eitaa logo
مغنی و بلاغت - تدریس 99 راسل
190 دنبال‌کننده
87 عکس
64 ویدیو
72 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از معارف و سبک زندگی مورد نیاز طلبگی
جزوه اختلاف قرائات.pdf
410.3K
یکی از رفقا بعد از کلاس، قدری نگران بودند از اینکه با این همه اختلاف نظر بین علمای بزرگوار چه باید کرد؟ هم در خود و اختلافات هست و بیان شده(گاه در خود کتاب درسی و گاه در شروح و حواشی) و هم در مسائل بعضاً اساسی مثل [مثل همین بحث ] که نگاه های متکثری در مسأله هست. به همه دوستان خوب خود، توصیه یکی از اساتید عزیزم را عرض می کنم که یکی از اذکار بسیار مفید بالاخص برای طلبه پایه 3 به بعد که به صورت جدی وارد نقد و نظر و اختلاف انظار و دیدگاه ها می شود همین ذکر شریفی است که در اذکار مخصوص بعد نماز صبح در آمده؛ تلاش کنیم در ابتدای کلاس های درس، در ابتدای مطالعات و مباحثات، در قنوت نمازها و ... بر این ذکر شریف مداومت کنیم:
اللهمَّ صَلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّد وَ اهدِنی لِمَا اختُلِفَ فیهِ مِنَ الحقِّ بِاِذنِکَ اِنَّکَ تَهدِی مَن تَشاءُ اِلَی صراطٍ مُستَقیمٍ بر مؤانسان با قرآن پوشیده نیست که این ذکر شریف اقتباسی است از آیه 213 سوره بقره که آیه ای بسیار مهم و راهبردی است و در تفسیر گرانسنگ مباحث بسیار مهم قرآن ذیل این آیه شریفه آمده است. لذا برای فهم بهتر این و ارزش والای آن بسیار مطلوب است که تفسیر این آیه شریفه هم ملاحظه شود. وفقنا الله لمرضاته و هدانا الی صراطه ...
آیت الله علامه جوادی آملی حفظه الله در دیدار وزیر آموزش و پرورش: باید به دنبال تربیت باشیم؛ نه اینکه تعلیم را گسترش دهیم/ در کار تعلیم و تربیت موفق نبوده ایم - خبرگزاری حوزه http://www.hawzahnews.com/news/865625/%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%85-%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D9%86%DA%A9%D9%87-%D8%AA%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%85-%D8%B1%D8%A7-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B4-%D8%AF%D9%87%DB%8C%D9%85-%D8%AF%D8%B1
روایتی که امروز دوشنبه 8 مهر 98 در کلاس مطرح شد: الكافي، ج‏2، ص 648 بَابُ‏ التَّسْلِيمِ‏ عَلَى‏ النِّسَاءِ 1- عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ رِبْعِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُسَلِّمُ عَلَى النِّسَاءِ وَ يَرْدُدْنَ عَلَيْهِ السَّلَامَ وَ كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يُسَلِّمُ عَلَى النِّسَاءِ وَ كَانَ يَكْرَهُ أَنْ يُسَلِّمَ عَلَى الشَّابَّةِ مِنْهُنَّ وَ يَقُولُ أَتَخَوَّفُ أَنْ يُعْجِبَنِي صَوْتُهَا فَيَدْخُلَ عَلَيَّ أَكْثَرُ مِمَّا أَطْلُبُ مِنَ الْأَجْرِ. نبی اکرم ص بر زنان سلام می کردند و آنها جواب می دادند و مولی علی ع هم چنین می کردند ولی از سلام کردن به زنان جوان کراهت داشتند و می فرمودند: می ترسم که شنیدن صدای آن زن جوان، مرا به شگفتی آورد و سیئه ای بر من وارد شود که از پاداشی که از ابتدا به سلام کردن می برم، بیشتر باشد. ممکن است سؤال شود که آیا امیر المؤمنین ع در این مورد با پیامبر ص متفاوت بوده اند و دو سنت داشته اند؟ جواب خیر، علت این تفاوت این بوده که مردم، پیری پیامبر ص را درک کرده بودند و جوانی امیر المؤمنین ع را با پیری پیامبر مقایسه می کردند.
روایتی که امروز به مناسبت آیه شریفه سوره زمر(و سیق الذین اتقوا ربهم الی الجنة زمرا) خوانده شد(روایت حدّاث الحسین): امام صادق ع: «... مَا مِنْ عَبْدٍ يُحْشَرُ إِلَّا وَ عَيْنَاهُ بَاكِيَةٌ إِلَّا الْبَاكِينَ عَلَى جَدِّيَ الْحُسَيْنِ ع فإِنَّهُ يُحْشَرُ وَ عَيْنُهُ قَرِيرَةٌ وَ الْبِشَارَةُ تِلْقَاهُ وَ السُّرُورُ بَيِّنٌ عَلَى وَجْهِهِ وَ الْخَلْقُ فِي الْفَزَعِ وَ هُمْ آمِنُونَ وَ الْخَلْقُ يُعْرَضُونَ وَ هُمْ حُدَّاثُ‏ الْحُسَيْنِ‏ ع تَحْتَ الْعَرْشِ وَ فِي ظِلِّ الْعَرْشِ لَا يَخَافُونَ سُوءَ يَوْمِ الْحِسَابِ يُقَالُ لَهُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ فَيَأْبَوْنَ- وَ يَخْتَارُونَ مَجْلِسَهُ وَ حَدِيثَهُ وَ إِنَّ الْحُورَ لَتُرْسِلُ إِلَيْهِمْ أَنَّا قَدِ اشْتَقْنَاكُمْ مَعَ الْوِلْدَانِ الْمُخَلَّدِينَ فَمَا يَرْفَعُونَ رُءُوسَهُمْ إِلَيْهِمْ لِمَا يَرَوْنَ فِي مَجْلِسِهِمْ مِنَ السُّرُورِ وَ الْكَرَامَة ...». منبع: کامل الزیارات، ص81
هدایت شده از مـعارف حـدیث | 🔅
💠 سه شنبه 9 مهر 1398 🔺 همچون دوران جوانی..! 🔅 (ص) : 🔸 إِنَّ المُسلِمَ إِذَا غَلَبَهُ ضَعفُ الكِبَرِ أَمَرَ اللّه عزّ و جل المَلَكَ أَن يَكتُبَ لَهُ فِي حَالِهِ تِلكَ مِثلَ مَا كَانَ يَعمَلُ وَ هُوَ شَابٌّ نَشِيطٌ صَحِيحٌ . 🔹« وقتى ناتوانىِ پیرى بر مسلمان چیره شود، خداوند عزّ و جل به فرشته فرمان مى‌‏دهد تا برایش همانى را بنویسد كه در زمان جوانى و فعّال بودن و تن‏درستی انجام مى‌‏داد.» 📚 الكافي: ج‏۳ ص۱۱۳ ح۲. 🔸 @hadithnet
صوت این جلسه مهم به درخواست دوستان در این کانال قرار می گیرد:
معنای پنجم أو تمام شد ولی به مناسبت در آخر این بحث ناچار شدیم مباحث ذیل را هم مطرح کنیم: ای از 4 جلسه بحث که پیشتر در کانال قرار گرفت و مفهوم آن در قرائات ائمه معصومین ع و امثال ابن عباس شیوه یک معنا با کمک تفسیری و بیان نمونه آن در کتب علم مثل (6حجرات) در کلمه که هم خوانده اند در اهمیت شناخت معنای به عنوان کتاب آسمانی ما و ثمرات این بحث از جمله عدم و بحث از آیه 9 حجر و اینکه چرا از واژه در آن استفاده شده و ثمرات دیگری در مباحث از جمله مسأله و بالاخص دو آیه آخر سوره پنجشنبه 11 مهر 98:
صوت این جلسه مهم به درخواست دوستان در این کانال قرار می گیرد:
مغنی و بلاغت - تدریس 99 راسل
تأکید می شود که بحث این جلسه خلاصه ای است از 4 جلسه مباحث مبسوط پیرامون که قبلاً صوت مرتبط با آن نشست که در جمع طلاب معصومیه قم در سال 93 ایراد شده در همین کانال قرار گرفته است. لذا چنانچه ابهامی در این بحث مشاهده شد، لازم می نماید که آن اصوات اربعه هم استماع شود. که لینک آن الان به همین پیام متصل است، می توانید آن را بفشارید تا به صوت های مربوطه برسید.
با سلام محضر همه حضار عزیز امروز اطلاعیه مدرسه صادر شد مبنی بر اینکه: کلاس ها در ایام تعطیل نیست و طلاب عزیزی که عازم این نیستند حتما در کلاس ها حاضر باشند و عزیزانی که مشرَّف هستند غیبتشان موجه است(با ارائه پاسپورت مهر خورده به مدرسه) لذا همانطور که به عرض رسید فعلاً برنامه حقیر این است که از شنبه 20 مهر(13 صفر) تا پنجشنبه 2 آبان(25 صفر) به مدت دو هفته به شیوه ذیل درس ها برگزار شود: 1. : مباحثی که طبق مصوبه مدرسه جزء مباحث درجه 2 مغنی الادیب است(مثل اِذَن، اَلا، الَا، اِمّا و ...) تدریس شود. 2. در هم تدریس را برگزار خواهیم کرد که طبق مقدمه جزء مستحسنات این علم است(درجه 2) در طول این دو هفته، صوت تمام این مباحث هم به صورت روزانه در همین کانال بارگزاری خواهد شد ان شاء الله. از همه آنها که به این سفر نورانی مشرف می شوند، التماس دعا دارم و از همه آنها که به هر دلیل نرفتند ولی کلاس درس مکتب امام عصر ارواحنا فداه را با حضور خود در کلاس گرم نگه می دارند، سپاسگزام. فعلاً برنامه همین است که به عرض رسید اگر تغییری حاصل شد، یا ملاحظه شد که دوستان در هفته دوم(28 مهر تا 2 آبان) حضور پررنگی دارند، ممکن است به مباحث درجه1 باز گردیم ... .
برای درس شنبه حتما هامش(پاورقی) شماره ۲ صفحه ۳۳ جواهر پیش مطالعه شده باشد: در توضیح "معانی ثوانی" نکته: در اواخر آن یک اشکال تایپی وجود دارد: "التی سیاق لها" باید به "التی یُساقُ لها" تبدیل شود.
هدایت شده از معارف و سبک زندگی مورد نیاز طلبگی
خیلی از های که به قرآن نسبت می دهند یا دروغ است یا مثلا فقط در ۲۰ آیه قرآن جاری است(!) که روشن است که به حد اعجاز نمی رسد. این کتاب 👇 در رد این نظرات است. البته اعجاز زوج و فرد در قرآن را رد کرده که به نظر حقیر این مورد را درست عمل نکرده و اعجاز زوج و فرد درست است .
هدایت شده از معارف و سبک زندگی مورد نیاز طلبگی
سلام علیکم امروز دوشنبه ۱۵ مهر تدریس حقیر تعطیل است. با پوزش
مغنی و بلاغت - تدریس 99 راسل
سلام علیکم امروز دوشنبه ۱۵ مهر تدریس حقیر تعطیل است. با پوزش
باز هم بابت غیبت امروز از همه شما طلاب عزیز کلاس عذرخواهم. الان اطلاعیه ای از مدرسه دریافت کردم که هفته آینده را تعطیل اعلام کردند. پیرو اعلام های مکرر قبلی عرض می کنم که طلابی که مشرّف نمی شوند حتما در کلاس شرکت فرمایند. بعون الله کلاس مغنی و بلاغت این حقیر در ایام تعطیلی مذکور دایر است(هر روز ۲ کلاس ۴۰ دقیقه مغنی و ۲ کلاس ۴۰ دقیقه بلاغت) از همه سعادتمندانی که حماسه آفرین اربعین هستند و در این اجتماع الهی عشاق حاضر خواهند بود التماس دعا دارم.
ع ع ع ع ع متن ذیل دعای امام صادق علیه السلام است برای زیارت کنندگان قبر امام حسین علیه السلام این متن در معتبرترین سند حدیث شیعه یعنی کتاب شریف آمده است. تلاش شده است تا با ترجمه گویا در یک کاغذ آ5 پشت و رو باشد تا امکان تکثیر آن به آسانی فراهم باشد. از زبان معصوم ع برای همه زائران و خالقان حماسه دعا کنیم👇 @masoumieh_qoran
یک نکته مهم به مناسبت درس امروز(آیه ۲۳۶ بقره) در آیه شریفه لا تطع منهم آثما او کفورا حسب نقل جنی الدانی ص ۲۳۰ ابن مالک قائل شده که "او" بمعنا "و لا" است. خیلی نکته جالبی است یعنی او هم این را فهم کرده که: آن "ظهور"ی که عبارت ذیل در "عدم مجیء توامان زید و عمرو" دارد: "ما جاء زید و عمرو" با دو عبارت قابل تبدیل شدن به "نص" است: ۱. "ما جاء زید و لا عمرو" ۲. "ما جاء زید او عمرو" فتاملوا.
برنامه پیشنهادی تدریس مغنی و بلاغت در هفته آینده ۲۰ تا ۲۵ مهر به شرح ذیل است(با توجه به تعطیلی سایر کلاس های دوستان): مغنی: راس ساعت ۸ تا ۸:۴۰ و راس ۹ تا ۹:۴۰ بلاغت راس ساعت ۱۰:۱۰ تا ۱۰:۵۰ و راس ۱۱:۱۵ تا اذان ظهر این برنامه پیشنهادی است دوستانی که هفته بعد هستند اگر ملاحظه ای نسبت به آن دارند لطفا تا فردا در خصوصی پیام دهند لذا شاید به خاطر نظرات حاضرین برنامه عوض شد که در این صورت تغییرات اعلام می شود.