eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.3هزار دنبال‌کننده
990 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠 از استحالۀ استعمال لفظ در اکثر از معنا تا مطابق ظاهر شمردن آن 👤 🔻 آیت الله والد پدیدۀ در از معنا را به لحاظ ثبوتی ممکن می‌دانند ولی می‌فرمودند این شیوۀ تکلم، به مقامات خاصی اختصاص دارد و در معمول گفت‌وگوهای بشر رخ نمی‌دهد زیرا فرایند افهام معنا در آن همراه با نوعی پیچیدگی است. بنابراین اگر در جایی متکلم قصد پیچیده‌گویی داشته باشد، از چنین شیوۀ تکلمی بهره می‌برد. برای مثال در لغزها و معمّاها یا ماده‌تاریخ‌ها که اساسشان با پیچیدگی همراه است، از شیوۀ استعمال لفظ در اکثر از معنا استفاده می‌شود ولی باید دانست در محاورات عادی بشر، عرف متعارف از آن استفاده نمی‌کند یا اگر استفاده کند بسیار نادر است. همین ندرت، سبب می‌شود چنین تکلمی خلاف ظاهر تلقی شود. مرحوم آقای بروجردی مطلبی دارند که قبل از آن در کلمات مرحوم شیخ ... 📚 درس خارج اصول،۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3704 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠عدم حرمت قِران بین سورتین و نکته اصولی آن 👤 در بحث شده که امر در و ظاهر در است ولی این خیلی مستحکم نیست. لذا مثل مرحوم صاحب گفته در شریعت مقدس آنچنان امر در و نهی در شده که ظهوری برای امر در وجوب و نهی در حرمت باقی نمانده. اما به نظر ما امر در وجوب و نهی در حرمت ظهور دارد ولی ظهورش چندان قوی نیست. مرحوم شیخ الشریعة اصفهانی نیز در رساله گفته این ظهور اضعف الظهورات است..... 📚درس خارج فقه، ۷ آبان ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3659 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 نحوه تحمل احادیث در کتاب تحف العقول 👤 شواهد موجود حاكی است كه اين كتاب ها و كه در اختيار صاحب بوده، به نحو به ايشان رسيده است، البته می شود به اين مطلب با مقدمه‌ای كه در اول كتاب آمده اشكال كرد؛ چون ايشان در مقدمه نوشته است: «واسقطت الأسانيد تخفيفاً و إيجازاً و إن كان أكثره لي سماعا» ايشان تعبير كرده كه اكثر اين كتاب را من به نحو كردم، و اين با وجاده نمي سازد، اما ظواهر نشان نمی دهد كه ايشان در حوزه های عليمه‌ی آن زمان حضور فعالی داشته اند.... 📚‏درس خارج اصول، ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3635 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 تعویض سند به جهت تصحیح سند 👤 تعویض از نظر هدفی که دنبال می‌کند دو گونه است گاه هدف از آن، سند است و گاه برای اهدافی دیگر انجام می‌شود. ۱- سند برای تصحیح آن گونه‌ای که اهمیت بیشتری دارد و در کلمات متأخران دیده می‌شود تعویض سند برای تصحیح آن است. این گونه را صاحب در کتاب منتقى الجمان و میرزا محمد در کتاب منهج المقال به کار برده اند. بعدها محمد بن علی اردبیلی در رساله‌ی تصحيح الأسانید دیدگاه صاحب معالم را گسترش داد به گونه ای که به ادعای وی این رساله می‌تواند بیشتر احادیث کتاب‌های و را تصحیح کند. علمای بعدی این گونه از سند را به بیان‌های گوناگونی رد یا تأیید کردند. 📚 استناد، صفحه ۴۹۸ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3716 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
❇️ توسل عامه به 📖آیت الله بهجت(ره): 🔹️ در جریان ابتلای اهل به وبا، که آقا سید محمد به شیعیان دستور داده بود سه روز روزه بدارند و زیارت بخوانند، فوج‌ فوج از غیرشیعه می‏‌مردند و یک نفر شیعه از دنیا نمی‏‌رفت. 🔹️ ازاین‌رو، بعضی از در صحنِ مقابل ضریح می‏‌ایستادند و می‏‌گفتند: «یا عَلِیّ الْهادی، نُسَلّمُ عَلَیک مِثْلَ ما یسَلّمُ عَلَیک الشیعَةُ؛ ای علی‌الهادی، همان‌گونه که شیعه به تو سلام می‏‌گویند، ما به تو سلام می‏‌گوییم». 🔹️ ملاحظه می‏‌کنید با اینکه حقانیت روشن بود، ولی ایمان نمی‏‌آوردند و ریشه مطلب را که بود دنبال نمی‏‌کردند. 📚در محضر بهجت، ج۳، ص۲۳۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
صور تقدم عام بر مطلق .mp3
2.4M
🔸 💠 صور تقدیم عام بر مطلق در محل اجتماع عامین من وجه 👤 📚 درس خارج اصول، ۵ آبان ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3714 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 صور تقدیم عام بر مطلق در محل اجتماع عامین من وجه 👤 🔻 در این مساله شش صورت وجود دارد، که فقط در صورتی که عام کل و ما شابهه باشند، و در مقدمات حکمت با اصاله البیان باشد و یا در صورتی که کل و ما شابهه نباشد، ولی مدخولش با احراز مقام بیان با باشد و در طرف مقابل مطلق با اصاله البیان، احراز شده باشد، که در این دو صورت عام مقدم می شود و الا در غیر این دو صورت یا می کنند و یا مطلق مقدم می شود. 📚 درس خارج اصول، ۵ آبان ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3714 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 پاسخ به اشکال عدم معقولیت جزء مستحب آقای و آقای فرموده‌اند که اگر نماز با «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین» تمام می‌‌شود و بعد از آن «‌السلام علیکم» گفته شود، «السلام علیکم» یک خارج نماز است و نمی‎تواند داخل در نماز باشد حتی آن مستحباتی که در اثنای نماز هستند مانند قنوت، مستحباتی نفسی هستند که آنها نماز است و نیست که جزء نماز دانسته شود زیرا جزء، چیزی است که ینتفی الکل بانتفاءه. اگر چیزی مستحب است یعنی می‎توان آن را نیاورد و کل هم با انتفای آن منتفی نمی‎شود. اینکه چیزی هم جزء باشد که باید «ینتفی الکل بانتفاءه باشد» و هم مستحب باشد یعنی «لا ینتفی الکل بانتفاءه»، تهافت است. اما این مطلب قابل پاسخ است زیرا.... 👤 📚 درس خارج فقه، ۷ مهر ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3707 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
encode20241206080717.mp3
1.08M
🔰 💠 پاسخ به اشکال عدم معقولیت جزء مستحب 👤 📚 درس خارج فقه، ۷ مهر ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3707 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 معلوم شدن موارد تقیه در بین شیعیان تا قرن ۴ 👤 در قرن اول و دوم و سوم روایات در فضای صادر می شده و شیعه هم بین خودشان می‌فهمیدند که ائمه از چه چیزی تقیه کرده‌اند. تقیه ها و مهمّات در فقه اهل البیت علیهم‌السلام تا شروع قرن چهارم بین خود شیعه معلوم شده بود. بعد در حدود سال سیصد و پنجاه، دیگر رسمی شد. که بغداد را گرفتند و خلیفه هم تابع آن‌ها بود، شیعه قدرت حکومتی پیدا کردند. وقتی شیعه قدرت حکومتی داشتند، دیگر تقیه به‌معنای قرون قبلی محو موضوع شد. لذا در زمان شیخ مفید..... 📚درس خارج فقه ، ۲۱ مهر ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3718 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
1️⃣☘️ اثرات تکوینی نجاست در تاریکی نفس و از بین بردن صفای معنوی ☘️ 🔹️ «یکی از بزرگان علماء نجف اشرف، مرحوم آقا (رضوان‌الله علیه) بودند که استاد ما آقا شیخ کاظم از شاگردان ایشان بوده و فقاهت خودش را از ایشان می‌دانست. آقا شیخ محمد کاظم شیرازی در علم و عمل، مرد بسیار جلیل‌القدری است. 🔹️ ایشان یک وقتی به خانواده‌اش می‌گوید: من حس می‌کنم یک نحوه کدری و روحی برایم پیدا شده است. نکند این آب یا چیزی که مصرف می‌کنیم متنجس شده باشد؟! چون آن‌ موقع‌ها آب لوله‌کشی نبود بلکه آب را از بیرون می‌آوردند و در خمره سفالی یا یک ظرف‌هایی می‌ریختند و برای یک هفته، یا چند روز نگهداری می‌کردند تا سقاها و ‌آب‌فروشها دو مرتبه آب بیاورند. ایشان به خانواده‌اش می‌گوید یک تاریکی‌ای در خودم احساس می‌کنم. 🔹️ آدم گاهی یک صفا و جلاء روحانی و معنوی در خودش احساس می‌کند؛ یک نورانیت و حال معنوی احساس می‌کند؛ حوصله‌ی با خدا را دارد، حوصله‌ی مناجات دارد. یک‌وقت هم می‌بینی نه چنین حالتی ندارد و اصلاً نمی‌تواند دل به این چیزها بدهد! .. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
2️⃣☘️ اثرات تکوینی نجاست در تاریکی نفس و از بین بردن صفای معنوی ☘️ 🔹️ فرموده بود این‌طور حس می‌کنم که در من ایجاد شد. رفتند بررسی کردند دیدند بلی؛ آن ظرف و خمره‌ای که برای آب است یک موش مثلاً در درون آن افتاده و مرده است و در آن مدتی که از آن آب استفاده می‌کردند سبب شده که آن نورانیت و صفای معنوی از بین برود!!؛ با این‌که (به لحاظ شرعی این آب تا آن زمانی که نمی‌دانستند متنجس شده) اصالة ‌الطهاره و طهارت داشته و به حسَب شرع مشکلی ندارد. حالا بعد از آن‌که فهمیدند باید طبق روایت هر چیزی که آن آب با آن ملاقات داشته را تطهیر کنند و وضوها و نمازها را هم اعاده کنند. 🔹️ بله! نجاست یک واقعیتی در است که با انسان ارتباط هم دارد و اگر آن را مصرف کردی در شما، در آن روحیات معنوی شما اثرگذار است چون این‌ها یک امور واقعی است و شارع در حکم خود از این امر تکوینی کشف کرده است». 📚 استاد شب زنده‌دار در درس خارج اصول (۱۴۰۱/۱۱/۱۰) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
تخفیف‌های متنوع در خرید محصولات نور! ✅ خرید از فروشگاه اینترنتی نور (نورشاپ)، خرید دانلودی با 70% تخفیف و خرید فیزیکی با 50% تخفیف ✅ خرید حضوری از فروشگاه دائمی مرکز با 50% تخفیف ✅ ارائه طرح همراهان نور (بیش از 100 نرم‌افزار در یک بسته) با تخفیف ویژه خرید از طریق لینک زیر👇 www.noorsoft.org ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
شماره 64 نشست علمی با موضوع: توصیه های راهگشا در پژوهش های دینی 🎤 ارائه توسط استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی 📆زمان: سه شنبه 27 آذرماه ⏱ساعت 12:30 🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد سلماسی) مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیه السلام ✅برنامه ی ویژه به مناسبت 🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 شماره 64 نشست علمی با موضوع: توصیه‌های راهگشا در پژوهش‌های دینی 🎤 ارائه توسط استاد سیدمحمدجواد شبیری زنجانی 🌐 پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb
Neshast Elmi64_403_09_27_Shobeiri.mp3
27.51M
🔰 #️⃣ شماره 64 💠 موضوع: توصیه های راهگشا در پژوهشهای دینی 🎤 ارائه دهنده: استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی(دامت برکاته) 📆 زمان: سه شنبه 1403/09/27 🔷 مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠تبین اصل عملی بودن اصالة‌الظهور 👤 مرحوم تمسک به اصالة الظهور برای اثبات را صحیح نمیداند؛ به این بیان که اصل در جایی جاری است که اثر عملی بر آن مترتب باشد اما در جایی که ظهور اثر عملی ندارد جاری نیست. در مثل «لاتکرم زیدا» عدم وجوب اکرام زید روشن است لکن ممکن است این عدم وجوب اکرام به جهت خروج تخصصی از «اکرم کل عالم» باشد یا خروج تخصیصی؛ و نمیتوان با جریان عموم در «اکرم کل عالم» خروج تخصصی زید را از اثبات نمود؛ زیرا بعد اینکه یقینا خاص وجوب اکرام ندارد در جریان این اصل عموم ثمرۀ عملی وجود ندارد و بنای عقلاء بر جریان اصل ظهور در جایی است که در مقام عمل اثر داشته باشد. و این یعنی... 📚درس خارج اصول، ۴ آذر ۱۴۰۳ ✅ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3691 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
تبیین اصل عملی بودن اصاله الظهور.mp3
1.1M
🔸 💠تبیین اصل عملی بودن اصالة‌الظهور 👤 📚درس خارج اصول، ۰۴ آذر ۱۴۰۳ ✅ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3691 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 تمسک به عمومات و اطلاقات امضای معاملات برای اثبات مشروعیت مطلق اشخاص اعتباری 👤 در باب ، اقوال و نظریات متعددی از سوی فقها مطرح شده است که نظریه اول، مطلق اشخاص است. برای اثبات این نظریه، أدله متعددی ذکر شده است که دلیل اول، تمسک به اطلاقات و عمومات أدله امضای معاملات از قبیل «أوفوا بالعقود»، «أحل الله البیع» و «تجارة عن تراض» است. دلیل اول نیز دارای تقاریب متعددی است که برخی از تقاریب، در مورد همه أدله‌ی امضای معاملات قابل استناد بوده و برخی نیز اختصاص به برخی از أدله دارد. تقریب اول برای استناد به أدله امضای معاملات که در همه ‌آنها قابل بیان است، این چنین است که ... 📚 برگرفته از صفحه ۶۴ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3708 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
❇️ نکته‌ای قابل توجه در خطبه شقشقیه 📖 🔹️ هرچند خلفای سه‌گانه صفات زیادی داشتند، ولی علیه السلام در خطبه در مورد هر یک، صفت ویژه و برجسته او را متذکّر می‌شود. آن حضرت در رابطه با خلیفه اول مساله غصب را مطرح می‌کند: «أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا فُلَانٌ [ابْنُ أَبِي قُحَافَةَ] وَ إِنَّهُ لَيَعْلَمُ أَنَّ مَحَلِّي مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَى» 🔹جدای از آنکه نصب، امری الهی است. بر فرض آنکه انتخابی باشد، ابوبکر با علیه السلام قابل مقایسه نبود. آن حضرت در مورد خلیفه دوم، شدّت خشونت او را متذکّر می‌شود: «فَصَيَّرَهَا فِي حَوْزَةٍ خَشْنَاءَ يَغْلُظُ كَلْمُهَا وَ يَخْشُنُ مَسُّهَا وَ يَكْثُرُ الْعِثَارُ فِيهَا» 🔹امیرالمومنین علیه السلام در مورد خلیفه سوم مساله عیّاشی و شکم‌پرستی وی را مطرح می‌نماید. تعبیری که حضرت در این مورد به‌ کار برده بسیار عجیب است: «إِلَى أَنْ قَامَ ثَالِثُ الْقَوْمِ نَافِجاً حِضْنَيْهِ‏ بَيْنَ نَثِيلِهِ‏ وَ مُعْتَلَفِهِ‏» 🔹حضرت معمولا مراعات می‌کردند و این تعبیرات را به کار نمی‌بردند، ولی در این مورد به‌ جهت آتشی که سالها درون حضرت بود و ایشان را سوزانده بود، در شقشقه‌ای که حضرت بیان کرد این تعبیر را در مورد خلیفه سوم به کار برد. 📚درس خارج فقه، ۲۱ آذر ۱۴۰۳ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تفاوت بین اعانه بر اثم و ترغیب الی الحرام و تسبیب الی الحرام 👤 محل بحث در بر در جایی است که یک خارجی، عنوان بر بر آن صادق باشد، به طوری که انجام حرام متوقف بر این مساعده باشد، ولی در عین حال اصل فعل حرام به باشد، نه لذا این بحث نباید با عناوین دیگری که شباهتی با این بحث دارند خلط شود..... 📚درس خارج فقه،۶ مهر ۱۳۹۹ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3648 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 جریان حدیث رفع در احکام وضعیه 👤 مرحوم ادعا کرده که ما استکرهوا علیه به بالمعنی الاخص یعنی اختصاص دارد کما اینکه رفع ما اضطروا الیه به بالمعنی الاعم اختصاص دارد. مثلا کسی که به دادن شده، باطل است. یکی از شرایط صحت ، است لقول النبی صلی الله علیه‌ وآله رفع ما استکرهوا علیه..... 📚درس خارج اصول، ۱ آبان ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3644 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
☘️ تاثیر اجداد انسان بر آینده او ! ☘️ 🔹️ استاد فاضلی از آیت الله بنابی و ایشان از آیت الله گرگری: ایشان می‌گوید که بودیم از نظر علمی از دوستانمان عقب نبودیم؛ ولی برخلاف دوستان، اقبالی به ما نبود..دیگران درس شلوغی داشتند ولی ما اینطور نبودیم. 🔹️ توسل زیادی به امیرالمومنین(ع) کردم؛ خواب دیدم که ایشان فرمود شما راه را بسته است! برای برادرم که بود نامه نوشتم که نسل ما را بررسی کند؛ ایشان هم تا ۶ یا ۷ نسل را بررسی کرده بود؛ نتیجه بررسی ایشان این بود که جد پنجم ما ظالمی بوده که او باعث بسته شدن راه محل رجوع شدن ما شده بود.. 🔹️ البته حضرت(ع) در خواب فرموده بود: مقام شما نزد ما کمتر از دیگران نیست، ولی مرجع بودن دیگر نمی‌شود. میگفت من دیدم این مسیر بسته است لذا عبادت خودم را زیاد کردم تا از این راه جلو روم‌. 📘 استاد فاضلی هیدجی، سفر علمی_زیارتی نجف، خرداد ۱۴۰۳ شمسی. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 انحاء حق اشخاص نسبت به اموال 👤 اشخاص به ۹ شکل می تواند به اموال تعلق گیرد: ۱- محض ۲-تعلق حق شخص به عین مال به نحو حق ۳-تعلق حق شخص به عین مال به نحو حق ۴-تعلق حق به مال به نحوی غیر از نحو دوم و سوم ۵-حق مالی به نحو ۶-ملکیت متعلق به عین به نحو ۷-اشاعه در ۸- فی المعین در عین ۹-کلی فی در مالیت هر کدام از این موارد مثال های مختلفی در فقه دارند از قبیل .... 📚 درس خارج فقه، ۳۰ آبان ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3728 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir