eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.2هزار دنبال‌کننده
994 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠 ملکیت اعتباری خداوند 👤 🔻ملکیت اعتباری خداوند خداوند تکوینا مالک همه اشیا است اما ممکن تشریعا و اعتبارا نیز برای خداوند اعتبار مالکیت شود. فان لله خمسه و لرسوله که در بحث خمس مطرح ات را برخی خواستند توجیه کنند ولی لزومی ندارد توجیه شود چون ممکن است خداوند برای خود اعتبار ملکیت کند. نذر نیز ... . 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۰۸/۲۵ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2664&pid=9353#pid9353 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 منابع حکم شرعی از دیدگاه ابن ادریس حلی در سرائر به نظر ابن ادریس، احکام فقهی را می‌توان از چهار طریق کتاب، سنت متواتر، اجماع و عقل به دست آورد. البته طریق عقلی وقتی دلیل محسوب می‌شود که فقیه از سه طریق دیگر دلیلی نداشته باشد. کتاب استدلال به آیات الأحکام در سرائر جایگاه ویژه‌ای دارد؛ چنان‌که ابن ادریس در موارد فراوان در استنباط حکم شرعی به سراغ قرآن رفته و با استفاده از قواعد و ادبیات عرب.... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19339/#ZKetabshenasi ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 اماراتی که مستند آنها سیره عقلا باشد، لزوما تمام لوازمشان حجت نیست 👤 در بحث اصاله عدم التخصیص لاثبات التخصص شهید صدر ره فرموده اند چون عمل عقلا به ظهور عام، از جهت کاشفیت آن میباشد، در نتیجه عکس نقیض حکم عام _ که در میزان کاشفیت با آن برابر است _ نیز از نظر عقلا حجت میباشد. به نظر میرسد کلام ایشان صحیح نیست. خود ایشان در بحث حجیت شهرت فرموده اند گرچه میزان کاشفیت شهرت با دیگر امارات مثل خبر ثقه برابر است، ولی این مستلزم حجیت شهرت نمیباشد، زیرا ممکن است عقلا خود را از عمل به شهرت بی نیاز بدانند و عمل به خبر واحد نیاز ضروری آنها را در رجوع به امارات برطرف کند. ایشان در آن بحث میفرمایند: اینطور نیست که تمام علت برای بناء عقلا در عمل به امارات، میزان کاشفیت آن باشد. نکات دیگری هم دخیل است ولو ما به تفصیل اطلاع بر آنها نداشته باشیم. در بحث اصاله عدم التخصیص لاثبات التخصص هم همین بیان مطرح میشود.... 📚 درس خارج اصول، 1 آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2670 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی 🔹️ رویدادهای پژوهشی 🔸️ نقد و نظر مباحث تالار 🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج 💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 تکذیب جابر جعفی توسط سعید بن جبیر؟! 🔻در برخی از مصادر متاخر عامه، به نقل از عقیلی نقل شده که سعید بن جبیر، جابر بن یزید جعفی را تکذیب کرده است. طبعا با توجه به وفات سعید بن جبیر در سال 95 و وفات جابر در سال 128 یا دیرتر از آن، این امر مقداری غریب به نظر می رسد. به نظر می رسد که تکذیب سعید بن جبیر نه نسبت به جابر بن یزید جعفی، بلکه در مورد جابر بن زید بصری بوده است... 📚تحقیق طلاب ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2472&pid=8907#pid8907 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰یادداشت محقق ✅ وجه تردید در روایات عمار ساباطی از جهت صحیحه یا موثقه بودن(بخش اول) 🔹صاحب جواهر در مسئلۀ «إباق العبد طلاق إمرأته» روایتی را ذکر می کند که اصحاب به آن عمل کرده‌اند ولی ایشان می فرماید با این وجود در عمل به این روایت تردید هست، ولی این تردید از جهت ضعف سند نیست؛ «إذ هو من الصحيح أو الموثق». 🔸سؤالی که در اینجا به آن پرداخته می شود، وجه تردید صاحب جواهر در تعبیرشان از روایت عمار به صحیحه یا موثقه است، با اینکه بی‌شک عمار ساباطی، فطحی مذهب است. هفت وجه برای آن می توان ذکر کرد که در همۀ موارد مشابه، همه یا برخی از این وجوه جاری و ساری است. 1️⃣وجه اول: محتمل است که صاحب جواهر در فطحی بودن عمار تردید داشته باشد.... 2️⃣ وجه دوم: در باب رجال، مبانی در پذیرفتن شهادات مختلف مطرح است. برخی مانند صاحب معالم آن را مانند باب شهادات در امور دیگر می‌دانند که بینه معتبر است... ✅ متن کامل این نوشته را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/w24169 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqh ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 روایات مخصص قرآن، مخالف قرآن هستند و حجت نیستند 👤 در مخالفت به تقیید و تخصیص، از آنجا که مراد از مخالفت، مخالفت با ظاهر کتاب است، مخصص و مقید هم مخالف کتاب هستند؛ علاوه بر این........ 📚 درس خارج اصول، 25 اسفند 1400. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2535 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 حرف مرد دو تاست! از مرحوم آیت الله والد شنیدم که آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری می‌فرمود: معروف است که می‌گویند حرف مرد یکی است، ولی من می‌گویم: حرف مرد دو تاست. مرد آن است که اگر فهمید حرفش باطل است، برگردد و به اشتباه خود پافشاری نکند. مرحوم آقای والد نقل می‌کردند که خود حاج شیخ نیز چنین بود. حاج شیخ زین العابدین پدر آقا ریحان الله نخعی گلپایگانی عالم ملا و بزرگی در گلپایگان بود. ایشان به درر الأصول حاج شیخ، چهار اشکال کرده بود که مرحوم حاج شیخ دو تا از آن را بالای منبر قبول کرده بود. 🌐 fa.mfeb.ir/?p=19437/#ZJore مرحوم ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 تفاوت بحث تعاقب حادثین با بحث توارد حالتین 👤 🔻 فرق اول اینست که در تعاقب حادثین تردید در زمان مشکوک است اما در بحث توارد حالتین تردید در زمان متیقن است. مثال بحث تعاقب حادثین اینست که موت پدر و کفر پسر موضوع است برای ارث سایر ورثه، هر یک از دو جزء این موضوع در زمان سابق متیقن اند (وجودا یا عدما) اما در زمان لاحق شک داریم کدامیک زودتر محقق شده و کدام دیرتر بنابراین مشکوک مردد است بین دو زمان اما مثال بحث توارد حالتین جایی است می دانیم طهارت و حدثی در زمان سابق محقق شده اما تقدم و تاخرش مشکوک است در اینجا تردید در متیقن است نه مشکوک. فرق دیگر ... . 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۰۸/۲۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2663 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 تفاوت بین فرد نادر و متفاهم عرفی در شمول اطلاق 👤 🔻 دو مطلب نباید خلط شود. یک مطلب آن که آیا اطلاق فرد نادر را می گیرد یا خیر؟ ما می گوییم شامل فرد نادر هم می شود. مثلا وقتی مولی می گوید اکرم العلماء، عالمی که دو متر و ده سانت قد دارد را هم شامل می شود. اطلاق فقط فرد غالب را نمی گیرد بلکه شامل فرد نادر هم می شود. مطلب دیگر این است که متفاهم عرفی مانع از تمسک به اطلاق است. یعنی اگر ... . 📚 درس خارج فقه، جلسه 24 تاریخ 1401/8/2 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2675&pid=9378#pid9378 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تنجیز تنها وصف مجعول واقع می‌شود نه جعل 👤 وجوب و حرمت گاهی کلی هستند (جعل) و گاهی جزئی هستند (تکلیف فعلی یا مجعول). هر تکلیف فعلی یا منجز است یا غیر منجز است....... 📚 درس خارج اصول، ۶ شهریور ۱۴۰۱. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2678 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 در فرض "تکیه شارع بر مخصص منفصل" و "عدم دسترسی ما به تمام مخصصات" چرا عمل به عمومات حجت می باشد؟ 👤 اگر پذیرفتیم که منهج شارع در تکیه به قیود منفصل، خارج از منهج متعارف است و شارع بیش از حد عرفی منفصل گویی میکند، کما اینکه نظر بسیاری از بزرگان این است، باید دید حتی بعد از فحص از مخصص هم آیا عمل به عمومات صحیح است یا خیر؟ با توجه به اینکه بسیاری از مخصصات به ما نرسیده است و یا بصورت ضعیف السند برای ما نقل شده است، چه وجهی برای حجیت عام حتی بعد از فحص وجود دارد؟ اگر ما یک مرجع تقلیدی پیدا کنیم که دابش اعتماد بر مخصص منفصل باشد، آیا باز اعتماد میکنیم به عموماتی که از او میشنویم؟ با این که احتمال میدهیم یک روز دیگر مخصص منفصلی را بگوید یا احتمال میدهیم مخصص منفصل را گفت ولی به دست ما نرسید و قابل وصول به ما نبود؟ تنها وجهی که برای عمل به عمومات در این فرض به نظر میرسد این است که .... 📚 درس خارج اصول، 10 آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2681 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
💠 🔸شماره 55 💥همزمان با هفته پژوهش برگزار می گردد: 🔻نشست علمی با موضوع: حوزه و بایسته های پژوهش 🎤 ارائه توسط استاد حجه الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاونت پژوهش حوزه های علمیه 🔻همراه با ✅ پرسش و پاسخ ✅ رونمایی آثار پژوهشی مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 📆 زمان: یکشنبه 20 آذرماه ⏱ ساعت 12:30 🏢 مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد سلماسی) ساختمان جدید مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام           ┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄ 🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
📌 شماره 95 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=19991 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
Zekra 95.zip
11.87M
💠 نسخه قابل چاپ 🔸 شماره 95 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
04 Zekra 95.pdf
2.17M
💠 نسخه نشر دیجیتال 🔸 شماره 95 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠یکی از تطبیقات تقدیم اصل مختص 👤 یکی از مسائل مهم در مبحث موازین القضاء مسالۀ شناخت مدعی از منکر است. فرض تعارض بین ید سابق و ید حالی یکی از موارد عویصه در این مساله است. یکی از تقریب¬هایی که می توان برای تقدیم ید سابق و اثبات منکر بودن صاحب آن اقامه نمود، بدین شرح است: در فرضی که ید سابق و ید فعلی وجود دارد، هر دو ید مشمول قاعدۀ ید اند. در این صورت دلیل اعتبار ید به تعارض داخلی دچار می شود... 📚 درس خارج فقه، 1401/09/12 👤 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2688&pid=9396#pid9396 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
کبرویت نداشتن قاعده السنه لا تنقض الفریضه حضرت استاد گنجی به مناسبت شبهه وجوب اقامه به یک روایتی رسیدند که در ان تعبیر به اذان سنت است شده بود. مرحوم اقای خویی فرموده است معلوم نیست که این سنت به معنای مستحب باشد شاید به معنای سنتی که در مقابل ما فرض الله است باشد و از طرفی این روایت را زراره نقل کرده که همین زراره راوی حدیث لا تعاد است که در ان سنت در مقابل ما فرض الله امده است. به این مناسبت استاد یک نکته ای در مورد این قاعده فرمودند...... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2682 📚 درس خارج فقه جلسه 58 تاریخ 15 ابان 1401 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 اشکال در شمول خطابات قرآن نسبت به عصر غیبت 👤 اینکه گفته شود شمول خطاب نسبت به غائبین مجاز است و عموم این آیات نسبت به معدومین در زمان خطاب، خلاف ظاهر میباشد کلام صحیحی نیست. مشکل اصلی در این است که ما نسبت به شمول خطاب شک داریم و مخاطب مردد بین اقل و اکثر است. دلیلی نداریم که ثابت کند تمام خطابات قرآن و پیامبر که در آنها گفته میشود: ایها المومنون افعلوا کذا.... مراد قضیه حقیقیه است. بلکه احتمال دارد قضیه خارجیه باشد و مخاطبش فقط مسلمین زمان پیامبر باشد. گاهی مناسبات حکم و موضوع اقتضاء تعمیم میکند. مثل... 📚 درس خارج اصول، 20 آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2693 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
٣١ 💠 موضوع : تبعیت احکام از مصالح و مفاسد و مقایسه آن با نظریه مقاصد الشریعه 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین مهدی خیشه 📆زمان: چهارشنبه 23 آذر ماه ساعت ١١ ✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، سالن همایش طبقه اول 🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا 🆔️ @neshast_mfemb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠 رونمایی دو نرم‌افزار جدید نور در رشته رجال و اسناد احادیث 🔸️ به مناسبت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) از از نرم‌افزارهای و رجال شیعه و ، روز پنجشنبه 24 آذرماه رونمایی خواهد کرد. 👤 سخنران: حجه الاسلام و المسلمین (دام ظله) 🔻جهت اطلاع از مراسم رونمایی و ویژگی‌های نرم‌افزارها، لینک زیر را دنبال فرمایید: www.noorsoft.org/fa/News/View/111292 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 نقد حضرت امام(ره) بر راهکار محقق نائینی در مفهوم داشتن جملۀ شرطیه 👤 محقق نائینی در بحث «مفهوم شرط» می گوید نمی توان مفهوم را از طریق «اطلاق شرط» یا «اطلاق ادات شرط» قائل شد، بلکه صرفاً از راه «اطلاق جزاء» می توان مفهوم داشتن جملۀ شرطیه را تبیین کرد. زیرا مقدمات حکمت (و اطلاق گیری) فقط در مجعولات شرعیه جاری می شود، و احکام وضعیه ای نظیر علیت و سببیت، مجعول شرعی نیستند. در «إن جاءک زید فأکرمه»، اطلاق در جزای شرط یعنی «وجوب اکرام» بدین صورت است که مولا در مقام بیان بوده، و برای «وجوب اکرام» فقط یک قید بیان کرده است و آن قید، «مجیء زید» است. نتیجه اینکه مجعول شارع ـ وجوب اکرام ـ معلول علت منحصره اش یعنی «مجیء زید» است، و این یعنی مفهوم داشتن شرط. حضرت امام(ره) در مقام نقد مدعای نائینی چهار اشکال بنائی و مبنایی مطرح می کنند: ... 📚 درس خارج اصول (مفاهیم)؛ جلسات 12 تا 14آذر1401. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2686&pid=9391#pid9391 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 توضیحی ادبی دربارهٔ تذکیر و تأنیث لفظ خادم 👤 در روایتی از حضرت امام باقر (ع) به یک کلفت زن، به جای خادمه، خادم اطلاق شده است. نکته ادبی این استعمال... 📚 درس خارج فقه، ۵ آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2677 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 تبیین چند اصطلاح اصولی: معنا، مفهوم، قرن اکید، موضوع له 👤 📝 مشخص شدن حدود این چند اصطلاح می تواند در مواضع متعدد علم اصول، ذهن را از بعضی خلط های نابجا مصون دارد: مفهوم همان تصویر ذهنی و فهم ما از معانی مختلف است. پس از سنخ وجود ذهنی است. هر مفهومی بر معنایی دلالت دارد. معنا در وعاء معنا تقرر دارد و لابشرط از وجود ذهنی و وجود خارجی است. بله اگر بخواهد معنا موجود شود هم در ذهن می تواند موجود شود(مفهوم) هم در خارج. قرن اکید تنها بین دو مفهوم ذهنی برقرار است.... 📚 برگرفته از درس خارج اصول ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2692&pid=9409#pid9409 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠ادعای زوجیت زن شوهردار 👤 اگر شخصی زوجیت زنی که همسر دارد را مدعی شده و به نزد حاکم برود، حاکم چگونه حکم خواهد کرد؟ در این مساله حضرت استاد قائینی حفظه الله به تفصیلی ملتزم اند که در کلمات دیگران موجود نیست. آن تفصیل بدین شرح است: اگر شوهر _یعنی مردی که مدّعی علیه است_ جزم به خلیّه بودن زن هنگام ازدواج داشته باشد، در این صورت مدعی زوجیت می تواند او را قسم بدهد. در صورتی که شوهر قسم بخورد دعوای مدعی نسبت به او فیصله می یابد، اما در همین صورت مدعی زوجیت می تواند زن را نیز قسم بدهد، اما اگر زن نکول کند زوجیت از بین نمی رود؛ چرا که زوجیت با قسم شوهر ثابت شده است. فایده قسم دادن زن این است که اگر از قسم خوردن نکول کند، در صورتی که علقۀ زوجیت به مرگ یا کفر شوهر و یا طلاق و مانند آن از بین رود... 📚 درس خارج فقه، 1401/09/22 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2707 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 معنای واژه سحت 👤 به نظر آقای سیستانی واژه «سحت» ظهور در حرمت ندارد. گاهی این کلمه در حرمت و گاهی در کراهت استعمال می‌گردد. بنابراین، تعیین هر یک از حرمت یا کراهت در مورد استعمال نیاز به قرینه دارد. مؤید فرمایش ایشان آن است که ابن اثیر در نهایه گفته است: «يرد فى الكلام على الحرام مرة و على المكروه أخرى، و يستدل عليه بالقرائن» به نظر ما این فرمایش صحیح نیست؛ زیرا خود ابن اثیر ابتدای توضیح معنای سحت گفته است:‌ «السُّحْتُ: الحرام الذى لا يحلّ كسبه، لأنه يَسْحَتُ البركة: أى يذهبها» لغویین دیگر نیز معنای سحت را حرام دانسته‌اند. خلیل در العین می‌گوید: ... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2701&pid=9433#pid9433 📚 درس خارج فقه _ 1401/9/23 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
💠 تحلیل ماهیت و حکم فقهی «بخت آزمایی» 📝 امروزه در برخی از پلتفورم های اینترنتی که در زمینۀ سرگرمی جوانان و نوجوانان فعال هستند، سامانه هایی ایجاد شده که بر اساس انتخاب تصادفی برخی از شرکت کنندگان، مالی را به عنوان جایزه به ملکیت ایشان منتقل می کند. از آنجا که اولاً احتمال صدق عنوان «بخت آزمایی» بر این نحوۀ کسب مال وجود دارد؛ و ثانیاً بنا بر نظر برخی از فقها، کسب مال از طریق «بخت آزمایی» ممنوع است؛ لازم است ماهیت و حکم آن تنقیح شود. ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19777/#ZFeqh ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 عدم تقدّم کافی بر تهذیب 👤 گاهی یک روایت در کتاب شریف کافی وارد شده است. ولی همان روایت را جناب شیخ در تهذیب، با اندک تفاوتی نقل می‌کند؛ به گمان برخی در این موارد باید به مصدر رجوع کنیم. و طبیعتا چون کافی، مصدر برای تهذیب است نقل کافی مقدّم است. این بیان، صحیح نیست چرا که.... 📚 درس خارج فقه، ۲۲ آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2709 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 تفاوت منطقه الفراغ با موارد مالا نص فیه 👤 🔻 تفاوت منطقة‌ الفراغ با ما لا نص فیه در چهار مساله است. ما لا نص فیه محل نزاع بین اصولیین و اخباریین است اصولیین در آن قائل به برائت می‌شوند و اخباریین در شبهات تحریمیه، قائل به احتیاط می‌شوند و در شبهات وجوبیه، عدۀ زیادی از ایشان قائل به برائت و عدۀ دیگری قائل به احتیاط هستند. تفاوت بین ما لا نص فیه و منطقة‌ الفراغ در چیست؟ تفاوت اول این است که در منطقة‌ الفراغ... . 📚 خارج اصول( جلسه48، 1401/9/7) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2695&pid=9417#pid9417 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
استفاده حرمت تجری از ایه و ان تبدوا و اشکال استاد بعضی به ایه و ان تخفوا ما فی صدورکم او تبدوه یحاسبکم به الله تمسک کرده اند و گفته اند تجری حرام است چرا که یحاسبکم یعنی مواخذه. و چیزی که مواخذه دارد حرام است. از طرفی یکی از مصادیق تخفوا ما فی صدورکم قصد تجری و گناه است پس حرمت تجری به وسیله ایه ثابت میشود. استاد در مقام اشکال به این استدلال فرمود... 📚 درس خارج اصول استاد گنجی جلسه 58، 15ابان ماه 1401 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2691 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir