eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.2هزار دنبال‌کننده
992 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 آرامش شهید مطهّرى (رحمه الله) در دو جا مى توان افراد را به خوبى شناخت: یکى در «سفر» و بهتر از آن در «زندان». ما در ۱۵ خرداد ۴۲، به اتّفاق جمعى از شخصیّت ها ۴۵ روز در زندان بودیم. بعضى ها خیلى دست پاچه و ناآرام بودند، ولى برخى دیگر آرامش عجیبى داشتند. مرحوم مطهّرى (رحمه الله) واقعا نمونه کامل آرامش در زندان بود. به گونه اى که گویا اصلا در زندان نبود. آن هم زندانى با آن شرایط سخت. چرا که با محاسبه موزاییک هاى کف زندان فهمیدیم سهم هر نفر یک متر وسى سانت بود. امّا با وجود همه مشکلات، روحیّه شهید مطهّرى خوب بود. 📚 خاطراتی از استاد ( آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی )، ص ۷۴ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 اشکال به تعویض سند در روایت ابو مریم انصاری 👤 🔻 برای تصحیح سند روایت ابو مریم انصاری که در وارد شده و ضعیف است، تمسک به تعویض سند شده است. زیرا شیخ طریق صحیح به ابو مریم دارد. اما این تعویض سند صحیح نیست، زیرا گر چه شیخ صدوق همه اسناد من لا یحضر را به شیخ اجازه می دهد و شیخ مفید همه آنها را به شیخ اجازه می دهد، اما سند شیخ صدوق به جمیع کتب و روایات ابو مریم انصاری نیست بلکه تمام روایاتی که از ابو مریم در کتاب من لا یحضر نقل شده است، با این سند صحیح بوده است نه جمیع کتب و روایات ابو مریم. پس این طریق، طریق به روایات در من لا یحضر است و روایت ما نحن فیه، در من لا یحضر نیامده پس ثابت نمی شود که این روایت، دو سند (دو قلو) داشته است تا تعویض سند کنیم. 📚 درس خارج فقه جلسه ۸۴، ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 نظریات در مورد نحوه وجود اشخاص حقوقی 👤 یکی از مباحث مرتبط با اشخاص حقوقی، تحلیل نحوه وجود آن است. نظریه صحیح در این زمینه، نظریه وجود اعتباری است. توضیح نظریه وجود اعتباری این است که برخی از موجودات مانند میز، کتاب و اجسام دیگر، دارای وجود تکوینی حقیقی هستند. اما برخی از موجودات دارای وجود تکوینی نیستند، اما منشأء انتزاع آنها دارای وجود تکوینی است. به عنوان مثال فوقیت در خارج وجود ندارد بلکه صرفاً در خارج سقف وجود دارد. از این موارد، تعبیر به اعتبارات عقلی یا ماهیت انتزاعی می‌شود. علاوه بر دو قسم ذکر شده قسم دیگری وجود دارد که همانند قسم اول، خود آنها موجود هستند اما وجود آنها به صورت حقیقی نیست بلکه اعتباری است؛ یعنی عقلاء در این موارد این گونه تصور می‌کنند که چیزی در خارج موجود است. در این فرض بر اساسا تصور و خیال خود شیء وجود دارد و همانند قسم دوم نیست که صرفاً منشأ انتزاع وجود داشته باشد. 📚 برگرفته از صفحه ۶۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔔 پذیرش مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ ◻️ زمان آزمون: ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ ❗ مهلت ثبت نام: ۱۷ اردیبهشت ◻️ثبت‌نام و اطلاع از شرایط: 🌐 https://paziresh.ismc.ir ┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄ 🆔 @pajoohesh_mfeb
🔰 💠 فرق بین سیره عقلائیه با ارتکاز عقلائیه 👤 دو عنوان و دو مفهوم قریب المعنی هستند که استفاده فقها از آن دو بسیار رایج است. گاهی می‌توان سیره و ارتکاز را به جای هم به کار برد و گاهی هم نمی‌شود. لذا لازم است تفاوت این دو مفهوم مشخص شود.... 📚 درس خارج اصول، ۲۱ دی ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2774 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔔 پذیرش مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ ◻️ زمان آزمون: ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ ❗ مهلت ثبت نام: ۱۷ اردیبهشت ◻️ثبت‌نام و اطلاع از شرایط: 🌐 https://paziresh.ismc.ir ┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄ 🆔 @pajoohesh_mfeb
🔸 💠 تحلیل اوامر ارشادی در سایه تفکیک مراد استعمالی از مراد تفهیمی 👤 🔻عدم تفکیک مراد استعمالی از مراد تفهیمی در بحث جزء فراموش شده مشکل ساز شده است. در مواردی که به جهت عروض حالتی همچون نسیان یک جزء، امر به کل ساقط می شود، بحث این است که اگر جزئیت این جزئی که نمازگزار آن را فراموش کرده مطلق باشد و ظرف نسیان را نیز شامل بشود نمازی که خوانده شده باطل است مگر آنکه دلیلی از خارج همچون لا تعاد آن را تصحیح کند اما اگر جزئیت این جزء مقید به حالت عدم نسیان باشد نمازش صحیح است. با عنایت به مطلب ذکر شده این بحث مطرح شده که آیا ظهوری داریم که اثبات کند جزئیت این جزء در ظرف نسیان هم وجود دارد یا چنین ظهوری وجود ندارد؟ در پاسخ گفته شده باید دید جزئیت را از چه دلیلی استفاده کرده ایم. مثلا اگر دلیل ما گفته باشد "السوره جزء للصلاه ... 📚 درس خارج اصول، ١۴٠١/١٠/١٧ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
شماره 57 نشست علمی با موضوع: ضرورت ها و ظرفیت های بین الملل حوزه های علمیه 🎤 ارائه توسط استاد سید مفید حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه 📆زمان: چهارشنبه 20 اردیبهشت ⏱ساعت 20 🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد سلماسی) ساختمان جدید مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb
🔰 💠 مبنای مرحوم نائینی در قاعده تجاوز و تطبیق آن در موارد شک در فصول اذان و اقامه 👤 اگر کسی در فصول اذان شک کرد مثلا حی علی الصلاة است و شک کرد که شهادت به رسالت را داده است یا نه تکلیف چیست؟ مرحوم نائینی می فرماید باید به شکش اعتنا کند زیرا قاعده تجاوز یا در کل مرکب جاری میشود و یا جزئی که به صورت مستقل لحاظ شده باشد. استاد این مطلب را قبول نداشتند و فرمودند هم در کل هم در جزء و هم در جزء الجزء جاری می‌شود... 📚درس خارج فقه، جلسه ۱۱۵، ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 دیدگاه استاد در مورد عالم واقع و نفس الامر 👤 آقای صدر به جهت حل یک شبهه ای در باب معقولات ثانی فلسفی، یک عالمی را غیر از عالم خارج و ذهن به عنوان عالم واقع و نفس الأمر تصویر کرده و ادعاء کرده است که معقولات ثانی فلسفی در عالم واقع و نفس الأمر تحقق داشته و ثابتند و برای اثبات دعوای خویش نیز به وجدان استناد کرده؛ ما با صرف نظر از این اشکال که دعوای ایشان مطابق وجدان نیست، می پرسیم: مراد از تحقق این عالم واقع که غير از وجود ذهنی و خارجی است چیست؟ ضرورت پاسخ به این سوال از آن جهت است که.... 📚 پرسش و پاسخ در درس خارج اصول 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠تنازع در میراث/ تنازع در تقدم اسلام وارث بر موت مورث 👤 یکی از صور تنازع در میراث که در کتب مختلف فقهی معنون است بدین شرح است: اگر میت دو فرزند داشته باشد که هر دو در زمانی کافر بوده‌اند و یکی از آنها قبل از مرگ پدر مسلمان شده است و در تقدم اسلام آوردن فرزند دیگر بر موت پدر اختلاف باشد، حکم بر اساس موازین قضا چگونه خواهد بود؟ سه قول مختلف در این مساله وجود دارد که در ضمن ادلۀ هر یک از اقوال تطبیقاتی از انواع استصحاب و قاعده مقتضی و مانع هست که توجه به آن خالی از لطف نیست:.... 📚 درس خارج فقه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2943 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 عدم مخصصیت خاص الزامی برای عام ترخیصی 👤 اگر مولی عامی بیان کند که دلالت بر ترخیص کلی دارد، نمی شود مخصص الزامی برای آن به صورت منفصل و متاخر بیان شود، زیرا... به عنوان مثال اگر در روایتی بیان شود که در رکعت سوم و چهارم نماز، حمد و تسبیحات هردو جائز است ولی در روایتی دیگر دستور به تسبیحات برای مامومین بدهد... 📚 درس خارج فقه تاریخ ۲ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2789 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 ضرورت بحث های تحلیلی علم اصول 👤 📝 از آن جایی که کاربرد مباحث تحلیلیِ علم اصول برای افراد ملموس نیست و آن ها را کم ثمر می دانند، گاهی در مطالعه و وقت گذاشتن روی آن ها دچار تردید شده و یا نسبت به مطالعه آن ها کم انگیزه می شوند. بحث هایی مانند معانی حرفیه، موضوع له حروف و هیئات، حقیقت اخبار و انشاء، مفاد جملات اخباری و انشائی، عالم معنا، عالم واقع، عالم انشاء، وجود انشائی و.... در سرتاسر اصول نیازمند این مباحث هستیم. سایر مطالب اصولی با استفاده از همین مباحث تحلیلی و همین مفاهیم بیان می شوند. گاهی این مفاهیم مبادی تصوریه سایر مسائل اصولی هستند و گاهی بدون فهم این مفاهیم نمی توان برخی گزاره های اصولی را تصدیق نمود و یا فکر می کنیم مسئله را فهمیده ایم در حالی که این فهم ظاهری ناشی از عدم دقت است.... 📚 درس خارج اصول، جلسه ۶۴ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 عدم صحت کلام مرحوم آخوند در عدم شرطیت مندوحه 👤 🔻مرحوم می فرمایند که مندوحه در بحث اجتماع امر و نهی دخیل نیست؛ چون بحث ما در اینجا در التکلیف المحال است که یا قائل به این می شویم که در اینجا تکلیف محال است که امتناعی می شویم ولی اگر قائل شدیم که تکلیف محال نیست اجتماعی می شویم و در این بحث بودن یا نبودن مندوحه تفاوتی ندارد اما این کلام ایشان درست نیست چون: اولا بحث فقط در تفکیک اجتماع از تعارض که در تکلیف المحال مطرح می شود، نیست بلکه علاوه بر آن باید اگر کسی جوازی شد، اجتماع را هم از تزاحم جدا کند و ملاک تفکیک این دو فقط به خاطر مندوحه و عدم آن است، باید بحث طوری مطرح شود که همه طرفین بحث داخل در بحث شوند نه اینکه چون مبنای ما با دیگران متفاوت است، طوری بحث را مطرح کنیم که فقط نظر خودمان را مطرح کند.. ثانیا: اگر ما بحث مندوحه را مطرح نکنیم این بحث صرفا یک بحث فرضی می شود که هیچ موقع امکان تحقق خارجی ندارد و این با آلیت اصول که نظر مرحوم آخوند است ناسازگار است؛ چون اصول باید ناظر به فقه و برای چهار چوب دادن به مسائل فقهی باشد نه حل کردن مسائل فرضی که امکان تحقق در فقه ندارد... 📚درس خارج اصول، ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ✅ برای مشاهده ادامه مطلب ومباحثه در این موضوع، روی لینک تالار علمی فقاهت بزنید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🔸 💠 معنای ثقاتنا در حدیث تشکیک در روایت ثقات 👤 🔻 یکی از روایاتی که در بحث خبر واحد مورد تمسک قرار می گیرد این روایت است: "لا عذر لاحد من موالینا فی التشکیک فیما یودیه عنا ثقاتنا قد عرفوا باننا نفاوضهم سرنا و نحمله ایاهم..." این حدیث به بحث خبر ثقه بی ارتباط است. معنای ثقاتنا، وکلای ناحیه مقدسه است. این روایت هم موردش بحث وکالت است و هم در ذیل روایت می فرماید اینها اشخاصی هستند که ما اسرارمان را در اختیارشان می گذاریم و آنها را مامور می کنیم تا اسرارمان را به شیعیان منتقل کنند. اولا مجرد اینکه یک ... 📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٢/١١ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 انکار تاخر حکم ظاهری از حکم واقعی 👤 اینکه معروف شده است که رتبه حکم ظاهری متاخر از حکم واقعی است درست نیست. حکم ظاهری از شک در حکم واقعی متاخر هست از باب تاخر حکم از موضوعش، ولی از حکم واقعی متاخر نیست. ای چه بسا اصلا حکم واقعی نباشد و ما شک داشته باشیم. این مطلب را مرحوم اصفهانی هم تذکر داده است... 📚درس خارج اصول، جلسه ۱۲۶، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
ضرورت ها و ظرفیت های بین الملل حوزه های علمیه.استاد حسینی کوهساری.docx
19.8K
#️⃣ شماره 57 💠 موضوع: ضرورت ها و ظرفیت های بین الملل حوزه های علمیه 🎤 ارائه توسط استاد سیدمفید حسینی کوهساری 📆 زمان: چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402 🔷 مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🔸 💠عدم جواز تمسک به اطلاق خطاب برای نفی قیود و خصوصیات ملازم با متعلق حکم 👤 اگر مورد امرشارع، ملازم با خصوصیاتی باشد که امر منفک از آن‌ها نباشد، هر چند ممکن است آن خصوصیات در حکم نقشی نداشته باشند، نمی توان به اطلاق دلیل برای نفی دخالت آن تمسک کرد؛دلیل این مطلب این است که اطلاق گیری در مواردی است که اگر مولی قید را بیان نکند، نقض مولی لازم می‌آید،در حالی که در قیود ملازم با امر مولی،نقض غرض لازم نمی‌آید ومکلف لامحاله مامور به را با آن قید اتیان می‌کند.بنابر این در فرض عدم وجود آن قید در کنار مامور به نمی توان به اطلاق این خطاب تمسک کرد. تذکر این نکته لازم است که این مطلب،مواردی که خطاب به شخص خاصی نیست و عمومیت دارد را شامل نمی شود. 📚درس خارج اصول،اردیبهشت ۱۴۰۲ ✅برای مشاهده ادامه مطلب و مباحثه در این موضوع روی لینک تالار مباحثه فقاهت بزنید ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 دو نکته کاربردی و سودمند در محاسبه خمس 👤 مشهور فقها در مسئله سال خمسی قائل به سال مجموعی هستند نه استقلالی. (استقلالی یعنی لکل ربحٍ سنهٌ و مجموعی یعنی برای مجموع ربح های مکلف، یک سال خمسی وجود دارد.) در اینجا بر اساس مبنای مشهور دو نکته کاربردی به نفع مکلف وجود دارد که روش استقلالی از آن محروم است... 📚 برگرفته از درس خمس / سال ۸۶-۸۵ / جلسه ۱۸ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2963 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 اشکال به جواز استعمال آب در صحیحه علی بن جعفر به خاطر خروج از محل ابتلاء 👤 🔻 بسیاری از فقهاء جواز استعمال در صحیحه مشهور علی بن جعفر در بحث علم اجمالی را به خاطر خروج از محل ابتلاء می دانند اما استاد به این استدلال اشکال کردند که اولا: این استدلال بنا بر مبنای انحلال است و ما که خطاباتی هستیم برای ما خروج از محل ابتلاء صادق نیست. ثانیا: حتی بنابر مبنای انحلال هم این استدلال تمام نیست؛ چون ملاک خروج از محل ابتلاء استهجان عرفی یا لغویت عقلی است که هیچکدام در محل بحث در مورد ظرف آب وضو وجود ندارد. 📚 درس خارج فقه جلسه ۹۰، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 تفاسیر قبح فعلی و فاعلی 👤 یکی از اقوالی که در مورد تجری مطرح است، نظر محقق نائینی است: تجری دارد، اما ندارد. بین تقریر مرحوم کاظمی و آیت الله خویی در مورد تفسیر قبح فعلی و فاعلی، اختلاف وجود دارد. در کلام شهید صدر، ۴ احتمال برای معنای قبح فعلی و فاعلی بیان شده است ... 📚 درس خارج اصول، ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2740 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
٣۴ 💠 ملاک حرمت غنا از نگاه آیت الله خامنه ای و جواز آن در عروسی 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین پیام خواجه بی شک 📆زمان: چهارشنبه 3 خردادماه ساعت 11 صبح ✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، سالن همایش طبقه اول 🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا 🆔️ @neshast_mfemb
🔸 💠 ناصحیح بودن تمسک به اطلاق قاعده 👤 🔻 آیت الله والد نکته ای را در تفاوت بین آقای داماد و سایر آقایان بیان می فرمودند. ایشان می‌فرمودند بسیاری از آقایان بعد از بحث از یک مسئله اصولی در مقام جمع بندی مطلب یک قاعده تاسیس می کنند و آن را در قالب یک سری الفاظ بیان می کنند و سپس در مقام تطبیق بر فروع فقهی به اطلاق و تقیید الفاظ قاعده ... 📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٢/٢٠ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 اضافه کردن تزاحم حفظی بر ملاکی و امتثالی در کلام شهید صدر 👤 در بحث جمع بین حکم ظاهری و واقعی شهید صدر علاوه بر تزاحم در مقام امتثال و ملاکی، یک تزاحم دیگری مطرح کرده است به نام تزاحم حفظی.یعنی مولی دیده باید ملاکات احکام حفظ شود و می‌گوید ملاک دیگری نیز وجود دارد با اینکه تزاحم ندارند ولی نباید بر زمین بماند. 📚درس خارج اصول، جلسه ۱۳۱، ۳ خرداد ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir