#فقه
💠 تنقیح صغرای اقدام بر ضرر
👤 #استاد_قائینی
📝از نظر عدهای از علماء ادله نفی ضرر شامل موارد اقدام بر ضرر نیست و برای آن به بیع غبنی با علم به غبن و اختلاف قیمت مثال میزنند.
مرحوم آقای خویی اگر چه بیع غبنی با علم به غبن را از موارد اقدام بر ضرر میدانند اما نذر یا قسم بر چیزی که مستلزم ضرر باشد مثل قسم بر ترک قسم در موارد منازعات و مرافعات را مصداق اقدام بر ضرر به حساب نمیآورند.
از نظر حضرت استاد هر دو مثال از موارد اقدام بر ضرر است و مشمول ادله نفی ضرر نخواهند بود. تحلیل آن به این صورت است ...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2339
#اقدام_بر_ضرر
#لاضرر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 حرام مستقل نبودن گناه کوچک ملازم با گناه بزرگتر؟؟؟!!!!
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
در بحث اجتماع امر و نهی، ضمن بحث از نماز در مکان غصبی، معیار حرمت غصب مطرح شده است. استاد معیار در حرمت غصب را عدوانی بودن تصرف دانستند نه طیب نفس نداشتن مالک. اگر کسی این مبنا را نپذیرد، باز ممکن است به طریق دیگری اثبات نماید که نماز در مکان غصبی حرام نیست، در نتیجه اجتماع امر و نهی در نماز در مکان غصبی مصداق ندارد: پارهای از محرمات هستند که دلیل حرمتشان شامل مواردی نمیشود که با محرَّم اهمی همراه و مقارن شوند....
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2337
#اجتماع_امر_و_نهی
#غصب
#نماز_در_مکان_غصبی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 تقدم حق الناس بر حق الله
👤 #استاد_گنجی
🔻 یکی از مرجّحات باب تزاحم عبارت است از تقدّم "حقّ الناس" بر "حقّ الله"؛ یعنی اگر امر دائر باشد بین تضییع حقّی از حقوق الناس، و حقی از حقوق الله، مراعات "حقّ الناس" اولی است.
اما همانگونه که برخی از فقهاء متذکّر شده اند، دلیلی بر تقدّم همیشگی حق الناس بر حقّ الله نداریم!
📚 درس خارج فقه، ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2340&pid=8499#pid8499
#حق_الناس
#حق_الله
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #جرعه_ای_از_دریا
💠 تواضع سید بحرالعلوم(ره)
🔻مرحوم شیخ آقابزرگ نوشته است:
سید صادق فحّام با اینکه از اصحاب سید بحرالعلوم و کاشف الغطاء بود، به احترام اینکه قبلاً سِمَت استادی داشته، این دو در زمان ریاست خود، فحّام را بر خود مقدّم میداشتند. هر دو نزد آسید صادق، ادبیات خوانده بودند. اینکه کاشف الغطاء او را مقدّم میداشت عجیب نبود؛ چون از یک طرف، فحّام سیادت داشت و از طرف دیگر، جایگاهی که بحرالعلوم داشت، کاشف الغطاء نداشت. مهم این بود که سید بحرالعلوم او را مقدّم میداشت.
#لوح_پژوهشی_ذکری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 اشکال عام به توثیقات عامه
👤 #استاد_شب_زنده_دار
📝 آیا میتوان روایات کتاب احتجاج -که مرسل هستند- را اعتبار بخشید؟؟؟!!!
یکی از وجوهی که برای اعتبار بخشی به روایات مرسل احتجاج ذکر میشود توجه به مقدمهی آن است: «و لا نأتي في أكثر ما نورده من الأخبار بإسناده إما لوجود الإجماع عليه أو موافقته لما دلت العقول إليه أو لاشتهاره في السير و الكتب بين المخالف و المؤالف»...
این استدلال مورد مناقشه قرار گرفته که...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2318
#توثیقات_عامه
#احتجاج
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 نحوه تاثیر ارتکاز در ظهور
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻گاهی ارتکازات عقلایی در رتبه سابق بر دلیل شرعی در نحوه استظهار از دلیل شرعی تاثیر می گذارد و گاهی در رتبه متاخر از دلیل شرعی.
مثلا عقلا در رتبه سابق بر ادله نماز و ادله جهاد قوانین مشابهی با این دو را در ذهن دارند. در ذهن عقلا عبادات به عنوان افعال مرتبط با رابطه شخصی خلائق با خدای خود اختصاصی به مردان نداشته و بین زن و مرد مشترک است لذا اگر از نماز که یک عبادت است سوال می کند و از تعبیر رجل استفاده می کند عرف عقلا در این تعبیر خصوصیتی نمی بینند و آن را به زنان نیز سرایت می دهند.
ولی ...
📚 درس خارج فقه،۱۴۰۰/٩/۴
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2332
#ارتکاز
#ظهور
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #احکام_کاربردی
💠 گریه بر سیدالشهدآء علیه السلام در نماز
شکی نیست که گریه از خوف خداوند، یا بر اثر کثرت گناهان و عرض شرمندگی محضر باری تعالی، هیچ اشکالی ندارد و سیرهی عبادی اهل بیت معصومین علیهم السلام و نیز برخی اولیای خدا نیز همین بوده است. از طرف دیگر شکی نیست که گریه برای امور دنیایی در نماز جایز نیست. سؤال اینجاست که آیا گریه برای مصائب سید الشهداء علیه السلام در نماز جایز است؟
در این مختصر اقوال فقهای عظام در پاسخ به این سؤال بیان میشود:
#ذکری
✅ ادامه این مطلب را در لینک ذیل مطالعه بفرمایید👇👇
https://fa.mfeb.ir/%d9%84%d9%88%d8%ad-%d9%be%da%98%d9%88%d9%87%d8%b4%db%8c-%d8%b0%da%a9%d8%b1%db%8c-83/
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 جواز ازدواج مرد با دختری که از نطفه خودش تکوّن یافته!
👤 #استاد_قائینی
📝 #نسب و علل آن یکی از مباحثی که در کلمات فقهاء مطرح شده است. مشهور، تکون و پیدایش فرزند از #نطفه را یکی از علل نسب میدانند و برای آن اصطلاح #شرعی قائل نیستند.
اما مرحوم آقای #حکیم مفهوم عرفی نسب را متقوم به انجام عملیات جنسی میداند و فرزندی که در اثر عمل جنسی (نه لزوما جماع بلکه به نحوی که سبق الماء را هم شامل شود) متولد نشده باشد را اصلا فرزند نمیداند حتی عرفا!
حضرت استاد پنج دلیل برای مدعای مرحوم آقای حکیم ذکر کردهاند که البته از نظر ایشان همه آنها ناتمام است.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2342
#تلقیح_مصنوعی
#ولد_مساحقه #ولد_الزنا #نسب
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 مبنای مهم در تقدیم سابق، در باب تعارض و تزاحم
👤 #استاد_شهیدی
🔻دو واجبی که مشروط به قدرت هستند(اشتراط به قدرت به هر بیانی که اخذ شده باشد تفاوتی ندارد)
اگر امکان انجام هر دو نبود مثل اینکه ممکن نبود در تمام رکعات قیام کند یا رکوع کند و... در این صورت دلیل الصحیح یصلی قائما رکعت اول با همین خطاب در رکعت دوم، تعارض می کند(یا تزاحم طبق مبنای مشهور)
اما عرف پس از در نظر گرفتن هر دو خطاب، حکم به این می کند که واجب سابق مقدم است؛ زیرا...
بله این استظهار در مختلفی النوع، مثل... روشن نیست
📚 درس خارج فقه 1400/9/1
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2333&pid=8468#pid8468
#تزاحم
#تعارض
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 نقد کلام آیت الله زنجانی در نفی رویت هلال با تلسکوپ
👤 #استاد_مفیدی
🔻نقد کلام آیت الله زنجانی در نفی رویت هلال با تلسکوپ
آیت الله زنجانی بین حکم شخصی و با حکم نوعی تفاوت گذاشتند.به عنوان مثال اینکه گفته می شود نظر به اجنبیه حرام است یا نظر به مصلوب موجب غسل است حکم شخصی است در احکام شخصی تلسکوپ مجزی است اما برخی احکام نوعی هستند مثل رویت هلال یا وصول به حد ترخص در این موارد رویت متعارف شرط می باشد.
استاد در نقد کلام ایشان فرمودند: ......
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۱۳
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2343
#تلسکوپ
#رویت_هلال
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 مناقشه به استدلال آیت الله سیستانی در بحث رویت هلال با تلسکوپ
👤 #استاد_مفیدی
🔻آیت الله سیستانی با اینکه دیدن خون زیر میکروسکوپ را برای لزوم اجتناب کافی می دانند؛ اما رویت با تلسکوپ را قبول ندارند؛ چرا که با توجه به اینکه آیه ی شریفه فرموده (یسئلونک عن الاهله قل هی مواقیت للناس) هلال باید وسیله ای جهت تنظیم امور عرفی و شرعی مردم باشد.
بنابر این رعایت افق محلی و سهولت دسترسی برای عامه ی مردم باید لحاظ شود به همین جهت رویت با تلسکوپ مجزی نیست
در نقد این کلام می توان گفت که سهل الوصول بودن...
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۸/۱۰
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2329&pid=8449#pid8449
#تلسکوپ
#رویت_هلال
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول_کاربردی
💠 حمل مطلق بر مقید در مستحبات
یکی از مباحثی که در باب مطلق و مقید علم اصول بدان پرداخته شده، مسألهی حمل مطلق بر مقید در مستحبات است. بسیاری از عالمان اصولی، حمل مطلق بر مقید را لازم میدانند؛ اما با این حال، در مستحبات چنین حملی را قائل نیستند...
#لوح_پژوهشی_ذکری
✅ ادامه این مطلب را در لینک ذیل مطالعه بفرمایید👇👇
https://fa.mfeb.ir/%d9%84%d9%88%d8%ad-%d9%be%da%98%d9%88%d9%87%d8%b4%db%8c-%d8%b0%da%a9%d8%b1%db%8c-83/
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 رفع حکم به وسیله حاجت عرفیه
👤 #استاد_گنجی
🔻رفع حکم به وسیله عروض عنوان "اضطرار" و یا "حرج"، امری است که در مباحث فقهی بسیار به چشم می خورد. اما به نظر می رسد که در شریعت مبنای اوسعی نیز وجود دارد، و آن رفع حکم به وسیله "حاجت عرفیه" است!
در مورد حرج گفته شده "امری است که لاتتحمّل عادة"؛ طبق مدّعای مذکور، برای برداشته شدن حکم، نیازی به این حدّ از سختی نیست؛ بلکه همین مقدار که مکلّف دچار سختی و اذیّت باشد و زندگی اش مختلّ شده و عرفا نیاز داشته باشد(ولو به حدّ حرج هم نرسد)، برای رفع حکم کافی است.
📚 درس خارج فقه، ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۰
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2325
#رفع_حرج
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
💐💠💐💠💐
💠
💠
🌹 #راهنمای_کانال
🔸️به جهت دسترسی آسانتر مطالب کانال، فهرستی از بخشهای مختلف کانال با قابلیت جستجو خدمتتان ارائه می گردد.
🔸️علوم حوزوی🔸️
🔰 #فقه
🔸️ #اصول
🔰 #رجال
🔸️ #ادبیات_عرب
🔰 #قواعد_فقهی
🔸️ #موضوع_شناسی
🔰 #نسخه_شناسی
🔸️اساتید سطوح عالی و خارج🔸️
👤 #استاد_شب_زنده_دار
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
👤 #استاد_شهیدی
👤 #استاد_علیدوست
👤 #استاد_فاضل
👤 #استاد_قائینی
👤 #استاد_گنجی
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
👤 #استاد_مفیدی
👤 #استاد_اعرافی
👤 #استاد_حسینی_نسب
👤 #استاد_فرحانی
👤 #استاد_سیداحمد_مددی
👤 #استاد_احمدی_شاهرودی
👤 #استاد_عابدی
👤 #استاد_مروی
👤 #استاد_اراکی
👤#استاد_لاریجانی
👤 #استاد_حیدری_فسایی
👤 #استاد_شوپایی
🔸️معارف و حکایات🔸️
💠 #حکایت_خوبان
💠 #جرعه_معرفت
💠 #جرعه_ای_از_دریا
💠 #مهدویت
🔸️کتب حوزوی🔸️
📚 #کفایه
📚 #مکاسب
📚 #رسائل
📚 #لمعه
📚 #اصول_فقه
📚 #الشخص_الاعتباری
📚 #الفائق
📚 #استناد
🔸️سایر🔸️
#نشست_علمی
#معرفی_نرم_افزار
🔻ارسال نظرات، پیشنهادات و انتقادات
از طریق:
🆔️ @mfebir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 شرط جریان استصحاب چیست؟؟؟ شرعی بودن مستصحب یا اثر عملی داشتن آن
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻به هنگام احتمال نسخ، آقایان استصحاب بقای جعل یا عدم نسخ جاری می کنند،
نکته ای که وجود دارد اینست که جعل یک امر شرعی است ولی اثر عملی مستقیم ندارد چون جعل تا تمام اجزای موضوع محقق نشده باشد و به مرحله فعلیت یا همان مجعول نرسد موضوع تنجیز و تعذیر نیست.
مرحوم صدر لا تنقض را به نقض عملی تفسیر می کند و در نتیجه شرط جریان استصحاب را اثر عملی داشتن مستصحب (نه لوازم آن) می داند و در نتیجه طبق مبنای متعارف که مرحله ای به نام فعلیت و مجعول داریم، اثر عملی تنها برای مرحله مجعول است و همانجا استصحاب جاری می شود نه در جعل.
استاد فرمودند تفسیر روشن تری برای لا تنقض وجود دارد. لا تنقض نه اینکه نهی از نقض عملی باشد تا لازم باشد مستصحب اثر عملی مستقیم داشته باشد بلکه ...
📚 درس خارج فقه،۱۴۰۰/٩/۲۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2341
#استصحاب
#نسخ
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 حل اشکال واجب معلق با مقدمیت حفظ حیات نسبت به همه واجبات
👤 #استاد_قائینی
📝مرحوم نهاوندی بر اساس امتناع تعلق اراده تشریعی به آنچه تعلق اراده تکوینی عبد به آن محال است، واجب معلق را محال دانسته اند.
یکی از اشکالاتی که خود ایشان در کلامشان به آن اشاره کردهاند فعلیت تکالیف نسبت به مکلفینی است که مقدمات وجودی واجب را تحصیل نکرده اند چرا که همان اشکالی که ایشان در واجب معلق مطرح کردهاند در این واجبات نیز وجود دارد. بنابراین کسی که بعد از دخول وقت نماز، تحصیل طهارت نکرده است نباید تکلیف به نماز بر او فعلی باشد و انکار فعلیت تکلیف به نماز در این فرض خلاف ضرورت فقه است.
مرحوم نهاوندی در جواب این اشکال و برای ابداع تفاوت بین واجب معلق و این موارد بیانی دارند که از نظر حضرت استاد با آن بیان واجب معلق حتی بر مبنای خود مرحوم نهاوندی ممکن خواهد بود.
📚 درس خارج اصول، ۱۰، آذر، ۱۴۰۰.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2330
#واجب_معلق
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 هیچ آیه ای دلالت بر قاعده نفی حرج ندارد؟؟
👤 #استاد_شهیدی
🔻مرحوم روحانی در منتقی الاصول قاعده لا حرج را به صورت کلی منکر شده اند یعنی حکم شرعی در موارد حرج، رفع نمی شود مگر به حد اضطرار برسد؛ زیرا هیچ دلیلی بر این قاعده وجود ندارد...
خلاصه استدلال ایشان:
آیات ذیل تیمم و صوم که در آن آمده (لا یرید بکم العسر) به معنای این است که خدا نمی خواسته شما را به سختی وادار کند بلکه غرض اصلی الهی چیز دیگری بوده(ولکن لیطهرکم... یا لتکمل العده...) چراکه در این آیات حتی با وجود مریضی و... خداوند دست از تکلیف برنداشته که این کار در ذهن مردم شائبه سختگیر بودن خدا داشته و در این آیات نفی آن شده است...
استاد در پاسخ به مرحوم روحانی فرمودند این اشکال را در مورد آیه تیمم می پذیریم اما...
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۲۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2347&pid=8532#pid8532
#لا_حرج
#نفی_حرج
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 نهی از #اثر_عقد و نهی از #وفای_به_عقد در کنار نهی از #سبب و نهی از #مسبب؟؟؟!!!!
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
در بحث اقتضای نهی از معامله در فساد آن، معمولاً این سؤال مطرح شده است که باید دید مراد از نهی از معامله، نهی از سبب است یا نهی از مسبب. معمولاً سبب را عقد (ایجاب و قبول) دانستهاند و مسبب را یکی از ملکیت، انتقال ملکیت یا تملیک دانستهاند. شهید صدر گفته است که در کنار نهی از سبب و نهی از مسبب، مناسب است که از نهی از اثر هم بحث شود. (مراد از اثر، جواز تصرف است) در کنار این نوع از نهی، ممکن است شارع از وفای به عقدی نهی کرده باشد (مراد از وفا تسلیم است) باید دید این دو نوع از نهی مقتضی فساد از معامله هستند یا خیر؟....
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2345
#اقتضاء_النهی_للفساد
#معاملات
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 تبعیض در انجبار ضعف سند با شهرت!!!!؟؟
👤 #استاد_شب_زنده_دار
🔻 مشهور قائل به انجبار ضعف سند روایت، با عمل اصحاب است. از جمله روایاتی که به دنبال انجبار آن با عمل اصحاب هستند، روایت عروه بارقی است که در بیع فضولی مورد استناد واقع می شود.
با صرف نظر از صغری یعنی عمل اصحاب به این روایت - که اثبات نمی شود- نکته ای را مرحوم حجّت در رابطه با انجبار تذکر می دهند که توجه به آن ضروری است. ایشان چنین می فرمایند:
«و بالجملة لا إشكال في رواية عروة في الجملة سندا و دلالة أما سندا فلما تقدم من كونها معمولة بها عند الأصحاب، نعم يوجب ذلك انجبار ضعفها بالنسبة إلى الحيثية المعمولة ....
📚 کتاب البیع (حجت) ص ۳۰۰.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2306
#جبر_سند
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 تاسیس اصل در دوران بین حق و حکم
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻حق و حکم را با صرف نظر از ماهیتشان باید به لحاظ آثارشان مورد بررسی قرار داد. حق اصطلاحی به لحاظ سه اثر باید بررسی شود:
1. اسقاط پذیری. 2.نقل پذیری. 3.انتقال پذیری.
در بحث اسقاط پذیری در فرض دوران بین حق و حکم ابتدا باید تاسیس اصل کزد تا در موارد شک به آن اصل عمل کنیم.
در مقام تاسیس اصل ابتدا اطلاق دلیل را به لحاظ بعد از اسقاط در نظر می گیریم اگر اطلاق داشت معنایش اسقاط ناپذیری است
در این مرحله پذیرش اطلاق برای خود دلیل مشکل اَست ولی اطلاق مقامی مجموع ادله جاری است و باعث می شود بعد از اسقاط حکم هنوز باقی باشد و اصطلاحا حکم تلقی شود.
در مرحله بعد استصحاب بقای حق بعد از اسقاط جاری میشود و عملا به حکم بودن می انجامد.
در مرحله بعد ...
📚 درس خارج فقه،۱۴۰۰/٩/۲۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2344
#حکم
#حق
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #نشست_علمی
شماره 49
نشست علمی با موضوع:
بررسی حجیت قرائات مختلف قرآن
🎤 ارائه توسط استاد معظم حاج آقا حسین مفیدی
📆زمان: چهارشنبه 1 دی ماه
⏱ساعت 18:30
🔷مکان: خ صفائیه انتهای کوچه 19 سمت راست مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش آنلاین از طریق صفحه مدرسه فقهی در اینستاگرام
🆔https://www.instagram.com/mfeb.ir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول_فقه
💠 استدلال به وجدان در مباحث علمی، نکتهها و نقدها
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
📝 در استدلال به وجدان در بحثهای علمی چه نکاتی وجود دارد؟؟؟!!!
بسیار دیده میشود که در مباحث علمی به وجدان استدلال میشود. این نحوه از استدلال در مباحث اصول فقه به قدری زیاد است که میتوان ادعا کرد در مباحث الفاظ اصول، عمدهی مسائل اصولی دلیلی جز وجدان ندارند. البته روشن است که در همهی این مسائل، برای اثبات مدعا در ابتدا به وجدان رجوع نمیشود، بلکه مطالب دیگری به عنوان دلیل آورده میشود اما اگر دلیل آنها و دلیل دلیل آنها و .... را مطالبه کنید، در نهایت همه به یک جا ختم میشوند: وجدان!
در این صفحه برخی مطالبی که در بارهی استدلال به وجدان، جایگاه آن در استدلالها و نیز برخی نقدها در تمسک به وجدان مطرح شده است، ارائه میشوند...
📚 درس خارج اصول فقه، 20 شهریور 1400.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2319
#وجدان
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 تشکیک در نسبت قیاس به ابن جنید
🔻شیخ طوسی در فهرست به ابن جنید نسبت قیاس می دهد: محمّد بن أحمد بن الجنيد، يكنّى أبا علي، و كان جيد التصنيف حسنه، إلّا أنّه كان يرى القول بالقياس! فترك لذلك كتبه و لم يعوّل عليها.
قبل از ایشان شیخ مفید هم به استاد خود، نسبت قیاس داده...
اما در مقابل مرحوم نجاشی ابن جنید را توثیق و یکی از کتب ابن جنید را کتابی در رد قیاس مطرح می کند!!
📚تحقیق طلاب
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2350&pid=8552#pid8552
#قیاس
#وثاقت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #نشست_علمی
شماره 49
نشست علمی با موضوع:
بررسی حجیت قرائات مختلف قرآن
🎤 ارائه توسط استاد معظم حاج آقا حسین مفیدی
📆زمان: چهارشنبه 1 دی ماه
⏱ساعت 18:30
🔷مکان: خ صفائیه انتهای کوچه 19 سمت راست مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش آنلاین از طریق صفحه مدرسه فقهی در اینستاگرام
🆔https://www.instagram.com/mfeb.ir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#اصول
💠مصادیق سیاق
📝سیاق، خصوصیتی غیر لفظی و مرتبط به کلام است که در کلام و ظهورات آن تأثیر میگذارد. در این نوشتار کوتاه ضمن بررسی اجمالی معانی و مصادیق سیاق، به کاربردهای مختلف سیاق اشاره خواهد شد....
سیاق ممکن است به صورتهای مختلفی بروز کند؛ مثلاً وحدت سیاق یکی از موارد آشنای سیاق است؛ اما سیاق منحصر در آن نیست و ممکن است به صورتهای مختلفی دلالت ایجاد نماید که در ادامه به آنها اشاره میشود:
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
https://fa.mfeb.ir/%d9%84%d9%88%d8%ad-%d9%be%da%98%d9%88%d9%87%d8%b4%db%8c-%d8%b0%da%a9%d8%b1%db%8c-84/
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir