🔸 #رجال
💠 بررسی شخصیت رجالی یاسین الضریر
یاسین الضریر، یکی از راویانی است که در کتب رجالی توثیق صریحی ندارد (مهمل است)؛ از این رو برخی همچون محقق خویی نقلهای وی را معتبر نمیدانند؛ اما میتوان وجوهی برای اثبات وثاقت او ارائه نمود؛ از جمله «نقل کتاب یاسین توسط بزرگان شیعه بدون اشکال بر وی»، «وقوع روایت به عنوان دلیل انحصاری فتوا» و...
در ادامه به بررسی آنها میپردازیم....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
mfeb.ir/home/?p=20296/#ZRejal
#یاسین_الضریر #یاسین_ضریر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸#اصول
💠بازگشت اجتماع امرو نهی در مجمع به اجتماع ترخیص درتطبیق طبیعت بر فرد خارجی و نهی ازآن.
👤#استاد_قائینی
تنافی و عدم اجتماع امر ونهی در عنوان واحد مانند:«صلّ» و«لاتصلّ» واضح است؛اما در مسئله اجتماع که دو عنوان وجود دارد،نیز همینطور است؟
پاسخ منفی است؛زیرا در مسئله اجتماع امر ونهی در #مجمع،هرچند امر به حصۀ خارجی تعلق گرفته است و در خارج یک چیز وجود دارد لکن معنای آن تعلق امر نیست بلکه معنای آن #ترخیص در تطبیق طبیعت مامور به بر فرد خارجی است که متعلق نهی نیز هست.بنابراین درحقیقت اجتماع بین ترخیص در تطبیق عنوان مامور به بر فرد خارجی و نهی از حصۀ خارجی صورت میگیرد.واین اجتماع مانعی ندارد.
📚درس خارج اصول،اردیبهشت ۱۴۰۲
✅برای مشاهده ادامه مطلب و مباحثه در این موضوع روی لینک تالار مباحثه فقاهت بزنید
#تضادّ #اجتماع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 اختلاف شدید در کلمات مرحوم آقای خویی رحمه الله در ملاک صدق زیاده و نقیصه رکوع و سجود
👤 #استاد_شهیدی
کلمات مرحوم خویی رحمه الله در معیار صدق زیاده و نقیصه مختلف است. ایشان در بحثهای مختلف قولهای متفاوتی اختیار کردند.
۱- در ابتدا قائل شدند به این که معیار صدق زیاده و نقیصه رکوع و سجود، زیاده و نقیصه رکوع و سجود عرفی است.
۲- بعد از مدتی از این نظر برگرشتند و فرمودهاند: معیار صدق زیاده و نقیصه، زیاده و نقیصه رکوع و سجود شرعی است.
۳- و نظر نهایی ایشان که در جلد پانزده موسوعه بیان کرده اند این است که باید بین نقیصه و زیاده تفصیل داد به این نحو که معیار نقیصه رکوع و سجود شرعی است و معیار زیاده رکوع و سجود عرفی است.
📚درس خارج فقه، جلسه۱۲۴، تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2978
#زیاده
#نقیصه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#احکام
💠 تکرار نماز جماعت
📝 بنا بر فتوای مراجع عظام تقلید شخصی که نماز خود را فرادیٰ خوانده است، چنانچه جماعت بر پا شود مستحب است دوباره همان نماز را با جماعت بخواند و اگر بعد بفهمد که نماز اولش باطل بوده نماز دوم او کافی است. حال سؤال این است که اگر نماز خود را به جماعت اقامه کرده باشد، میتواند دوباره همان نماز را به جماعت بخواند؟
فتوای مراجع به این شرح است....
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
mfeb.ir/home/?p=20296/#ZAhkam
#تکرار
#نماز_جماعت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #فقه
💠عدم ضرر زدن مدرکی بودن به حجیت اجماع متلقاتی
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 برخی برای اشکال به اجماعی بودن یکی مساله در جایی که مدرکی مانند روایتی در مساله طبق حکم وجود دارد اشکال می کنند و می گویند که با توجه به اینکه مدرک در مساله وجود دارد، چون اجماع مدرکی یا حداقل محتمل المدرک است اعتباری ندارد و باید همین مدرک را بررسی کرد اما استاد در مقام دفاع از اجماع متلقاتی در فرض وجود مدرک فرمودند که در اجماع مدرکی ما به دنبال کشف مدرک نیستیم که با وجود مدرک دست از اجماع برداریم بلکه ما به دنبال قرائنی دال بر این فتوا از این مدرک هستیم. یعنی در واقع ما با اجماع متلقاتی به دنبال کشف قرائن موجود در عصر اجماع هستیم که موجب شده است که با توجه به این روایت چنین فتوایی بدهند. و وقتی که مدارس خمسه قدمائیه با همه اختلافاتی که در مبانی دارند همه این حکم را از این روایت فهمیده اند بنابراین این اشتراک فهم قرینه می شود که حتما با توجه به کتابسوزی ها و برخی مسائلی که بعد از آنها اتفاق افتاده است، قرائنی بر این فهم در دست آنها بوده است که همه این فتوا را داده اند بنابراین مدرکی بودن به حجیت اجماع متلقاتی ضربه نمی زند.
📚 درس خارج فقه جلسه ۹۷، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#اجماع_متلقاتی
#مدرکی #کتابسوزی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 نقد و بررسی نوع نگاه مرحوم مجلسی اول به حدیث
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 مرحوم مجلسی اول در روضه المتقین ذیل روایت "کل ماء طاهر..." مطالبی را متذکر شده اند که گویای نوع نگاه ایشان به نحوه نقل و انتقال حدیث است. ایشان معتقدند روایات موجود، برگرفته از اصل هایی است که توسط راویان متصل به معصوم نگاشته می شده و همین طور کتاب به کتاب منتقل می شده تا به دست ما رسیده است و این نوع نگاه باعث شده ایشان اخباری مسلک شود و مرسلات فقیه را حجت بداند و مثلا چنانچه در کافی سندی ذکر شده باشد که ضعیف است ایشان با یک نحوه تعویض سند آن را تصحیح کند. ایشان معتقدند جوامع حدیثی متاخر توسط اشخاصی همچون صدوق و کلینی و با اصول اولیه مقابله و تصحیح می شده لذا مثلا اگر در فقیه روایت مرسلی از یکی از منابع متاخر اخذ شده باشد ارسال سند مشکل ساز نمی شود چون مرحوم صدوق روایات این منبع متاخر را با اصول اولیه سنجیده و صدقش را احراز نموده است.
اما نه تنها شاهدی بر درست بودن ذهنیت ایشان، وجود ندارد بلکه شواهدی بر نادرست بودنش وجود دارد ...
📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٣/٠٩
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#مجلسی
#حدیث #اخباری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🗓تقویم شیعه؛ (14خرداد، سالروز ارتحال امام خمینی"قدّس سرّه")
❖اوصاف رهبر فقید انقلاب در کلام آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی مدظله العالی🔺
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#نشست_علمی
شماره 58
نشست علمی با موضوع:
درآمدی بر جنس و مقدار زکات فطریه
🎤 ارائه توسط استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی
📆زمان: چهارشنبه 17 خردادماه
⏱ساعت 10:30 صبح
🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد سلماسی) ساختمان جدید مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا
🆔 @neshast_mfemb
🔰#اصول
💠 تفسیر ابداعی از مرحوم نائینی از ایجاب احتیاط
👤#استاد_گنجی
مرحوم نائینی میفرماید ایجاب احتیاط که ناشی میشود از اهمیت غرض در حقیقت همان حکم واقعی است. حالا اگر مطابق با واقع بود که همان واقع است ولی با یک بیان دیگری و اگر مطابق نبود یک حکم صوری است. استاد گنجی فرمودند این خلاف ارتکاز است. در ایجاب احتیاط ملاک وجود ندارد و همچنین ایجاب احتیاط یک حکم و یک موضوع جدید است نه این که همان واقع باشد.
📚درس خارج اصول، جلسه ۱۳۰، ۱ خرداد ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#ایجاب_احتیاط
#واقعی #طریقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#اصول
💠نسبت اشتباه به محقق نائینی در معنای ترکیب انضمامی بین متعلق امرو نهی
👤#استاد_قائینی
به محقق نائینی نسبت داده شده است که ایشان تعدد عنوان را موجب تعدد #معنون در خارج میداند و در مورد آن تعبیر ترکیب #انضمامی را استفاده کرده است. استاد قائینی با توجه به کلمات ایشان در فوائد الاصول این نسبت را ناتمام دانسته و معتقد است مراد مرحوم نائینی از ترکیب انضمامی، تحقق دو معنون در خارج نیست بلکه ایشان خارج را ایجادا و وجودا واحد می داند و مراد از ترکیب انضمامی در نظر ایشان عدم صحت حمل دو عنوان بر یکدیگر است که موجب تغایر بین آن دو میشود. لذا در دو عنوان مانند غصب و صلات ترکیب انضمامی به معنای فوق برقرار است. در مقابل ترکیب اتحادی است که بین دو عنوان اشتقاقی وجود دارد، مانند عالم و فاسق و گفته می شود: العالم فاسق و الفاسق عالم.
📚درس خارج اصول،خرداد ۱۴۰۲
✅برای مشاهده ادامه مطلب و مباحثه در این موضوع روی لینک تالار مباحثۀ فقاهت بزنید
#ترکیب #عنوان
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول_کاربردی
💠 نگاهی به کاربرد بحث مسئلۀ حجیت ظواهر در علم رجال
از جمله مباحث مهمی که در علم اصول مورد بحث واقع میشود، بحث از حجیت ظواهر است. اصولیها بعد از بحث از احکام قطع و حجیت ذاتی آن، وارد بررسی حجیت امارات غیر علمی میشوند که اولین آنها، حجیت ظواهر الفاظ است.
محقق خراسانی سیرهٔ عُقلا را بر لزوم تبعیت از ظواهر کلمات مستقر میداند و تبعیت از ظاهر کلمات شارع نیز از این قاعده مستثنیٰ نیست؛ چه اینکه شارعِ مقدس، طریقی مغایر با طریق عقلا در بحث ظهورات الفاظ، اتخاذ نکرده است.
غالب اصولیها حجیت ظواهر کلمات را -فی الجمله- اجماعی و مطابق با سیرهٔ عقلا میدانند، لکن در مورد قرآن کریم تفصیلات و اختلافاتی وجود دارد که خارج از محل کلام است.
لازم به ذکر است که ظهور کلمات متکلم تا زمانی حجت است که احتمال جدی بر خلاف آن داده نشود یا قرینهای بر خلاف آن وجود نداشته باشد. از این اصل عقلایی میتوان در....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=20296/#ZOsoulK
#حجیت_ظواهر #ظواهر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 بررسی مراتب زیاده در نماز
👤 #استاد_شهیدی
در صدق زیاده مراتب مختلفی وجود دارد که صدق زیاده بر آنها از جهت وضوح و خفاء مختلف است. مرتبه اوضح آن صورتی است که زاید مصداق مزید فیه در مرکب ارتباطی باشد و به قصد جزئیت نیز آورده شود. و مرتبهای که قطعا مصداق زیاده نیست صورتی است که جزء غیر مسانخ بدون قصد جزئیت آورده شود. و در بین این دو مرتبه مراتبی وجود دارد که صدق زیاده و عدم صدق زیاده بر آنها باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد...
📚 درس خارج فقه، جلسه ۱۲۸، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2979
#صلات
#زیاده
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
✅ #گزارش_علمی ٣۵
💠 بررسی مشروعیت تجدید نظر در آرا قضایی
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین حسین سلیم زاده
📆زمان: سهشنبه ٢٣ خردادماه ساعت ١١ صبح
✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، سالن همایش طبقه اول
🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا
🆔️ @neshast_mfemb
🔰 #اصول
💠 عذاب دنیوی و شمول آن نسبت به گنهکاران و بندگان مومن
👤#استاد_احمدی_شاهرودی
آیا عذاب الهی دنیوی تنها شامل گنه کاران میشود و یا اینکه عذاب الهی دنیوی عام بوده و شامل بندگان مؤمن و مطیع هم می شود؟ برخی بر این باورند که عذاب الهی دنیوی عام بوده و شامل بندگان مطیع هم می شود منتها خداوند سبحان در روز قیامت به بندگان مطیع که متحمل عذاب دنیوی شده اند اجر داده و اسباب ترفیع درجه اخروی آنها فراهم می شود و لکن به #عقیده_ی_ما این کلام صحیح نیست و وجه عدم تمامیت این کلام نزد ما این است که آیه و روایتی بر این معنا دلالت ندارد به این معنا که در آیه و روایتی این معنا نیامده که مومن بدون ارتکاب هیچ جرمی دچار عذاب دنیوی شده و لکن خداوند در آخرت برای او جبران کرده و به او اجر می دهد بلکه دليل بر خلاف این معنا نیز وجود دارد توضیح مطلب اینکه ...
📚 درس خارج اصول ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#مسئله_اعتقادی
#عذاب
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
Zekra 98.pdf
1.6M
💠 نسخه نشر دیجیتال #لوح_پژوهشی_ذکری
🔸 شماره 98
✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس
🆔 @mfebir
ارسال بفرمایید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
📌 شماره 98 #لوح_پژوهشی_ذکری
بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد.
http://fa.mfeb.ir/?p=20296
✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند.
🆔@mfebir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
📌 شماره 99 #لوح_پژوهشی_ذکری
بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد.
http://fa.mfeb.ir/?p=20359
✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند.
🆔@mfebir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
04 Zekra 99 نشر دیجیتال.pdf
1.05M
💠 نسخه نشر دیجیتال #لوح_پژوهشی_ذکری
🔸 شماره 99
✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس
🆔 @mfebir
ارسال بفرمایید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #فقه
💠 تفاوت بین اقل و اکثر در مساحت کر و اقل و اکثر در تسبیحات اربعه
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 مشهور قدماء در بحث مساحت #کر قائل به این شده اند که ملاک آن با توجه به روایت ابوبصیر 3.5 وجب در ابعاد ثلاثه است ولی قمیین می گویند: با توجه به روایت اسماعیل بن جابر 3 وجب در ابعاد ثلاثه است. و صاحب جواهر در مورد وجه این کلام مشهور می فرمایند که در اینجا چون دوران بین اطلاق و تقیید است باید اخذ به مقید یعنی ملاک 3.5 شود. اما استاد اشکال کردند که اینجا اقل و اکثر ارتباطی است و اطلاق و تقیید نیست، بنابراین طبق مبنای ما که احتیاط را در اینجا واجب نمی دانیم، در مورد اکثر برائت جاری می کنیم و اخذ به اقل می کنیم. و اینجا با بحث تصویر واجب تخییری فرق می کند چون موضوع در آنجا ظهورات ادله بود که دال بر تخییر بود و برخی آن را معقول نمی دانستند، ما گفتیم معقول است و چون ظهور ادله هم در تخییر بود به آن اخذ کردیم برخلاف اینجا که ظهور ادله در تخییر نیست.
📚 درس خارج فقه جلسه ۱۰۲، ۸ خرداد ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#اقل
#اکثر #تخییر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 قاعده "المنجز لا یتنجز ثانیا" از نگاه آیتالله شبیری حفظه الله
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻یکی از قواعدی که در مباحث متعدد اصولی ایفای نقش میکند قاعده "المنجز لا یتنجز ثانیا" می باشد، به طور مثال در جایی که علم اجمالی به تکلیف داریم، چنانچه از قبل نسبت به بعضی از اطراف، اماره یا اصل تنجیزی وجود داشته باشد گفته میشود علم اجمالی دیگر تاثیر نخواهد داشت چون شرط تاثیر علم اجمالی آن است که در تمام اطراف صلاحیت تنجیز وجود داشته باشد و حال آنکه آن طرفی که اماره یا اصل در موردش جاری شده دیگر صلاحیت تنجیز دوباره ندارد چون یکبار منجز شده است.
آیت الله والد در اشکال به این قاعده ...
📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٢/٢٧
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#المنجز
#یتنجز
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 نقد استدلال به قاعده ملازمه برای اثبات حرمت تجری
👤 #استاد_شهیدی
یکی از ادله ای که برای حرمت تجری به آن استدلال می شود قاعده ملازمه است.
تقریب استدلال: ما به ضمیمه روایاتی به این مضمون که «ما من شیء الا و فیه کتاب أو سنة حتی ارش الخدش» که دلالت می کند هیچ واقعه ای خالی از حکم نیست، قاعده ملازمه را می پذیریم. بر این اساس گفته می شود تجری نیز واقعه ای از وقایع است که طبق این روایات خالی از حکم نیست، حکم شارع به حلیت تجری نیز خلاف عقل و قبیح است فینحصر الحکم فی الحرمة.
پاسخ به استدلال: اولا جمعی از عامه قائل بودند که برخی احکام در کتاب و سنت ذکر نشده و جعل آن ها به مجتهدین تفویض شده تا بر اساس استحسان، قیاس و مصالح مرسله حکم جعل کنند. شاید این روایات نفی این مبنا می کنند.
ثانیا لزومی ندارد تجری حکم نفسی واقعی داشته باشد (حتی حکم نفسی به ملاک طریقی) بلکه ممکن است حکم ظاهری طریقی داشته باشد چنانچه عمل به خبر ثقه واجب طریقی است.
📚 درس خارج اصول، ۲۳الی۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#تجری
#ملازمه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 عدم جواز تمسک به عمومات که ارشادی هستند و نقد آن
👤#استاد_گنجی
در بحث اصل عدم حجیت امارات مرحوم خویی فرموده است نمیتوان به عمومات تمسک کرد چون انها ارشاد به حکم عقل هستند و عقل هم شک ندارد. استاد فرمودند این فرمایش صحیح نیست چرا که اصل در خطابات اعمال مولویت است و لو این که در زمینه حکم عقل باشد البته باید امکان اعمال مولویت داشته باشد....
📚درس خارج اصول، جلسه ۱۳۷، ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#عمومات
#ارشادی #تمسک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir