🔰#فقه
💠 بررسی قاعده جمع بین صلاتین و اسقاط اذان از نماز دوم
👤#استاد_گنجی
استاد گنجی فرموند: یک قاعده عامه مطرح است که هر جایی جمع بین صلاتین شد اذان از نماز دومی ساقط است یا مثلا شخص می خواهد چند نماز قضا بخواند، یک اذان برای اولی کافی است. این قاعده اختلافی است که مثل مرحوم خویی آن را قبول ندارند ولی استاد گنجی فرمودند ضمائمی وجود دارد که این قاعده اشکالی ندارد.
📚 درس خارج فقه جلسه ۷۹ (۲۸ دی ماه ۱۴۰۱)
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2779
#اذان
#اقامه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸#اصول
💠تبیین کلام مرحوم آخوند در تصویر تخییر بین اقلّ و اکثر
👤#استاد_قائینی
مرحوم #آخوند این عبارت «إنما يترتب[الغرض] عليه[الاقلّ] بشرط عدم الانضمام و معه كان مترتبا على الأكثر بالتمام» را در بیان تخییر بین #اقل و #اکثر به کار برده است و باعث شده است تا به ایشان اشکال شود که این برگشت به متباینین و خروج از فرض است.
استاد معتقد است که...
📚درس خارج اصول، ۱۶ آذر ۱۴۰۱
✅ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
ش👇🏽👇🏽
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2699
#تخییر #کفایه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 مراد از اعتبار گزارههای عقلی در اشکالات اخباریها
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
#دلیل_عقلی، دلیلی است که در آن حداقل برخی از مقدمات از قضایای عقلی استفاده شده است. سؤالی مطرح شده که آیا اگر قضایای عقلیِ نظری و در نظرِ مستدل قطعی، در استنباط حکم شرعی استفاده شوند، آن استنباط اعتبار دارد یا نه؟
وجه طرح این سؤال این است که علمای #اخباری دیدهاند که بسیاری از مسائل علم اصول این ویژگیها را دارند؛ ولی بین علمای اصول، #اختلاف فراوان است. بعد علما با این همه اختلاف از این مسائل در فقه استفاده کرده و حکم شرعی استنباط میکنند! لذا -به خاطر خطای بالا و اختلاف فراوان- گفتند که دلیل عقلی بیاعتبار است....
📚 درس خارج اصول، ۸ آبان ۱۴۰۱.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2807
#اعتبار
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 وجه تمایز عرف و لسان دلیل در بحث تشخیص موضوع استصحاب
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻یکی از شرایط جریان استصحاب آن است که موضوع قضیه متیقنه با موضوع قضیه مشکوکه یکی باشد.
مرحوم شیخ انصاری آغازگر این بحث شده است که معیار تشخیص موضوع چیست؟ ایشان سه احتمال در این زمینه مطرح نموده است که عبارتند از معیار بودن عقل، معیار بودن عرف، معیار بودن لسان دلیل. ایشان در نهایت معیار بودن عرف را میپذیرد.
برخی از بزرگان به احتمالات سه گانه مرحوم شیخ اشکال نموده و گفته اند مطرح کردن لسان دلیل در مقابل عرف ناصحیح است چون فهم دلیل نیز به عرف واگذار شده اَست پس لسان دلیل نباید به عنوان معیاری در قبال عرف مطرح شود.
اما این اشکال صحیح به نظر نمی رسد چون نگاه عرف به دلیل به دو شکل است.
در مقام بیان نجاست آب متغیر دو گونه قضیه می توان بیان کرد:
1. الماء المتغیر نجس. 2. الماء نجس اذا تغیر.
ممکن است عرف با لحاظ تناسبات حکم و موضوع بگوید در حکم ثبوتی شارع تفاوتی بین این دو قضیه نیست و موضوع در هر دو آب است و تغیر از حالات آب است لذا با زوال تغیر، موضوع عوض نمی شود. ولی در همینجا عرف بین این دو ...
📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۱۲/۲۳و١۴٠١/١٢/٢۴
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#لسان
#موضوع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #فقه
💠 در اطلاق گیری، مراد استعمالی ملاک است یا مراد جدی؟
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 در بین فقها اختلاف است که در اطلاق گیری از مجموع ادله، مراد جدی ملاک است یا مراد استعمالی؛ برخی مانند محقق نائینی قائلند که در اطلاق گیری باید مراد جدی را ملاک قرار داد بنابراین علاوه بر مخصص های متصل، باید مخصص های منفصل را هم لحاظ کرد. محقق نائینی این نظر را به شیخ انصاری در مطارح هم نسبت می دهد.
گروهی دیگر مانند مرحوم آخوند در کفایه و مشهور قائلند که در اطلاق گیری مراد جدی ملاک نیست بلکه مراد استعمالی هم کفایت می کند زیرا ....
📚 درس خارج فقه، جلسه ۷۸، ۲ اسفند ۱۴۰۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2866
#اطلاق
#جدی #استعمالی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 کسی که نمیتواند سورهی حمد را صحیح بخواند، باید نماز را به جماعت بخواند؟
👤 #استاد_شهیدی
در مواردی که مکلف با وجود توانایی و فرصت بر تعلم، کوتاهی کند و خواندن صحیح سورهی حمد را آموزش نبیند، آیا همان گونه که مرحوم آقای خویی فرموده باید در جماعت شرکت کند تا غرض ملزمه از او فوت نشود؟
به نظر ما همین که توبه کند کافی است، زیرا .....
📚 درس خارج فقه تاریخ ۷ آذر ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2775
#عاجز
#مقصر #قرائت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#فقه
💠 اقسام شرایط در نماز و اثر ان
👤#استاد_گنجی
شرایط نماز دو گونه هستند: شرایطی که در آنات متخلله هم شرط هستند که آقای خویی ان را شرایط صلات نامیده و بعضی از شرایط هم شرط اجزا هستند که آن را شرایط اجزا نامیده است.این اصطلاح دارای اثر است. مثلا قیام در نماز سه فرض دارد که طبق این اصطلاح بعضی از آنها شرط نماز نیستند مثلا قیام در تکبیر شرط جزء است و میتواند چیزی نگوید و مثلا چیزی از زمین بردارد.....
📚درس خارج فقه، جلسه ۱۳۷، ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#شرایط
#نماز #قیام
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 نادرست بودن قرائت قذر به شکل فعل در حدیث طهارت
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 مرحوم آقای صدر به تبع برخی دیگر از بزرگان احتمال فعل بودن واژه قذر در حدیث کل شیء نظیف حتی تعلم انه قذر را مطرح نموده و از آن نتایجی گرفته اند.
به عقیده ما مجموعه قرائنی که در مورد این حدیث وجود دارد منشا اطمینان به نادرست بودن این احتمال می باشد.
یکی از شواهد نادرست بودن این احتمال آن است که هیچکس (جز عده اندکی همچون شهید صدر) چنین احتمالی را مطرح نکرده است که شاهد عرفی نبودن این احتمال است.
شاهد دیگر ...
📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٣/٠٨
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#قذر
#قرائت #طهارت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #فقه
💠 تلفظ صحیح ضاد
📝 در نماز و قرائت، تبدیل حروف به یکدیگر جائز نیست؛ اما در مورد چگونگی تلفظ ضاد و تفاوت آن با ظاء، خصوصاً بین اهل عراق با مصریها، لبنانیها و حجازیها اختلافاتی وجود دارد؛
اهل عراق، ضاد را با کنارهٔ زبان و با رخوت بیان میکنند؛ ولی مصریها، لبنانیها و حجازیهای امروزی، ضاد را به صورت دال مفخم و با شدت تلفظ میکنند؛ البته برخی عراقیهای معاصر، ضاد را کاملاً مانند ظاء تلفظ میکنند که در این بحث مورد نظر نیست؛ زیرا هرچند از ابا عمر - که امام در لغت است - نقل شده که ضاد و ظاء یکی هستند و ادله و شواهدی نیز مطرح کردهاند؛ اما آیت الله سیستانی فرمودهاند: «مسلم و اتفاقی است که ضاد و ظاء دو حرف هستند، آنچه محل نزاع است این است که آیا تبدیل هر کدام جای دیگری در تکلم جایز است یا خیر؟» بنابراین متمایز بودن این دو حرف، مورد اتفاق است.
مصباح المنیر میگوید:
برخی از عرب ضاد و ظاء را در جای یکدیگر استعمال میکند و این کار در لغت نقل شده و در تکلم جائز است؛ اما در قرائت قرآن این جواز نقل نشده است؛ لذا در قرآن نمیتوان حرف ضاد را به ظاء یا بالعکس تبدیل کرد.
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=20296/#ZFeqh
#قرائت_نماز #تلفظ_ضاد
#تلفظ_صحیح_ضاد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 عنوانهای صحیح در بحث علم اجمالی
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
بحث #قطع_اجمالی باید در دو مقام صورت بگیرد: به لحاظ #مخالفت_قطعیه و به لحاظ #مخالفت_احتمالیه.
مشهور به جای مخالفت قطعیه و احتمالیه، به سراغ #موافقت قطعیه و احتمالیه رفتهاند؛ ولی از لحاظ فنی باید روی مخالفتها بحث شود؛ زیرا سؤال از منجزیت قطع اجمالی، یعنی آیا مخالفت مقطوع بالاجمال، #استحقاق_عقاب میآورد یا نه؟ موافقت قطعی یا احتمالی لازمهٔ این بحث است.
📚 درس خارج اصول، ۲۸ آبان ۱۴۰۱.
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 احتمال صحت عمل مجوز اخذ اجرت در مقابل اعمالی که مباشرت در آنها شرط است
👤#استاد_گنجی
در بحث نیابت مرحوم خویی فرموده است اصل عدم مشروعیت است چرا که ظاهر خطابات در مباشرت است مگر این که دلیلی بر خلاف بیاید. طبق مقتضای اصل اولی اخذ اجرت در مقابل آنها اکل مال به باطل است. استاد گنجی فرمودند هر چند ظاهر خطابات مباشرت است ولی معنای آن عدم مشروعیت نیست لذا شک میکنیم مشروعیت دارد یا نه، احتمال صحت برای اکل مال کفایت میکند و باطل نیست. شاهدش این است که اگر کسی برای نماز قضای احتمالی میت اجرت پرداخت کند صحیح است هر چند که ممکن است اصلا نماز قضایی نداشته باشد.
📚درس خارج فقه، جلسه ۱۳۰، ۱ خرداد ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#اخذ_اجرت
#اذان #مشروعیت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 اشکال آیت الله سیستانی در پذیرش حکم حکومتی در کلام مرحوم امام در لا ضرر
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 آیت الله سیستانی در کتاب لا ضرر متعرض کلام مرحوم امام در ذیل لاضرر شده است که ایشان با توجه به حکم حکومتی قائل به عدم ضمان در قضیه سمره شده اند.
مقدمۀ سخن آنکه در قضیۀ سمرة بن جندب، تزاحم، محدود به حکم تکلیفی است چرا که هر دو طرف پذیرفتهاند که این درخت از سمرة است و مطابق لایحل مال امرء مسلم الا بطیبة نفسه، نمیتوان در درخت تصرف کرد، ولی چون مالک درخت میخواهد به صورت پیوسته به درخت رسیدگی کند، این عمل ، با آبروی انصاری، تزاحم پیدا میکند. تزاحم، با رفع حکم تکلیفی حرمت تصرف برداشته میشود؛ یعنی ....
📚 #درس خارج اصول،جلسه ۴۸، ۷ آذر ۱۴۰۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2676
#لاضرر
#عنوان_ثانوی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
⚜《پیادهروی اربعین از شعائر اسلامی و وسیله ترویج مذهب است》
آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
در روایات بسیاری بر زیارت آن حضرت تاکید شده، حتی در پاره ای از این روایات، از وجوب و فرض بودن این زیارت یاد شده، تا بدانجا که برخی علماء همچون مرحوم علامه مجلسی و پدر بزرگوارشان به این نظر متمایل شده اند که بر کسی که توانایی انجام زیارت آن حضرت را دارد این زیارت در عمر یک بار واجب است. اما امروز این پیاده روی تبدیل به یکی از شعائر اسلامی و وسیله ترویج مذهب است و از این باب مصداق روایات مربوط به تعظیم شعائرالله است.
محدث جلیل القدر مرحوم حاجی نوری (قدس سره) با پیاده روی مستمر خود در ایام اربعین از نجف به کربلا، به همراه بزرگان علماء، به این مراسم شکوهی ویژه بخشید، و سر انجام در مسیر بازگشت پیاده روی، به دیار باقی شتافت.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 قرائتی متفاوت از حدیث طهارت و نتایج آن
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻مستند قاعده طهارت روایت "کل شیء نظیف حتی تعلم انه قذر" می باشد که در آن واژه قذر معمولا به شکل وصف قرائت می شود.
مرحوم آقای صدر به تبع برخی دیگر از بزرگان احتمال فعل بودن این واژه را مطرح نموده و از آن نتایجی گرفتهاند. ایشان می فرماید احتمال دارد این واژه فعل ماضی باشد که به معنای حدوث قذارت است در نتیجه مفاد حدیث به این شکل می شود: همه چیز پاک است مگر آنکه علم به حدوث قذارت در موردش حاصل شود. طبق این معنا شیئی که می دانیم سابقا نجس شده و مجرای استصحاب نجاست است ذیل غایت حدیث طهارت قرار گرفته و اساسا منافاتی با استصحاب نجاست پیدا نمی کند بلکه ذیل حدیث طهارت به نوعی دال بر استصحاب نجاست خواهد شد.
نتیجه دیگری ...
📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٣/٠٩
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#قرائت
#قذر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#مجله_پژوهش_نامه_اصول_فقه_اسلامی(شماره پنجم)
💠 شماره جدید سالنامه علمی تخصصی "پژوهش نامه اصول فقه اسلامی " منتشر گردید.
🔻در این شماره میخوانید:
1️⃣ بازخوانی منجزیت علم اجمالی در سایۀ عقل و نقل
نویسنده:سید موسی شبیری زنجانی
2️⃣ کنکاش در اثربخشی دو نظریۀ قضایای شرطیه و خطابات قانونیه بر پذیرش انحلال
نویسندگان: حسین سلیمانی امیری، سید مهدی محمدی
3️⃣ حقیقت حکم شرعی از منظر شهید صدر
نویسنده: عقیل رهبر کلیشمی
4️⃣ بازشناسی مفهوم و کارکردهای «امتنان» با تأکید بر کاربستهای کتب امامیان
نویسندگان: حسن رضایی صرمی، محمدصادق بدخش، مسیح بروجردی
5️⃣ ارزیابی نظریۀ جریانناپذیریِ تضاد میان احکام در اندیشۀ محقق اصفهانی
نویسنده: محمد علی اسماعیلی
6️⃣ واکاوی کاربردهای اصل عملی استصحاب در دانش رجال
نویسنده: سید رضا حسنی
✅ جهت مشاهده و دانلود مقالات به سایت مجله مراجعه بفرمایید:
🆔 http://osoul.mfeb.ir/volume/5
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 جواز غرر در مهر عقد دائم
👤 #استاد_شهیدی
در صحیحه محمد بن مسلم از امام باقر (ع) آمده است که «جَاءَتِ امْرَأَةٌ إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَتْ زَوِّجْنِي فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ لِهَذِهِ فَقَامَ رَجُلٌ فَقَالَ أَنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ زَوِّجْنِيهَا فَقَالَ مَا تُعْطِيهَا فَقَالَ مَا لِي شَيْءٌ فَقَالَ لَا قَالَ فَأَعَادَتْ فَأَعَادَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْكَلَامَ فَلَمْ يَقُمْ أَحَدٌ غَيْرُ الرَّجُلِ ثُمَّ أَعَادَتْ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي الْمَرَّةِ الثَّالِثَةِ أَ تُحْسِنُ مِنَ الْقُرْآنِ شَيْئاً قَالَ نَعَمْ فَقَالَ قَدْ زَوَّجْتُكَهَا عَلَى مَا تُحْسِنُ مِنَ الْقُرْآنِ فَعَلِّمْهَا إِيَّاهُ»
ظاهر صحیحه آن است که غرر در مهر عقد دائم جایز است. زیرا ...
📚 درس خارج فقه، ۲۳ آذر ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2705
#مهر
#غرر #عقد #دائم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 حل یک اختلاف فقهی بر اساس تحلیل درست «دلالت التزامی»
👤 #استاد_فرحانی
اینکه آیا معاطات، عقد است یا نه، یکی از اختلافات فقهی است. محقق نائینی معتقد است که معاطات عقد نیست. حضرت امام(ره) با استفاده از تبیین حقیقت «دلالت التزامی» نشان میدهد که استدلال محقق نائینی ناتمام است...
📚 درس خارج مفاهیم، جلسۀ ۲ آبان ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2704
#دلالت
#التزامی #تطبیق_فقهی #معاطات
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 دلالت تعبیر "رضی الله عنه" بر تشیع و وثاقت راوی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
گاهی مشاهده میشود که در مورد یک راوی پس از ذکر نام او، تعبیر "رضی الله عنه" به کار رفته است. آیا میتوان از این تعبیر #تشیّع و همچنین #وثاقت آن راوی را استفاده نمود؟ به نظر میرسد قبل از بحث از این مساله، به یک سوال مهم باید پاسخ داد: آیا لزوما این تعبیر توسط #مصنف استفاده شده است؟ از این جهت که احتمال اضافه شدن این گونه تعابیر توسط #نسّاخ و #کتّاب، جدی است، این زاویه از بحث باید مورد توجه واقع شود....
📚 درس خارج فقه، ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2921
#تحیّات
#ترضّی #ترحیم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #جرعه_ای_از_دریا
💠 من سنم بالا رفته است، نمیتوانم استنباط کنم…
شنیدهام که وحید بهبهانی در اواخر عمر، خودشان را مجتهد نمیدانستند و میگفتند: سن من بالا و قوای فکریام تحلیل رفته است و نمیتوانم استنباط کنم. لذا از شاگرد خود بحرالعلوم میپرسیدند و میگفتند: شما فقط فتوا را بدون ذکر دلیل نقل کنید تا در آن شبهه پیدا نکنم!
مرحوم آقای حاج آقا رضا همدانی هم در اواخر عمر رسالهشان را جمع کردند و گفتند: من حافظهام را از دست دادهام و نمیتوانم فکر کنم و به مراجعهکنندگان میگفتند: کسی که از او تقلید میکردید، دیگر وجود ندارد و بدین شکل آنها را رد میکرد.
✅ #لوح_پژوهشی_ذکری 👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=20296/#ZJore
#وحید_بهبهانی #رضا_همدانی #تقوا
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#اصول
💠 اتحاد داشتن مرتبه فعلیت و تنجز از نظر حاج شیخ اصفهانی
👤#استاد_گنجی
در بحث جمع بین حکم ظاهری و واقعی راههایی گفته شده است که یکی از انها را مرحوم حاج شیخ اصفهانی فرموده است. ایشان قائل شده است که مرتبه فعلیت و تنجز دو مرحله نیست بلکه یک مرحله است زیرا قوام حکم به وصول است چرا که حکم باید امکان داعویت داشته باشد و تا زمانی که واصل نشد امکان داعویت ندارد. لذا در ظرف جهل که امکان داعویت ندارد انشائی است با وصول و علم هم به فعلیت میرسد و هم منجز شده است.
📚درس خارج اصول، جلسه ۱۲۴، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#فعلیت
#تنجز #حکم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 استفاده از مناسبت حکم و موضوع در روایت غیاث بن ابراهیم
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 حضرت در روایت غیاث بن ابراهیم می فرمایند: لا بأس أن یغسل الدم بالبصاق. مناسبات حکم و موضوع و غسل دم را در کنار هم بگذارید. وقتی احتمالات راجع به آب دهان و خون را در نظر بگیرید، احتمالی به ذهنتان می آید که روایت مربوط به خون در دهان بوده است و چون دهن از بواطن است، در بواطن چیزی نجس نمی شود. پس اگر خون....
📚 درس خارج فقه، جلسه ۲۴ ، دوم آبان ۱۴۰۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2696
#نجاست
#حکم #موضوع #خون #دهان
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 اصالة الفساد در معاملات و عبادات
👤 #استاد_شهیدی
🔻مشهور است که اصل در معاملات بر فساد می باشد که این همان استصحاب عدم اثر است که استصحاب در شبهات حکمیه می باشد.
بنابراین طبق نظر کسانی که استصحاب در شبهات حکمیه را مطلقا یا در خصوص وجودیات نمی پذیرند؛ جریان اصاله الفساد دچار مشکل خواهد شد
باید دید راه جایگزینی وجود دارد؟؟
📚 درس خارج اصول ۱۴۰۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2557
#استصحاب
#اصاله_الفساد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 تفاوت ماهوی اصل محرز و غیر محرز در کلام شهید صدر
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 شهید صدر تفاوت اماره و اصل محرز و اصل غیر محرز را صرفا یک تفاوت لسانی نمی داند. ایشان می فرماید تفاوت این سه در آن است که شارع مقدس در مقام تزاحم ملاکات به چه مناطی یک طرف را مقدم داشته است. اگر ترجیح یک طرف بر طرف دیگر به مناط قوت احتمال باشد اماره است و اگر به مناط قوت ...
📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٢/١٧
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#محرز
#غیرمحرز #مناط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#اصول
💠 تفصیل مرحوم شهید صدر نسبت به منجزیت علم اجمالی در وجوب موافقت قطعیه
👤#استاد_گنجی
مرحوم شهید #صدر نسبت به منجزیت علم اجمالی در وجوب موافقت قطعیه تفصیل میدهد. ایشان می فرماید اگر شبهه در قیدی باشد که در خطاب واضح است و شک در منطبق علیه است باید احتیاط کرد مثلا می داند اکرام عالم واجب است ولی نمی داند زید عالم است یا عمرو. در این جا باید احتیاط کند. ولی اگر قید معلوم نبود در خطاب اینجا احتیاط لازم نیست. مثلا می داند یا ظهر و یا جمعه واجب است اینجا وجوب احدهما را میداند ولی ظهر و جمعه که قید است واضح نیست و احتیاط لازم نیست.
📚درس خارج اصول، جلسه ۱۰۹، ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#علم_اجمالی
#اقتضا #علیت_تامه #احتیاط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 چگونگی احراز در مقام بیان بودن
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
برای تمسک به اطلاق لازم است احراز شود که متکلم در مقام بیان بوده است. سؤال مهمی که باید بدان پاسخ داد، این است که از کجا میتوان فهمید که متکلم در مقام بیان قیود تکلیف بوده است؟ سه پاسخ به این سؤال داده شده است:........
📚 درس خارج اصول، ۳ خرداد ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2551
#مطلق
#مقدمات_حکمت #مقام_بیان #قرائن
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir