eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
آیات 252-244 ، سوره بقره قسمت اول بخش دوم وَ قَتِلُوا فى سبِيلِ اللَّهِ ● وجه مقيد ساختن قتال و جهاد به قيد ((فى سبيل الله ))و اشاره به معناى قرض دادن به خدا معيار اين آيه جهاد را واجب مى كند، و مى بينيم كه اين فريضه را در اين آيه و ساير موارد از كلامش مقيد به قيد ((سبيل الله )) كرده و اين براى آن است كه به گمان كسى در نيايد و كسى خيال نكند كه اين وظيفه دينى مهم ، صرفا براى اين تشريع شده كه امتى بر ساير مردم تسلط پيدا كرده ، و اراضى آنان را ضميمه اراضى خود كند، همانطور كه نويسندگان تمدن اسلام (چه جامعه شناسان و چه غير ايشان ) همينطور خيال كرده اند، و حال آنكه چنين نيست و قيد ((فى سبيل الله )) مى فهماند كه منظور از تشريع جهاد در اسلام ، براى اين است كه دين الهى كه مايه صلاح دنيا و آخرت مردم است ، در عالم سلطه يابد. وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ سمِيعٌ عَلِيمٌ اين جمله ، به مؤمنين هشدار مى دهد از اينكه در اين سير خود، قدمى بر خلاف دستور خدا و رسول او بردارند و كلمه اى در مخالفت با آنها (خدا و رسول او) بگويند، و حتى نفاقى در دل مرتكب شوند، آنطور كه بنى اسرائيل كردند، آن زمان كه درباره طالوت به پيامبرشان اعتراض كردند، كه او چگونه مى تواند بر ما سلطنت كند و يا گفتند: ((لا طاقه لنا اليوم بجالوت و جنوده )) و هنگامى كه جنگ بر آنان واجب شد، سستى به خرج دادند، و پشت به جنگ كردند، و آن زمان كه واجب شد تا از نهر آب ننوشند، مخالفت نموده ، و فرمان طالوت را اطاعت نكردند. مَّن ذَا الَّذِى يُقْرِض اللَّهَ قَرْضاً حَسناً فَيُضعِفَهُ لَهُ أَضعَافاً كثِيرَةً معناى كلمه ((قرض )) معروف است ، خداى تعالى هزينه اى را كه مؤ منين در راه او خرج مى كنند، قرض گرفتن خودش ناميده ، و اين به خاطر همان است كه گفتيم مى خواهد مؤمنين را بر اين كار تشويق كند، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 432 و هم براى اين است كه انفاقهاى نامبرده براى خاطر او بوده ، و نيز براى اين است كه خداى سبحان به زودى عوض آن را چند برابر به صاحبانش بر مى گرداند. خداى تعالى سياق خطاب را كه قبلا امر بود و مى فرمود: جهاد كنيد، به سياق خطاب ، استفهامى برگردانيد، و فرمود: كيست از شما كه چنين و چنان كند؟، با اينكه ممكن بود همين مطلب را نيز به صورت امر بفرمايد، مانند جمله در راه خدا جهاد كنيد و به او قرض بدهيد، و اين تغيير به خاطر نشان دادن ذهن مخاطب است ، چون سياق امر خالى از كسب تكليف نيست ، ولى سياق استفهام دعوت و تشويق است ، در نتيجه ذهن شنونده تا حدى از تحمل سنگينى امر استراحت مى كند، و نشاط مى يابد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■●حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره●■ ■خوب نیست که اهل علم کتاب‌های سید‌بن‌طاووس قدس‌سره را نداشته باشند. همه‌ی کتاب‌های او خوب است. حاجی نوری قدس‌سره درباره‌ی سید‌بن‌طاووس قدس‌سره نوشته است: باب لقای حضرت غائب عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف برای او مفتوح بود! ■●در محضر بهجت، ج٢، ص۴١٨●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□دیدگاه والای علامه طباطبایی(ره) در مورد مسلمان□ □یک فرد مسلمان باید اول مسلمان باشد بعد یک فرد یا یا یا کارگر و نیز فردی که میخواهد بدهد اول باید مسلمان باشد سپس تصمیم خود را کند. هر و منصبی که میخواهد اختیار کند، و لازم است. @mohamad_hosein_tabatabaei
□ترجمه آیات سوره □به نام اللّه بخشنده به عموم، و مهربان به خواص□ □بگو هان گروه كفر پيشه!(۱) □من نمى پرستم آنچه را كه شما مى پرستيد(۲) □و شما هم نخواهيد پرستيد آنچه را كه من مى پرستم(۳) □من نيز براى هميشه نخواهم پرستيد آنچه را شما مى پرستيد(۴) □و شما هم نخواهيد پرستيد آنچه را من مى پرستم(۵) □دين شما براى خودتان و دين من هم براى خودم(۶) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□ترجمه آیات سوره #کافرون□ #تفسیرالمیزان □به نام اللّه بخشنده به عموم، و مهربان به خواص□ □بگو هان
□بيان آيات سوره کافرون در تفسیر المیزان□ □در اين سوره رسول خدا (صلی الله علیه وآله) را دستور میدهد به اينكه برائت خود از كيش آنان را علنا اظهار داشته، خبر دهد كه آنها نيز پذيراى دين وى نيستند، پس نه دين او مورد استفاده ايشان قرار میگيرد، نه دين آنان آن جناب را مجذوب خود میكند. □مفسرين در اينكه سوره مورد بحث مكى است و يا مدنى كرده اند، و از ظاهر سياقش بر مى آيد كه در نازل شده است. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●شرطِ كسب فيض از ائمه علیهم السلام●□ □●برای گرفتن فيض وبهره برداری از الطاف ائمه ی معصومين عليهم السلام،دو شرط موجود است: يكی وجود مختصرسنخيت با آن بزرگواران(گرچه احدی نميتواند مشابهت وسنخيّت حقيقی با آن وجودات مقدسه پيدا كند، اما مقصوداين است كه حداقل يك عطروبويی ازآن بزرگواران داشته باشد) □●شرط دوم اين است كه عايق ومانعی نداشته باشد؛ بعضی از افكار وعقايد و بعضی اعمال ومعاصی، مانع بهره مندی و استفاضه است. □●يك مثال ساده: آهن ربا ذراتی را به خود جذب ميكند كه اولا با آهن ربا سنخيت داشته باشند؛ آهن باشد نه شيشه و سنگ و... و ثانيا عايقی روی انها نباشد كه مانع جذب شود. @mohamad_hosein_tabatabaei
■●اول ما خلق الله القلم●■ ■خداوند همه موجودات و کلمات عالم را با قلم نگاشته است و آن قلم، مثل قلم اینجایی نیست. بلکه قلم اینجا سایه و ظلی و نشانه ای از آن قلم است. ■چنانکه موجودات این نشئه به لحاظ اصل خودشان، صنم و آیتی اند که حکایت از واقع می نمایند و نحوه حکایتشان هم به اندازه سعه و ضیق وجودی خودشان است که از اسماء پیاده شدند و لذا هر اسمی به اقتضای خاصی که دارد مطابق با عالم خودش دارد در خارج پیاده می شود و آنها را مطابق ترتیب حقایق و عوالم نظام هستی اقتضایی است. ■●منبع: کتاب شریف شرح فصوص الحکم قیصری ●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○پيغمبرما، اسرار را فاش كرد. على(عليه السّلام) فرمود أوَّلُنا مُحَمَّدٌ؛ آدم و قبل از او همه محمّد بودند. أوسَطُنا مُحَمَّدٌ؛ يعنى ميانه ها هم كه آفريده شدند، همه محمّدند. و اٰخِرُنا مُحَمَّدٌ*؛ يعنى ماسواى خدا، همه اش مُحمّد است. □○يعنى هر ذى روحى از بنى آدم كه منسوب به ماست، محمّد است. چون ايمان به او دارند، همه محمّدند. □○خودت را پيدا كن! ببين كه از خانم زهرا(عليها السّلام) جدا نيستى. از پيغمبر خدا جدا نيستى. ان شاءالله شب نصف شب، خودت را پيدا كن. خودت را هنوز خوب نشناخته اى، درست بشناس. باز نگاه كن؛ عجله نكن. مطلب از اين بالاتر است. □*بحارالانوار، ج٢٦،ص٦□ □○ مجالس حاج محمّد اسماعيل دولابى كتاب يك، مجلس پانزدهم صفحه ى ١٧٤○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 252-244 ، سوره بقره قسمت اول بخش سوم1⃣ وَ اللَّهُ يَقْبِض وَ يَبْصط وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ● معناى قبض و بسط و وجه اينكه سه صفت از صفات خداوند در اين آيه آمده است كلمه ((قبض )) به معناى گرفتن چيزى و كشيدن آن به طرف خويش است ، در مقابل كلمه بسط و همچنين ((بصط)) كه به معناى دادن و از خود دور كردن است ، و اين كلمه كه در اصل از ماده (باء - سين - ط) است ، و طبق يك قاعده صرفى (سين ) آن به خاطر اينكه پهلوى حرف (ط) كه به اصطلاح از حروف (اطباق و تقسيم ) است قرار گرفته مبدل به (صاد) شده است . و اينكه از صفات خداى تعالى سه صفت (قبض و بسط و مرجعيت ) او را آورده ، براى اين توجه كه اشعار كند آنچه در راه خدا به او مى دهند باطل نمى شود، و بعيد نيست كه چند برابر شود، براى اينكه گيرنده آن خدا است و خدا هر چه را بخواهد ناقص مى كند و هر چه رابخواهد زياد مى كند، و شما به سوى او بر مى گرديد و آن زياد شده را پس مى گيريد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره●□ □به امام‌زاده‌ها زیاد سربزنید! این بزرگواران همچون میوه‌ها، که هر کدام یک ویتامین خاصّی دارند، هر کدامشان خواصّ و آثاری دارند. □●جرعه وصال، ص١٩●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□بیان آیات (۱) و(۲) سوره کافرون□ □قل يا ايها الكافرون(۱) خطاب به طبقه و معين از است نه تمامى كفار، به دليل اينكه رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) را كرده از دين آنان جويد و خطابشان كند كه شما هم از پذيرفتن دين من مى ورزيد. □لا اعبد ما تعبدون(۲) □از اين آيه تا سوره آن مطلبى است كه در جمله (قل يا ايها الكافرون) مامور به آن است، و مراد از (ما تعبدون) هايى است كه مى پرستيدند، و  (تعبدون) ضميرى است كه به موصول بر مى گردد، و با اينكه مى توانست بفرمايد: (ما تعبدونه) اگر ضمير را كرده براى اين بود كه كلام دلالت بر آن مى كرده، حذف كرد تا آخر آيات هم درست در آيد و جمله (لا اعبد)  استقبالى است، براى اينكه حرف (لا) مخصوص است، همچنان كه حرف (ما) براى نفى حال  است، و آيه اين است كه من نمى پرستم آنچه را كه شما بت پرستان امروز مى پرستيد. @mohamad_hosein_tabatabaei
■جمال محمّد و آل محمّد(صلى الله عليه و آله) وقتى ظاهر مى شود، چيزى روى زمين باقى نمى گذارد. خواهر و برادرت همه ظهور آنها هستند. نمايش آنها خيلى وسيع است. وقتى حضرت على(عليه السّلام) مى آيد، روى زمين تمام على است. هركه را نگاه مى كنى على است. اگر بتواند خودش را نگاه كند مى بيند على است. غير از على چيزى نيست. آن وقت على را مى شناسى، اين سلطنت على(عليه السّلام) است؛ سلطنت اين طورش خوب است. ■حضرت ولى عصر( عجّل الله فرجه) هم كه مى آيند همين طور است. همه عزيز خدا و حبيب خدا مى شوند. شمائلشان، راه رفتنشان و بيانشان همه عوض مى شود. ■بشر معناى ظهور را نمى داند. او دارد رشد مى كند. در آن وقت بشر آن قدر آماده شده كه وقتى حضرت تشريف بياورند جاى خودش را خالى مى كند و ايشان را جاى خود مى گذارد. ■● مجالس حاج محمّد اسماعيل دولابى كتاب يك، مجلس پانزدهم صفحه ى ١٧٥●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی ○□ □ جماعت در و (صلی الله علیه وآله)□ □○ | نظر حضرتعالی درباره نماز استداره (در مسجد الحرام)كدام است؟ آيا در چنين شرايطی ما مجاز به خواندن نماز به جماعت هستيم؟ □○ | نماز استداره در صورت عدم تقدّم مأموم بر امام صحيح است. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●بنده بارها عرض کردم که اگر من باشم می روم محض رضای خدا تمام این پارک ها ، تمام این چرخ و فلک ها ،تمام اینهایی که دور می زند و با سرعت بچه ها را می گرداند ،هر کارخطرناکی که بچه ها را بار می آورد محض رضای خدا جمع می کنم . □●این کارها را نکنید ، خود بهترین پارک شماست ،دریا و جنگل و همین کوه شماست ،قدم بزنید ،حتما باید کار کنید که بفهمید می کنید ، چرا اجتماع اینطور شده؟ چقدر ازدواج می شود و هر ده تا ازدواج ، شش هفت دختر خانم بچه دار نمی شوند .چرا ؟ پدر و مادر او را نازایش کردند ، حتی در دستورات دینی مان داریم ،دخترها را نگذارید از جاهای بلند به پایین بپرند ،در یک آنی از بین می رود ،دختر نازا می شود. □●عروس را در ماشین می گذارند ویراژ می دهند ، با سرعت ترمز می کنند ،همین بین راه نازایش می کنند ، تحویل می دهند ،بدبختی اجتماع ما یکی دوتا نیست ،اجتماع باید حرف بشنود ،و به آن عمل کند ، خیلی از مریضی ها این است . □●می گوییم خانم هنگام یخ را در آب نریزید ، بچه به دنیا می آید گردنش دارد ،پایش کج است ، لگنش در رفته ،اینها همه سر این یخ خوری هاست هنگام بارداری ، تمام اساس انسان از شروع می شود ، از است . حتی شبهای من به مردم می گویم به جای اینکه گریه کنی بنشین حرف بشنو . گریه می کنی خدایا ما را ببخش ، خب کار را اول درست کن ،عاقل سنگ را بیندازد در چاه بعد گریه کند که چکار کنم که درش بیاورم ، مرد حسابی نینداز. □● ●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●توبه و تغییر مسیر و رویّه●■ ■●پس از یقظه و بیدارى و پى‌بردن شخص به اینکه چه عظمت‌ها و کمالاتى برا
■●در عالم، هر چیز ظاهر و مُلکى دارد که با حواس ظاهرى انسان قابل درک است و باطن و ملکوتى دارد که از حواس ظاهرى پوشیده و با ادراکات باطنى انسان قابل احساس مى‌باشد. چنانکه قرآن کریم براى تمامى موجودات عالم، هم مُلکى قائل است که در ید قدرت الهى قرار دارد، و هم ملکوتى، که آن نیز تحت قدرت الهى است. ■●کارهاى انسان و از جمله معاصى او نیز ظاهر و مُلکى دارد، که همان جنبه‌ى محسوس جسمانى و نفسانى آن است، و ملکوتى دارد، که از حواس ظاهرى انسان پوشیده است و تنها با بیدار شدن باطن انسان از راه نایل شدن به موت و فعّال شدن ادراکات باطنى، احساس مى‌شود، خواه موت اضطرارى که همزمان با فوت براى تمامى انسان‌ها حاصل مى‌شود، و خواه موت اختیارى، که در حین زندگى دنیوى براى کسانى که از راه تهذیب نفس، از دنیا قطع تعلّق و دلبستگى مى‌کنند، حاصل مى‌گردد. ■●ظاهر معاصى همان لذّت‌ها و شیرینى‌هاى نفسانى و جسمانى است که با حواس ظاهرى احساس مى‌شوند، امّا باطن گناهان، که از حواسّ ظاهرى پوشیده‌اند، آتش، کثافات، سَموم و حمیم است. چنانکه قرآن کریم آنچه را شخص معصیت‌کار با غصب ظالمانه‌ى اموال یتیمان به دست آورده است و مى‌خورد، یا آنچه را از راه کتمان آیات الهى و فروختن آنها به بهایى اندک کسب کرده و به خوردن آن مشغول است، جز آتش که به معده‌ى او وارد مى‌شود، چیزى نمى‌داند. ■●گناهکاران، که پیش از نیل به موت، تنها حواس ظاهریشان کار مى‌کند و از اینکه اشیاء و افعال باطنى دارند، غافلند؛ آنچه در دنیا حس مى‌کنند، لذایذ و شیرینى گناه است، امّا پس از فوت، که به موت نایل و ادراکات باطنیشان فعّال و بیدار مى‌شود، سوزندگى آتشى را که در دنیا خورده‌اند، احساس مى‌کنند و شعله‌هاى آن را که تمامى وجودشان را دربر گرفته است، مشاهده خواهند کرد و این در حالى است که پیش از فوت نیز این آتش آنها را دربر گرفته بود، امّا آن را احساس نمى‌کردند. چنانکه قرآن کریم به همین واقعیّت در مورد کافران تصریح نموده است. ■●بر اساس آنچه گفته شد، مى‌توان به این حقیقت پى برد که پاداش و کیفرى که اشخاص در آخرت با آن مواجهند، چیزى جز باطن و ملکوت همان اعمال و اخلاق، روحیّات و افکار، و عقاید و ایمانى که در دنیا کسب کرده‌اند، نیست. قرآن کریم بر این امر بارها تصریح و تأکید نموده است. ■●بنابراین تمامى عذاب‌هاى اخروى که آیات و احادیث بیان کرده‌اند، از آتش، زَقّوم، حَمیم و غِسلین گرفته تا دیگر عذاب‌ها، همه باطن معصیت‌هایى است که ظاهرى جذّاب، شیرین و فریبنده دارند؛ همچون سمّ مهلکى که درون شیرینى خوشمزه‌اى تعبیه شده است. ■●پى‌بردن به ماهیّت واقعى گناه که در پشت پرده‌ى نازک و ناپایدار فریبنده‌ى آن قرار دارد، یکى از عوامل مهمّ انزجار، بیزارى، فاصله گرفتن و فرارى شدن از گناهان است. ■●کتاب شراب طهور تألیف استاد مهدی طیّب●■ - ۲ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□فرصتی مهیا شد در ایام مبارک ماه ذالقعده بمدت ده روز برپایی روضه حضرت اباعبدالله □برای حقیر غنیمتی بود خدایی □ان شاءالله توفیق بهره مندی از الطاف خداوندی نصیب همه ی شما همراهان فهیم کیش مهری □دعاگوی هم باشیم هر جا که هستیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا