روایتی که امروز دوشنبه 8 مهر 98
در کلاس مطرح شد:
الكافي، ج2، ص 648
بَابُ التَّسْلِيمِ عَلَى النِّسَاءِ
1- عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ رِبْعِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُسَلِّمُ عَلَى النِّسَاءِ وَ يَرْدُدْنَ عَلَيْهِ السَّلَامَ وَ كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يُسَلِّمُ عَلَى النِّسَاءِ وَ كَانَ يَكْرَهُ أَنْ يُسَلِّمَ عَلَى الشَّابَّةِ مِنْهُنَّ وَ يَقُولُ أَتَخَوَّفُ أَنْ يُعْجِبَنِي صَوْتُهَا فَيَدْخُلَ عَلَيَّ أَكْثَرُ مِمَّا أَطْلُبُ مِنَ الْأَجْرِ.
نبی اکرم ص بر زنان سلام می کردند و آنها جواب می دادند و مولی علی ع هم چنین می کردند ولی از سلام کردن به زنان جوان کراهت داشتند و می فرمودند: می ترسم که شنیدن صدای آن زن جوان، مرا به شگفتی آورد و سیئه ای بر من وارد شود که از پاداشی که از ابتدا به سلام کردن می برم، بیشتر باشد.
ممکن است سؤال شود که آیا امیر المؤمنین ع در این مورد با پیامبر ص متفاوت بوده اند و دو سنت داشته اند؟
جواب
خیر، علت این تفاوت این بوده که مردم، پیری پیامبر ص را درک کرده بودند و جوانی امیر المؤمنین ع را با پیری پیامبر مقایسه می کردند.
روایتی که امروز به مناسبت آیه شریفه سوره زمر(و سیق الذین اتقوا ربهم الی الجنة زمرا)
خوانده شد(روایت حدّاث الحسین):
امام صادق ع: «... مَا مِنْ عَبْدٍ يُحْشَرُ إِلَّا وَ عَيْنَاهُ بَاكِيَةٌ إِلَّا الْبَاكِينَ عَلَى جَدِّيَ الْحُسَيْنِ ع
فإِنَّهُ يُحْشَرُ وَ عَيْنُهُ قَرِيرَةٌ وَ الْبِشَارَةُ تِلْقَاهُ وَ السُّرُورُ بَيِّنٌ عَلَى وَجْهِهِ وَ الْخَلْقُ فِي الْفَزَعِ وَ هُمْ آمِنُونَ وَ الْخَلْقُ يُعْرَضُونَ
وَ هُمْ حُدَّاثُ الْحُسَيْنِ ع تَحْتَ الْعَرْشِ وَ فِي ظِلِّ الْعَرْشِ لَا يَخَافُونَ سُوءَ يَوْمِ الْحِسَابِ
يُقَالُ لَهُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ فَيَأْبَوْنَ- وَ يَخْتَارُونَ مَجْلِسَهُ وَ حَدِيثَهُ
وَ إِنَّ الْحُورَ لَتُرْسِلُ إِلَيْهِمْ أَنَّا قَدِ اشْتَقْنَاكُمْ
مَعَ الْوِلْدَانِ الْمُخَلَّدِينَ
فَمَا يَرْفَعُونَ رُءُوسَهُمْ إِلَيْهِمْ لِمَا يَرَوْنَ فِي مَجْلِسِهِمْ مِنَ السُّرُورِ وَ الْكَرَامَة ...».
منبع: کامل الزیارات، ص81
هدایت شده از مـعارف حـدیث | 🔅
💠 #حديث_روز سه شنبه 9 مهر 1398
🔺 همچون دوران جوانی..!
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 إِنَّ المُسلِمَ إِذَا غَلَبَهُ ضَعفُ الكِبَرِ أَمَرَ اللّه عزّ و جل المَلَكَ أَن يَكتُبَ لَهُ فِي حَالِهِ تِلكَ مِثلَ مَا كَانَ يَعمَلُ وَ هُوَ شَابٌّ نَشِيطٌ صَحِيحٌ .
🔹« وقتى ناتوانىِ پیرى بر مسلمان چیره شود، خداوند عزّ و جل به فرشته فرمان مىدهد تا برایش همانى را بنویسد كه در زمان جوانى و فعّال بودن و تندرستی انجام مىداد.»
📚 الكافي: ج۳ ص۱۱۳ ح۲.
🔸 @hadithnet
صوت این جلسه مهم
به درخواست دوستان در این کانال قرار می گیرد:
#صوت #مغنی1 #أو
معنای پنجم أو
تمام شد
ولی به مناسبت #یقوّیه در آخر این بحث
ناچار شدیم مباحث ذیل را هم مطرح کنیم:
#خلاصه ای از 4 جلسه بحث #اختلاف_قرائات که پیشتر در کانال قرار گرفت
#قرائات_تفسیری و مفهوم آن در قرائات ائمه معصومین ع و امثال ابن عباس
شیوه #تقویت یک معنا با کمک #قرائات تفسیری
و بیان نمونه آن در کتب علم #اصول مثل #آیه_نبأ(6حجرات) در کلمه #فتبیَّنوا که #فتثبّتوا هم خوانده اند
#بیانی در اهمیت شناخت معنای #قرآن به عنوان #اسم کتاب آسمانی ما و ثمرات این بحث
از جمله عدم #تحریف_قرآن و بحث از آیه 9 حجر و اینکه چرا از واژه #ذکر در آن استفاده شده
و ثمرات دیگری در مباحث #تاریخ_قرآن از جمله مسأله #جمع_قرآن و بالاخص دو آیه آخر سوره #توبه
پنجشنبه 11 مهر 98:
هدایت شده از مغنی و بلاغت - تدریس 99 راسل
صوت این جلسه مهم
به درخواست دوستان در این کانال قرار می گیرد:
مغنی و بلاغت - تدریس 99 راسل
تأکید می شود که بحث این جلسه
خلاصه ای است از 4 جلسه مباحث مبسوط پیرامون #اختلاف_قرائات که قبلاً صوت مرتبط با آن نشست که در جمع طلاب معصومیه قم در سال 93 ایراد شده
در همین کانال قرار گرفته است.
لذا چنانچه ابهامی در این بحث مشاهده شد، لازم می نماید که آن اصوات اربعه هم استماع شود.
که لینک آن الان به همین پیام متصل است، می توانید آن را بفشارید تا به صوت های مربوطه برسید.
با سلام محضر همه حضار عزیز
امروز اطلاعیه مدرسه صادر شد
مبنی بر اینکه:
کلاس ها در ایام #اربعین_حسینی تعطیل نیست
و طلاب عزیزی که عازم این #حماسه نیستند
حتما در کلاس ها حاضر باشند
و عزیزانی که مشرَّف هستند غیبتشان موجه است(با ارائه پاسپورت مهر خورده به مدرسه)
لذا همانطور که به عرض رسید
فعلاً برنامه حقیر این است که
از شنبه 20 مهر(13 صفر) تا پنجشنبه 2 آبان(25 صفر)
به مدت دو هفته به شیوه ذیل درس ها برگزار شود:
1. #مغنی: مباحثی که طبق مصوبه مدرسه جزء مباحث درجه 2 مغنی الادیب است(مثل اِذَن، اَلا، الَا، اِمّا و ...) تدریس شود.
2. در #بلاغت هم تدریس #علم_بدیع را برگزار خواهیم کرد که طبق مقدمه #جواهر_البلاغه جزء مستحسنات این علم است(درجه 2)
در طول این دو هفته، صوت تمام این مباحث هم به صورت روزانه در همین کانال بارگزاری خواهد شد ان شاء الله.
از همه آنها که به این سفر نورانی مشرف می شوند، التماس دعا دارم
و از همه آنها که به هر دلیل نرفتند ولی کلاس درس مکتب امام عصر ارواحنا فداه را با حضور خود در کلاس گرم نگه می دارند، سپاسگزام.
فعلاً برنامه همین است که به عرض رسید
اگر تغییری حاصل شد، یا ملاحظه شد که دوستان در هفته دوم(28 مهر تا 2 آبان) حضور پررنگی دارند، ممکن است به مباحث درجه1 باز گردیم ... .
برای درس شنبه #جواهر
حتما هامش(پاورقی) شماره ۲ صفحه ۳۳ جواهر
پیش مطالعه شده باشد: در توضیح "معانی ثوانی"
نکته: در اواخر آن یک اشکال تایپی وجود دارد: "التی سیاق لها" باید به "التی یُساقُ لها" تبدیل شود.
هدایت شده از معارف و سبک زندگی مورد نیاز طلبگی
#معرفی_کتاب
#قرآن_و_ریاضیات
خیلی از #اعجاز های #ریاضی که به قرآن نسبت می دهند یا دروغ است
یا مثلا فقط در ۲۰ آیه قرآن جاری است(!) که روشن است که به حد اعجاز نمی رسد.
این کتاب 👇 در رد این نظرات است.
البته اعجاز زوج و فرد در قرآن را رد کرده که به نظر حقیر این مورد را درست عمل نکرده
و اعجاز زوج و فرد درست است .
سلام علیکم
امروز دوشنبه ۱۵ مهر
تدریس حقیر
تعطیل است.
با پوزش
مغنی و بلاغت - تدریس 99 راسل
سلام علیکم امروز دوشنبه ۱۵ مهر تدریس حقیر تعطیل است. با پوزش
باز هم بابت غیبت امروز از همه شما طلاب عزیز کلاس عذرخواهم.
الان اطلاعیه ای از مدرسه دریافت کردم که هفته آینده را تعطیل اعلام کردند.
پیرو اعلام های مکرر قبلی عرض می کنم
که طلابی که مشرّف نمی شوند
حتما در کلاس شرکت فرمایند.
بعون الله
کلاس مغنی و بلاغت این حقیر
در ایام تعطیلی مذکور
دایر است(هر روز ۲ کلاس ۴۰ دقیقه مغنی و ۲ کلاس ۴۰ دقیقه بلاغت)
از همه سعادتمندانی که حماسه آفرین اربعین هستند
و در این اجتماع الهی عشاق حاضر خواهند بود
التماس دعا دارم.
مغنی و بلاغت - تدریس 99 راسل
با سلام محضر همه حضار عزیز امروز اطلاعیه مدرسه صادر شد مبنی بر اینکه: کلاس ها در ایام #اربعین_حسینی
مطالب مطروحه در کلاس
قبلا در این متن اعلام شد.
#دعا
#دعای_امام_صادق ع
#دعا_برای_زوار_حسین ع
#امام_صادق ع
#امام_حسین ع
#زوار_حسین ع
#زائر
متن ذیل
دعای امام صادق علیه السلام است
برای زیارت کنندگان قبر امام حسین علیه السلام
این متن
در معتبرترین سند حدیث شیعه
یعنی کتاب شریف #الکافی_جلد4
آمده است.
تلاش شده است تا با ترجمه گویا
در یک کاغذ آ5 پشت و رو باشد
تا امکان تکثیر آن به آسانی فراهم باشد.
از زبان معصوم ع
برای همه زائران و خالقان حماسه #اربعین
دعا کنیم👇
@masoumieh_qoran
یک نکته مهم به مناسبت درس امروز(آیه ۲۳۶ بقره)
در آیه شریفه
لا تطع منهم آثما او کفورا
حسب نقل
جنی الدانی ص ۲۳۰
ابن مالک قائل شده که
"او" بمعنا "و لا" است.
خیلی نکته جالبی است
یعنی او هم این را فهم کرده
که:
آن "ظهور"ی که عبارت ذیل در "عدم مجیء توامان زید و عمرو" دارد:
"ما جاء زید و عمرو"
با دو عبارت قابل تبدیل شدن به "نص" است:
۱. "ما جاء زید و لا عمرو"
۲. "ما جاء زید او عمرو"
فتاملوا.
برنامه پیشنهادی
تدریس مغنی و بلاغت در هفته آینده ۲۰ تا ۲۵ مهر
به شرح ذیل است(با توجه به تعطیلی سایر کلاس های دوستان):
مغنی:
راس ساعت ۸ تا ۸:۴۰
و راس ۹ تا ۹:۴۰
بلاغت
راس ساعت ۱۰:۱۰ تا ۱۰:۵۰
و راس ۱۱:۱۵ تا اذان ظهر
این برنامه پیشنهادی است
دوستانی که هفته بعد هستند
اگر ملاحظه ای نسبت به آن دارند
لطفا تا فردا در خصوصی پیام دهند
لذا شاید به خاطر نظرات حاضرین
برنامه عوض شد
که در این صورت تغییرات اعلام می شود.
از آنجا که در تدریس فردا(تنبیه بحث «أو»)
یک مطلبی هست که خیلی به کار ما خواهد آمد
دوستان #مغنی
حتماً مطلب ذیل را پیش مطالعه بفرمایید.
این مطلب مربوط است به معنای 15 «مِن» در مغنی
مغنی می گوید:
در «ما جاءنی مِن رجلٍ» مِن زائده است و مفید عموم(چون نکره در سیاق نفی مفید عموم می شود)
ولی در «ما جاءنی من احدٍ» من زائده و مفید «توکید عموم» است چراکه «عمومیت» در خود کلمه «اَحَد» موجود است.
با این مقدمه متن ذیل را به دقت مطالعه کنید
که حاوی مطالب مهمی است درباره تفاوت #واحد و #احد
از #مصباح_المنیر:
الخامس عشر: توکید العموم[: زائده]
و هی الزائدةُ فی نحو ... قولِک: «ما جاءنی مِن أحَدٍ أو مِن دَیّارٍ» فإن «أحداً و دیاراً» صیغتا عموم.
توضیح: اَحَد
از آنجا که دیده اند که «اَحَد» فقط در سیاق نفی یا نهی یا شرط به کار رفته و در سیاق اثبات «واحد» به کار می رود، نیز دیده اند که هیچگاه عرب نمی گوید: ما جاءنی احدٌ بل اثنانِ؛ لذا فهمیده اند که «احد» خودش مفید عموم بوده وگرنه مثل «رجل» می شد که اگر در سیاق نفی یا نهی یا شرط آمد ظاهر در عموم باشد و اگر در سیاق اثبات آمد چنین نباشد(مگر بالقرینه).
عبارت مصباح المنیر چنین است:
احد فقط در دو مورد در سیاق اثبات آمده: 1. وصف خدای متعال(قل هو الله احد) 2. در عدد(رأیتُ احدَ عشرَ کوکباً). در غیر آن فقط در سیاق نفی و شبهش آمده.
(أَحَدٌ) أَصْلُهُ (وَحَدٌ) فَأُبْدِلَتِ الْوَاوُ هَمْزَةً
وَ يَقَعُ عَلَى الذَّكَرِ و الْأُنْثَى وَ فِى التَّنْزِيلِ «يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ»
و يَكُونُ بِمَعْنَى شَىْءٍ و عَلَيْهِ قِرَاءَةُ ابْنِ مَسْعُودٍ «و إِنْ فَاتَكَمْ أَحَدٌ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ» أَىْ شَىْءٌ
وَ يَكُونُ (أَحَدٌ) مُرَادِفاً (لِوَاحِدٍ) فى مَوْضِعَيْنِ سَمَاعاً:
1. أَحَدُهُمَا وَصْفُ اسْمِ الْبَارِى تَعَالَى فَيُقَالُ هُوَ (الْوَاحِدُ) وَ هُوَ (الْأَحَدُ) لِاخْتِصَاصِهِ بِالْأَحَدِيَّةِ فَلَا يَشْرَكُهُ فِيهَا غَيْرُهُ وَ لِهذَا لَا يُنْعَتُ بِهِ غَيْرُ اللّهِ تَعَالَى فَلَا يُقَالُ رَجُلٌ (أَحَدٌ) وَ لَا دِرْهَمٌ (أَحَدٌ) و نَحْوُ ذلِكَ
2. وَ الْمَوْضِعُ الثَّانِى أَسْمَاءُ الْعَدَدِ لِلْغَلَبَةِ وَ كَثْرَةِ الاسْتِعْمَالِ فَيُقَالُ (أَحَدٌ و عِشْرُونَ) و (وَاحِدٌ وَ عِشْرُونَ)
- وَ فِى غَيْرِ هذَيْنِ يَقَعُ الْفَرْقُ بَيْنَهُمَا فِى الاسْتِعْمَالِ بِأَنَّ
1. (الأَحَدَ) لِنَفْى مَا يُذْكَرُ مَعَهُ فَلَا يُسْتَعْمَلُ إِلَّا فِى الْجَحْدِ لِمَا فِيهِ مِنَ الْعُمُومِ نَحْوُ مَا قَامَ أَحَدٌ أَوْ مُضَافاً نَحْوُ مَا قَامَ أَحَدُ الثَّلَاثَةِ
و (الْوَاحِدَ) اسْمٌ لِمُفْتَتَحِ الْعَدَدِ كَمَا تَقَدَّمَ وَ يُسْتَعْمَلُ فِى الْإِثْبَاتِ مُضَافاً وَ غَيْرَ مُضَافٍ فَيُقَالُ جَاءَنِى (وَاحِدٌ) مِنَ الْقَوْمِ.
آنچه که باید تا فردا به آن بیندیشید این است که
مبتنی بر متن فوق کدام گزاره در «تنبیه أو» صحیح است:
در عبارت «جاءَ زیدٌ أو عمرٌو» یا «ما جاءَ زیدٌ أو عمرٌو»:
1. أو به معنای «واحدٌ منهما» است مطلقاً
2. أو به معنای «احدهما» است مطلقا
3. در جمله مثبت به معنای «احدهما» و در جمله منفی به معنای «واحد منهما» است.
4. عکس مورد سوم
بعد از «أو»
به یاری خدا بحث «اِمّا»(بکسر همزه و تشدید میم)
بیان خواهد شد چراکه شباهت زیادی به «أو» دارد.
ضمناً طبق مصوبه شورای اساتید مغنی حوزه معصومیه قم
مباحث درجه 1و2و3 در تدریس مغنی
و نیز محذوفات مغنی 1
و همچنین بارم بندی این مباحث در آزمون پایانی ترم اول
به شرح ذیل است:
البته این فقط یک صفحه از 26 صفحه طرح مصوب اساتید مغنی است که همین مقدارش برای اطلاع فعلی دوستان کافی است:
#طرح #مغنی
#اساتید_مغنی #معصومیه
#آیین_نامه درجه بندی مباحث مغنی
#بارم #آزمون_ترم۱ مغنی