🔰 #اصول
💠 شمول موضوع لزوم تحصیل حجت نسبت به صبی ممیز
👤 #استاد_شهیدی
مرحوم شیخ در ابتدای بحث #قطع مقسم حجج را، «مکلف» و صاحب کفایه «البالغ الذی وضع علیه القلم» قرار داده اند.
اما اختصاص بحث به #بالغین صحیح نیست بلکه شامل #صبی ممیزی که احتمال تکلیف در حق خود می دهد نیز می شود.
ان قلت: ضرورت فقه بر عدم تکلیف غیر بالغ است.
قلت: ضرورت فقه تنها بر عدم عقاب اخروی غیر بالغ است که اطلاق آن هم باید بررسی شود.
در برخی از موارد شرط تحصیل حجت به معنای معذر و منجز بلوغ نیست: از جمله در احکام عقلیۀ مبتنی بر قاعده #ملازمه ...
📚 درس خارج اصول، ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#صبی
#حجت #ممیز #ملازمه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 تشخیص علت از حکمت
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 در روایات ابتدا باید قرینه خاصه یعنی فضای صدور روایات را بررسی کنیم تا ببینیم که در دوران حضور و ملحق به حضور تا پایان غیبت صغری آیا بین این حکم و این خصوصیت تفکیک شده است یا تفکیک نشده است که اگر مانند اختلاط میاه نسبت به حکم عده تفکیک شده است آن خصوصیت حکمت حکم است و علت نیست اما اگر بین خصوصیت و حکم تفکیک نشده است مانند زمان جنگ نسبت به حرمت فروش سلاح و حکم با آمدن خصوصیت آمده است و با رفتن خصوصیت رفته است، خصوصیت علت است. اما اگر قرینه خاص ای نبود سراغ قرائن عامه مانند توجه به استفاده علت یا حکمت از وضع یا اطلاق می رویم و اگر هیچ قرینه ای ثابت نشد، حکم به اجمال می شود...
📚 درس خارج فقه جلسه ۸۱، ۹ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#علت
#حکمت #قرینه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 تقدیم روایت ضعیف السند مطابق قرآن بر روایت متعارضِ صحیح السند
👤 #استاد_محمدجواد_فاضل
در بحث تعارض بین روایات استاد فاضل قائل به تقدیم روایت مطابق با قرآن با وجود ضعف سندی بر روایت صحیح السند می باشند. در بحث مرتد فطری نیز ایشان این روش را به عنوان یکی از راه های جمع بین روایات متعارض بیان می کنند. ایشان در مقام اشکال به مسلک رجالی مرحوم آیت الله #خویی می فرمایند: اگر روایتی اجمال داشت یا دو روایت با هم تعارض کنند، روایتی که مطابق با قرآن است اخذ میکنیم.
در زمان ما بر اساس مسلک رجالی محقق خویی بسیاری از روایات از کتب روایی ما حذف میشود. وقتی دو روایت با هم تعارض میکنند، در خود روایات وارد شده که ببینید،کدام یک مطابق با #قرآن است، نمیگوید ببینید سند کدام صحیح و کدام ضعیف است؟!
📚 درس خارج فقه، ۲ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#تعارض
#ترجیح #موافق_قرآن
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 نظریات در مورد نحوه وجود اشخاص حقوقی
👤 #الشخص_الاعتباری
🔻یکی از مباحث مرتبط با اشخاص حقوقی، تحلیل نحوه وجود آن است. یکی از نظریات این است که شخص حقوقی همانند اشخاص طبیعی دارای وجود حقیقی در خارج است که این وجود از طریق به رسمیت شناختن آن از سوی قانون اعطاء نمیشود، بلکه وجودی است که قبل از قانون نیز محقق است و صرفاً توسط عقلاء کشف شده و اجازه فعالیت پیدا کرده است.
طبق این نظریه، شخص حقوقی همانند شخص حقیقی است؛ چون وقتی به فرد حقیقی به رسمیت شناخته میشود، این امر وجود آن را ایجاد نمیکند، بلکه به فعالیتهای انجام شده از سوی او رسمیت میبخشد. شخص حقوقی نیز چنین است.
در تبیین نظریه وجود حقیقی، تقریبهای مختلفی مطرح شده است که در این مجال به دو نظریه اساسی و مهم اشاره میشود:
الف: عضویت
ب: اراده
📚 برگرفته از صفحه ۵۹
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 شرطیت اسلام در مؤذن
👤#استاد_گنجی
در بحث اذان یک بحثی مطرح است که آیا اسلام در مؤذن شرط است؟ ادله ای برای شرطیت اسلام ذکر شده است:
۱- قصد قربت از کافر متمشی نمی شود.
۲- کفار مکلف به فروع نیستند و اذان برای آنها تشریع نشده است.
۳- وجود شهادتین در فصول اذان
استاد در ادله مناقشه می کند و مستمسک خود را مطرح می کند.
📚درس خارج فقه، جلسه ۱۰۸، ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#کافر
#اسلام #مؤذن #اذان
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 بررسی وثاقت محمد بن اسماعیل
👤 #استاد_شهیدی
محمد بن اسماعیل چند صد روایت در #کافی دارد ولی توثیق خاص ندارد و لذا آیت الله #سیستانی روایات او را ضعیف می داند.
وجوهی برای وثاقت ایشان بیان شده است:
۱- اکثار روایت مرحوم کلینی
۲- اعتماد مرحوم کلینی بر محمد بن اسماعیل
۳- واسطه در اجازه به کتاب ابن ابی عمیر یا حماد یا...
📚 درس خارج فقه، ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#توثیق
#محمد_بن_اسماعیل
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#اصول
💠بررسی جریان استصحاب تمکن از امتثال در ظرف متاخر
👤#استاد_قائینی
چهار اشکال (#مثبت بودن، اثر شرعی نبودن جواز تاخیر،کلی قسم ثالث، استقبالی بودن ) به استصحاب تمکن مکلف از امتثال در ظرف متاخر وارده شده است. لکن هیچ کدام از این اشکالات به نظر استاد وارد نیست؛ زیرا موضوع جواز تاخیر تمکن مکلف بر طبیعی است و مستصحب نیز تمکن مکلف است، جواز تاخیر چون حکم عقل مستفاد از حکم شارع است اثر شرعی است؛ استصحاب قدرت مکلف استصحاب شخص است نه کلی و بر فرض کلی بودن از مواردی است که استصحاب در آن جاری است، جریان استصحاب استقبالی داخل در اطلاق «لا تنقض الیقین بالشک»است. لذا استصحاب جاری می شود و جواز تاخیر مکلف در فرض احتمال طرو مانع را اثبات می کند...
📚درس خارج اصول، ٢٨-۲۶ دی ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#استصحاب
#اصل #تمکن #امتثال #مکلف
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #حکایت_خوبان
💠 درمان عملی وسواس
🔻هيچ وقت فراموش نمىكنم استاد بزرگوار ما، مرحوم آيت الله العظمى محقّق داماد نقل ميكردند: يكى از روحانيون سر حوض مدرسۀ فيضيه با خودش كلنجار مىرفت؛ يعنى يك مقدار وضويش را طول مىداد. مؤسّس بزرگ حوزۀ علميۀ قم، مرحوم آيتاللهالعظمى حاج شيخ عبد الكريم حائرى اين صحنه را ديدند. جملهاى در گوشش گفتند و رفتند.
آيت الله داماد مىگفتند: اين فرد ديگر تا عمر داشت، براى وضو گرفتن سر حوض مدرسه ديده نشد. بعداً از او پرسيدم: حاج شيخ چه گفت؟
گفت: مرحوم حاج شيخ عبدالكريم گفت: اگر مردم اين وضو را از تو ياد بگيرند و خيال كنند وضوى اسلام اين است، در روز قيامت چه جوابى دارى؟
و چنانكه نقل كردهاند خود مرحوم آيت الله العظمى حائرى وقتى براى وضو گرفتن سر حوض مىآمدند، يك مشت آب به صورت مىزدند، يك مشت آب به دست راست و يك مشت آب به دست چپ و مسح سر و پاها را مىكشيدند و به سالن زير كتابخانۀ مدرسۀ فيضيه مىرفتند و نماز مىخواندند؛ يعنى وضوى ايشان يك دقيقه بيشتر طول نمىكشيد.
📚 راهکارهای عملی درمان وسواس (آیت الله مظاهری)، ص ۳۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 شرط بقای خارجی موضوع در استصحاب
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 در بحث استصحاب دو شرط مستقل وجود دارد که در کلمات بزرگان با یکدیگر خلط شده است:
1. شرط اول آن است که بقای خارجی موضوع احراز شود. به طور مثال در قضیه زید عادل اگر در زمان شک اصل وجود زید مشکوک باشد عرفا گفته نمی شود در بقای عدالت شک دارم چون اساسا وجود زید مشکوک است. باید دانست این شرط تنها در قضایای به مفاد کان ناقصه معتبر است چون در قضایای به مفاد کان تامه همچون «زیدٌ موجودٌ» وجود موضوع قرار است با استصحاب اثبات شود و لازم نیست پیش از استصحاب بقای خارجی موضوع احراز شود.
2. شرط دوم آن است که...
📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۱۲/١۵
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#استصحاب
#بقا #موضوع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
🔻شکرانۀ عید
آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
🔸از این فرصت برای اصلاح بین مؤمنان استفاده نماییم و تلاش کنیم که دلها به هم نزدیکتر شود.
به شکرانۀ این شادی، سهمی را هم برای فقرا و نیازمندان در نظر بگیریم که رسیدگی به امور فقرا از عبادات تراز اول است.
@zanjani_net
🔸 #اصول
💠 ریشه تاریخی حکم خمس
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 آیت الله سیستانی حفظه الله در بحث لا ضرر به یک گزارش تاریخی اشاره کردند مبنی بر اینکه در زمان جاهلیت وقتی جنگی رخ میداده رئیس قبیله یک چهارم غنیمت را تحت عنوان مرباع به عنوان حق الریاسه به خودش اختصاص می داده که برخی در تحلیل ریشه تاریخی خمس گفتهاند ریشه عقلایی حکم خمس همان مرباع بوده که شارع مقدس آن را از یک چهارم ...
📚 درس خارج اصول، ١۴٠١/١٢/١٠
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#خمس
#مرباع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#اصول
💠 بطلان عمل تارک طریق اجتهاد و تقلید از نظر مرحوم نائینی
👤#استاد_گنجی
مرحوم نائینی از بین متاخرین قائل است که اگر احتیاط مستلزم تکرار عمل باشد و متمکن از علم تفصیلی باشد و احتیاط کند عملش باطل است. ایشان چهار مرحله برای امتثال تصویر میکند و در محل بحث از باب دوران بین تعیین و تخییر حکم به تعیین میکند، یعنی مکلف باید علم تفصیلی حاصل کند و احتیاط مجزی نیست.
📚درس خارج اصول، جلسه ۱۱۱، ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#امتثال_اجمالی #مراتب_امتثال #احتیاط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#اصول
💠بیان و نقد کلام محقق اصفهانی در اعتبار قید مندوحه در محل نزاع مسئله اجتماع امرو نهی
👤#استاد_قائینی
مرحوم آخوند در مقدمه ششم بحث اجتماع امر و نهی، اشتراط محل نزاع در مسئله اجتماع به قید مندوحه را نپذیرفته است.
محقق اصفهانی در اشکال به مرحوم آخوند (نهایة الدرایة ج۲ ص:۲۹۶) فرمودهاند:« غرض اصولییّن در این مسئله مترتب بر جواز و عدم جواز فعلی است و لذا قید مندوحه در محل نزاع دخیل است و اعتبار این قید به لحاظ عنوان مساله لازم است؛ چرا که عنوان مساله جواز و عدم جواز اجتماع فعلا است و در فرض عدم مندوحه اجتماع فعلی غیر معقول است.
سپس فرموده است: اما حق این است که قید #مندوحه دخیل در نزاع نیست اما نه به نکتهای که آخوند فرمودند بلکه به این لحاظ که بود و نبود مندوحه در ثمره مساله تفاوتی ندارد؛زیرا ثمره در امکان تقرب و صحت عمل ظاهر می شود که در فرض نبود قید مندوحه نیز امکان تقرب وجود دارد وعمل او به واسطه واجد بودن ملاک، قابل تصحیح است.
این بیان محقق اصفهانی دارای اشکال است؛زیرا با فرض نبود امر فعلی در فرض عدم مندوحه #ملاک کاشف ندارد تا بتوان حکم به صحت عمل نمود.
📚درس خارج اصول، ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#اجتماع
#مندوحه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 تاملی در اجرای حدود توسط فقیه
👤 #استاد_شهیدی
مخاطب در خطاب های «الزاني و الزانية فاجلدوا كل واحد منهما ماة جلدة» و «السارق و السارقة فاقطعوا ايديهما» چه کسانی هستند؟ قاعدتا جامعه ای است که تحت ولایت رسول خدا صلوات الله علیه است. ضمنا این حکم بر تک تک افراد جامعه منحل نمی شود بلکه قدر متیقن از آن، رسول خدا صلوات الله علیه است....
📚 برگرفته از درس خارج فقه صوم(فقه عربی)، سال دوم درس سوم، ۲۲ و ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2823
#ولی_فقیه
#حدود
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #حکایت_خوبان
💠 آرامش شهید مطهّرى (رحمه الله)
در دو جا مى توان افراد را به خوبى شناخت:
یکى در «سفر» و بهتر از آن در «زندان». ما در ۱۵ خرداد ۴۲، به اتّفاق جمعى از شخصیّت ها ۴۵ روز در زندان بودیم. بعضى ها خیلى دست پاچه و ناآرام بودند، ولى برخى دیگر آرامش عجیبى داشتند. مرحوم مطهّرى (رحمه الله) واقعا نمونه کامل آرامش در زندان بود. به گونه اى که گویا اصلا در زندان نبود. آن هم زندانى با آن شرایط سخت. چرا که با محاسبه موزاییک هاى کف زندان فهمیدیم سهم هر نفر یک متر وسى سانت بود. امّا با وجود همه مشکلات، روحیّه شهید مطهّرى خوب بود.
📚 خاطراتی از استاد ( آیتالله العظمی مکارم شیرازی )، ص ۷۴
#روز_معلم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #فقه
💠 اشکال به تعویض سند در روایت ابو مریم انصاری
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 برای تصحیح سند روایت ابو مریم انصاری که در #تهذیب وارد شده و ضعیف است، تمسک به تعویض سند شده است. زیرا شیخ #صدوق طریق صحیح به ابو مریم دارد.
اما این تعویض سند صحیح نیست، زیرا گر چه شیخ صدوق همه اسناد من لا یحضر را به شیخ #مفید اجازه می دهد و شیخ مفید همه آنها را به شیخ #طوسی اجازه می دهد، اما سند شیخ صدوق به جمیع کتب و روایات ابو مریم انصاری نیست بلکه تمام روایاتی که از ابو مریم در کتاب من لا یحضر نقل شده است، با این سند صحیح بوده است نه جمیع کتب و روایات ابو مریم. پس این طریق، طریق به روایات در من لا یحضر است و روایت ما نحن فیه، در من لا یحضر نیامده پس ثابت نمی شود که این روایت، دو سند (دو قلو) داشته است تا تعویض سند کنیم.
📚 درس خارج فقه جلسه ۸۴، ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#تعویض
#مشیخه #سند
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 نظریات در مورد نحوه وجود اشخاص حقوقی
👤 #الشخص_الاعتباری
یکی از مباحث مرتبط با اشخاص حقوقی، تحلیل نحوه وجود آن است. نظریه صحیح در این زمینه، نظریه وجود اعتباری است.
توضیح نظریه وجود اعتباری این است که برخی از موجودات مانند میز، کتاب و اجسام دیگر، دارای وجود تکوینی حقیقی هستند. اما برخی از موجودات دارای وجود تکوینی نیستند، اما منشأء انتزاع آنها دارای وجود تکوینی است. به عنوان مثال فوقیت در خارج وجود ندارد بلکه صرفاً در خارج سقف وجود دارد. از این موارد، تعبیر به اعتبارات عقلی یا ماهیت انتزاعی میشود.
علاوه بر دو قسم ذکر شده قسم دیگری وجود دارد که همانند قسم اول، خود آنها موجود هستند اما وجود آنها به صورت حقیقی نیست بلکه اعتباری است؛ یعنی عقلاء در این موارد این گونه تصور میکنند که چیزی در خارج موجود است. در این فرض بر اساسا تصور و خیال خود شیء وجود دارد و همانند قسم دوم نیست که صرفاً منشأ انتزاع وجود داشته باشد.
📚 برگرفته از صفحه ۶۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔔 پذیرش مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲
◻️ زمان آزمون: ۲۱ اردیبهشتماه ۱۴۰۲
❗ مهلت ثبت نام: ۱۷ اردیبهشت
◻️ثبتنام و اطلاع از شرایط:
🌐 https://paziresh.ismc.ir
┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄
🆔 @pajoohesh_mfeb
🔰 #اصول
💠 فرق بین سیره عقلائیه با ارتکاز عقلائیه
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
دو عنوان #سیره_عقلا و #ارتکاز_عقلایی دو مفهوم قریب المعنی هستند که استفاده فقها از آن دو بسیار رایج است. گاهی میتوان سیره و ارتکاز را به جای هم به کار برد و گاهی هم نمیشود. لذا لازم است تفاوت این دو مفهوم مشخص شود....
📚 درس خارج اصول، ۲۱ دی ۱۴۰۱.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2774
#سیره
#ارتکاز
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔔 پذیرش مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲
◻️ زمان آزمون: ۲۱ اردیبهشتماه ۱۴۰۲
❗ مهلت ثبت نام: ۱۷ اردیبهشت
◻️ثبتنام و اطلاع از شرایط:
🌐 https://paziresh.ismc.ir
┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄
🆔 @pajoohesh_mfeb
🔸 #اصول
💠 تحلیل اوامر ارشادی در سایه تفکیک مراد استعمالی از مراد تفهیمی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻عدم تفکیک مراد استعمالی از مراد تفهیمی در بحث جزء فراموش شده مشکل ساز شده است. در مواردی که به جهت عروض حالتی همچون نسیان یک جزء، امر به کل ساقط می شود، بحث این است که اگر جزئیت این جزئی که نمازگزار آن را فراموش کرده مطلق باشد و ظرف نسیان را نیز شامل بشود نمازی که خوانده شده باطل است مگر آنکه دلیلی از خارج همچون لا تعاد آن را تصحیح کند اما اگر جزئیت این جزء مقید به حالت عدم نسیان باشد نمازش صحیح است.
با عنایت به مطلب ذکر شده این بحث مطرح شده که آیا ظهوری داریم که اثبات کند جزئیت این جزء در ظرف نسیان هم وجود دارد یا چنین ظهوری وجود ندارد؟ در پاسخ گفته شده باید دید جزئیت را از چه دلیلی استفاده کرده ایم.
مثلا اگر دلیل ما گفته باشد "السوره جزء للصلاه ...
📚 درس خارج اصول، ١۴٠١/١٠/١٧
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#تفهیمی
#استعمالی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#نشست_علمی
شماره 57
نشست علمی با موضوع:
ضرورت ها و ظرفیت های بین الملل حوزه های علمیه
🎤 ارائه توسط استاد سید مفید حسینی کوهساری
مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه
📆زمان: چهارشنبه 20 اردیبهشت
⏱ساعت 20
🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد سلماسی) ساختمان جدید مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا
🆔 @neshast_mfemb
🔰#فقه
💠 مبنای مرحوم نائینی در قاعده تجاوز و تطبیق آن در موارد شک در فصول اذان و اقامه
👤#استاد_گنجی
اگر کسی در فصول اذان شک کرد مثلا حی علی الصلاة است و شک کرد که شهادت به رسالت را داده است یا نه تکلیف چیست؟
مرحوم نائینی می فرماید باید به شکش اعتنا کند زیرا قاعده تجاوز یا در کل مرکب جاری میشود و یا جزئی که به صورت مستقل لحاظ شده باشد. استاد این مطلب را قبول نداشتند و فرمودند هم در کل هم در جزء و هم در جزء الجزء جاری میشود...
📚درس خارج فقه، جلسه ۱۱۵، ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#قاعده_تجاوز
#اقامه #اذان
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 دیدگاه استاد در مورد عالم واقع و نفس الامر
👤#استاد_احمدی_شاهرودی
آقای صدر به جهت حل یک شبهه ای در باب معقولات ثانی فلسفی، یک عالمی را غیر از عالم خارج و ذهن به عنوان عالم واقع و نفس الأمر تصویر کرده و ادعاء کرده است که معقولات ثانی فلسفی در عالم واقع و نفس الأمر تحقق داشته و ثابتند و برای اثبات دعوای خویش نیز به وجدان استناد کرده؛ ما با صرف نظر از این اشکال که دعوای ایشان مطابق وجدان نیست، می پرسیم: مراد از تحقق این عالم واقع که غير از وجود ذهنی و خارجی است چیست؟ ضرورت پاسخ به این سوال از آن جهت است که....
📚 پرسش و پاسخ در درس خارج اصول
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#عالم
#خارج #ذهن #نفس_الامر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir