eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.2هزار دنبال‌کننده
992 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 عدم جواز تمسک به عمومات که ارشادی هستند و نقد آن 👤 در بحث اصل عدم حجیت امارات مرحوم خویی فرموده است نمیتوان به عمومات تمسک کرد چون انها ارشاد به حکم عقل هستند و عقل هم شک ندارد. استاد فرمودند این فرمایش صحیح نیست چرا که اصل در خطابات اعمال مولویت است و لو این که در زمینه حکم عقل باشد البته باید امکان اعمال مولویت داشته باشد.... 📚درس خارج اصول، جلسه ۱۳۷، ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠وجه صحیح عدم سقوط نهی به مجرد مخالفت 👤 عدم سقوط نهی به مجرد مخالفت و لزوم ترک افراد طولیّه طبیعت امری پذیرفته شده بین اصولیین است.‌ عمده دلیلی که بر این مطلب اقامه شده است: کثرت استعمال نواهی در موارد وجود مفسده انحلالی است که موجب ظهور در شده است. به نظر استاد این دلیل ناتمام است؛ زیرا این کثرت استعمال مقرون به متصله مناسبات حکم و موضوع است، ولذا نمی تواند کاشف از باشد، کثرت استعمال در صورتی ارزش دارد که بدون قرائن متصله مدلول را تعیین کند. لذا وجه صحیح دلالت نهی بر ترک افراد طولیّه بعد مخالفت عرفی انحلالیّت نهی است. 📚درس خارج اصول، ۰۸اسفند ۱۴۰۱ ✅برای مشاهده ادامه مطلب و مباحثه در این موضوع، روی لینک تالار علمی فقاهت بزنید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 اشکال استاد حسینی نسب به فرمایش مرحوم امام در جواز اجتماع امر و نهی 👤 🔻مرحوم امام چون خطابات را قبول دارند در بحث اجتماع هم مطلقا قائل به جواز می شوند. و شخص را هم مطیع و هم عاصی می دانند. مثلا فرقی نمی کند که شخص با آب غصبی نماز بخواند یا با آب مباح در زمین غصبی نماز بخواند. اما استاد به این مساله اشکال کردند که هرچند ما خطابات را قبول داریم ولی با توجه به اینکه تطبیق ادله عرفی است و خود مرحوم امام هم این را قبول دارد، عرف بین مواردی که منهی عنه مقوم ماهیت مامور به است و بین مواردی که منهی عنه مقوم ماهیت مامور به نیست تفاوت قائل می شود و در مواردی که منهی عنه مقوم ماهیت است مانند آب وضو در وضو که اگر آب غصبی باشد، قائل به باطل شدن این عمل می شود چون عرف برخلاف مانند وضو با آب مباح در زمین غصبی که عرف غصب مکان را مقوم نمی داند و قائل به صحت وضو و معصیت به خاطر غصب مکان می شود. 📚 درس خارج، جلسه پرسش و پاسخ، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲. 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 تبصره ای بر قاعده "المورد لا یخصص" 👤 🔻 قاعده "المورد لا یخصص" قاعده صحیحی است اما احیاناً ممکن است مورد دلیل به نحوی باشد که اقتضا کند ظهور عام تنها در افراد مشابه این مورد شکل بگیرد و افراد غیر مشابه را شامل نشود. به طور مثال ممکن است پرسیده شود ... 📚 درس خارج اصول، ۳ اسفند ۱۴۰۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2870 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 طرح خبر ظنی الصدور مخالف با خبر قطعی الصدور 👤 آقای خوئی نظرشان این است که خبر الصدور مخالف خبر الصدور و لو اجمالا (تواتر اجمالی یا استفاضه اجمالیه)، به دلیل شمول روایاتی مثل «خذ بما وافق الکتاب و السنة و دع ما خالف الکتاب و السنة» و «ما خالف السنة فهو مردود یا دع ما خالف الکتاب و السنة» طرح می‌شود. ما نیز در اصول بیان کرده‌ایم: روایاتی که بر مردود بودن خبر مخالف کتاب دلالت دارد، با الغاء خصوصیت عرفی از کتاب، شامل کلام قطعی الصدور امام معصوم نیز می‌شود؛ زیرا کتاب که خصوصیّت ندارد بلکه از این حیث که خبر، مخالف کتاب است، و کتاب کلام قطعی الصدور من الله است، و احتمال تقیه هم در آن نیست- در حالی که قطعی الدلالة‌ نیست-مردود است. حال اگر خبر از معصوم علیه السلام قطعی السند و قطعی الجهة باشد، عرف از کتاب الغاء خصوصیت می‌‌کند و مخالفت سنت قطعیّۀ معصوم را نیز مردود می‌شمرد. برای تشخیص حق و باطل، فرقی بین کلام الهی و کلام امام معصوم ع که دارای وصف «ما ینطق عن الهوی» نیست. کلام قطعی الصدور و قطعی الجهة از امام معصوم، معیار تشخیص حق و باطل می‌‌شود... 📚 درس خارج فقه، جلسه ۱۳۹، ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ✅ برای مشاهده ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع روی لینک تالار مباحثه فقاهت بزنید ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 نقد معیار بیان شده در جزء و شرط معمولا معیار جزء و شرط را این گونه بیان میکنند:جزء آن است که هم تقید و هم قیدش داخل واجب باشد و مولف و مشکّل واجب باشد. به خلاف شرط که واجب به آن وابسته است ولی جزء آن نیست و تقیدش داخل است و خود قید خارج است.استاد فرمودند این تحلیل درست نیست. 📚درس خارج فقه، جلسه ۱۳۷، ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸# اصول 💠کفایت امتثال به نحو فرد مردد 👤 مرحوم آخوند تعلق علم به فرد مردد را ممکن دانستند بلکه تعلق حکم به آن را نیز ممکن میدانند اما از نظر ایشان بعث و تحریک به فرد مردد امکان ندارد و نتیجه آن این است که وقوع امتثال به فرد مردد ممکن نیست اما به نظر استاد... 📚درس خارج اصول، ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇🏽👇🏽👇🏽 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2713 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تحلیل مختار از منجزیت قطع اجمالی نسبت به مخالفت قطعیه 👤 در بحث کسی نیست که قطع اجمالی را در حد نسبت به , منجز نداند. تمام بحث در این است که منجِّز این تکلیف فعلی چیست؟ در این نوشته بعد از اشاره به دو مبنای مطرح در مورد منجزیت قطع اجمالی و سه مسلک در توضیح مبنای مشهور، نظر استاد در تبیین مبنای مشهور در این دوره -که نظری ابتکاری است- توضیح داده می‌شود. 📚 درس خارج اصول، ۱۸ تا ۲۲ آبان ۱۴۰۱. 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال"مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 کاربرد تواتر اجمالی و تفاوت آن با مذاق 👤 🔻 در تواتر اجمالی علاوه بر اینکه مشکل صدور حل می شود نکته دیگری که وجود دارد چون تواتر است و اطمینان به صدور وجود دارد اگر روایتی مخالفت تباینی با آن داشته باشد چون مخالفت با سند قطعیه است، حجت نخواهد بود یعنی تواتر اجمالی ممیز حجت از لا حجت است. در مورد تفاوت آن با مذاق هم این نکته وجود دارد که قدر مشترک مجموع ادله است و باید اطمینان به صدورش باشد در حالی که در مذاق که برداشت عرفی از روایات است اطمینان به صدور لازم نیست و همینکه روایات حجت باشند کافی است... 📚 درس خارج فقه جلسه ۸۶، ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 💠 وجه تقدیم اصل سببی در کلام مرحوم آقای روحانی 👤 🔻 مرحوم آقای روحانی می فرمایند اصل سببی بر اصل مسببی وارد است و این دیدگاه را مبتنی بر بحثی نموده اند که سابقا در تقدیم اماره بر استصحاب مطرح کرده اند مبنی بر اینکه یقین و شک در دلیل استصحاب، به معنای بود و نبود صفت نفسانی یقین نیست بلکه یقین به معنای مطلق حجت و شک به معنای نبود مطلق حجت است. ایشان با عنایت به نکته مذکور می فرمایند اصل سببی حجت را برای مورد اصل مسببی فراهم نموده و باعث می شود موضوع اصل مسببی مرتفع شود. در مورد فرمایش آقای روحانی این پرسش مطرح است ... 📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٣/٠١ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 در قرائت نماز، ملک یوم الدین بخوانیم یا مالک یوم الدین، کفوا یا کفؤا...؟؟ 👤 در اختلافات مثل ملک و مالک یا کفوا و کفؤا روایتی یا دلیل خاصی بر تعیین یا تخییر نداریم و مقتضای قاعده احتیاط است اما سیره در عصر ائمه بر این بوده که قرائات رائجه را در نماز می خواندند، بنابراین... 📚 درس خارج فقه تاریخ ۲۷ دی ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2776 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 بررسی قاعده جمع بین صلاتین و اسقاط اذان از نماز دوم 👤 استاد گنجی فرموند: یک قاعده عامه مطرح است که هر جایی جمع بین صلاتین شد اذان از نماز دومی ساقط است یا مثلا شخص می خواهد چند نماز قضا بخواند، یک اذان برای اولی کافی است. این قاعده اختلافی است که مثل مرحوم خویی آن را قبول ندارند ولی استاد گنجی فرمودند ضمائمی وجود دارد که این قاعده اشکالی ندارد. 📚 درس خارج فقه جلسه ۷۹ (۲۸ دی ماه ۱۴۰۱) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2779 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠تبیین کلام مرحوم آخوند در تصویر تخییر بین اقلّ و اکثر 👤 مرحوم این عبارت «إنما يترتب[الغرض] عليه[الاقلّ] بشرط عدم الانضمام و معه كان مترتبا على الأكثر بالتمام» را در بیان تخییر بین و به کار برده است و باعث شده است تا به ایشان اشکال شود که این برگشت به متباینین و خروج از فرض است. استاد معتقد است که... 📚درس خارج اصول، ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ✅ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏽👇🏽 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2699 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 مراد از اعتبار گزاره‌های عقلی در اشکالات اخباری‌ها 👤 ، دلیلی است که در آن حداقل برخی از مقدمات از قضایای عقلی استفاده شده است. سؤالی مطرح شده که آیا اگر قضایای عقلیِ نظری و در نظرِ مستدل قطعی، در استنباط حکم شرعی استفاده شوند، آن استنباط اعتبار دارد یا نه؟ وجه طرح این سؤال این است که علمای دیده‌اند که بسیاری از مسائل علم اصول این ویژگی‌ها را دارند؛ ولی بین علمای اصول، فراوان است. بعد علما با این همه اختلاف از این مسائل در فقه استفاده کرده و حکم شرعی استنباط می‌کنند! لذا -به خاطر خطای بالا و اختلاف فراوان- گفتند که دلیل عقلی بی‌اعتبار است.... 📚 درس خارج اصول، ۸ آبان ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2807 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 وجه تمایز عرف و لسان دلیل در بحث تشخیص موضوع استصحاب 👤 🔻یکی از شرایط جریان استصحاب آن است که موضوع قضیه متیقنه با موضوع قضیه مشکوکه یکی باشد. مرحوم شیخ انصاری آغازگر این بحث شده است که معیار تشخیص موضوع چیست؟ ایشان سه احتمال در این زمینه مطرح نموده است که عبارتند از معیار بودن عقل، معیار بودن عرف، معیار بودن لسان دلیل. ایشان در نهایت معیار بودن عرف را میپذیرد. برخی از بزرگان به احتمالات سه گانه مرحوم شیخ اشکال نموده و گفته اند مطرح کردن لسان دلیل در مقابل عرف ناصحیح است چون فهم دلیل نیز به عرف واگذار شده اَست پس لسان دلیل نباید به عنوان معیاری در قبال عرف مطرح شود. اما این اشکال صحیح به نظر نمی رسد چون نگاه عرف به دلیل به دو شکل است. در مقام بیان نجاست آب متغیر دو گونه قضیه می توان بیان کرد: 1. الماء المتغیر نجس. 2. الماء نجس اذا تغیر. ممکن است عرف با لحاظ تناسبات حکم و موضوع بگوید در حکم ثبوتی شارع تفاوتی بین این دو قضیه نیست و موضوع در هر دو آب است و تغیر از حالات آب است لذا با زوال تغیر، موضوع عوض نمی شود. ولی در همین‌جا عرف بین این دو ... 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۱۲/۲۳و١۴٠١/١٢/٢۴ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 در اطلاق گیری، مراد استعمالی ملاک است یا مراد جدی؟ 👤 🔻 در بین فقها اختلاف است که در اطلاق گیری از مجموع ادله، مراد جدی ملاک است یا مراد استعمالی؛ برخی مانند محقق نائینی قائلند که در اطلاق گیری باید مراد جدی را ملاک قرار داد بنابراین علاوه بر مخصص های متصل، باید مخصص های منفصل را هم لحاظ کرد. محقق نائینی این نظر را به شیخ انصاری در مطارح هم نسبت می دهد. گروهی دیگر مانند مرحوم آخوند در کفایه و مشهور قائلند که در اطلاق گیری مراد جدی ملاک نیست بلکه مراد استعمالی هم کفایت می کند زیرا .... 📚 درس خارج فقه، جلسه ۷۸، ۲ اسفند ۱۴۰۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2866 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 کسی که نمی‌تواند سوره‌ی حمد را صحیح بخواند، باید نماز را به جماعت بخواند؟ 👤 در مواردی که مکلف با وجود توانایی و فرصت بر تعلم، کوتاهی کند و خواندن صحیح سوره‌ی حمد را آموزش نبیند، آیا همان گونه که مرحوم آقای خویی فرموده باید در جماعت شرکت کند تا غرض ملزمه از او فوت نشود؟ به نظر ما همین که توبه کند کافی است، زیرا ..... 📚 درس خارج فقه تاریخ ۷ آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2775 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 اقسام شرایط در نماز و اثر ان 👤 شرایط نماز دو گونه هستند: شرایطی که در آنات متخلله هم شرط هستند که آقای خویی ان را شرایط صلات نامیده و بعضی از شرایط هم شرط اجزا هستند که آن را شرایط اجزا نامیده است.این اصطلاح دارای اثر است. مثلا قیام در نماز سه فرض دارد که طبق این اصطلاح بعضی از آنها شرط نماز نیستند مثلا قیام در تکبیر شرط جزء است و می‌تواند چیزی نگوید و مثلا چیزی از زمین بردارد..... 📚درس خارج فقه، جلسه ۱۳۷، ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 نادرست بودن قرائت قذر به شکل فعل در حدیث طهارت 👤 🔻 مرحوم آقای صدر به تبع برخی دیگر از بزرگان احتمال فعل بودن واژه قذر در حدیث کل شیء نظیف حتی تعلم انه قذر را مطرح نموده و از آن نتایجی گرفته اند. به عقیده ما مجموعه قرائنی که در مورد این حدیث وجود دارد منشا اطمینان به نادرست بودن این احتمال می باشد. یکی از شواهد نادرست بودن این احتمال آن است که هیچکس (جز عده اندکی همچون شهید صدر) چنین احتمالی را مطرح نکرده است که شاهد عرفی نبودن این احتمال است. شاهد دیگر ... 📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٣/٠٨ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 تلفظ صحیح ضاد 📝 در نماز و قرائت، تبدیل حروف به یکدیگر جائز نیست؛ اما در مورد چگونگی تلفظ ضاد و تفاوت آن با ظاء، خصوصاً بین اهل عراق با مصری‌ها، لبنانی‌ها و حجازی‌ها اختلافاتی وجود دارد؛ اهل عراق، ضاد را با کنارهٔ زبان و با رخوت بیان می‌کنند؛ ولی مصری‌ها، لبنانی‌ها و حجازی‌های امروزی، ضاد را به صورت دال مفخم و با شدت تلفظ می‌کنند؛ البته برخی عراقی‌های معاصر، ضاد را کاملاً مانند ظاء تلفظ می‌کنند که در این بحث مورد نظر نیست؛ زیرا هرچند از ابا عمر - که امام در لغت است - نقل شده که ضاد و ظاء یکی هستند و ادله و شواهدی نیز مطرح کرده‌اند؛ اما آیت الله سیستانی فرموده‌اند: «مسلم و اتفاقی است که ضاد و ظاء دو حرف هستند، آنچه محل نزاع است این است که آیا تبدیل هر کدام جای دیگری در تکلم جایز است یا خیر؟» بنابراین متمایز بودن این دو حرف، مورد اتفاق است. مصباح المنیر می‌گوید: برخی از عرب ضاد و ظاء را در جای یکدیگر استعمال می‌کند و این کار در لغت نقل شده و در تکلم جائز است؛ اما در قرائت قرآن این جواز نقل نشده است؛ لذا در قرآن نمی‌توان حرف ضاد را به ظاء یا بالعکس تبدیل کرد. ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼 🌐 mfeb.ir/home/?p=20296/#ZFeqh ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa