواز اجتماع امر و نهی 👤 🔻مرحوم امام چون خطابات را قبول دارند در بحث اجتماع هم مطلقا قائل به جواز می شوند. و شخص را هم مطیع و هم عاصی می دانند. مثلا فرقی نمی کند که شخص با آب غصبی نماز بخواند یا با آب مباح در زمین غصبی نماز بخواند. اما استاد به این مساله اشکال کردند که هرچند ما خطابات را قبول داریم ولی با توجه به اینکه تطبیق ادله عرفی است و خود مرحوم امام هم این را قبول دارد، عرف بین مواردی که منهی عنه مقوم ماهیت مامور به است و بین مواردی که منهی عنه مقوم ماهیت مامور به نیست تفاوت قائل می شود و در مواردی که منهی عنه مقوم ماهیت است مانند آب وضو در وضو که اگر آب غصبی باشد، قائل به باطل شدن این عمل می شود چون عرف برخلاف مانند وضو با آب مباح در زمین غصبی که عرف غصب مکان را مقوم نمی داند و قائل به صحت وضو و معصیت به خاطر غصب مکان می شود. 📚 درس خارج، جلسه پرسش و پاسخ، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲. 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 تبصره ای بر قاعده "المورد لا یخصص" 👤 🔻 قاعده "المورد لا یخصص" قاعده صحیحی است اما احیاناً ممکن است مورد دلیل به نحوی باشد که اقتضا کند ظهور عام تنها در افراد مشابه این مورد شکل بگیرد و افراد غیر مشابه را شامل نشود. به طور مثال ممکن است پرسیده شود ... 📚 درس خارج اصول، ۳ اسفند ۱۴۰۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2870 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 طرح خبر ظنی الصدور مخالف با خبر قطعی الصدور 👤 آقای خوئی نظرشان این است که خبر الصدور مخالف خبر الصدور و لو اجمالا (تواتر اجمالی یا استفاضه اجمالیه)، به دلیل شمول روایاتی مثل «خذ بما وافق الکتاب و السنة و دع ما خالف الکتاب و السنة» و «ما خالف السنة فهو مردود یا دع ما خالف الکتاب و السنة» طرح می‌شود. ما نیز در اصول بیان کرده‌ایم: روایاتی که بر مردود بودن خبر مخالف کتاب دلالت دارد، با الغاء خصوصیت عرفی از کتاب، شامل کلام قطعی الصدور امام معصوم نیز می‌شود؛ زیرا کتاب که خصوصیّت ندارد بلکه از این حیث که خبر، مخالف کتاب است، و کتاب کلام قطعی الصدور من الله است، و احتمال تقیه هم در آن نیست- در حالی که قطعی الدلالة‌ نیست-مردود است. حال اگر خبر از معصوم علیه السلام قطعی السند و قطعی الجهة باشد، عرف از کتاب الغاء خصوصیت می‌‌کند و مخالفت سنت قطعیّۀ معصوم را نیز مردود می‌شمرد. برای تشخیص حق و باطل، فرقی بین کلام الهی و کلام امام معصوم ع که دارای وصف «ما ینطق عن الهوی» نیست. کلام قطعی الصدور و قطعی الجهة از امام معصوم، معیار تشخیص حق و باطل می‌‌شود... 📚 درس خارج فقه، جلسه ۱۳۹، ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ✅ برای مشاهده ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع روی لینک تالار مباحثه فقاهت بزنید ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 نقد معیار بیان شده در جزء و شرط معمولا معیار جزء و شرط را این گونه بیان میکنند:جزء آن است که هم تقید و هم قیدش داخل واجب باشد و مولف و مشکّل واجب باشد. به خلاف شرط که واجب به آن وابسته است ولی جزء آن نیست و تقیدش داخل است و خود قید خارج است.استاد فرمودند این تحلیل درست نیست. 📚درس خارج فقه، جلسه ۱۳۷، ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸# اصول 💠کفایت امتثال به نحو فرد مردد 👤 مرحوم آخوند تعلق علم به فرد مردد را ممکن دانستند بلکه تعلق حکم به آن را نیز ممکن میدانند اما از نظر ایشان بعث و تحریک به فرد مردد امکان ندارد و نتیجه آن این است که وقوع امتثال به فرد مردد ممکن نیست اما به نظر استاد... 📚درس خارج اصول، ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇🏽👇🏽👇🏽 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2713 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تحلیل مختار از منجزیت قطع اجمالی نسبت به مخالفت قطعیه 👤 در بحث کسی نیست که قطع اجمالی را در حد نسبت به , منجز نداند. تمام بحث در این است که منجِّز این تکلیف فعلی چیست؟ در این نوشته بعد از اشاره به دو مبنای مطرح در مورد منجزیت قطع اجمالی و سه مسلک در توضیح مبنای مشهور، نظر استاد در تبیین مبنای مشهور در این دوره -که نظری ابتکاری است- توضیح داده می‌شود. 📚 درس خارج اصول، ۱۸ تا ۲۲ آبان ۱۴۰۱. 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال"مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 کاربرد تواتر اجمالی و تفاوت آن با مذاق 👤 🔻 در تواتر اجمالی علاوه بر اینکه مشکل صدور حل می شود نکته دیگری که وجود دارد چون تواتر است و اطمینان به صدور وجود دارد اگر روایتی مخالفت تباینی با آن داشته باشد چون مخالفت با سند قطعیه است، حجت نخواهد بود یعنی تواتر اجمالی ممیز حجت از لا حجت است. در مورد تفاوت آن با مذاق هم این نکته وجود دارد که قدر مشترک مجموع ادله است و باید اطمینان به صدورش باشد در حالی که در مذاق که برداشت عرفی از روایات است اطمینان به صدور لازم نیست و همینکه روایات حجت باشند کافی است... 📚 درس خارج فقه جلسه ۸۶، ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا