eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□●شرطِ كسب فيض از ائمه علیهم السلام●□ □●برای گرفتن فيض وبهره برداری از الطاف ائمه ی معصومين عليهم السلام،دو شرط موجود است: يكی وجود مختصرسنخيت با آن بزرگواران(گرچه احدی نميتواند مشابهت وسنخيّت حقيقی با آن وجودات مقدسه پيدا كند، اما مقصوداين است كه حداقل يك عطروبويی ازآن بزرگواران داشته باشد) □●شرط دوم اين است كه عايق ومانعی نداشته باشد؛ بعضی از افكار وعقايد و بعضی اعمال ومعاصی، مانع بهره مندی و استفاضه است. □●يك مثال ساده: آهن ربا ذراتی را به خود جذب ميكند كه اولا با آهن ربا سنخيت داشته باشند؛ آهن باشد نه شيشه و سنگ و... و ثانيا عايقی روی انها نباشد كه مانع جذب شود. @mohamad_hosein_tabatabaei
■●اول ما خلق الله القلم●■ ■خداوند همه موجودات و کلمات عالم را با قلم نگاشته است و آن قلم، مثل قلم اینجایی نیست. بلکه قلم اینجا سایه و ظلی و نشانه ای از آن قلم است. ■چنانکه موجودات این نشئه به لحاظ اصل خودشان، صنم و آیتی اند که حکایت از واقع می نمایند و نحوه حکایتشان هم به اندازه سعه و ضیق وجودی خودشان است که از اسماء پیاده شدند و لذا هر اسمی به اقتضای خاصی که دارد مطابق با عالم خودش دارد در خارج پیاده می شود و آنها را مطابق ترتیب حقایق و عوالم نظام هستی اقتضایی است. ■●منبع: کتاب شریف شرح فصوص الحکم قیصری ●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○پيغمبرما، اسرار را فاش كرد. على(عليه السّلام) فرمود أوَّلُنا مُحَمَّدٌ؛ آدم و قبل از او همه محمّد بودند. أوسَطُنا مُحَمَّدٌ؛ يعنى ميانه ها هم كه آفريده شدند، همه محمّدند. و اٰخِرُنا مُحَمَّدٌ*؛ يعنى ماسواى خدا، همه اش مُحمّد است. □○يعنى هر ذى روحى از بنى آدم كه منسوب به ماست، محمّد است. چون ايمان به او دارند، همه محمّدند. □○خودت را پيدا كن! ببين كه از خانم زهرا(عليها السّلام) جدا نيستى. از پيغمبر خدا جدا نيستى. ان شاءالله شب نصف شب، خودت را پيدا كن. خودت را هنوز خوب نشناخته اى، درست بشناس. باز نگاه كن؛ عجله نكن. مطلب از اين بالاتر است. □*بحارالانوار، ج٢٦،ص٦□ □○ مجالس حاج محمّد اسماعيل دولابى كتاب يك، مجلس پانزدهم صفحه ى ١٧٤○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 252-244 ، سوره بقره قسمت اول بخش سوم1⃣ وَ اللَّهُ يَقْبِض وَ يَبْصط وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ● معناى قبض و بسط و وجه اينكه سه صفت از صفات خداوند در اين آيه آمده است كلمه ((قبض )) به معناى گرفتن چيزى و كشيدن آن به طرف خويش است ، در مقابل كلمه بسط و همچنين ((بصط)) كه به معناى دادن و از خود دور كردن است ، و اين كلمه كه در اصل از ماده (باء - سين - ط) است ، و طبق يك قاعده صرفى (سين ) آن به خاطر اينكه پهلوى حرف (ط) كه به اصطلاح از حروف (اطباق و تقسيم ) است قرار گرفته مبدل به (صاد) شده است . و اينكه از صفات خداى تعالى سه صفت (قبض و بسط و مرجعيت ) او را آورده ، براى اين توجه كه اشعار كند آنچه در راه خدا به او مى دهند باطل نمى شود، و بعيد نيست كه چند برابر شود، براى اينكه گيرنده آن خدا است و خدا هر چه را بخواهد ناقص مى كند و هر چه رابخواهد زياد مى كند، و شما به سوى او بر مى گرديد و آن زياد شده را پس مى گيريد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره●□ □به امام‌زاده‌ها زیاد سربزنید! این بزرگواران همچون میوه‌ها، که هر کدام یک ویتامین خاصّی دارند، هر کدامشان خواصّ و آثاری دارند. □●جرعه وصال، ص١٩●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□بیان آیات (۱) و(۲) سوره کافرون□ □قل يا ايها الكافرون(۱) خطاب به طبقه و معين از است نه تمامى كفار، به دليل اينكه رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) را كرده از دين آنان جويد و خطابشان كند كه شما هم از پذيرفتن دين من مى ورزيد. □لا اعبد ما تعبدون(۲) □از اين آيه تا سوره آن مطلبى است كه در جمله (قل يا ايها الكافرون) مامور به آن است، و مراد از (ما تعبدون) هايى است كه مى پرستيدند، و  (تعبدون) ضميرى است كه به موصول بر مى گردد، و با اينكه مى توانست بفرمايد: (ما تعبدونه) اگر ضمير را كرده براى اين بود كه كلام دلالت بر آن مى كرده، حذف كرد تا آخر آيات هم درست در آيد و جمله (لا اعبد)  استقبالى است، براى اينكه حرف (لا) مخصوص است، همچنان كه حرف (ما) براى نفى حال  است، و آيه اين است كه من نمى پرستم آنچه را كه شما بت پرستان امروز مى پرستيد. @mohamad_hosein_tabatabaei
■جمال محمّد و آل محمّد(صلى الله عليه و آله) وقتى ظاهر مى شود، چيزى روى زمين باقى نمى گذارد. خواهر و برادرت همه ظهور آنها هستند. نمايش آنها خيلى وسيع است. وقتى حضرت على(عليه السّلام) مى آيد، روى زمين تمام على است. هركه را نگاه مى كنى على است. اگر بتواند خودش را نگاه كند مى بيند على است. غير از على چيزى نيست. آن وقت على را مى شناسى، اين سلطنت على(عليه السّلام) است؛ سلطنت اين طورش خوب است. ■حضرت ولى عصر( عجّل الله فرجه) هم كه مى آيند همين طور است. همه عزيز خدا و حبيب خدا مى شوند. شمائلشان، راه رفتنشان و بيانشان همه عوض مى شود. ■بشر معناى ظهور را نمى داند. او دارد رشد مى كند. در آن وقت بشر آن قدر آماده شده كه وقتى حضرت تشريف بياورند جاى خودش را خالى مى كند و ايشان را جاى خود مى گذارد. ■● مجالس حاج محمّد اسماعيل دولابى كتاب يك، مجلس پانزدهم صفحه ى ١٧٥●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی ○□ □ جماعت در و (صلی الله علیه وآله)□ □○ | نظر حضرتعالی درباره نماز استداره (در مسجد الحرام)كدام است؟ آيا در چنين شرايطی ما مجاز به خواندن نماز به جماعت هستيم؟ □○ | نماز استداره در صورت عدم تقدّم مأموم بر امام صحيح است. @mohamad_hosein_tabatabaei