🔸 #فقه
💠حل تعارض روایت ابن بزیع و ابن مسلم در مورد آب قلیل نابع
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 رابطه روایت ابن بزیع که مطلق آب ماده دار را در برخورد با نجاست پاک می داند و مفهوم روایت ابن مسلم که آب غیر کر را در برخورد با نجاست، نجس می داند عموم من وجه است و تعارض می شود اگر کسی در صورت تعارض عمومات را قبول داشته باشد به عمومات طهارت یا در فرض عدم قبول به قاعده طهارت رجوع می کند. اما استاد به این تعارض اشکال کردند. اولا: مقصود از آب ماده دار در روایت ابن بزیع آب نابع نیست بلکه آبی است که به ماده متصل باشد. بنابراین تعارضی نیست. ثانیا: اگر تعارض باشد؛ چون روایت ابن بزیع تعلیل است بر روایت ابن مسلم مقدم می شود. ثالثا: اگر این را هم بپذیرد؛ چون از تقدم روایت ابن مسلم لغویت روایت ابن بضیع لازم می آید، به قرینه لغویت، باید روایت ابن بزیع مقدم شود. رابعا: اگر هیچکدام را قبول نکردید؛ چون روایت ابن بزیع شهرت عملیه دارد، مقدم می شود.
📚 درس خارج فقه (جلسه ۶۹، ۸ بهمن ۱۴۰۱)
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2822
#کر
#نابع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 نقد «تفصیل بین روایات مقام افتا و روایات مقام تعلیم»
👤 #استاد_شهیدی
آقای سیستانی دام ظله در بحث تکیه کردن ائمه بر قیود منفصل، تفصیل قائل میشوند بین روایات مقام افتا و روایات مقام تعلیم. ایشان میفرمایند در مقام افتا، اهل بیت، تکیه بر قیود منفصل نمیکردند زیرا معمولا در این گونه موارد، مخاطب برای عمل کردن سوال میکند. ولی روایاتی که در مقام تعلیم به شاگردان است اینطور نیست. گاهی بخشی از مطالب را بیان میکردند و باقی آن را در مجلسی دیگر میفرمودند.
این کلام به نظر ما واضح نیست....
📚 درس خارج اصول، ۸ آذر ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2679
#فحص
#منفصل
#عام
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🔰#فقه
💠 ضمیمه شدن قصد قربت به قصدهای دیگر در نماز
👤#استاد_گنجی
مرحوم سید در عروه ضمیمه کردن قصد غیر خدا به قصد تقرب در نماز را مطرح کرده است. سوال این است: بعضی چنین هستند که مثلا فقط ماه محرم و صفر یا شب قدر نماز میخوانند به حیث اگر این ضمیمه نبود، نماز نمیخواند. آیا این نماز صحیح است یا نه؟
📚درس خارج فقه، جلسه ۱۰، ۱۵ مهر۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#قصد_قربت
#راجح #ضمیمه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 فتوای مرحوم امام در بحث خمس
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻به نظر میرسد فائدهای که در ابتدای حدوثش، در مؤونۀ شخص بوده و سپس از مؤونهاش خارج شده، متعلق خمس میباشد بنابراین فتوای محقق خوئی به عدم تعلق خمس، فتوای صحیحی نمیباشد.
مرحلۀ دوم بحث آن است که آیا بعد از خروج فائده از مؤونه، باید سال بگذرد تا پرداخت خمسش واجب باشد یا همین مقدار که بعد از حدوث فائده ولو در همان زمانی که در مؤونه بوده یک سال گذشته کفایت میکند؟
مرحوم امام معتقد بودند همین مقدار که از زمان حدوث فائده یک سال گذشته باشد کفایت میکند هر چند این یک سال در همان زمانی سپری شده باشد که فائدۀ مورد نظر در مؤونه بوده است؛ بنابراین در معمول موارد که یک شیئی بعد از چند سال که در مؤونه بوده، از مؤونه خارج میشود بلافاصله باید خمسش پرداخت شود.
به خصوص مرحوم امام معتقد بودند پولی که مقدمه برای صرف در مؤونه است، جزء مؤونه نمیباشد در نتیجه اگر کسی خانهای داشته باشد که در مؤونهاش است و بخواهد این خانه را بفروشد و تبدیل به خانۀ بزرگتر کند به محض این که این خانه را فروخت و تبدیل به پول شد میفرمایند این پول بلافاصله باید تخمیس شود مگر این که خانهاش را با خانۀ دیگری تعویض کند نه این که آن را بفروشد و ...
📚 درس خارج اصول، ١۴٠١/١٢/١۴
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#خمس
#امام
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 حجت نبودن اخبار آحاد در امور غریبه
👤 #استاد_شهیدی
در روایتی صحیحه در تفسیر قمی نقل شده که حضرت در سوره #حمد به جای «صراط الذین انعمت علیهم» گفتند «صراط من انعمت علیهم» بخوانید
این گونه روایات حجت نیستند زیرا در امور غریبه وثوق به خلل در روایت وجود دارد و در این روایت نیز اگر چنین قرائتی صحیح بود....
📚 درس خارج فقه تاریخ ۲۴ دی ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2767
#خبر_واحد
#حجیت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 دقتی در قاعدهی «مورد، مخصِّص نیست»
👤 #استاد_مفیدی
معروف است که: «مورد، مخصِّص نیست.»؛ یعنی اگر موردی در سؤال سائل آمدهباشد، باعث انحصار پاسخ حضرت در آن مورد نمیشود، و لذا فرمایش حضرت اطلاق داشته و شامل موارد دیگر هم میشود.
ولی این قاعده، در جایی است که ...
📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد مفیدی جلسات اول و دوم در تاریخ ۸و۹مهرماه۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3052
#مورد
#مخصص
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/mobahathah_ir/1600
🔸#اصول
💠حلّ شبهه عدم جواز تمسک به اطلاقات در مسائل مستحدثه با توضیح صحیح متعلق اوامر
👤#استاد_قائینی
اگر در مسئله تعیین متعلق اوامر(طبیعت یا فرد) منظور از فرد، حصه باشد در مقابل طبیعت که منظور از آن «کلی حتی بدون لحاظ حصه» است. در صورتی که متعلق اوامر #طبیعت با معنای فوق باشد کما هو الصحیح بر همین اساس هم شبهه اساسی در تمسک به اطلاقات در مسائل مستحدثه حلّ میشود؛ چرا که متعلق حکم همان طبیعت است بدون اینکه هیچ کدام از خصوصیات حتی مورد التفات مقنن باشد.
ترتب حکم بر یک عنوان یعنی فقط همان طبیعت و عنوان، محقق غرض او است و هیچ چیزی غیر از آن و حتی حصص همان طبیعت برای او اهمیتی ندارد و دخالتی در غرض ندارد. مقنن همان #عنوان دخیل در غرض را به عنوان موضوع و متعلق حکم قرار میدهد و چیزی دیگر را در کنار آن لحاظ نمیکند و در نتیجه همه افراد آن طبیعت مشمول آن حکم خواهند بود حتی اگر این #حصه در زمان قانون گذاری وجود نداشته و بلکه برای او قابل تصور هم نبوده باشد و برای جعل حکم بر طبیعت به لحاظ حصص و افراد نیازی نیست بلکه خود طبیعت به خودی خود و بدون لحاظ هیچ حصه و فرد قابل تصور است.
📚درس خارج اصول،مهر ۱۴۰۲
✅مشاهده ادامه مطلب در لینک تالار مباحثۀ فقاهت
#اطلاق #مستحدثه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
▪️ بیانیه دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی درباره وقایع اخیر فلسطین و جنایات رژیم اشغالگر:
بسم الله الرحمن الرحیم
وقایع تلخ و اسفناک روزهای اخیر در سرزمین فلسطین و محاصره و به خاک و خون کشیدن مردم بی پناه غزه توسط رژیم اشغالگر، بار دیگر همه انسانهای آزاده و دردمند را نگران و اندوهگین کرده است. جان صدها انسان مظلوم از دست رفته و جان صدها هزار انسان دیگر در سرزمین فلسطین همچون چند دهه گذشته، بازیچه سیاستمداران استعمارگر و دشمنان اسلام قرار گرفته است.
بدین وسیله نگرانی و اندوه خود را از تشدید این بحران اعلام داشته و از سازمانهای بینالمللی میخواهیم که با قاطعیت به پایان دادن این فاجعه بزرگ کمک کنند و با تدابیر خود مانع از تکرار این وقایع تلخ شوند.
از خداوند متعال میخواهیم با ظهور حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) به آلام بشریت خاتمه دهد و عدل و داد را بر جهان حکمفرما کند.
دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی
@zanjani_net
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 تفاوت های اشخاص حقیقی و حقوقی
👤 #الشخص_الاعتباری
متخصصین علم حقوق بین اشخاص حقیقی و حقوقی به تفاوت هایی اشاره کرده اند که عبارتند از:
الف: عدم وجود احوال شخصی در اشخاص حقوقی
ب: عدم تحقق مرگ در أشخاص حقوقی
ج: نیازمندی أشخاص حقوقی به جعل أهلیت و پذیرش قانونی آن
د: تکامل یافتن أهلیت أشخاص حقیقی
ه: عدم امکان استفاده از مجازاتهای جسمی در مورد اشخاص حقوقی
و: عدم وجود محدودیت برای کسب حقوق و تعهدات در مورد اشخاص حقیقی
برخی از این موارد دارای مناقشه است و ادعای حقوقدانان در مورد آن صحیح نیست. به عنوان مثال در غالب موارد این گونه است که در اشخاص حقیقی، فرایند تکاملی برای اختیارات وجود دارد و اشخاص حقوقی أهلیت ثابتی دارند، اما ثابت بودن اختیارات شخص حقوقی، لازم لاینفک از آن نیست بلکه ممکن است هنگام تأسیس شخص حقوقی، در اساسنامه آن قید شود که اهلیت آن به صورت تدریجی تکامل پیدا کند.
📚 برگرفته از صفحه ۳۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 بررسی دلیل اول از ادله عدم توریث اجازه در بیع فضولی و اقوال هفتگانه حول حق و حکم
👤 #استاد_شب_زنده_دار
📝 فقهاء در مورد به ارث رسیدن اجازه قائل به عدم توریث هستند و برای این نظر ادلهای بیان شده است:
محقق خراسانی قائل هستند ادله ارث شامل ما ترک میت که حق و مال است میشود و حال آنکه اجازه حق و مال نیست بلکه حکم شرعی است.
توضیح مطلب: اینکه اجازه از احکام الهی باشد در استدلال موضوعیت ندارد ولی نفی مالیت و حق بودن در استدلال دخیل است...
📚درس خارج فقه ۹ مهر ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3056
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 حجیت سیره های مستحدثه
👤#استاد_گنجی
شهید صدر ادعا کردند که در حجیت سیره عقلاء، لازم نیست که در مرئا و مسمع معصوم، عمل صورت گرفته باشد بلکه همینکه ارتکاز باشد که باید به اهل خبره رجوع کرد و چه بسا در آینده و در خطابات شرعیه اجرا شود و به آن سرایت کند، اینجا از عدم ردع، امضا کشف میشود. اگر شارع مقدس در این موارد راضی نباشد، باید تذکر دهد که نباید برای کشف مدالیل، به اهل خبره رجوع کنید. استاد این مطلب را قبول ندارد.....
📚درس خارج اصول، جلسه ۱۵. ۲۲ مهر ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#امضا #سیره_عقلائیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 بررسی دلالت آیهٔ«مٰا كُنّٰا مُعَذِّبِينَ حَتّٰى نَبْعَثَ رَسُولاً» بر برائت
👤 #استاد_فرحانی
📝 بحث در استدلال به آیه نفی عذاب «ما کنا معذبین حتی نبعث رسولا» بر برائت است.
مرحوم آیت الله خوئی می فرمایند: که این آیه اگر چه در مقام نفی فعلیت عقاب قبل از بعثت رسول است ولی به دلالت التزامی و بالملازمه نیز دلالت بر عدم استحقاق عقاب قبل از بعثت رسول نیز می کند؛ زیرا لسان آیه بیانگر این است که شأن الهی اقتضاء می کند، قبل از ارسال رسول، عذاب نمی کند و عذاب کردن قبل از ارسال رسول، مناسب شأن الهی نیست و این عدم تناسب در صورتی است که شخص مستحق عقاب نباشد و الا اگر مستحق عقاب باشد، دیگر عذاب او، لطمهای به شأن الهی نمی زند و مخالف شأن الهی نیست.
حضرت استاد استدلال مرحوم آیت الله خوئی را تنها در یک فرض و طبق یک احتمال قبول دارند و قائل هستند که....
📚درس خارج اصول مهر ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3060
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa