🔰 #فقه
💠 نظریات در مورد نحوه وجود اشخاص حقوقی
👤 #الشخص_الاعتباری
🔻یکی از مباحث مرتبط با اشخاص حقوقی، تحلیل نحوه وجود آن است. یکی از نظریات این است که شخص حقوقی همانند اشخاص طبیعی دارای وجود حقیقی در خارج است که این وجود از طریق به رسمیت شناختن آن از سوی قانون اعطاء نمیشود، بلکه وجودی است که قبل از قانون نیز محقق است و صرفاً توسط عقلاء کشف شده و اجازه فعالیت پیدا کرده است.
طبق این نظریه، شخص حقوقی همانند شخص حقیقی است؛ چون وقتی به فرد حقیقی به رسمیت شناخته میشود، این امر وجود آن را ایجاد نمیکند، بلکه به فعالیتهای انجام شده از سوی او رسمیت میبخشد. شخص حقوقی نیز چنین است.
در تبیین نظریه وجود حقیقی، تقریبهای مختلفی مطرح شده است که در این مجال به دو نظریه اساسی و مهم اشاره میشود:
الف: عضویت
ب: اراده
📚 برگرفته از صفحه ۵۹
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 شرطیت اسلام در مؤذن
👤#استاد_گنجی
در بحث اذان یک بحثی مطرح است که آیا اسلام در مؤذن شرط است؟ ادله ای برای شرطیت اسلام ذکر شده است:
۱- قصد قربت از کافر متمشی نمی شود.
۲- کفار مکلف به فروع نیستند و اذان برای آنها تشریع نشده است.
۳- وجود شهادتین در فصول اذان
استاد در ادله مناقشه می کند و مستمسک خود را مطرح می کند.
📚درس خارج فقه، جلسه ۱۰۸، ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#کافر
#اسلام #مؤذن #اذان
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 بررسی وثاقت محمد بن اسماعیل
👤 #استاد_شهیدی
محمد بن اسماعیل چند صد روایت در #کافی دارد ولی توثیق خاص ندارد و لذا آیت الله #سیستانی روایات او را ضعیف می داند.
وجوهی برای وثاقت ایشان بیان شده است:
۱- اکثار روایت مرحوم کلینی
۲- اعتماد مرحوم کلینی بر محمد بن اسماعیل
۳- واسطه در اجازه به کتاب ابن ابی عمیر یا حماد یا...
📚 درس خارج فقه، ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#توثیق
#محمد_بن_اسماعیل
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#اصول
💠بررسی جریان استصحاب تمکن از امتثال در ظرف متاخر
👤#استاد_قائینی
چهار اشکال (#مثبت بودن، اثر شرعی نبودن جواز تاخیر،کلی قسم ثالث، استقبالی بودن ) به استصحاب تمکن مکلف از امتثال در ظرف متاخر وارده شده است. لکن هیچ کدام از این اشکالات به نظر استاد وارد نیست؛ زیرا موضوع جواز تاخیر تمکن مکلف بر طبیعی است و مستصحب نیز تمکن مکلف است، جواز تاخیر چون حکم عقل مستفاد از حکم شارع است اثر شرعی است؛ استصحاب قدرت مکلف استصحاب شخص است نه کلی و بر فرض کلی بودن از مواردی است که استصحاب در آن جاری است، جریان استصحاب استقبالی داخل در اطلاق «لا تنقض الیقین بالشک»است. لذا استصحاب جاری می شود و جواز تاخیر مکلف در فرض احتمال طرو مانع را اثبات می کند...
📚درس خارج اصول، ٢٨-۲۶ دی ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#استصحاب
#اصل #تمکن #امتثال #مکلف
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #حکایت_خوبان
💠 درمان عملی وسواس
🔻هيچ وقت فراموش نمىكنم استاد بزرگوار ما، مرحوم آيت الله العظمى محقّق داماد نقل ميكردند: يكى از روحانيون سر حوض مدرسۀ فيضيه با خودش كلنجار مىرفت؛ يعنى يك مقدار وضويش را طول مىداد. مؤسّس بزرگ حوزۀ علميۀ قم، مرحوم آيتاللهالعظمى حاج شيخ عبد الكريم حائرى اين صحنه را ديدند. جملهاى در گوشش گفتند و رفتند.
آيت الله داماد مىگفتند: اين فرد ديگر تا عمر داشت، براى وضو گرفتن سر حوض مدرسه ديده نشد. بعداً از او پرسيدم: حاج شيخ چه گفت؟
گفت: مرحوم حاج شيخ عبدالكريم گفت: اگر مردم اين وضو را از تو ياد بگيرند و خيال كنند وضوى اسلام اين است، در روز قيامت چه جوابى دارى؟
و چنانكه نقل كردهاند خود مرحوم آيت الله العظمى حائرى وقتى براى وضو گرفتن سر حوض مىآمدند، يك مشت آب به صورت مىزدند، يك مشت آب به دست راست و يك مشت آب به دست چپ و مسح سر و پاها را مىكشيدند و به سالن زير كتابخانۀ مدرسۀ فيضيه مىرفتند و نماز مىخواندند؛ يعنى وضوى ايشان يك دقيقه بيشتر طول نمىكشيد.
📚 راهکارهای عملی درمان وسواس (آیت الله مظاهری)، ص ۳۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 شرط بقای خارجی موضوع در استصحاب
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 در بحث استصحاب دو شرط مستقل وجود دارد که در کلمات بزرگان با یکدیگر خلط شده است:
1. شرط اول آن است که بقای خارجی موضوع احراز شود. به طور مثال در قضیه زید عادل اگر در زمان شک اصل وجود زید مشکوک باشد عرفا گفته نمی شود در بقای عدالت شک دارم چون اساسا وجود زید مشکوک است. باید دانست این شرط تنها در قضایای به مفاد کان ناقصه معتبر است چون در قضایای به مفاد کان تامه همچون «زیدٌ موجودٌ» وجود موضوع قرار است با استصحاب اثبات شود و لازم نیست پیش از استصحاب بقای خارجی موضوع احراز شود.
2. شرط دوم آن است که...
📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۱۲/١۵
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#استصحاب
#بقا #موضوع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
🔻شکرانۀ عید
آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
🔸از این فرصت برای اصلاح بین مؤمنان استفاده نماییم و تلاش کنیم که دلها به هم نزدیکتر شود.
به شکرانۀ این شادی، سهمی را هم برای فقرا و نیازمندان در نظر بگیریم که رسیدگی به امور فقرا از عبادات تراز اول است.
@zanjani_net
🔸 #اصول
💠 ریشه تاریخی حکم خمس
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 آیت الله سیستانی حفظه الله در بحث لا ضرر به یک گزارش تاریخی اشاره کردند مبنی بر اینکه در زمان جاهلیت وقتی جنگی رخ میداده رئیس قبیله یک چهارم غنیمت را تحت عنوان مرباع به عنوان حق الریاسه به خودش اختصاص می داده که برخی در تحلیل ریشه تاریخی خمس گفتهاند ریشه عقلایی حکم خمس همان مرباع بوده که شارع مقدس آن را از یک چهارم ...
📚 درس خارج اصول، ١۴٠١/١٢/١٠
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#خمس
#مرباع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#اصول
💠 بطلان عمل تارک طریق اجتهاد و تقلید از نظر مرحوم نائینی
👤#استاد_گنجی
مرحوم نائینی از بین متاخرین قائل است که اگر احتیاط مستلزم تکرار عمل باشد و متمکن از علم تفصیلی باشد و احتیاط کند عملش باطل است. ایشان چهار مرحله برای امتثال تصویر میکند و در محل بحث از باب دوران بین تعیین و تخییر حکم به تعیین میکند، یعنی مکلف باید علم تفصیلی حاصل کند و احتیاط مجزی نیست.
📚درس خارج اصول، جلسه ۱۱۱، ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#امتثال_اجمالی #مراتب_امتثال #احتیاط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#اصول
💠بیان و نقد کلام محقق اصفهانی در اعتبار قید مندوحه در محل نزاع مسئله اجتماع امرو نهی
👤#استاد_قائینی
مرحوم آخوند در مقدمه ششم بحث اجتماع امر و نهی، اشتراط محل نزاع در مسئله اجتماع به قید مندوحه را نپذیرفته است.
محقق اصفهانی در اشکال به مرحوم آخوند (نهایة الدرایة ج۲ ص:۲۹۶) فرمودهاند:« غرض اصولییّن در این مسئله مترتب بر جواز و عدم جواز فعلی است و لذا قید مندوحه در محل نزاع دخیل است و اعتبار این قید به لحاظ عنوان مساله لازم است؛ چرا که عنوان مساله جواز و عدم جواز اجتماع فعلا است و در فرض عدم مندوحه اجتماع فعلی غیر معقول است.
سپس فرموده است: اما حق این است که قید #مندوحه دخیل در نزاع نیست اما نه به نکتهای که آخوند فرمودند بلکه به این لحاظ که بود و نبود مندوحه در ثمره مساله تفاوتی ندارد؛زیرا ثمره در امکان تقرب و صحت عمل ظاهر می شود که در فرض نبود قید مندوحه نیز امکان تقرب وجود دارد وعمل او به واسطه واجد بودن ملاک، قابل تصحیح است.
این بیان محقق اصفهانی دارای اشکال است؛زیرا با فرض نبود امر فعلی در فرض عدم مندوحه #ملاک کاشف ندارد تا بتوان حکم به صحت عمل نمود.
📚درس خارج اصول، ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#اجتماع
#مندوحه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 تاملی در اجرای حدود توسط فقیه
👤 #استاد_شهیدی
مخاطب در خطاب های «الزاني و الزانية فاجلدوا كل واحد منهما ماة جلدة» و «السارق و السارقة فاقطعوا ايديهما» چه کسانی هستند؟ قاعدتا جامعه ای است که تحت ولایت رسول خدا صلوات الله علیه است. ضمنا این حکم بر تک تک افراد جامعه منحل نمی شود بلکه قدر متیقن از آن، رسول خدا صلوات الله علیه است....
📚 برگرفته از درس خارج فقه صوم(فقه عربی)، سال دوم درس سوم، ۲۲ و ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2823
#ولی_فقیه
#حدود
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa