ظهور نمی تواند از سیره ردع کند..mp3
1.64M
🔸 #فقه
💠 عدم ردع سیره متشرعه توسط ظهور آیه یا روایت معروف
👤 #استاد_حسینی_نسب
📚 درس خارج فقه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇🏼
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3415
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🔰@mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 علم اجمالی به تحقق مخالفت بعضی از فتاوی مانع از جریان اصل عملی؟
👤#استاد_گنجی
معمولا فقیه علم اجمالی دارد که در سراسر فقه بعضی از اصول عملیه مخالف با #واقع است. سوال این است که آیا این علم اجمالی مانع از اجرای #اصل عملی میشود؟ راههای مختلفی برای حل این مشکل مطرح شده است. بعضی قائل هستند با وجود این علم اجمالی ما باز میتوانیم اصل عملی جاری کنیم چرا که شاید علم اجمالی به مخالفت واقع در مواردی بوده که مطابق احتیاط بوده. یعنی واجب نبوده مثلا و گفته شده که واجب است ...
📚درس خارج اصول، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#اصول
#اجمالی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 عدم امکان اشتراط فسخ در نکاح
👤 #استاد_سیداحمد_مددی
آیت الله خویی رحمة الله علیه فرموده است که در نکاح امکان ندارد بتوانیم اشتراط فسخ داشته باشیم؛ نه بدین دلیل که روایت «المومنون عند شروطهم» مشکل دارد بلکه به خاطر عدم قابلیت نکاح ...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3166
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #رجال
💠 بررسی دلالت عبارت شیخ طوسی رحمه الله بر وثاقت صاحبان توقیع
👤 #استاد_شهیدی
شهید صدر برای اثبات جلالت محمد بن عبدالله بن حمیری و پدر ایشان فرمودهاند: اینها از طریق نواب اربعه برای امام عصر عج توقیع مینوشتند و حضرت عج نیز جواب آنها را میدادند و شیخ طوسی نیز در کتاب #الغیبة فرمودهاند: «و قد كان في زمان السفراء المحمودين أقوام #ثقات ترد عليهم التوقيعات من قبل المنصوبين للسفارة من الأصل» و این عبارت دلالت دارد بر این که کسانی که برای امام عج توقیع نوشته و امام عج جواب آنها را دادند #ثقه هستند و با توجه به این که محمد بن عبدالله بن حمیری و پدرشان نیز از این افراد هستند پس ثقه بودن آنها ثابت میشود.
به نظر ما این بیان تمام نیست زیرا...
📚 درس خارج اصول، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3420
#حمیری
#توقیع #طوسی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 جایگاه ابن ابی عقیل در طایفه
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 مراد از #قدیمین، ابن ابی #عقیل و ابن جنید است.
ابن جنید در طائفه امامیه –از آن رو که قائل به #قیاس بوده است- مطرود واقع شده و کتب او هم متروک بوده است. ولی ابن ابی عقیل در طائفه امامیه بسیار محترم بوده است.
#نجاشی در مورد کتاب او بیان کرده است که هر حاجی که از خراسان میآمد، کتاب او را میخرید:
«فقيه متكلم ثقة له كتب في الفقه و الكلام منها: كتاب المتمسك بحبل آل الرسول كتاب مشهور في الطائفة، و قيل: ما ورد الحاج من خراسان إلا طلب و اشترى منه نسخ، و سمعت شيخنا أبا عبد الله رحمه الله يكثر الثناء على هذا الرجل رحمه الله».
مراد از شیخنا در این عبارت، شیخ #مفید است.
در هر صورت فقه ابن ابی عقیل در طایفه بسیار مشهور و مورد اعتنا بوده است؛ ولی فقه او به لسان روایات نیست. بلکه عباراتی فقهی است.
📚 درس خارج فقه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
تقریر این جلسه👇👇👇
https://eitaa.com/mj_shobeiri/5589
ادامهی مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3430
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#فقه
💠 حرمت تغییر جنسیت از باب تغییر خلق الله
👤#استاد_اراکی
تغییر جنسیت بر فرض امکان آن حرمت دارد. چرا که آیه شریفه «فلیغیرن خلق الله» دلالت دارد بر این که این تغییر کار حرامی است. تقریب استدلال این است که در ذیل این آیه روایتی در مجمع البیان آمده که تفسیر به تغییر دین الله و أمره شده است. هر چند ظهور خلق الله در تغییر تکوینی است اما چون این تغییر #تکوینی موجب تغییر #تشریعی شده است لذا این گونه در روایت تفسیر شده است...
📚درس خارج فقه، ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
ادامه مطلب و مباحثه👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3409
#جنسیت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
کانال مباحثه فقاهت در تلگرام👇
https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#نشست_علمی
شماره 61
نشست علمی با موضوع:
ارزش و اهمیت پژوهش در مصاحف کهن قرآنی همراه با معرفی و نمایش مصحف مشهد رضوی«کامل ترین نسخه خطی قرآن از سده نخست هجری قمری»
🎤 ارائه توسط استاد دکتر مرتضی کریمی نیا
📆زمان: شنبه 22 اردیبهشت 1403
⏱ساعت 17/30
🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد ارگ) ساختمان جدید مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا
🆔 @neshast_mfemb
💠 #گزارش_علمی_مقطع_سطح
✅ شماره 2⃣
#کرسی_آزاداندیشی
💠 چینش نوین مباحث علم اصول با محوریت مراتب حکم شرعی در نظر امامیه
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام محمد واحدی
👤استاد ناظر :حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد تاکی
👤داور: حجت الاسلام و المسلمین حسین سنایی
📆زمان: دوشنبه ۲۴ اردیبهشت، ساعت ۱۳
✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، سالن همایش طبقه اول
📌این گزارش با مجوز رسمی از کمیته مرکزی برگزاری کرسی های آزاد اندیشی حوزه های علمیه برگزار می شود.
🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا
🆔 @neshast_mfemb
🔰 #اصول
💠 اشکال مرحوم خویی به مثبت بودن استصحاب در متضایفین
👤 #استاد_شب_زنده_دار
📝 مرحوم آخوند استصحاب در متضایفین را صحیح و از مستثنیات عدم #حجیت اصل #مثبت می دانند ولی مرحوم #خویی اشکالی به این نظر #آخوند داشته و #استصحاب در #متضایفین را مثبت می دانند. استاد در تکمله این اشکال تقریب جدیدی نسبت به مثبت بودن استصحاب در متضایفین بیان میکنند و میفرمایند.....
📚درس خارج اصول ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3424
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 سبک بعضی از کتب لغت
👤#استاد_عابدی
کتابهای #لغت با سبکهای مختلف نوشته شده است. بعضی از کتابهای لغت را میگویند کتاب لغت قافیه. مثل صحاح #جوهری که برای یافتن معنای کلمه باید آخر کلمه را لحاظ کرد. بیشترین کتاب لغت هم به این سبک است. مثل #صحاح جوهری یا تاج العروس یا #قاموس. هدف از تالیف چنین کتابهایی هم این است اگر کسی که شاعر است و میخواهد یک قصیده بگوید که آخرش لام باشد صد یا هزار کلمهای که آخرش لام است باید داشته باشد. با #المنجد نمیتواند پیدا کند ولی با صحاح راحت پیدا میکند.....
📚درس خارج اصول، ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#اصول
💠 دلالت حدیث ثقلین بر مفهوم داشتن قضیه شرطیه
👤#استاد_قائینی
...قلْتُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ صِفْهُمْ لِي فَقَالَ الَّذِينَ قَرَنَهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِنَفْسِهِ وَ نَبِيِّهِ فَقَالَ- يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ قُلْتُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكَ أَوْضِحْ لِي فَقَالَ الَّذِينَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي آخِرِ خُطْبَتِهِ يَوْمَ قَبَضَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ إِنِّي قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا- كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي...
مطابق این روایت امام علیه السلام به حدیث #ثقلین تمسک کردند برای اینکه اثبات کنند فقط کسی که تمسک به کتاب و #عترت با هم بکند گمراه نمیشود و هر کس به آن دو با هم تمسک نکند گمراه میشود.
اگر قضیه شرطیه بر #حصر جزاء بر #شرط دلالت نکند چنین استدلالی ناتمام است...
📚درس خارج اصول، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی
در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3436
#مفاهیم
#مفهوم #شرط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠معنای ظهور عرفی و بیان برخی از قواعد استظهار عرفی
👤 #استاد_شهیدی
مراد از #ظهور این است که کلام به نحوی باشد که اگر خود #خطاب همراه با قرائن #حالیه و #مقالیه متصله نگاه شود نوع عقلاء وثوق به #مراد متکلم پیدا میکنند -البته این که ممکن است بالفعل به خاطر موانع خارجی، وثوق پیدا نشود، بحث دیگری است- بله اگر کلام به گونهای باشد که گفته شود ما گمان داریم که مراد از این خطاب این مطلب است فایده ندارد.
از طرف دیگر ظهور عبارت از آن معنایی است که در عرفی که متکلم در آن #عرف سخن گفته است به ذهن مخاطب میآید نه این که عرف متکلم نادیده گرفته شود....
📚 درس خارج اصول، ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3322
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir